30 000 ajettu jarrupaloilla ja alkoi kahisemaan jarrutettaessa ikävästi.
Meneekö palat noin nopeasti, vai olisiko sinne päässyt kivi tms?
Jarrut kahisee edessä
15
11223
Vastaukset
- sekalaista ajoa
Kivi on mahdollinen, joka menee helposti jarrujen väliin. Jarrupalojen kuluminen riippuu todella paljon ajotyylistä ja siitä millaisessa ympäristössä ajaa. Kaupunkiajossa kuluu todella paljon kun taas pelkästään maantieajossa ajavalla kestää todella kauan ajaa samoilla.
- chvuoihoio
Jos auto on seisonut esim. päivän-pari ulkona niin jarrulevyihin on voinut muodostua ohut ruostekerros mikä kahisee ensimmäisissä jarrutuksissa mutta pitäisi häipyä sittemmin pois.
Jos sulla on luistonesto autossa niin se voi kuluttaa jarrupalat ja levyt yllättävän nopeasti jos ajotyyli on "urheilullinen" eli auto pyrkii luistelemaan jolloin järjestelmä joutuu oikomaan autoa jarruja käyttämällä.
Jarruthan voi myös laahata jos liukujat on jumittuneet. Sen voi todeta esim. hyvin loivassa rinteessä, periaatteessa auto lähtee valumaan pienessäkin kallistuksessa jos jarrut eivät laahaa, auton tulisi rullata herkästi. Jos ei rullaa, jarrut voivat hieman laahata.
Toinen mistä voi päätellä jarrujen käytön olevan suurta on jos auton pesun jälkeen jo lyhyehkön ajan päästä vanteet ovat huomattavasti jarrupölystä mustuneet.
Toisaalta kahiseva ääni ei viittaa siihen että jarrupalat olisivat loppuunkuluneet, yleensä kun ne ovat lopussa, alkaa kuulua kiljumista tai kirskumista kun kulumisvaroitin alkaa ottaa kiinni jarrulevyyn, metalli metallia vasten -ääni.
Suomalaisissa kosteissa ja tiesuolaolosuhteissa jarrut olisi hyvä puhdistaa vuosittain mutta eihän ne tietenkään kuulu määräaikaishuoltojen vakiotöihin, lisätyönä korkeintaan. - qwdsxqwqqqq
Mun mielestä kahiseva 'ääni viittaa siihen että jarrupalayt on loppu, voi olla siis että siellä hankaa jo metallit vasten toisia. Oli miten oli, kun ei tietää niin kannattaa aika äkki tarkistella asia jos haluaa säästää rahaa, levyt menee piloille hyvin äkkiä ja aina tietää sitten lisää taas kuluja jarrujen huoltoon.
Kyllä 30tkm vie jarrupalat loppuun ihan helposti, riippuu juuri miten ajaa.
Jos osaa himmailla ilman jarrua liikennevaloihin joustavasti niin jarrupalat saattaa kestää hyvinkin kauan. Ei ne jarrupalat nyt paljoa maksa (riippuen autosta aina), työ maksaa jopa enemmän kun teettää sen huollon. - mak5
Tästä kahinasta tuli mieleen onko kenelläkään sattunut tämmöistä tapausta .mulla on 2011v hyndai ja kun vaihdoin siihen talvirenkaat rupesi kuulumaan vittumaista aaltomaista ulinaa .kesärenkailla tämmöistä ääntä ei ollut .talvirenkaat on tasapainotettu.ja tätä ääntä ei pysty paikallistamaan mistä se tulee
- lskjfskljfksdl
vaihdelaatikon tai tasauspyörästön laakerit paskana.
- Kumminkuluttaja
Hakkapeliitta -tyyppiset eli sellaiset, missä on isohkot palakuviot, pitävät tyypillistä ulinaa jos palojen koko / jako on tasainen. Sitten kun toisella puolella on samanlaiset, niin pyörimisnopeuksien pieni ero vuoroin vahvistaa, vuoroin vaimentaa ulinaa. Paremmin suunnitelluissa kumeissa palojen koko / jako vaihtelee joten ei synny yhtä resonanssihuippua. Ei tälle muuta voi kuin ajaa renkaat loppuun.
- Palojen kestoikä?
Liukutapit ilmeisesti jumissa, koska sisemmän puolen palasta oli pinta kokonaan pois (ja levy naarmuinen siltä puolelta). Ulommaisessa palassa oli sentin verran kulutuspintaa. Muutama viikko sitten katsastuksessa kuitenkin meni vielä läpi jarrutkin. Nyt palat sitten vaihtoon. Miten liukutappeihin saataisiin eloa?
- new-brakes
Kahdesta peräkkäisestä remontista viisastuneena voin kertoa, että meni läpi katsastuksesta, mutta jo kuukauden kuluttua oli selvää laahausta.
Liukukiskojen putsaus ja rasvaus ei auttanut vaan vika jatkui. Syynä olikin yksimäntäisen satulan männän jumitus, mikä lopulta johti siihen että koko satula uusittiin ( se oli jo 16-vuotias). Tässä tapauksessa myös toinen pala oli jo lopussa ja toinen lähes uusi. - Ex.asentaja
Fiat Unossa jarrumännät jumitti vaikka likaa ei ollut. Vihjeestä viisastuneena ostin uudet tarvikemännät ja jumitus loppui. Minulla ei silloin vielä ollut mikrometriä, joten en pystynyt mittaamaan alkuperäisen ja tarvikemännän läpimittaa.
- Tee vuosittain
Liukutappeihin saa eloa purkamalla jarrut ( tapitkin)ja putsaamalla kaikki liikkvat osat sekä voitelemalla ne.
- seteleitä tukku
Onks tää skoda merkkinen? Setelit kahisee ei jarrut ne kirkuu jos palat loppu
- theendofpiitit
Minulla kestää jarrupalat n. 80000km. Mut mä en kokoaikaa seiso jarrulla niinku jotku.
- vain-tarvittaessa
JOs osaa nostaa kaasun ajoissa ylös, niin etenkin kaupungissa säästää paloja levyjä ja lopulta myös työkustannuksia. Takapalat saa helposti kestämään yli 100 tkm ja edessäkin 60-80 tkm.
- ahsrhsrh
Vanha ketju mutta aloittajan tapauksessa kahina johtuu todennäköisesti yksinkertaisesti siitä että jarrulevyjen sisä ja ulkoympyrään on kulunut reuna joka ottaa jarrupaloihin. Näin omassa autossa ainakin. Muutaman kerran kun jarruttaa kovempaa niin nää jarrulevyjen reunat kuluttaa urat jarrupalojen sivuihin ja kahina loppuu. Levyistä voi myös sorvata ne reunat pois.
- jarrut_jumii
Mulla on n. 4v vanha auto, ajettu 41.tkm ja risat ja keväällä alkoi kuulua etujarruista kiljahtelua mikä loppui kun painoi jarrua. Joskus jarrut on myös kahisseet joten avasin keväällä etujarrut ja puhdistin jarrukliinerillä pölyt pois sekä voitelin kuparitahnalla satuloiden ja palojen liikuntapinnat sekä liukutapit kumirasvalla. Jarrupalojen ylä- ja alapäät liukuvat jonkinlaisten ohuen näköisten peltiohjureiden varassa mitkä ovat irrallisia osia jarrusatulassa. Puhdistin nämäkin ja voitelin kuparitahnalla.
Jarrulevyissä oli pienet pykälät kuluneet ulko- ja sisäreunaan. Jarrupaloissa oli kitkapintaa jäljellä vaikka kuinka paljon, tuskin juurikaan kuluneet uudesta.
Jarrupalojen kitkapinnoilla oli ruostetta jonka puhdistin jarrukliinerillä pois.
Heti tämän puhdistuksen ja voitelun jälkeen jarrut pelasivat hyvin, kiljumista ei enää kuulunut saati kahinaa, auto rullasi herkästi.
Kuitenkin jo n. 3kk päästä jarrut alkoi taas silloin tällöin kiljahdella ja ehkä laahatakin, jarrupoljin painui syvempään ja oli hieman epämääräisen tuntuinen, olisikohan jarrupalat hieman jumittaneet tai mäntä.
Auto kävi sitten huollossa ja lisätyönä olivat puhdistaneet ja herkistelleet hieman laahanneet etujarrut. Nyt ne taas toimivat hienosti, polkimen liikerata on lyhempi ja jarrut tuntuvat nyt jämäkältä. Huollossa käyttivät ilmeisesti jotain parempia aineita kuin motonetistä hankkimaani kuparitahnaa.
Jarrunesteen vaihto olisi varmaan ajankohtainen, voikohan vanha neste rueta jo jumittamaan mäntää tms.?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006464
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303873törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283250Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3761764- 331408
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471013Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11900- 42879