Live soiton miksaus?

vokaaaliaaaa

Bändi jossa on rummut, basisti, kitaristi ja kosketinsoittimet.

Jos kaikilla, tai muutamalla bändin jäsenellä on laulumikrofoni päällää, niin miten estetään instrumenttiäänien pääsy vokaalimikrofoneista laulukanaviin, ja varsinkin jos live esitys äänitetään ja myöhemmin julkaistaan vaikka levynä.

Onko live esitykset yhtä puuroa, eikä studiotasoiseen laatuun päästä edes lähellekkään.

Kuuleeko bändi lavalla edes muuta kuin oman instrumenttinsa äänen ( tahdin tynkää), tai monitorikuulokkeita käyttäen.

2

1701

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdfdfgdf

"miten estetään instrumenttiäänien pääsy vokaalimikrofoneista laulukanaviin, ja varsinkin jos live esitys äänitetään ja myöhemmin julkaistaan vaikka levynä."
      Laulukanaviin voi laittaa noise gaten joka päästää vain tarpeeksi suuren äänen läpi eli suodattaa taustamökän pois. Mikrofoneihin on myös saatavina tunnistimia jotka avaa mikrofonin vasta kun laulaja on tarpeeksi lähellä. Jos äänität liveäänityksenkin moniraitaäänityksenä eli laulut menee omille raidoilleen niin ylimääräiset mökät voi siivota käsinkin jälkikäteen pois.

"Onko live esitykset yhtä puuroa, eikä studiotasoiseen laatuun päästä edes lähellekkään."
      Kuuntele hyvälaatuisia livetallenteita? Livenäkin saa hyvää laatua mutta se vaatii aikalailla pätäkkää. Toisaalta studiossakin soitetaan nykyään usein "livenä".

"Kuuleeko bändi lavalla edes muuta kuin oman instrumenttinsa äänen ( tahdin tynkää), tai monitorikuulokkeita käyttäen."
      Kuulee jos bändillä on se lavavolyymi ja balanssi hanskassa ja tarvittaessa monitorit.

• päpärääpärää

Jos haluaa hyvän laadun livenauhoitukseen niin tärkeimmät seikat on itse paikka ja volumetasot. Jos vetää jossain kuppilan nurkassa tappomättömetallia niin ei maailmasta sellaista laitteistoa taida löytyä millä sen saisi siedettävästi narulla tallentumaan. :-D

Paras tilanne on että ollaan isossa paikassa, jokaisella on korvamonitorit, vehkeistä volumet niin pienelle kuin ilkiää, kaikille instrumenteille lähimikitys ja tarvittaessa vielä rummuille seinä eteen.

Itse en ole ikinä kokenut että soittimien vuotaminen laulumikkeihin olisi kovinkaan mahdoton riesa. Hyvät dynaamiset mikit ottaa loppujen lopuksi aika huonosti sellaiset äänet jotka tulee vähänkin kauempaa. Tietysti jos laulaja kuiskailee siihen mikkiin niin sitten saattaa tulla enemmän probleemaa koska input-levelit joudutaan laittamaan vähän isommalle -> taustaäänet kuuluu kovemmin.

Noise gate on perushyvä ratkaisu, mutta siinäkin saattaa olla omat ongelmansa.
      Koska laulu miksataan aina vahvasti esille, niin joskus se saattaa "särähtää" korvaan kun laulun aikana taustamöly hieman kuuluu ja sitten laulun ollessa tauolla se taas katoaa. Mitä enemmän eri instrumenttejä joudutaan prosessoimaan, sitä enemmän sen erottaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi arkuuteni

Olen säälittävä, mitä tulee sinun kohtaamiseen. Tunnen vaan itseni todella epävarmaksi sun kanssa. Jos minun olisi pitän
      Ikävä
      48
      950
    2. Kuka melkein täysi-ikäinen hukkui?

Poliisin mukaan nuori oli lähes täysi-ikäinen. Ennen iltakuutta tulleen ilmoituksen mukaan ihminen oli joutunut mahdoll
      Iisalmi
      15
      828
    3. Perussuomalaisten kannatus nousi rytinällä Ylen tänään julkaisemassa tuoreimmassa gallup-kyselyssä.

https://yle.fi/a/74-20239449 Perussuomalaisilla hurja- ja ylivoimaisesti suurin nousu tässä uudessa Ylen gallupissa. Kyl
      Maailman menoa
      497
      779
    4. kenen näköinen

kaivattusi on ?
      Ikävä
      46
      707
    5. Mikä on ollut

Söpöintä välillämme?
      Ikävä
      42
      644
    6. Hyvännäköinen pakkaus

Olet hyvännäköinen pakkaus nainen.
      Ikävä
      36
      586
    7. Tykkäätköhän vielä minusta?

Yhtä paljon, kuin minä sinusta? Haaveissa ollaan kahdestaan, rauhassa ja lähennytään fyysisesti ja tutustutaan syvemmin
      Ikävä
      30
      586
    8. Vihervasemmistofeministinaisasianaiset

Tulevat tänne palstalle haukkumaan miehiä ja naljailemaan miehelle, kehuvat olevansa heitä parempia. Itse asuvat MIEHE
      Sinkut
      169
      536
    9. Olet ihana

Muru, sä oot ihana. Tunsitko sen sähkön meidän välillä kun oltiin ihan låhekkäin? 👩‍❤️‍👩❤️😼😘
      Ikävä
      37
      530
    10. Mitä haluaisit kysyä tänään

Kaivatultasi? Anna jokin tunniste itsestäni tai hänestä.
      Ikävä
      44
      480
    Aihe