En ennen tiennyt, että luottohäiriö voi estää työnsaannin. Ihmettelinkin jo jonkin aikaa, kun minua ei edes siivoomaan tai kaupan kassalle ole otettu. Syynä on luultavasti luottohäiriö, koska yhdestä siivousfirmasta sanottiin suoraan näin.
Ja helvetti, se luottohäiriö ei ole edes minun vikani! Opiskellessani en saanut opintotukea enkä lainaa ja vanhemmat joutuivat kustantamaan kaiken, vaikka eivät itsekään mitään rikkaita ole (velkahelvetissä). Lähetin heille aina laskut suoraan avaamatta. Yksi mitätön muutaman kympin lasku oli jäänyt iäisyyksiksi maksamatta ja siitä tuli tuo luottohäiriö.
Ei ole oikein, kun kohdellaan melkein kuin rikollista tuon merkinnän takia. Ja se pysyy siellä neljä vuotta! Pitääkö minun olla kenties neljä vuotta työttömänä?! Näin nuorena? Neljän työttömyysvuoden jälkeen onkin sitten hyvä yrittää saada töitä, vaikka ei merkintää olekaan. Varmaan kaikki kuvittelee sitten, että mussa on jotain vikana tai oon laiska, kun en neljään vuoteen ole tehnyt mitään...
Mitenkähän tästä selvitään...Pitää varmaan mennä johonkin uuteen paikkaan opiskelemaan ja ottaa lisää lainaa tai jotain, ettei tartte neljää vuotta olla tekemättä mitään.
Luottohäiriö estää työnsaannin!
21
11387
Vastaukset
- luottokelpoinen
Kyllä mun mielestä pitäisi vähän huomioida, minkä suuruinen luottohäiriö on ja mistä syystä sen saanut. Mutta siitähän ei mene mitään tietoja työnantajille, vaan ainoastaan se, että sinulla on merkintä. Voisi vaikkapa olla sellainen asteikko, jonka mukaan luottohäiriöt luokiteltaisiin ja tuollaiset muutaman kympin häiriöt olisivat vaikka asteikko A ja 100-500 mk B jne. Näin ollen työnantajillekin tulisi kuva häiriön suuruudesta.
- Laki ja oikeus
antanut firmoille valtuuden tutkia luottotietojasi? Ominpäin heillä ei ole siihen oikeutta eikä myöskään perustetta. Valtion virkoihin muunmuassa tehdään turvaselvitys johon tarvitaan hakijan suostumus ja se tehdään tehdään kirjallisesti. Mikäli siivousyritys on mennyt tutkimaan tietojasi vasten antamaasi lupaa, ovat he toimineet täysin laittomasti.
- Carmina Burana
Eikö se vaikuta jo epäilyttävämmältä, jos sanoo, ettei luottotietoja saa katsoa? Eiköhän ne sillon arvaa, että siellä on merkintä?
Vähän sama kun kieltäytyisi huumetestistä. Heti ajattelisivat, että mikä lie narkki on kyseessä...Sellainenkin minulle on tehty, tosin työt olivat jo silloin alkaneet ja potkut olisivat tuleet, jos jotain olisi löytynyt. Tosin eipä se työsuhde muutenkaan kovin kauaa kestänyt.
Tuosta en kyllä tiennyt, ettei ne saa kuin luvan kanssa katsoa luottotietoja. Eli työpaikan saamattomuuteen on ollut myös muita syitä. Toisaalta en mä sitä epäillytkään, esim. kokemusta kun on niin vähän...
Mutta ahdistaa silti. Kyllä ne noita luottotietoja kuitenkin aika monessa paikassa kysyy. Ei siinä taida paljo selittelyt auttaa. Vai olisko hyvä vaan heti alkuunsa kertoa, että luottotiedot on mennyt...
ARGH! - Laki ja oikeus
Carmina Burana kirjoitti:
Eikö se vaikuta jo epäilyttävämmältä, jos sanoo, ettei luottotietoja saa katsoa? Eiköhän ne sillon arvaa, että siellä on merkintä?
Vähän sama kun kieltäytyisi huumetestistä. Heti ajattelisivat, että mikä lie narkki on kyseessä...Sellainenkin minulle on tehty, tosin työt olivat jo silloin alkaneet ja potkut olisivat tuleet, jos jotain olisi löytynyt. Tosin eipä se työsuhde muutenkaan kovin kauaa kestänyt.
Tuosta en kyllä tiennyt, ettei ne saa kuin luvan kanssa katsoa luottotietoja. Eli työpaikan saamattomuuteen on ollut myös muita syitä. Toisaalta en mä sitä epäillytkään, esim. kokemusta kun on niin vähän...
Mutta ahdistaa silti. Kyllä ne noita luottotietoja kuitenkin aika monessa paikassa kysyy. Ei siinä taida paljo selittelyt auttaa. Vai olisko hyvä vaan heti alkuunsa kertoa, että luottotiedot on mennyt...
ARGH!Henkilötietolain perusteella oikeutta ei ole ilman sinun henkilökohtaista suostumusta kenelläkään tutkia tietojasi.
Rahoitusalalla sitä käytetään yleisesti, selkeästi sitä ei kuitenkaan ilmoiteta, että tongitaan luottotietosi.
Asiassa on kuitenkin kaksi puolta. Miten työnhakija pystyy maksamaan erääntyneet laskut ja velat jos ei töitä luottohäiriön takia saa?? Osaavatko työnatajat siihen vastata? Ei. Heitä ei kiinnosta. Kiinnostaako heitä onko luottohäiriö tullut mistä syystä? Ei.
Kun on velkaa, niin sitä on. Turha sitä on työhaastattelussa tai hakemusessa alkaa mainostamaan. Eihän henkilökohtaiset asiasi kuulu työnantajalle vai kuuluvatko? Ei.
Jos joku väittä, että kuuluu niin miksi on olemassa henkilötietolaki? Mitä todellisuudessa monikaan ei noudata eikä osaa vaatia korvauksia sen rikkomisesta?
- seuraava
Lähde: http://www.pankkiyhdistys.fi/sisalto/common/showpage.asp?id=877
Työntekijän luottotietojen tarkistaminen
Työnhakijan luottotietojen tarkistaminen on työnantajan kannalta tarpeellisen lisätiedon hankkimista etenkin silloin, kun työntekijän työtehtävät edellyttävät työntekijältä taloudellista luotettavuutta. Työnantajan mahdollisuuksia työnhakijan ja työntekijän luotettavuuden selvittämiseen rajoittaa nykyisin mm. laissa asetetut rajat työntekijää koskevalle turvallisuusselvitykselle.
Työntekijän luottotietojen tarkistamisen tulee olla mahdollista myös työsuhteen kuluessa, jos työntekijän työtehtävät edellyttävät taloudellista luotettavuutta. Taloudellisen luotettavuuden tarve on luottolaitostoimialalla korostunut, mikä on huomioitu myös luottolaitostoimintaa koskevassa viranomaisohjeistuksessa. Rahoitustarkastuksen määräyksessä nro 108.1 luottolaitosten riskienhallinnasta ja sisäisestä valvonnasta todetaan, että pankin sisäisen valvonnan tulee ehkäistä petoksia, kavalluksia ja muita väärinkäytöksiä. Ohjeessa nro 108.2 luottolaitoksen riskienhallinnan ja sisäisen valvonnan periaatteista sekä sisäisestä tarkastuksesta Rahoitustarkastus puolestaan toteaa, että luottolaitoksen on varmistettava, että sen henkilökunta on tehtäviinsä sopivaa ja että luottolaitoksella olisi oltava menettelytavat, joilla ennakolta estetään epäpätevän tai epärehellisen henkilöstön palkkaaminen. Työntekijöiden sidonnaisuudet ja sivutoimet tulisi selvittää ja järjestää näiden tietojen seuranta.
Työhönottopäätös on aina kokonaisratkaisu, johon vaikuttaa mahdollisesti saatujen luottotietorekisteritietojen lisäksi useat muut seikat. Työsuhteen kestäessä luottotietomerkinnöistä ilmenevä maksuhäiriö ei voi olla irtisanomisen peruste, mutta se on työnantajalle lisätieto, jonka työnantaja voi tarvittaessa ottaa huomioon esim. työtehtävien järjestämisessä. Suomen Pankkiyhdistys katsoo, ettei lainsäädännöllä tule nykyisestään rajoittaa työnantajan mahdollisuuksia työnhakijan ja työntekijän luottotietojen tarkistamiseen. Luottotietojen tarkistamisen tulee olla mahdollista aina työntekijän tai työnhakijan itsensä antaman suostumuksen nojalla. - Faktaa on
jo pari vuotta sitten tarkistettiin siivoojienkin luottotiedot ja vaikka oli vakituisessakin työsuhteessa niin kenkää tuli maksuhäiriömerkinnän takia. Ilmeisesti ko merkintä osoittaa senkaltaista epäluotettavuutta ja rikosmyönteisyyttä ettei kelpaa pankin työntekijäksi. En kyllä käsitä. Luottotietorekisterissä oleva väärinkäytös yms merkintä on tietty toinen juttu mutta 'tavallinen' UMV tai YVK ei mielestäni oikeuta mihinkään johtopäätöksen vetoon. Tavallisella mattimeikäläiselläkin voi vahingossa päätyä jonkun pikkulaskun kautta merkintä rekisteriin ja poishan sitä ei saa vaikka ois miten aiheeton merkintä.
- kerro minulle
Miten maksuhäiriömerkinnän voi saada vahingossa? Kyllä sieltä tietääkseni tulee muutakin kuin se ensimmäinen lasku. Korjaa toki, jos olen väärässä.
- Faktaa on
kerro minulle kirjoitti:
Miten maksuhäiriömerkinnän voi saada vahingossa? Kyllä sieltä tietääkseni tulee muutakin kuin se ensimmäinen lasku. Korjaa toki, jos olen väärässä.
kävi niin että hän muutti ja posti siirtyi kuukauden uuteen osoitteeseen. No kas kummaa, alkuperäistä laskua yhdeltä rakennustarviketoimittajalta ollut näkynyt, ja karhu kai sinne vanhaan osoitteeseen. Contanthan sitä oli karhunnut ja mun kaveri ei ollut edes koko lappua nähnyt. ALkuperäisestä ep:stä kulunut kuukausi ja näin kävi.
Kyseessä oli 75 € lasku, jatällä mun kaverilla ei ole mitään maksuvaikeuksia, joten olis taatusti maksanut kun ois lasku tullut.
Toinen asia on se että pankeilla esmes on soppari asiakastietoon, ja totuus on se että virkailijat kattoo ihmisten tietoja huvikseenkin. Näinhän ei sais olla, vaan aina pitäs olla syy ( luotonmyöntö, perintä, oma pyyntö) mutta totuus on tarua ihmeellisempää ja työhönottotilanteesssa sitä käytetään 100 %:sti. - duunari
Faktaa on kirjoitti:
kävi niin että hän muutti ja posti siirtyi kuukauden uuteen osoitteeseen. No kas kummaa, alkuperäistä laskua yhdeltä rakennustarviketoimittajalta ollut näkynyt, ja karhu kai sinne vanhaan osoitteeseen. Contanthan sitä oli karhunnut ja mun kaveri ei ollut edes koko lappua nähnyt. ALkuperäisestä ep:stä kulunut kuukausi ja näin kävi.
Kyseessä oli 75 € lasku, jatällä mun kaverilla ei ole mitään maksuvaikeuksia, joten olis taatusti maksanut kun ois lasku tullut.
Toinen asia on se että pankeilla esmes on soppari asiakastietoon, ja totuus on se että virkailijat kattoo ihmisten tietoja huvikseenkin. Näinhän ei sais olla, vaan aina pitäs olla syy ( luotonmyöntö, perintä, oma pyyntö) mutta totuus on tarua ihmeellisempää ja työhönottotilanteesssa sitä käytetään 100 %:sti.Tuo kaverisi puhuu ns. potaskaa. Maksuhäiriömerkintä tulee aina vasta oikeuskäsittelyn jälkeen. Siihen mennessä käydään useita muita vaiheita läpi.
- mie
Miten niin et ole itse vastuussa, jos et edes vaivautunut avaamaan laskujasi itse?
- puurokauha
Herää pahvi!!! Kyse on työnhakemisesta!!!! Eiköhän jokaiselle kerry elämänsä aikana velkaa ja toiset selviävät leikiten, eräät keplotellen ja toiset ei.
Hienoa et jollain on kultalusikka suussa eikä tajua toisen ahdinkoa. Mahtaa olla hienoa katsoa vaan omaa napaa.
- mirkku
Miksi ihmeessä et saanut opintotukea ja asumislisää? Sinulla ei ollut opintolainaa ja myöhemmin sanot että "pitäisikö ottaa lisää lainaa"? Ja aikuinen ihminen on vastuussa omista laskuistaan, vaikka lähettäisit ne avaamattomina jollekin, olet itse niiden maksusta huolehtimisesta vastuussa. Et voi siis sanoa että se ei ollut sinun vikasi.
Olen itse siivooja ja ollut muissakin töissä, vain kerran on kysytty saako tarkistaa luottotiedot. Silloin menin siivoamaan pankkia. Huvittavaa sinänsä, ei kai se että on luottohäiriö, tarkoita että tekee työt huonosti!- luottokelvoton
"Huvittavaa sinänsä, ei kai se että on luottohäiriö, tarkoita että tekee työt huonosti!"
Tyypillisesti kavalluksiin ja varkauksiin syyllistyvillä on useimmiten motiivina taloudelliset vaikeudet. Kun ulosottomies huohottaa niskaan, elämä käy epätoivoiseksi, oma palkka on huono eikä tunnu riittävän mihinkään, ja sitten näet joka päivä työssäsi mahdollisuuden pienen vilpin kautta kavaltaa lisäliksaa, niin jotkut siihen lankeavat. Ei kyse aina ole esim. rahan anastamisesta, vaan esim. luottamuksellisten asiakirjojen salaa kopiointia ja niiden myymistä eteenpäin kilpaileville firmoille, tai talousalan journalisteille. Näinhän se aina toimii kun lehdessä lukee "...nimettömään tietolähteeseen perustuen kerrotaan että Nokian ensivuoden tuotteet..." eli siinä on syy pitää huoli ettei rikosrekisterin omaavat ( = epäluotettavaksi jo osoittautuneet) tai luottokelvottomat ( = mahdollisia talousongelmaisia) pääse näihin tietoihin käsiksi. Joskus se kiusaus ja tilaisuus tekee varkaan. - Luottotiedoton
Ei muuta ku Braxille kysely näistä luottotiedoista ja miten valtio meinaa jatkossa tähän mielivaltaan puuttua, aivan sairasta tämä homma no sitä saadaan kun Kokoomus, Keskusta, Vihreät koalitio on hallitusvastuussa, Tietenkin Demareitten aikana tuo laki esiteltiin.
- luottovika
Juu, siivoojilla on usein pääsy, jopa yleisavain, isojenkin firmojen isoimpien pomojen toimistoihin. Näissä on usein todella tärkeää ja luottamuksellista tietoa näkyvillä, ja siivooja menee sinne töihin esim. aamuviideltä kun kukaan muu ei vielä ole talossa. Siksi siivoojille tehdään turvallisuusselvitys jottei yhtään uhkaavaa henkilöä päästetä hommiin. Rikosrekisterit, luotto-ongelmat jne. ovat yleisiä syitä luottamuslauseen epäämiseen.
- mites tää sit..
Mulla on merkintä luottotiedoissa. Mutta eipä ole vielä tullut vastaan sitä että olisi jäänyt joku työ saamatta SEN vuoksi..
Mutta ehkä sekin tapahtuu nyt, kun olen pyrkimässä valtion virkamiehen hommiin.
Voihan vittu.- ppt
Voihan vittu niin. Olen kouluttautunut viitisen vuotta yliopistossa vain huomatakseni, että valmistumisen jälkeen saan vielä odotella ilman työpaikkaa hyvän aikaa, että merkintä poistuu rekisteristä. Ja esimerkiksi rahoitusalalle halutessani on ilmeisesti niin, että voivat omista tiedostoistaan rekisterimerkinnän poistumisen jälkeenkin havaita synkän menneisyyteni, kun olen asioinut mm. eräiden pankkien kanssa ja ovat saaneet tietoonsa merkintäni.
- ppt
ppt kirjoitti:
Voihan vittu niin. Olen kouluttautunut viitisen vuotta yliopistossa vain huomatakseni, että valmistumisen jälkeen saan vielä odotella ilman työpaikkaa hyvän aikaa, että merkintä poistuu rekisteristä. Ja esimerkiksi rahoitusalalle halutessani on ilmeisesti niin, että voivat omista tiedostoistaan rekisterimerkinnän poistumisen jälkeenkin havaita synkän menneisyyteni, kun olen asioinut mm. eräiden pankkien kanssa ja ovat saaneet tietoonsa merkintäni.
Onko työnhaku jumittanut esimerkiksi valtionhallinnon paikoissa tai muuten, ja epäilet että syynä saattaa olla luottohäiriömerkintäsi?
- Nimetön
ppt kirjoitti:
Mutta eihän MITÄÄN merkintää tai mainintaa pitäis enää olla MISSÄÄN sen jälkeen kun häiriö on poistunut "virallisista" rekistereistä.
Kohtuutonta ja luulisi olevan laitontakin, jos joku pitää vielä jotain mustaa listaa vanhoista luottohäiriöisistä. Ei mitään järkeä.. - rekistereitä
Nimetön kirjoitti:
Mutta eihän MITÄÄN merkintää tai mainintaa pitäis enää olla MISSÄÄN sen jälkeen kun häiriö on poistunut "virallisista" rekistereistä.
Kohtuutonta ja luulisi olevan laitontakin, jos joku pitää vielä jotain mustaa listaa vanhoista luottohäiriöisistä. Ei mitään järkeä..Jokainen pankki pitää omista asiakkaistaan rekisteriä. Jos olet esim. Nordean kanssa joutunut hankaluuksiin ja saanut luottohäiriömerkinnän, niin kun merkintä virallisista rekistereistä poistuu, löytyy koko asiakkuushistoriasi silti Nordean koneelta parin napin painalluksesta. Luottohäiriön jälkeen pitää aina vaihtaa pankkia ja vakuutusyhtiötä sellaisiin joissa et ole ollut asiakkaana ennen, jolloin saat "puhtaan" alun siinä firmassa. Itselläni ei ole yhtään luottohäiriömerkintää koskaan ollutkaan, mutta luotonsaanti tyssäsi Sampo-pankissa siksi että sieltä löytyi "railakkaan" opiskeluaikani holtitonta pankkikorttikäyttöä, eli ilmoitti tylysti "tästä koneelta näkyy yli 200 tilinylitystä, ilmeisesti pankkikorttiostoja tehty ennen kuin rahaa on tilille tullut katteeksi". Oma mokahan se on kun sillai tuli nuorempana korttia vinguteltua, mutta se siis näkyi normaalissa asiakashistoriassa vaikkei mitään luottohäiriöitä ole ikinä ollut - edes pankkikorttia eivät ole koskaan ottaneet pois / evänneet uusintaa. Mutta lainaa varten jouduin siis vaihtamaan pankkia sellaiseen jossa ei tuollaista "ikävää" historiaa ole koneella näkyvissä.
- KTM X
onko isoissa yrityksissä (tai valtiolla) tapana rutiininomaisesti tarkistaa rekrytoitavien luottotiedot myös ns. asiantuntijatehtäviin pestattaessa, vaikka kyseisessä työssä ei sinänsä olisi mitään varojen kavallusmahdollisuutta tms.?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892628Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031668- 1161600
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411461Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641222Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761005- 56969
- 45867
- 63859
- 61835