Mistä helpotusta suruun?

Elämänhalua ja surua

Olen 16-vuotias poika ja olen huomannut, että tässä iässä mielialani vaihtelevat. Vanhemmat tuntuvat ärsyttäviltä ja joskus tuntuu, että elämä on mahtavaa. Mutta asia jota en saa pois mielestäni ja joka vaivaa ja häiritsee alkanutta lukiota on erään pienestä asti tuntemani kaverin äkillinen kuolema auto-onnettomuudessa.
Olen käynyt asian johdosta jo muutaman kerran psykoligilla, mutta se ei ole tuntunut auttavan. Vaikka kaverini oli äitini läheisen tuttavan poika, tuntuu siltä, ettei kumpikaan vanhemmistani tunnu ymmärtävän minua.Osa kavereistanikaan ei tunnu ymmärtävän ja pitivät aluksi hauskana asiasta vitsailua.
Eräs toisen samaisessa onnettomuudessa kuolleen henkilön tuttu oli tappanut itsensä, ja tiedän miettineeni itsemurhaa muutaman kerran, kun ei kaikki ole mennyt putkeen, mutta en enemmän mietittyäni olen yhäkin sillä kannalla, että minulla on liikaa syitä elää, eikä tappaa itseäni. :)
En ole ollut ennen itkevää sorttia, mutta onnettomuuden jälkeen olen huomannut alkavani itkemään erittäin pienistä asioista, kuten kaverini muistotilaisuudessa soitetun musiikin kuulemisesta. En näyttänyt suruani kunnes vasta kaksi kuukautta tapahtuneesta, enkä ole itkenyt, kuin äitini ja psykologin nähdessä. Muuten tuntuu, kuin itkisin lähes joka ilta yksin, kun kukaan ei kuule.
Haluaisin kuulla muidenkin tarinoita tämänkaltaisista tilanteista ja tietääkö kukaan, miten pääsisin eroon jatkuvasta surusta?

1

64

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elämää nähnyt

      Suru lähtee suremalla ja ajan kanssa se lievittyy. Jokainen suree tavallaan. Nuo vitsailijat käsittelevät menetystä kieltämällä ja tekemällä siitä pilaa. Kyllä sinun tapasi on kokea suru aidosti suremalla.
      Kun surutyö on sinulla pitkä, se on varmaan merkki ystävyyden syvyydestä. Tämä poismennyt on ollut sinulle todella tärkeä ihminen ja ystävä.
      Et kertonut kuinka kauan nuoren kuolemasta on. Voi hyvinkin mennä kaksi vuotta, että alkaa asia jäädä reilusti taka-alalle, jos on hyvin läheinen henkilö kuollut.
      Minusta on outoa että nuo lähipiirin aikuiset reagoivat noin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5989
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      517
      3703
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      185
      3535
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2734
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2479
    6. 279
      2141
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1573
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      107
      1472
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1419
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1200
    Aihe