Kk-palkka vs. tuntipalkka

Kusetettu?

Työnantaja tarjosi aikanaan vaihtoa tuntipalkalta kuukausipalkalle työehtojen (työaika jne.) muuten pysyessä samana. Vakuutettiin, että palkka pysyy käytännössä samana. Nyt reilu vuosi myöhemmin olen tullut tulokseen, että häviän yli 1000€ vuodessa kuukausipalkalla tuntipalkkaan nähden.

Onkohan mitään mahdollisuuksia saada korvausta menetetyistä tuloista /korjausta palkkaan? Kokemuksia vastaavasta?

10

17043

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkka

miten sinä tuommoiseen päätelmään pääsit, tarkennatko laskutapaasi/perusteluja??Eihän sen tulisi nuin huomattavasti vaikuttaa koska pyhät ym.josta tuntipalkkalainen saa korv. on tullut kk-palkkalaisella päivissä korvattua??ymmärsinkö oikein??

• Kusetettu?

Päätelmä on tehty sillä perusteella, että laskin palkan, jonka saisin tuntipalkalla (tuntipalkka*päivittäinen työaika*työpäivät vuodessa). Jo tuosta tulee yli 500€ suurempi summa kuin kuukausipalkoista vuodessa, ja kun siihen lisätään vielä arkipyhäkorvaukset, on ero yli puolet suurempi.

Työnantaja on laskenut kuukausipalkan tuntipalkastani ihan väärällä kertoimella (liian pienellä). Työnantajan mukaan muunnos on tehty aivan oikein...

• repa66
        Kusetettu? kirjoitti:

Päätelmä on tehty sillä perusteella, että laskin palkan, jonka saisin tuntipalkalla (tuntipalkka*päivittäinen työaika*työpäivät vuodessa). Jo tuosta tulee yli 500€ suurempi summa kuin kuukausipalkoista vuodessa, ja kun siihen lisätään vielä arkipyhäkorvaukset, on ero yli puolet suurempi.

Työnantaja on laskenut kuukausipalkan tuntipalkastani ihan väärällä kertoimella (liian pienellä). Työnantajan mukaan muunnos on tehty aivan oikein...

Eli jos tienaan 2000 e kuussa niin paljonko on tuntipalkka ? Olen montaa laskutapaa nähnyt mutta mikä on se oikea?

• palkka
        repa66 kirjoitti:

Eli jos tienaan 2000 e kuussa niin paljonko on tuntipalkka ? Olen montaa laskutapaa nähnyt mutta mikä on se oikea?

Se on yleisimmin käytetty kerroin, kun lasketaan tuntipalkkaa kuukausipalkasta.

• palkka
        palkka kirjoitti:

.. jos kerran sait viikonloppuisin extra korvauksia, niin ne pitäisi edelleenkin maksaa tai sitten nykyiseen kuukausipalkkaasi tulisi sisällyttää niiden osuus, jos se kerran on säännöllistä.

• repa66
        palkka kirjoitti:

oikein toi jaettu 156,sen mukaan mun tuntiliksa on melkein 12.82,en nyt näin hyvää liksaa sentään saa ;),eli muita laskutapoja?

• duunari
        repa66 kirjoitti:

oikein toi jaettu 156,sen mukaan mun tuntiliksa on melkein 12.82,en nyt näin hyvää liksaa sentään saa ;),eli muita laskutapoja?

jos teet 8 tunnin päivää, niin jaa kk-palkkasi 168:lla. 7,5 tunnin päivää tehdessäsi jaa 157,5:llä. noin se suurinpiirtein menee...

• atj
        repa66 kirjoitti:

Metallin toimihenkilöiden TES:n mukaan jakajana käytetään 158, kun tekee 37,5 h/vko (eikä saa työajan lyhennysvapaita) ja 160 kun työaika on 40 h/vko. Asia kannatta varmistaa oman alan työehtosopimuksesta.

• itsekin vaihtanut

Mikäli tuntipalkka vaihdetaan kuukausipalkkaan, on kertoimena käytettävä 174,6. (=keskimääräinen työaika kuukaudessa,vaihtelee vuosittain hieman).

Tosin tämä ei riitä. Itse vaihdoin aikanaan, jolloin myös sovittiin, että KTA:n poistuessa kaikki ylityö ym. lisät maksetaan kuukausipalkka/160h=laskennallinen tuntipalkka.

Itse olen tämän johdosta hyötynyt huomattavia summia korvauksia maksettaessa, koska itselläni ei ollut koskaan korkea keskituntiansio (KTA).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3085
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1342
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1206
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      120
      992
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe