Miten pitäisi toimia?

Kyllästynyt

Olen asunut avovaimoni kanssa n.1,5 vuotta samassa osoitteessa, mutta olemme tunteneet n. 2 vuotta. Olemme vielä nuoria, minä 22v ja avovaimoni 20v. Elämäni ennen nykyistä kumppaniani oli melko menevää nuoren miehen elämää, baareissa tuli käytyä ja naisia myös huomioin. Kumppanini oli rauhallisempi tapaus ja miehistä hänellä ei fyysisiä kokemuksia ollut ennen minua. Parisuhteemme voi hyvin ja olemme harkinneet jopa koiran hankkimisa lähiaikoina. Keskustelimme aikoinaan edellisistä kumppaneistamme ja hän loukkaantui, koska olin harrastanut yhdenkin yön juttuja. Koskaan en ole edes kuvitellut pettäväni häntä.
Sittemmin kumppanilleni on muodostunut kummallinen tapa epäillä uskollisuuttani ja hän suuttuu/loukkaantuu, jos tervehdin jotakin tuttuani, joka sattuu olemaan vastakkaisen sukupuolen edustaja. Hän tenttaa heti, mistä tämän tunnen ja saattaa jopa kysyä, olenko harrastanut hänenkin kanssaan seksiä. Aluksi yritin selittää vain mistä nämä ihmiset tunnen ja tutustutin kumppanini naispuolisiin ystäviini ja toivoin asian menevän ohitse, mutta tapa ei vain tunnu menevän ohi. Olen joskus itsekin ollut hyvinkin mustasukkainen, mutta kumppanin ärsyynnyttyä, asian olen sittemmin ymmärtänyt korjata. Olen yrittänyt keskustella asiasta hänen kanssaan, mutta asiasta syntyy yleensä vain suuri riita, jonka lopulta molemmat haluaa sopia ja kumppanini lupaa lopettaa vahtimisen. Nykyään, kun katson televisiota, kumppanini saattaa suuttua/loukkaantua jopa siitä, jos ohjelmassa on kohtaus, missä naisella ei ole vaatteita päällä.
Hän on ollut viimeaikoina hyvin epävarma itsestään ja omasta kehostaan, mutta minä yritän ylistää häntä ja kertoa hänelle mahdollisimman usein kuinka kaunis hän on. Mikä on täysin totta. Miten voisin keskustella kumppanini kanssa asian halki, onko muilla ollut samanlaisia kokemuksia ja onko kyse epävarmuudesta vai jostain muusta asiasta?

3

168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirvesmiehenmuija

      Kumppanillasi on tainnut olla petetyksi tulemisen kokemuksia aikaisemmin tai sitten hän on muuten sairaaloisen mustasukkainen.

      Keskustele hänen kanssaan, sillä tuollainen elämä ei ole pidemmän päälle hyväksi. Ei kumppanillesikaan. Jos haluatte jatkaa suhdetta pyydä häntä hakemaan terapia-apua. Hänellä itselläänkin olisi helpompaa kun pääsisi irti tuollaisesta mustasukkaisuudesta.

      • Kyllästynyt

        Hänellä on tosiaan rankkoja kokemuksia elämästä ja edellisistä parisuhteista hylkäämisen kannalta. Terapiaa olen ehdottanut monesti, mutta haluaa itse selvittää omat ajatuksensa, eikä halua olla "sairas"... En tiedä mitä sanoisin. Minusta ei ole oikein, että hänestä tuntuu, että pakotan hänet sinne.


    • AuttakaaToisianne

      Sinuna vaikka pakottaisin hänet terapiaan.

      Itselläni oli vastaava kokemus. Miltei sairaalloista mustasukkaisuutta - esim. juuri tuo tv:n esimerkki - ja itsetunto-ongelmia. Seurustelimme useita vuosia, ja tilanne päättyi lopulta todella rumasti. Terapiassa kumppanini kävi, mutta vain ajoittain, eikä koskaan "saanut vietyä terapiaansa loppuun". Kehuin kumppaniani jatkuvasti, olin ystävällinen enkä antanut aihetta mustasukkaisuuteen, eli tilanne hieman samanlainen kuin sinullakin

      Huono itsetunto tai menneisyyden traumaattiset kokemukset eivät useinkaan häviä itsestään. Oman etusi nimissä: suostuttele hänet terapiaan! Terapiassa käynti ei ole mikään sairaus, vaan se on itsensä auttamista. Tietyllä tavalla sitä voisi verrata vaikkapa kouluttautumiseen tai liikunnan harrastamiseen - eihän liikunnan harrastajiakaan leimata läskeiksi, vai kuinka?

      Terapiaan voi mennä (aluksi) myös yhdessä. Tämä voisi olla myös suhdettanne rakentava tilaisuus, ja mahdollisuus sinule kertoa neutraalissa ympäristössä tunteistasi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7179
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      32
      2772
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2346
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      96
      2042
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      15
      1746
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1535
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1397
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1371
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      33
      1319
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    Aihe