jouduin sairaalaan vaikean molemminpuolisen keuhkoveritulpan johdosta ja syyksi paljastui käyttämäni yasmin e-pillerit,jotka yli vuosi sitten oli minulle määrätty.Onko kellään muulla kokemuksia siitä,että e-pillerit olisivat aiheuttaneet veritulpan? Ennen veritulppaa olin täysin terve ihminen,ja pillereitä lääkäri suositteli täysin turvallisena vaihtoehtona.
En saa enää koskaan käyttää hormoniehkäisyä ja kondomit on miehelleni liian pieniä,onko olemassa hormoonittomia vaihtoehtoja?
keuhkoveritulppa e-pillereistä
22
5301
Vastaukset
- Susku
Kyllä on. Mä sain aivoinfarktin syötyäni pillereitä 3 vuotta Muistaakseni merkki oli Trinordiol. Voi olla, että nimi meni metsään, mutta sinne päin kuitenkin. Sain molempiin silmiin pysyvät näkökenttäpuutokset. Myöhemmissä tutkimuksissa sitten löytyi geenivirhe (aiheuttaa laskimotukoksia), jolla infarkti selitettiin.
Ruotsissahan on muutamat ihmiset saaneet isojakin korvauksia pillereiden aiheuttamista tukoksista/infarkteista/kuolioista. Kukahan täällä lähtisi asiaa ajamaan, olisin aika halukas kuulemaan kriteerit, joilla korvaukset on saatu. Mulle on tästä infarktista ollut vielä myöhemminkin riesaa, siksi haluaisin saada jonkun "pään pölkylle" asiasta. Nyt kaikki vapaaehtoiset juristit töihin, uskon, että tässä maassa on monia muitakin, joille pillerit ovat tehneet tuhojaan. - E pilleristä
Keuhko veritulppa! Varmasti!
- myös
Minulla tuli myös keuhkoveritulppa molempiin keuhkoihin pillereiden takia, merkkiä en muista.. Jos joku tosiaan lähtee hakeen korvauksia, niin kertokaa minullekin miten se tapahtuu..
- Minni
Pakko vähän kommentoida...
Kaikkihan sen tietää, että pillerit voi noita aiheuttaa, eikö?! Lukee joka ikisen pilleri valmisteen tuoteselosteessa!
Suomessa on _todella_ vaikea saada korvauksia, potilas ottaa itse riskin, kukaan ei pakota käyttämään, kuten ei esimerkiksi polttamaan tupakkaa -> voihan sekin aiheuttaa keuhkosyöpää.
Veritulppariski on pienempi kuulemma e-pillereitä popsiessa, kuin raskaana ollessa, jolloin se myös nousee.- lisää...
Mun mielestä on vähän tökeröä rinnastaa e-pillereiden käyttöä tupakanpolttoon. Ehkäisy ei kuitenkaan ole mikään paha tapa, vaan kuuluu normaaliin elämään. Valitettavasti hormonaalinen ehkäisy on monille epäsopivaa ja voi aiheuttaa riskejä, mutta hormonaaliselle ehkäisylle ei kuitenkaan kovin paljoa löydy ns. helppoja vaihtoehtoja.
Lukeehan noissa tuoteselosteissa varoitukset kaikenmaailman haittavaikutuksista, niinkuin kaikissa muissakin lääkkeissä. (Eri asia on ,kuinka tarkkaan jokainen lukee esim. särkylääkkeiden tuoteselosteet.)Sivuvaikutuksia kuitenkin järjestelmällisesti vähätellään, eikä niihin mielestäni kiinnitetä tarpeeksi huomiota. Juuri pillerit hankkinut nuori terve henkilö ei todennäköisesti kauheasti kiinnitä noihin huomiota. Eikä lääkäritkään siihen kannusta. Kantapään kautta sitä sitten oppii. Onneksi nyt on ollut keskustelua julkisuudessakin mahdollisista riskeistä, jotta voi sitten punnita oman terveydensä tärkeyttä. Pointtina oli siis, että kukaan ei pakota käyttäämään, mutta eri asia on miten noihin riskeihin suhtudutaan. Monet ns. asiantuntijat (terkkarit) saattavat edelleen vähätellä ja kyseenalaistaa noita riskejä. - Minni
lisää... kirjoitti:
Mun mielestä on vähän tökeröä rinnastaa e-pillereiden käyttöä tupakanpolttoon. Ehkäisy ei kuitenkaan ole mikään paha tapa, vaan kuuluu normaaliin elämään. Valitettavasti hormonaalinen ehkäisy on monille epäsopivaa ja voi aiheuttaa riskejä, mutta hormonaaliselle ehkäisylle ei kuitenkaan kovin paljoa löydy ns. helppoja vaihtoehtoja.
Lukeehan noissa tuoteselosteissa varoitukset kaikenmaailman haittavaikutuksista, niinkuin kaikissa muissakin lääkkeissä. (Eri asia on ,kuinka tarkkaan jokainen lukee esim. särkylääkkeiden tuoteselosteet.)Sivuvaikutuksia kuitenkin järjestelmällisesti vähätellään, eikä niihin mielestäni kiinnitetä tarpeeksi huomiota. Juuri pillerit hankkinut nuori terve henkilö ei todennäköisesti kauheasti kiinnitä noihin huomiota. Eikä lääkäritkään siihen kannusta. Kantapään kautta sitä sitten oppii. Onneksi nyt on ollut keskustelua julkisuudessakin mahdollisista riskeistä, jotta voi sitten punnita oman terveydensä tärkeyttä. Pointtina oli siis, että kukaan ei pakota käyttäämään, mutta eri asia on miten noihin riskeihin suhtudutaan. Monet ns. asiantuntijat (terkkarit) saattavat edelleen vähätellä ja kyseenalaistaa noita riskejä.Tuo tupakointi oli vain esimerkki, et siitäkään saa korvauksia _Suomessa_, jos keuhkosyöpä tulee.
Ja minun mielestä e-pillerit on myös vapaaehtoinen valinta (nimimerkillä juuri vuoden käyttänyt kondoomia, vakituisessa avoliitossa). Toki se on sen verran hankalaa, että nyt aloitan evran käytön.
Itse kuitenkin lukeudun niinhin, jotka lukevat nuo tuoteselosteet tarkkaan, kysyin asiasta vielä lääkäriltäkin. Hän sanoi saman mitä tuoteselosteess lukee, veritulppariski on korkeampi raskaana ollessaan.
itse tiedostan tuon riskin, mutta sen takia en jätä syömättä tai käyttämättä, todennäköisyys on kuitenkin hyvin pieni, yhtälailla ajelen autolla päivittäin, vaikka luultavasti suuremmalla todennäköisyydellä kuin veritulpan saaminen joudun kolariin tai onnettomuuteen.
Lääkäri myös sanoi minulle, että tupakointi lisää näitä riskejä _huomattavasti_. - lisää...
Minni kirjoitti:
Tuo tupakointi oli vain esimerkki, et siitäkään saa korvauksia _Suomessa_, jos keuhkosyöpä tulee.
Ja minun mielestä e-pillerit on myös vapaaehtoinen valinta (nimimerkillä juuri vuoden käyttänyt kondoomia, vakituisessa avoliitossa). Toki se on sen verran hankalaa, että nyt aloitan evran käytön.
Itse kuitenkin lukeudun niinhin, jotka lukevat nuo tuoteselosteet tarkkaan, kysyin asiasta vielä lääkäriltäkin. Hän sanoi saman mitä tuoteselosteess lukee, veritulppariski on korkeampi raskaana ollessaan.
itse tiedostan tuon riskin, mutta sen takia en jätä syömättä tai käyttämättä, todennäköisyys on kuitenkin hyvin pieni, yhtälailla ajelen autolla päivittäin, vaikka luultavasti suuremmalla todennäköisyydellä kuin veritulpan saaminen joudun kolariin tai onnettomuuteen.
Lääkäri myös sanoi minulle, että tupakointi lisää näitä riskejä _huomattavasti_.Ei mistään tupakoinnista nyt todellakaan mitään korvauksia pitäisi saada, koska se jos mikä nyt on omaa tyhmyyttä, jos haluaa savustaa omat keuhkonsa (valitettavan usein myös sivullisten keuhkot).
Itse lukeudun myös niihin, jotka lukevat tuoteselosteet tarkkaan, ja onneksi itselleni ei ole näitä vakavampia seuraamuksia tullut. Mutta kaikkia "lievempiä" kylläkin niin paljon, että lopetin juuri pillerit tai itse asiassa renkaan. Vakituisessa avoliitossa pitää siis ruveta leikkimään kondomin kanssa. Onneksi mies on ymmärtäväinen = )
Mulla on täysymmärrys niitä ihmisiä kohtaan, jotka on ollut täysin terveitä, mutta ovat kuitenkin saaneet vaikka aivoinfarktin. Se tarkoittaa pysyvää aivovammaa. Kukaan terve ihminen ei odota saavansa tuollaista vammaa pillereistä, vaikka varoitustekstit löytyy. Yhtenä syynä pidän tähän sitä, ettei niistä riskeistä edelleenkään puhuta tarpeeksi! Niistä täytyy tosiaan itse osata kysyä lääkäriltä. Ja miten pieni se todennäköisyys sitten on saada jokin sairaus...hhmmm. Tilastotkin voi vääristää tietoja syystä jos toisesta. Lääkeyhtiöitä vastaan saa todella tapella. Merciloninkin kohdalla meni kymmenen vuotta ennekuin korvausvaateet meni läpi. Lääkeyhtiöillä on sen verran suuret rahat pelissä, ettei riskejä tai sairastumisia myönnetä ennekuin on ihan pakko. - Minni
lisää... kirjoitti:
Ei mistään tupakoinnista nyt todellakaan mitään korvauksia pitäisi saada, koska se jos mikä nyt on omaa tyhmyyttä, jos haluaa savustaa omat keuhkonsa (valitettavan usein myös sivullisten keuhkot).
Itse lukeudun myös niihin, jotka lukevat tuoteselosteet tarkkaan, ja onneksi itselleni ei ole näitä vakavampia seuraamuksia tullut. Mutta kaikkia "lievempiä" kylläkin niin paljon, että lopetin juuri pillerit tai itse asiassa renkaan. Vakituisessa avoliitossa pitää siis ruveta leikkimään kondomin kanssa. Onneksi mies on ymmärtäväinen = )
Mulla on täysymmärrys niitä ihmisiä kohtaan, jotka on ollut täysin terveitä, mutta ovat kuitenkin saaneet vaikka aivoinfarktin. Se tarkoittaa pysyvää aivovammaa. Kukaan terve ihminen ei odota saavansa tuollaista vammaa pillereistä, vaikka varoitustekstit löytyy. Yhtenä syynä pidän tähän sitä, ettei niistä riskeistä edelleenkään puhuta tarpeeksi! Niistä täytyy tosiaan itse osata kysyä lääkäriltä. Ja miten pieni se todennäköisyys sitten on saada jokin sairaus...hhmmm. Tilastotkin voi vääristää tietoja syystä jos toisesta. Lääkeyhtiöitä vastaan saa todella tapella. Merciloninkin kohdalla meni kymmenen vuotta ennekuin korvausvaateet meni läpi. Lääkeyhtiöillä on sen verran suuret rahat pelissä, ettei riskejä tai sairastumisia myönnetä ennekuin on ihan pakko.Jatketaan nyt vielä vähän :)
Toki multakin löytyy täydet sympatiat näille, jotka ovat saaneet jonkun vakavan haittavaikutuksen (eihän aivoveritulpasta aina mitään pysyvää haittaa jää!).Koen asian vaan niin, että kaikessa on aina riskinsä, valitettavasti.
Turunsanomissa oli viikonloppuna artikkeli näistä pillereitten nyt aiheuttamasta kohusta ja gynekologi siinä kommentoi, että hän kirjoittaa päivittäin aborttilähetteitä ja abortti on jo huomattavasti suurempi riski, hänen mielestä.
Kuten kirjoitit, että ihmiset eivät mieti näitä vakavia riskejä, kuinka moni miettii, kun päättää alkaa lapsia hankkimaan raskauden aikaisia riskejä? Tosi asia on, että Suomessa kuolee vuosittain ihmisiä niin raskauden aiheuttamiin komplikaatioihin tai synnytykseen. Harvempi varmaan miettii näitä.
Ja itselläni heräsi kysymys, että miten voidaan päätellä tai perustella, että veritulppa johtuu pillereistä tms? Nyt olisikin kiva kuulla näiltä, jotka ovat tälläisen valitettavan kokeneet, että miten lääkärit sen määrittelee, että pillerit esimerkiksi ovat aiheuttaneet.
Itse mietin hormonaalista ehkäisyä käyttäessä ehkä enemmän onko niillä jotain tekemistä lapsettomuuden kanssa tai miten ne vaikuttaa esimerkiksi rintasyöpää, mihin sairastuu joka kymmenes nainen jossain vaiheessa elämää. Luulen, että sitä kannattaisi jokaisen miettiä. - lisää...
Minni kirjoitti:
Jatketaan nyt vielä vähän :)
Toki multakin löytyy täydet sympatiat näille, jotka ovat saaneet jonkun vakavan haittavaikutuksen (eihän aivoveritulpasta aina mitään pysyvää haittaa jää!).Koen asian vaan niin, että kaikessa on aina riskinsä, valitettavasti.
Turunsanomissa oli viikonloppuna artikkeli näistä pillereitten nyt aiheuttamasta kohusta ja gynekologi siinä kommentoi, että hän kirjoittaa päivittäin aborttilähetteitä ja abortti on jo huomattavasti suurempi riski, hänen mielestä.
Kuten kirjoitit, että ihmiset eivät mieti näitä vakavia riskejä, kuinka moni miettii, kun päättää alkaa lapsia hankkimaan raskauden aikaisia riskejä? Tosi asia on, että Suomessa kuolee vuosittain ihmisiä niin raskauden aiheuttamiin komplikaatioihin tai synnytykseen. Harvempi varmaan miettii näitä.
Ja itselläni heräsi kysymys, että miten voidaan päätellä tai perustella, että veritulppa johtuu pillereistä tms? Nyt olisikin kiva kuulla näiltä, jotka ovat tälläisen valitettavan kokeneet, että miten lääkärit sen määrittelee, että pillerit esimerkiksi ovat aiheuttaneet.
Itse mietin hormonaalista ehkäisyä käyttäessä ehkä enemmän onko niillä jotain tekemistä lapsettomuuden kanssa tai miten ne vaikuttaa esimerkiksi rintasyöpää, mihin sairastuu joka kymmenes nainen jossain vaiheessa elämää. Luulen, että sitä kannattaisi jokaisen miettiä.Riskejä on elämä täynnä, myönnän sen. Mutta jos on vähänkin mahdollisuus pienentää niitä, niin hyvä niin. Peräänkuulutan tässä lisää vastuuta niille, joita näitä reseptejä kirjoittelevat, eikä ne lääkeyhtiötkään aina ihan viattomia ole.
Aivoinfarkti ei välttämättä tarkoita pysyvää vammaa, jos on kyse lievästä ohimenevästä häiriöstä. VAlitettavasti näin ei yleensä ole, ja hoitoon pääsyn nopeus on ratkaisevaa.
Abortti on varmasti tosiaan riski. Olen kanssa kuullut, että lääkärit mieluummin määräävät pillereitä kuin tekevät abortteja. Mutta kun ei ne pilleritkään ole 100% ehkäisymuoto. Itse asiassa tiedän liian monta naista, jotka ovat tulleet raskaaksi käyttäessään pillereitä (kyseessä ei siis ole ollut huolimaton käyttö) Olikohan se niin, ettei joidenkin pilleireden hormonipitoisuudet riitä tietyille henkilöille. Jotenkin tuntuu, että pillereihin luotetaan tuossa mielessä liikaa. Kondomin rikkoutumisen huomaa heti, ja asian voi hoitaa jälkiehkäisyllä. Pillereitä käyttäessä kuukutiset voi vaan jatkua, vaikka on raskaana. Eri asia on sitten, kuinka paljon noita abortteja syntyy sen tähden, ettei henkilöt viitsi huolehtia mistään ehkäisystä.
Aivoinfarkti oli tosiaan vain yksi esimerkki, eli kyllä esim. rintasyöpä on paljon yleisempää. Mahdollisesta pillerien aiheuttamasta lapsettomuudesta ei kauheasti löydy tietoa suuntaan jos toiseen. Kyllä mua pelottaa myös tuo lapsettomuuden mahdollisuus. Sitten on esim. ehkäisyrenkaat yms. muut uudet ehkäisykeinot. Kuinhakan monta vuotta noita on testattu. Ettei kymmenen vuoden päästä sitten löydy jotain ikäviä haittavaikutuksia...vieras esine emättimessä ei tunnu kovin luonnolliselta. - Pieni huomio
lisää... kirjoitti:
Lukeehan noissa tuoteselosteissa varoitukset kaikenmaailman haittavaikutuksista, niinkuin kaikissa muissakin lääkkeissä. (Eri asia on ,kuinka tarkkaan jokainen lukee esim. särkylääkkeiden tuoteselosteet.)Sivuvaikutuksia kuitenkin järjestelmällisesti vähätellään, eikä niihin mielestäni kiinnitetä tarpeeksi huomiota. Juuri pillerit hankkinut nuori terve henkilö ei todennäköisesti kauheasti kiinnitä noihin huomiota. Eikä lääkäritkään siihen kannusta. Kantapään kautta sitä sitten oppii. Onneksi nyt on ollut keskustelua julkisuudessakin mahdollisista riskeistä, jotta voi sitten punnita oman terveydensä tärkeyttä. Pointtina oli siis, että kukaan ei pakota käyttäämään, mutta eri asia on miten noihin riskeihin suhtudutaan. Monet ns. asiantuntijat (terkkarit) saattavat edelleen vähätellä ja kyseenalaistaa noita riskejä._ Ehkäisy ei kuitenkaan ole mikään paha tapa, vaan kuuluu normaaliin elämään._
Ehkäisykin tapahtuu usein lääkkeillä (e-pillerit). Sitä on moneen kertaan monessa paikassa korostettu, että e-pillerit ovat nimenomaan LÄÄKKEITÄ, eivät mitään "normaaliin" elämään kuuluvaa. Jokaisella lääkkeellä on sivuvaikutuksensa, varsinkin jos niitä syö joka päivä.
Itsekin syön pillereitä, koska kaikkea ei voi saada, kuten hormonitonta 100% ehkäisyä. - Minni
lisää... kirjoitti:
Riskejä on elämä täynnä, myönnän sen. Mutta jos on vähänkin mahdollisuus pienentää niitä, niin hyvä niin. Peräänkuulutan tässä lisää vastuuta niille, joita näitä reseptejä kirjoittelevat, eikä ne lääkeyhtiötkään aina ihan viattomia ole.
Aivoinfarkti ei välttämättä tarkoita pysyvää vammaa, jos on kyse lievästä ohimenevästä häiriöstä. VAlitettavasti näin ei yleensä ole, ja hoitoon pääsyn nopeus on ratkaisevaa.
Abortti on varmasti tosiaan riski. Olen kanssa kuullut, että lääkärit mieluummin määräävät pillereitä kuin tekevät abortteja. Mutta kun ei ne pilleritkään ole 100% ehkäisymuoto. Itse asiassa tiedän liian monta naista, jotka ovat tulleet raskaaksi käyttäessään pillereitä (kyseessä ei siis ole ollut huolimaton käyttö) Olikohan se niin, ettei joidenkin pilleireden hormonipitoisuudet riitä tietyille henkilöille. Jotenkin tuntuu, että pillereihin luotetaan tuossa mielessä liikaa. Kondomin rikkoutumisen huomaa heti, ja asian voi hoitaa jälkiehkäisyllä. Pillereitä käyttäessä kuukutiset voi vaan jatkua, vaikka on raskaana. Eri asia on sitten, kuinka paljon noita abortteja syntyy sen tähden, ettei henkilöt viitsi huolehtia mistään ehkäisystä.
Aivoinfarkti oli tosiaan vain yksi esimerkki, eli kyllä esim. rintasyöpä on paljon yleisempää. Mahdollisesta pillerien aiheuttamasta lapsettomuudesta ei kauheasti löydy tietoa suuntaan jos toiseen. Kyllä mua pelottaa myös tuo lapsettomuuden mahdollisuus. Sitten on esim. ehkäisyrenkaat yms. muut uudet ehkäisykeinot. Kuinhakan monta vuotta noita on testattu. Ettei kymmenen vuoden päästä sitten löydy jotain ikäviä haittavaikutuksia...vieras esine emättimessä ei tunnu kovin luonnolliselta.Minunkin täytyy tunnustaa, että olen erityisesti pelännyt ja miettinyt niitä mahdollisia haittavaikutuksia näistä uusista valmisteista, siis jotka mahdollisesti selviäisivät, vaikka kymmenen vuoden päästä. Se oli yksi iso syy miksi lopetin renkaan käytön neljän kuukauden jälkeen. Nyt kuitenkin aion aloittaa laastarin käytön ja aika hyvillä mielillä.
Jostakin joskus luin, että e-pillereitä syöneet tulevat nopeammin raskaaksi, kuin ei e-pillereitä syöneet, tiedä häntä, tietoa ja varsinkin ristiriitaista sellaista tuntuu olevan paljon. Rintasyöpäriskin kerrotaan olevan vähän korkeampi, mutta toisaalta minulle on myös sanottu, että e-pillerit alentaa sitä (rintasyöpä riski kasvaa mitä pidempi väli on ensimmäisellä synnytyksellä ja kuukautisten alkamisella ja pillereitä syödessä elimistö on ns. valeraskaustilassa, eli tuo aika ei olisi niin pitkä), mutta tiedä häntä.
Olen kuullut, että Jasmineista varsinkin on viime aikoina kai tullut näitä veritulppia (jonkun gynekologi ei sitä suositellut sen takia). - vielä...
Pieni huomio kirjoitti:
_ Ehkäisy ei kuitenkaan ole mikään paha tapa, vaan kuuluu normaaliin elämään._
Ehkäisykin tapahtuu usein lääkkeillä (e-pillerit). Sitä on moneen kertaan monessa paikassa korostettu, että e-pillerit ovat nimenomaan LÄÄKKEITÄ, eivät mitään "normaaliin" elämään kuuluvaa. Jokaisella lääkkeellä on sivuvaikutuksensa, varsinkin jos niitä syö joka päivä.
Itsekin syön pillereitä, koska kaikkea ei voi saada, kuten hormonitonta 100% ehkäisyä.-Ehkäisy ei kuitenkaan ole mikään paha tapa, vaan kuuluu normaaliin elämään.-
Eli viittasin tällä siihen, ettei ehkäisyä tulisi verrata tupakointiin. Ja kyllä ehkäisy aikas "normaaliin" elämään kuuluu. E-pillerit nyt sitten on eri asia. Hormonaalinen ehkäisy kuuluu nykyään todella usean naisen elämään. Ongelmaksi tämä muodotuukin silloin, kun nuoret tytöt luulevat pillerien kuuluvan automaattisesti jokaisen seksuaalisesti aktiivisen elämään. Tämä näkyy siinä, että liian monet käyttävät irtosuhteissa pelkästään pillereitä.
-Sitä on moneen kertaan monessa paikassa korostettu, että e-pillerit ovat nimenomaan LÄÄKKEITÄ-
Ehkä tällä palstalla joo. Mutta ensimmäisiä pillereitä hankkivilla tiedot voi olla paljon hatarammat, eikä lääkärit aina lisää sitä tietoa. Plus, että nuoret tytöt voi olla liian innokkaita/tyhmiä ajatellakseen moisia asioita. Pillereiden käytön ei pitäisi siis olla mikään itsestään selvä asia. - Susku
vielä... kirjoitti:
-Ehkäisy ei kuitenkaan ole mikään paha tapa, vaan kuuluu normaaliin elämään.-
Eli viittasin tällä siihen, ettei ehkäisyä tulisi verrata tupakointiin. Ja kyllä ehkäisy aikas "normaaliin" elämään kuuluu. E-pillerit nyt sitten on eri asia. Hormonaalinen ehkäisy kuuluu nykyään todella usean naisen elämään. Ongelmaksi tämä muodotuukin silloin, kun nuoret tytöt luulevat pillerien kuuluvan automaattisesti jokaisen seksuaalisesti aktiivisen elämään. Tämä näkyy siinä, että liian monet käyttävät irtosuhteissa pelkästään pillereitä.
-Sitä on moneen kertaan monessa paikassa korostettu, että e-pillerit ovat nimenomaan LÄÄKKEITÄ-
Ehkä tällä palstalla joo. Mutta ensimmäisiä pillereitä hankkivilla tiedot voi olla paljon hatarammat, eikä lääkärit aina lisää sitä tietoa. Plus, että nuoret tytöt voi olla liian innokkaita/tyhmiä ajatellakseen moisia asioita. Pillereiden käytön ei pitäisi siis olla mikään itsestään selvä asia.Pillereitähän kirjoitetaan nuorille tytöille esim. huonon ihon/epäsäännöllisten kuukautisten takia ja siinä sivussa sitten saa myös ehkäisysuojan. Jotenkin musta tuntuu, että kun esim. 14 vuotiaalle tytölle kirjoitetaan ehkäisypillerit ns. sairauden hoitoon, osataanko silloin kysyä/kertoa kaikkia asioita puolin sekä toisin, ja ymmärtääkö nuori, mitä tulee suuhunsa pistettyä. Me kaikki ollaan vaan niin erilaisia, yhdelle sopii yksi, toiselle toinen. Mutta omalla kohdallani hormonaalinen ehkäisy on ollut kiellettyä aivoinfarktin jälkeen ja hyvin olen pärjäillyt ilmankin. Ja poistetaanhan markkinoilta jatkuvasti lääkkeitä, joiden haitat tietyille ihmisryhmille selviää vasta vuosien jälkeen.
Mä olen pysyvän haitan kanssa elänyt vuosia (näkökenttäpuutokset), joten en ainakaan tuputa näitä valmisteita kenellekään. Ja jokainenhan tekee päätökset itse omasta elämästään. - Minni
Susku kirjoitti:
Pillereitähän kirjoitetaan nuorille tytöille esim. huonon ihon/epäsäännöllisten kuukautisten takia ja siinä sivussa sitten saa myös ehkäisysuojan. Jotenkin musta tuntuu, että kun esim. 14 vuotiaalle tytölle kirjoitetaan ehkäisypillerit ns. sairauden hoitoon, osataanko silloin kysyä/kertoa kaikkia asioita puolin sekä toisin, ja ymmärtääkö nuori, mitä tulee suuhunsa pistettyä. Me kaikki ollaan vaan niin erilaisia, yhdelle sopii yksi, toiselle toinen. Mutta omalla kohdallani hormonaalinen ehkäisy on ollut kiellettyä aivoinfarktin jälkeen ja hyvin olen pärjäillyt ilmankin. Ja poistetaanhan markkinoilta jatkuvasti lääkkeitä, joiden haitat tietyille ihmisryhmille selviää vasta vuosien jälkeen.
Mä olen pysyvän haitan kanssa elänyt vuosia (näkökenttäpuutokset), joten en ainakaan tuputa näitä valmisteita kenellekään. Ja jokainenhan tekee päätökset itse omasta elämästään.Kiinnostaisi vielä tietää, että mistä lääkärit tiesivät varmasti, että aiheuttaja oli pillerit? Oliko se virallinen diagnoosi? Kerrottiinko sulle kuinka paljon näitä tapauksia on ollut tms?
Aftonbladetissa luki, että riski on ilman pillereitä syövällä ihmisellä 1-1,5/10 000, toisen sukupolven pillereillä 2 / 10000 ja kolmannen sukupolven pillereillä 3-4/10000 ja raskaana ollessa 10-20/10000 - Susku
Minni kirjoitti:
Kiinnostaisi vielä tietää, että mistä lääkärit tiesivät varmasti, että aiheuttaja oli pillerit? Oliko se virallinen diagnoosi? Kerrottiinko sulle kuinka paljon näitä tapauksia on ollut tms?
Aftonbladetissa luki, että riski on ilman pillereitä syövällä ihmisellä 1-1,5/10 000, toisen sukupolven pillereillä 2 / 10000 ja kolmannen sukupolven pillereillä 3-4/10000 ja raskaana ollessa 10-20/10000Eihän sitä kukaan varmasti voi sanoa, mutta jos 21 vuotias nuori nainen sairastuu aivoinfarktiin ja käytössä e-pillerit, ei tarvitse syytä kauhean kaukaa hakea. Tänä päivänä tutkimusmenetelmät ovat parantuneet ja esim. multa löytyi myöhemmässä vaiheessa geenivirhe (APC-resistenssi, aiheuttaa laskimotukoksia ja yleisin tunnettu laskimotukosvaaratekijä), jolla sitten selitettiin sairastuminen. Eli pillereiden ja kyseisen geenivirheen yhteisvaikutus. Harvemminhan varmaan näitä tukoksia/infarkteja saavat sellaiset henkilöt, joilla ei jotain tälläistä piilotaipumusta ole. Siksi mua kiinnostaisi kovasti tietää, onko näillä ruotsalaisilla korvauksia saaneilla ollut mitään geenivirheitä/tupakointia/ylipanoa tai sukurasitteita.
Mulla on edessäni Suomen Punaisen Ristin Veripalvelun tiedote asiasta, jossa sanotaan, että "raskauden ehkäisyä harkittaessa pitää ottaa huomioon, että yhdistelmäyhkäisytabletit lisäävät geenivirheen kantajan tukosvaaran yli kolmikymmentäkertaiseksi". Samaisessa tiedotteessa myös pidetään aiheellisena, että ensimmäisen asteen sukulaiset tutkittaisiin, sillä näin saadaan osa tukoksista estettyä.
Siksi tälläiset tekijät olisi todella hyvä tutkia, ennenkuin pillerit aloitetaan.
Mä olen kuulunut tutkimusryhmään, jossa on tutkittu pillereiden aiheuttamia sairauksia. Mutta koskaan ei ole kukaan mulle kertonut, kuinka paljon näitä tapauksia olisi esim. Suomessa.
Mä tosiaan toivon, että mun kaltaisia tapauksia ei montaa Suomesta ja muualta maailmastakaan löydy. Mutta oon hengissä ja voin hyvin, siitä pitää olla onnellinen. - yasminen käyttäjä
Minni kirjoitti:
Minunkin täytyy tunnustaa, että olen erityisesti pelännyt ja miettinyt niitä mahdollisia haittavaikutuksia näistä uusista valmisteista, siis jotka mahdollisesti selviäisivät, vaikka kymmenen vuoden päästä. Se oli yksi iso syy miksi lopetin renkaan käytön neljän kuukauden jälkeen. Nyt kuitenkin aion aloittaa laastarin käytön ja aika hyvillä mielillä.
Jostakin joskus luin, että e-pillereitä syöneet tulevat nopeammin raskaaksi, kuin ei e-pillereitä syöneet, tiedä häntä, tietoa ja varsinkin ristiriitaista sellaista tuntuu olevan paljon. Rintasyöpäriskin kerrotaan olevan vähän korkeampi, mutta toisaalta minulle on myös sanottu, että e-pillerit alentaa sitä (rintasyöpä riski kasvaa mitä pidempi väli on ensimmäisellä synnytyksellä ja kuukautisten alkamisella ja pillereitä syödessä elimistö on ns. valeraskaustilassa, eli tuo aika ei olisi niin pitkä), mutta tiedä häntä.
Olen kuullut, että Jasmineista varsinkin on viime aikoina kai tullut näitä veritulppia (jonkun gynekologi ei sitä suositellut sen takia).Onpa kumma, että yasminella olisi suurempi veritulppariski vaikka se on ns. matalahormoninen valmiste. Itselläni on ollut ongelmia veren "paksuuden" kanssa ja mulle nimenomaan suositeltiin yasminea tämän vuoksi,koska se ei sisällä niin paljon hormoneja.Olisi todella kiinnostava kuulla todellinen mielipide asiasta, eli onko jollakin todellakin totuuden mukainen mielipide kyseisestä pilleristä.
- minä
Mitä oireita sinulla oli? Ilmenikö ne missä vaiheessa?
- Nimetön
ensin oli ajoittaista hengenahdistusta,tuntui ettei henki oikein kulje,nämä oireet alkoivat n.2kk ennen taudin puhkeamista,pitkittynyttä kovaa yskää, jonka jälkeen kovaa hengenahdistusta,hengittäminen sattui todella kovasti,sekä sisään että ulos,myös kaiken lainen liikkuminen oli vaikeaa,tässä vaiheessa jouduin sairaalaan,tulehdusarvo oli 60,ja kivut kovemmat kuin saadessani lapsia.Tavallisessa röngtenkuvassa ei näkynyt mitään erikoista,vaan tietokonetomografia eli tt kuvassa näkyi molemminpuolinen keuhkoverisuonitukos. Sain lääkäriltä diagnoosin,että tämä johtui täysin e-pillereistä.Olen aikaisemmin synnyttänyt kahdesti ilman ongelmia,en polta,olen normaalipainoinen ja terveelliset elämäntavat.
- Susku
Nimetön kirjoitti:
ensin oli ajoittaista hengenahdistusta,tuntui ettei henki oikein kulje,nämä oireet alkoivat n.2kk ennen taudin puhkeamista,pitkittynyttä kovaa yskää, jonka jälkeen kovaa hengenahdistusta,hengittäminen sattui todella kovasti,sekä sisään että ulos,myös kaiken lainen liikkuminen oli vaikeaa,tässä vaiheessa jouduin sairaalaan,tulehdusarvo oli 60,ja kivut kovemmat kuin saadessani lapsia.Tavallisessa röngtenkuvassa ei näkynyt mitään erikoista,vaan tietokonetomografia eli tt kuvassa näkyi molemminpuolinen keuhkoverisuonitukos. Sain lääkäriltä diagnoosin,että tämä johtui täysin e-pillereistä.Olen aikaisemmin synnyttänyt kahdesti ilman ongelmia,en polta,olen normaalipainoinen ja terveelliset elämäntavat.
Toivottavasti olet toipunut tapahtuneesta ja elämä jatkuu. On ihan kiva, että kohtalotovereita löytyy, mutta eihän tämä mikään kiva yhdistävä tekijä ole. Kaikkea hyvää jatkossa!
- little angel
Nimetön kirjoitti:
minä sain keuhkoveritulpan alkuvuodesta..sairaalaan jouduin maaliskuun puolivälissä..
todettiin molemminpuoleinen embolia(veritulppa) ja sydämen oikeakammio täynnä hyytynyttä verta joten oikeapuoli sydämestä ei toiminut..muutaman viikon kävin terveyskeskuksessa josta sain vihdoin lähetteen yliopistolliseen sairaalaan..minun onnekseni..lääkärit kertoivatettä en olisiseuraavaapäivää enää nähnytjos en olisi tullut sisään kun vihdoin sain lähetteen!
olen nyt hitaasti toipumassa kyseisestä tapahtumasta.. hyvää kesän jatkoa kaikille!! - little angel
little angel kirjoitti:
minä sain keuhkoveritulpan alkuvuodesta..sairaalaan jouduin maaliskuun puolivälissä..
todettiin molemminpuoleinen embolia(veritulppa) ja sydämen oikeakammio täynnä hyytynyttä verta joten oikeapuoli sydämestä ei toiminut..muutaman viikon kävin terveyskeskuksessa josta sain vihdoin lähetteen yliopistolliseen sairaalaan..minun onnekseni..lääkärit kertoivatettä en olisiseuraavaapäivää enää nähnytjos en olisi tullut sisään kun vihdoin sain lähetteen!
olen nyt hitaasti toipumassa kyseisestä tapahtumasta.. hyvää kesän jatkoa kaikille!!juu se piti vielä kertoa että minut leikattiin 4kertaa ja rintakehäni avattiin..kuulemma montaakaan kertaa suomessa ei ole tehty rintakehän kautta keuhkoveritulppien poistoa..
- joksu7
Kamalaa. otan osaa. mua pelottaa itseänikin ja syön Yasminea. minkä ikäinen olit ko sait sen veritulpan? Ilmoittiko se itsestään jotenkin? vai tuliko kuin salama kirkkaalta taivaalta? Miten se hoidettiin? vastaisitko kaikkiin kiitos.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2317876
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s455460- 594842
- 763547
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin1533462Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko162045Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗322041- 311869
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹451748- 391697