Kertokaapas etuveto-äijälle miten takavetoisella 2013 vuoden E-mersulla pitäisi talvella ajaa mäkiä ylös? Hitaasti etenee ja jos liian hidasta eli ei ole ehtinyt ottaa vauhtia niin pysähtyy keskelle mäkeä. Moni sanoo, että kyllä takavetoisella mennään liukkaat mäet paremmin kuin etuvetoisella mutta en millään voi uskoa sellaista.
Takavetoisella mäet ylös talvella?
43
6307
Vastaukset
- huimaa menoa
Tietämättömien ja taitamattomien puheita.
Johtuu siitä, että ylämäessä paino siirtyy taakse ja nokka kevenee, Tässä on etuveto heikoilla
- vanha konsti
Hiekkasäkki takakonttiin jotta taka-akselille tulisi painoa
- Anonyymi
Pitäisikö C 200 Mersuun?
- Ei pidä uskoa
"Moni sanoo, että kyllä takavetoisella mennään liukkaat mäet paremmin kuin etuvetoisella mutta en millään voi uskoa sellaista."
- Ei pidä uskoa kaikkia paskapuheita mitä näilläkin palstoilla levitetään amispojujen taholta
Jos eteneminen on ongelma paras on vaihtaa auto tavalliseen etuvetoiseen- E220 CDI
Höpö höpö.
Sama mäki mökkitiellä, jota S80 ja V70 eivät ole talvella nousseet kuin vauhdilla, mutta niin vain mäen jyrkimpään kohtaan pysäytetty E jatkoi matkaansa mäen huipulle, vieläpä yllättävän vaivattomasti. Uusien vajaavetoisten kesken kuski, renkaat ja ASR ratkaisevat etenemiskyvyn.
Jos kysymys on vetovoima, on vastaus neliveto. - Luistonesto hyvä:.
E220 CDI kirjoitti:
Höpö höpö.
Sama mäki mökkitiellä, jota S80 ja V70 eivät ole talvella nousseet kuin vauhdilla, mutta niin vain mäen jyrkimpään kohtaan pysäytetty E jatkoi matkaansa mäen huipulle, vieläpä yllättävän vaivattomasti. Uusien vajaavetoisten kesken kuski, renkaat ja ASR ratkaisevat etenemiskyvyn.
Jos kysymys on vetovoima, on vastaus neliveto..
Luistonesto on ehdottomasti hyvä pärjää käytännössä mökkiteilläkin tavallisella etuvetoisella
. - Anonyymi
Koko ongelmahan johtuu autojen huonosta suunnittelusta.
Mitäs, jos suunniteltaisiin auto niin, että joko:
a) jokaisella pyörällä on oma sähkömoottorinsa
tai
b) jokaisella ohjaavalla pyörällä on oma sähkömoottorinsa (eli kummallakin etupyörällä omansa) ja lisäksi takapyörille on 1 yhteinen sähkömoottori.
Jos autossa on polttomoottori (siis muut kuin täyssähöautot), niin tuossa voitaisiin käyttää kolmeakin erilaista tapaa:
1) autossa on polttomoottorigeneraattori ja kaikki liikkuminen tapahtuu 100% sähköllä.
2) polttomoottori vaikuttaa suoraan takapyöriin (helpompi rakenne, kun mekaanista voimaa ei tarvitse välittää ohjaavaan pyörään; toisaalta pitkä akseli etu-takasuunnassa, jos moottori on edessä)
3) polttomoottori vaikuttaa suoraan etupyöriin (hankalampi rakenne, mutta ongelma on ratkaistu aikoja sitten, kun etuvetoisten autojen tuotanto aloitettiin).
Mekaanisessa voimanvälityksessä hyötysuhde on suurilla nopeuksilla parempi kuin täyssähköratkaisussa, jossa polttomoottori vain pyörittää generaattoria, mutta ei suoraan liikuta autoa.
Pienillä nopeuksilla (ja liikkeellelähdössä varsinkin liukkaalla) sähköinen veto on parempi ja hakkaa polttomoottorin mennen tullen.
Paras rakenne olisi ehkä sellainen, jossa suurilla nopeuksilla polttomoottorin voima välitetään mekaanisesti pyöriin paremman hyötysuhteen saamiseksi, mutta liikkeellelähdössä ja pienillä nopeuksilla vetojärjestelmä on sähköinen.
Periaatteessa on totta, että ylämäessä paino pyrkii siirtymään takapyörille.
Toisaalta, jos takavetoisella ajat yksin tai autossa on kuljettajan lisäksi vain 1 matkustaja etuistuimella, niin tilanne on se, että auton paino on yleensä etuvoittoinen: moottori edessä, kuljettaja edessä, ainoa matkustaja (jos on) myös edessä.
Tällöin voi käydä niin, että ylämäessä, vaikka paino jossain määrin siirtyykin takapyörille, niin suuri osa painosta jää silti etupyörille.
Liikkeellelähdössä ja hitailla nopeuksilla sähkömoottorilla toimiva neliveto on ylivoimainen ratkaisu.
Pienillä nopeuksilla ei valtavia tehoja tarvita, joten autossa voisi olla 4 sähkömoottoria mitoitettu siten, että 4 sähkömoottoria yhdessä tuottavat riittävästi tehoa esim. 90 km/h nopeuteen tasaisella maalla enintään 10 m/s vastatuulella, ja jos vastatuulta on enemmän, on ylämäki, tai halutaan nopeutta yli 90 km/h, niin silloin polttomoottorin voimaa välitetään mekaanisesti (ainakin kahdelle) pyörälle.
- perusjutut kuntoon
Ei siihen ole mitään kikka-kolmosia. Kunnolliset nastat alle (uudet, ei mitkään 5 vuotta ajetut), painoa takakonttiin ja luistonrajoitin pois päältä. Vaatii tarkkaa kaasun käyttöä ettei ala sutia liikaa.
Jos on pakko ajaa mersulla eikä takavedolla meinaa pärjätä, niin vaihda nelivetoiseen 4matic-malliin. - ....................
Luistonesto ensin pois päältä, ei se etuvetokaan luistoesto päällä mäelle mene..
- 13+4
Eikös kaikissa luistonestolla varustetuissa ole se ominaisuus, että luistonesto ei ole päällä hitaissa nopeuksissa? Ainakaan itsellä se ei ole, joten hyvin pääsen mäet ylös, kun mökiltä lähden. Ei tarvitse erikseen napsutella luistonestoa pois.
- ....................
13+4 kirjoitti:
Eikös kaikissa luistonestolla varustetuissa ole se ominaisuus, että luistonesto ei ole päällä hitaissa nopeuksissa? Ainakaan itsellä se ei ole, joten hyvin pääsen mäet ylös, kun mökiltä lähden. Ei tarvitse erikseen napsutella luistonestoa pois.
Oma auto on -03 vuosimallia ja luistonesto on melkoisen vanhaa tekniikkaa... Paikaltaan kävelyvauhtiin se ei tosiaan taida toimia.
- 6+13
.................... kirjoitti:
Oma auto on -03 vuosimallia ja luistonesto on melkoisen vanhaa tekniikkaa... Paikaltaan kävelyvauhtiin se ei tosiaan taida toimia.
Mulla on -13 vuosimallia ja luistonesto ei ole päällä hitailla nopeuksilla. Hyvä ominaisuus, kun pitää ryömityttää loskassa ja lumessa.
- E220 CDI
6+13 kirjoitti:
Mulla on -13 vuosimallia ja luistonesto ei ole päällä hitailla nopeuksilla. Hyvä ominaisuus, kun pitää ryömityttää loskassa ja lumessa.
Mielestäni vetoluistonesto ASR kyllä on, sen tarkoitushan on helpottaa liikkeellelähtöä, mutta ajonhallinnasta (ESP) en ole varma aivan ensimetreillä?
Ainakaan uudehkojen Mersujen luistonhallintaa ei saa kokonaan pois päältä lainkaan. Se sanoo kyllä näppäimen painalluksen tai menu-valikon valinnan jälkeen "ESP OFF", mutta todellisuudessa ASR jää päälle täysillä ja ESP ottaa sallivamman asenteen.
- ssdklfsklgjre
pennut pomppimaan takapenkillä että painoa on edes käväisee välillä taka-akselin päällä :P
- lanssisetä pk-seutu
Tässä ammattikuskin kokemukseen perustuvaa tietoa, tavavetoisella olet talvella pulassa hankalissa paikoissa takarenkaiden pidon suhteen. Tilannetta ei yhtään helpota jotkin sutimisen rajoittimet koska ne ei salli yhtään sivuluisua vaan tökkäävät vauhdin samantien niin paljon että mäen nousu vähän sladissa on vain haave. Ei kai se etuvetoinenkaan mikään siunaus autuudesta ole mutta on siellä sen moottori edessä ja vaihteisto ja kuljettaja painona ja toiseksi kun vetäviä pyöriä voi vähän ohjata samalla hakien pitoa. Takaveto työntää kun taas hankalaissa paikoisa hitaissa nopeuksissa tarvitaan enemin vetovoimaa kuin työntövoimaa.
Periaatteessa kun puhutaan arkisen ajoista takavetoisella että mikä sen hyviä puolia on, kääntösäde. Etuvetoisella on kääntösäde usein niin suuri että pitää olla jalkapallokentän kokoinen alue että mahtuu kääntymään 180 astetta.
On kai tietysti fiilistelyä pistää litkään luisuun ambulanssi menee mutta mikä se hyöty on :) Kun seuraavassa pihassa olet sitten jumissa jos siellä on yksi lumikikkare.
Etuvetoisia hyviä pakuja en ole tähän päivään mennessä ajanut, kyse ei ole siitä mikä on vetotapa vaan muut asia. Mersu on ainoa joka tekee kunnon pakut piste.- lanssisetä pk-seutu
Tai korjataas vähän, mersun vito 110D A:lla tuli aikoinaan ajeltua, siinä oli hyvä etuvetoinen paku, vakaampaa menoa ei ole tähän päivään mennessä vastaan tullut. Fiaraanot, pösöt, shitikat ihan paskoja, en ala erittelemään miksi mutta ovat, kai ne menee jossain arkisessa vapaa-ajan ajossa mutta ei työajoon kiitos. Puhtia niissä on isoimmalla koneella ja automaattiloota että siitä ei jää kiinni. Muuten sellasia rimpuloita ja huono kuljettajan paikka ja kaikkea muuta..
- työmies tampere
lanssisetä pk-seutu kirjoitti:
Tai korjataas vähän, mersun vito 110D A:lla tuli aikoinaan ajeltua, siinä oli hyvä etuvetoinen paku, vakaampaa menoa ei ole tähän päivään mennessä vastaan tullut. Fiaraanot, pösöt, shitikat ihan paskoja, en ala erittelemään miksi mutta ovat, kai ne menee jossain arkisessa vapaa-ajan ajossa mutta ei työajoon kiitos. Puhtia niissä on isoimmalla koneella ja automaattiloota että siitä ei jää kiinni. Muuten sellasia rimpuloita ja huono kuljettajan paikka ja kaikkea muuta..
Minulla oli pari vuotta takavetoinen Mersun Vito ja voin sanoa, että sen "auton" ainoat hyvät puolet oli halvat huollot ja takavetoisuus.
Muutenhan tuo mersuntekele oli aivan täys paska, vaika sen uutena ostinkin.
Se oli kaikkein huonoin auto, mitä minulla on koskaan ollut.
Mutta etuvetoisella paketiautolla ei tee talvella yhtään mitään. Se on kiinni jokaisessa ylämäessä.
Nyt minulla on työautona takavetoinen transit. En ole sillä ollut kertaakaan missään kiinni ja olen sillä päässyt aivan joka paikkaan, johon on pitänyt mennä. Edellisellä, etuvetoisella transitilla, ei päässyt edes työpaikan pihasta tielle, ellei tie ollut hiekoitettu. - Takaveto lykkää paha
Se on totta jos täyttää takavetoisen tavaratilan hiekkasäkeillä niin sitten tulee ikävä ominaisuus puskee lumessa eikä etupyörät enää ohjaa ollenkaan
- E220 CDI
Takaveto lykkää paha kirjoitti:
Se on totta jos täyttää takavetoisen tavaratilan hiekkasäkeillä niin sitten tulee ikävä ominaisuus puskee lumessa eikä etupyörät enää ohjaa ollenkaan
Juuri näin. Ja jos se E on vielä automaattivaihteinen, on aliohjaavan luisun korjaaminen luotettava ESP:n haltuun, koska täsmällistä moottorijarrutusta ei ole.
- vedä takas
työmies tampere kirjoitti:
Minulla oli pari vuotta takavetoinen Mersun Vito ja voin sanoa, että sen "auton" ainoat hyvät puolet oli halvat huollot ja takavetoisuus.
Muutenhan tuo mersuntekele oli aivan täys paska, vaika sen uutena ostinkin.
Se oli kaikkein huonoin auto, mitä minulla on koskaan ollut.
Mutta etuvetoisella paketiautolla ei tee talvella yhtään mitään. Se on kiinni jokaisessa ylämäessä.
Nyt minulla on työautona takavetoinen transit. En ole sillä ollut kertaakaan missään kiinni ja olen sillä päässyt aivan joka paikkaan, johon on pitänyt mennä. Edellisellä, etuvetoisella transitilla, ei päässyt edes työpaikan pihasta tielle, ellei tie ollut hiekoitettu.Sulla on nyt mennyt käsitteet etu ja takaveto sekaisin..
- työmies tampere
vedä takas kirjoitti:
Sulla on nyt mennyt käsitteet etu ja takaveto sekaisin..
Oletkos itse koskaan ajanut "samaa" autoa, samalla varustuksella etuvetoisena ja takavetoisena?
Minä olen ja siksi pystyn kokemukseni perusteella niitä vertailemaan.
- 1 WD
Onhan siitä toki etua, jos on moottori tai muuta painoa vetävien pyörien päällä, mutta suurin virhe on siinä kun käytetään liikaa kaasua.
Takaveto-Transitillakin onnistui ajelemaan, kun käytti huonoissa paikoissa kääntyessä vain tyhjäkäyntikierroksia. Mäkiin piti satsata lumessa reilusti vauhtia ja ymmärtää lopussa keventää kaasua ettei ala sutimaan . Eihän takavetosella ollut mitään ongelmaa normaali maantiellä vaikka ei ollut aurattukaan. Tuli sentään reviteltyä talvisin takavetoisilla Volvoilla ja Ladoilla 25 vuotta, joten kokemusta on riittävästi siitä, että reilusti vaan kenkää ja sladissa läpi kurvien.- 2.4 STW
Omassa nuoruudessa itselläkin oli vain takavetoisia mutta nykyiset on tavallaan vaikeampia ajaa pahoissa paikoissa. Dieseleissä on väätöä aivan järjettömästi heti kun kaasua hipaiseekin ja sitä kautta renkaat pyörii tyhjää. Vetokontrolli vaikeampaa kuin vaparibensoilla silloin yli 20v sitten.
Nykyaikainen takavetoinen ei enää ole kovin kevytperäinen joten sitä kautta vetopitoa kyllä on ja kuormattuna tilanne vielä paranee. Ongelma vaan on kiemurtelu. Vaarallisinta on ohittaminen (kiihdyttäminen) jos on vähänkin loskaa. Luistonesto päällä vauhtia ei kasva luiston esto väliasennossakin auto on alta aikayskikön kuusikossa.
- E220 CDI
Minä menen ihan vaan ajamalla, mutta minulla onkin 2012 mallinen ;-)
Mitä jyrkempi mäki, sen suurempi osa auton painosta "kaatuu" taka-akselille jo staattisessa tilanteessa, kiihdytyksestä puhumattakaan.
Yllätyin itsekin, kun Eemeli kykeni mökkitieni jyrkkään mäkeen pysäytettynä jatkamaan matkaa yksinkertaisesta vain kaasua polkaisten, joko ESP OFF tai ESP ON asennossa, vaikka lumipolanteelle tihuutti 1 asteista vettä. Aiemmin olen kokeillut parilla etuveto-Volvolla C-Mersulla, joista yksikään ei nouse tuota mäkeä talvikelillä kuin vauhdilla. Ero ei johdu Eemelin vetovoimasta, jossa uskoisin sen häviävän ainakin S80 ja Cee farkulle? Mutta nuo aiemmat onkin kokeiltu samassa paikassa eri renkailla, koska Nokian 8 ei niiden aikana ollut saatavana.
Ja tässä resepti, kuinka se tehdään: Ensin heität mäkeen tai myyt jollekin ulkonäköä ostavalle ne Avantgardesi 245/45/17 leveät sukset, joita ei ole talviajoon tarkoitettu. Järkytyin itsekin ensimmäistä talvea W212 Eemelillä ajaessani auton mukana tulleiden lähes uusien nastarenkaiden surkeaa toimintaa, vaikka ne eivät olleet kuin 220:n keskimmäinen 225/55/16 koko. Tilalle niin kapeat pizzaleikkurit kuin kehtaat laittaa, vaikkapa neloskoneisen otteessakin mainittu 205/60/16. Niille vanteille kääritään testivoittajanastarenkaat, ja sitten on helppo ajaa. Jos liikkeellelähtö näyttää haasteelliselta, kannattaa polkaista jarrut ensin mäkipidättimen HOLD-tilaan, josta lähdet liikenteeseen pelkästään kaasua pehmeästi lisäten ja annat automatiikan hoitaa homman. Se nimittäin hoitaa sen paremmin kuin uskotkaan, kunhan annat sille tilaisuuden.
Unohda kaikki hiekkasäkit ja muut typeryydet, koska niitä ei tarvita ja niistä on haittaa. Eemelisi ei ole mikään Cee tai 300-Bemari 50/50 tasapainossa, vaan se on hieman nokkapainoinen. Sen kuuluukin olla, koska ostit sen kuitenkin automaattivaihteisena, eikä sinulla ole kovan laatikon täsmällistä moottorijarrutusta tarkkaan nelipyöräohjaukseen, joten auton on parempi ollakin hieman yliohjaavan puolella kääntyäkseen varmasti ilman aliohjausta.
Uskon asia tämä ei ole vähäisessäkään määrin, mutta kunnon renkaat tarvitaan.
Jos taas jostain syystä vetovoima pitää maksimoida ja etenkin ylämäkeen, silloin ei vastaus ole etuveto, vaan neliveto. - paras kitka
Mä olen käyttänyt eemelissäni green diamondeja, eikä ole ollut ongelmia. Ostan joka syksy uudet niin ei tarvitse ajella loppuun kuluneilla.
- Ei hyvä.
Nämä kuminauha-autot on niin vaikeita tapauksia omine helistimineen, että ikävä tulee mekaanista autoa. Naapuri ajoi 200 metriä kylätietä "matkustajana", pystymättä tekemään mitään - onneksi ei tullut autoa, eikä jalankulkijoita linjalle !
Keli: pieni sohjokerros, nopeus 60 km/h.
EI vanhalla takavetovolvolla olis tällaiseen seikkailuun tarvinnut suostua !- E220 CDI
Ajaisin itsekin mieluummin manuaalivaihtein, mutta tuosta Eemelistä tulee kaikkien muiden mielestä epäkurantti ilman tomaattia, joten annoin sen verran periksi vaihtoarvolle.
Eri aikakausien avustimet toimivat merkittävästi eri tavoin. Mersun vetoluistonesto on etevä, mutta ESP on vasta nykyisissä malleissa oppimassa sallimaan normaalin talviajon. Vanhemmat mallit heittäytyivät lähes ajonestoksi ja löivät kuljettajan käsirautoihin lumihiutaleen havaittuaan. Jos kaipaat paljon vapauksia ajolinjoihisi, osta mieluummin vaikka Audi tai BMW, joista löytyy vapaamielisempi ajotapavahti.
- afton
mä laitoin sen tähtinapin keskikonsolista päälle niin ei ollu mitään ongelmaa sekun vielä leikkaa tehoa 29% ja seuraa abs jarrun kehänopeutta ja sensori nokka-akselin takaa ottaa kierrokset laturin päästä omalla releellä ja lukko pamahtaa päälle ja ei oo mikään palalukko vaan hypoidiöiljytty liukulukko joka tässä mersussa on ollut vakiovarusteen lisänä s-mallissa.
- Seniori1
Pitää hankkia etuvetoinen auto talviajoon. Helpommalla pääsee, kun hankkii heti etuvetoisen. Takavetoinen on hyvä kuivalla asfaltilla.
- E220 CDI
Jos ajat mieluummin etuvetoisella niin osta toki etuvetoinen joka on sinulle juuri sopiva.
Mutta mitä pahaa me olemme sinulle tehneet, että niitä pitää väkisin tyrkyttää myös meidän muiden riesaksi? Tiedän kokemuksesta, että on meille kaikille parasta, etten esimerkiksi minä aja etuvetoista talvella, kun en kerran osaa etuvedon vaatimia temppuja liukkaalla.
Kolme talvea yritin ymmärtää mihin tarvitaan etuvetoisen tarjoamaa mahdollisuutta ajaa autoa muuhun kuin etupyörien osoittamaan suuntaan? En keksinyt vastausta, joten vaihdoin takaisin normaalisti ratista kääntyvään autoon. Mutta jos tykkäät ajaa autoa, jossa jäätiköllä ratti kääntyy ja pyörät kääntyy, mutta auto ei käänny, silloin etuveto sopii sinulle. Minä en vain osaa, joten vaihdoin MINUN MIELESTÄNI helpompaan. - Kenkurutakaveto
Kenkurulla olisi pitkät etujalat jos se olisi etuvetoinen vaan ei oo.
- E220 CDI
Kenkurutakaveto kirjoitti:
Kenkurulla olisi pitkät etujalat jos se olisi etuvetoinen vaan ei oo.
Mulla myös sama juttu, eli takajalat on pidemmät! Ilmankos takavetoinen autokin tuntuu minulle luontevammalta :-)
- Anonyymi
E220 CDI kirjoitti:
Mulla myös sama juttu, eli takajalat on pidemmät! Ilmankos takavetoinen autokin tuntuu minulle luontevammalta :-)
Tuosta tuli mieleen tapaus raskaasta teollisuustyöstä vuosien takaa nuorena hoikkana poikana. Koetin työntää raskasta taakkaa kiskoilla kulkevalla kelkalla mutta jalat luistivat ennenkuin kelkka kuormineen lähti liikkeelle johon pomo, takavetoisen Mersun omistaja, sanoi: ei taida olla painoa riittävästi kun sutii :D Ilmeisesti takavetomersujen kuskeille on tuttua että painoa lisää vetävien pyörien päälle niin pito lisääntyy, heh heh :D
Niin ja omat autoni ovat aina olleet etuvetoisia, ei ole ollut ylitsepääsemättömiä vaikeuksia liikkeellelähdössä.
- Ajan vain
En oikein ymmärrä näitä juttuja. Ajan ja pääsen sinne minne pitäkin mennä. Subaru.
- Annan mennä
En minäkään, etu vaiko taka tahi molemmat. Opel.
Vetoluistonesto pois päältä ja annat tarvittaessa takapyörien sutia *vähän*. Hyvät renkaat auttavat tietysti, esimerkiksi itselläni ihan kivat kiinalaiset kitkat, joilla jäisetkin mäet menevät mukavasti ylös.
Itse laitan radion äänettömälle tuossa vaiheessa, että kuulen paremmin moottorin kierrosluvun nousemisen. Muuten luiston hallinta on hieman haastavampaa ja perä saattaa lähteä sivulle...
Jos vauhtia ei saa ja mäki on äärimmäisen jyrkkä, voit joutua laittamaan takakonttiin lisäpainoa. Itselläni ei tätä tarvetta ole ollut, mutta varmasti löytyy sekin paikka, jossa tuo on tarpeen.
On totta, että etuvetoisella pääsee ylös mäet, joita takavetoisella ei pääse. Peruuttamalla. Mutta harvoin tuollaisia mäkiä liikenteessä tulee vastaan. Mökkiteillä ehkä voi olla.- E220 CDI
Muuten olen kanssasi aivan samaa mieltä, mutta aloittajan Mersun ESP OFF on vähän erikoistapaus.
Tuo Mersu on siitä ovela, että sen Suojelusenkeli kuittaa kyllä mukamas ottaneensa vapaapäivän, mutta ei oikeasti minnekään häippää. Ottaa vain liberaalimman asenteen ja antaa kuskin yrittää ensin itse, kun kerran arvelee osaavansa.
ESP OFF asennossa vetoluiston esto (ASR) jää päälle, kuten pitääkin. Sen sijaan ajonhallinta (ESP) ei puutu yhtä aikaa sutivien vetopyörien aiheuttamaan sivuliikkeeseen (tai nopeammassa ajossa nelipyöräohjaukseen) yhtä herkästi kuin oletusasetuksin.
- Anonyymi
Kyllä taka- ja etuvetoisissa on sellainen ero, että polanteinen mäki, johon takaveto jää rahisemaan nastarenkailla paikalleen, etuveto nousee kitkoilla ilman ongelmia.
Nastarengas kun sutaisee, jokaisen nastan kohdalla on ura eikä nasta enää ylety alustaan.- Anonyymi
Hyvät renkaat tottakai auttavat. Jengillä on tietenkin se harhaluulo, että mikä tahansa nastajyrsin, iästä ja kunnosta riippumatta, muuttaa talven kesäksi.
Jos vaikkapa TM talviautovertailuja on uskominen, niin ei ole enää kauheasti merkitystä sillä, vetääkö edestä vai työntääkö takaa. Luistonestojärjestelmien avulla saadaan takatuupparikin pysymään tiellä ja nousemaan mäen päälle. Toki näiden järjestelmienkin toiminnassa on pientä eroa autojen välillä, mutta aikoihin ei ole ihan luokattomia esityksiä nähty.
Siihen tietysti on syynsä, että etuveto on yleistynyt. Nykyisissä takatuuppareissa on painonjakauma aika 50:50. Vaan, jos tehdään pikkuauto, niin siinä jakauma lähestyykin helposti 60:40 lukemia = on onneton ajettava liukkaalla. Vielä surkeampi on pakettiauto takavedolla, jos keulalla on painava diesel ja takakontti tyhjänä. Jää kiinni tasamaallakin, nimim. kokemusta on. Tällaisessa ei edes luistonesto auta, kun molemmat puolet sutii tyhjää ilman lukkoperääkin tai käsijarrulla kikkailua. - Anonyymi
Automaatti auttaa hyvin liukkaalla kun on tasainen veto koko ajan päällä ja antaa kaasua maltilla, niin vetää ylös ja oikein liukkailla pitää vain ottaa hieman enemmän alkuvauhtia ja keventää kaasua loppunousussa, jos meinaa tulla pito-ongelmia. Hyvin on mennyt mäet ylös riippumatta siitä kummassa päässä veto sijaitsee.
Pahimpia virheitä on takavetoisella antaa kesken mäen lisää kaasua. Reilumpi alkuvauhti auttaa etenemään ja sitten on vara himmailla lopussa, jos on siihen tarvetta.
- Anonyymi
Täällä ei selvästikään ymmärretä luistoneston ja sutimisen eston eroa. Kaksi täysin ei asiaa.
- Anonyymi
Sutimisen esto estää suorallakin pyörän sutimisen esim. kiihdytyksessä tai liukkaalla. Luistonesto taas korjaa esim. mutkissa jarruttamalla aina sitä pyörää mitä tarvitsee, jotta auton perän luisu loppuu tai etuvetoisen auton puskeminen rauhoittuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 843369
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli442807Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.742336- 612298
Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki512231Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1162216Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv212053Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.202037- 621944
- 1081872