Työnantaja tarjosi aikanaan vaihtoa tuntipalkalta kuukausipalkalle työehtojen (työaika jne.) muuten pysyessä samana. Vakuutettiin, että palkka pysyy käytännössä samana. Nyt reilu vuosi myöhemmin olen tullut tulokseen, että häviän yli 1000€ vuodessa kuukausipalkalla tuntipalkkaan nähden.
Onkohan mitään mahdollisuuksia saada korvausta menetetyistä tuloista /korjausta palkkaan? Kokemuksia vastaavasta?
Kk-palkka vs. tuntipalkka
10
17000
Vastaukset
- tarkka
miten sinä tuommoiseen päätelmään pääsit, tarkennatko laskutapaasi/perusteluja??Eihän sen tulisi nuin huomattavasti vaikuttaa koska pyhät ym.josta tuntipalkkalainen saa korv. on tullut kk-palkkalaisella päivissä korvattua??ymmärsinkö oikein??
- Kusetettu?
Päätelmä on tehty sillä perusteella, että laskin palkan, jonka saisin tuntipalkalla (tuntipalkka*päivittäinen työaika*työpäivät vuodessa). Jo tuosta tulee yli 500€ suurempi summa kuin kuukausipalkoista vuodessa, ja kun siihen lisätään vielä arkipyhäkorvaukset, on ero yli puolet suurempi.
Työnantaja on laskenut kuukausipalkan tuntipalkastani ihan väärällä kertoimella (liian pienellä). Työnantajan mukaan muunnos on tehty aivan oikein... - repa66
Kusetettu? kirjoitti:
Päätelmä on tehty sillä perusteella, että laskin palkan, jonka saisin tuntipalkalla (tuntipalkka*päivittäinen työaika*työpäivät vuodessa). Jo tuosta tulee yli 500€ suurempi summa kuin kuukausipalkoista vuodessa, ja kun siihen lisätään vielä arkipyhäkorvaukset, on ero yli puolet suurempi.
Työnantaja on laskenut kuukausipalkan tuntipalkastani ihan väärällä kertoimella (liian pienellä). Työnantajan mukaan muunnos on tehty aivan oikein...Eli jos tienaan 2000 e kuussa niin paljonko on tuntipalkka ? Olen montaa laskutapaa nähnyt mutta mikä on se oikea?
- palkka
repa66 kirjoitti:
Eli jos tienaan 2000 e kuussa niin paljonko on tuntipalkka ? Olen montaa laskutapaa nähnyt mutta mikä on se oikea?
Se on yleisimmin käytetty kerroin, kun lasketaan tuntipalkkaa kuukausipalkasta.
- palkka
palkka kirjoitti:
.. jos kerran sait viikonloppuisin extra korvauksia, niin ne pitäisi edelleenkin maksaa tai sitten nykyiseen kuukausipalkkaasi tulisi sisällyttää niiden osuus, jos se kerran on säännöllistä.
- repa66
palkka kirjoitti:
oikein toi jaettu 156,sen mukaan mun tuntiliksa on melkein 12.82,en nyt näin hyvää liksaa sentään saa ;),eli muita laskutapoja?
- duunari
repa66 kirjoitti:
oikein toi jaettu 156,sen mukaan mun tuntiliksa on melkein 12.82,en nyt näin hyvää liksaa sentään saa ;),eli muita laskutapoja?
jos teet 8 tunnin päivää, niin jaa kk-palkkasi 168:lla. 7,5 tunnin päivää tehdessäsi jaa 157,5:llä. noin se suurinpiirtein menee...
- atj
repa66 kirjoitti:
Metallin toimihenkilöiden TES:n mukaan jakajana käytetään 158, kun tekee 37,5 h/vko (eikä saa työajan lyhennysvapaita) ja 160 kun työaika on 40 h/vko. Asia kannatta varmistaa oman alan työehtosopimuksesta.
- itsekin vaihtanut
Mikäli tuntipalkka vaihdetaan kuukausipalkkaan, on kertoimena käytettävä 174,6. (=keskimääräinen työaika kuukaudessa,vaihtelee vuosittain hieman).
Tosin tämä ei riitä. Itse vaihdoin aikanaan, jolloin myös sovittiin, että KTA:n poistuessa kaikki ylityö ym. lisät maksetaan kuukausipalkka/160h=laskennallinen tuntipalkka.
Itse olen tämän johdosta hyötynyt huomattavia summia korvauksia maksettaessa, koska itselläni ei ollut koskaan korkea keskituntiansio (KTA).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713095
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51328Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181250
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232