Apuja minäkuvan muodostamiseen

Tietämätön

Hei vaan kaikki,
Olen mies, joka tuli naisen jättämäksi. Yhteistä taustaa liki 10 vuotta ja nyt ero. Ero on tuore, noin viikon takainen. Asutaan vielä saman katon alla, mutta kahden viikon päästä kamat kainaloon ja menoksi.

Päivät menee ihan hyvin, mutta yöllä pari tuntia nukuttua herään ja en saa nukuttua. Herääminen johtuu unista joita nään. Ne liityvät aina häneen. Aamulla on taas vitun vaikeaa, mutta päivälle mieli jo piristyy kun on ihmisten kanssa tekmisissä. Olisi vain mukava käpertyä häneen kiinni, mutta häntä en minä enää kiinnosta. Kiinnostamisen lopahtaminen suhde siis loppuikin.

Olen tässä näitä asioita funtsaillut tosi paljon ja eniten pelottaa se että hän löytää uuden. Millainen tämä uusi on ja onko hän esim. Puolituttu myös minulle (tämä olisi minulle todella raskasta). Nainen on myös huomattavasti paremman näköinen kuin minä oikeasti. Olen hyvin realistinen tämän asian suhteen. Nämä pelko tilat varmaan juurtuvat juurensa suhteeseemme, jonka aikana olemme eronneet vähäksi aikaa kaksi kertaa. Hän löysi ensimmäisellä kerralla heti lohduttajan minun kaverini kaverista. Ja tämän 1kk:n eron aikana hän alkoi pyöriä toisen miehen, tämän saman kaverini eri kaverin kanssa. Toinen ero, jota olimme oikeestaan tekemässä johtui hänen yövierailustaan hänen entisen työkaverinsa luo riidamme jälkeen, jonka tämä jätkä oli aiheuttanut hengaillessaan naiseni kanssa. Hän on kuitenkin aina sanonut koko liittomme ajan, että mitään muuta kuin suutelua ei ole tapahtunut näissä tapauksissa. Tämän olen halunnut uskoa ja yhdessä olemme olleet ja ongelmat voittaneet. Viimeisestä ero keskustelusta on siis aikaa noin 3 vuotta.
Epäilyksissä tähän taustaan verrattuna on mielessäni, että hänellä voi olla taas joku kipinä jonkun kanssa. En tiedä olenko väärästä?

Nyt tämän stoorin perusteella haluaisinkin kuulla, että olenko teidän mielestä ollut naisen kanssa, että rakastan häntä kovasti, vai sen takia että olen pelännyt liikaa että hän löytää "paremman" ? Miten tästä voi päästä yli?
Olenko oikeasti ollut näin sokea vai onko aito rakkaus sittenkin ollut suhteen pohjalla?
Ja onko jollain jotain hyvää keinoa voittaa nämä pelkotilat ja päästä nukkumaan yöt rauhassa ilman unia jossa nainen iskee muita miehiä.
Olenko mielestänne mustasukkainen, katkera nyssykkä.
Tämä auttaisi minua itseäni, jos joku ulkopuolinen voisi tulkita tilannetta.
Ps. En pidä naista minään huorana.

5

193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Left outside alone

      Uskon, että useammalla miehellä on tuollaisia pelkotiloja eron jälkeen jos on oikeesti rakastanut naistaan. Minullakin oli kun aikoinaan tulin jätetyksi.

      Veikkaampa, että tämä on itsetuntokysymys. Sinulle tuli ero jolloin itsetuntosi ja itsevarmuutesi sai kolauksen. Eli jos pystyt kääntämään asiat sinun voitoksi niin ero ei tunnu niin pahalle silloin.

      Ero tuo myös kaikenlaisia ajatuksia pintaan ja jatkoa ajatellen sun olisi hyvä käsitellä ne. Et enää silloin kanna näitä mörköjä uuteen suhteeseen ja saa siinä vääristymään. Se kyllä sattuu, mutta se on vaivanväärti.

    • Hei Tietämätön,

      Sivusta katsoen, ja varsinkin vain yhden viestin perusteella, on vaikea arvioida toisen tunteita. Viestistäsi kuitenkin välittyy hyvin selvästi, että exäsi on ollut sinulle hyvin tärkeä ja tunteet ovat olleet hyvin voimakkaita. Ei ole ristiriitaista sekä rakastaa toista paljon että myös pelätä hänen löytävän jonkun toisen.

      Kun suhteeseen on liittynyt voimakkaita tunteita, ei ole ihme, että niitä liittyy myös eroon. Luulen, että univaikeutesi liittyvät siihen. Ja toivon niiden ajan kanssa myös helpottavan.

      Silti, nyt kun kun olette eronneet, niin oletettavasti exäsi jossain vaiheessa löytää uuden puolison. Jos vain mahdollista, sinun ei tarvitse pelätä sitä. Se kuuluu elämään. Exäsi ei kuulu sinulle, aivan kuin sinäkään et kuulu hänelle.

      Varsinkin jos on tullut jätetyksi, ymmärrän hyvin, että exää kohtaan voi tuntea mustasukkaisuutta tai vihaakin. Se on ymmärrettävää. Nuo tunteet ovat usein reaktiota jätetyksi tulemiseen. Mutta tunteet on myös tärkeää käsitellä. Jos vain mahdollista, puhu tunteista esimerkiksi jonkun hyvän ystävän kanssa. Toinen tapa on esimerkiksi kirjoittamalla käydä lävitse suhteenne vaiheita sekä omia tunteitasi. Millaisia vaiheita teillä oli, mitä silloin tunsit, mitkä tekijät johtivat tunteiden sammumiseen? Kun kirjoittamisen kautta saa tunteita järjestykseen, paha olo ei vain vello sisällä.

      Uskon, että tuo on hirveän raskasta aikaa. Toivottavasti sinulla on ystäviä ympärillä. Puhu ja ole heidän kanssaan. Yritä jaksaa.

      Vilppu H.
      pappi

    • 19 + 5

      Ulkonäöllisesti teillä on ilmeisesti melkoisesti tasoeroa, koska nainen on vähän jatkuvasti ollut lähdössä muualle katselemaan ja itse olet varmaankin aina joutunut pitämään jahtia päällä, että saat hänet pysymään. Ehkä tuon tasoeron takia olet ollut epävarma, mikä on rasittanut suhdetta. Intiaanien vanhan sanonnan mukaan ei kannata ottaa kaunista akkaa, jos haluaa nukkua yönsä rauhassa.
      Jos kuitenkin olette jo eronneet, en oikein ymmärrä mitä pelättävää sinulla enää on? Et voi hallita toisen tekemisiä ja ihastumisia, vain omiasi. Jos nainen nyt sattuu ihastumaan johonkin tuttuusi, niin sillepä ei mitään mahda. Jos kuviosta tulee liian kiusallinen, kannattanee mahdollisuuksien mukaan vaihtaa itse maisemaa ja aloittaa uusi elämä muualla. Tuollaisiin pelkoihin ei kannata hukata aikaa enää hetkeäkään.

      • jellutellu

        Itse olen aatellu että jos ero nyt tulee, sellasta vahvasti ilmassa niin päätän elämän oman käden kautta. . Tuun menettämään niin paljon ja mikä järki täällä oikeasti on elää paskaa elämää. Lapsiin se voi sattua mutta kyllä ne hyvän äidin kanssa tulee pärjäämään


    • Tiukunen-

      Aloittajan tekstistä on jo kuukausi aikaa, mutta halusin silti vastata...

      Eroamisesta toipuminen ottaa aikansa. Veikkaan, että suurimmalla osalla ihmisistä on jotain pelkotiloja ja univaikeuksia eron jälkeen, toisilla pitempään kuin toisilla... Itselläni kesti vuoden ajan päästä yli erosta. Heti eron jälkeen oli todella ahdistunut ja epätoivoinen olo kuukausia, enkä olisi uskonut, että vuoden päästä nauraisin koko tilanteelle. Kuten aiemmin sanottu, toivottavasti voit jonkun ystäväsi kanssa jutella tilanteesta!

      Eron jälkeinen vuosi oli myös kasvun aikaa. Mietin syitä eroon, opin näkemään itseni uudella tavalla ja aloin keskittymään itseni kehittämiseen. Kun pääsee yli surkutteluvaiheesta, erosta todella voi kääntää itselleen voimavaran. Kaikista ihmissuhteista ja jopa eroista oppii uutta.

      Mieti, mitä ole oppinut suhteessa elämisestä, mitä olet oppinut itsestäsi? Ja mieti, millainen sinusta on hyvä suhde? Ajattele, miten paljon paremman suhteen voit löytää :) Sellaisen, missä sun ei tarvitse pelätä ja epäillä koko ajan, vaan voit luottaa naiseesi.

      Tarinastasi jäin vain ihmettelemään, että mitä oikein rakastat/rakastit naisessasi? Olitko lopulta rakastunut vain kauniiseen ulkonäköön vai mihin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      133
      1342
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1195
    3. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      26
      846
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      156
      832
    5. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      746
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      733
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      150
      733
    8. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      48
      728
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      27
      588
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      37
      575
    Aihe