Moi,
Olen skeptikko, en usko, että tähdet tai planeetat määräävät ketä olemme ja miten käyttäydymme. Toki luen iltapäivälehtien horoskooppeja, mutta lähinnä huvitusmielessä. Eikä ikinä tulisi mieleen kysyä astrologilta tai tarkistaa tähdistä, tulisiko minun seurustella ravun kanssa vai ei.
Itse uskon siihen, että ympäristö ja kulttuuri muovaa meistä tietynlaisia ihmisiä, tietysti oma, synnynnäinen persoonakin vaikuttaa. Mutta mikä tuo persoona on? Itse en usko, että sillä on mitään tekemistä tähtien asemien kanssa. Uskotteko te, ja miksi?
Annatteko tähtien määrätä elämänne, vai onko astrologia ja horoskoopit vain mukava lisä elämään, ei mikään välttämätön elämänohje?
Toivon hyvää keskustelua, joten asiattomat keskustelijat, älkää vaivatko. Kiitos.
t: Vaaka -80
Miksi uskotte horoskoopeihin?
37
1823
Vastaukset
- Tellu
En tietenkään usko lehtien horoskooppeihin, enkä usko että tähdet määräävät elämämme. Länsimaisessa astrologiassa ei ole kysymys tähdistä, vaan ajan laadusta. Taivaankappaleiden asemat ovat vain symboleita siitä millaisia "voimia" on toiminnassa tietyllä hetkellä. Henkisenä(?) ihmisenä uskon että ihminen elää useita elämiä, ja syntymähetken kartta kertoo millainen ihmisestä oli tullut edellisen elämän päättyessä.
"Uskon" astrologiaan sen vuoksi että olen havainnut ihmisten useimmiten muistuttavan omia karttojaan. Lisäksi useita samankaltaisia asioita tuntuu tapahtuvan aina sarjoittain, esim. muistelisin että paristakin rakennuksesta romahti katto tässä joku aika sitten. Miksi näin? Miksi samoja asioita tapahtuu klöntissä? Olisiko niin että se sopii "ajan laatuun"?
Minulle astrologia on esoterian osa-alue, ja sen sortin asioitahan ei pysty tällä hetkellä vielä länsimainen tiede kunnolla käsittelemään. Jos ei edes ihmisen sielun/tietoisuuden säilymisestä osata sanoa mitään varmaa, niin miksi sitten mistään muustakaan. Ehkäpä astrologian pitäisi pysytellä omalla alueellaan ja tieteiden omillaan.- XYZ
...kaikki kestää... kattoja romahtelee harvase päivä ei se ole mitään laatua. mitä pirskattia on ajan laatu, et taija itekkään osata selittää. oot kyllä reppana aika pahasti pihalla
- Tellu
XYZ kirjoitti:
...kaikki kestää... kattoja romahtelee harvase päivä ei se ole mitään laatua. mitä pirskattia on ajan laatu, et taija itekkään osata selittää. oot kyllä reppana aika pahasti pihalla
Et tainnut sitten seurata uutisia kun tässä aikoinaan Suomessa romahti lyhyen ajan sisällä kahdesta rakennuksesta katto. (Valitettavasti en arvannut tällaisen keskustelun tulevan, joten en tehnyt merkintää ylös että mitkä ja missä.) Tämä oli toki vain esimerkki siitä kun samankaltaisia tapahtumia tapahtuu lyhyen ajan sisällä.
Ajan laadulla tarkoitan tietenkin että millainen aika on meneillään. Planeettojen asento on kuin viisarit kellotaulussa. Jos viisari osoittaa seitsämäistä, on kello 7. Jos vaikkapa Mars ja Saturnus ovat tietyssä asennossa, se tarkoittaa sitten taas tietynlaista aikaa.
Mutta jotenkin minusta tuntuu ettei tämä sinua kiinnosta, joten mitäpä tästä jorisemaan. Tämä nyt kumminkin on minun uskoni tässä asiassa ja sille sinä et voi sen enempää kuin minäkään mahdan sinun uskollesi tai uskottomuudellesi.
- kauris79
En usko orjallisesti horoskooppeihin, en esim. usko iltapäivälehtien skooppeihin, koska ne ei yleensä pidä paikkaansa.
Mutta sen verran uskon, että olen huomannut ihmisissä tiettyjä piirteitä, joita myös heidän merkissään löytyy. Tämä on tullut huomattua järjestelmällisesti useamman saman merkin edustajan kanssa. Uskon myös, että kun ihmisillä ei synkkaa, niin tietyllä tavoin tähtimerkillä on sen kanssa tekemistä.
Olen hankkinut joskus analyysin minun ja miesystäväni parisuhteesta. Tähän päivään asti se on pitänyt täysin paikkaansa. Sovimme todella hyvin yhteen ja merkitkin on edulliset.
Lähinnä tämä on harrastus ja huvia, ei mitään ihmeempää. kyllähän se elämä loppupeleissä eletään aivan eri asioilla.- Vaaka -80
Mutta uskotko, että nämä käyttäytymismallit ja tietyt piirteet johtuvat siitä, että ihmiset ovat tiettyä horoskooppimerkkiä vai siihen, että heidä kuuluisi käyttäytyä tietyllä tavalla astrologian mukaan ja siksi joko a) käyttäytyvät niin vai b) sinä tulkitset käyttäytymistä sellaiseksi, jota se horoskoopin mukaan on?
Itse uskon suggestioon, eli jos tarpeeksi pitkään kuullaan, että "olet vaaka, olet esteettinen ja pidät kauniista esineistä" nämä piirteet varmasti nousevat esille, ja käyttäytyminen tulkitaan esteettisyyden tavoitteluksi, vaikka syy voi olla ihan muu.
Minä olen vaaka, mieheni rapu. Horoskooppien ja astrologian mukaan meidän suhde on tuhoon tuomittu, silti se toimii hyvin ja tunnen löytäneeni sielunkumppanin. Edellinen suhde oli kalan kanssa (meidän pitäisi sopia täydellisesti yhteen) ja se kaatui siihen, että olimme liian erilaisia.
Toki astrologia voi olla kiva lisä, mutta kuten sanoit, sitä ei mielestäni kannata uskoa orjallisesti. - *Valistunut*
Vaaka -80 kirjoitti:
Mutta uskotko, että nämä käyttäytymismallit ja tietyt piirteet johtuvat siitä, että ihmiset ovat tiettyä horoskooppimerkkiä vai siihen, että heidä kuuluisi käyttäytyä tietyllä tavalla astrologian mukaan ja siksi joko a) käyttäytyvät niin vai b) sinä tulkitset käyttäytymistä sellaiseksi, jota se horoskoopin mukaan on?
Itse uskon suggestioon, eli jos tarpeeksi pitkään kuullaan, että "olet vaaka, olet esteettinen ja pidät kauniista esineistä" nämä piirteet varmasti nousevat esille, ja käyttäytyminen tulkitaan esteettisyyden tavoitteluksi, vaikka syy voi olla ihan muu.
Minä olen vaaka, mieheni rapu. Horoskooppien ja astrologian mukaan meidän suhde on tuhoon tuomittu, silti se toimii hyvin ja tunnen löytäneeni sielunkumppanin. Edellinen suhde oli kalan kanssa (meidän pitäisi sopia täydellisesti yhteen) ja se kaatui siihen, että olimme liian erilaisia.
Toki astrologia voi olla kiva lisä, mutta kuten sanoit, sitä ei mielestäni kannata uskoa orjallisesti....sinä se sama tyyppi, joka hiljattain tuolla astrologiakeskustelun puolella kauppasi kutakuinkin tarkalleen samanlaista filosofiaa liittyen astrologiaan?
Muistaakseni nimikerkillä "Vaaka ms". - Tellu
Vaaka -80 kirjoitti:
Toki astrologia voi olla kiva lisä, mutta kuten sanoit, sitä ei mielestäni kannata uskoa orjallisesti.>Minä olen vaaka, mieheni rapu. Horoskooppien ja astrologian mukaan meidän suhde on tuhoon tuomittu, silti se toimii hyvin ja tunnen löytäneeni sielunkumppanin.
Hömppähoroskooppikirjojen mukaan varmaankin, jotka käsittelevät vain aurinkomerkkejä. Mutta oletko koskaan teetättänyt teistä kummastakin karttaa ja selvittänyt miten kaikki karttojen tekijät suhtautuvat toisiinsa? Itseasiassa kartat joiden välillä on paljon haasteellisia (eli ns. "vaikeita") aspekteja saattavatkin kuulua ihmisille jotka todella nauttivat toisistaan. Nimittäin suhde on kehittävä ja innostava. Toisilleen oikein helvetin hyvin sopivalta vaikuttavat ihmiset joilla on helpot aspektit sensijaan saattavat kyllästyä toistensa seurassa kuoliaiksi... - Vaaka -80
*Valistunut* kirjoitti:
...sinä se sama tyyppi, joka hiljattain tuolla astrologiakeskustelun puolella kauppasi kutakuinkin tarkalleen samanlaista filosofiaa liittyen astrologiaan?
Muistaakseni nimikerkillä "Vaaka ms".En ole sama tyyppi. Löysin tämän palstan melko vasta, ensiksi keskustelin muutamassa Vaaka -aiheisessa keskustelussa, ja kun huomasin, etten ollut samaa mieltä muiten kanssa päätin avata tämän ketjun.
Halusin avata keskustelun aiheesta, koska en sellaista löytänyt. Itse en usko tähtien määräilyyn, tai että ne osaavat kertoa millainen olen, mutta olisi kivaa tietää miksi muut uskovat.
- Kesänlapsi-16
En minä ainakaan usko. :D Elämään voi vaikuttaa itse, eivätkä siihen liity mitenkään taivaankappaleet. Minun mielestäni ainakaan.
Horoskoopit on vain kirjoitettu niin ympäripyöreästi, että ne pitävät miltei aina paikkaansa. - Astro
En pidä astrologiaa uskonasiana. Se on mielestäni vain yksi väline / tapa tutkia ihmistä, siinä kaikki. Sitä paitsi se on hauskaa.
- Logos
Aivan! Astrologia (siis ilman iltapäivälehtikolumneja) ei ole "uskonasia".
Olen tehnyt riittävän monta tulkintaa nähdäkseni että astrologia toimii. Toki sillä on rajoituksensa eikä kukaan ole täydellinen sen käytössä (= riski vikatulkinnoista)mutta sitä voi käyttää tehokkaasti.
Kyse onkin enemmän tiedonasiasta. :)
- zodijakki
Mitäs jos lainaisit kirjastosta jonkun astrologiaa käsittelevän perusteoksen ja syventyisit siihen ilman mitään asenteellisuutta, ja muodostaisit sitten vasta suhtautumistapasi asiaan. Astrologia ei kenties täytä tieteellisiä mittareita, mutta se on kokemusperäinen filosofia, ja paras keino vakuuttua sen todenperäisyydestä on luonnollisesti perehtyä siihen ihan itse, ja mieluiten ajan kanssa.......
- Vaaka -80
Moi,
Nuorempana (tosin, enhän minä vanha ole nytkään) luin muutamia astrologiasta, numerologiasta ja horoskoopeista kertovan kirjan. Ainakin ne kirjat, joita minä luin olivat täynnä uskon asiaa, uskomuksia ja yleistyksiä. Kuten sanot, astrologia ei täytä tieteellisiä mittareita vaan se on filosofia.
Itse jonkin verran filosofiaa opiskelleena uskon enemmän muiden teorioihin käyttäytymisestä, en fatalistiseen teoriaan tähdistä ja ennalta määrättyyn luonteeseen, persoonaan tai käyttäytymiseen. En usko, että tähdet tai planetoiden asemat syntymähetkellä määräävät, millaisia meistä tulee. Uskon, että kulttuuri, ympäristö, sosiaaliset suhteet sekä tietysti vanhempien näyttämät mallit muokkaavat meistä tietynlaisia persoonia. En usko siihen, että kaikki jotka ovat syntyneet samaan aikaan samassa paikassa ovat samanlaisia ihmisiä.
Tietysti, jos horoskoopeihin ja tähtimerkkien ominaisuuksiin uskoo, löytää näitä ominaisuuksia itsestään ja muista, ja alkaa ehkä jopa käyttäytyä sillä tavalla. Vaaaka ajattelee: "Minun kuuluisi tehdä kompromisseja ja välttää riitoja", vaikka luonne käskisi kapinoimaan ja riitelemään.
Et vastannut kysymykseen, miksi uskot astrologiaan ja horoskoopeihin? - Logos
Vaaka -80 kirjoitti:
Moi,
Nuorempana (tosin, enhän minä vanha ole nytkään) luin muutamia astrologiasta, numerologiasta ja horoskoopeista kertovan kirjan. Ainakin ne kirjat, joita minä luin olivat täynnä uskon asiaa, uskomuksia ja yleistyksiä. Kuten sanot, astrologia ei täytä tieteellisiä mittareita vaan se on filosofia.
Itse jonkin verran filosofiaa opiskelleena uskon enemmän muiden teorioihin käyttäytymisestä, en fatalistiseen teoriaan tähdistä ja ennalta määrättyyn luonteeseen, persoonaan tai käyttäytymiseen. En usko, että tähdet tai planetoiden asemat syntymähetkellä määräävät, millaisia meistä tulee. Uskon, että kulttuuri, ympäristö, sosiaaliset suhteet sekä tietysti vanhempien näyttämät mallit muokkaavat meistä tietynlaisia persoonia. En usko siihen, että kaikki jotka ovat syntyneet samaan aikaan samassa paikassa ovat samanlaisia ihmisiä.
Tietysti, jos horoskoopeihin ja tähtimerkkien ominaisuuksiin uskoo, löytää näitä ominaisuuksia itsestään ja muista, ja alkaa ehkä jopa käyttäytyä sillä tavalla. Vaaaka ajattelee: "Minun kuuluisi tehdä kompromisseja ja välttää riitoja", vaikka luonne käskisi kapinoimaan ja riitelemään.
Et vastannut kysymykseen, miksi uskot astrologiaan ja horoskoopeihin?Alkuperäinen kirjoittaja ainakin osoittaa, että hän ei tiedä astrologiasta.
Vaikka jätettäisiinkin pois tuo skeptikkopuolen virallinen mantra "Astrologia ei ole tiedettä", niin siinäkin ajatuksessa, että astrologia on fatalistista on jo huomattava virhe. Ei kunnollinen astrologia mitään fatalismia ole. - Vaaka -80
Logos kirjoitti:
Alkuperäinen kirjoittaja ainakin osoittaa, että hän ei tiedä astrologiasta.
Vaikka jätettäisiinkin pois tuo skeptikkopuolen virallinen mantra "Astrologia ei ole tiedettä", niin siinäkin ajatuksessa, että astrologia on fatalistista on jo huomattava virhe. Ei kunnollinen astrologia mitään fatalismia ole.Moi,
Olen aina kuvitellut, että astrologiaa on tulevaisuuden ja nykyhetken tulkintaa tähtien ja planeetoiden aseman perusteella. Luetaan tähtien asema, ja tulkitaan näiden merkitys, onhan tuo tiedettä, ainakin eräänlaista sellaista.
Mutta, mikä on mielestäsi "Kunnollinen astrologia"? Eikö se ole fatalismia, uskoa ennalta määrättyyn kohtaloon ja ennalta määrätyihin ominaisuuksiin ihmisissä? Eli vaaka ei voi mitään flirttailevalle luonteelleen, vaan se on tähtien määräämää? Tietyllä tavalla "paetaan vastuuta".
Voisitko sitten kertoa, mitä tuo kunnollinen astrologia on, jos ei usko kohtaloon ja sattumaan. - zodi...
Vaaka -80 kirjoitti:
Moi,
Olen aina kuvitellut, että astrologiaa on tulevaisuuden ja nykyhetken tulkintaa tähtien ja planeetoiden aseman perusteella. Luetaan tähtien asema, ja tulkitaan näiden merkitys, onhan tuo tiedettä, ainakin eräänlaista sellaista.
Mutta, mikä on mielestäsi "Kunnollinen astrologia"? Eikö se ole fatalismia, uskoa ennalta määrättyyn kohtaloon ja ennalta määrätyihin ominaisuuksiin ihmisissä? Eli vaaka ei voi mitään flirttailevalle luonteelleen, vaan se on tähtien määräämää? Tietyllä tavalla "paetaan vastuuta".
Voisitko sitten kertoa, mitä tuo kunnollinen astrologia on, jos ei usko kohtaloon ja sattumaan.uskon simppelisti sen takia, koska olen tullut vuosien mittaan huomaamaan, kuinka astrologisilla lainalaisuuksilla on ihan selkeää vastaavuutta itseni ja tuntemieni/tietämieni ihmisten kohdalla. Tietysti näiden juttujen oivaltamiseen tarvitaan hyvää huomio- ja intuitiokykyä sekä tiettyä psykologista orientoitumista; eivät ne kaikille aukene.....
- hope
Kait sitä etsii jonkinlaista toivoa. Itse oon huomannu että luen horoskoopit vain silloin kun menee huonosti tai tunnen olevani onneton. Toivon kait että horoskoopeissa luvattaisiin parempia aikoja pian tai jtn.
- Zapata
On olemassa tuoretta tutkimustulosta siitä, että usko astrologiaan sekä muuhun yliluonnolliseen liittyy epävakaisiin ohimolohkoihin
- Sorpioni
Hei!
Tilasin kerran luonnehoroskoopin astrologilta ja tiesi elämästäni paljon asioita astrologian perusteella. Annoin tiedoksi vain syntymäajan ja - paikan. En usko kuitenkaan ennaltamääräämisjuttuihin vaan itse teen valintojeni mukaan elämäni sellaiseksi kuin haluan. Mietin kovasti astrologian suhdetta kollektiiviseen tajuntaan... - Jore
Empä ossaa sannoo!
- Gem-86
Minä uskon ja en usko. Silloin, kun olen innostunut jostain asiasta (olen tunteitten vallassa), tuo asia tempaa minut mukaansa ja järkeni sumentuu. Silloin nousen barrikaareille heiluttamaan aatteeni lippua, koska uskon siihen varmasti ja...stop. Sitten seuraakin analysointivaihe (tai ainakin pitäisi):
Uskoinko minä asiaan siksi, koska se on totta vai siksi, koska haluaisin vain uskoa siihen? Mikä tahansa voi muodostua totuudeksi jos ihminen ei epäile sitä tippaakaan. Silloin kun ihminen "haluaa uskoa" hän on löytänyt itselleen mieleisen tavan selittää elämää ja sitäpaitsi, onhan häntä viisaammat löytäneet jo häntä ennen saman totuuden? Sen jälkeen hänen aivoihinsa alkaa muodostua "sokea piste" ja hän alkaa nähdä kaikki asiat uskonsa värisenä tai sinnepäin osoittavina. Hän on huomaamattaan asettanut elämälleen rajat ja mitä enemmän hän pyrkii selittämään löytöään, sen enemmän hän asettaa sille rajoja, kunnes hän lopuksi kuristuu pieneen kammioon (siitä johtuu nimitys: kammiovärinä...heh). Hän kuolee yksinäisenä, katkeroituneena ja väärinymmärrettynä.
Tähän samaan tunneuskoon itsekkin olen sortunut näissä astrologisissa kysymyksissä ja aika ajoin minun on tempaistava itseni niistä irti.
Haluan pitää kaikki ovet raollaan, sillä mistä tiedän, mikä avautuu minnekkin. Useimmiten se avoimin ja kutsuvin ovi johtaa harhaan.
No joo, taas annoin ajatuksen lentää, mutta menköön nyt sitten! - Dionysos
Mielenkiintoista kuinka Vaaka-80 toivoo asiallista keskustelua, vaikka hänen tapansa kirjoittaa on provosoiva. Hänen teksteistään paistaa selvästi läpi asenteellisuus, kun hän kysyy "annatteko tähtien määrätä elämäänne?" Sen sijaan tietämättömyys paistaa läpi, kun hän heittää kommenttinsa ravun ja vaa'an yhteensopimattomuudesta. Aurinkomerkkien perusteella kun ei ainakaan kannata tehdä kovin kummoisia johtopäätöksiä yhteensopivuudesta.
Palstaa säännöllisesti seuraavana on hieman rasittavaa lukea säännöllisesti näitä kyseenalaistavia puheenvuoroja, joissa tapana on epäillä astrologian paikkaansapitävyyttä, ja myös epäsuorasti astrologiasta kiinnostuneiden älykkyyttä. Kritiikin taustalla on tavallisesti heppoiset lähtötiedot (räikeänä esimerkkinä Iltalehden horoskoopit eivät pidä lainkaan paikkaansa arvostelijan mukaan ja sen tähden kaikki horoskoopit on täyttä hölynpölyä). Vähäiset tiedot on toki omiaan vahvistamaan itsevarmoja mielipiteitä - kun ei ole riittävästi tietoa, on helppo sortua tuomitsemaan ennakkoluulojen perusteella.
Mutta oli kirjoituksessa ihan asiaakin. On totta, että astrologian paikkaansapitävyydestä ei ole juurikaan tieteellistä evidenssiä, mutta voiko kaikkea alistaakaan tieteen alle? Samoin astrologian vaikutusmekanismit ovat jokseenkin epämääräisiä - erityisen ongelmallisia ovat tapaukset jossa kaksi eri suvun lasta syntyy samaan aikaan samassa paikassa, jolloin kartta on täsmälleen samanlainen. Joka tapauksessa astrologiassa ei ole kyse determinismistä, ja fiksut lähteet huomauttavat tästä. Kyse on pikemminkin potentioista, joiden aktualisoitumiseen voi tietysti itse vaikuttaa. Astrologia ei siis pakota ihmistä johonkin ennaltamäärättyyn muottiin, mutta kuvaa pikemminkin psyykeen perusvoimia.
Jokainen voi arvioida astrologisten kuvausten paikkaansapitävyyttä omalla kohdallaan hankkimalla jostain asiallisen tulkinnan syntymäkartastaan ja katsomalla kuinka se pitää paikkaansa. Mitä suggestiovaikutukseen tulee, eihän ihminen usko sokeasti mitä hänestä sanotaan - rationaalinen ihminen osaa luoda omat mielipiteensä. Toisaalta, jos on päättänyt ettei usko johonkin, niin ei asenne hevin muutukaan.
Astrologiaan sotketaan vähän turhan paljon mukaan sokeaa uskomista ja jopa fanatismia. Se on nyt vain yksi tapa yrittää paneutua maailmaan pintaa syvemmältä. Syy minkä takia en pidä astrologiaa täysin tuulesta temmattuna on, että syntymäkarttani pohjalta tehdyt kuvaukset ovat olleet yksinkertaisesti liian osuvia ollaakseen pelkästään sattumaa. On tietysti sellaisiakin kohtia, joista en ole samaa mieltä tai jotka eivät päde niin hyvin minuun. Ehkäpä se johtuu geno- ja fenotyypistä. Minulle on astrologia on yksi kiinnostava aihepiiri muiden ohella. Sen merkitystä voisi verrata jungilaisen Myers-Briggs -persoonallisuustestin tulkintoihin: se on kiehtovaa luettavaa ja niistä voi löytää jotain uusia näkökulmia, mutta tuskin millään tavalla elämää ohjaavaa. Minäkään en suosittele kenenkään pitävän astrologiaa elämän ainoana ohjenuorana, mutta kuka sellaiseen edes sortuu? Viime kädessä kannattaa ja pitääkin aina kuunnella itseään, ja päättää itse oman elämänsä suunta. Joka tapauksessa astrologia on kiinnostavaa aihe ennakkoluulottomille.- Vaaka -80
Kiitoksia asiallisesta vastauksesta. Opin paljon uusia asioita, ja tuo mielipide horoskoopeista psyykkeen kuvaajana oli mielenkiintoinen. Myönnän, että aloitukseni saattoi vaikuttaa provokaatiselta, mutta tarkoitukseni ei ollut herättää pahaa vertaa kanssakeskustelijoista, vaan kirjoittaa huomiota herättävän ja kiinnostavan avauksen.
Myönnän, että perustan väitteeni vaa'an ja ravun yhteensopimattomuudesta pelkästään aurinkomerkkeihin, mutta näistähän puhutaan eniiten. Ja esim. tuolla vaaka-palstalla tällainen "ette sovi yhteen" -asenne jyllää. Siellä nousevista merkeistä ei ole tietoakaan.
Olin nuorempana hyvin kiinnostunut numerologiasta, astrologiasta ja grafologiasta. Luin melko paljon aiheisiin liittyvää kirjallisuutta, sekä keskustelin perhetuttavani kanssa, joka lukee tarot -kortteja, tekee horoskoopeja ja on hengellinen ihminen. Voin vain sanoa, ettei tämä tiede ainakaan vielä ole osoittautunut olevansa minua varten. Sanoisinkin mielummin, että astrologia on filosofia, elämäntapa ja tapa tulkita omia tunteita ja ominaisuuksia.
Suggestiosta vielä muutama sana; itse ainakin uskon siihen, että asenteet muokkaavat sinua, ja uskomuksilla voidaan "antaa anteeksi" vikoja ja ominaisuuksia. "Olen kalat, en siis kykene päättämään", "olen vaaka, flirttailen kaikkien kanssa", sanoisinkin, että ihmiset nostavat horoskoopeista juuri itseään kiinnostavat asiat, ja juuri ne, jotka tuntuvat sopivan. Muut unohdetaan ja sanotaan, "ettei astrologia ole tarkkaa tiedettä". Miksi?
Minulle ei ole tehty syntymäkarttaa, olisihan se mielenkiintoista, mutta en halua sellaista vielä. Olen liian nuori. Ehkä sitten vanhempana olisi kivaa nähdä, millaista tulevaisuutta minulla tähtien mukaan olisi ollut. - Tellu
Vaaka -80 kirjoitti:
Kiitoksia asiallisesta vastauksesta. Opin paljon uusia asioita, ja tuo mielipide horoskoopeista psyykkeen kuvaajana oli mielenkiintoinen. Myönnän, että aloitukseni saattoi vaikuttaa provokaatiselta, mutta tarkoitukseni ei ollut herättää pahaa vertaa kanssakeskustelijoista, vaan kirjoittaa huomiota herättävän ja kiinnostavan avauksen.
Myönnän, että perustan väitteeni vaa'an ja ravun yhteensopimattomuudesta pelkästään aurinkomerkkeihin, mutta näistähän puhutaan eniiten. Ja esim. tuolla vaaka-palstalla tällainen "ette sovi yhteen" -asenne jyllää. Siellä nousevista merkeistä ei ole tietoakaan.
Olin nuorempana hyvin kiinnostunut numerologiasta, astrologiasta ja grafologiasta. Luin melko paljon aiheisiin liittyvää kirjallisuutta, sekä keskustelin perhetuttavani kanssa, joka lukee tarot -kortteja, tekee horoskoopeja ja on hengellinen ihminen. Voin vain sanoa, ettei tämä tiede ainakaan vielä ole osoittautunut olevansa minua varten. Sanoisinkin mielummin, että astrologia on filosofia, elämäntapa ja tapa tulkita omia tunteita ja ominaisuuksia.
Suggestiosta vielä muutama sana; itse ainakin uskon siihen, että asenteet muokkaavat sinua, ja uskomuksilla voidaan "antaa anteeksi" vikoja ja ominaisuuksia. "Olen kalat, en siis kykene päättämään", "olen vaaka, flirttailen kaikkien kanssa", sanoisinkin, että ihmiset nostavat horoskoopeista juuri itseään kiinnostavat asiat, ja juuri ne, jotka tuntuvat sopivan. Muut unohdetaan ja sanotaan, "ettei astrologia ole tarkkaa tiedettä". Miksi?
Minulle ei ole tehty syntymäkarttaa, olisihan se mielenkiintoista, mutta en halua sellaista vielä. Olen liian nuori. Ehkä sitten vanhempana olisi kivaa nähdä, millaista tulevaisuutta minulla tähtien mukaan olisi ollut.>Ehkä sitten vanhempana olisi kivaa nähdä, millaista tulevaisuutta minulla tähtien mukaan olisi ollut
Nataali- eli syntymäkartan tulkitseminen ei ole sitä että ihmiselle luetellaan millainen hänestä TAKUULLA tulee ja millainen hänen tulevaisuutensa on tasan tarkkaan.
Olen jo toisaalla maininnut että itse uskon reinkarnaatioon ja ajattelen syntymäkartan kuvaavan sitä tilannetta mihin ihminen päätyi edellisen elämänsä lopussa. Ja vaikkei näin ajattelisikaan, niin ajattele kuitenkin kartta vihjeenä siitä mihin ihmisellä on taipumuksia!
Ja nämä taipumuksetkaan eivät välttämättä tarkoita että ihmisen on pakko itse henkilökohtaisesti toteuttaa jokin karttansa teema, vaan hän saattaa kokea tuota teemaa lähipiirissään. Minun kartallani on useampi juoppouteen viittaava tekijä, ja silti minä en juo, mutta isäni joi ja muutamia muitakin ihmisiä olen tuntenut jotka ovat aineitten kanssa toilailleet.
Pai tö vei, Kalana en koe olevani mitenkään päättämätön. Päättämättömyys on Vaaoille ominainen piirre... (Olen tosin kyllä nouseva Vaaka.) Kalalle ominaisempaa on se että hänestä saa vaikutelman epävarmuudesta, koska Kala on niin helvetin hyväntahtoinen ettei mielellään hankkiutuisi selkkauksiin. Yksikään Kala jonka olen tuntenut ei ole ikinä näyttänyt "vaaralliselta" vastustajalta, mutta ei kannata antaa ulkoisen vaikutelman pettää.
- kattilajousi
...siksi horoskooppeihin koska ne pitää yleensä mulla aina paikkansa mitä nyt sanotaan,esim.luonteesta. en kuitenkaan usko näihin aikakauslehtien skooppeihin,ne on mielestäni täyttä puppua.Itse rakastan astrologiaa ja on hauska aina kysyä muiden ihmisten horoskooppeja ja sanoa sit jälkeenpäin et "olet just tyypillinen kaksonen" esimerkiksi:)
- Vaaka -80
... myös ne luonteenpiirteet, jotka eivät ole tyypillisiä? Jokaisessa astrologia/horoskooppikirjasta löytyy pitkä kuvaus jokaisesta merkistä, yleensä tuntuu olevan väh. 20 eri adjektiivia kuvaamassa merkkiä. Onhan se varma, että vähintään pari niistä sopii ihmiseen kuin ihmiseen. Varsinkin jos niihin haluaa uskoa.
Mitä mieltä olet tästä? - kattilajousi
Vaaka -80 kirjoitti:
... myös ne luonteenpiirteet, jotka eivät ole tyypillisiä? Jokaisessa astrologia/horoskooppikirjasta löytyy pitkä kuvaus jokaisesta merkistä, yleensä tuntuu olevan väh. 20 eri adjektiivia kuvaamassa merkkiä. Onhan se varma, että vähintään pari niistä sopii ihmiseen kuin ihmiseen. Varsinkin jos niihin haluaa uskoa.
Mitä mieltä olet tästä?...ei ole mielestäni juurikaan sellasia luonteenpiirteitä,jotka ei olis tyypillisiä jousimiehille. Ainakin mitä olen niitä kirjoja lukenut niin niistä luetelluista adjektiiveistä yli puolet on totta minun kohdallani.
- pöö
uskon horoskooppeihin, en mihinkään päiväkohtaisiin vaan luonnehoroskooppeihin, koska olen huomannut että usein samaa merkkiä olevat ihmiset todella muistuttavat toisiaan.
Tajusin tämän ekan kerran kun ihmettelin miten eräs uusi tuttavani muistuttaa niin paljon erästä ystävääni. Ajattelin silloin vain että no he vain ovat samanlaisia. Myöhemmin tajusin että he ovat molemmat rapuja. En siis niputtanut heitä samanlaisiksi horoskoopeilla, koska en ensin tiennyt heidän horoskoooppejaan.
Myös toinen asia on saanut uskomaan niihin. Siskoni kaikki parhaat kaverit, menneet ja nykyiset, ovat kauriita, yhteensä 4 kappaletta. Itse olen myös kauris ja olen tullut kaikkien näiden kauriiden kanssa aivan samalla tavalla juttuun. toisin kuin siskoni muiden merkkisten ystävien kanssa. On huvittavaa miten siskoni on oikea kauris-magneetti, itse en tunnu löytävän mistään kauriita. Olisi niin mukavaa tavata joku yhtä outo. =) - Usko
Tunnettu suomalainen ajattelija (NM) on sanonut hyvin:
Ihmisten ja koko ihmiskunnan tulevaisuuden ainoa toivo on siinä, että meillä on kovat tiedot ja pehmeät arvot.
Asstrologiassa asiat ovat kyllä valitettavasti juuri päinvastoin.Miten niin olet liian vanha tekemään itsestäsi karttaa?Olet vanhempi kuin minä!
Minusta kartta tehtiin silloin kuin täytin neljätoista! Ei kartan teko ikää katso..- Toivo
Veikkaanpa että tämän päivän yhteiskunnan (=talouselämän) arvot pesevät kyllä astrologian arvot kovuudessa mennen tullen.......
- Vaaka -80
Leena kirjoitti:
Miten niin olet liian vanha tekemään itsestäsi karttaa?Olet vanhempi kuin minä!
Minusta kartta tehtiin silloin kuin täytin neljätoista! Ei kartan teko ikää katso..Moi,
Mielestäni olen liian nuori tekemään itsestäni karttaa. En vielä halua tietää, mitä tähdet kertovat minusta, haluan selvittää sen itse, haluan katsoa, mitä elämästäni tulee itse, omin päin.
Ehkä taustalla on jonkinlainen pelko siitä, että jos teetän itsestäni kartan alan seuraamaan sitä liian tarkkaan, se kummittelisi kuitenkin jatkuvasti mielessä. En tiedä onko se välttämättä huono juttu, mutta haluan itsenäisesti kehittyä, en halua lukea kartasta, millainen minä olen (tai pitäisi olla). - sydän
Vaaka -80 kirjoitti:
Moi,
Mielestäni olen liian nuori tekemään itsestäni karttaa. En vielä halua tietää, mitä tähdet kertovat minusta, haluan selvittää sen itse, haluan katsoa, mitä elämästäni tulee itse, omin päin.
Ehkä taustalla on jonkinlainen pelko siitä, että jos teetän itsestäni kartan alan seuraamaan sitä liian tarkkaan, se kummittelisi kuitenkin jatkuvasti mielessä. En tiedä onko se välttämättä huono juttu, mutta haluan itsenäisesti kehittyä, en halua lukea kartasta, millainen minä olen (tai pitäisi olla).Pitkästä aikaa terve ja upea itsenäinen ajatus nuorelta ihmiseltä,ottakaapas tästä muut mallia. Pää pystyssä avoimin ja rohkein mielin tulevaisuuden haasteisiin, hyvä.Ehdit sitten mummoiällä kyllä pohtia elämääsi ja arvuutella,mitäköhän tähdet sinulle olisivat luvanneet, kuten täällä tehdään.
- Lellu
Horoskoopeista ja astrologiasta puhutaan kuin jostain uskosta..itse seuraan eri merkkien(m n)käyttäytymistä ja olen 25v aikana oppinut yhtä ja toista.Samat merkit kantavat hitusen samoja piirteitä kuin toisessa samassa merkissä on,siitä ei pääse mihinkään ja päivä horoskooppeja ei kannata uskoa kuin vasta huomenna,voit sitten peilata pitikö paikkansa.Ei pidäkkään tehdä jonkin kartan mukaan,se voi opettaa ymmärtämään omaa käyttäytymistäsi.Mutta se on pitkä ja tutkimista vaativa tie.Luku intoa sinulle!!!
- äitikauris
Ei todellakaan ole uskon asia! Tuskin nuo juorulehtien laaditut horoskoopit ovat sellaisia, joitten mukaan olisi elettävä! Se on vain näin, että samojen merkkien edustajilla ON samoja piirteitä! Epäilijät, opetelkaa ihmisistä ja seuratkaa eri piirteitä. Näette, että merkit antavat omassa elämässä suuntaa= ystävät, puoliso, ammatti jne.. Yhtä palturia se eiole.
- nimetön.
mäkää en usko horoskooppii! kyl mäkii luen ne ku ei oo muut tekemistä!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1682877
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.642416- 2032179
- 711796
- 961723
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91591- 921353
- 811110
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2091102- 951059