Mitä tarjota pojan anoppiehdokkaalle???

apua tarvitseva

Siis olisi pitänyt kutsua vastapuolen anoppiehdokas jo piiitkän aikaa sitten meille, kun kävimme jo kahvilla hänen luonaan piiitkän aikaa sitten. Hävettää kun en ole saanut kutsua aikaiseksi, mutta kun meillä ei ole käynyt vieraita moniin vuosiin, niin en oikein enää tiedä mitä tarjoaisin. Tämä kuulostaa hullulta, mutta pitoemännän ote on todella hävinnyt ajan saatossa.
Auttakaa jakertokaa minkälainen menu olisi "asiallinen", jotta voisin kutsua pojan anopin kylään. Hänen persoonassaan ei ole miään vikaa, vaan vika löytyy minun osaamattomuudestani, joka siis on alkanut minua jo hävettää.

Eli jotain helppoa mutta hyvää ruokaaja jälkiruokaa ja kahvin kanssa jotain hyvää syötävä. Kyllä teistä joku varmasti osaa auttaa minua...

29

477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirvesmiehen muija

      Jos olet maanläheinen ihminen niin ehdottaisin.

      Alkuruuaksi joko metsäsieni keitto tai joku muu sosekeitto
      Pääruuaksi uunissa kypsennettyä puronieriää
      Raikas vihersalaatti yrttikastikkeella

      Ruokajuomat oman makunne mukaan.

      Jälkiruuaksi voisit leipoa täytekakun tilalle jotkut leivokset vaikka suklaaleivokset hyvän kahvin kanssa.

      Kahvin jälkeen voisit laittaa pöytään tarjolle erilaisia hedelmiä, ne keventää oloa ruuan jälkeen.

      • tavallinen anoppi

        No, jo oli menu. Poron jotain? En ole aloittaja mutta luempa ja kommentoin kun mulla joskus sama ongelma edessä. Minä olen jo mielessäni suunnitellut jotain yksinkertaisempaa. Ei mitään alkuruokia. Vähän paremmin tehtyä arkiruokaa, esim palapaisti uunissa perunoitten ja salaatin kera. Jotain kivaa raikasta, kevyttä jälkkäriä. Kavit ja jotain tarjottavaa päälle. Ihan tavallisia ihmisiä ne anopitkin on. Vai täytekakkukin pitäisi leipoa. Ei kai.


      • apua tarvitseva
        tavallinen anoppi kirjoitti:

        No, jo oli menu. Poron jotain? En ole aloittaja mutta luempa ja kommentoin kun mulla joskus sama ongelma edessä. Minä olen jo mielessäni suunnitellut jotain yksinkertaisempaa. Ei mitään alkuruokia. Vähän paremmin tehtyä arkiruokaa, esim palapaisti uunissa perunoitten ja salaatin kera. Jotain kivaa raikasta, kevyttä jälkkäriä. Kavit ja jotain tarjottavaa päälle. Ihan tavallisia ihmisiä ne anopitkin on. Vai täytekakkukin pitäisi leipoa. Ei kai.

        Minä olen aloittaja, ja tuo ensimmäinen ruokaehdotus olisi varmaan tosi hienoa, muttei onnistu kyllä minulta. Ajattelin tässä jo että jos tilaisin liha- ja kalavoileipäkakkua leipomosta ja sitten vaikka tekisin joulutorttuja ja olisiko täytekakku vielä sitten liikaa... Voi jukra kun on vaikeaa suunnitella. Olin ennen parempi näissä hommissa mutta nyt tuntuu ihan avuttomalta olo,,,,


      • Oikeus olla se kuka olet
        apua tarvitseva kirjoitti:

        Minä olen aloittaja, ja tuo ensimmäinen ruokaehdotus olisi varmaan tosi hienoa, muttei onnistu kyllä minulta. Ajattelin tässä jo että jos tilaisin liha- ja kalavoileipäkakkua leipomosta ja sitten vaikka tekisin joulutorttuja ja olisiko täytekakku vielä sitten liikaa... Voi jukra kun on vaikeaa suunnitella. Olin ennen parempi näissä hommissa mutta nyt tuntuu ihan avuttomalta olo,,,,

        Aloittajalle. Valmista sellaista tarjottavaa, mikä itsestäsi tuntuu hyvältä. Halutessasi voit ostaa / tilata lisäksi jotain. Osta paikallisesta leipomosta esim lusikkaleipiä tms kahvipöytään.

        Sinun ei tarvitse olla muuta kuin mitä olet. Älä yritä edes esittää jotain muuta, koska esittäminen nähdään eikä ole aitoa. Ole oma aito itsesi. Yksinkertainen ruoka voi olla hyvin tyylikästä ja maukasta. Satsaa hyvään leipään, perussalaattiin, kauniiseen peruskattaukseen. Osta kaunis sidottu kimppu leikkokukkia kukkakaupasta.

        Tärkeintä on sinä. Ole aidosti oma itsesi. Sinusta joko pidetään tai ei pidetä, mutta tärkeintä on olla se, kuka olet. Kukista, kattauksesta ja hyvästä perusruoasta saat varmuutta.


      • Oikeus olla se kuka olet
        Oikeus olla se kuka olet kirjoitti:

        Aloittajalle. Valmista sellaista tarjottavaa, mikä itsestäsi tuntuu hyvältä. Halutessasi voit ostaa / tilata lisäksi jotain. Osta paikallisesta leipomosta esim lusikkaleipiä tms kahvipöytään.

        Sinun ei tarvitse olla muuta kuin mitä olet. Älä yritä edes esittää jotain muuta, koska esittäminen nähdään eikä ole aitoa. Ole oma aito itsesi. Yksinkertainen ruoka voi olla hyvin tyylikästä ja maukasta. Satsaa hyvään leipään, perussalaattiin, kauniiseen peruskattaukseen. Osta kaunis sidottu kimppu leikkokukkia kukkakaupasta.

        Tärkeintä on sinä. Ole aidosti oma itsesi. Sinusta joko pidetään tai ei pidetä, mutta tärkeintä on olla se, kuka olet. Kukista, kattauksesta ja hyvästä perusruoasta saat varmuutta.

        PS Tässä vielä Oikeus olla se kuka olet. Oma ajatuksesi oli hyvä. Ajattelit tilata tarjottavaa. Sinä päätät, mitä sinä tarjoat vieraille. Ei siinä ole sen kummempaa. Älä sitten pyytele anteeksi, kun on tilattuja... Tarjoat itsevarmana ja vieraanvaraisena emäntänä, joka päättää itse, mitä tarjoaa, eikä siinä ole sen kummempaa.

        Itse ostan aina leikkokukkia, kun tulee vieraita. Kukat pöydässä ovat kohteliaisuuden osoitus vieraille. Minusta yksinkertaisen kotitäytekakun leipominen on ok, jos tykkää leipoa. Sen voi myös ostaa hyvästä leipomosta. Halvat kakut ovat yök makeita. Laita kuitenkin esille myös pikkuleipiä.

        Tärkeintä on vierailu ja lämmin sydämellisyys. Yksinkertainen on aina kaunista. Liika koreus voi lisätä jännitystä. Tutut tarjottavat ja tietynlainen arkisuus vähentävät jännitystä.


      • apua tarvitseva
        Oikeus olla se kuka olet kirjoitti:

        PS Tässä vielä Oikeus olla se kuka olet. Oma ajatuksesi oli hyvä. Ajattelit tilata tarjottavaa. Sinä päätät, mitä sinä tarjoat vieraille. Ei siinä ole sen kummempaa. Älä sitten pyytele anteeksi, kun on tilattuja... Tarjoat itsevarmana ja vieraanvaraisena emäntänä, joka päättää itse, mitä tarjoaa, eikä siinä ole sen kummempaa.

        Itse ostan aina leikkokukkia, kun tulee vieraita. Kukat pöydässä ovat kohteliaisuuden osoitus vieraille. Minusta yksinkertaisen kotitäytekakun leipominen on ok, jos tykkää leipoa. Sen voi myös ostaa hyvästä leipomosta. Halvat kakut ovat yök makeita. Laita kuitenkin esille myös pikkuleipiä.

        Tärkeintä on vierailu ja lämmin sydämellisyys. Yksinkertainen on aina kaunista. Liika koreus voi lisätä jännitystä. Tutut tarjottavat ja tietynlainen arkisuus vähentävät jännitystä.

        Kiitos sinulle "Oikeus olla se kuka olet"! Kirjoitit ihanan lempeästi ja se jotenkin helpottaa hieman. Aloin jo aamulla itkeä sängyssä, kun minua hävettää, etten ole aikaisemmin saanut aikaiseksi pyytää häntä kylään.
        Ensin tuntui, että työ vie kaikki voimat ja nyt kun olen ollut pitkään lomalla, en yhtäkkiä tajua yhtään, mitä tarjoaisin...
        Tuo mitä sanoit ; Älä sitten pyytele anteeksi, kun on tilattuja... sai minut hymyilemään, sillä juuri noin olisin varmaan tehnyt...
        Mutta kun miniäni, josta suuresti pidän, samoin kuin hänen äidistään,on pitänyt kahvitilaisuuksia, niin niissä aina notkuu pöytä kaikenlaista herkkua ja jotenkin minusta tuntuu, etten pysty samaan... enää... Kyllä mäkin oon joskus osannut, mutta multa on jotenkin ote herpaantunut ja en tiedä, millainen pöytä olisi hyvä ja riittävä, mutta ei liiallisuuksiin menevä.
        Hyvä "Oikeus olla se kuka olet", voisitko antaa hieman vinkkiä vielä, että minkälaisen tavallisen ihmisen kattauksen Sinä laittaisit, jotta vieras voisi tuntea olevansa tärkeä minulle ja miehelleni. Kun pelkään, että hän ajattelee, että eipä tuo totakaan tajunnut laittaa tms.Kun hänkin tuntuu osaavan tehdä asiat niin tyylikkäästi Olen tavannnut hänet muutaman kerran, eikä hän varmasti ole arvostelevainen, mutta haluaisin olla jotenkin tältä vuosituhannelta, enkä osaa enää näitä etikettejä, Siinä se nyt on se ongelma, tuo etiketti! Voisinko esim pyytää myös miniältäni neuvoa...


      • Kirvesmiehen muija
        apua tarvitseva kirjoitti:

        Kiitos sinulle "Oikeus olla se kuka olet"! Kirjoitit ihanan lempeästi ja se jotenkin helpottaa hieman. Aloin jo aamulla itkeä sängyssä, kun minua hävettää, etten ole aikaisemmin saanut aikaiseksi pyytää häntä kylään.
        Ensin tuntui, että työ vie kaikki voimat ja nyt kun olen ollut pitkään lomalla, en yhtäkkiä tajua yhtään, mitä tarjoaisin...
        Tuo mitä sanoit ; Älä sitten pyytele anteeksi, kun on tilattuja... sai minut hymyilemään, sillä juuri noin olisin varmaan tehnyt...
        Mutta kun miniäni, josta suuresti pidän, samoin kuin hänen äidistään,on pitänyt kahvitilaisuuksia, niin niissä aina notkuu pöytä kaikenlaista herkkua ja jotenkin minusta tuntuu, etten pysty samaan... enää... Kyllä mäkin oon joskus osannut, mutta multa on jotenkin ote herpaantunut ja en tiedä, millainen pöytä olisi hyvä ja riittävä, mutta ei liiallisuuksiin menevä.
        Hyvä "Oikeus olla se kuka olet", voisitko antaa hieman vinkkiä vielä, että minkälaisen tavallisen ihmisen kattauksen Sinä laittaisit, jotta vieras voisi tuntea olevansa tärkeä minulle ja miehelleni. Kun pelkään, että hän ajattelee, että eipä tuo totakaan tajunnut laittaa tms.Kun hänkin tuntuu osaavan tehdä asiat niin tyylikkäästi Olen tavannnut hänet muutaman kerran, eikä hän varmasti ole arvostelevainen, mutta haluaisin olla jotenkin tältä vuosituhannelta, enkä osaa enää näitä etikettejä, Siinä se nyt on se ongelma, tuo etiketti! Voisinko esim pyytää myös miniältäni neuvoa...

        Allergiat kannattaa varmaan tarkistaa miniältä. Muuten anna mennä omalla painollaan. Jokainen meistä on erilainen ja niin pitääkin.

        Sanoit että joskus olet hallinnut. Nyt kun olet antanut itsellesi luvan ajatella että et osaa niin ajatteet myös niin. Ruuan laitto on kuin pyörällä ajamista, kun sen kerran oppii niin kyllä se taito säilyy. Siis rohkeasti satulaan.

        Mutta jos olet epävarma ei se maailma siihen kaadu jos tilaat valmiinakin.

        Ja jos joku juttu epäonnistuu niin huumorilla kuittaat koko pikku fiaskon.

        Muista tämä on vain elämää.


    • ehdotuksia 2014

      Tee sellainen ruoka, kun sinulta helpoiten onnistuu arkenakin.

      Tapaamisen pitää olla mahd. rento, joten ei mitään pingottavaa juppimenuuta kuten jotain erikoiskalaa (nieriää) tai erikseen vaivalloista sosekeittoa.

      Vaikka aivan rehellistä uunilohta (samaan vuokaan kasvikset ja lohi) tai lihamureketta perunamuussilla, ihan sellaista, mitä Teidän Kahden Perheessä muutenkin syödään. Vaikka jätskit ja kaupan kinuskikastike jälkkäriksi, ei mitään omppua tosiaankaan kahvin kanssa...

      Näin miniänä sano, että se miniä on kuitenkin vain vieras, ja ruokatarjoilut tehdään sen mukaan mitä emäntä haluaa Omassa Kodissaan tehdä.

      Perusarkiruoka on sitä parhainta.

      • apua tarvitseva

        Kiitos viestistäsi "ehdotuksia 2014". Tuo uunilohi voisikin olla yksi vaihtoehto, sillä osaan tehdä aika hyvän sinihomejuustolohen. Ajattelin aikaisemmin, että pitäisikö ruoan olla lihaa vai broileria vai jotain muuta, mutta tuo lohi ja muussi ja jokin salaatti ja leipää, voisikin olla ihan passeli. Voisiko jälkkärinä olla vaikka omenakiisseliä ja vaniljakanelivaahtoa? Kävisikö nuo yhteen teidän mielestä?
        Kahvin kanssa voisi olla vaikka itsetehtyjä joulutorttuja ja itsetehtyä täytekakkua ja noita lusikkaleipä leipomosta (jos tapaamme vielä ennen joulua) ja tarvitsisiko kahvipöytä vielä jotain olennaista?
        Voi kuinka ihania ihmisiä täältä löytyy, olin ihan onneton vielä äsken, mutta nyt tuntuu, että valoa alkaisi jo vähän pilkahdella. Kiitos vielä teille "Oikeus olla se kuka olet" ja "ehdotuksia 2014".


      • ehdotuksia2014
        apua tarvitseva kirjoitti:

        Kiitos viestistäsi "ehdotuksia 2014". Tuo uunilohi voisikin olla yksi vaihtoehto, sillä osaan tehdä aika hyvän sinihomejuustolohen. Ajattelin aikaisemmin, että pitäisikö ruoan olla lihaa vai broileria vai jotain muuta, mutta tuo lohi ja muussi ja jokin salaatti ja leipää, voisikin olla ihan passeli. Voisiko jälkkärinä olla vaikka omenakiisseliä ja vaniljakanelivaahtoa? Kävisikö nuo yhteen teidän mielestä?
        Kahvin kanssa voisi olla vaikka itsetehtyjä joulutorttuja ja itsetehtyä täytekakkua ja noita lusikkaleipä leipomosta (jos tapaamme vielä ennen joulua) ja tarvitsisiko kahvipöytä vielä jotain olennaista?
        Voi kuinka ihania ihmisiä täältä löytyy, olin ihan onneton vielä äsken, mutta nyt tuntuu, että valoa alkaisi jo vähän pilkahdella. Kiitos vielä teille "Oikeus olla se kuka olet" ja "ehdotuksia 2014".

        sinihomejuustolohi, Nam Nam.. :)

        itse tykkään kaikesta, missä on kanelia:) ja omenakiisseli vaniljakanelivaahdolla... ihan upeaa:) Kevyttä, ja hieman paheellista.

        itsetehdyt joulutortut täytekakku, nam nam nam.

        Lusikkaleivät, pakko sanoa, että tykkään kaikesta, missä on sokeria, voita ja kermaa. (en tiedä onko näissä kermaa, ei varmaan, mutta hyviä silti)


      • relaa, relaa
        apua tarvitseva kirjoitti:

        Kiitos viestistäsi "ehdotuksia 2014". Tuo uunilohi voisikin olla yksi vaihtoehto, sillä osaan tehdä aika hyvän sinihomejuustolohen. Ajattelin aikaisemmin, että pitäisikö ruoan olla lihaa vai broileria vai jotain muuta, mutta tuo lohi ja muussi ja jokin salaatti ja leipää, voisikin olla ihan passeli. Voisiko jälkkärinä olla vaikka omenakiisseliä ja vaniljakanelivaahtoa? Kävisikö nuo yhteen teidän mielestä?
        Kahvin kanssa voisi olla vaikka itsetehtyjä joulutorttuja ja itsetehtyä täytekakkua ja noita lusikkaleipä leipomosta (jos tapaamme vielä ennen joulua) ja tarvitsisiko kahvipöytä vielä jotain olennaista?
        Voi kuinka ihania ihmisiä täältä löytyy, olin ihan onneton vielä äsken, mutta nyt tuntuu, että valoa alkaisi jo vähän pilkahdella. Kiitos vielä teille "Oikeus olla se kuka olet" ja "ehdotuksia 2014".

        Pääasia että saat sen kutsun tehtyä eli anopin kutsuttua teille. Huomaat heti alkuillasta että suotta hermoilit. Helpottaa sitten iltaa kohti sinun ressisi.
        Homejuusto-uunilohi ja muusi oikein hyvä, jälkiruoka saa olla kevyehkö eli omenakiisseli hyvä. Kahvin kanssa joko täytekakku tai tortut riittäisi yksistäänkin.


    • apua tarvitseva

      Hei! Tänään selviää, käykö ensi sunnuntai poikani perheelle ja hänen anopilleen. Jos käy, niin edellä mainittu "menu" on sitten lukkoon lyöty, ellei anoppi ole jollekin aineosalle allerginen, siitä siis otan vielä selvän. Voi että, tuntuu kuin kivi olisi pudonnut sydämeltäni!! Katselen jo innoissani erilaisia täytekakkujen koristeita. No jos ei ensi sunnuntai käy jostain syystä, on "menu" ainakin valmis ja niin ollen kaikki helpompaa. Miten tähän menikin ihan luvattoman (ja tarkoitan tosiaan luvattoman)
      pitkä aika. Kunpa asia korjaantuisi pian! KIITOS teille kaikille rohkaisusta! Ja oikein hyvää Joulun odotusaikaa!

    • oppeliini1

      Tarjoa vaikka:

      - kasviskeittoa (Osta kasvislienta ja siihen kasvikset kiehumaan-porkkanoita perunoita, naurista, - kypsyttyään, soseuta. Takaisin kattilaan ja pussillinen pakaste herneitä sekaan. Halutessasi voit listä kypsennettyjä (eilisestä ateriasta) kananpaloja) Kuumenna. Keitto valmis!)

      -juustovoileipiä: valitsemaasi leivän siivuja - päälle vaikka cheddar (tai mitä tahaan juustoa josta itse pidät)- mikroon tai grilliin kunnes juusto sulaa.
      -juotavaksi: mehua tai vettä (lasiin sitruunaviipale)

      Jälkiruoaksi:
      jääteloä ja/tai osta muutama leivos tai kääretorttu kahvi.

      Niin arkinen kuin tuo atria saattaakin olla, juhlista tilannetta kattauksella:
      Kangaspoytäliina, joko paperiset tai kangas servietit ja pieni kynttilä tai muutama päivänkakkara poytään.

      Sitten vain edeltäpäin valitset muutamia puheenaiheita jotka yhdistävät teidät kaikki. Jotain yleistä, tarpeetonta mennä kovin omakohtaisuuksiin.

      Hauskaa vierailua aterioinnin yhteydessä!

    • perusemäntä

      Jos et ole tottunut kokkaamaan, älä suunnittele mitään monimutkaista. Parempi tarjota yksinkertainen perusruoka onnistuneena kuin hermoilla outojen ruokalajien kanssa. Helppo perusruoka on lihaa tai kalaa unnissa paistettuna ja kasviksia lisänä. Riisi on vähän juhlavampi kuin perunat, ja kaunis vihersalaatti kruunaa kaiken. Tarkempia ohjeita löytyy hakusanoilla.

      Jos ruoka on noin ruokaisa, jälkiruuaksi riittää kahvi ja kahvilla voi olla pelkkä marjapiirakka, täytekakku tai jäätelö.

      Tärkeintä on kuitenkin että tapaatte ja pääsette tutustumaan ja juttelemaan, ja syöminen on siinä sivuosassa.

      • Sinulla on oikeus olla

        Kiitos aloittajalle kiitoksista. Moni on nirjoittanut ap lle hyviä vinkkejä. Ap, ihan suotta kärventelet itseäsi. Minusta sinun ei kannata tehdä kärpäsestä härkästä. Toimi tavalla, joka tuntuu helpoimmalta. Mainitsit, että tilaisit jotain. Tee päätös, pitäydy siinä, äläkä tee asiasta liian isoa. Kun minä olen kutsunut vieraita (mikä tapahtuu tosi harvoin), teen jotain yksinkertaista ruokaa, esim lihakeittoa tai palapaistia. Tarjoan hyvää ruisleipää, voita ja juustoa. Katan nätisti, mutta hienostelematta, koska en osaa hienostella. Leikkokukkia ostan. Leivon usein jälkiruoaksi täytekakun, jonka tarjoan kahvin kanssa.

        Minusta oma suunnitelmasi oli hyvä. Ostaisit muistaskseni voileipäkakkuja ja leipoisit kakun.

        Olet turhan ankara itsellesi. Ei sinun tehtäväsi ole hakea kenenkään hyväksyntää. Järjestä sellaiset kemut, jotka tunnet voivasi järjestää ilman, että rasitat itseäsi henkisesti. Ihan mainio ajatus ostaa niitä voileipäkakkuja. Älä tee kemuista itsellesi rasitusta. Pidä tarjoilu yksinkertaisena. Kuten kerroin, kauniit leikkokukat tekevät juhlan!

        Ihan totta! Älä hyvä ihminen saata itseäsi itkuun yksien vieraiden takia. Kukaan vieras ei ole niin tärkeä, että sinun pitäisi menettää mielenrauhasi. Minä en ole hieno kokkaaja tai yleensäkään hieno ihminen. Olen arkinen ihminen, jolla on lämmin sydän. Tarjoan arkista juhlaa ja kukat ovat osa sitä. Mielessäni ei edes käy, että ovatko tarjoiltavani riittävän hyviä tai hienoja (harvinaisille) vierailleni. Jos ei tarjottava jollekin ole riittävän hyvää, niin häpeä on yksin hänen. Kiitollinen pitäisi olla, että on jotain syötävää pöydässä eivätkä pommit putoile kodin lähistölle kuten Lähi-Idässä. Ihmisillä on sairautta ja kärsimystä. Kaikki arkinen juhla ja vaatimatonkin tarjottava on vain kiitollisuuden aihetta.

        Tee yksinkertainen tarjoilu äläkä rasita itseäsi asialla. Itseesi ja toisten arvosteluun keskittyminen ovat pahasta. Älä siis ajattele asiaa liiemmin. Tee kemut helpoksi ja yksinkertaiseksi.

        Sinä onnistut aivan varmasti!


      • Sinulla on oikeus...
        Sinulla on oikeus olla kirjoitti:

        Kiitos aloittajalle kiitoksista. Moni on nirjoittanut ap lle hyviä vinkkejä. Ap, ihan suotta kärventelet itseäsi. Minusta sinun ei kannata tehdä kärpäsestä härkästä. Toimi tavalla, joka tuntuu helpoimmalta. Mainitsit, että tilaisit jotain. Tee päätös, pitäydy siinä, äläkä tee asiasta liian isoa. Kun minä olen kutsunut vieraita (mikä tapahtuu tosi harvoin), teen jotain yksinkertaista ruokaa, esim lihakeittoa tai palapaistia. Tarjoan hyvää ruisleipää, voita ja juustoa. Katan nätisti, mutta hienostelematta, koska en osaa hienostella. Leikkokukkia ostan. Leivon usein jälkiruoaksi täytekakun, jonka tarjoan kahvin kanssa.

        Minusta oma suunnitelmasi oli hyvä. Ostaisit muistaskseni voileipäkakkuja ja leipoisit kakun.

        Olet turhan ankara itsellesi. Ei sinun tehtäväsi ole hakea kenenkään hyväksyntää. Järjestä sellaiset kemut, jotka tunnet voivasi järjestää ilman, että rasitat itseäsi henkisesti. Ihan mainio ajatus ostaa niitä voileipäkakkuja. Älä tee kemuista itsellesi rasitusta. Pidä tarjoilu yksinkertaisena. Kuten kerroin, kauniit leikkokukat tekevät juhlan!

        Ihan totta! Älä hyvä ihminen saata itseäsi itkuun yksien vieraiden takia. Kukaan vieras ei ole niin tärkeä, että sinun pitäisi menettää mielenrauhasi. Minä en ole hieno kokkaaja tai yleensäkään hieno ihminen. Olen arkinen ihminen, jolla on lämmin sydän. Tarjoan arkista juhlaa ja kukat ovat osa sitä. Mielessäni ei edes käy, että ovatko tarjoiltavani riittävän hyviä tai hienoja (harvinaisille) vierailleni. Jos ei tarjottava jollekin ole riittävän hyvää, niin häpeä on yksin hänen. Kiitollinen pitäisi olla, että on jotain syötävää pöydässä eivätkä pommit putoile kodin lähistölle kuten Lähi-Idässä. Ihmisillä on sairautta ja kärsimystä. Kaikki arkinen juhla ja vaatimatonkin tarjottava on vain kiitollisuuden aihetta.

        Tee yksinkertainen tarjoilu äläkä rasita itseäsi asialla. Itseesi ja toisten arvosteluun keskittyminen ovat pahasta. Älä siis ajattele asiaa liiemmin. Tee kemut helpoksi ja yksinkertaiseksi.

        Sinä onnistut aivan varmasti!

        No nyt vasta luin, että olet jo suunnitellut menyyn. Kuulostaa herkulliselta! Kuulostat sitä paitsi taitavalta emännältä. Taisit pistää vähän showksi aivan kuin komedioissa ja juksasit meitä.

        Kivaa, että kaikki ok!

        Iloista juhlaa!


      • apua tarvitseva
        Sinulla on oikeus... kirjoitti:

        No nyt vasta luin, että olet jo suunnitellut menyyn. Kuulostaa herkulliselta! Kuulostat sitä paitsi taitavalta emännältä. Taisit pistää vähän showksi aivan kuin komedioissa ja juksasit meitä.

        Kivaa, että kaikki ok!

        Iloista juhlaa!

        Hei Sinulla on oikeus...!
        En todellakaan ole mikään taitava emäntä. Enkä pistänyt showksi enkä juksannut enkä näytellyt avuttomampaa kuin olen. En osaa tehdä kuin joitain ruokia ja niitä olen sitten pyöritellyt nämä kaikki vuodet.Ruokani ovat yleensä kastikkeita tai joitain laatikoita. Tuo kala on ehkä ainoita ruokia, joka ehkä sopii tilaisuuteen (olen tämänkin löytänyt kaiketi Pirkasta) ja tuon jälkiruoankin olen joskus keksinyt Pirkasta. Täytekakun olen aina osannut tehdä, kiitos äitini...Tuohon kakkuunkin löysin koristusohjeen eilen netistä, viinirypäleitä...
        Olen aivan tavallinen nainen, enkä mitään kokkiainesta. En osaa laittaa mitään juhlallista ja hienoa. Sain tuttavaltani vinkin laittaa lihapataa, mutta kun en ole montaa kertaa eläissäni sellaista laittanut, enkä ymmärrä viineistäkään mitään, niin päätin kirjoittaa tänne ja aivan ihania vastauksia olen saanut teiltä, josta olen todella kiitollinen.
        Mutta tosiaan kun en käy kylässä eikä meillä käy kukaan, niin en enää todellakaan tiedä tapoja, siksikin olin aivan onneton.
        Tämä menu tuli jostain mieleeni kaikista näistä vastauksista, en olisi itse todellakaan keksinyt, vaan se vain valaistui yhtäkkiä mieleeni.
        Olen todella pahoillani, jos teistä joku luulee, että jotenkin halusin"esiintyä". Olen rehellinen itseni, enkä mistään hinnasta möisi sieluani, joten kirjoitukseni ovat olleet aivan todellisia tunteitani. Olen teidän avullanne tullut tähän tarjoilutulokseen ja olen siitä kiitollinen ja tulen pitämään sen mielessän, jos tulevaisuudessa joudun samaan tilanteeseen. Kiitos teille vielä kerran!


      • apua tarvitseva
        Sinulla on oikeus olla kirjoitti:

        Kiitos aloittajalle kiitoksista. Moni on nirjoittanut ap lle hyviä vinkkejä. Ap, ihan suotta kärventelet itseäsi. Minusta sinun ei kannata tehdä kärpäsestä härkästä. Toimi tavalla, joka tuntuu helpoimmalta. Mainitsit, että tilaisit jotain. Tee päätös, pitäydy siinä, äläkä tee asiasta liian isoa. Kun minä olen kutsunut vieraita (mikä tapahtuu tosi harvoin), teen jotain yksinkertaista ruokaa, esim lihakeittoa tai palapaistia. Tarjoan hyvää ruisleipää, voita ja juustoa. Katan nätisti, mutta hienostelematta, koska en osaa hienostella. Leikkokukkia ostan. Leivon usein jälkiruoaksi täytekakun, jonka tarjoan kahvin kanssa.

        Minusta oma suunnitelmasi oli hyvä. Ostaisit muistaskseni voileipäkakkuja ja leipoisit kakun.

        Olet turhan ankara itsellesi. Ei sinun tehtäväsi ole hakea kenenkään hyväksyntää. Järjestä sellaiset kemut, jotka tunnet voivasi järjestää ilman, että rasitat itseäsi henkisesti. Ihan mainio ajatus ostaa niitä voileipäkakkuja. Älä tee kemuista itsellesi rasitusta. Pidä tarjoilu yksinkertaisena. Kuten kerroin, kauniit leikkokukat tekevät juhlan!

        Ihan totta! Älä hyvä ihminen saata itseäsi itkuun yksien vieraiden takia. Kukaan vieras ei ole niin tärkeä, että sinun pitäisi menettää mielenrauhasi. Minä en ole hieno kokkaaja tai yleensäkään hieno ihminen. Olen arkinen ihminen, jolla on lämmin sydän. Tarjoan arkista juhlaa ja kukat ovat osa sitä. Mielessäni ei edes käy, että ovatko tarjoiltavani riittävän hyviä tai hienoja (harvinaisille) vierailleni. Jos ei tarjottava jollekin ole riittävän hyvää, niin häpeä on yksin hänen. Kiitollinen pitäisi olla, että on jotain syötävää pöydässä eivätkä pommit putoile kodin lähistölle kuten Lähi-Idässä. Ihmisillä on sairautta ja kärsimystä. Kaikki arkinen juhla ja vaatimatonkin tarjottava on vain kiitollisuuden aihetta.

        Tee yksinkertainen tarjoilu äläkä rasita itseäsi asialla. Itseesi ja toisten arvosteluun keskittyminen ovat pahasta. Älä siis ajattele asiaa liiemmin. Tee kemut helpoksi ja yksinkertaiseksi.

        Sinä onnistut aivan varmasti!

        Ja vielä Sinulle "Sinulla on oikeus olla..." Kiitos todella lempeästä ja avuliaasta suhtautumisestasi minuun, en olisi uskonut, että noin inhimillisiä ihmisiä enää juuri onkaan. Tuollainen rauhallinen ihminen minäkin haluaisin olla, mutta minut on kait sitten luotu "hermoilijaksi"... Ja koska olen jo melkein 60v, niin uskon että en enää muuksi muutu...


      • Oikeus olla se kuka on
        apua tarvitseva kirjoitti:

        Ja vielä Sinulle "Sinulla on oikeus olla..." Kiitos todella lempeästä ja avuliaasta suhtautumisestasi minuun, en olisi uskonut, että noin inhimillisiä ihmisiä enää juuri onkaan. Tuollainen rauhallinen ihminen minäkin haluaisin olla, mutta minut on kait sitten luotu "hermoilijaksi"... Ja koska olen jo melkein 60v, niin uskon että en enää muuksi muutu...

        Hyvää loppuvuotta ja iloista mieltä juhliin!


      • apua tarvitseva
        apua tarvitseva kirjoitti:

        Ja vielä Sinulle "Sinulla on oikeus olla..." Kiitos todella lempeästä ja avuliaasta suhtautumisestasi minuun, en olisi uskonut, että noin inhimillisiä ihmisiä enää juuri onkaan. Tuollainen rauhallinen ihminen minäkin haluaisin olla, mutta minut on kait sitten luotu "hermoilijaksi"... Ja koska olen jo melkein 60v, niin uskon että en enää muuksi muutu...

        Hei vielä kaikki avustajat!
        Nyt on sitten pojan anoppiehdokas käynyt kylässä ja tuo edellä mainittu menu tarjoiltu. Tilaisuus oli mukava ja mielestäni ruokakin onnistui. Tuli niin hyvä mieli, kun sai vihdoinkin järjestettyä asian. Oli kaikkien mielestä ihan mukavaa ja ehkä ens kerralla rima on itselläkin vähän matalammalla. Kiitos vielä kerran kaikille! Ja eriitäin hyvää "loppu"vuotta kaikille teille!


    • Oikeus olla se kuka

      Kiva juttu! Rentoa ja rempseätä Uutta Vuotta!

      • apua tarvitseva

        :-)


      • apua tarvitseva

        Katsohan, nythän tänne vasta "oikeita" kirjoittajia eksyikin. Onneksi sinä et ollut sellainen kuin nuo muut tänä vuonna tänne eksyneet. :-)


    • Yksinkertainen miniä

      Kysy mieheltäsi, millaisia ruokaa äiti on kotona laittanut.
      Eihän sinun ole pakko pitoja järjestää, kauniisti katettu pöytä ja mukava arkiruoka riittävät.
      Ota selvää, saako käyttää valkosipulia, tai paprikaa, tms voimakkaan makuista maustetta. Olisipa noloa, jos ruoka jäisi kurkkuun sen vuoksi, ett siinä on äidille vastenmieliset mausteet.

      Tai osta pala loimulohta, tee valmiskastike Knorrin pussista, keitä kuoritut perunat ja korista tillillä. Osta kaupasta valmista salaattia, sitä saa pusseissa. Kahvileivät voit ostaa myös valmiina, ei sinun ole pakko ruveta harjoittelemaan leipomista juuri sinä päivänä kuin kaverisi äiti on tulossa.

      Hän ei muuten ole anoppiehdokas, vai onko miehesikin jollakin koeajalla?
      Hän lienee sitten poikaystäväehdokas, ja jos äidin vierailu epäonnistuu, niin poikaystävänkin tilanne saattaa vaarantua.

      • apua tarvitseva

        No, kyse oli nimenomaan poikani anoppiehdokkaasta, koska pariskunta on vasta kihloissa. Anoppiehdokashan minäkin olen morsiammelle, joten tämä nimike oli tarkoitus olla vain selvitys sukulaisuussuhteistamme. Ei mikään "anoppikauhukuva"-nimike. ;-)


    • ehdokas on

      Edelliselle
      Anopiksi muututaan vasta, kun pari menee vihille. Tai kai sama arvo voidaan antaa, kun pari muuttaa yhteen avopariksi.

      Seurustelevalla pariskunnalla on anoppiehdokkaita.

      • Yksinkert....

        Montako yhtä seurustelevaa kohden?


      • 3 x anoppi
        Yksinkert.... kirjoitti:

        Montako yhtä seurustelevaa kohden?

        Hyvänen aika, ei kai sitä viikkotolkulla tartte ruokamenuuta suunnitella!

        Tavallisia ihmisiä ne anopitkin ovat, saattavat vielä tuntea itsensä hämmentyneeksi ja saavat vielä stressin vastavierailusta - ei tartte master chef olla.


      • Yksinkert...
        3 x anoppi kirjoitti:

        Hyvänen aika, ei kai sitä viikkotolkulla tartte ruokamenuuta suunnitella!

        Tavallisia ihmisiä ne anopitkin ovat, saattavat vielä tuntea itsensä hämmentyneeksi ja saavat vielä stressin vastavierailusta - ei tartte master chef olla.

        ...varsinkin, kun ovat vasta ehdokkaita. Pudotuspelihän on vielä käynnissä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      117
      9416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2780
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      155
      2529
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1786
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      13
      1590
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1386
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe