Työttömyyden syyt

työssä

Mistä ihmeestä työttömät ovat saaneet päähänsä, että työttömyys olisi yhteiskunnan vika?

Yksilön työttömyyden syyt ovat seuraavat:
1. Väärä/riittämätön koulutus
2. Haluttomuus/kyvyttömyys hakeutua työhön kotinurkkia kauemmas

Edellä mainitut ovat ainoat työttömyyden syyt!

Jokainen työtön kun hetken miettii, niin toteaa, että toinen tai molemmat syyt pitävät kohdallaan paikkansa.

86

3441

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anjuska

      niihä se menikii, mie jo ehinkin ihmetellä tässä että miks mie oon työtön. Mutta kiitti kun kerroit, tosi reiluu, kyllä sä oot sitte fiksu. Varmaan jossain hyväpalkkasessa duunissakii olet ku oot noin viisas. Kyllä meitin työttömien nyt kelpaa kun tollaset fiinit koulutetut ihmiset meittii valistaa.


      '

    • qqq

      Ymmärrätkö, että yhteiskunta antaa raamit työpaikkojen luomiselle? Yhteiskunnan tulisi edesauttaa työpaikkojen lisäämisessä, eikä olla esim. nokian talutusnuorassa täyttämässä yritysten toiveita, jotta pääoma loisi lisää pääomaa.

      Oletko tietoinen, että työttömiä on enemmän kuin avoimia työpaikkoja? Eikä tämä yhteiskunta ole tosiaan tehnyt itse itsensä työllistämistä liian helpoksi. Työttömien reservi on yrityksille vain avuksi polkemaan palkkoja.

      • Anonyymi

        Eikä jokainen edes voi itseään työllistää. Aina on rikkaampia jotka tukusta pystyy enemmän tilaamaan edullisemmin ja tekemään näin työt halvemmalla ja ajavat pienemmät halutessaan konkurssiin. Tämän takia jopa tutkitaan yrityskauppoja/yhdistymisiä, että ei tule markkinataloudessa liian suuria toimijoita. Tosin silti näitä liian suuriayhdistymisiä tapahtuu...


    • Minna

      Joo, laiskuus syynä, ja sit se että mukamas joku omakotitalo velkoineen jossain Syrjänperällä ettei voi muuttaa Hesan seudulle jossa duunia on jokaiselle skarpille, innokkaalle tekijälle! Siivoojia, raksamiehiä, bussikuskeja, kassamyyjiä, kaikkia tarvitaan. Maataan vaan mieluummin takahikiällä, voivotellaan talovelkaa ja sitä mukamas että eläkkeellä olevat vanhemmat jäisivät muuttaessa kauas. Nyyh!

      Itse olen elättänyt itseni 18-vuotiaasta, tehnyt töitä siivoojana, Mäkkärissä hampurilaispaistajana, aulaemäntänä ja toimistohommissa eilakaislan kautta. Aina töissä, en päivääkään työttömänä. Palkka ei ole kauhea, vaan ei ole vaatimuksetkaan, kunhan pikku asunto vuokralla ja perusruoka, vaatteetkin suurelta osin kirpparilta.

      Hei haloo työttömät itkijät, menkää itseenne!

      • Ämmä

        Työttömiä on puoli miljoonaa. Oletko Minna varma, että Helsingin seudulta löytyy kaikille työpaikka? Teillähän on siellä omiakin työttömiä. Työllistäkää ne ensin. Se työttömien ylläpito nimittäin täällä Perähikiällä tulee paljon halvemmaksi kuin siellä kalliiden kustannusten Helsingissä. Sen voin myös luvata, että jos vasten naamaan sanot minua laiskaksi, niin ihan varmasti tulet syömään siivousrättisi ja omat hampaasi.


      • tomppeli

        töihin ei pääse, koska työpaikat ovat vallanneet ajattelemaan kyvyttömät idiootit. Ostapa omakotitalo syrjänperältä ja yritä sitten myydä se. Kuule siitä talosta pitää maksaa verot sun muut, vaikka se olisi tyhjillään. Jos lähtee pääkaupunkiseudulle siivoamaan neljä tuntia/päivä, niin mistä rahat maksamaan sen asunnon lämmitys, kiinteistövero yms vuokran lisäksi. Koeta myös hyvä järjen jättiläinen tajuta, etteivät kaikki edes saa korvauksia. Arvoisa Minna, osta itse asunto jostain perähikiältä ja maksa sitten palkallasi kustannukset, kokeile. Voin neuvoa sinulle paikkakuntia, joista saa kokonaisia kerrostaloja edullisemmin kuin yksiöitä pääkaupunkiseudulta. Niitä on siis oikeasti myytävänä, niitä kokonaisia taloja. Mene asumaan sinne ja maksa matkasi työnhakuun.

        Luoja varjele minua tuollaisilta Minnoilta, jotka eivät osaa ajatella asioita kuin omalta kantiltaan. Teenkin tästä oman aihepiirin. Tuollaisia jos minun yritykseeni pesiin, niin konkurssi on edessä alta aikayksikön.

        Niille Perähikiöille kun on alunperin muutettu vakinaisten töiden takia, en minäkään ole kotoisin täältä päinkään. Perähikiällä ei ole eilakaislaa, eikä eilakaisla maksa matkoja työnhakuun, kuten ei mäkkärikään. Sitäpaitsi minna, paljonko sinulla on ikää? Minun vanhempani ovat kuolleet.


      • tomppeli

        Ehkä sait taas yhden ihmisen lisää tappamaan itsensä ja vähensit siltä osaltasi työttömyyttä. Tuo itsekehu ei tuo työpaikkaa kenellekään, vain pahaa mieltä.

        Pysyttelen kyllä erossa mäkkäreistä, koska niissä on selvästi kaikki pölkkypäät töissä, sitä paitsi mikähän Minna se oli mäkkärissä viimeksi (oli muuten Minna nimikyltissä!) kun annoin 10,50 maksaneista ostoksista 20,50 niin ei tiennyt mitä piti antaa takaisin, itseni piti neuvoa. Huh. No tuskin kuitenkaan sinä, kirjoitin palautteen.


      • Nimetön

        Minnahan puhuu asiaa! Kyllä töitä tekevälle riittää. Ja työttömällä ei muuta ole kuin aikaa joten olisi hyvä ruveta kehitelemään jotain omaa ideaa. Niinhän on tehty maailman sivu! En väitä ett kaikki työttömät olisivat laiskoja, mutta valitettavan iso osa kuitenkin.

        Osa työttömistä pitää muutoksia itse piruna ja eivät millään halua mukautua alati vaihtuvaan muutokseen. Menkää itseenne, opiskelkaa itsenäisesti tai miettikkää seuraavaa hakaneulaa tai purkinavaajaa joku nekin on keksinyt ja ei varmasti köyhää päivää näe! Tehkää elämällänne jotain! Vinkuminen ei auta ketään.


      • tomppeli
        Nimetön kirjoitti:

        Minnahan puhuu asiaa! Kyllä töitä tekevälle riittää. Ja työttömällä ei muuta ole kuin aikaa joten olisi hyvä ruveta kehitelemään jotain omaa ideaa. Niinhän on tehty maailman sivu! En väitä ett kaikki työttömät olisivat laiskoja, mutta valitettavan iso osa kuitenkin.

        Osa työttömistä pitää muutoksia itse piruna ja eivät millään halua mukautua alati vaihtuvaan muutokseen. Menkää itseenne, opiskelkaa itsenäisesti tai miettikkää seuraavaa hakaneulaa tai purkinavaajaa joku nekin on keksinyt ja ei varmasti köyhää päivää näe! Tehkää elämällänne jotain! Vinkuminen ei auta ketään.

        Kun tekee tarpeeksi, hankkii kolmannen koulutuksen satojen kurssien päälle (minulla ei todistusnippu mahdu edes yhteen kirjekuoreen) ja silti saa kuulla vain haukkumista eikä onnistu työnhaussa, niin tekee mieli hypätä järveen. Työtä riittää tekevälle, kunhan on tarpeeksi nuori, aggressiviinen ja mielellään vähän tyhmä. Älyä pelätään, valitettavasti olen sen huomannut. Vaikka olen huono kirjoittaja, olen matemattisesti sangen pätevä (jäin niukin naukin aikoinaan sen alan opiskelupaikasta) eikä siitä vakinaiset työntekijät tykkää. Minua on vihattu harjoittelussa, osaamistani, vaikka olen ollut yrittänyt olla mainostamatta sitä, mutta kun pomo sen huomaa ja oppii käyttämään, niin vakihenkilökunta hermostuu. Minulla on täällä siksi huono maine, koska olen mennyt osaamaan liikaa. No ei siinä mitään, mitä näytän niille ja teille näytän häipymällä täältä. Tulette vielä kuulemaan minusta ja tietämään mitä mieltä olen Suomesta ja suomalaista, eikä kehuja tipu! Venäläiset ja virolaiset ovat muuten paljon ahkerampia mansikanpoimijoita, kuin laiskat suomalaiset, itse olen ahkera mutta en tarpeeksi näppärä.


      • työssä
        tomppeli kirjoitti:

        Ehkä sait taas yhden ihmisen lisää tappamaan itsensä ja vähensit siltä osaltasi työttömyyttä. Tuo itsekehu ei tuo työpaikkaa kenellekään, vain pahaa mieltä.

        Pysyttelen kyllä erossa mäkkäreistä, koska niissä on selvästi kaikki pölkkypäät töissä, sitä paitsi mikähän Minna se oli mäkkärissä viimeksi (oli muuten Minna nimikyltissä!) kun annoin 10,50 maksaneista ostoksista 20,50 niin ei tiennyt mitä piti antaa takaisin, itseni piti neuvoa. Huh. No tuskin kuitenkaan sinä, kirjoitin palautteen.

        Itsemurhaa ei voi toinen ihminen saada aikaan. Itsemurha tehdään silloin kun itsekeskeisyys saavuttaa suurimman mahdollisen asteen, elämä pyörii oman navan ympärillä eikä toisten tunteilla ole merkitystä.


      • tomppeli
        työssä kirjoitti:

        Itsemurhaa ei voi toinen ihminen saada aikaan. Itsemurha tehdään silloin kun itsekeskeisyys saavuttaa suurimman mahdollisen asteen, elämä pyörii oman navan ympärillä eikä toisten tunteilla ole merkitystä.

        Toiset ihmiset voivat olla syyllisiä, ja ovatkin toisen masennukseen


      • Anonyymi
        tomppeli kirjoitti:

        töihin ei pääse, koska työpaikat ovat vallanneet ajattelemaan kyvyttömät idiootit. Ostapa omakotitalo syrjänperältä ja yritä sitten myydä se. Kuule siitä talosta pitää maksaa verot sun muut, vaikka se olisi tyhjillään. Jos lähtee pääkaupunkiseudulle siivoamaan neljä tuntia/päivä, niin mistä rahat maksamaan sen asunnon lämmitys, kiinteistövero yms vuokran lisäksi. Koeta myös hyvä järjen jättiläinen tajuta, etteivät kaikki edes saa korvauksia. Arvoisa Minna, osta itse asunto jostain perähikiältä ja maksa sitten palkallasi kustannukset, kokeile. Voin neuvoa sinulle paikkakuntia, joista saa kokonaisia kerrostaloja edullisemmin kuin yksiöitä pääkaupunkiseudulta. Niitä on siis oikeasti myytävänä, niitä kokonaisia taloja. Mene asumaan sinne ja maksa matkasi työnhakuun.

        Luoja varjele minua tuollaisilta Minnoilta, jotka eivät osaa ajatella asioita kuin omalta kantiltaan. Teenkin tästä oman aihepiirin. Tuollaisia jos minun yritykseeni pesiin, niin konkurssi on edessä alta aikayksikön.

        Niille Perähikiöille kun on alunperin muutettu vakinaisten töiden takia, en minäkään ole kotoisin täältä päinkään. Perähikiällä ei ole eilakaislaa, eikä eilakaisla maksa matkoja työnhakuun, kuten ei mäkkärikään. Sitäpaitsi minna, paljonko sinulla on ikää? Minun vanhempani ovat kuolleet.

        Ei muuta sitku sohvalle loikoileen sil perähikiällä


      • Anonyymi

        Taas yksi joka on pihalla todellisuudesta. Helsingissä ei ole edes omille tyttö mulle tarpeeksi työpaikkoja. Suomessa on satojatuhansia työttömiä (tilastot antaa väärän kuvan koska niitä kaunistellaan) ja avoimia työpaikkoja joku 10 kertaa vähemmän niin juu kyllä kaikille löytyy työpaikka


    • Kinuski

      Kyllä se nykypäivänä ensimmäinen ja tärkein työttömyyden syy on suhteiden/suosittelijoiden puute.

      Esimerkkinä tähän heitettäkään Pentti Arajärvi (Halosen puoliso), joka oli työtön kun Tarja valittiin pressaksi. No, eihän se sopinut protokollaan, että presidentin puoliso on työtön, niin hetihän tämä sai tittelin ja työpaikan (jota tuskin olisi vielä tänä päivänäkään, jos Esko Aho olis pressaksi valittu).

      • työssä

        Eikä ole! Minulla ei ole mitään suhteita tai suosittelijoita ja muutenkin olen varsin keskinkertainen jannu mutta työttömänä ei ole tarvinnut olla.


      • Kinuski
        työssä kirjoitti:

        Eikä ole! Minulla ei ole mitään suhteita tai suosittelijoita ja muutenkin olen varsin keskinkertainen jannu mutta työttömänä ei ole tarvinnut olla.

        Poikkeus vahvistaa säännön =/


      • madda

        tämä suomi24 serveri ilmeisesti temppuilee siitä syystä viesti kahteen kertaan, sorry.


    • Reissumies

      Pisti silmään tuo lause kotinurkkia kauemmas. Lähtisitkö sinä monen sadan kilometrin päähän viikoksi kotoa pois. Maksaisit siellä kakkosasunnostakin kipeäksi itsesi. Palkastasi ei jäisi paljon mitään käteen. Ei verottaja niitä menoja hyväksy vähennykseksi.
      Olisi ensin nämä olosuhteet tehtävä sellaiseksi, että kannattaa lähteä töihin kauemmas.

      • Ukko

        Voi kuule Minna. Taitaa olla pikkuisen miehestä siis ison kullin puute ,kun oli noin katkera vuodatus. Häpeä akka, en paremmin sano. Paina vain luuttus kanssa niin lettus soi, mutta älä tule meille ahkerille vinoilee.


      • Partapekka

        Olen töissä Chilessä ja maksan kämppää Suomessa ja paljon muuta eikä ole ongelmaa ........repikää siitä luuserit............


      • madda
        Partapekka kirjoitti:

        Olen töissä Chilessä ja maksan kämppää Suomessa ja paljon muuta eikä ole ongelmaa ........repikää siitä luuserit............

        tämä ihmisten välinen solidaarisuus sekä sydämellisyys toisiaan kohtaan...hyvä suomi ja suomalaiset!!!


      • tomppeli
        Partapekka kirjoitti:

        Olen töissä Chilessä ja maksan kämppää Suomessa ja paljon muuta eikä ole ongelmaa ........repikää siitä luuserit............

        No miten paljon kalliimpaa siellä on kuin Suomessa? Pyydän anteeksi, että olen käyttänyt haukkumasanoja, mutta joka sanoo toista luuseriksi sillä perusteella että on itse onnekkaiden joukossa, on itse idiootti. "Luuseri"-sanan käyttäminen on teinitasoisen henkilön hommia, vaikka itsekin sorrun "idiootti"-sanan käytöllä samaan.


      • työssä

        Siellä asutaan missä on töitä. Itse olen lähtenyt kotipaikkakunnalta noin 500km päähän asumaan ja töihin perheeni kanssa.


      • Madda
        Partapekka kirjoitti:

        Olen töissä Chilessä ja maksan kämppää Suomessa ja paljon muuta eikä ole ongelmaa ........repikää siitä luuserit............

        sydämellisyys sekä solidaarisuus vallitsee täällä ihmisten kesken...hyvä suomi, hyvä suomalaiset!
        juuri näin rakennetaan parempaa maailmaa ja puhalletaan yhteiseen hiileen!


      • dude
        Madda kirjoitti:

        sydämellisyys sekä solidaarisuus vallitsee täällä ihmisten kesken...hyvä suomi, hyvä suomalaiset!
        juuri näin rakennetaan parempaa maailmaa ja puhalletaan yhteiseen hiileen!

        Jokaisella on nykyään Suomessa ihan omat hiilet, joihin puhallella. Lähimpiään voi ja viitsii auttaa, muista viis. Tähän ajaa tämä demarien yhteishyvä periaate, jossa kaikki pitää kierrättää julkisten instanssien kautta. Verotus tappaa solidaarisuuden ja auttamisen halun. Hoitakoon valtio paijaamisen ja huolehtimisen, kun sitä varten on koneisto viilattu kuntoon.


    • Tomppeli

      Väärä koulutus on yksi syy, mutta esimerkiksi 1999 it-alan koulutuksen aloittanut ei voinut kuvitellakaan, että tulee alamäki, koska silloin toitotettiin alasta ihan toisin. Kun minä menin tradenomi koulutukseen, luin oikein liiton lehdestä että tradenomit viedään käsistä. Merkonomien työttömyydestä ei puhuttu mitään 80-luvulla, jolloin sen koulutuksen kävin.

      Minulla on halua muuttaa muualle, mutta aiheesta tulee aina iso perheriita. En asu kotiseudullani päinkään, enkä ole koskaan viihtynyt nykyisessä asuinpaikassani, päinvastoin vihaan tätä. Muuttaminen ei ole aina kuitenkaan yksinkertaista. Tännekin olen muuttanut vakituisen työntakia, mikä takaa sen, että työ on pysyvää missään muuallakaan? Enkä minä nostele mitään työttömyyskorvauksia nykyään, yrittäjä minusta tulee, tosin tänään lähtee vaihteeksi puolenkymmentä hakemusta ihan oman alan paikkoihin koti- ja naapurikuntiin.

      Koulutukseni on väärä tämähetkisiin tarpeisiin, mutta ei ollut silloin kun koulutuksen kävin. Kakkonen: En ole haluton tai kyvytön muuttamaan muualle, olen vain haluton ottamaan avioeron tai jättämään lapset palkatun vieraan hoitoon (on jo rahakysymyksin!!) miehen ollessa yön yli työmatkoilla. Lapset eivät halua muuttaa ja toisella ei ole kouluakaan paljoa enää jäljellä, on vaikea löytää hyvä koulu täysistä pääkaupunkiseudun kouluista sairaalle lapselle. Kunhan lapset tuosta kasvavat, lopetan yritykseni ja häivyn suomesta, otan lapset mukaan. En jätä heitä tänne työttömiksi, sitä paitsi he ovat sangen älykkäitä, vaikka heitä teidän verorahoillanne koulutetaankin, niin olen itsekin maksanut veroja 14-v. alkaen ja puolisoni maksaa paljon enemmän kuin joku mäkkärin myyjä. Te ette ole lasteni osaamista ansainneet, enkä minä jää teille siivoamaan hukkukaa paskaanne, olette sen ansainneet.

      • työssä

        Eli kohdallasi toteutuvat molemmat mainitsemani työttömyyden syyt:

        1. Koulutuksesi ei anna sinulle työtä (eli on väärä/riittämätön nykypäivän tarpeisiin)

        2. Elämäntilanteesi vuoksi et voi muuttaa työn perässä


      • tomppeli
        työssä kirjoitti:

        Eli kohdallasi toteutuvat molemmat mainitsemani työttömyyden syyt:

        1. Koulutuksesi ei anna sinulle työtä (eli on väärä/riittämätön nykypäivän tarpeisiin)

        2. Elämäntilanteesi vuoksi et voi muuttaa työn perässä

        Koulutukseni on ihan ajan tasalla, ongelma on vain se, että saman alan koulutettuja on liikaa. On kyllä sitä, mitä usein vaaditaan. Lisäkoulutusta voin hankkia vain omakustanteisena, koska olen opintotukioikeuteni jo käyttänyt, eli opiskellut sen verran paljon, eikä nyt ole veronmaksajillekaan oikein opiskella neljää tutkintoa, jos ei työllisty kuitenkaan.

        Pelkkä elämäntilanne ei ole este, jos se työ olisi todella varma molemmille jollain paikkakunnalla, niin sitten varmaan muuttaisimmekin, eihän pääkaupungissa työskennelläkseen tarvitse asua siellä, muutkin sukulaiset asuvat ympäristökunnissa. Mutta kun kokemus on osoittanut, ettei varmaa pitkäaikaista työpaikkaa ole missään, ei valtiolla, ei kunnalla eikä millään alalla. Potkut kun voi saada jo parin viikon päästä muuttamisesta, tuotannollisista ja taloudellisista syistä.


    • Anonyymi

      Kyllähän nyt osaava ihminen aina löytää töitä. Jos et löydä, niin sitten et ole osaava. Eli jos työttömäksi joutuu, niin kyllä siinä kannattaa ihan ensiksi peiliin katsoa. Se on ihan näin yksinkertainen asia.

      • Anonyymi

        Ei se ole.


      • Anonyymi

        Jos nuori ja terve aikuinen ei löydä vuosikausiin töitä, niin kyllä se vaan on peiliin katsomisen paikka. Töitä löytyy kyllä, jos edes hieman poistuu siltä mukavuusalueeltaansa.

        Tietenkin jos tarkoituksena on löytää heti työpaikka, jossa kiva siisti sisätyö ja palkka 3000€ kuussa, niin voi "hieman" kestää. Sosiaalipolitiikan hedelmiä nämä pummit. Kuullut niin monen nuoren suusta että ei voi mennä töihin kun aikainen herätys ei nappaa, tai että ei voi mennä töihin kun harrastukset kärsii. Että sellaisia tulevaisuuden toivoja olemme pumpulissa kasvattaneet.


    • Anonyymi

      En tee enää mitään työtä kun palkat on niin paskat, lisäksi vuokrafirmat ovat tuhonneet kaiken työmarkkinoilla kun suoraan ei palkata mihinkään firmaan enää ketään paitsi herrojen pennut ja niiden lähipiiriä.

      Pitäköön tunkkinsa EVVK.

    • Anonyymi

      1 väärä koulutus? Ja lässyn lässyn.
      Sinä olet työtön ja joka firmalla joihin olet töihin pyrkinyt on jo tarvitsemansa työntekijät, niin eikö silloin mikä hyvänsä koulutus ole väärä?
      2 ei voi muuttaa työn perässä? Missä suomessa muka on 400 000 vapaata työpaikkaa joitten perässä voisi työtön muutella. Talvi on nyt 5 kk:den päässä, missä on 400 000 vapaata kohtuu vuokraista asuntoa.

    • Anonyymi

      Nuorien kohdalla pitää paikkansa mutta ei yli 50v koska ikärasismi pitää huolen että yli 50 v ei kannata hakea töitä ei kutsuta edes haasta teluun ole kokellut . Jättänyt iän mainisematta heti tullut kyselyjä

    • Anonyymi

      Suoraa puhetta , vaan kaukana totuudesta . Ihmisten tilanteet eivät ole mustavalkoisia , oli työssä tai työtön . Esim. terveydelliset syyt vaikeuttavat työnsaantia ja tekoa . Sairaseläkkeelle tai työkyvyttömyyseläkkeelle ei nykyään helpolla pääse .
      Jotta viisastuisit , täytyy toivoa, että työttömän natsa sinunkin otsaan napsahtaa .

    • Anonyymi

      Hei, aloittaja!

      Suomessa oli nousukausi 80-luvulla. Silloin töitä piisasi. Kaikki romahti, kun tuli 90-luvun lama. Laman syitä oli monia, mutta yksi suurimmista oli Neuvostoliiton hajoaminen, ja siitä aiheutunut "Venäjän kaupan" hiipuminen.

      90-luvun laman jälkeen Suomi ei palautunut enää koskaan ennalleen, vaikka jonkin aikaa menikin jo paremmin. Seuraavaksi päälle iski vuoden 2008 maailman laajuinen talouskriisi. Sen seurauksena Suomeen iski vielä 90-luvun lamaakin pahempi, uusi taantuma.

      Mainitsit, että moni on työtön, koska koulutus on väärä, tai riittämätön. Sellaista kristallipalloa ei olekaan, mistä ennustaisi oikean alan, millä töitä olisi tarjolla aina. Mitä koulutuksen riittämättömyyteen tulee, on se osittain myös yhteiskunnan syy. Tiettyihin oppilaitoksiin otetaan vain tietty määrä opiskelijoita, opiskelupaikkojen ei ole riittävästi kaikille, jotka haluaisivat vaihtaa alaa, tai täydentää riittämätöntä koulutustaan.

      Mitä työn perässä toiselle paikkakunnalle muuttamiseen tulee, niin sitäkään ei kyllä ole yhteiskunta tehnyt mitenkään helpoksi. Moni maalta Helsinkiin työn perässä aikova on joutunut jättämään leikin sikseen, kun asuntoa Helsingistä ei ole löytynyt. Tällä hetkellä muuten Vantaalla, Vantaan kaupungin vuokra-asuntoja jonottaa netin mukaan noin 6000 hakijaa.

    • Anonyymi

      Hei, aloittaja!

      Suomessa oli nousukausi 80-luvulla. Silloin töitä piisasi. Kaikki romahti, kun tuli 90-luvun lama. Laman syitä oli monia, mutta yksi suurimmista oli Neuvostoliiton hajoaminen, ja siitä aiheutunut "Venäjän kaupan" hiipuminen.

      90-luvun laman jälkeen Suomi ei palautunut enää koskaan ennalleen, vaikka jonkin aikaa menikin jo paremmin. Seuraavaksi päälle iski vuoden 2008 maailman laajuinen talouskriisi. Sen seurauksena Suomeen iski vielä 90-luvun lamaakin pahempi, uusi taantuma.

      Mainitsit, että moni on työtön, koska koulutus on väärä, tai riittämätön. Sellaista kristallipalloa ei olekaan, mistä ennustaisi oikean alan, millä töitä olisi tarjolla aina. Mitä koulutuksen riittämättömyyteen tulee, on se osittain myös yhteiskunnan syy. Tiettyihin oppilaitoksiin otetaan vain tietty määrä opiskelijoita, opiskelupaikkojen ei ole riittävästi kaikille, jotka haluaisivat vaihtaa alaa, tai täydentää riittämätöntä koulutustaan.

      Mitä työn perässä toiselle paikkakunnalle muuttamiseen tulee, niin sitäkään ei kyllä ole yhteiskunta tehnyt mitenkään helpoksi. Moni maalta Helsinkiin työn perässä aikova on joutunut jättämään leikin sikseen, kun asuntoa Helsingistä ei ole löytynyt. Tällä hetkellä muuten Vantaalla, Vantaan kaupungin vuokra-asuntoja jonottaa netin mukaan noin 6000 hakijaa.

    • Anonyymi

      Tämän päivän työttömyyden syyt ovat,
      Työpaikat ovat Eteläsuomessa jossa ei ole edullisia asuntoja.
      Työntekijät eivät halua tai pysty muuttamaan.
      Suurin syy on, että työnantajat eivät pysty tai halua maksaa palkkaa jolla perhe tulee toimeen.
      Tämä palkan pienuus on kuitenkin se suurin syy. Ei kenenkään voi ajatella tekevän täysimääräisesti ja antaumuksella töitä ellei saa siitä elämiseen riittävää korvausta
      Emme ole ameriikassa, jossa voi tehdä useampaa työtä samalla veroprosentilla ja ilman rankaisua useammasta työpaikasta. .

    • Anonyymi

      Duunaria viedääm pässinä nartussa kun sitå työtä on siellä missä ei ole elämää ja varsinkin ristikkäin eli "koulutus kiven pyöriottäjäksi "on paikka toisessa päässä suomea !jne.

      Kyseisellä idealla pidetään kansa kurissa ja nuhteessa sen minkä vielä voidaan. Tlin tekee taho joka almua jakelee hyvinvointina virkapuku päällä.

    • Anonyymi

      Pitäisi päästä ministerin erityisavustajaksi...

    • Anonyymi

      Olet kyllä ihan väärässä. Työttömyyden syyt ovat suurelta osin seurausta kovasta kilpailusta markkinoilla, mukaan kansainväliseen kauppaan ovat tulleet suuret Aasian maat ja maita muualtakin maailmasta, työpaikkoja Suomesta vie myös automaatio, robotisaatio yms. Yritykset eivät pysty työllistämään koska kaikilla aloilla on ylitarjontaa ihan kaikesta, hinta paineet on kovat eikä kysyntä riitä uusien työpaikkojen luomiseen. Monesti on myös niin että tehostamistoimenpiteillä tuotantoa voidaan myös nostaa eikä uusia ihmisiä töihin tarvita. Sen Pikku työläisen pitää juosta tosi lujaa että se yksi ihminen pärjäisi ihan itsekseen nykyisillä työmarkkinoilla. Käsi ajanhermolla jatkuvasti, moni sitä yrittää ja moni siinä erehtyy.

    • Anonyymi

      Työlliståkää eka ne Helsingin omat työttömät ja pyytäkää sitten vasta muita työttömiä muualta Suomesta muuttamaan sinne.

      • Anonyymi

        Ja nimenomaan sellaisiin töihin mistä työnantaja maksaa palkan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja nimenomaan sellaisiin töihin mistä työnantaja maksaa palkan.

        Ja työsuhde kestää vähintään kaksi vuotta (mieluummin 30-40 vuotta) mainitsemasi lisäksi.


    • Anonyymi

      Mä en ole työtön mutta en ole ihan samaa mieltä kanssasi työttömyyden syistä.
      Olen siis yrittäjä ja minulla ammattitukintoja pisaa ja käytyjä kursseja.
      Suomessa on vaan niin kallista maksaa palkkaa työn tekijöille, koska TyeL on vielä kalliimpi vakuutus kuin YEL. Ja yritttäjän elekevakuutuskaan ei ole halpa. Esim. minulle tarjotaan 12 kk pestiä, sellaisella sopparilla, että siitä maksetaan vain 2800 € / kk VAT ja soppari tulee vasta juhannuksena niin ihan tiedoksi vaan niin maksan siitä YEL:liä sitten 1044 € kk. Asunnon vuokraa Helsingissä kekustassa esim. 900 € kk. Sitten vielä ennakkoverot tuloista. Niin laske siitä paljonko minulla jää rahaa mm. ruokaan ja puhelin laskujen maksamiseen, opintolainan lyhennyksiin, yms. Eriasia olisi jos tämä soppari tulisi 1.1 ja loppusi 31.12 niin sitten maksaisin joka kuukausi puolet vähemmän YEL:illiä jolloin käteen jäävä osuus olisi suurempi esim. ruuan ostamiseen. Ja jos maksan yli 1200 € palkkaa työntekijälle vuodessa niin pitää ottaa TyeL:in lisäksi vielä työtapaturma ja ryhmähenkivakuutus. Tarvitsen todellisuussa laskutettavaa tuloa 8000 € / kk VAT, että saan tarpeeksi palkkaa. Ja tarvitsen n. 200000 € pommin varman liikevaihdon vuodessa, että voin ottaa vakituisen työn tekijän, koska en itse voi olla palkattakaan.

      • Anonyymi

        PS: Halvempaa ottaa vaan inkkarit koodaan pinkiponilandiasta siellä olevasta ulkoistusfirmasta.


    • Anonyymi

      Ota työharjottelija ilmaiseksi 6 kk sopparilla ja muuttakaa erillisellä sopparilla ne työtunnit niin että tekee vaikka 2-3 viikkoa töitä, jotta tuntipalkka on siedettävä, mut nämä onkin vain tilapäis apua varten. Sit 6 kk päästä voi taas tulla toinen työtön auttamaan 2-3 viikoksi, ellei halua tehdä euron palkalla sitten sitä 6kk.
      Tai maksaa osan pimeästi käteen niin saa taas pitempää työsuhdetta.

      • Anonyymi

        TE-tomiston tantat kysyy aina kun olen ottamassa työkokelijaa, että onko minun mahdollista työllistää työkokelija työkoilun jälkeen koska olen ottanut niitä jo 3 kpl ja kertaakaan pystynyt työllistämään heitä työkokelun jälkeen niin vastaat kyllä, jos työkokelijan tekemä Appi joka tulee jonnekkin sovelluskauppaan myytäväksi lähtee myymään niin, että sille saadaan 25 asiakasta jotka maksaa 2000 käyttäjän kk-sopparia niin liikevaihtoni on silloin 25000 € / kk ja pystyn sitten työllistämään. Mutta mä osan kyllä koodata koko Appin itsekkin ilman työkokelijaa joten ei ole mikään pakko niitä hyväksi käyttää. Sitäpaitsi jos otan työkokelijan niin mitäs mä sitten ite teen kuin makoilen vaan sängyllä ja luen sähköpostia ja käyn välillä tarkistamssa mitä työkokeilja on saanut aikaan ja antamassa lisää tehtäviä kun edelliset loppuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TE-tomiston tantat kysyy aina kun olen ottamassa työkokelijaa, että onko minun mahdollista työllistää työkokelija työkoilun jälkeen koska olen ottanut niitä jo 3 kpl ja kertaakaan pystynyt työllistämään heitä työkokelun jälkeen niin vastaat kyllä, jos työkokelijan tekemä Appi joka tulee jonnekkin sovelluskauppaan myytäväksi lähtee myymään niin, että sille saadaan 25 asiakasta jotka maksaa 2000 käyttäjän kk-sopparia niin liikevaihtoni on silloin 25000 € / kk ja pystyn sitten työllistämään. Mutta mä osan kyllä koodata koko Appin itsekkin ilman työkokelijaa joten ei ole mikään pakko niitä hyväksi käyttää. Sitäpaitsi jos otan työkokelijan niin mitäs mä sitten ite teen kuin makoilen vaan sängyllä ja luen sähköpostia ja käyn välillä tarkistamssa mitä työkokeilja on saanut aikaan ja antamassa lisää tehtäviä kun edelliset loppuu.

        Sori laskin väärin sovellukseni hinta on 2000 käyttäjällä 1 USD / käyttäjä / kk eli liikevaihtoni olisi silloin 50000 € / kk ja koska tuote myydään Autraaliassa olevassa sovelluskaupassa niin minun ei tarvitse maksaa ALV:ta ollenkaan. Tuolla liikeviahdolla voisi jo tölistää itseni lisäksi 4 koodaria.
        Eikä kyse ole siitä että koodarit eivät muka osaa mitään vaikka CV:ssä työkokemus on 0 ja jopa jotkut FM paprut kourassa IT-alalta.
        Jäkevintä olisi mun mielestä se, että koodaan sovelluksen itse nyt loppuun ja sitten jos se myy niin hyvin kuin yllä on manittu niin otan kadareita töihin ihan oikealla palkalla enkä ilmaiseksi työkokeiluun.


    • Anonyymi

      Asiallista tekstiä. Kumma homma että työkkäristä semmosii kyselevät, yleensä ne on iloisia jos saa orjia euron töihin. Onnea appi sovelluksellesi. Millainen se on?

      • Anonyymi

        Jos nyt paljastan täällä itseni niin sovellus on tässä:
        https://www.i4ware.fi/products/timesheet-and-gantt-chart-for-jira/
        Se on jo myynniissä omalle palvelimelle asenttavana versiona Atlassian Marketplacessa. Omalle pavelimelle asennettava versio on vuosimaksullinen.
        Nyt on tarkoitus tehdä soveluksesta vielä pilviversio, joka puolestaan on kk-maksullinen ja sitä ei aseneta omalle palvelimelle.
        Kilpailutilanne ks. sovelluskaupassa on nyt tämä: https://marketplace.atlassian.com/search?query=Timesheet
        Ja tuota näkee julkisesti kuka tekee rahaa eniten samalla liikeidealla, koska tuotteiden asennusmäärät näkyy julkisesti.
        Teen myös samallaista Timesheetia erään USA:sen firman Marketplaceen.


    • Anonyymi

      Mielenkiintoista ja onnea bisneksellesi. Taitaa saada ihan hyvät rahat, tarvii vaan osata ohjelmoida sitten, mulla olisi yks hyvä kaveri joka osaa, mut on vähän laiskanpuolinen hemmo, mut taitava kyl. Pitäisköhän itekin alkaa opiskelee.

      • Anonyymi

        Senior Java Full Stack -ohjelmoijalle maksetaan hyvissä firmoissa 4000-6000 € / kk. Ja sellaisia minulle on luvattu kun suorarekrytointifirmojen nk. Headhunterit soittaa. Minulla ei ole varsinaisesti vuokratyö toimeksiantoa mutta sellaista neuvottelin kerran yhen firman kanssa ja ne lupasivat maksaa minulle niin paljon, että voin luvata 4000 € / kk -liksan heti kättelyssä niin, että henkilöstövuokraan valitun tekijän heille. Ja tuossa olisi sitten 6 kk koeaika vaikka normaalisti se on 4 kk tai puolet työsuhteen kestosta jos työsuhde on määräaikainen.


    • Anonyymi

      "Yksilön työttömyyden syyt ovat seuraavat:
      1. Väärä/riittämätön koulutus"

      -Mikään koulutus ei anna pätevyyttä kaikkiin töihin, siis kaikki nykyiset koulutukset ovat enempi tai vähempi vääriä tai riittämättömiä jos tuo muka pitäisi paikkaansa.

      Onkin kunkin työttömän otettava yhteys koulutuksesta päättäviin hallintoelimiin ja vaadittava että on tuota pikaa käynnistettävä koulutukset joka antaa pätevyyden kaikkiin olemassaoleviin ammatteihin ja töihin, ja sen lisäksi vielä jos tuntijako osoittaa että aikaa jää niin kullekkin koulutettavalle tulisi siellä koulutuksessa antaa mahdollisuus oppia vielä sujuva ruotsinkielen taito.

      "2. Haluttomuus/kyvyttömyys hakeutua työhön kotinurkkia kauemmas
      Edellä mainitut ovat ainoat työttömyyden syyt"

      -Nyt olisi saatava tieto että missä Suomessa on se paikkakunta tai seutu jossa olisi tarjolla noin 400 000 vapaata työpaikkaa? ja jos semmoinen seutu jossain Suomessa on, niin miksi sen seudun työnantajat eivät ilmoittele niistä noin 400 000 vapaasta työpaikasta esim mol.fi:ssä?

      Mutta kun sen seutukunnan työnantajat ovat hiljaa niistä noin 400 000 vapaasta työpaikasta, niin eikö se merkitse että vallitsevan noin 400 000 hengen työttömyys oikeastaan taitaa olla sen seutukunnan työnantajien syy?

      No diin, kunhan ammatillinen koulutus on saatu kuntoon ja sen myötä työnhakijoista yhä suurempi osa on koulutettu kaikkiin mahdollisiin ammatteihin ja töihin päteviksi sen lisäksi että ruotsinkielikin heiltä sujuu, niin tulee vielä huomata että Suomi on laaja maa.

      Joka Suomen laajuus merkitsee että kun työnantajat eivät vapaista työpaikoista nähtävästi juurikaan viitsi ilmoitella niin kunkin työtömän pitäisi voida matkustella laajasti jotta voisi kiertää kaikki tai ainakin enimmät niistä paikkakunnista jotka sijaitsevat kotinurkistaan vähän etäämmällä, mutta sellainen matkustaminen maksaa.

      Mutta onko Kelan päivärahalla kitkuttavilla työttömillä, joita työttömistä on jo reilusti yli puolet, nyt varaa moiseen matkusteluun? Vastaus on että ei. Olisikin siis saatava ainakin kullekkin Kelan päivärahalla kitkuttavalle kaikkin ammatteihin ja töihin koulutetuille työttömille yleis-matkalippu joka kelpaisi täällä Suomessa niin junissa kuin linja-autoissa ja eräin paikoin jopa takseissa jotta heillä Kelan päivärahoilla kitkuttavilla työttömillä olisi mahdollista etsiskellä sitä seutukuntaa kautta laajan Suomen maan jossa on noin 400 000 vapaata työpaikkaa ilmeisesti odottamassa jotta ilmaantuisiko sellaisia työnhakijoita jotka on koulutettu kaikkiin mahdollisiin ammatteihin ja töihin ja joilla vielä on sujuva ruotsinkielen taito niin puheentasolla kuin kirjallisestikin.

      • Anonyymi

        Tai sitten:

        - työnantaja ei lue ollenkaan työhakemuksia tai jos lukee niin parin vuoden viiveellä
        - työnantaja palkkaa vain sukulaisia/kavereita/vain oman puolueen sisältä
        - työpaikkaa ei ole oikeasti olemassa vaan työnhaku on tietojenkalastelua/paikkaan on jo epävirallisesti katsottu oma sukulainen tai kaveri
        - työnantaja ei palkkaa kun ei saa siitä mitään rahaa valtiolta/tiskin alta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten:

        - työnantaja ei lue ollenkaan työhakemuksia tai jos lukee niin parin vuoden viiveellä
        - työnantaja palkkaa vain sukulaisia/kavereita/vain oman puolueen sisältä
        - työpaikkaa ei ole oikeasti olemassa vaan työnhaku on tietojenkalastelua/paikkaan on jo epävirallisesti katsottu oma sukulainen tai kaveri
        - työnantaja ei palkkaa kun ei saa siitä mitään rahaa valtiolta/tiskin alta

        No mutta tottakai kukin työnantaja mielelään käyttää ison osan työpäivästään pelkästään pyytämättä saapuneiden työhakemusten lukuun, ja lopun työpäivää hän sitten käännyttelee pois tasku-ATK:lla (=puhelin) tai ihka hölö-kohtaisesti paikalle töitä kysymään tulleita.

        Ja aivan erityisen iloinen hän on jos kaikki tuo tapahtuu silti vaikka Oyn kotisivuilla siinä kohdassa "Sinäkö muka meille töihin" hyvällä maulla valitulla fontilla on isosti ilmoitettu että "Ei vapaita työpaikkoja."


    • Anonyymi

      Hei,

      Teen etätyötä tietokoneellani ja voin tehdä sitä missä vain, milloin vain, myös niin paljon tai vähän kuin haluan. Yritykseen haetaan nyt lisää työntekijöitä, joten jos sinäkin haluaisit tehdä töitä tällä tavalla niin ota yhteyttä.

      http://asiakas-palvelut.com/signup-form/?ref=FI1454

    • Anonyymi

      Mä otin loppu tilin mä oon raatanut koko ikäni saamatta mitään arvostusta. Mä lomalla päätin itse alkaa arvostaa itseäni.en suostu ottamaan vastaan enää mitään paska hommia. Minulle on ihan sama vaikka en pääsisi töihin enää koskaan. Mä toivon että varsinkin matala palkka työtä tekevät ottaisi loppu tilin myös ei ne palkat muuten koskaan nouse eikä se ole sen arvoista elää kädestä suuhun. Ja sen lisäks joutuu hakemaan tukija kun rahat ei riitä edes vuokraan eikä elämiseen.

      • Anonyymi

        Puhut asiaa, juurikin noin pitää elämä ottaa ns. omiin käsiinsä kun muuten vittuillaan kaiken ikään.

        Kaikkien suomalaisten pitäisi lopettaa paskaduunit heti.


    • Anonyymi

      Minä otin lopputilin koska työn tekeminen tuli liian kalliiksi, eli korvaus työstä ei riittänyt elämiseen.

    • Anonyymi

      Sipilä ja orpo ei anta talo vaikka lupa me tulla suome sentaki koko suku mistä saa raha lisä kela antako

    • Anonyymi

      Ehkä siitä, että töitä ei ole kaikille? Joo tiedetään että on kyllä, mutta palkanmaksajia ei vaan ole riitävästi.

    • Anonyymi

      Kaikkien säälittävämpiä ovat ihmiset, jotka työajan jälkeen jäävät hengailemaan työpaikalle ja tekevät palkatonta työtä, toseksi säälittävimmät ovat ihmiset, jotka ruokatunnilla tai työajan ulkopuolella jauhavat vaan työnteosta.
      Oikeastaan ihmiset mitkä eivät sääliä kaipaa, ovat reittäpitkin kipuajat ja pomojen perseennuolijat, tykkäävät jakaa itseään ja pitävät paskanmausta.

    • Anonyymi

      Minulle kävi niin että tiesin työni olevan merenkulussa.

      Alaikäinen, en päässyt.

      Tottakai kun täytti 18 v olisi voinut hakeutua omalle alalle.

      Valitettavasti merenkulussa ei ole töitä, työn tekevät muut kuin Suomalaiset.

      Navigointi, viestintä ym. olisi ollut mieluista.Matruusi siis.

      Muut alat ei vaan kiinnosta ollenkaan.

      Tv.yksi monista pettyneistä.

      • Anonyymi

        Yleisin suomalaisten naisten työttömyyden syy on väärä ikä. Kantasuomalainen nainen on aina väärän ikäinen alalleen (SuomiAreena 17.7.)
        Alle 30-vuotiaana olin liian vanha, sen jälkeen liian nuori.


    • Anonyymi

      Työttömyyshän on matematiikan vika. Jos matematiikka olisi suurpiirteisempää niin tokihan nyt työtäantamattomaksi työttömien parissa kutsuttu palkkaisi väkeä töihin x 1 tai jopa enempikin vaikka työvoimansa tarve kumminkin on vain x henkilöä.

    • Anonyymi

      Mulla on 4 tutkintoa, vankka osaaminen ja motivaatiota. Monissa firmoisssa olen ollut töissä jotka kierrättää määräaikaisia eri nimikkeillä. Kahdessa työssä on ollut myös häirintää ja epäasiallista kohtelua ja laittomuuksia henkilöstönpolitiikassa, sakakatselua ja seksuaalista häirintää esimieheltä. Aloittaja on kyllä ihan pihalla!

    • Anonyymi

      Jos on autistinen, niin vaikka aloittajan molemmat ehdot täyttyvät, viimeistään haastattelussa käy huonosti, koska ei ole tarpeeksi vuorovaikutustaitoja, ei ole ns. hyvä tyyppi yms.

      Ja autistisilla on pitkiä aukkoja CV:ssä tai eivät ole koskaan työelämään edes päässeet hyvästä koulutuksesta ja ÄO:sta huolimatta.

    • Anonyymi

      Onpa vedetty vanha ketju esiin vuodelta 2004 . No silloin juuri Itä-Euroopan liittyivät EU: hun ja nyt Suomessa on satatuhatta virolaista ja muut maa päälle . Juuri valitettiin teollisuusliiton lehdessä, että metsureita ei ole saatu taimien istutukseen tarpeellista määrää. Senkin työn ovat ottaneet baltit haltuun lähettämällä oman firmansa kautta miehet istutushommiin.

    • Anonyymi

      Ainakin minun kohdalla ainoa syy siihen miksi olen ollut jossainmäärin jopa runsaasti aikaa työtön on se että ei valtiovalta eikä sen puoleen yksityiskapitalistitkaan ole pitäneet huolta siitä että olisi ollut kohtuuhintaan tai peräti että ilmaiseksi saatavilla työryhtikorsetteja.

      Pukeutumalla arkisin työryhtikorsettiin kaltaiseni kaikinpuolin kaikkeen epäkelpo työtön kuten minä löytää ja olemuksellaan ilmentää siinämäärin työryhtiä niin että hänet suorastaan revitään töihin.

      Olen aivan varma että työryhtikorsetti ei parantaisi vain ulkoista työryhdikkyyttä vaan parantaa myös sisäistätyöryhtiä, joten jos minulla olisi ollut mennä vuosina käytettävissä ja päivittäin päällepuettavissa työryhtikorsetti niin en koskaan olisi paikallisen työttömienneuvoston kokouksissa esittänyt jyriseviä vastalauseita kun joku työnantaja on niihin kokouksiin tullut itkua tuhertaen kysymään ja anelemaan että saako hän lisätä palkkaamiensa työntekijöitten määrää kun työvoimapula on niin huutava ettei siitä huudetuksi saa.

    • Anonyymi

      Itse työssä käyvänä ei kaikille ees tarvii olla töitä mitä jos sunkin tys tekis joku toinen toi on utopiaa parempi vaan kun on lonkan vetäjiä niitä Suomi tarvitsee haetaan tukia EU lta ja Suomi noousee niinhän muutkin tekee ilmaista rahaa...

    • Anonyymi

      eihän se tietenkään yhteiskunnan vika voi olla, jos työnantajat eivät halua jokaista työtöntä ja työhaluista työllistää. Miljardien yritystuet surutta katkaistava pois vempuliinityönantajilta. Työttömyys johtuu vallankin yritysten työllistämishaluttomudesta ja palkanmaksuhaluttomuudesta.

      • Anonyymi

        Mitä rikkaampi sitä ahneempi ja julmempi.


    • Anonyymi

      Me vanhemmat duunarit kyllä tiedetään kokemuksesta mikä on paskaduunia ja mikä on aitoa työtä. Syyllistäminen on wanha yrittäjän ja poliitikon tapa saada alistettua duunari paskapalkkaisiin hanttihommiin heittopussiksi.

      Pitkä työmatka on järjetön yhdistelmä nykyajan vuokrafirmojen ja epätyypillisten duunien yhdistelmänä.

      Lopuksi voikin sanoa että kun työpaikat ovat suurimmilta osin paskaduuneja niin työ on jo tullut kannattamattomaksi tekijälleen joten selaista työpaikkaa ei voi edes aidoksi työpaikaksi sanoa vaan riistoduuniksi eli vanhat ajat ovat tulleet takaisin kyykytyksineen ja syyllistämisineen.

      Torppariksi taksvärkkeineen ei kukaan halua eikä ne ajat kuulu tähän aikaan kuin ahneiden riistäjien päiväuniin, ulkomaalainen halpatyövoima on juuri tätä materiaalia mitä halutaan suomalaisistakin tehdä. Palkat on dumpattu jo laittomiksi mutta yhteiskunta ei kriminalisoi tätä riistoa sekin kertoo yhteiskunnasta todella paljon.

      Paskanhjauhanta asiasta ei riitä, vaan kriminalisointi pitäisi olla jo tehty vuosikymmeniä sitten. Yhteiskunta on pettänyt koko suomalaisen työtätekevän kansan sallimalla nykyisen riiston. Miksi pitää maksaa veroja kun kaikki yksityistetään ja hinnat nousee älyttömyyksiin?

      Suomi on paska maa ja täysi riistäjä.

    • Anonyymi

      Mistä ihmeestä yhä vielä/toistaiseksi epätyöttömät ovat saaneet päähänsä, että työttömyys olisi työttömien vika? Ja että se tavanomainen tilanne missä työnhakijalle kerrotaan että vapaita työpaikkoja ei ole muka korjaantuisi sillä että se työnhakija rangaistukseksi siitä että niitä vapaita työpaikkoja ei kertakaikkiaan vain ole tarjolla suistetaan äärimmäiseen köyhyyteen?

      Niin sitä kun työnhakijana menee tai ottaa yhteyttä firma/työpaikkakeskittymä A:han ja sieltä kerrotaan että vapaita työpaikkoja ei nytkään ole tarjolla, niin miksiköhän tuo vapaitten työpaikkojen tarjonnan olemattomuus yhä vielä/toistaiseksi epätyöttömien mielestä muka aina on yksin heidän työttömien työnhakijain vika mutta ei koskaan sen firma/työpaikkakeskittymä A:n omistajien tai toimivan johdon vika?

      Kuitenkaan heillä työttömillä työnhakijoilla ei ole mitään laillista keinoa eikä tapaa jolla he työttömät työnhakijat voisivat vaikuttaa firma /työpaikka keskittymä A:han siten että ne omistajat ja toimiva johto siellä firma/työpaikkakeskittymä A:ssa päättäisivät lisätä sinne palkatun työvoman määrää, mutta tiettävästi tuon firma /työpaikkakeskittymä A:n omistajien ja toimivalla johdolla moisia keinoja olisi mutta halua tai tahtoa käyttää niitä keinoja ei ole.

      Eläkeikää ollaan nostamassa, mikä siis tarkoittaa että nyt kun työtön työnahakija joutuu odottamaan 25 vuotta jotta se erään tietyn firman konttuurissa töitään tekevä Siiri jäisi eläkkeelle jolloin aukenisi hänelle työttömälle työnhakijalle mahdollisuus päästä sinne konttuuriin Siirin tilalle/seuraajaksi töihin, niin hän työtön työnhakija joutuukin sitä Siirin eläkkeelle jäämistä odottamaankin 30 vuotta ja se muka edistää hänen työttömän työnhakijan tai kaltaistensa työllisyyttä.

    • Anonyymi

      Juuri aloittajan kaltaiset ihmiset työllistyvät helposti maassa, jossa lapsesta asti kasvatetaan tasapäisyyteen. Aloittajan lukeneisuus ja yleensä näkökulmien rajallisuus tulee esiin hänen mielipiteestään. sinänsä monimuotoisuus on olennainen osa yhteiskuntaa, joten aloittajan kaltaisia ihmisiä on, ja paljon.

      • Anonyymi

        jos ihmisellä olen lukeneisuutta niin yleensä hänellä on myös enemmän ja monipuolisempia näkökulmia asioihin. Kaikkein vähiten ymmärrystä on heillä jotka eivät itseänsä ole ymmärtäneet kehittää.


      • Anonyymi

        Ihmiset työllistyvät parhaiten kun saavat itse päättää, vaikuttaa ja ohjata omaa elämäänsä ja työnhakuansa eikä niin että jokin ulkopuolinen monsteri ”ohjaa” joka ikistä heidän liikettään kuin robottia.


    • Anonyymi

      Edelleen olen sitä mieltä, että työn hakeminen on työnhakijan tehtävä eikä kenenkään muun. Se ei ole minkään työkkärin tehtävä, ei minkään korruptoituneen klusterin, minkään hyvä veli-järjestön, Lions Clubin, poliittisen puolueen, naapurin, poliitikon, veljen, kaverin, äidin tai mummon tehtävä eikä edellisen työnantajan tai jonkin tiedustelupalvelun. Se on nimenomaan työnhakijan homma, eikä kenenkään muun.

      Työkkärin, edellisen työnantajan, sossun, Kelan, tiedustelupalvelun, headhunterin tai naapurin mummon tehtävä ei ole kytätä joka nurkan takana onko se nyt työtön vai eikö ole ja tuleeko se meille töihin vai eikö tule. Heidän hommansa ei ole joka sekunti kirjottaa lehtiin ja keskustelupalstoille että milloinka olet työtön, missä olet töissä, milloin lopetat ja minne menet vai menetkö minnekäät ja psst psst saat tästä vähän lahjusrahaa jos työllistät tuon ”meille”.

      • Anonyymi

        Jos työpaikkoja on avoinna yksi ja hakijoita on kymmenen, yhdeksän heistä jää nuolemaan näppejään. Sinun mielestäsikö se johtuu siitä, että he eivät vaan olleet tarpeeksi hyviä eivätkä oikeasti edes halunneet töihin?


    • Anonyymi

      Edelleen olen sitä mieltä, että työn hakeminen on työnhakijan tehtävä eikä kenenkään muun.

      Kyllä niinhän se on, mutta mutta työnanatjat eivät ota töihin kun työpaikkoja hakee. Aina vaan joku sukulainen otetaan töihin. Senverran olen töissä ollutkin kun olen huomannut monnessakin paikassa, että työnantajia kiinnostaa vaan palkata omia lapsia frimaansa tai puljuunsa töihin. Näittäen pomojen laspet sitten hokee netissä, että työttömät menkää töihin. No ei voi mennä kun ei faija omista firmaa ja työnantajat ei ota töihin. Menen toki sitten kun ottavat. mutta usesesta hakemuksestaja soisosta huolimatta eivät ota. Ei ole kuulemma tarvetta. No ei tietenkään kun oma tytär tai poika on sinne jo palkattu.

    • Anonyymi

      Olin muutama kuukausi takaperin harjoittelijana yhdessä kaupassa, harjoittelu loppui, kauppias kyseli muka mun kiinnostusta mahdolliseen kesätyöhön, jos tarvetta löytyy. Olin kiinnostunut, aikoi muka sitten soittaa..ei tullut soittoa. Nyt oli pistänyt ilmoituksen avoimesta työpaikasta kaupan faceen eli en sitten ollutkaan tarpeeksi hyvä ja pätevä hänen kauppaan töihin, ilmaiseksi olisin kelvannut, koska tavaroiden hyllyttäjää ja kuorman purkajaa aina tarvitaan ja siihen hommaan ilmainen harjoittelija on sopiva, ei tarvitse vakkareitten tehdä sitä työtä ja eikä tarvi muuta hommaa opettaa harjoittelijalle. Ei siinä kaupassa muutenkaan ollut haluja opettaa harjoittelijalle työtehtäviä, mulla kauppias itse oli ohjaajana, mutta eipä hänellä ollut intoa hoitaa sitä hommaa, piti kerjäämällä kerjätä opastusta ja näyttöjen kanssakin tuli ongelmia, kun kauppiaalla ei ollut kiinnostusta sitä hommaa kohtaan, kerroinkin kyseiseen kouluun asiasta ja mun opettaja aikoi jatkossa olla päästämättä muita, tulevia opiskelijoita tuohon paikkaan. Harjoittelijat oli vakkareitten mielestä ulkopuolisia, heille ei puhuttu, mitään ei opetettu paitsi jos kauppias käski, eihän kukaan nyt vapaaehtoisesti tullut edes juttelemaan. Mutkin yks vakkareista ajoi muutaman kerran kassalta pois, kun olin vapaaehtoisesti mennyt jonoa purkamaan ja kyseinen pikkupimu sai helvetinmoisen hepulin, kun kauppias oli käskenyt mun mennä harjoittelemaan kassalle, kun tämä pimu oli siellä. Kävi selväks ettei tyttelin mielestä mun näköisen paikka ollut kassalla, sai jonkun trauman, jouduttuaan tälläsen hirviön näköisen kans tekemään hommia. Pomppi kuin adhd-tapaus edestakaisin, kun tuli pari ihmistä mun kassalle, heti loikki toiselle kassalle muka purkamaan ruuhkaa...vittu..olin pimahtaa.. Sen kerran jälkeen ahdisti oikeasti mennä kassalle töihin, koin etten kelpaa ulkonäön takia sinne. En yhtään ihmettele kun en kelvannutkaan tuonne kauppaan palkkatöihin, en ollut näöltäni missiainesta, ikääkin oli liikaa ja en muutenkaan en ollut tarpeeksi hieno tuohon kauppiaan omien sanojen mukaan paikkakuntamme parhaimpaan lähikauppaan. Kauppias oikeasti kuvitteli ett hänen kauppansa oli paras harjoittelupaikka meidän kurssimme harjoittelupaikoista...justjoo...muissa harjoittelupaikoissa harjoittelijoita kohdeltiin samoin kuin vakkareita, pidettiin ajantasalla kaikesta, oli lällärit ja kuulokkeet käytössä ja oli annettu pukukaapitkin..multa puuttui kaikki nuo edut, koin ett olin alinta paskaa kauppiaan ja vakkareitten silmissä. Ei siellä muutkaan harjoittelijat saanut parempaa kohtelua, sentään pukukaapit saivat, kun olivat mua nuorempia ja jollain tavalla arvokkaampia harjoittelijoita.

    • Anonyymi

      Mä ainakin ryyppäsin työpaikkani. Sitten ansiosidonnaisen jälkeen jäin eläkkeelle. Elämä on mukavaa, kun sen oikein oivaltaa. Revi siitä!

    • Anonyymi

      Työttömyys on yhteiskunnan vika

      • Anonyymi

        Ei ole olemassa työnhakijoita ja työnantajia. On olemassa työpanoksensa, asiantuntijuutensa ja ammattitaitonsa myyjiä, ja ostajia jotka ostavat työtä, asiantuntijuutta ja ammattitaitoa. Ns. "työnhakijan" ja "työnantajan" välisen suhteen pitää olla kahden tasa- arvoisen toimijan välinen osto- ja myyntisuhde.

        Kielenkäytöllä luodaan ja ylläpidetään alistus- ja hyväksikäyttösuhteita. Se millaista verbaliikkaa käytetään on tärkeää. Sen avulla millä termeillä asioista ja eri toimijoiden välisistä suhteista puhutaan luodaan mielikuvia ja vaikutetaan siihen millainen on eri toimijoiden välinen dynamiikka.

        Mitä työnantaja ANTAA työntekijälle? Ei yhtään mitään. Tällä verbaliikalla luodaan mielikuva ikäänkuin työn ostaja antaisi ilmaiseksi jotakin ja tekisi hyväntekeväisyyttä henkilölle joka tekee työtä rahallista korvausta vastaan. Tämä perustuu kivikautiseen autoritaariseen käsitykseen siitä että työnantaja olisi jotenkin vanhemman asemassa, ja työntekijä lapsen asemassa, ja heillä olisi samanlainen valtasuhde kuin on vanhemman ja lapsen välillä. Työntekijän annetaan ymmärtää olevan kiitollisuudenveloissa siitä että pääsee raatamaan suuren hyväntekijänsä hyväksi. Ja palkka olisi jokin bonukseen verrattava ylimääräinen luksus josta pitäisi olla nöyrästi kiitollinen. Ikäänkuin se ei olisi ansaittua.

        Suomen työpaikat ovatkin täynnä päiväkoti- ikäisen tavalla käyttäytyviä työntekijöitä ja holhoavien äitien ja isien lailla käyttäytyviä esimiehiä ja työnjohtajia. Työntekijät odottavat esimiehiltään vanhemmuutta, ja esimiehet kohtelevat aikuisia työntekijöitään kuin lapsia.

        Työttömyyselämässä kuvio on käännetty niin patologiseksi että työstä on tehty työttömälle, ja erityisesti moniongelmaiselle pahoin voivalle työttömälle terapiaa. Työorjuudesta on tehty asia jonka väitetään parantavan pahoinvoivan ihmisen jostakin työttömyys- nimisestä sairaudesta.

        Millä tavoin esimerkiksi kuntouttavan työtoiminnan on tarkoitus kuntouttaa pahoin voivaa ihmistä? Mistä ilmaistyöllä on tarkoitus kuntoutua?

        Pahoinvoiva ihminen voi Sanna Marinin tavoin ihan itse alkaa siivoamaan rentoutuakseen, jos henkilökohtaisesti tuntee työnteon olevan terapeuttista puuhaa. Millä tavoin sen on tarkoitus auttaa pahoin voivaa ihmistä voimaan paremmin että yhteiskunta taloudellisen sanktion uhalla pakottaa ihmisen tekemään ilmaiseksi työtä?


      • Anonyymi

        Siis: ei ole olemassa ongelmaa nimeltä työttömyys. On olemassa ongelma nimeltä köyhyys. Kukaan ei kärsi siksi ettei ole töitä. Töitä voit tehdä vaikka heti ihan itse oma- aloitteisesti ilmaiseksi.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1933
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1496
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      23
      1412
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe