Kk-palkka vs. tuntipalkka

Kusetettu?

Työnantaja tarjosi aikanaan vaihtoa tuntipalkalta kuukausipalkalle työehtojen (työaika jne.) muuten pysyessä samana. Vakuutettiin, että palkka pysyy käytännössä samana. Nyt reilu vuosi myöhemmin olen tullut tulokseen, että häviän yli 1000€ vuodessa kuukausipalkalla tuntipalkkaan nähden.

Onkohan mitään mahdollisuuksia saada korvausta menetetyistä tuloista /korjausta palkkaan? Kokemuksia vastaavasta?

10

17177

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkka

miten sinä tuommoiseen päätelmään pääsit, tarkennatko laskutapaasi/perusteluja??Eihän sen tulisi nuin huomattavasti vaikuttaa koska pyhät ym.josta tuntipalkkalainen saa korv. on tullut kk-palkkalaisella päivissä korvattua??ymmärsinkö oikein??

• Kusetettu?

Päätelmä on tehty sillä perusteella, että laskin palkan, jonka saisin tuntipalkalla (tuntipalkka*päivittäinen työaika*työpäivät vuodessa). Jo tuosta tulee yli 500€ suurempi summa kuin kuukausipalkoista vuodessa, ja kun siihen lisätään vielä arkipyhäkorvaukset, on ero yli puolet suurempi.

Työnantaja on laskenut kuukausipalkan tuntipalkastani ihan väärällä kertoimella (liian pienellä). Työnantajan mukaan muunnos on tehty aivan oikein...

• repa66
        Kusetettu? kirjoitti:

Päätelmä on tehty sillä perusteella, että laskin palkan, jonka saisin tuntipalkalla (tuntipalkka*päivittäinen työaika*työpäivät vuodessa). Jo tuosta tulee yli 500€ suurempi summa kuin kuukausipalkoista vuodessa, ja kun siihen lisätään vielä arkipyhäkorvaukset, on ero yli puolet suurempi.

Työnantaja on laskenut kuukausipalkan tuntipalkastani ihan väärällä kertoimella (liian pienellä). Työnantajan mukaan muunnos on tehty aivan oikein...

Eli jos tienaan 2000 e kuussa niin paljonko on tuntipalkka ? Olen montaa laskutapaa nähnyt mutta mikä on se oikea?

• palkka
        repa66 kirjoitti:

Eli jos tienaan 2000 e kuussa niin paljonko on tuntipalkka ? Olen montaa laskutapaa nähnyt mutta mikä on se oikea?

Se on yleisimmin käytetty kerroin, kun lasketaan tuntipalkkaa kuukausipalkasta.

• palkka
        palkka kirjoitti:

.. jos kerran sait viikonloppuisin extra korvauksia, niin ne pitäisi edelleenkin maksaa tai sitten nykyiseen kuukausipalkkaasi tulisi sisällyttää niiden osuus, jos se kerran on säännöllistä.

• repa66
        palkka kirjoitti:

oikein toi jaettu 156,sen mukaan mun tuntiliksa on melkein 12.82,en nyt näin hyvää liksaa sentään saa ;),eli muita laskutapoja?

• duunari
        repa66 kirjoitti:

oikein toi jaettu 156,sen mukaan mun tuntiliksa on melkein 12.82,en nyt näin hyvää liksaa sentään saa ;),eli muita laskutapoja?

jos teet 8 tunnin päivää, niin jaa kk-palkkasi 168:lla. 7,5 tunnin päivää tehdessäsi jaa 157,5:llä. noin se suurinpiirtein menee...

• atj
        repa66 kirjoitti:

Metallin toimihenkilöiden TES:n mukaan jakajana käytetään 158, kun tekee 37,5 h/vko (eikä saa työajan lyhennysvapaita) ja 160 kun työaika on 40 h/vko. Asia kannatta varmistaa oman alan työehtosopimuksesta.

• itsekin vaihtanut

Mikäli tuntipalkka vaihdetaan kuukausipalkkaan, on kertoimena käytettävä 174,6. (=keskimääräinen työaika kuukaudessa,vaihtelee vuosittain hieman).

Tosin tämä ei riitä. Itse vaihdoin aikanaan, jolloin myös sovittiin, että KTA:n poistuessa kaikki ylityö ym. lisät maksetaan kuukausipalkka/160h=laskennallinen tuntipalkka.

Itse olen tämän johdosta hyötynyt huomattavia summia korvauksia maksettaessa, koska itselläni ei ollut koskaan korkea keskituntiansio (KTA).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      49
      5063
    2. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      28
      3729
    3. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      69
      3483
    4. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      101
      2848
    5. SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa

SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral
      Maailman menoa
      91
      2739
    6. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      30
      2680
    7. Anteeksi T

Aamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa
      Ikävä
      13
      1881
    8. En mä tahallani ole näin hankala.

Mulla oli kuusi vuotta sitten vähän samanlainen tilanne ja se päättyi huonosti. Ilmeisesti kuvittelin kaiken silloin ta
      Ikävä
      16
      1656
    9. Harmittaako mies, että yhteys katkesi?

Olisitko halunnut, että olisi säilynyt jonkinlainen yhteys vai oliko parempi polttaa sillat takana?
      Ikävä
      202
      1508
    10. Harmittaako että

Annoit niin paljon positiivista huomiota ja rakkautta kaivatullesi
      Ikävä
      153
      1351
    Aihe