Onnellinen Joulu yksin

Jouluntähti

Kirjoitan tämän, kun kaikkialla on tarinaa siitä, kuinka onnetonta yksinäinen joulunvietto on. Minulla on tiedossa ensimmäinen yksinäinen Joulu. Olen eronnut jo kolme vuotta sitten, mutta aikuiset lapseni eivät uskaltaneet jättää minua aiemmin jouluaatoksi yksin. Olisin mielestäni kyllä pystynyt. Aion kuunnella mieluista joulumusiikkia, käydä kävelyllä kurkkimassa joulupukkeja, laittaa hyvän jouluaterian, lukea ihania kirjoja ja katsella dvd-elokuvia sekä avata ne pari pakettia, jotka olen saanut. Kynttilöiden polttaminen luo joulutunnelmaa vaikken kuusta olekaan ostanut. Tiedän, että haikeus lasten lapsuudesta hetkeksi tuo kyyneleet silmiini, mutta siinä ei ainakaan aviomies auttaisi. Hyvää Joulua kaikille!

28

380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aikansa kutakin

      Oma joulun viettoni on vielä osittain auki. Olen mieheni kanssa asumuserossa hänen tahdostaan. Lapset aikuisia. Toinen lähti jouluksi matkalle puolisonsa kanssa. Toinen on tulossa parina päivänä luokseni syömään. Olen pyytänyt miestäni palaamaan kokonaan kotiin. Hän epäröi. Tilanne on todella raastava. Epätietoisuus ja epävarmuus on hirveää.

      Sinänsä voisin kuvitella olevani jouln vaikka yksin. Mutta. En vaan koe oikeaksi, että olemme miehen kanssa erillään ylipäänsä. Tietysti on ihanaa, että poika on tulossa. Hyväksyisin kuitenkin, että hänellä olisi ihan oma joulu. Vaikeaa on jos mies ole paikalla. Sitä on todella vaikea hyväksyä.

    • lepoa ja rauhaa

      Minä olen viettänyt monta joulua eron jälkeen ihan yksin. Ei ole ollenkaan kamalaa. Saa rauhassa lorvailla ilman mitään velvollisuuksia. Henkäistä hetken kiireisen syksyn jälkeen.

      Ystävillä ja sukulaisilla tuntuu olevan kovin vaikeaa tajuta, miten joku voi olla jouluna yksin. Kuulemma suorastaan säälittävää ettei mulla ole mitään paikkaa mihin mennä. Säälikööt rauhassa. Mä nautin.

    • hylätty

      kykenen samaan. Ei minua haittaa olla yksin, mutta olen ihan pohjattoman surullinen etten voi järjestää samaa / olla samanlainen äiti kuin silloin, kun olimme perhe.

      Voin jättää helposti lahjan hankinnat, siivoukset, notkuvat ruokapöydät, sukulaiset, sillä ne olitvat suuri rasite. Tein ne kuitenkin rakkaiteni tähden ja olin siksi onnellinen. Nyt olen tyhjä.

      • ggy

        Ihan sama tunne! Kaipaan perhejouluja ja järjestin ne mielelläni, nyt ne ovat vain muisto. Exäni viiletti jo ensimmäisenä erojouluna esittelemään uutukaistaan sukulaisilleen...no,hiukan olen vahingoniloinen kun se on loppunut.
        Joulu on perhejuhla,minulle se on menettänyt merkityksensä,vaikka aikuiset lapset käyvätkin. Kyllä kai tämänkin oppii hyväksymään vuosien myötä,tai sitten ei.


    • ja wott

      Minäkin odotan joulun ajan hiljaisuutta ulkoisesta maailmasta kuin suurta juhlaa. Saa oikein luvalla olla rauhassa, hiljaisuudessa. Eka joulu useampaan vuoteen yksin. En ikävöi, olen onnellinen ja kiitollinen elämästäni. En murehdi työllistymistäni, on niin paljon kiitollisuuden aihetta. Ostin jo ruokia, valmistan ehkä jotain simppeliä. Siivoan ja nautin maailman hiljentymisestä.

      • ehkä joskus valoa

        Voi kumpa olisi nuin hyvin asiat.Ei pelkkä puolison lähtö vaan muut huolet painaa,painaa.


      • dream6
        ehkä joskus valoa kirjoitti:

        Voi kumpa olisi nuin hyvin asiat.Ei pelkkä puolison lähtö vaan muut huolet painaa,painaa.

        Jätä huolet ja murheet. Ne ei murehtimalla parane, mielesi muuttuu entistä mustemmaksi. Kuuntele musiikkia, nyt joululaulut ovat ajankohtaisia.

        "Arkihuolesi kaikki heitä,
        Mieles' nuorena nousta suo."


    • mieli on lörppö

      Ehkä joskus valoa, huolia on aina. Koita sinäkin keskittyä siihen, mikä on hyvää elämässäsi. Opettele, jos tuntuu vaikealta. Oletko sairas? Huolien märehtiminen ei paranna sinua. Jos olet jotakuinkin terve, silloin sinulla on asiat todella hyvin. Silloin on jo synti mässäilä huolillaan. Kasvata hyvää elämässäsi keskittymällä hyvään. Älä mieti asioita, jotka laukaisevat murheen. Keskity tähän hetkeen, keskity siihen, .mitä pitää tehdä seuraavaksi. Nyt on joulu tulossa, voit siivota, lähteä ulkoilemaan.

      • mutta eletään

        Jep jep,posti tuo murheita. Arki kun on joulunakin,kakku vaan on kannettava. Ei laulut auta,eikä murheita väistellä.


    • yksin...

      Haluan toivottaa kaikille hyvää joulua, kaikesta huolimatta!

    • Tähti tähdistä kirkk

      Nyt menossa jo toinen "yksinäinen" joulu, ja tuntuu hyvälle.
      Ei ole pakko katsoa vaimon juomista lasten edessä.
      Ei ole pakko esittää sukulaisille ja ystäville mitään, etenkin kun kaikki tiesivät ongelman.
      Nyt rakennan omanlaisen joulun lasten kanssa, vähemmillä puitteilla, mutta rauhallisen:)
      Hyvää joulua kaikille:)

      • Hyvää Joulua

        Ei tunnu ei,sääli lastenkin puolesta.


    • rauhaa jouluun

      Itsellä ensimmäinen joulu eron jälkeen, samat fiilikset on kuin nimi merkillä tähti tähdistä kirkk. Meillä oli miehellä tapana ottaa jouluna kurkun kostuketta. Tosiaan lasten puolesta harmittaa ne joulut. Kun asian otti puheeksi,että voisi olla jouluna ihan selvänä, niin oli nalkuttava akka. Hyvää ja rauhallista joulua ja antakaa lapsille raitis joulu.

    • Jouluntähti

      Tässä aloittaja, edelleen onnellisena. Ulkona oli kyllä vähän peloittavaa, kun ei ollut ketään liikkeellä. Mutta kotona on kaksi jouluateriaa jo mennyt, hyviä molemmat ja valtavasti suklaata! Jotkut joululevyt on tullut kuunneltua useampaan kertaan ja täytyy myöntää, että ehkä sitä oli vähän liikaa. Aina ajatteli, että saisinpa kuunnella rauhassa omiani, mutta nyt hieman jo kyllästyttää. Lasteni kanssa olen jutellut puhelimassa ja netissä ja avannut pari saamaani pakettia. Aion vielä katsoa elokuvan. Tämä menee aivan mainiosta, mutta hiljaisuus talossa hieman outoa. Olen ihan kokonainen ja aika onnellinen edelleen!

    • hogh

      Ihmisen pitäisi olla onnellinen omassa seurassaan. Vasta sen jälkeen voi jakaa tätä onnea toisten kanssa. On aina mukava rupatella ihmisten kanssa, mutta on myös tosi ihanaa olla yksin! Tämäkin aatto meni kuin siivet sillä olisi. Hyvää joulupäivää!

    • paras joulu

      Ensimmäinen joulu yksin syksyisen avioeron ja monivuotisen avioliiton jälkeen. Mikä rauha, mikä onni, mikä lepo! Paras joulu ikinä!

      • outoo

        Miksi sitten tänne kirjoittelet?


      • miksi outoa?
        outoo kirjoitti:

        Miksi sitten tänne kirjoittelet?

        Pitäisikö jotenkin kokea huonoa omaa tuntoa että viihtyy omassa seurassa??
        Mun mielestä on hienoa lukea että joskus joku on tyytyväinen...miksi aina pitäisi vaan valittaa?
        Itsekin ensimmäinen yksinäinen joulu eron jälkeen...lasten kanssa jutellut ja viestitellyt...muuten olen nauttinut rauhasta ja omasta seurasta...


      • oonnea vaan
        miksi outoa? kirjoitti:

        Pitäisikö jotenkin kokea huonoa omaa tuntoa että viihtyy omassa seurassa??
        Mun mielestä on hienoa lukea että joskus joku on tyytyväinen...miksi aina pitäisi vaan valittaa?
        Itsekin ensimmäinen yksinäinen joulu eron jälkeen...lasten kanssa jutellut ja viestitellyt...muuten olen nauttinut rauhasta ja omasta seurasta...

        Näihän te miehet teette jätätte vastuun aina äidille. Kumpa olisikin noin.Saisi olla edes joskus omassa seurassa. Ei olisi huonoa omaatuntoa.


      • nyt en tajua
        oonnea vaan kirjoitti:

        Näihän te miehet teette jätätte vastuun aina äidille. Kumpa olisikin noin.Saisi olla edes joskus omassa seurassa. Ei olisi huonoa omaatuntoa.

        Mistä sulla on huono omatunto? Vaikka sä äiti oletkin, niin sulla on oikeus omaan rauhaan ja lepoon myös jouluna. Ei ne lapset tarvitse sun höösäämistä koko ajan. Ota kirja käteesi, heittäydy sängylle lukemaan, viereen rasia suklaata.

        Surullista tietenkin, jos lastesi isä ei heistä huolehdi eron jälkeen. Mutta ei sun tarvitse siitä huonoa omaatuntoa kantaa. Kantakoon se mies.


      • eikö saisi?
        outoo kirjoitti:

        Miksi sitten tänne kirjoittelet?

        Tännekö saa kirjoitella vain ne, jotka ruikuttaa, miten kurjaa on kun ero tuli? Tajuatko sä, että joillekin ero on helpotus? He osaavat olla myös ilman sitä puolisoa vierellä. Uskaltavat muuttaa entisiä rutiineita. Viettää joulua uudella tavalla.

        Miksi ihmiset kokee yksin olemisen kamalana peikkona? Etenkin juhlapyhinä toiset olettaa, että on sillä kurjaa kun yksin joutuu olemaan. Kun ei vaan ole.


      • voi olla onnellinen
        eikö saisi? kirjoitti:

        Tännekö saa kirjoitella vain ne, jotka ruikuttaa, miten kurjaa on kun ero tuli? Tajuatko sä, että joillekin ero on helpotus? He osaavat olla myös ilman sitä puolisoa vierellä. Uskaltavat muuttaa entisiä rutiineita. Viettää joulua uudella tavalla.

        Miksi ihmiset kokee yksin olemisen kamalana peikkona? Etenkin juhlapyhinä toiset olettaa, että on sillä kurjaa kun yksin joutuu olemaan. Kun ei vaan ole.

        Miekin olen sitä mieltä ,että akka ei tarvi roikkua meidän perässä. Heikkona hetkenä tulee ja soittelee kuin olis joku läheinen.


    • ... juhlayö..

      Hienoja kirjoituksia! Iän myötä sitä tajuaa, että ihmisen ensimmäinen velvollisuus on rakastaa itseään ja viihtyä itsensä kanssa.

      • ironicci

        niin, paitsi joillakin on muuta tekemistä perheen ja läheistensä kanssa. Vain eronneet jotuvat pakosta viihtymään itsensä kanssa, mutta ensivuonna voi varastaa jonkun toisen meihen ja "ulkoistaa oman velvollisuutensa".


    • ero oli helpotus

      Kaikista kauheinta oli juhlapyhät aviossa ollessa pettäjämiehen kanssa, ei ois millään jaksanu iloita perheen kanssa kun kaipas rakastajatartaan.

      • vapauttava vapaus

        Pohjimmainen syy:rakkauden puute. Ei muuten erota. Hyväksyn ,vaikka vaimo löhti ja jätti. Olisi vain heti lähtenyt kun ei rakastanut. Hän kärsi ja minä käsin siitä kun aina teki väärin.


    • ero oli helpotus

      Niin totta kun olla voi, miksi on aviossa jos ei rakasta, pettäminen ei ole ratkaisu siihen.
      Minulta meni aikaa toipua, kun itse uskoin kaiken olevan hyvin ja rakastin.Mutta, nyt tunnen, että olen toipunut, ja siksi tulin tänne kertomaan kokemukseni.

      Pettäjä pettää ja on itse vastuussa, miten käyttäytyy, eikä syy ole petetyssä.

      Kun alkaa nauramaan lopulta, huomaa, että ei yhdestä ihmisestä kaikki ole kiinni, ja elämä jatkuu.

      Onnellsta Uutta Vuotta!

      • lopulta

        Pettäjä pettää lopulta itseä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      430
      3035
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      103
      2374
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2122
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1953
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1807
    6. 164
      1238
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1237
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      947
    Aihe