Kysely tuolla:
http://www.iltalehti.fi/ruoka/2014120318888507_ru.shtml
Minä näköjään olen kun oli aika helppoja kysymyksiä, sinänsä ihmeellistä että vähäisilläkin tiedoilla voi nykyään muka olla taitava ruoka-asioissa. 50-luvun naiset olisi kaikki ottaneet tuosta 14 pointsia mutta vähän epäilen etteï palstan naiset kaikki pääse edes samoihin pisteisiin mitä minä, on se sääli.
10 / 14 pistettä. Olet joulun supermartta!
Supermartalla ei mene sormi suuhun. Hän imeltää, leipoo, graavaa ja paistaa. Hänen kodissaan joulukukat kestävät ja kestävät, ja kotia saattaa lisäksi koristaa jopa itse tehty hohtava olkihimmeli. Hän luo läheisilleenkin joulumieltä - joskus jo erittäin hyvissä ajoin ennen joulua. Supermartankin on kuitenkin hyvä muistaa, että komeroita ei ole aivan pakko siivota jouluksi – paitsi tietenkin jos aikoo viettää niissä joulunsa.
Oletko joulun supermartta?
42
123
Vastaukset
- Salix
On taidettu valita helpot kysymykset, jotta kaikille tulisi hyvä joulumieli. Siitä vain himmelin tekoon, vielä ehtii ennen joulua.
- Kіs-kіsu
Sain saman pistemäärän 10/14, vaikka olisin tehnyt himmelin ohrasta ja imellyttänyt huoneenlämmössä.
Kyllä nykyaikaiseen joulukompetenssiin kuuluu, että osaa ajoissa ostaa portviinit Alkosta.- Ikisinkku M
Tuo on muuten ihan totta, jos hakisi old invalidin:
http://www.alko.fi/tuotteet/003211/
ja kahvin päälle konjakiksi:
http://www.alko.fi/tuotteet/109256/
Sitten kun kinkun muistaa nostaa sulamaan ja paistaa sen niin eiköhän noilla joulumieli synny ihan marttailematta. - Kіs-kіsu
Ikisinkku M kirjoitti:
Tuo on muuten ihan totta, jos hakisi old invalidin:
http://www.alko.fi/tuotteet/003211/
ja kahvin päälle konjakiksi:
http://www.alko.fi/tuotteet/109256/
Sitten kun kinkun muistaa nostaa sulamaan ja paistaa sen niin eiköhän noilla joulumieli synny ihan marttailematta.Joo, ja sherryhän on hyvää myös. Mä olen harrastanut konjakeista enimmäkseen Meukowia, jouluilta hämärtyy mukavasti.
- Ikisinkku M
Kіs-kіsu kirjoitti:
Joo, ja sherryhän on hyvää myös. Mä olen harrastanut konjakeista enimmäkseen Meukowia, jouluilta hämärtyy mukavasti.
Sherryä ei ole kyllä tullut pitkilleen maistettua mutta aikalailla samanlaistahan se on kuin portviini, hyvää vastapaino suolaisen kinkun päälle jälkiruuaksi. Meukow on varmasti hyvää myös mutta itse tykkään tuosta forcesta kun lämmittää mukavasti ja hyvä hinta/laatusuhde, oikeastaan kummallinen konjakki kun on 53-asteista vaikka niiden pitäisi kaikkien olla periaatteessa kai 40%:sta. Ei ole kyllä minkäänlaista konjakkia juotua pikkujoulua lukuunottamatta ainakaan vuoteen niin maistuisi kyllä mikä vaan varmaan kunhan ei ihan kuraa, pikkujouluissa kyllä oli aika laadutonta.
- Kіs-kіsu
Ikisinkku M kirjoitti:
Sherryä ei ole kyllä tullut pitkilleen maistettua mutta aikalailla samanlaistahan se on kuin portviini, hyvää vastapaino suolaisen kinkun päälle jälkiruuaksi. Meukow on varmasti hyvää myös mutta itse tykkään tuosta forcesta kun lämmittää mukavasti ja hyvä hinta/laatusuhde, oikeastaan kummallinen konjakki kun on 53-asteista vaikka niiden pitäisi kaikkien olla periaatteessa kai 40%:sta. Ei ole kyllä minkäänlaista konjakkia juotua pikkujoulua lukuunottamatta ainakaan vuoteen niin maistuisi kyllä mikä vaan varmaan kunhan ei ihan kuraa, pikkujouluissa kyllä oli aika laadutonta.
Jasså, sulla on ollut jo pikkujoulut. Sherry on hyvää juustojen kanssa, ihan kuten porttikin. Oikeestaan pitäis kyllä alkaa juoda viskiä, koska grogilasi ei kaadu kumoon pienestä hipaisusta.
- Ikisinkku M
Kіs-kіsu kirjoitti:
Jasså, sulla on ollut jo pikkujoulut. Sherry on hyvää juustojen kanssa, ihan kuten porttikin. Oikeestaan pitäis kyllä alkaa juoda viskiä, koska grogilasi ei kaadu kumoon pienestä hipaisusta.
Oli joo viime viikonloppuna. Epäilemättä on hyvää kun tuo makeutta, sinihomejuustoa joulupiparille ja sherryryyppy päälle, miksei menisi. Minä en hirveästi viskeistä välitä, jos väkeviä niin sitten jotain konjakkia lasiin pyöriteltäväksi tai jotain kirkkaita mieluummin.
10/14. Aika hyvin vegetaristilta, joka ei todellakaan paista kinkkua tai tee graavikalaa.
11/14
Taidan olla übermartta! :D- Ikisinkku M
Minusta kaikille naisille vähimmäisvaatimus olisi se 14-pojoa mutta olit sentään ensimmäinen joka sai minua paremmat pisteet :D
- neiti ruiskukka
Ei kai tänne kehtaa omia pisteitä edes laittaa ku on supermarttoja koko palsta täynnä :D
Vastasin kyllä kinkun paisto kysymykseen, että laitetaan yöksi uuniin (noin se meillä aina tehdään :D), vaikka periaatteessa oisin kyllä tiennyt tai ainakin muistellut, että tuo tunti kiloa kohti pitää paistaa. Imelletystä perunalaatikosta en edes tykkää eikä se oo oikein kuulunut edes joulupöytään, eikä sen valmistuksesta siis mitään hajua. Meillä äiti yleensä tekee nuo perinteikkäät jouluruuat ja me nuorempi sukupolvi keksitään jotain modernimpaa siihen lisäksi. Salaattia, joku jälkiruokakakku tai jalkiruoka, mahd. jotain joulukarkkeja/makeisia, lohirullia, itsetehtyä joululeipää..milloin mitäkin. Tuo vähän vaihtelua niihin perinteisiin jouluherkkuihin.- Salix
Suomalaisten joulupöytä on todennäköisesti nuoremmalla polvella vähän kevyempi kuin aivan perinteinen versio. Yksi muutos mikä meillä on tapahtunut, ei kevyempään suuntaan, mutta ilmeisesti modernimpaan, on coca-colan tulo ruokajuomaksi nuorille. Kovin vaikea sitä on hyväksyä näin vanhanaikaisen nelikymppisen, mutta ei oikein raaski nuorten mieltäkään pahoittaa jouluna. No ei se nyt sentään niin vakava asia ole, mutta muutenkaan en koko litkua hyväksy.
- Ikisinkku M
Minä vastasin siihen kinkunpaistoon sen tunti/kilo vaikka sekin periaatteessa väärin kun oikeasti se muistaakseni menee niin että eka kilo on puolitoista tuntia ja loput sitten tunti/kilo. Hyvin on kyllä onnistunut paisto aina ja pitääkin ehkä ostaa niin iso kinkku että saisi olla sen yön yli ainaki melkein, sitä vaan sitten pitää laittaa aikalailla pakkaseen kun ei itsekseen muutamassa päivässä jaksa kovin paljon syödä. Tuon imellytyksenkin muistin suunnilleen kun olin joskus kuullut jostain ja arvasin sitten sen oikean. Nälkä noista tulee :D Itselle se kinkku melkein riittää, siihen jotain salaattitarpeita tms. lisäksi ja hyvää ruisleipää niin ei muuta tarvitse värkätä kun laatikoita yms. tulee käytyä maalla syömässä ja suklaata varmaan nassutettua myös sen verran ettei nälkä yllätä..
- Ikisinkku M
Salix kirjoitti:
Suomalaisten joulupöytä on todennäköisesti nuoremmalla polvella vähän kevyempi kuin aivan perinteinen versio. Yksi muutos mikä meillä on tapahtunut, ei kevyempään suuntaan, mutta ilmeisesti modernimpaan, on coca-colan tulo ruokajuomaksi nuorille. Kovin vaikea sitä on hyväksyä näin vanhanaikaisen nelikymppisen, mutta ei oikein raaski nuorten mieltäkään pahoittaa jouluna. No ei se nyt sentään niin vakava asia ole, mutta muutenkaan en koko litkua hyväksy.
Olin lapsena vähän kateellinen kun varakkaiden etelän sukulaisten lapset saivat cokista ruokajuomaksi aina halutessaan, no kyllä niistä sitten näkikin sen niin ei se kovin kauaa kuitenkaan harmittanut. Se cokis muuten olisi aika hyvä marinointiin, jos kippaisitkin ne nuorison juomat ylevämpään käyttöön niin kai ne ymmärtäisi:
http://www.snellman.fi/fi/blogi/susan/coca-colassa-keitetty-joulukinkku Ikisinkku M kirjoitti:
Minä vastasin siihen kinkunpaistoon sen tunti/kilo vaikka sekin periaatteessa väärin kun oikeasti se muistaakseni menee niin että eka kilo on puolitoista tuntia ja loput sitten tunti/kilo. Hyvin on kyllä onnistunut paisto aina ja pitääkin ehkä ostaa niin iso kinkku että saisi olla sen yön yli ainaki melkein, sitä vaan sitten pitää laittaa aikalailla pakkaseen kun ei itsekseen muutamassa päivässä jaksa kovin paljon syödä. Tuon imellytyksenkin muistin suunnilleen kun olin joskus kuullut jostain ja arvasin sitten sen oikean. Nälkä noista tulee :D Itselle se kinkku melkein riittää, siihen jotain salaattitarpeita tms. lisäksi ja hyvää ruisleipää niin ei muuta tarvitse värkätä kun laatikoita yms. tulee käytyä maalla syömässä ja suklaata varmaan nassutettua myös sen verran ettei nälkä yllätä..
Oot kyllä reipas kun itsellesikin jouluruoat teet. Mä en oikein viitsi tänne yhdelle hengelle mitään laittaa...
Joululeivonnaiset tehdään äitin ja siskon kanssa ja aattona sitten siskon perheen luona syömässä. Vien sinne parit kalaherkut mukanani, siinä on mun panostus tähän ruokapolitiikkaan :)- Ikisinkku M
pimppaloora kirjoitti:
Oot kyllä reipas kun itsellesikin jouluruoat teet. Mä en oikein viitsi tänne yhdelle hengelle mitään laittaa...
Joululeivonnaiset tehdään äitin ja siskon kanssa ja aattona sitten siskon perheen luona syömässä. Vien sinne parit kalaherkut mukanani, siinä on mun panostus tähän ruokapolitiikkaan :)Ei tuo minusta kyllä hirveän paha rasti ole ajallisesti kun uunihan sen kinkunkin valmistaa, ehkä vähän toista tuntia saattaa mennä aikaa itsellä kaikkiin värkkäilyihin jos/kun kuorrutuksen laittaa niin ei minusta paha kun useammaksi päiväksi syömistä ja salaattia helposti pyöräyttää kulhoon aina muutamassa minuutissa kun käyttää valmis juusto-oliivi yms. sekoitusta, ostaa vain hedelmiä, minitomaatteja yms. valmiiiksi. Torttujakin tosiaan voisi tehdä kun on taikinaa pakkasessa, kai siinäkin vartin saa menemään mutta ei noihin mene sen enempää aikaa kuin normiruuanlaittoon oikeastaan itseltä. Kalaa olisi mukava varmaan syödä myös mutta ei ehkä tule yksikseen laitettua kun sitten väkisin vaan ehtisi jotain pilaantumaan jos liikaa lajeja tulee, yksinkertainen on kaunista myös jouluna.
Ikisinkku M kirjoitti:
Ei tuo minusta kyllä hirveän paha rasti ole ajallisesti kun uunihan sen kinkunkin valmistaa, ehkä vähän toista tuntia saattaa mennä aikaa itsellä kaikkiin värkkäilyihin jos/kun kuorrutuksen laittaa niin ei minusta paha kun useammaksi päiväksi syömistä ja salaattia helposti pyöräyttää kulhoon aina muutamassa minuutissa kun käyttää valmis juusto-oliivi yms. sekoitusta, ostaa vain hedelmiä, minitomaatteja yms. valmiiiksi. Torttujakin tosiaan voisi tehdä kun on taikinaa pakkasessa, kai siinäkin vartin saa menemään mutta ei noihin mene sen enempää aikaa kuin normiruuanlaittoon oikeastaan itseltä. Kalaa olisi mukava varmaan syödä myös mutta ei ehkä tule yksikseen laitettua kun sitten väkisin vaan ehtisi jotain pilaantumaan jos liikaa lajeja tulee, yksinkertainen on kaunista myös jouluna.
Olishan mullakin siis aikaa tehdä noita ruokia, mutta ehtii vaan pilaantua kun en sitten niin hirveästi niitä ylensyö.
En tiedä, täytyypi tuumia jos sitä jotain pientä tekisi itsellekin :)- Ikisinkku M
pimppaloora kirjoitti:
Olishan mullakin siis aikaa tehdä noita ruokia, mutta ehtii vaan pilaantua kun en sitten niin hirveästi niitä ylensyö.
En tiedä, täytyypi tuumia jos sitä jotain pientä tekisi itsellekin :)Sepä se helposti on ongelma mutta pakastin on kyllä hyvä jos sattuu olemaan. Itse laitan kinkusta heti tuoreeltaan suurimman osan pakkaseen, säilyy yllättävän hyvänä siellä ja voi sitten muistaessaan aina ottaa vähän sulamaan. Ei ehdi tulla sitä pillaantuneen kinkun makua ollenkaan kun pistää jääkaappin vain sen mitä jaksaa parissa kolmessa päivässä syödä.
- neiti ruisukka
Ikisinkku M kirjoitti:
Mutta jos paistaa leivinuunissa niin sen paistoajan kans saa vähän kikkailla kun lämpötila laskee koko ajan ja pitää laittaa jo alunperin kuumempaan uuniin ku sähköuunissa paistettaessa. Kinkku on kyllä ihan ehdoton jouluna.. lanttulaatikko on myös sellainen, jota on pakko saada. En oikein niistä kaupan laatikoista välitä, mutta tuo omatekoinen on niin hyvää. Me yleensä panostetaan noihin salaatteihin. Noihinin löytyy niin hyviä ohjeita.. sellaisia jota ei arkena koskaan viitsi alkaa väkertämään. Ja on kivan raikasta just kaiken aika raskaan jouluruuan laatikoiden, kinkun ym. kanssa. Ja suklaa on kyllä kans ihan ehdotonta jouluna. Erilaisia juustoja tulee myös usein myös ostettua tai laitettua vaikkapa siihen salaattiin..
- neiti ruiskukka
neiti ruisukka kirjoitti:
Mutta jos paistaa leivinuunissa niin sen paistoajan kans saa vähän kikkailla kun lämpötila laskee koko ajan ja pitää laittaa jo alunperin kuumempaan uuniin ku sähköuunissa paistettaessa. Kinkku on kyllä ihan ehdoton jouluna.. lanttulaatikko on myös sellainen, jota on pakko saada. En oikein niistä kaupan laatikoista välitä, mutta tuo omatekoinen on niin hyvää. Me yleensä panostetaan noihin salaatteihin. Noihinin löytyy niin hyviä ohjeita.. sellaisia jota ei arkena koskaan viitsi alkaa väkertämään. Ja on kivan raikasta just kaiken aika raskaan jouluruuan laatikoiden, kinkun ym. kanssa. Ja suklaa on kyllä kans ihan ehdotonta jouluna. Erilaisia juustoja tulee myös usein myös ostettua tai laitettua vaikkapa siihen salaattiin..
hups.. nimimerkki meni vähän väärin.
- Ikisinkku M
neiti ruisukka kirjoitti:
Juu, sitten se tosiaan on hankalampi mutta kun ei ole kuin sähköuuni niin käy aika helposti kun laittaa ohjeen mukaan mitä netistä löytyy, jotakuinkin niin että eka kilolle 1,5h ja vähn kovemmat lämmöt, sen jälkeen lämmön pudotus ja odottelee vaan kunnes on valmista ja sitten lopussa pitää vielä varalta vähän aikaa ettei jää raa'aksi niin aina onnistuu. Minä tykkään myös lanttulaatikosta, siitä tavallisesta ei-imelletystä, just se kinkku on ne jotka joulun tekee, muuta erikoista ei tarvitsekaan välttämättä ja mutsi varmaan sitä lykkääkin matkaan maalla käydessä.
- neiti ruiskukka
Ikisinkku M kirjoitti:
Olin lapsena vähän kateellinen kun varakkaiden etelän sukulaisten lapset saivat cokista ruokajuomaksi aina halutessaan, no kyllä niistä sitten näkikin sen niin ei se kovin kauaa kuitenkaan harmittanut. Se cokis muuten olisi aika hyvä marinointiin, jos kippaisitkin ne nuorison juomat ylevämpään käyttöön niin kai ne ymmärtäisi:
http://www.snellman.fi/fi/blogi/susan/coca-colassa-keitetty-joulukinkkuEikö tuo kokiski oo kauheeta myrkkyä ku sitä käytetään johonki vessanpöntön ja kahvinkeittimen pinttymienkin puhdistamiseen :D Minäkään en oo oikein koskaan ymmärtänyt tuota, että jotku juo limsoja ihan päivittäisinä jano- ja ruokajuomina. Tosi harvakseltaan tulee itsellä juotua, juhannuksena ja ehkä jossain synttäreillä ja hampurilaispakoissa (silloin harvoin ku tulee käytyä), jossa se kuuluu ikään kuin pakettiin.
- neiti ruiskukka
Ikisinkku M kirjoitti:
Juu, sitten se tosiaan on hankalampi mutta kun ei ole kuin sähköuuni niin käy aika helposti kun laittaa ohjeen mukaan mitä netistä löytyy, jotakuinkin niin että eka kilolle 1,5h ja vähn kovemmat lämmöt, sen jälkeen lämmön pudotus ja odottelee vaan kunnes on valmista ja sitten lopussa pitää vielä varalta vähän aikaa ettei jää raa'aksi niin aina onnistuu. Minä tykkään myös lanttulaatikosta, siitä tavallisesta ei-imelletystä, just se kinkku on ne jotka joulun tekee, muuta erikoista ei tarvitsekaan välttämättä ja mutsi varmaan sitä lykkääkin matkaan maalla käydessä.
Meillä porukat ostaa aina niin hehtaari kinkun ettei sitä saa edes sähköuuniin tungettua :) Vois valmistaa niinku mr bean sen kalkkunan ja tunkea sen mikroon. Mutta joo kinkkua ja lanttulaatikkoa pitää saada vaikkei mitään muuta saiskaan..
Salix kirjoitti:
Vaikka en kasvattajana ole ollut täydellinen niin luojan kiitos, edes aikuiselle lapselleni ei tulisi mieleen juoda cokista ruoan kanssa (tai siideriä tai mitään muuta makeaa juomaa) :o
- Ikisinkku M
helka kirjoitti:
Vaikka en kasvattajana ole ollut täydellinen niin luojan kiitos, edes aikuiselle lapselleni ei tulisi mieleen juoda cokista ruoan kanssa (tai siideriä tai mitään muuta makeaa juomaa) :o
Ei kai kenellekään juuri taida aikuisena tulla mieleen kuin tosiaan noissa neiti ruiskukan mainitsemissa pikaruokapaikoissa, niissä kun usein ei paljon muita vaihtoehtoja olekaan. Itse joisin ruuan kanssa aina maitoa mutta se voi olla vanhentunutta niin sitten jossain pizzalla tms. voi tulla otettua makeaa.
- Ikisinkku M
neiti ruiskukka kirjoitti:
Eikö tuo kokiski oo kauheeta myrkkyä ku sitä käytetään johonki vessanpöntön ja kahvinkeittimen pinttymienkin puhdistamiseen :D Minäkään en oo oikein koskaan ymmärtänyt tuota, että jotku juo limsoja ihan päivittäisinä jano- ja ruokajuomina. Tosi harvakseltaan tulee itsellä juotua, juhannuksena ja ehkä jossain synttäreillä ja hampurilaispakoissa (silloin harvoin ku tulee käytyä), jossa se kuuluu ikään kuin pakettiin.
Joskus lapsena kiersi legenda että se sulattaakin vaikka mitä olemattomiin jos laittaa mukiin ja odottaa muutaman päivän mutta tiedä häntä, ei tosiaan mullakaan semmoista himoa ole koskaan ollut paitsi silloin ihan lapsena kun oli harvinaista herkkua. Muutama kerta vuodessa tosiaan voi tulla juotua limsoja blandiksena tai pikaruokaloissa mutta kotiin tulee tosi harvoin ostettua.
- Ikisinkku M
Meillä porukat ostaa aina niin hehtaari kinkun ettei sitä saa edes sähköuuniin tungettua :) Vois valmistaa niinku mr bean sen kalkkunan ja tunkea sen mikroon. Mutta joo kinkkua ja lanttulaatikkoa pitää saada vaikkei mitään muuta saiskaan..
Juu, 5-6kg taitaa olla max. sähköuuniin, joku 3-4kg optimi ja siinäkin riittää syömistä, saa nyt nähdä mimmoinen tulee hankittua. Itsellekin ennen riitti että maalla kävin syömässä mutta nyt joku kolmisen joulua mennyt niin että itselle laittanut, tavallaan mukavampi kun on oma paistos.
- neiti ruiskukka
Ikisinkku M kirjoitti:
Juu, 5-6kg taitaa olla max. sähköuuniin, joku 3-4kg optimi ja siinäkin riittää syömistä, saa nyt nähdä mimmoinen tulee hankittua. Itsellekin ennen riitti että maalla kävin syömässä mutta nyt joku kolmisen joulua mennyt niin että itselle laittanut, tavallaan mukavampi kun on oma paistos.
Joo, onhan se tavallaan itselleenkin jotenkin kiva sitä joulua laittaa. Ja luoda jotain ihan omiakin perinteitä. Joulufiilis tulee aika pitkälti myös niistä hössötyksistä ja valmisteluista ennen joulua.. Itse en jaksa itselleni mitään sen suurempia kokkailuja lähteä tekemään. Osallistun niihin valmisteluihin, koristeluihin ja kokkailuihin sitten porukoilla kun vietän kuitenkin joulun siellä..
- Ikisinkku M
Joo, onhan se tavallaan itselleenkin jotenkin kiva sitä joulua laittaa. Ja luoda jotain ihan omiakin perinteitä. Joulufiilis tulee aika pitkälti myös niistä hössötyksistä ja valmisteluista ennen joulua.. Itse en jaksa itselleni mitään sen suurempia kokkailuja lähteä tekemään. Osallistun niihin valmisteluihin, koristeluihin ja kokkailuihin sitten porukoilla kun vietän kuitenkin joulun siellä..
Tavallaan kyllä on kun ei siihen mahdottomia tarvitse laittaa ja tulee sitten lähdettyä omaan kotiin pyhiksi kun ei ole ihan tyhjä jääkaappi vastassa. Varmaan siinä isommassa porukassakin puolensa on mutta kun itse tykkään kiiretttömästi omaan tahtiin laitella juttuja niin paremmin sopii minulle niin että käyn jonkun päivän verran maalla olemassa ja sitten tulen takaisin. Joku voisi ajatella että jouluna on ahdistavaa olla yksin mutta minusta mukavan rauhallista näin.
Ikisinkku M kirjoitti:
Tavallaan kyllä on kun ei siihen mahdottomia tarvitse laittaa ja tulee sitten lähdettyä omaan kotiin pyhiksi kun ei ole ihan tyhjä jääkaappi vastassa. Varmaan siinä isommassa porukassakin puolensa on mutta kun itse tykkään kiiretttömästi omaan tahtiin laitella juttuja niin paremmin sopii minulle niin että käyn jonkun päivän verran maalla olemassa ja sitten tulen takaisin. Joku voisi ajatella että jouluna on ahdistavaa olla yksin mutta minusta mukavan rauhallista näin.
Kyllä susta vielä joku hyvän vaimon saa :D
Ei vaan, on kyllä oikeasti hienoa jos mies osaa ja tykkää laittaa ruokaa. Se ei nykypäivänä ole ihan itsestäänselvyys...- erkki-täti
Ikisinkku M kirjoitti:
Joskus lapsena kiersi legenda että se sulattaakin vaikka mitä olemattomiin jos laittaa mukiin ja odottaa muutaman päivän mutta tiedä häntä, ei tosiaan mullakaan semmoista himoa ole koskaan ollut paitsi silloin ihan lapsena kun oli harvinaista herkkua. Muutama kerta vuodessa tosiaan voi tulla juotua limsoja blandiksena tai pikaruokaloissa mutta kotiin tulee tosi harvoin ostettua.
No, kaikissa limsoissa on alhainen pH. Siihen perustuu esim. colajuoman (tai muun limsan) käyttö puhdistuksessa. Hapan liuos irrottaa kalkkijäämiä esim. siitä kahvinkeittimestä. Ihan samalla tavalla varmaan toimisi etikka tms.
Testasin kerran cokiksen pH:n ja 2:n luokkaa sain tulokseksi paperitestillä. Että melkoisen hapanta, kuin sitruunamehua..Happosadekin on vähemmän hapanta, heh. - erkki-täti
helka kirjoitti:
Oikea siideri ei ole yleensä makeaa. Eräät ranskalaiset ja varsinkin espanjalaiset siiderit ovat kuivaakin kuivempia, ja käyvät ihan hyvin myös ruokajuomaksi, riippuen ruoasta.
Siideriksi ei voi kutsua kauppojen esanssilla ja sokerilla tehtyjä litkuja. - Ikisinkku M
pimppaloora kirjoitti:
Kyllä susta vielä joku hyvän vaimon saa :D
Ei vaan, on kyllä oikeasti hienoa jos mies osaa ja tykkää laittaa ruokaa. Se ei nykypäivänä ole ihan itsestäänselvyys...Pakko olla samaa mieltä että hyvän mutta minusta miehen kuitenkin. Siinä olet kyllä oikeassa että kumppanina olisin varmaan keskimääräistä osallistuvampi keittiöjuttuihin ja siinä mielessä onkin vähän ihmeellistä kun minua on monet kerrat väitetty täällä sovinistisiaksi tuntematta vain sen vuoksi kun minusta perinteiset päävastuunjaot on parempi kuin nykyinen joka asiassa tasan pyrkivä. Tosiasiassaan kuitenkin monet valkoritarimiehet saattavat olla paljon huonompia osallistumaan eivätkä edes osaa kumpaistakaan, miesten eivätkä naisten töitä.
- Salix
Ikisinkku M kirjoitti:
Pakko olla samaa mieltä että hyvän mutta minusta miehen kuitenkin. Siinä olet kyllä oikeassa että kumppanina olisin varmaan keskimääräistä osallistuvampi keittiöjuttuihin ja siinä mielessä onkin vähän ihmeellistä kun minua on monet kerrat väitetty täällä sovinistisiaksi tuntematta vain sen vuoksi kun minusta perinteiset päävastuunjaot on parempi kuin nykyinen joka asiassa tasan pyrkivä. Tosiasiassaan kuitenkin monet valkoritarimiehet saattavat olla paljon huonompia osallistumaan eivätkä edes osaa kumpaistakaan, miesten eivätkä naisten töitä.
Sovinismi tuskin on varsinaisesti perheen työnjaosta kiinni. Sovinismi on asenne. Nykyisin menee kai useimmiten perheissä niin, että se tekee kumpi ehtii. Sitten kun on jotain tärkeämpää kuten ylioppilaskemujen ruoat, se tekee, joka paremmin osaa.
Lapset on syytä opettaa tekemään kaikkea. Renkaiden ja öljyn vaihdot autoon, pyykit , siivous jne. on kuitenkin kaikkien osattava, sekä miesten että naisten. Ei voi aina luottaa siihen, että joku muu tulee ja tekee.
- laiskanpulskea
Enpä todellakaan ole. Nuorempana tuli tehtyä, mutta ei enää viitsi.
- 5+3
8 / 14 pistettä. Olet joulun tuurimartta!
- aito martta tyytyväi
sain 5 pistettä olisin tavismartta onneksi olenkin pukki ja annan martalle jotain muuta hyvää
Minäkin sain 10/14. Väärin meni tuo pohjaanpalaneen kattilan puhdistus, perunalaatikon teko, lohen suolaus ja pipareiden kalorimäärä. No eipä noita kaikkia taitoja nyt joka joulu tarvitakaan.
- hähä.
Olen tuurimartta, perseelleen meni...
5/14. Hölmöjä nippelitietokysymyksiä. Olen graavannut lohen ja paistanut kinkun monet kerrat, mutta kuka niitä suola- ja tuntimääriä tarkalleen ulkoa muistaa. Piparit ja imelletyt laatikot eivät voisi vähempää kiinnostaa.
- lukihärö
Luin että oletko joulun spermatta.
- scrg
15/14 Chuck Norris
Kinkun kypsyys ja graavikalan suola on kohdallaan, kun Sinä sanot niin.Mittaamatta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 321883
Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle451873Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2931745- 961326
Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan71258Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?101107Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko131051Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii661006- 20972
- 36962