Reiden loitonnus/lähennys naisten liikekö??

himotreenaaja

Olen miespuoleinen ja teen säännöllistä lihasvoimaharjoittelua salilla. Nyt naisPT antoi minulle uuden saliohjelman, jossa on reiden lähennys- ja loitonnusliikkeet taljassa. Aiemmin olen tehnyt näitä liikkeitä lähentäjä- ja lointontajapenkeissä. Tuo talja ei vaan oikein lähde sujumaan, enkä suoraan sanoen pidä siitä liikkestä. Kaverikin ihmetteli viimeksi, että miksi teet tuollaisia "akkojen" liikkeitä. Rupesin sitten miettimään, että en muista koskaan nähneeni kenenkään äijän tekevän ko. liikkeitä taljassa. Harvoin näkee edes miehiä tekemässä ylipäänsä reisien loitontajia tai lähentäjiä. Tuskin näitä kuntosaliliikkeitä lajitellaan sukupuolen mukaan, mutta onko reiden loitonnus ja lähennys tosiaan enemmän naisten liikkeitä? Miten muutenkaan niitä lihaksia sitten voisi treenata?

10

3217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1+11

      Ei ole pelkästään naisten liikkeitä, olen nähnyt isojenkin ukkojen tekevän loitontajia. Auttaa kyykyssä.

    • rautaa koneeseen

      Reiden lähennys- ja loitonnusliikkeet hoituu minusta hyvin koneilla. Vaikka liikkeet koneissa näyttää "akkojen hommalta", liikkeillä saa voimaa jalkoihin jonka huomaa mm. portaiden nousussa.

      • himotreenaaja

        Tarkoittanet juurikin näitä reiden loitonnus- ja lähennyspenkkejä, joita jotkut kutsuvat lehdenlukulaitteiksi? No jokatapauksessa. Se pitää kyllä paikkansa, että jos reiden loitontaja- ja lähentäjälihas (kai niillä on joku virallinen nimikin) ovat kunnossa, niin se helpottaa esim. jalkaprässiä tehtäessä.


    • valmentaja12345

      Kunnon syväkyykky tangolla korvaa lähennys/loitonnuslaitteet. Muuta ei tarvita. Kun kyykyssä lonkkanivelen taso alittaa polvinivelen, osallistuu myös sisäreidet voimantuottoon ja toimintaan. Ylösnoustessa loitontajat joutuvat töihin kun lonkkaa ojennetaan ja stabiloidaan (pidetään polvet oikealla linjalla) kyykyn aikana.

      • 4+11

        Onhan se kyllä noinkin. Kyykkypaikalla on usein jonoa, naisistakin, vaihteeksi voi mennä lehdenlukupenkkiin, kyllä sekin kuntoilutreenistä käy, jollei nyt kyykystä kumminkaan.


      • selkeenostaja

        Itse en pidä syväkyykkyä polville terveellisenä liikkeenä, varsinkaan painavilla painoilla. Monissa ohjeissa kyykkyssä reidet tulisi laskea saman suuntaiseksi lattian kanssa, eli jalat "90 asteen " kulmaan ja siitä nostaa ylös. Kun haluaa treenata hieman eri kohtia reisistä, kyykyn alasmenon voi jättää hiukan vajaaksi eri kohdista toistoissa ja tehdä ns. puolikyykkyä. Puolikyykkyä voi tehdä suuremmilla painoilla kuin 90 asteen kyykkyä, koska painoja ei tarvii nostaa alhaalta asti ylös.


      • rhpxx
        selkeenostaja kirjoitti:

        Itse en pidä syväkyykkyä polville terveellisenä liikkeenä, varsinkaan painavilla painoilla. Monissa ohjeissa kyykkyssä reidet tulisi laskea saman suuntaiseksi lattian kanssa, eli jalat "90 asteen " kulmaan ja siitä nostaa ylös. Kun haluaa treenata hieman eri kohtia reisistä, kyykyn alasmenon voi jättää hiukan vajaaksi eri kohdista toistoissa ja tehdä ns. puolikyykkyä. Puolikyykkyä voi tehdä suuremmilla painoilla kuin 90 asteen kyykkyä, koska painoja ei tarvii nostaa alhaalta asti ylös.

        Joo pääasia salilla onkin aina tehdä mahdollisimman suurilla painoilla. Liikelaajuudesta viis. Itse teen 1/10 osakyykkyä 350 kg:lla, penkkiä 300 kg (lasken tankoo vaan 10 cm ja punnerran ylös), 100 m juoksen alle 9 sekuntiin, koska lopetan 60 m kohdalla ja oon mielestäni silloin maalissa. Got the point?


      • raw
        selkeenostaja kirjoitti:

        Itse en pidä syväkyykkyä polville terveellisenä liikkeenä, varsinkaan painavilla painoilla. Monissa ohjeissa kyykkyssä reidet tulisi laskea saman suuntaiseksi lattian kanssa, eli jalat "90 asteen " kulmaan ja siitä nostaa ylös. Kun haluaa treenata hieman eri kohtia reisistä, kyykyn alasmenon voi jättää hiukan vajaaksi eri kohdista toistoissa ja tehdä ns. puolikyykkyä. Puolikyykkyä voi tehdä suuremmilla painoilla kuin 90 asteen kyykkyä, koska painoja ei tarvii nostaa alhaalta asti ylös.

        Mm. Juoksijat ja luistelijat tekevät puolikyykkyä tosin siten, että ylös nousu on todella räjähtävä jolloin se tukee heidän tavoitteitaan... Salilla taas usein näkee näitä helv. Niiaajia joilla ei ole mitään käsitystä mitä tekevät ja että siitä ei ole mitään hyötyä... Syväkyykky taas on todella hyvä liike, mutta lämmittely pitää tehdä hyvin ja tekniikkan pitää olla oikea.


      • 20+3
        selkeenostaja kirjoitti:

        Itse en pidä syväkyykkyä polville terveellisenä liikkeenä, varsinkaan painavilla painoilla. Monissa ohjeissa kyykkyssä reidet tulisi laskea saman suuntaiseksi lattian kanssa, eli jalat "90 asteen " kulmaan ja siitä nostaa ylös. Kun haluaa treenata hieman eri kohtia reisistä, kyykyn alasmenon voi jättää hiukan vajaaksi eri kohdista toistoissa ja tehdä ns. puolikyykkyä. Puolikyykkyä voi tehdä suuremmilla painoilla kuin 90 asteen kyykkyä, koska painoja ei tarvii nostaa alhaalta asti ylös.

        Eli muutat liikkeen suuntaa juuri siinä kohdassa kun polvinivel on heikoimmillaan? Miten se tekee liikkeestä terveellisemmän polvelle?


      • 7+8

        En nyt menis aivan noinkaan asiaa esittämään. Jos on liikkuvuus- tai pakaran aktivointiongelmia, loitontajien tekeminen esimerkiksi koneessa on aivan perusteltua. Isolla osalla ihmistä kunnon kyykkyasennon löytäminen on vaikeaa osaksi sen takia, ettei ole voimaa painaa polvia ulospäin kyykätessä tai ei osata aktivoida kyseisiä lihaksia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1303
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe