Live soiton miksaus?

vokaaaliaaaa

Bändi jossa on rummut, basisti, kitaristi ja kosketinsoittimet.

Jos kaikilla, tai muutamalla bändin jäsenellä on laulumikrofoni päällää, niin miten estetään instrumenttiäänien pääsy vokaalimikrofoneista laulukanaviin, ja varsinkin jos live esitys äänitetään ja myöhemmin julkaistaan vaikka levynä.

Onko live esitykset yhtä puuroa, eikä studiotasoiseen laatuun päästä edes lähellekkään.

Kuuleeko bändi lavalla edes muuta kuin oman instrumenttinsa äänen ( tahdin tynkää), tai monitorikuulokkeita käyttäen.

2

1364

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdfdfgdf

      "miten estetään instrumenttiäänien pääsy vokaalimikrofoneista laulukanaviin, ja varsinkin jos live esitys äänitetään ja myöhemmin julkaistaan vaikka levynä."
      Laulukanaviin voi laittaa noise gaten joka päästää vain tarpeeksi suuren äänen läpi eli suodattaa taustamökän pois. Mikrofoneihin on myös saatavina tunnistimia jotka avaa mikrofonin vasta kun laulaja on tarpeeksi lähellä. Jos äänität liveäänityksenkin moniraitaäänityksenä eli laulut menee omille raidoilleen niin ylimääräiset mökät voi siivota käsinkin jälkikäteen pois.

      "Onko live esitykset yhtä puuroa, eikä studiotasoiseen laatuun päästä edes lähellekkään."
      Kuuntele hyvälaatuisia livetallenteita? Livenäkin saa hyvää laatua mutta se vaatii aikalailla pätäkkää. Toisaalta studiossakin soitetaan nykyään usein "livenä".

      "Kuuleeko bändi lavalla edes muuta kuin oman instrumenttinsa äänen ( tahdin tynkää), tai monitorikuulokkeita käyttäen."
      Kuulee jos bändillä on se lavavolyymi ja balanssi hanskassa ja tarvittaessa monitorit.

    • päpärääpärää

      Jos haluaa hyvän laadun livenauhoitukseen niin tärkeimmät seikat on itse paikka ja volumetasot. Jos vetää jossain kuppilan nurkassa tappomättömetallia niin ei maailmasta sellaista laitteistoa taida löytyä millä sen saisi siedettävästi narulla tallentumaan. :-D

      Paras tilanne on että ollaan isossa paikassa, jokaisella on korvamonitorit, vehkeistä volumet niin pienelle kuin ilkiää, kaikille instrumenteille lähimikitys ja tarvittaessa vielä rummuille seinä eteen.

      Itse en ole ikinä kokenut että soittimien vuotaminen laulumikkeihin olisi kovinkaan mahdoton riesa. Hyvät dynaamiset mikit ottaa loppujen lopuksi aika huonosti sellaiset äänet jotka tulee vähänkin kauempaa. Tietysti jos laulaja kuiskailee siihen mikkiin niin sitten saattaa tulla enemmän probleemaa koska input-levelit joudutaan laittamaan vähän isommalle -> taustaäänet kuuluu kovemmin.

      Noise gate on perushyvä ratkaisu, mutta siinäkin saattaa olla omat ongelmansa.
      Koska laulu miksataan aina vahvasti esille, niin joskus se saattaa "särähtää" korvaan kun laulun aikana taustamöly hieman kuuluu ja sitten laulun ollessa tauolla se taas katoaa. Mitä enemmän eri instrumenttejä joudutaan prosessoimaan, sitä enemmän sen erottaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe