Työttömyyden syyt

työssä

Mistä ihmeestä työttömät ovat saaneet päähänsä, että työttömyys olisi yhteiskunnan vika?

Yksilön työttömyyden syyt ovat seuraavat:
1. Väärä/riittämätön koulutus
2. Haluttomuus/kyvyttömyys hakeutua työhön kotinurkkia kauemmas

Edellä mainitut ovat ainoat työttömyyden syyt!

Jokainen työtön kun hetken miettii, niin toteaa, että toinen tai molemmat syyt pitävät kohdallaan paikkansa.

66 kommenttia

Äänestä

Vastaukset

• niihä se menikii, mie jo ehinkin ihmetellä tässä että miks mie oon työtön. Mutta kiitti kun kerroit, tosi reiluu, kyllä sä oot sitte fiksu. Varmaan jossain hyväpalkkasessa duunissakii olet ku oot noin viisas. Kyllä meitin työttömien nyt kelpaa kun tollaset fiinit koulutetut ihmiset meittii valistaa.

'

• Ymmärrätkö, että yhteiskunta antaa raamit työpaikkojen luomiselle? Yhteiskunnan tulisi edesauttaa työpaikkojen lisäämisessä, eikä olla esim. nokian talutusnuorassa täyttämässä yritysten toiveita, jotta pääoma loisi lisää pääomaa.

Oletko tietoinen, että työttömiä on enemmän kuin avoimia työpaikkoja? Eikä tämä yhteiskunta ole tosiaan tehnyt itse itsensä työllistämistä liian helpoksi. Työttömien reservi on yrityksille vain avuksi polkemaan palkkoja.

• Eikä jokainen edes voi itseään työllistää. Aina on rikkaampia jotka tukusta pystyy enemmän tilaamaan edullisemmin ja tekemään näin työt halvemmalla ja ajavat pienemmät halutessaan konkurssiin. Tämän takia jopa tutkitaan yrityskauppoja/yhdistymisiä, että ei tule markkinataloudessa liian suuria toimijoita. Tosin silti näitä liian suuriayhdistymisiä tapahtuu...

• Joo, laiskuus syynä, ja sit se että mukamas joku omakotitalo velkoineen jossain Syrjänperällä ettei voi muuttaa Hesan seudulle jossa duunia on jokaiselle skarpille, innokkaalle tekijälle! Siivoojia, raksamiehiä, bussikuskeja, kassamyyjiä, kaikkia tarvitaan. Maataan vaan mieluummin takahikiällä, voivotellaan talovelkaa ja sitä mukamas että eläkkeellä olevat vanhemmat jäisivät muuttaessa kauas. Nyyh!

Itse olen elättänyt itseni 18-vuotiaasta, tehnyt töitä siivoojana, Mäkkärissä hampurilaispaistajana, aulaemäntänä ja toimistohommissa eilakaislan kautta. Aina töissä, en päivääkään työttömänä. Palkka ei ole kauhea, vaan ei ole vaatimuksetkaan, kunhan pikku asunto vuokralla ja perusruoka, vaatteetkin suurelta osin kirpparilta.

Hei haloo työttömät itkijät, menkää itseenne!

• Työttömiä on puoli miljoonaa. Oletko Minna varma, että Helsingin seudulta löytyy kaikille työpaikka? Teillähän on siellä omiakin työttömiä. Työllistäkää ne ensin. Se työttömien ylläpito nimittäin täällä Perähikiällä tulee paljon halvemmaksi kuin siellä kalliiden kustannusten Helsingissä. Sen voin myös luvata, että jos vasten naamaan sanot minua laiskaksi, niin ihan varmasti tulet syömään siivousrättisi ja omat hampaasi.

• töihin ei pääse, koska työpaikat ovat vallanneet ajattelemaan kyvyttömät idiootit. Ostapa omakotitalo syrjänperältä ja yritä sitten myydä se. Kuule siitä talosta pitää maksaa verot sun muut, vaikka se olisi tyhjillään. Jos lähtee pääkaupunkiseudulle siivoamaan neljä tuntia/päivä, niin mistä rahat maksamaan sen asunnon lämmitys, kiinteistövero yms vuokran lisäksi. Koeta myös hyvä järjen jättiläinen tajuta, etteivät kaikki edes saa korvauksia. Arvoisa Minna, osta itse asunto jostain perähikiältä ja maksa sitten palkallasi kustannukset, kokeile. Voin neuvoa sinulle paikkakuntia, joista saa kokonaisia kerrostaloja edullisemmin kuin yksiöitä pääkaupunkiseudulta. Niitä on siis oikeasti myytävänä, niitä kokonaisia taloja. Mene asumaan sinne ja maksa matkasi työnhakuun.

Luoja varjele minua tuollaisilta Minnoilta, jotka eivät osaa ajatella asioita kuin omalta kantiltaan. Teenkin tästä oman aihepiirin. Tuollaisia jos minun yritykseeni pesiin, niin konkurssi on edessä alta aikayksikön.

Niille Perähikiöille kun on alunperin muutettu vakinaisten töiden takia, en minäkään ole kotoisin täältä päinkään. Perähikiällä ei ole eilakaislaa, eikä eilakaisla maksa matkoja työnhakuun, kuten ei mäkkärikään. Sitäpaitsi minna, paljonko sinulla on ikää? Minun vanhempani ovat kuolleet.

• Ehkä sait taas yhden ihmisen lisää tappamaan itsensä ja vähensit siltä osaltasi työttömyyttä. Tuo itsekehu ei tuo työpaikkaa kenellekään, vain pahaa mieltä.

Pysyttelen kyllä erossa mäkkäreistä, koska niissä on selvästi kaikki pölkkypäät töissä, sitä paitsi mikähän Minna se oli mäkkärissä viimeksi (oli muuten Minna nimikyltissä!) kun annoin 10,50 maksaneista ostoksista 20,50 niin ei tiennyt mitä piti antaa takaisin, itseni piti neuvoa. Huh. No tuskin kuitenkaan sinä, kirjoitin palautteen.

• Minnahan puhuu asiaa! Kyllä töitä tekevälle riittää. Ja työttömällä ei muuta ole kuin aikaa joten olisi hyvä ruveta kehitelemään jotain omaa ideaa. Niinhän on tehty maailman sivu! En väitä ett kaikki työttömät olisivat laiskoja, mutta valitettavan iso osa kuitenkin.

Osa työttömistä pitää muutoksia itse piruna ja eivät millään halua mukautua alati vaihtuvaan muutokseen. Menkää itseenne, opiskelkaa itsenäisesti tai miettikkää seuraavaa hakaneulaa tai purkinavaajaa joku nekin on keksinyt ja ei varmasti köyhää päivää näe! Tehkää elämällänne jotain! Vinkuminen ei auta ketään.

• Nimetön kirjoitti:

Minnahan puhuu asiaa! Kyllä töitä tekevälle riittää. Ja työttömällä ei muuta ole kuin aikaa joten olisi hyvä ruveta kehitelemään jotain omaa ideaa. Niinhän on tehty maailman sivu! En väitä ett kaikki työttömät olisivat laiskoja, mutta valitettavan iso osa kuitenkin.

Osa työttömistä pitää muutoksia itse piruna ja eivät millään halua mukautua alati vaihtuvaan muutokseen. Menkää itseenne, opiskelkaa itsenäisesti tai miettikkää seuraavaa hakaneulaa tai purkinavaajaa joku nekin on keksinyt ja ei varmasti köyhää päivää näe! Tehkää elämällänne jotain! Vinkuminen ei auta ketään.

Kun tekee tarpeeksi, hankkii kolmannen koulutuksen satojen kurssien päälle (minulla ei todistusnippu mahdu edes yhteen kirjekuoreen) ja silti saa kuulla vain haukkumista eikä onnistu työnhaussa, niin tekee mieli hypätä järveen. Työtä riittää tekevälle, kunhan on tarpeeksi nuori, aggressiviinen ja mielellään vähän tyhmä. Älyä pelätään, valitettavasti olen sen huomannut. Vaikka olen huono kirjoittaja, olen matemattisesti sangen pätevä (jäin niukin naukin aikoinaan sen alan opiskelupaikasta) eikä siitä vakinaiset työntekijät tykkää. Minua on vihattu harjoittelussa, osaamistani, vaikka olen ollut yrittänyt olla mainostamatta sitä, mutta kun pomo sen huomaa ja oppii käyttämään, niin vakihenkilökunta hermostuu. Minulla on täällä siksi huono maine, koska olen mennyt osaamaan liikaa. No ei siinä mitään, mitä näytän niille ja teille näytän häipymällä täältä. Tulette vielä kuulemaan minusta ja tietämään mitä mieltä olen Suomesta ja suomalaista, eikä kehuja tipu! Venäläiset ja virolaiset ovat muuten paljon ahkerampia mansikanpoimijoita, kuin laiskat suomalaiset, itse olen ahkera mutta en tarpeeksi näppärä.

• tomppeli kirjoitti:

Ehkä sait taas yhden ihmisen lisää tappamaan itsensä ja vähensit siltä osaltasi työttömyyttä. Tuo itsekehu ei tuo työpaikkaa kenellekään, vain pahaa mieltä.

Pysyttelen kyllä erossa mäkkäreistä, koska niissä on selvästi kaikki pölkkypäät töissä, sitä paitsi mikähän Minna se oli mäkkärissä viimeksi (oli muuten Minna nimikyltissä!) kun annoin 10,50 maksaneista ostoksista 20,50 niin ei tiennyt mitä piti antaa takaisin, itseni piti neuvoa. Huh. No tuskin kuitenkaan sinä, kirjoitin palautteen.

Itsemurhaa ei voi toinen ihminen saada aikaan. Itsemurha tehdään silloin kun itsekeskeisyys saavuttaa suurimman mahdollisen asteen, elämä pyörii oman navan ympärillä eikä toisten tunteilla ole merkitystä.

• työssä kirjoitti:

Itsemurhaa ei voi toinen ihminen saada aikaan. Itsemurha tehdään silloin kun itsekeskeisyys saavuttaa suurimman mahdollisen asteen, elämä pyörii oman navan ympärillä eikä toisten tunteilla ole merkitystä.

Toiset ihmiset voivat olla syyllisiä, ja ovatkin toisen masennukseen

• Kyllä se nykypäivänä ensimmäinen ja tärkein työttömyyden syy on suhteiden/suosittelijoiden puute.

Esimerkkinä tähän heitettäkään Pentti Arajärvi (Halosen puoliso), joka oli työtön kun Tarja valittiin pressaksi. No, eihän se sopinut protokollaan, että presidentin puoliso on työtön, niin hetihän tämä sai tittelin ja työpaikan (jota tuskin olisi vielä tänä päivänäkään, jos Esko Aho olis pressaksi valittu).

• Eikä ole! Minulla ei ole mitään suhteita tai suosittelijoita ja muutenkin olen varsin keskinkertainen jannu mutta työttömänä ei ole tarvinnut olla.

• työssä kirjoitti:

Eikä ole! Minulla ei ole mitään suhteita tai suosittelijoita ja muutenkin olen varsin keskinkertainen jannu mutta työttömänä ei ole tarvinnut olla.

Poikkeus vahvistaa säännön =/

• tämä suomi24 serveri ilmeisesti temppuilee siitä syystä viesti kahteen kertaan, sorry.

• Pisti silmään tuo lause kotinurkkia kauemmas. Lähtisitkö sinä monen sadan kilometrin päähän viikoksi kotoa pois. Maksaisit siellä kakkosasunnostakin kipeäksi itsesi. Palkastasi ei jäisi paljon mitään käteen. Ei verottaja niitä menoja hyväksy vähennykseksi.
    Olisi ensin nämä olosuhteet tehtävä sellaiseksi, että kannattaa lähteä töihin kauemmas.

• Voi kuule Minna. Taitaa olla pikkuisen miehestä siis ison kullin puute ,kun oli noin katkera vuodatus. Häpeä akka, en paremmin sano. Paina vain luuttus kanssa niin lettus soi, mutta älä tule meille ahkerille vinoilee.

• Olen töissä Chilessä ja maksan kämppää Suomessa ja paljon muuta eikä ole ongelmaa ........repikää siitä luuserit............

• Partapekka kirjoitti:

Olen töissä Chilessä ja maksan kämppää Suomessa ja paljon muuta eikä ole ongelmaa ........repikää siitä luuserit............

tämä ihmisten välinen solidaarisuus sekä sydämellisyys toisiaan kohtaan...hyvä suomi ja suomalaiset!!!

• Partapekka kirjoitti:

Olen töissä Chilessä ja maksan kämppää Suomessa ja paljon muuta eikä ole ongelmaa ........repikää siitä luuserit............

No miten paljon kalliimpaa siellä on kuin Suomessa? Pyydän anteeksi, että olen käyttänyt haukkumasanoja, mutta joka sanoo toista luuseriksi sillä perusteella että on itse onnekkaiden joukossa, on itse idiootti. "Luuseri"-sanan käyttäminen on teinitasoisen henkilön hommia, vaikka itsekin sorrun "idiootti"-sanan käytöllä samaan.

• Siellä asutaan missä on töitä. Itse olen lähtenyt kotipaikkakunnalta noin 500km päähän asumaan ja töihin perheeni kanssa.

• Partapekka kirjoitti:

sydämellisyys sekä solidaarisuus vallitsee täällä ihmisten kesken...hyvä suomi, hyvä suomalaiset!
      juuri näin rakennetaan parempaa maailmaa ja puhalletaan yhteiseen hiileen!

• Madda kirjoitti:

sydämellisyys sekä solidaarisuus vallitsee täällä ihmisten kesken...hyvä suomi, hyvä suomalaiset!
      juuri näin rakennetaan parempaa maailmaa ja puhalletaan yhteiseen hiileen!

Jokaisella on nykyään Suomessa ihan omat hiilet, joihin puhallella. Lähimpiään voi ja viitsii auttaa, muista viis. Tähän ajaa tämä demarien yhteishyvä periaate, jossa kaikki pitää kierrättää julkisten instanssien kautta. Verotus tappaa solidaarisuuden ja auttamisen halun. Hoitakoon valtio paijaamisen ja huolehtimisen, kun sitä varten on koneisto viilattu kuntoon.

• Väärä koulutus on yksi syy, mutta esimerkiksi 1999 it-alan koulutuksen aloittanut ei voinut kuvitellakaan, että tulee alamäki, koska silloin toitotettiin alasta ihan toisin. Kun minä menin tradenomi koulutukseen, luin oikein liiton lehdestä että tradenomit viedään käsistä. Merkonomien työttömyydestä ei puhuttu mitään 80-luvulla, jolloin sen koulutuksen kävin.

Minulla on halua muuttaa muualle, mutta aiheesta tulee aina iso perheriita. En asu kotiseudullani päinkään, enkä ole koskaan viihtynyt nykyisessä asuinpaikassani, päinvastoin vihaan tätä. Muuttaminen ei ole aina kuitenkaan yksinkertaista. Tännekin olen muuttanut vakituisen työntakia, mikä takaa sen, että työ on pysyvää missään muuallakaan? Enkä minä nostele mitään työttömyyskorvauksia nykyään, yrittäjä minusta tulee, tosin tänään lähtee vaihteeksi puolenkymmentä hakemusta ihan oman alan paikkoihin koti- ja naapurikuntiin.

Koulutukseni on väärä tämähetkisiin tarpeisiin, mutta ei ollut silloin kun koulutuksen kävin. Kakkonen: En ole haluton tai kyvytön muuttamaan muualle, olen vain haluton ottamaan avioeron tai jättämään lapset palkatun vieraan hoitoon (on jo rahakysymyksin!!) miehen ollessa yön yli työmatkoilla. Lapset eivät halua muuttaa ja toisella ei ole kouluakaan paljoa enää jäljellä, on vaikea löytää hyvä koulu täysistä pääkaupunkiseudun kouluista sairaalle lapselle. Kunhan lapset tuosta kasvavat, lopetan yritykseni ja häivyn suomesta, otan lapset mukaan. En jätä heitä tänne työttömiksi, sitä paitsi he ovat sangen älykkäitä, vaikka heitä teidän verorahoillanne koulutetaankin, niin olen itsekin maksanut veroja 14-v. alkaen ja puolisoni maksaa paljon enemmän kuin joku mäkkärin myyjä. Te ette ole lasteni osaamista ansainneet, enkä minä jää teille siivoamaan hukkukaa paskaanne, olette sen ansainneet.

• Eli kohdallasi toteutuvat molemmat mainitsemani työttömyyden syyt:

1. Koulutuksesi ei anna sinulle työtä (eli on väärä/riittämätön nykypäivän tarpeisiin)

2. Elämäntilanteesi vuoksi et voi muuttaa työn perässä

• työssä kirjoitti:

Eli kohdallasi toteutuvat molemmat mainitsemani työttömyyden syyt:

1. Koulutuksesi ei anna sinulle työtä (eli on väärä/riittämätön nykypäivän tarpeisiin)

2. Elämäntilanteesi vuoksi et voi muuttaa työn perässä

Koulutukseni on ihan ajan tasalla, ongelma on vain se, että saman alan koulutettuja on liikaa. On kyllä sitä, mitä usein vaaditaan. Lisäkoulutusta voin hankkia vain omakustanteisena, koska olen opintotukioikeuteni jo käyttänyt, eli opiskellut sen verran paljon, eikä nyt ole veronmaksajillekaan oikein opiskella neljää tutkintoa, jos ei työllisty kuitenkaan.

Pelkkä elämäntilanne ei ole este, jos se työ olisi todella varma molemmille jollain paikkakunnalla, niin sitten varmaan muuttaisimmekin, eihän pääkaupungissa työskennelläkseen tarvitse asua siellä, muutkin sukulaiset asuvat ympäristökunnissa. Mutta kun kokemus on osoittanut, ettei varmaa pitkäaikaista työpaikkaa ole missään, ei valtiolla, ei kunnalla eikä millään alalla. Potkut kun voi saada jo parin viikon päästä muuttamisesta, tuotannollisista ja taloudellisista syistä.

• Kyllähän nyt osaava ihminen aina löytää töitä. Jos et löydä, niin sitten et ole osaava. Eli jos työttömäksi joutuu, niin kyllä siinä kannattaa ihan ensiksi peiliin katsoa. Se on ihan näin yksinkertainen asia.

• Ei se ole.

• Jos nuori ja terve aikuinen ei löydä vuosikausiin töitä, niin kyllä se vaan on peiliin katsomisen paikka. Töitä löytyy kyllä, jos edes hieman poistuu siltä mukavuusalueeltaansa.

Tietenkin jos tarkoituksena on löytää heti työpaikka, jossa kiva siisti sisätyö ja palkka 3000€ kuussa, niin voi "hieman" kestää. Sosiaalipolitiikan hedelmiä nämä pummit. Kuullut niin monen nuoren suusta että ei voi mennä töihin kun aikainen herätys ei nappaa, tai että ei voi mennä töihin kun harrastukset kärsii. Että sellaisia tulevaisuuden toivoja olemme pumpulissa kasvattaneet.

• En tee enää mitään työtä kun palkat on niin paskat, lisäksi vuokrafirmat ovat tuhonneet kaiken työmarkkinoilla kun suoraan ei palkata mihinkään firmaan enää ketään paitsi herrojen pennut ja niiden lähipiiriä.

Pitäköön tunkkinsa EVVK.

• 1 väärä koulutus? Ja lässyn lässyn.
    Sinä olet työtön ja joka firmalla joihin olet töihin pyrkinyt on jo tarvitsemansa työntekijät, niin eikö silloin mikä hyvänsä koulutus ole väärä?
    2 ei voi muuttaa työn perässä? Missä suomessa muka on 400 000 vapaata työpaikkaa joitten perässä voisi työtön muutella. Talvi on nyt 5 kk:den päässä, missä on 400 000 vapaata kohtuu vuokraista asuntoa.

• Nuorien kohdalla pitää paikkansa mutta ei yli 50v koska ikärasismi pitää huolen että yli 50 v ei kannata hakea töitä ei kutsuta edes haasta teluun ole kokellut . Jättänyt iän mainisematta heti tullut kyselyjä

• Suoraa puhetta , vaan kaukana totuudesta . Ihmisten tilanteet eivät ole mustavalkoisia , oli työssä tai työtön . Esim. terveydelliset syyt vaikeuttavat työnsaantia ja tekoa . Sairaseläkkeelle tai työkyvyttömyyseläkkeelle ei nykyään helpolla pääse .
    Jotta viisastuisit , täytyy toivoa, että työttömän natsa sinunkin otsaan napsahtaa .

• Hei, aloittaja!

Suomessa oli nousukausi 80-luvulla. Silloin töitä piisasi. Kaikki romahti, kun tuli 90-luvun lama. Laman syitä oli monia, mutta yksi suurimmista oli Neuvostoliiton hajoaminen, ja siitä aiheutunut "Venäjän kaupan" hiipuminen.

90-luvun laman jälkeen Suomi ei palautunut enää koskaan ennalleen, vaikka jonkin aikaa menikin jo paremmin. Seuraavaksi päälle iski vuoden 2008 maailman laajuinen talouskriisi. Sen seurauksena Suomeen iski vielä 90-luvun lamaakin pahempi, uusi taantuma.

Mainitsit, että moni on työtön, koska koulutus on väärä, tai riittämätön. Sellaista kristallipalloa ei olekaan, mistä ennustaisi oikean alan, millä töitä olisi tarjolla aina. Mitä koulutuksen riittämättömyyteen tulee, on se osittain myös yhteiskunnan syy. Tiettyihin oppilaitoksiin otetaan vain tietty määrä opiskelijoita, opiskelupaikkojen ei ole riittävästi kaikille, jotka haluaisivat vaihtaa alaa, tai täydentää riittämätöntä koulutustaan.

Mitä työn perässä toiselle paikkakunnalle muuttamiseen tulee, niin sitäkään ei kyllä ole yhteiskunta tehnyt mitenkään helpoksi. Moni maalta Helsinkiin työn perässä aikova on joutunut jättämään leikin sikseen, kun asuntoa Helsingistä ei ole löytynyt. Tällä hetkellä muuten Vantaalla, Vantaan kaupungin vuokra-asuntoja jonottaa netin mukaan noin 6000 hakijaa.

• Hei, aloittaja!

Suomessa oli nousukausi 80-luvulla. Silloin töitä piisasi. Kaikki romahti, kun tuli 90-luvun lama. Laman syitä oli monia, mutta yksi suurimmista oli Neuvostoliiton hajoaminen, ja siitä aiheutunut "Venäjän kaupan" hiipuminen.

90-luvun laman jälkeen Suomi ei palautunut enää koskaan ennalleen, vaikka jonkin aikaa menikin jo paremmin. Seuraavaksi päälle iski vuoden 2008 maailman laajuinen talouskriisi. Sen seurauksena Suomeen iski vielä 90-luvun lamaakin pahempi, uusi taantuma.

Mainitsit, että moni on työtön, koska koulutus on väärä, tai riittämätön. Sellaista kristallipalloa ei olekaan, mistä ennustaisi oikean alan, millä töitä olisi tarjolla aina. Mitä koulutuksen riittämättömyyteen tulee, on se osittain myös yhteiskunnan syy. Tiettyihin oppilaitoksiin otetaan vain tietty määrä opiskelijoita, opiskelupaikkojen ei ole riittävästi kaikille, jotka haluaisivat vaihtaa alaa, tai täydentää riittämätöntä koulutustaan.

Mitä työn perässä toiselle paikkakunnalle muuttamiseen tulee, niin sitäkään ei kyllä ole yhteiskunta tehnyt mitenkään helpoksi. Moni maalta Helsinkiin työn perässä aikova on joutunut jättämään leikin sikseen, kun asuntoa Helsingistä ei ole löytynyt. Tällä hetkellä muuten Vantaalla, Vantaan kaupungin vuokra-asuntoja jonottaa netin mukaan noin 6000 hakijaa.

• Tämän päivän työttömyyden syyt ovat,
    Työpaikat ovat Eteläsuomessa jossa ei ole edullisia asuntoja.
    Työntekijät eivät halua tai pysty muuttamaan.
    Suurin syy on, että työnantajat eivät pysty tai halua maksaa palkkaa jolla perhe tulee toimeen.
    Tämä palkan pienuus on kuitenkin se suurin syy. Ei kenenkään voi ajatella tekevän täysimääräisesti ja antaumuksella töitä ellei saa siitä elämiseen riittävää korvausta
    Emme ole ameriikassa, jossa voi tehdä useampaa työtä samalla veroprosentilla ja ilman rankaisua useammasta työpaikasta. .

• Duunaria viedääm pässinä nartussa kun sitå työtä on siellä missä ei ole elämää ja varsinkin ristikkäin eli "koulutus kiven pyöriottäjäksi "on paikka toisessa päässä suomea !jne.

Kyseisellä idealla pidetään kansa kurissa ja nuhteessa sen minkä vielä voidaan. Tlin tekee taho joka almua jakelee hyvinvointina virkapuku päällä.

• Pitäisi päästä ministerin erityisavustajaksi...

• Olet kyllä ihan väärässä. Työttömyyden syyt ovat suurelta osin seurausta kovasta kilpailusta markkinoilla, mukaan kansainväliseen kauppaan ovat tulleet suuret Aasian maat ja maita muualtakin maailmasta, työpaikkoja Suomesta vie myös automaatio, robotisaatio yms. Yritykset eivät pysty työllistämään koska kaikilla aloilla on ylitarjontaa ihan kaikesta, hinta paineet on kovat eikä kysyntä riitä uusien työpaikkojen luomiseen. Monesti on myös niin että tehostamistoimenpiteillä tuotantoa voidaan myös nostaa eikä uusia ihmisiä töihin tarvita. Sen Pikku työläisen pitää juosta tosi lujaa että se yksi ihminen pärjäisi ihan itsekseen nykyisillä työmarkkinoilla. Käsi ajanhermolla jatkuvasti, moni sitä yrittää ja moni siinä erehtyy.

• Työlliståkää eka ne Helsingin omat työttömät ja pyytäkää sitten vasta muita työttömiä muualta Suomesta muuttamaan sinne.

• Ja nimenomaan sellaisiin töihin mistä työnantaja maksaa palkan.

• Anonyymi kirjoitti:

Ja nimenomaan sellaisiin töihin mistä työnantaja maksaa palkan.

Ja työsuhde kestää vähintään kaksi vuotta (mieluummin 30-40 vuotta) mainitsemasi lisäksi.

• Mä en ole työtön mutta en ole ihan samaa mieltä kanssasi työttömyyden syistä.
    Olen siis yrittäjä ja minulla ammattitukintoja pisaa ja käytyjä kursseja.
    Suomessa on vaan niin kallista maksaa palkkaa työn tekijöille, koska TyeL on vielä kalliimpi vakuutus kuin YEL. Ja yritttäjän elekevakuutuskaan ei ole halpa. Esim. minulle tarjotaan 12 kk pestiä, sellaisella sopparilla, että siitä maksetaan vain 2800 € / kk + VAT ja soppari tulee vasta juhannuksena niin ihan tiedoksi vaan niin maksan siitä YEL:liä sitten 1044 € kk. Asunnon vuokraa Helsingissä kekustassa esim. 900 € kk. Sitten vielä ennakkoverot tuloista. Niin laske siitä paljonko minulla jää rahaa mm. ruokaan ja puhelin laskujen maksamiseen, opintolainan lyhennyksiin, yms. Eriasia olisi jos tämä soppari tulisi 1.1 ja loppusi 31.12 niin sitten maksaisin joka kuukausi puolet vähemmän YEL:illiä jolloin käteen jäävä osuus olisi suurempi esim. ruuan ostamiseen. Ja jos maksan yli 1200 € palkkaa työntekijälle vuodessa niin pitää ottaa TyeL:in lisäksi vielä työtapaturma ja ryhmähenkivakuutus. Tarvitsen todellisuussa laskutettavaa tuloa 8000 € / kk + VAT, että saan tarpeeksi palkkaa. Ja tarvitsen n. 200000 € pommin varman liikevaihdon vuodessa, että voin ottaa vakituisen työn tekijän, koska en itse voi olla palkattakaan.

• PS: Halvempaa ottaa vaan inkkarit koodaan pinkiponilandiasta siellä olevasta ulkoistusfirmasta.

• Ota työharjottelija ilmaiseksi 6 kk sopparilla ja muuttakaa erillisellä sopparilla ne työtunnit niin että tekee vaikka 2-3 viikkoa töitä, jotta tuntipalkka on siedettävä, mut nämä onkin vain tilapäis apua varten. Sit 6 kk päästä voi taas tulla toinen työtön auttamaan 2-3 viikoksi, ellei halua tehdä euron palkalla sitten sitä 6kk.
    Tai maksaa osan pimeästi käteen niin saa taas pitempää työsuhdetta.

• TE-tomiston tantat kysyy aina kun olen ottamassa työkokelijaa, että onko minun mahdollista työllistää työkokelija työkoilun jälkeen koska olen ottanut niitä jo 3 kpl ja kertaakaan pystynyt työllistämään heitä työkokelun jälkeen niin vastaat kyllä, jos työkokelijan tekemä Appi joka tulee jonnekkin sovelluskauppaan myytäväksi lähtee myymään niin, että sille saadaan 25 asiakasta jotka maksaa 2000 käyttäjän kk-sopparia niin liikevaihtoni on silloin 25000 € / kk ja pystyn sitten työllistämään. Mutta mä osan kyllä koodata koko Appin itsekkin ilman työkokelijaa joten ei ole mikään pakko niitä hyväksi käyttää. Sitäpaitsi jos otan työkokelijan niin mitäs mä sitten ite teen kuin makoilen vaan sängyllä ja luen sähköpostia ja käyn välillä tarkistamssa mitä työkokeilja on saanut aikaan ja antamassa lisää tehtäviä kun edelliset loppuu.

• Anonyymi kirjoitti:

TE-tomiston tantat kysyy aina kun olen ottamassa työkokelijaa, että onko minun mahdollista työllistää työkokelija työkoilun jälkeen koska olen ottanut niitä jo 3 kpl ja kertaakaan pystynyt työllistämään heitä työkokelun jälkeen niin vastaat kyllä, jos työkokelijan tekemä Appi joka tulee jonnekkin sovelluskauppaan myytäväksi lähtee myymään niin, että sille saadaan 25 asiakasta jotka maksaa 2000 käyttäjän kk-sopparia niin liikevaihtoni on silloin 25000 € / kk ja pystyn sitten työllistämään. Mutta mä osan kyllä koodata koko Appin itsekkin ilman työkokelijaa joten ei ole mikään pakko niitä hyväksi käyttää. Sitäpaitsi jos otan työkokelijan niin mitäs mä sitten ite teen kuin makoilen vaan sängyllä ja luen sähköpostia ja käyn välillä tarkistamssa mitä työkokeilja on saanut aikaan ja antamassa lisää tehtäviä kun edelliset loppuu.

Sori laskin väärin sovellukseni hinta on 2000 käyttäjällä 1 USD / käyttäjä / kk eli liikevaihtoni olisi silloin 50000 € / kk ja koska tuote myydään Autraaliassa olevassa sovelluskaupassa niin minun ei tarvitse maksaa ALV:ta ollenkaan. Tuolla liikeviahdolla voisi jo tölistää itseni lisäksi 4 koodaria.
      Eikä kyse ole siitä että koodarit eivät muka osaa mitään vaikka CV:ssä työkokemus on 0 ja jopa jotkut FM paprut kourassa IT-alalta.
      Jäkevintä olisi mun mielestä se, että koodaan sovelluksen itse nyt loppuun ja sitten jos se myy niin hyvin kuin yllä on manittu niin otan kadareita töihin ihan oikealla palkalla enkä ilmaiseksi työkokeiluun.

• Asiallista tekstiä. Kumma homma että työkkäristä semmosii kyselevät, yleensä ne on iloisia jos saa orjia euron töihin. Onnea appi sovelluksellesi. Millainen se on?

• Jos nyt paljastan täällä itseni niin sovellus on tässä:
      https://www.i4ware.fi/products/timesheet-and-gantt-chart-for-jira/
      Se on jo myynniissä omalle palvelimelle asenttavana versiona Atlassian Marketplacessa. Omalle pavelimelle asennettava versio on vuosimaksullinen.
      Nyt on tarkoitus tehdä soveluksesta vielä pilviversio, joka puolestaan on kk-maksullinen ja sitä ei aseneta omalle palvelimelle.
      Kilpailutilanne ks. sovelluskaupassa on nyt tämä: https://marketplace.atlassian.com/search?query=Timesheet
      Ja tuota näkee julkisesti kuka tekee rahaa eniten samalla liikeidealla, koska tuotteiden asennusmäärät näkyy julkisesti.
      Teen myös samallaista Timesheetia erään USA:sen firman Marketplaceen.

• Mielenkiintoista ja onnea bisneksellesi. Taitaa saada ihan hyvät rahat, tarvii vaan osata ohjelmoida sitten, mulla olisi yks hyvä kaveri joka osaa, mut on vähän laiskanpuolinen hemmo, mut taitava kyl. Pitäisköhän itekin alkaa opiskelee.

• Senior Java Full Stack -ohjelmoijalle maksetaan hyvissä firmoissa 4000-6000 € / kk. Ja sellaisia minulle on luvattu kun suorarekrytointifirmojen nk. Headhunterit soittaa. Minulla ei ole varsinaisesti vuokratyö toimeksiantoa mutta sellaista neuvottelin kerran yhen firman kanssa ja ne lupasivat maksaa minulle niin paljon, että voin luvata 4000 € / kk -liksan heti kättelyssä niin, että henkilöstövuokraan valitun tekijän heille. Ja tuossa olisi sitten 6 kk koeaika vaikka normaalisti se on 4 kk tai puolet työsuhteen kestosta jos työsuhde on määräaikainen.

• "Yksilön työttömyyden syyt ovat seuraavat:
    1. Väärä/riittämätön koulutus"

-Mikään koulutus ei anna pätevyyttä kaikkiin töihin, siis kaikki nykyiset koulutukset ovat enempi tai vähempi vääriä tai riittämättömiä jos tuo muka pitäisi paikkaansa.

Onkin kunkin työttömän otettava yhteys koulutuksesta päättäviin hallintoelimiin ja vaadittava että on tuota pikaa käynnistettävä koulutukset joka antaa pätevyyden kaikkiin olemassaoleviin ammatteihin ja töihin, ja sen lisäksi vielä jos tuntijako osoittaa että aikaa jää niin kullekkin koulutettavalle tulisi siellä koulutuksessa antaa mahdollisuus oppia vielä sujuva ruotsinkielen taito.

"2. Haluttomuus/kyvyttömyys hakeutua työhön kotinurkkia kauemmas
    Edellä mainitut ovat ainoat työttömyyden syyt"

-Nyt olisi saatava tieto että missä Suomessa on se paikkakunta tai seutu jossa olisi tarjolla noin 400 000 vapaata työpaikkaa? ja jos semmoinen seutu jossain Suomessa on, niin miksi sen seudun työnantajat eivät ilmoittele niistä noin 400 000 vapaasta työpaikasta esim mol.fi:ssä?

Mutta kun sen seutukunnan työnantajat ovat hiljaa niistä noin 400 000 vapaasta työpaikasta, niin eikö se merkitse että vallitsevan noin 400 000 hengen työttömyys oikeastaan taitaa olla sen seutukunnan työnantajien syy?

No diin, kunhan ammatillinen koulutus on saatu kuntoon ja sen myötä työnhakijoista yhä suurempi osa on koulutettu kaikkiin mahdollisiin ammatteihin ja töihin päteviksi sen lisäksi että ruotsinkielikin heiltä sujuu, niin tulee vielä huomata että Suomi on laaja maa.

Joka Suomen laajuus merkitsee että kun työnantajat eivät vapaista työpaikoista nähtävästi juurikaan viitsi ilmoitella niin kunkin työtömän pitäisi voida matkustella laajasti jotta voisi kiertää kaikki tai ainakin enimmät niistä paikkakunnista jotka sijaitsevat kotinurkistaan vähän etäämmällä, mutta sellainen matkustaminen maksaa.

Mutta onko Kelan päivärahalla kitkuttavilla työttömillä, joita työttömistä on jo reilusti yli puolet, nyt varaa moiseen matkusteluun? Vastaus on että ei. Olisikin siis saatava ainakin kullekkin Kelan päivärahalla kitkuttavalle kaikkin ammatteihin ja töihin koulutetuille työttömille yleis-matkalippu joka kelpaisi täällä Suomessa niin junissa kuin linja-autoissa ja eräin paikoin jopa takseissa jotta heillä Kelan päivärahoilla kitkuttavilla työttömillä olisi mahdollista etsiskellä sitä seutukuntaa kautta laajan Suomen maan jossa on noin 400 000 vapaata työpaikkaa ilmeisesti odottamassa jotta ilmaantuisiko sellaisia työnhakijoita jotka on koulutettu kaikkiin mahdollisiin ammatteihin ja töihin ja joilla vielä on sujuva ruotsinkielen taito niin puheentasolla kuin kirjallisestikin.

• Tai sitten:

- työnantaja ei lue ollenkaan työhakemuksia tai jos lukee niin parin vuoden viiveellä
      - työnantaja palkkaa vain sukulaisia/kavereita/vain oman puolueen sisältä
      - työpaikkaa ei ole oikeasti olemassa vaan työnhaku on tietojenkalastelua/paikkaan on jo epävirallisesti katsottu oma sukulainen tai kaveri
      - työnantaja ei palkkaa kun ei saa siitä mitään rahaa valtiolta/tiskin alta

• Anonyymi kirjoitti:

Tai sitten:

- työnantaja ei lue ollenkaan työhakemuksia tai jos lukee niin parin vuoden viiveellä
      - työnantaja palkkaa vain sukulaisia/kavereita/vain oman puolueen sisältä
      - työpaikkaa ei ole oikeasti olemassa vaan työnhaku on tietojenkalastelua/paikkaan on jo epävirallisesti katsottu oma sukulainen tai kaveri
      - työnantaja ei palkkaa kun ei saa siitä mitään rahaa valtiolta/tiskin alta

No mutta tottakai kukin työnantaja mielelään käyttää ison osan työpäivästään pelkästään pyytämättä saapuneiden työhakemusten lukuun, ja lopun työpäivää hän sitten käännyttelee pois tasku-ATK:lla (=puhelin) tai ihka hölö-kohtaisesti paikalle töitä kysymään tulleita.

Ja aivan erityisen iloinen hän on jos kaikki tuo tapahtuu silti vaikka Oyn kotisivuilla siinä kohdassa "Sinäkö muka meille töihin" hyvällä maulla valitulla fontilla on isosti ilmoitettu että "Ei vapaita työpaikkoja."

• Hei,

Teen etätyötä tietokoneellani ja voin tehdä sitä missä vain, milloin vain, myös niin paljon tai vähän kuin haluan. Yritykseen haetaan nyt lisää työntekijöitä, joten jos sinäkin haluaisit tehdä töitä tällä tavalla niin ota yhteyttä.

http://asiakas-palvelut.com/signup-form/?ref=FI1454

• Mä otin loppu tilin mä oon raatanut koko ikäni saamatta mitään arvostusta. Mä lomalla päätin itse alkaa arvostaa itseäni.en suostu ottamaan vastaan enää mitään paska hommia. Minulle on ihan sama vaikka en pääsisi töihin enää koskaan. Mä toivon että varsinkin matala palkka työtä tekevät ottaisi loppu tilin myös ei ne palkat muuten koskaan nouse eikä se ole sen arvoista elää kädestä suuhun. Ja sen lisäks joutuu hakemaan tukija kun rahat ei riitä edes vuokraan eikä elämiseen.

• Puhut asiaa, juurikin noin pitää elämä ottaa ns. omiin käsiinsä kun muuten vittuillaan kaiken ikään.

Kaikkien suomalaisten pitäisi lopettaa paskaduunit heti.

• Minä otin lopputilin koska työn tekeminen tuli liian kalliiksi, eli korvaus työstä ei riittänyt elämiseen.

• Sipilä ja orpo ei anta talo vaikka lupa me tulla suome sentaki koko suku mistä saa raha lisä kela antako

• Ehkä siitä, että töitä ei ole kaikille? Joo tiedetään että on kyllä, mutta palkanmaksajia ei vaan ole riitävästi.

• Kaikkien säälittävämpiä ovat ihmiset, jotka työajan jälkeen jäävät hengailemaan työpaikalle ja tekevät palkatonta työtä, toseksi säälittävimmät ovat ihmiset, jotka ruokatunnilla tai työajan ulkopuolella jauhavat vaan työnteosta.
    Oikeastaan ihmiset mitkä eivät sääliä kaipaa, ovat reittäpitkin kipuajat ja pomojen perseennuolijat, tykkäävät jakaa itseään ja pitävät paskanmausta.

• Minulle kävi niin että tiesin työni olevan merenkulussa.

Alaikäinen, en päässyt.

Tottakai kun täytti 18 v olisi voinut hakeutua omalle alalle.

Valitettavasti merenkulussa ei ole töitä, työn tekevät muut kuin Suomalaiset.

Navigointi, viestintä ym. olisi ollut mieluista.Matruusi siis.

Muut alat ei vaan kiinnosta ollenkaan.

Tv.yksi monista pettyneistä.

• Yleisin suomalaisten naisten työttömyyden syy on väärä ikä. Kantasuomalainen nainen on aina väärän ikäinen alalleen (SuomiAreena 17.7.)
      Alle 30-vuotiaana olin liian vanha, sen jälkeen liian nuori.

• Työttömyyshän on matematiikan vika. Jos matematiikka olisi suurpiirteisempää niin tokihan nyt työtäantamattomaksi työttömien parissa kutsuttu palkkaisi väkeä töihin x+1 tai jopa enempikin vaikka työvoimansa tarve kumminkin on vain x henkilöä.

• Hei,

Teen etätyötä tietokoneellani ja voin tehdä sitä missä vain, milloin vain, myös niin paljon tai vähän kuin haluan. Yritykseen haetaan nyt lisää työntekijöitä, joten jos sinäkin haluaisit tehdä töitä tällä tavalla niin ota yhteyttä.

http://asiakas-palvelut.com/signup-form/?ref=FI1454

• Mulla on 4 tutkintoa, vankka osaaminen ja motivaatiota. Monissa firmoisssa olen ollut töissä jotka kierrättää määräaikaisia eri nimikkeillä. Kahdessa työssä on ollut myös häirintää ja epäasiallista kohtelua ja laittomuuksia henkilöstönpolitiikassa, sakakatselua ja seksuaalista häirintää esimieheltä. Aloittaja on kyllä ihan pihalla!

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.