Tarkastellaan tavallista korttipakkaa, jossa on kaksi jokeria. Montako värisuoraa on mahdollisa muodostaa? Onko koodi sivulla http://www.tiede.fi/keskustelu/4002291/ketju/todennakoisyyslaskuja/sivu/8 oikein, kun se antaa vastaukseksi 624? Itse sain 640 seuraavasti. Suoria ilman jokereita on kustakin maasta 10 kpl. Kustakin suorasta voidaan valita yksi kortti ja korvata se jokerilla viidellä tavalla. Samoin kustakin suorasta kaksi korttia voidaan korvata kahdella jokerilla 10 tavalla. Siten värisuoria olisi 4*(10 5*10 10*10)=640 kpl. Teinkö virheen vai onko Tiede-foorumilla virhe?
Pokerin värisuorien lukumäärä
5
142
Vastaukset
- joku selitys
Suoria ilman jokeria ei ole kymmentä kappaletta, koska se ässä on jo käytetty ykkösenä, joten se ei ole enää käytettävissä neljänätoista. Suoria on 9 ja 4/5=49/5
Lukumäärä olisi (10*49/5) (5*49/5) 9=147 9=156, ja se kerrottuna neljällä =624
(Tuo 9 vimeisenä tuli siitä ilman jokeria tapauksesta, sillä koska siinä jokeria ei ollut käytettävissä, niin suoria tuli vain tasan 9)- pokerifani
Jaa. Minusta ässä voi olla suorassa joko 1 tai 14, ainakin sivun http://nettipokeri.info/pokerikadet mukaan.
- joku selitys
pokerifani kirjoitti:
Jaa. Minusta ässä voi olla suorassa joko 1 tai 14, ainakin sivun http://nettipokeri.info/pokerikadet mukaan.
Itsehän sinä laskemalla osoitit, siis saamalla liian monta värisuora tapausta, että tässä värisuoran todennäköisyyden laskemistapahtumassa ässä ei voi molemmissa päissä esiintyä. ( Tuo 624 on ehdottomasti oikein)
Ässä voi fyysisessä pelaamistapahtumassa esiintyä ykkösenä tai neljänätoista, mutta tuolla tavalla laskiessa ei voi kuin vaan jompana kumpana.
Jos pakassa olisi neljätoista erilaista korttia, niin laskusi olisi luultavasti oikein, mutta nyt kun ei ole kuin kolmetoista erilaista, ja niissä ässä joka voi olla 1 tai 14, niin laskusi ei ole oikein, joten ässän esiintymisessä se vika on.
Taitaa olla kvanttifysikaalinen ilmiö. - 6+6
Tässä siis yhtä väriä.
Kyllä suoria ilman jokeria on 10. Ässä vain kahdessa, kun esimerkiksi vitonen viidessä eri suorassa.
"Kustakin suorasta voidaan valita yksi kortti ja korvata se jokerilla viidellä tavalla
Tässä tulee laskettua joitain tapauksia kahteen kertaan."
4, 5, 6, 7, 8 on yksi suora
5, 6, 7, 8, 9 on toinen suora
jos ensimmäisessä korvataan nelonen jokerilla ja toisessa yhdeksäinen, saadaan täsmälleen sama käsi ja on laskettu se kahteen kertaan. - pokerifani
6+6 kirjoitti:
Tässä siis yhtä väriä.
Kyllä suoria ilman jokeria on 10. Ässä vain kahdessa, kun esimerkiksi vitonen viidessä eri suorassa.
"Kustakin suorasta voidaan valita yksi kortti ja korvata se jokerilla viidellä tavalla
Tässä tulee laskettua joitain tapauksia kahteen kertaan."
4, 5, 6, 7, 8 on yksi suora
5, 6, 7, 8, 9 on toinen suora
jos ensimmäisessä korvataan nelonen jokerilla ja toisessa yhdeksäinen, saadaan täsmälleen sama käsi ja on laskettu se kahteen kertaan.Totta. Nyt huomasin virheeni. Täytyisi aina muistaa ajatella. Kiitos!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723033
- 552675
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322295- 792168
- 951976
- 361793
- 121566
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171517Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301360Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291329