miten aiotte viettää joulua vai juhlitteko sitä ollenkaan?
miten juhlitte
12
107
Vastaukset
- Chom chom
Kotosalla, perheen kesken, ilman sen ihmeempää uskonnollista merkitystä. Joulu on minulle keskitalven ja vähitellen väistyvän pimeyden juhla, mahdollisuus olla yhdessä läheisten kanssa, tervetullut tauko töistä ja tilaisuus tuntea kiitollisuutta.
Laitetaan jouluruokaa, leivotaan, kyläillään. Aika normisettiä :) Kuusikin on, vaikka mies joka vuosi siitä aluksi rutiseekin.- öööh
Miksi pitää joka paikassa toitottaa ateismiaan?
- Chom chom
öööh kirjoitti:
Miksi pitää joka paikassa toitottaa ateismiaan?
Joka paikassa? Joulu mielletään käsittääkseni pitkälti kristilliseksi juhlaksi, ja jos kysytään joulun vietosta, saa kai kertoa, mitä joulu itselle merkitsee ja miten juhlaa viettää? Noita mainitsemiani asioita se edustaa monelle uskovaisellekin. Öööh, miksei vakaumuksestaan saisi puhua relevanteissa asiayhteyksissä? Miksi se ärsyttää?
Lisäys vielä vastaukseeni: joulun vieton tapoihin vaikuttanee sekin, onko lapsia vai ei. - stap, stap
Me vietämme mieheni kanssa perinteistä joulua. Käymme haudoilla viemässä kynttilöitä menetetyille omaisille, hiljennymme joulun rauhaan. Aterioimme saunan jälkeen ja aterian yhteydessä luemme evankeliumia. Käymme joulukirkossa kuuntelemassa jumalan sanaa. Pitää muistaa miksi vietämme joulua.
Ensin oli pari joulua, että meillä oli ulkomaalaisia vieraita, joten tehtiin perinteinen suomalainen joulu viimeisen päälle.
Sitten olin 10 joulua töissä, että perheelliset saivat viettää joulua ja minä tienata.
Tänäkin jouluna vaimo lähtee Japaniin ja minä menen systerille leikkimään joulua.
Joulu ei ole ollut, eikä tule olemaan meille mikään juttu.- China Dragon
Emme juhli joulua sen perinteisessä muodossa.
Tuo pohjautuu monen vuoden asumiseen maassa jossa ei juhlita joulua.
Kun jättää joulun väliin useana vuonna niin ei sitä osaa enää kaivata.
Joulu on rauhoittumisen ja lomailun aikaa, aikaa olla yhdessä. - ako si
China Dragon kirjoitti:
Joulu on rauhoittumisen ja lomailun aikaa, aikaa olla yhdessä.Kiinassa kristin usko kasvaa nopeaan tahtiin, uskoisin joulua joidenkin viettävän Kiinassakin, ainakin Hong Kongissa joulun läsnäolo näkyy selvästi katukuvassa.
Filippiineillä joulua vietetään, ja se on tärkeä tapahtuma, itseasiassa joulun odotus alkaa siellä jo syyskuusta johtuen er päätteestä kielessä September jne . Vietämme joulua perinteisesti Suomessa suvun kesken, ruoassa sekoitus kahden maan kulttuuria. Filippiineillä joulu riehakkaampi juhla raketteineen ja kyläilyineen ja Suomessa taas hiljennytään, nämä asiat olivat uutta minulle Filippiineillä ja hänelle Suomessa silloin yli 10 vuotta sitten ensikertaa, nykyään näitä asioita ei tule ihmeteltyä. - Chom chom
ako si kirjoitti:
Kiinassa kristin usko kasvaa nopeaan tahtiin, uskoisin joulua joidenkin viettävän Kiinassakin, ainakin Hong Kongissa joulun läsnäolo näkyy selvästi katukuvassa.
Filippiineillä joulua vietetään, ja se on tärkeä tapahtuma, itseasiassa joulun odotus alkaa siellä jo syyskuusta johtuen er päätteestä kielessä September jne . Vietämme joulua perinteisesti Suomessa suvun kesken, ruoassa sekoitus kahden maan kulttuuria. Filippiineillä joulu riehakkaampi juhla raketteineen ja kyläilyineen ja Suomessa taas hiljennytään, nämä asiat olivat uutta minulle Filippiineillä ja hänelle Suomessa silloin yli 10 vuotta sitten ensikertaa, nykyään näitä asioita ei tule ihmeteltyä.Mieheni synnyinmaassa joulu kyllä näkyi, koska maassa on katolisia ja jonkin verran protestanttejakin. Ei-kristityille nuorille se ei kuitenkaan merkinnyt muuta kuin hyviä bileitä. Nykyään joulu näkyy katukuvassa enemmänkin, kuten moni muu länsimaisena pidetty juhla, onhan se hyvää bisnestä.
Suomalaisen joulun rauhallisuus, jopa melankolisuus, oli yllätys minunkin miehelleni. Ja se, kuinka tiiviisti vetäydytään oman perheen/suvun piiriin. Tässä tosin on Suomessakin paljon eroja. China Dragon kirjoitti:
Joulu on rauhoittumisen ja lomailun aikaa, aikaa olla yhdessä.Meillä taas vaimoni panostaa hullun lailla jouluun leipoen, kinkkua paistaen ja taloa koristellen.
Erityisesti joulukuusen pitää olla näyttävä ja hän käy eräänlaista "kisaa" muiden kiinalaisten kanssa kenellä näyttävin joulu ja siinä kisassa ei muovikuusella paljon virkaa ole.:)
Kai tuo hänen jouluperinne juontaa juurensa Kiinasta jossa hän joka joulu panosti joulukoristukseen omassa myymälässään. Kunnon kauppiashan osaa ottaa hyödyn kaikesta siitä, millä myyntiä voidaan lisätä ja joulukoristeltu jouluhenkinen myymälä vetää myös Kiinassa asiakkaita ihan eri tavalla kun koristelematon.
- 8+8
Tehdään jouluruokaa (vähän sovelletusti), minä syön kinkkua ja mieheni kalkkunaa. Emme muuten vietä joulua.
- Babyl...
Heippa,
Me oltiin miehen ja lasten kanssa mun vanhemmilla aatto. Katottiin joulurauhan julistus, syötiin puuroa.
Mun isä ja mies lähti lasten kanssa ulkoilemaan kun minä ja äiti jäätiin vielä laittamaan viimeisiä ruokia parit lahjojen paketoinnit.
Ulkoilun jälkeen koottiin edeltävänä iltana lasten kanssa leivottu piparkakkutalo.
Iltaruokailun jälkeen kävi joulupukki ja joskus ennen klo 20 lähdettiin kotio.
Eilen ja tänään on lapset meuhkanneet uusien lelujen kanssa ja sitten vähän ulkoiltu koko poppoo.
Perussettiä. - ateisti poppoo
Babyl... kirjoitti:
Heippa,
Me oltiin miehen ja lasten kanssa mun vanhemmilla aatto. Katottiin joulurauhan julistus, syötiin puuroa.
Mun isä ja mies lähti lasten kanssa ulkoilemaan kun minä ja äiti jäätiin vielä laittamaan viimeisiä ruokia parit lahjojen paketoinnit.
Ulkoilun jälkeen koottiin edeltävänä iltana lasten kanssa leivottu piparkakkutalo.
Iltaruokailun jälkeen kävi joulupukki ja joskus ennen klo 20 lähdettiin kotio.
Eilen ja tänään on lapset meuhkanneet uusien lelujen kanssa ja sitten vähän ulkoiltu koko poppoo.
Perussettiä.Ollaan bailattu ja nautitti vapaapäivistä, joulu ei meille merkitse oikeastaan yhtään mitään. Täällä maaseudun rauhassa hyvä juhlia ja pistää musiikit soimaan, ei ole lähistöllä ristin sielua häiriintymässä. Huomenna palataan kaupunkiin ja alkaa se tavallinen arki, ja onhan vuodenvaihde vielä edessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä392955- 632344
- 1742304
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?331998- 171375
Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411346Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?221343- 101224
- 221201
- 111194