Israelilaisyritys StoreDot väittää kehittäneensä teknologian, joka lataisi puhelimen akun vain sekunneissa ja sähköauton akun minuuteissa.
Nyt sähköauto voidaan ladata lähes samassa ajassa kuin tankatakin. Eli sähkö tulee voittamaan ja öljyn merkitys vähenee ja näin r.ä.t.t.i.p.ä.i.d.e.n ylivalta kaatuu ja länsimaat palaavat tukemaan Israelia. Hyvä Israel
http://www.taloussanomat.fi/tekniikka/2014/11/24/onko-tama-lapimurto-puhelimen-akku-tayteen-30-sekunnissa/201416277/137
Sähköautojen kohdalla latausaika olisi vain kaksi tai kolme minuuttia.
Sähköauton vallankumous
12
71
Vastaukset
Bensassa on energiaa noin 9 kWh/l. Tankillisessa siis luokka 50 kWh. Poltossa on häviöitä, eli vastaava lataus sähköautoon tarkoittaisi jotain 35 kWh luokkaa (saa korjata).
35 kWh 2-3 minuutissa tarkoittaisi 700 - 1050 kW tehoa.
Jokainen saa sitten itse miettiä, millaisilla volttimäärillä tuota lähdetään toteuttamaan ja millaiset piuhat pitää huoltoasemalle vetää, että edes muutaman auton yhtäaikainen lataus onnistuisi...
Muuten: noita läpimurtoja tulee koko ajan. Saapa nähdä, pääseekö tämäkään tuotantoon asti. Toivotaan.- Laskuvirhekö
Litrassa 9kWh. Tankillisessa 50 kWh???? Aika pieni tankki vain vajaa 6 litraa.
Luulisin että tankin energiamäärä vastaa 500 kWh.
Hyötysuhteet eri moottoreilla huomioonottaen vastaisi tankillinen bensiiniä noin 150 kWh:n lataamista, mikä tekisi vaikka kuudessa minuutissa.1500 kW:n lataustehoa.
Ei todellakaan tunu realistiselta - olisi aika
Älä sinä vatipää vaivaa päätäsi noin teknisillä asioilla, ethän edes tiedä millainen asiapaperi on Rekisteröinitodistus, selvitä ensin se asia itsellesi eli päivitä itsesi.
Laskuvirhekö kirjoitti:
Litrassa 9kWh. Tankillisessa 50 kWh???? Aika pieni tankki vain vajaa 6 litraa.
Luulisin että tankin energiamäärä vastaa 500 kWh.
Hyötysuhteet eri moottoreilla huomioonottaen vastaisi tankillinen bensiiniä noin 150 kWh:n lataamista, mikä tekisi vaikka kuudessa minuutissa.1500 kW:n lataustehoa.
Ei todellakaan tunu realistiseltaJeps, päässälasku ei näemmä ole maanantai-aamun parhaita taitoja. Varsinkaan näin keskiviikkoisin... :)
Käsittääkseni bensa-auton hyötysuhde pyörii jossain 60% luokassa ja sähköauton noin 85-90% luokassa (jos tutkitaan hyötysuhdetta pistorasiasta eteenpäin - laturi hukkaa aika paljon, loput menevät lämmöksi liikuttamatta autoa välissä). Voin olla väärässäkin. Tuosta arvioiden tankillinen vaatisi arviolta 300 kWh lataamista. Kolme megawattia lataustehoa kuudessa minuutissa, kahdessa minuutissa lähes kymmenen megawattia...- Ei 60%
The_Rat kirjoitti:
Jeps, päässälasku ei näemmä ole maanantai-aamun parhaita taitoja. Varsinkaan näin keskiviikkoisin... :)
Käsittääkseni bensa-auton hyötysuhde pyörii jossain 60% luokassa ja sähköauton noin 85-90% luokassa (jos tutkitaan hyötysuhdetta pistorasiasta eteenpäin - laturi hukkaa aika paljon, loput menevät lämmöksi liikuttamatta autoa välissä). Voin olla väärässäkin. Tuosta arvioiden tankillinen vaatisi arviolta 300 kWh lataamista. Kolme megawattia lataustehoa kuudessa minuutissa, kahdessa minuutissa lähes kymmenen megawattia...Bensiinimoottorin hyötysuhde on vain noin 30% ja dieselin noin 40%
Sähköauton hyötysuhteessa olet kutakuinkin oikeassa. Ei 60% kirjoitti:
Bensiinimoottorin hyötysuhde on vain noin 30% ja dieselin noin 40%
Sähköauton hyötysuhteessa olet kutakuinkin oikeassa.Tarkistin, näin näyttäisi olevan. Eli tuo 150 kWh vastaa suurin piirtein keskikokoisen bensa-auton polttoainetankin sisältöä. Megawattilukemat puolet kevyempiä kuin tuossa edellä siis arvioin, mutta suhteellisen vaativaa silti.
- puolet pois
The_Rat kirjoitti:
Jeps, päässälasku ei näemmä ole maanantai-aamun parhaita taitoja. Varsinkaan näin keskiviikkoisin... :)
Käsittääkseni bensa-auton hyötysuhde pyörii jossain 60% luokassa ja sähköauton noin 85-90% luokassa (jos tutkitaan hyötysuhdetta pistorasiasta eteenpäin - laturi hukkaa aika paljon, loput menevät lämmöksi liikuttamatta autoa välissä). Voin olla väärässäkin. Tuosta arvioiden tankillinen vaatisi arviolta 300 kWh lataamista. Kolme megawattia lataustehoa kuudessa minuutissa, kahdessa minuutissa lähes kymmenen megawattia...Bensakoneen hyötysuhde pyörii 30 % ja dieselin 40 % luokassa. Laivakoneet yms. pääsee jopa 50 % tasolle.
Mutta nuo ovat optimikierrosluvulla pyörivän koneen lukemia. Tyhjäkäynnilläkin kuluu polttoainetta, mutta auto ei liiku = hyötysuhde tässä mielessä 0 %. Ja hitaassa matelussa moottori toimii kehnommalla hyötysuhteella. Jarrutuksissa moottorilla tuotettu liike-energia menee hukkaan (jarrulevyjen = ulkoilman lämmittämiseen). Keskimääräiseksi hyötysuhteeksi väitetään 20 %, mutta kaupunkiajossa jäädään tämänkin alle.
Hitaassa ajossa auton liikuttamiseen riittää parin kW teho ja 80 nopeudessa tarvitaan noin 10 kW. Moottoritiellä meneekin jo melkein tuplaten. Toki energiaa tarvitaan myös ajovaloihin, matkustamon lämmitykseen yms. joten näin päissälaskuna mittapuuna voisi pitää 10-15 kWh/100 km energiantarvetta (pl. moottoritieajo).
Sähköautojen todelliset energiankulutukset ovat olleet 20 kWh/100 km luokkaa seka-ajossa. Jolla tulee uskottavampi hyötysuhde.... 85-90 % on yksittäisen komponentin (esim. moottori) hyötysuhde. Laturi ja moottorinohjaus/taajuusmuuttaja lienee varsin vähähäviöisiä (hyötysuhde 95 % tjsp.), samoin alennusvaihteisto, mutta tuo moottori itse akku jäänevät alle maagisen 90 pinnan. Sinällään ei kuulosta pahalta, mutta kun kokonaishyötysuhde on näiden kaikkien tulo, siis esim. 0,97x0,88x0,95x0,88x0,98 = 70 %.
Jos bensa-auto kuluttaa keskimäärin 7 l/100 km ja bensassa on energiaa 9 kWh/l, niin primäärienergiaa kuluu 63 kWh ja liikettä tuotetaan em. 10-15 kWh edestä = hyötysuhde 16-24 %. En siis liene ihan kuutamolla laskelmineni...
50 l bensatankillista vastaisi siis 143 kWh akusto. Jos nyt ihan välttämättä pitää saada sama "tankkausväli". Vaan jos tyydytään siihen, että sähkö riittää 100 km ajoon, niin sitten riittää 20 kWh akusto. Ja tätä kokoluokkaahan ne ovatkin.
Mutta pikalataus.... 20 kWh energiaa akkuun ja käytettävissä vaikkapa 3x16 A voimavirtatöpseli = 11 kW teho -> "pikalataukseen" kuluu vajaat 2 tuntia!
OK, seuraavaksi tulee mieleen, että laitetaan generaattori lataamaan akkuja pitkien ajomatkojen aikana. Genun moottori pörisee 30 % hyötysuhteella koko ajan = maailma pelastuu? Ei ihan, koska moottorin perässä on genu 90 % hyötysuhteella ja sen jälkeen sähköä syötetään moottoriin akkuun ja taas puretaan akusta kiihdytysten ja ylämäkien aikana yms. Tämän "sähköisen voimansiirron" hyötysuhde onkin jotain 70 % luokkaa ts. häviöt ovat paljon suuremmat kuin tavallisen auton mekaanisessa voimansiirrossa!
Seuraus: jo 80 km/h tasanopeuden ylläpitoon tarvitaan 10 kW vetopyöräteho = moottorin pitää kehittää 47,6 kW ja polttoainetta kuluu 5,3 l/h = 6,6 l/100 km. Tavallinen bensa-auto menee vähemmällä (siis kun puhutaan tasanopeudesta, ilman yhtään kiihdytyksiä, eikä ole kuvioissa mukaan myöskään ilmastointi tms.).
Sattuneesta syystä puhtaita sarjahybridejä ei juuri ole. Opel Amperassakin kytketään moottori maantieajossa mekaanisesti voimalinjaan...
Ei ole sähköautoista maantieajoon ihan lähivuosina. Kaupunkipyöritys on sitten eri juttu, koska polttomoottorien kulutus on karmea verrattuna siihen, että hitaassa ruuhkamatelussa tarvitaan vain parin kW teho. Sähköautolla saattaa toimintasäde pidentyä ruuhkassa (verrattuna maantie/moottoritieajoon), kun taas bensakoneella voi kulutus nousta yli kympin ts. tankillisella ei pääse edes 500 km. - no huhhuh?
autoilija kirjoitti:
Ottakaa huomioon että sähköauto ei saastuta
Jaa ei?
http://keskustelu.suomi24.fi/node/12403917
Olisipa tuollaista listaa alettu keräämään jo 2002, olisi noita kassakaappiin päätyneitä ideoita useita kymmeniä...- Tesla vs. M5
https://www.youtube.com/watch?v=vvHTN0Yi1t4
tesla muuten 50 tonnia halvempi kuin M5, noin karkeesti.- 0-100 alle 4s
Nelivetoinen, kahdella moottorilla varustettu Model S P85d (d = dual) on vielä nopeampi ja samalla toimintasäde on kasvanut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1672066
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu141972- 1201393
- 981372
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta4481223- 68968
- 49871
- 50866
En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita
Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä222767Syntymän ja kuoleman aallot
Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa353756