Uusi avioliittolaki meni nyt sitten äänestyksen myötä eteenpäin.
Nyt kirkko onkin sitten vaikean paikan edessä. Sen pitää päättää vihkiikö se uuden lain tultua voimaan samaa sukupuolta olevia avioliittoon vai ei. Ja oli kirkon päätös kumpi tahansa, sitä tulee seuraamaan jättimäinen erovyöry.
Kenet kirkko jatkossa vihkii?
37
138
Vastaukset
- 11 + 1
Juuri näin se nyt menee. Valitettavasti.
Välierä meni paholaiselle.- Niin suuri sääli!
Te olette vain itse antanut sielunne Paholaisen käyttöön ja siksi Sielun vihollinen on aina ensimmäisenä teidän mielessänne!
Niin suuri sääli!
- juujuueiei
Minusta kirkon ei pitäisi vihkiä nais- ja miespareja. Haluavatko ne edes sitä? Miksi?
Tunnen homoja ja lesboja, mukavia ihmisiä ovat yleensä. Mutta jos minut kutsutaan homo- tai lesbovihkiäisiin kirkkoon, en ehkä tule paikalle. Muuten sopii minun puolestani homoilla ja lesboilla mielin määrin.
Entä jos sisareni, veljeni, lapseni tai vanhempani olisi homo tai lesbo? Enkö soisi heille kirkkohäitä? Luulen, ettei kirkkohäitä edes harkittaisi, sillä sen verran olisi heillä silti suhteellisuudentajua.- joku tolkku
Olen sanonut lapsilleni jo aikaa sitten, että minun juhlapöytääni ei sitten koskaan tule homopareja. En liioin osallistu homohäihin.
- mieti tätä(se aito)
joku tolkku kirjoitti:
Olen sanonut lapsilleni jo aikaa sitten, että minun juhlapöytääni ei sitten koskaan tule homopareja. En liioin osallistu homohäihin.
oku tolkku
28.11.2014 16:05
Hyvä toimintamalli.Ruvetaan rasisteiksi. Se on historiassa toiminut hyvin ja toimii edelleenkin.
MINUN PÖYTÄÄNI EIVÄT ISTU:
1)eri mieltä kanssani olevat
2) henkisesti ahtaat
3) väärin äänestäneet jne
Minun juhlapöytäämni tulee kaikki mukavat, ihmisoikeuksia kannattavat, homo-, hetero- ja kaikki muut parit. Osallistun kaikkien muiden häihin paitsi kapeakalloisten. - joku tolkku
mieti tätä(se aito) kirjoitti:
oku tolkku
28.11.2014 16:05
Hyvä toimintamalli.Ruvetaan rasisteiksi. Se on historiassa toiminut hyvin ja toimii edelleenkin.
MINUN PÖYTÄÄNI EIVÄT ISTU:
1)eri mieltä kanssani olevat
2) henkisesti ahtaat
3) väärin äänestäneet jne
Minun juhlapöytäämni tulee kaikki mukavat, ihmisoikeuksia kannattavat, homo-, hetero- ja kaikki muut parit. Osallistun kaikkien muiden häihin paitsi kapeakalloisten.Kyllä minun juhlapöytääni on erillinen homo on aina ollut tervetullut. Homopareja en hyväksy, enkä kutsu pöytääni.
- SerTyy
Ihan sama, koska kirkko ei ole minun kirkkoni. Erosin juuri
- ONNITTELEN !!!!
ONNITTELUT !
Moi
Avioliittolakiin ehdotetuilla muutoksilla ei ole suoraa tai välitöntä vaikutusta kirkon käytäntöihin. Arkkipiispa Kari Mäkisen mukaan kirkolla on tulevaisuudessa kolme vaihtoehtoista tietä eteenpäin:
Ensiksi kirkko voisi säilyttää vihkioikeutensa nykyisin edellytyksin. Heteropareilla olisi edelleen mahdollisuus kirkolliseen vihkimiseen, homopareilla ei. Tällöin avioliiton käsite ja sisältö olisivat kirkollisessa vihkimisessä ja yhteiskunnan lainsäädännössä erilaiset.
Toisena vaihtoehtona kirkko luopuisi vihkioikeudestaan. Kirkko voisi siunata maistraatissa solmitun avioliiton, jolloin olisi ratkaistava siunataanko sekä hetero- että homoavioliitot.
Kolmantena vaihtoehtona kirkko säilyttäisi vihkioikeutensa ja laajentaisi käsitystään avioliitosta käsittämään myös samaa sukupuolta olevien suhteen.
Joka tapauksessa kirkossa on edessä keskustelu avioliitosta. Sitähän täälläkin juuri nyt käydään. Minä itse kaipaan armollisuutta tähän keskusteluun. Mitä on lähimmäisenrakkaus missäkin tilanteessa? Mitä on se, että rakastan lähimmäistä niin kuin itseäni?
Moikkaa Päivi-pappi Hämeestä"Ensiksi kirkko voisi säilyttää vihkioikeutensa nykyisin edellytyksin. Heteropareilla olisi edelleen mahdollisuus kirkolliseen vihkimiseen, homopareilla ei. Tällöin avioliiton käsite ja sisältö olisivat kirkollisessa vihkimisessä ja yhteiskunnan lainsäädännössä erilaiset."
- Nämä ne kirkon mahdollisuudet ovat. Ja keskustelu tästä ratkaisusta tulee olemaan hyvin repivää ja kirkkoa hajoittavaa. Ratkaisun jälkeen hävinneen kannan edustajat tulevat eromaan kirkosta suurin joukoin.
Saattaa jopa olla, että kirkko hajoaa lopullisesti kahtia tämän kysymyksen takia.- luterilaisuuden lopp
juutas kirjoitti:
"Ensiksi kirkko voisi säilyttää vihkioikeutensa nykyisin edellytyksin. Heteropareilla olisi edelleen mahdollisuus kirkolliseen vihkimiseen, homopareilla ei. Tällöin avioliiton käsite ja sisältö olisivat kirkollisessa vihkimisessä ja yhteiskunnan lainsäädännössä erilaiset."
- Nämä ne kirkon mahdollisuudet ovat. Ja keskustelu tästä ratkaisusta tulee olemaan hyvin repivää ja kirkkoa hajoittavaa. Ratkaisun jälkeen hävinneen kannan edustajat tulevat eromaan kirkosta suurin joukoin.
Saattaa jopa olla, että kirkko hajoaa lopullisesti kahtia tämän kysymyksen takia.No joko teillä on taas luterilaista uskontoa repivä keskustelu alkamassa!? On se niin erilaista teillä protestanttisissa liikkeissä ja lahkoissa, jos vertaamme Kirkkoon niin lahkot ovat itse asiassa aivan jatkuvasti käymistilassa, toisaalta se on kai kaikkien lahkojen elämänkaari kohti lopullista hajoamista! Siinä on siis ennustettu selvästi myös luterilaisuuden loppu!
- häpeällistä
Kirkko voi vihkiä homojaan ihan rauhassa, KAIKKI MUUT EROTKAA saasta KIRKOSTA.
Eduskunta voisi tehdä yhden oikean teon EROTA! - toivon vastausta
Päivi-pappi, sinä kaipaat lähimmäisen rakkautta keskusteluun. Sitä jokainen uskovainen kaipaa ja siksi uskovaiset eivät voi hyväksyä Raamatun vastaista lain säädäntöä.
Miten kävi Sodoman ja Gommoran, vai uskooko enää papit tuohon kertomukseen ja yleensä Raamattuun?
Uskoiko papit siihen enää, että Jumalan Sanan uskominen tuo siunauksen ja Sanan kieltäminen kirouksen? Päivi papitar sanoi
Mitä on se, että rakastan lähimmäistä niin kuin itseäni?
Jo se, että kirkon johto katsoo aiheelliseksi ottaa avioliiton määrittelemisen uudelleenarvioinnin kohteeksi on selkeä signaali siitä, että tavoitteena on homoparien kirkossa vihkiminen "avioliittoon". Lopettakaa jo tuo tyhjänpäiväinen verbaaliakrobatia. Ev.lut.kirkko on hyljännyt Jumalan sanan ja uskovat tekevät viisaasti erotessaan luopiokirkosta.
- onnex olkoon hah
Joka tapauksessa Mäkinen saia aikaan tas uuden erobuumin ja tappelun kirkon sisällä. On teillä ihan loistava tupo arkkipomo
- Ruokasta kaipaava
onnex olkoon hah kirjoitti:
Joka tapauksessa Mäkinen saia aikaan tas uuden erobuumin ja tappelun kirkon sisällä. On teillä ihan loistava tupo arkkipomo
Kyllä olisi toinen meininki jos Ruokanen olisi arkkipiispa.
- erkki.
Mikäli kirkko haluaa oikeasti jatkaa kristillistä perinnettä, sillä ei ole kuin yksi ja sama Tie, kuin kaikilla Jeesuksen seuraajilla.
Joh.14: 6.
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Joh.6.html
Ts. palattava takaisin Raamatun selvään ilmoitukseen ja irtisanoutumaan eksytyksestä, josta Jeesus myös varoittaa monesti, kuten voimme lukea Matt. 24< koko luku.............
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Matt.24.html
Tämä siis päiville hämeenlinnaan. - nuoriuskis
En ymmärrä miten kirkko voi edes ajatella mainitsemaasi vaihtoehto 2:sta?? Ettekö ollenkaan tajua minkä takia nytkin monet erosivat kirkosta. Meitä kristittyjä ei enää kuunnella, ateistit voittivat tän erän. Ps.montako homo/lesbo uskovaista sinä tunnet? En vaan kertakaikkiaan ymmärrä tätä enää, paha mieli tulee kuulua tähän kirkkoon.En ole vielä eronnut, mutta jos homma tälläisenä jatkuu niin miksi maksaa veroa tälläiseen??
- erkki.
nuoriuskis kirjoitti:
En ymmärrä miten kirkko voi edes ajatella mainitsemaasi vaihtoehto 2:sta?? Ettekö ollenkaan tajua minkä takia nytkin monet erosivat kirkosta. Meitä kristittyjä ei enää kuunnella, ateistit voittivat tän erän. Ps.montako homo/lesbo uskovaista sinä tunnet? En vaan kertakaikkiaan ymmärrä tätä enää, paha mieli tulee kuulua tähän kirkkoon.En ole vielä eronnut, mutta jos homma tälläisenä jatkuu niin miksi maksaa veroa tälläiseen??
En tunne yhtään ja olen ollut Jeesuksen seuraajana 35vuotta..........
Kyllä tuo vakavaksi vetää.....
Mutta Jumala lupaa: Tänään on pelastuksen päivä, huomenna se voi olla jo myöhäistä.
Kannattaa ottaa siis asiasta vaari ja tarkistaa rukouksen kautta, missä mennään. - Jeesuksen oma
erkki. kirjoitti:
En tunne yhtään ja olen ollut Jeesuksen seuraajana 35vuotta..........
Kyllä tuo vakavaksi vetää.....
Mutta Jumala lupaa: Tänään on pelastuksen päivä, huomenna se voi olla jo myöhäistä.
Kannattaa ottaa siis asiasta vaari ja tarkistaa rukouksen kautta, missä mennään.Olet oikeassa Erkki. Valitettavasti kirkko on tiensä valinnut eikä tule sitä muuttamaan. Ollaan menty kymmenessä vuodessa aivan liian kauaksi Jumalasta. Minä uskossa olleena alle 10vuotta en enää voi olla tämän kirkon jäsen ja lähden vapaisiin suuntiin. Olemme tulossa niin vaikeisiin aikoihin, että tarvitsen hengellisesti vahvan seurakunnan.
pertsa2012 kirjoitti:
Päivi papitar sanoi
Mitä on se, että rakastan lähimmäistä niin kuin itseäni?
Se on sitä ettet rakasta häntä kadotukseen.PERTSAN toiminta sitä vastoin on karkottanut ihmisiä kauemmas kristinuskosta, veto on siis poispäin. En usko hänen jumalansa nyt kovin tyytyväinen olevan. Toisin sanoen aivan turhaa työtä; voisi tehdä jotain hyödyllisempää.
helsinkijokkeri kirjoitti:
PERTSAN toiminta sitä vastoin on karkottanut ihmisiä kauemmas kristinuskosta, veto on siis poispäin. En usko hänen jumalansa nyt kovin tyytyväinen olevan. Toisin sanoen aivan turhaa työtä; voisi tehdä jotain hyödyllisempää.
jokkeri sanoi :
PERTSAN toiminta sitä vastoin on karkottanut ihmisiä kauemmas kristinuskosta, veto on siis poispäin. En usko hänen jumalansa nyt kovin tyytyväinen olevan. Toisin sanoen aivan turhaa työtä; voisi tehdä jotain hyödyllisempää.
Jo se, että kirkon johto katsoo aiheelliseksi ottaa avioliiton määrittelemisen uudelleenarvioinnin kohteeksi on selkeä signaali siitä, että tavoitteena on homoparien kirkossa vihkiminen "avioliittoon". Lopettakaa jo tuo tyhjänpäiväinen verbaaliakrobatia. Ev.lut.kirkko on hyljännyt Jumalan sanan ja uskovat tekevät viisaasti erotessaan luopiokirkosta.
"Jo se, että kirkon johto katsoo aiheelliseksi ottaa avioliiton määrittelemisen uudelleenarvioinnin kohteeksi on selkeä signaali siitä, että tavoitteena on homoparien kirkossa vihkiminen "avioliittoon". Lopettakaa jo tuo tyhjänpäiväinen verbaaliakrobatia. Ev.lut.kirkko on hyljännyt Jumalan sanan ja uskovat tekevät viisaasti erotessaan luopiokirkosta."
Aamen.- luopumuksen aika !
Jeesuksen oma kirjoitti:
Olet oikeassa Erkki. Valitettavasti kirkko on tiensä valinnut eikä tule sitä muuttamaan. Ollaan menty kymmenessä vuodessa aivan liian kauaksi Jumalasta. Minä uskossa olleena alle 10vuotta en enää voi olla tämän kirkon jäsen ja lähden vapaisiin suuntiin. Olemme tulossa niin vaikeisiin aikoihin, että tarvitsen hengellisesti vahvan seurakunnan.
Mistä löydät vahvan seurakunnan ? Vapailla suunnilla on naiset pastoreina Raamatun vastaisesti. Tämä on hengellistä haureutta !
- älä puolustele synti
luopumuksen aika ! kirjoitti:
Mistä löydät vahvan seurakunnan ? Vapailla suunnilla on naiset pastoreina Raamatun vastaisesti. Tämä on hengellistä haureutta !
Luterilaisilla seurakunnilla on homot ja lesbot kirkkoherroina ja sekö on sitten sitä raitista kristillisyyttä?
pertsa2012 kirjoitti:
jokkeri sanoi :
Jeesus ei käskenyt julistamaan homoille synnistä. Mutta hän käski opetuslapsia myymään kaiken mitä heillä on, parantamaan taloissa ne sairaat, jotka ottivat heidät vastaan, antamaan anteeksi 77x77 kertaa, rakastamaan toisia kuin itseään ja vihollisia vielä enemmän, käymään katsomassa vankeja ja auttamaan puutteenalaisia.
PERTSA; sinulla lienee enemmän parannuksen tekoa kuin ehkä minulla. Siis sinun tiesi ei johda minnekään.- pappiko asialla ?
luopumuksen aika ! kirjoitti:
"Vapailla suunnilla on naiset pastoreina Raamatun vastaisesti. "
En tunne yhtään naispastoria, vaikka olen ollut vapaissasuunnissa 40v.Vapaasrk. ja hell.
Srk johtajat ovat aina miehiä. Muista en tiedä. Mutta halusitkin vain profosoida.
Uskovat erotkaa kirkosta !
- vakava asia
Jos seurakuntani pappi suostuu vihkimään homoja, en halua kuulua enää sellaiseen seurakuntaan, olen kuulunut siihen koko ikäni, 63 v. Eroan siinä vaiheessa, se on ihan varmaa.
- jvmbghjfgjh
Lyhyesti sanottuna: olisi enemmän hyväksyttävää järjestää abortoiduille sikiöille hautajaisia kirkossa kuin vihkiä homoja kirkossa.
Voi kauhistus eikös niin tehdä? Kamalaa... nehän olivat usein eläviä sikiöitä ainakin jokin aikaa. Ne jopa huutavat kunnes kuolevat. Jotkut abortoidaan sen ikäisenä että jos olisi keskenmeno niin yritettäisiin pitää hengissä!
- hömötiainen
Päivi pappi toistaa sitä mantraa, mitä jokainen (lähes) naispappi toistaa. Jopa tuomiosunnuntaina naispappi saarnasi kaiken voittavasta rakkaudesta. Kun nainen saarnaa niin viesti on....rakastakaa....rakastakaa....rakkaus on suurin.
Rakkaus on suurin, kyllä. Mutta se ei peitä kaikkea muuta raamatun sanomaa alleen.- ei niillä muuta oo
Sanoja sanoja sanoja.
Niitähän ne lirkuttelloo
Kirkon jakautuminenkaan ei auttane jos jokaisen jolla on avioliittoon vihkimislupa on pakko vihkiä homopareja jopa vastoin oma atuntoaan. Laillisen avioliitonhan voi aina tehdä juristin avulla ja sitten vaikka kirkko aloittaa tekemään vaikka avioliiton vahvistamislupauksia avioliiton sijaan kirkoissaan, vain miesten ja naisten välillä. Mielestäni olis kamalaa jos pappien tai muiden joilla on avioliiton solmimis lupa, olisi vastoin tahtoaan tehtävä homoliittoja.
Profetiani piti näköjään paikkansa. Eroamisvyöry alkoi jo ennen kuin koko lakia on laadittu, ilmeisesti pelkästään sen takia että arkkipiispa Mäkinen kertoi sympatiseeraavaansa sateenkariväkeä.
Sen seurauksena homofobiset konservatiivikristityt alkoivat vierailla ahkerasti ateistien ylläpitämällä kirkostaeromispalvelulla ja tuloksena on toista kymmentä tuhatta eroa viikonlopussa.
Edeleen profetoin, että tämä on vasta alkusoittoa varsinaiselle päätsunamille, joka alkaa kun kirkko joutuu tekemään lopullisen kannanottonsa homoparien vihkimiseen. Mikäli päätös sattuisi olemaan kielteinen, silloin eroakirkosta-sivustolle suuntaavat liberaalit. Mikäli taas myönteinen, klikkaajina ovat konservatiivit.
Kuitenkin ennen sitä tulee pienempiä jytkyjä. Seuraavaksi noussee konservatiivien äänenpainot kirkossa. He alkavat puhua Mäkistä ja muita homoliittomyönteisiä vastaan, jolloin heräävät liberaalit tapakrisityt, jotka muutenkin ovat lähtöä joskus harkinneet. Siihen vielä päälle normaali loppuvuoden mattimyöhäisten eroamiset, niin numerot tulevat olemaan isoja pitkään, loppurytinään asti.
Voipa jäädä Mäkinen kansankirkon viimeiseksi arkkipiispaksikin.- Allekirjoituksia...
Allekirjoitettavat adressit / tasa-arvoinen l. sukupuolineutraali avioliittolaki.
1) Avioliittolain kansanäänestys ja 2) Kari Mäkisen erottaminen :
http://www.adressit.com/avioliittolaista_suoritettava_kansanaanestys
http://www.adressit.com/allekirjoitukset/kari_makisen_erottava/start/2490
- K i i t o s !- Allekirjoituksia...
Allekirjoitettavat adressit / tasa-arvoinen l. sukupuolineutraali avioliittolaki.
1) Avioliittolain kansanäänestys ja 2) Kari Mäkisen erottaminen :
http://www.adressit.com/avioliittolaista_suoritettava_kansanaanestys
http://www.adressit.com/allekirjoitukset/kari_makisen_erottava/start/2490
- K i i t o s !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun594054KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar942419Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo452072- 221803
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?261601- 281536
- 151222
- 311148
- 1101125
Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka
Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale791062