Kolesterolin mittaus. Kumpi vai kummatkin?

kolestroli

En koskaan käyny kolesterolia mittaamassa ja en tiedä näistä mitään. On hyvä ja huono kolesteroli niillä on eroa ja kumpi kannattaa ottaa vai kummatkin?

15

78

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aina koko juttu

Kolesterolimittauksessa otetaan aina sekä hyvä että huono kolesteroli, jolloin saadaan kokonaiskolesteroli. Niiden keskinäinen suhdekin kertoo paljon.

• Yks vaan

Mitenkä tuo menee? Olen katsonut omia labratuloksia. Kun lasketaan yhteen huono ja hyvä kolesteroli, ei yhteenlaskusta tule kokonaiskolesteroli.

• Yks vaan

Ei täsmää mitenkään. Tänä syksynä otetut arvot ovat:
        Kokonaiskolesteroli 5,8
        High density 1,8
        Low density 3,6
        Triglyseridit 0,95

• nainen 53

Tuo edellisessä jutussa oli että naisten ihanteellinen kokonaiskolesteroli on 6–9 mmol/l.

Minulla oli 7 ja lääkäri ehdottaa lääkityksen aloittamista. Kieltäydyin.

Olen 53v. Nainen

• fhyji
        Yks vaan kirjoitti:

Ei täsmää mitenkään. Tänä syksynä otetut arvot ovat:
        Kokonaiskolesteroli 5,8
        High density 1,8
        Low density 3,6
        Triglyseridit 0,95

Eikö täsmää? Kokonaiskolesterolin laskentakaava on KOL= LDL HDL tg:2

3.6 1.8 0.95:2 = 5.875

• Nostanhattua
        nainen 53 kirjoitti:

Tuo edellisessä jutussa oli että naisten ihanteellinen kokonaiskolesteroli on 6–9 mmol/l.

Minulla oli 7 ja lääkäri ehdottaa lääkityksen aloittamista. Kieltäydyin.

Olen 53v. Nainen

Viisas flikka. Kolesterolin saa laskusuuntaan kyllä luonnollisemmilla keinoillakin.

• ihan kuinka vaan

Kokonaiskolesterolin tulisi olla - sukupuolesta riippumatta - alle 5,0 mmol/l. Mikäli se on tasoa 6 - 7 on muiden arvojen syytä olla todella hyvät ja muiden riskitekijöiden olemattomia, jotta kohonnut kolesteroli ei lisää sydän- ja verisuonitautien, aivotaudit mukaan lukien, riskiä. Terveydellä ei kannata leikkiä. Jos siis kokonaiskolesteroli on 7 ja lääkäri ehdottaa lääkitystä, se on syytä aloittaa. Mutta ei sitten pidä tulla päivystykseen valittamaan, jos pumppu leikkaa tai aivot brakaa - nääs jos se lääkkeettömyys kerran on omaan ja jonkun remelin???? fiksuuteen perustuva valinta.

• kolkol

Ei kokonaiskolesteroli kerro yhtään mitään.

Yli puolet infarktin saaneista omaa alle 5 kokonaiskolesterolin, joten turhaa pelotella ihmisiä kuolemalla.

Ja eri maissa on eri viitearvot.

Kukaan ei tiedä optimaalisia arvoja, koska lasten arvoja ei ole julkaistu missään.

Statiinit:
        Kuuntele:

07.12.14
        Osa 1/1 (25:55)

http://www.terveydentukipilarit.fi/radio-ohjelma/mediasali/

• Taudinuhri

Älä missään tapauksessa ota sitä kolesrolilääkettä ja aiheuttaa sokeritautia pitempään tautittuna.

• nainen55v

Minulla oli kokonaiskolesteroli 7.5 ja lääkäri suositteli kolesrolilääkettä, mutta kieltäydyin.

Syön terveellisesti ja harrastan liikuntaa säännöllisesti ja en tupakoi ja alkoholia muutaman kerran vuodessa.

• RahaavainPalaa

Jos olet muuten terve, niin älä ota lisähuolia itsellesi. Se mikä oli pahaa viime vuonna, onkin nyt oikein terveellistä. Niin ne tutkimukset heittelevät. Jos jokin ei ole rikki, niin
      älä korjaa sitä ?

• BisnesisBusiness

Ensimmäiseksi, " kaikki lääkkeet "ovat myrkkyjä, sivuvaikutuksineen. Jos se ei ole suoraan luonnosta, niin on oltava varovainen ,ennen nielaisua. Jos terveydenhoitoa tarkastellaan molemmilta puolin, niin voidaan havaita sen olevan 1,2,3, arviontien
      jälkeen olevan " lucrative BUSINESS ". Sairauksien hoitoa tarkastellessa voidaan
      huomata, miten " terveydenhoito on täysin laiminlyöty lääkäripiireissä ".
      Luonnonmukainen lääkitys on jätetty viidakoihin, sopimattomana moderniin elämään.

• highkol

Kaikki kannattaa mittauttaa. Mullaoli kokonaiskolesteroli vaan vähän koholla, mutta huono kolesteroli oli suuri, joten sain lääkityksen. Nyt on arvot normaalit. Oon syöny lääkitystä n 5 v. Ei ole ollut mitään haittaa lääkkeestä. Kolesteroliarvot voivat olla myös perinnöllisesti koholla. Multa on kysytty moneen kertaan, että mistä päin sukuni on kotoisin, ja kun olen sanonut, että Savosta, niin lekuri on vaan hymyillyt vinosti... Kai silläkin on sitten merkitystä kun sitä niin moni on kysynyt. Isän puolelta taas olen helsinkiläinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5376
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3711
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3273
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2525
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2112
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2047
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163