3 työtöntä kertoo...Kaikki kelpaa, kunhan saisi töitä! Työnhaus

3 työtöntä kertoo...

3 työtöntä kertoo...Kaikki kelpaa, kunhan saisi töitä!

Työnhaussa ei ole varaa nirsoilla: Kaikki kelpaa, kunhan saisi töitä
3 työtöntä kertoo...
Suomessa on noin 320 000 työtöntä. Edellisen kerran yhtä moni oli ilman työtä vuonna 1999. Sirkku Liukkonen, Silja Levälampi ja Raimo Ahonen kertovat, kuinka heistä tuli osa työttömyysongelmaa.
Helsinkiläinen Sirkku Liukkonen, 49, on hakenut kaikkia mahdollisia työpaikkoja. Taideteollisesta korkeakoulusta vaatesuunnittelijaksi vuonna 1996 valmistunut nainen ei ole rajannut työnhakua oman koulutuksensa perusteella, sillä koulutusta vastaavia työpaikkoja ei ole tarjolla.
"Tai oli yksi, kun viimeksi katsoin. Sievin kenkä haki jalkinesuunnittelijaa, mutta minulla ei ole kokemusta jalkineiden suunnittelusta", Liukkonen sanoo.
Taiteen maisteri on hakenut esimerkiksi myyjän paikkoja ja ollut haastatteluissakin, muttei ole toistaiseksi tullut valituksi. Työn perässä hän on valmis muuttamaan myös muualle päin maata.
Liukkosen kaltaisia korkeasti koulutettuja työttömiä on Suomessa jo yli 40 000.
Tilanne on ennätysmäisen vaikea. Korkeasti koulutetusta työvoimasta noin kuusi prosenttia on työttömänä, kun yleinen työttömyysprosentti on noin 10.

Enää aikoihin ei ole voinut luottaa siihen, että koulutus takaa työpaikan.
Enää aikoihin ei ole voinut luottaa siihen, että koulutus takaa työpaikan.
Enää aikoihin ei ole voinut luottaa siihen, että koulutus takaa työpaikan.


On ollut järkytys huomata, ettei työn saaminen olekaan kiinni siitä, kuinka hyvä olen", Liukkonen sanoo.
Taloudellisesti hän elää edelleen kuin opiskelija.
"Kun on opiskeluajoista lähtien tottunut tulemaan vähällä toimeen, ansiosidonnainen riittää kyllä elämiseen. Peruspäivärahalla on jo tiukkaa."
Työ on ollut Liukkoselle niin tärkeää, että uusien työsuhteiden tavoittelu on aina mennyt myös perheen perustamisen edelle.
Seuraavaksi Liukkonen haluaisi päästä 3 d -tulostamiseen liittyvään työllisyyskoulutukseen. Sitä varten hänen pitäisi löytää harjoittelupaikka jostakin alan yrityksestä.
Sirkku Liukkosella on edessään ainakin 15 vuotta työelämässä. Hän uskoo, että jonakin päivänä haaveet vielä toteutuvat.
"Silloin minulla olisi vakituinen, täysipäiväinen työ. Voisin keskittyä työntekoon enkä pelkästään epätoivoiseen työpaikkojen haalimiseen."
"Pidän onnistumisena jo sitä, että olen päässyt niin moniin haastatteluihin. Usein avoimiin paikkoihin on yli 200 hakijaa, joista osa on ylikoulutettu tehtävään.
Levälammella on käytössään myös te-toimiston myöntämä Sanssi-kortti, jolla työnantaja saa yhteiskunnalta tukea hänen palkkansa maksamiseen.
Toisaalta myös nuoria työttömiä on nyt aiempaa enemmän", hän sanoo.
Kouvolassa asuvan Raimo Ahosen, 58, on vaikea uskoa uuteen työllistymiseen.
"Väkeä on vähennetty, ja koko ajan on saanut pelätä, koska irtisanominen osuu omalle kohdalle", hän sanoo.
http://www.hs.fi/tyoelama/a1412307176103?ref=tf_iHSisboksi630-a&utm_campaign=tf-hs&utm_source=iltasanomat.fi&utm_medium=tf-desktop&utm_content=frontpage&jako=744fa2da2c952f513f4d50bf8c78f58f

0

146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

        Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
        Sinkut
        75
        5484
      2. Haistoin ensin tuoksusi

        Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
        Ikävä
        21
        2440
      3. Olet sä kyllä

        ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
        Ikävä
        26
        1957
      4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

        Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
        Maailman menoa
        50
        1674
      5. Hiljaiset hyvästit?

        Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
        Ikävä
        12
        1591
      6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

        Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
        Särkynyt sydän
        5
        1388
      7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

        Oot mikä oot ja se siitä
        Suhteet
        9
        1297
      8. Kyllä poisto toimii

        Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
        80 plus
        9
        1259
      9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

        "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
        Yhteiskunta
        7
        1229
      10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

        Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
        Ikävä
        14
        1183
      Aihe