USKALLATKO ANTAA APUVIRTAA?

Apuvirta.

Tehdäänpä sellainen galluppi. Ajatellaan että omistat vuosimallia 2007 olevan auton.
Sen ikäisissä autoissa on jo jonkunverran elektroniikkaa, joten apuvirran antaminen ei tietääkseni ole täysin riskitöntä.
Kaveri auto on kovassa pakkasessa hyytynyt tielle.
Antaisitko apuvirtaa?
Jos et antaisi, miten auttaisit?

62

5780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osssss

      Enpä uskalla antaa muuten kuin irroittamalla oman auton piuhat akusta.
      Hinausauto vaan paikalle jos noin käy ja ei vara-akkua.

      • osssss tärisee

        Eiköhän historic-Touranista uskalla virtaa antaa ihan vaikka suoraan akunnavoista.


      • osssss
        osssss tärisee kirjoitti:

        Eiköhän historic-Touranista uskalla virtaa antaa ihan vaikka suoraan akunnavoista.

        Ja otetaan isselle tahallaan sähkövika?


      • olet harhainen
        osssss kirjoitti:

        Ja otetaan isselle tahallaan sähkövika?

        sullakin pitäisi olla ohjekirja jossa neuvotaan turvallinen apuvirran anto ja käyttö, vai onko tuo helmi saksanuitto?


      • nullinkuppi
        olet harhainen kirjoitti:

        sullakin pitäisi olla ohjekirja jossa neuvotaan turvallinen apuvirran anto ja käyttö, vai onko tuo helmi saksanuitto?

        Pane sähköjohto suuhun ja 240v tekee tehtävänsä ajatuksenjuoksuun.


      • osssss

      • Minä en antaisi. Hankkikoon vara akun ja laturin


      • ei kysytä ei
        autoilija kirjoitti:

        Minä en antaisi. Hankkikoon vara akun ja laturin

        Sinulta palstapelleltä sitä viimeksi kysytäänkään, sinulla on tyhjänä jo omatkin patterit, jo pitemmän aikaa ollut.


      • Apuvirta.
        ei kysytä ei kirjoitti:

        Sinulta palstapelleltä sitä viimeksi kysytäänkään, sinulla on tyhjänä jo omatkin patterit, jo pitemmän aikaa ollut.

        Nim. ei kysytä ei, pysytään asiassa.


      • etpä tietenkään
        autoilija kirjoitti:

        Minä en antaisi. Hankkikoon vara akun ja laturin

        >Minä en antaisi. Hankkikoon vara akun ja laturin

        Sinä nyt olet pässi ja täysmulkku muutenkin....


      • Anonyymi
        ei kysytä ei kirjoitti:

        Sinulta palstapelleltä sitä viimeksi kysytäänkään, sinulla on tyhjänä jo omatkin patterit, jo pitemmän aikaa ollut.

        😁😁😁😁😁😁


    • tiellä jää

      Suoraan ajosta tielle hyytynyttä autoa ei pelkällä apuvirralla herätetä. Jos akku on tyhjä, niin vika on laturissa (tasasuuntaaja tms.) Jos akussa on virtaa, niin vika on jossain muualla. Joku tärkeä anturi tai ohjausyksikkö rikki, yksi monista polttoainepumpuista rikki, vettä polttoaineessa jne. Pitäisi olla ODB2-lukija mukana että saisi vikakoodin, mutta kun en sellaista omista. Voin vain heilutella käsiä.

      • osssss

        Paras turva on olla hinauspalvelu vakuutuksessa.Ja taksilla määräpäähän.


    • uusavuttomuus leviää

      Jos vaikka vaivautuisit lukemaan autosi käyttöohjekirjaa, niin siellä kerrotaan miten sinun autosi kohdalla asiaan tulee suhtautua ja miten toimia kyseisen asian suhteen.
      Meinaako aloittaja toimia Suolen gallupin perusteella? Melkoinen dorka.

    • en anna.

      En uskalla riskeerata vm. 2011 autoani, olen jo kahdesti kieltäytynyt antamasta apuvirtaa. Näytti avuntarvitsijoilla olevan sitten muitakin vaihtoehtoja joilla saivat autonsa käyntiin.
      En myöskään itse kehtaisi pyytää apuvirtaa juurikin oman- tai toisen auton rikkoutumisvaaran vuoksi. Minulla on autopalveluvakuutus jonka turvin auto hinataan tien päältä korjaamolle tarvittaessa ja vaikka ei olisikaan niin muutama satanen hinauskuluihin on halvempi vaihtoehto kuin tuhansien eurojen moottorinohjaustietokone omaan tai toisen autoon.
      Sehän on tietysti tyypillistä kyllä että minulta vaadittaisiin esim. moottorinohjaustietokonene hinta tuplana mutta mulle ei maksettaisi senttiäkään jos itselleni tulisi vaurioita toisen auttamisen vuoksi, se kusipäisten ihmisten moraalittomuus on kyllä nähty jo tähän ikään mennessä monta kertaa!

      Töissä ja kotona on lämpötolppa josta saa tarvittaessa sähköä akkulaturille, pitäisi kyllä hankkia se akkulaturikin...

      Jos auto ei käynnistyisi esim. kotipihalla töihin lähtiessä niin taksilla kyllä pääsee suht ajoissa perille. Jos ei ole kiire niin bussilla tai polkupyörälläkin pääsee, tosin työmatka on sen verran pitkä että pyörä alkaa olla jo siinä ja siinä jaksaako ajaa 14km, ainakin aikaa kuluu niin paljon että se on varma myöhästyminen töistä.

      • Apuvirta.

        Ei sen perusteella olla toimimassa. Talvella vaan tulee tilanteita että apuvirtaa voi joutua antamaan.
        Ajattelin tiedustella moniko lähtisi antamaan ja moniko jättäisi kaverin pulaan?
        Ei ole tarkoitus kinata tai miettiä syitä auton tielle jääntti.


      • no help
        Apuvirta. kirjoitti:

        Ei sen perusteella olla toimimassa. Talvella vaan tulee tilanteita että apuvirtaa voi joutua antamaan.
        Ajattelin tiedustella moniko lähtisi antamaan ja moniko jättäisi kaverin pulaan?
        Ei ole tarkoitus kinata tai miettiä syitä auton tielle jääntti.

        Ei se ole pulaan jättämistä, muitakin vaihtoehtoja on kuin apuvirta. Jotkut ovat vain niin pihejä etteivät halua maksaa hinausauton veloitusta. Yksi mahdollisuus lienee myös tiepalveluauto, ehkä heillä on vehkeet joilla autot saadaan käyntiin hajottamatta elektroniikkaa. Heidänkin kuuluisi saada korvaus annetusta avusta, maksaakohan pihistelijät sitäkään saati uusivatko sitä kuollutta akkua vieläkään ja ovat sitten jo seuraavana päivänä taas ruinaamassa apuvirtaa...


      • on vaihtoehtoja
        no help kirjoitti:

        Ei se ole pulaan jättämistä, muitakin vaihtoehtoja on kuin apuvirta. Jotkut ovat vain niin pihejä etteivät halua maksaa hinausauton veloitusta. Yksi mahdollisuus lienee myös tiepalveluauto, ehkä heillä on vehkeet joilla autot saadaan käyntiin hajottamatta elektroniikkaa. Heidänkin kuuluisi saada korvaus annetusta avusta, maksaakohan pihistelijät sitäkään saati uusivatko sitä kuollutta akkua vieläkään ja ovat sitten jo seuraavana päivänä taas ruinaamassa apuvirtaa...

        Nämä apuvirtaa tarvitsevat ovat monesti niin nuukia, etteivät vitsi autoaan huoltaa ja hankkia kunnollista akkua, muiden pitäisi sitten ilmaiseksi auttaa, eivät vahingossakaan tarjoa pientäkään korvausta. Kerran ehdotin eräälle sellaiselle tiepalveluun soittamista, melkein suuttui, kun palvelu kai maksaa muutaman kympin. Muiden pitäisi kuitenkin näitä palvella ilmaiseksi, silläkin uhalla, että auttajan autolle tulee vahinkoa.


      • vaikeaa ymmärtää?
        on vaihtoehtoja kirjoitti:

        Nämä apuvirtaa tarvitsevat ovat monesti niin nuukia, etteivät vitsi autoaan huoltaa ja hankkia kunnollista akkua, muiden pitäisi sitten ilmaiseksi auttaa, eivät vahingossakaan tarjoa pientäkään korvausta. Kerran ehdotin eräälle sellaiselle tiepalveluun soittamista, melkein suuttui, kun palvelu kai maksaa muutaman kympin. Muiden pitäisi kuitenkin näitä palvella ilmaiseksi, silläkin uhalla, että auttajan autolle tulee vahinkoa.

        Nykyiset akut hyytyvät yleensä kerralla eivätkä juurikaan varoittele ennen hyytymistään, eli ripittämisellesi ei ole oikein perustetta.
        Jos autonohjekirjaa viitsi lukea, niin sieltähän se selviää voiko autostasi antaa virtaa vai ei.


      • Apuvirta.
        vaikeaa ymmärtää? kirjoitti:

        Nykyiset akut hyytyvät yleensä kerralla eivätkä juurikaan varoittele ennen hyytymistään, eli ripittämisellesi ei ole oikein perustetta.
        Jos autonohjekirjaa viitsi lukea, niin sieltähän se selviää voiko autostasi antaa virtaa vai ei.

        Niin on. Uusissa autoissahan sitä ei suositella. Minä kysynkin jättäisitkö kaverin pulaan vai auttaisitko silti?
        Eihän se aina kuitenkaan ole ihan yksinkertainen valinta.
        Lue keskustelun aloitus vähän tarkemmin niin ymmärrät mitä tässä haetaan.


      • No en uskaltaisi
        Apuvirta. kirjoitti:

        Ei sen perusteella olla toimimassa. Talvella vaan tulee tilanteita että apuvirtaa voi joutua antamaan.
        Ajattelin tiedustella moniko lähtisi antamaan ja moniko jättäisi kaverin pulaan?
        Ei ole tarkoitus kinata tai miettiä syitä auton tielle jääntti.

        antaa virtaa ja kun tuo akkujen jännitekin on muistaakseni lähellä 400 volttia. Pienestä akusta jolla auton äly pidetään kunnossa, ei uskalla antaa koska siihen saattaisi jääfä itse. Hybridikuskilla on siis hyvä syy kieltäytyä, myös sillä perusteella että minun auttamisestani kieltäytyisivät kaikki, jo ihan periaatteessa.


    • En uskalla

      Ainoa tapa lienee se, että akku irroitetaan kokonaan omasta autostani virranantoajaksi. Eikä autoni mikään kovin uusi ole, mutta vanhemmatkin ovat siihen hommaan hajonneet.

    • Kaverille kans

      Olen antanut apuvirtaa, eikä ole mitään sattunut elektroniikalle eikä muutakaan, ainoastaan hyytyneen auton kuski on ollut tyytyväinen ja päässyt jatkamaan matkaansa, autoni on vm. 2009.

    • Tuulilasiniksi

      Tuulilasin niksi apuvirran antamisen uuteen autoon:

      http://www.tuulilasi.fi/auton-kaytto/apuvirran-antamisen-niksit

      Eli pointti tuossa on että pidetään vain yksi auto käynnissä. ensin käynnistetään , ja käytetään avustavaa autoa jonkun aikaa, jotta tyhjä akku lataantuisi, ja sen jälkeen sammutetaan apuvirtaa antava auto. Sen jälkeen startataan avustettava auto.. näin estetään turhat virtapiikit elektroniikkalaitteille.

      • yujbyi

        Tuokin on aika riskialtista, jokin syy on siihen miksi akku on tyhjä ja joutuu antaan apuvirtaa - ehkäpä kyseinen akku on oikosulussa, millä saa lataavan auton järjestelmät altistettua.
        En anna apuvirtaa kuin äärimäisen pakottavassa tilanteessa, senkin siten että omasta autosta otetaan miinus irti ja auto sammuksiin. sitten kaapelit kiinni ja tehdään käynnistys. Mutta jos rupeaa kovasti kipinöimään, kun kytkee apuvirta kaapelia niin jokin siellä vie virtaa. En suosittele. Omaani olen joutunut uusimaan 2 laturia, kun oon erehtynyt tarjoamaan apua. Voi tulla kalliiksi.
        Voihan sitä tehdä kirjallisen sopparin kun antaa apuvirtaa, että toinen osapuoli maksaa vauriot, jos niitä tulee... Mutta eipä taida suostua.


      • osssss
        yujbyi kirjoitti:

        Tuokin on aika riskialtista, jokin syy on siihen miksi akku on tyhjä ja joutuu antaan apuvirtaa - ehkäpä kyseinen akku on oikosulussa, millä saa lataavan auton järjestelmät altistettua.
        En anna apuvirtaa kuin äärimäisen pakottavassa tilanteessa, senkin siten että omasta autosta otetaan miinus irti ja auto sammuksiin. sitten kaapelit kiinni ja tehdään käynnistys. Mutta jos rupeaa kovasti kipinöimään, kun kytkee apuvirta kaapelia niin jokin siellä vie virtaa. En suosittele. Omaani olen joutunut uusimaan 2 laturia, kun oon erehtynyt tarjoamaan apua. Voi tulla kalliiksi.
        Voihan sitä tehdä kirjallisen sopparin kun antaa apuvirtaa, että toinen osapuoli maksaa vauriot, jos niitä tulee... Mutta eipä taida suostua.

        Asialinja


      • palstan suurin pelle
        osssss kirjoitti:

        Asialinja

        sinä nyt et asialinjata tiedä sitten mitään.


      • osssss
        palstan suurin pelle kirjoitti:

        sinä nyt et asialinjata tiedä sitten mitään.

        Onneksi Tuulilasi tietää hih..


      • Anonyymi
        yujbyi kirjoitti:

        Tuokin on aika riskialtista, jokin syy on siihen miksi akku on tyhjä ja joutuu antaan apuvirtaa - ehkäpä kyseinen akku on oikosulussa, millä saa lataavan auton järjestelmät altistettua.
        En anna apuvirtaa kuin äärimäisen pakottavassa tilanteessa, senkin siten että omasta autosta otetaan miinus irti ja auto sammuksiin. sitten kaapelit kiinni ja tehdään käynnistys. Mutta jos rupeaa kovasti kipinöimään, kun kytkee apuvirta kaapelia niin jokin siellä vie virtaa. En suosittele. Omaani olen joutunut uusimaan 2 laturia, kun oon erehtynyt tarjoamaan apua. Voi tulla kalliiksi.
        Voihan sitä tehdä kirjallisen sopparin kun antaa apuvirtaa, että toinen osapuoli maksaa vauriot, jos niitä tulee... Mutta eipä taida suostua.

        OLiko virran antajalla oma auto käynnissä virtaa antaessa, kun laturi sippasi ?
        Ei ne laturit jaksa sille startille antaa tarpeeksi virtaa kuitenkaan, niin rikkoutuvat.
        Oman auton kaikki sähkölaitteet seis, kun avustettava starttaa .


    • Kyllä vain

      Uskallan antaa. Mulla on jopa kaapelit mukana. Uskallan jopa pysähtyä jos kanssakulkija on hätävilkut päällä tienposkessa. Täällä kaakkoiskulmalla tulee kyllä katseltua kilven pituus ensin, itänaapureilla kun on tapana vilkutella nelivilkkua kun pysähtyvät nenää kaivamaan.

    • Volvo auto

      """Ainoa tapa lienee se, että akku irroitetaan kokonaan omasta autostani virranantoajaksi. .....""
      Jos niin teen , menee ainakin kello sekaisin, vaikka viimeksi liikkeessä kiinnitettiin apunapaan vaihdon aikainen akku. Vielä en ole katsonut, menikö muutakin.

    • Apua Toyotalta

      Ihan kiva, kun joku sanoo anonyymisti, ettei uskalla antaa virtaa. Merkeistä ja malleista voisi tehdä kenties johtopäätelmiä, mitä autoa ainakaan ei kannata pysäyttää saadakseen apua.

      Japanilainen elektroniikka on tunnetusti heikkolaatuista, mutta tästä huolimatta voin koska tahansa avustaa kaapelilla käynnistäen. Jokin aika sitten käynnistin traktorin, josta muut vieressä varoittivat. Mutta Toyotahan ei olekaan auto, joka on monta kertaa näillä palstoilla tullut mainituksi.

      Ensimmäisen kerran luin samalla pakkasen hyydyttämästä akusta, joka kaasuuntuu ja räjähtää. Aika vaitonaisia nuo ovat olleet omalla kohdallani. Artikkelissa ei ole mainintaa olosuhteista, joten kylmä ja tyhjä akkukin ilmeisesti räjähtää.

    • Varmaan annan jos on nätti tyttö kyseessä niin oma pelikin saa siinä samalla virtaa.

    • Znajder

      Akku voi kyllä räjhtää varsinkin ne viime vuosituhannen avoimet, kannattaa olla varovainen.

      Tosin minun peruskoulussa saamani sähköopin mukaan en voi ymmärtää miksei toista akkua saa ladata toisella.

      Kerokaa miksei.

      • kerokaa

        Onkohan tuota peruskouluakaan vielä käyty, on tuo kirjoitustaitokin aika puutteellinen.


      • Apuvirta.

        Nykyautoissa on elektroniikkaa, se voi vaarantua. Jos sattuu särkymään, korjaaminen on kallista.
        Yhdellä tutulla tälläisen remontin hinnas tuli reilu 2000 euroa: )


      • apuvirta-anssi

        Kyllä voi. Mitään riskiä ei ole.


    • kalut löytyy.

      Osta Apukäynnistin en anna omasta autostani virtaa niin monta epäonnista tapausta nähty ja kokemusta on muutamasta apukäynnistimestä maksaa sen alle 100euroa ja helpottaa omaa ja muiden elämää kun kompressori samassa pakkauksessa saa kottikärryt / venetrailerit renkaat täytettyä heti eikä vasta puhjettua.

    • 16 vuotta

      "" joten kylmä ja tyhjä akkukin ilmeisesti räjähtää. ""

      Istuin avonaisen traktorikaivurin reikäisellä peltisellä pukilla, akku siinä alapuolella . Runsaat 25 astetta pakkasta . Koko härveli oli kuin yhtä puuta. Ei inahtanutkaan.
      Omistaja kiinnitti hitsauskoneen kaapelit akkuun ,
      Starttaa kun sanon. Sitten hän väänsi hitsauskoneen virrat päälle, eikä kerinnyt kissaa sanomaan, kun akku räjähti . Näin kun koko akun kennosto räjähti ylös kotelostaan. Happo roiskui ympäriinsä. Siitä pystyi helposti laskemaan levyparien määrän 17 per kenno. Nykyisissä kuulemma 13. Silmät säästyivät, mutta työhousut
      olivat entiset. Lopputuloksena minä sain lopputilin.

      • Apuvirta.

        Harvemmin siinä varmaan mitään sattuu, mutta jos sattuu sattumaan sattuu sitten kunnolla, ainakin tulee kalliis.


      • Hitsauskoneellako???

        Jaaahas, Ehkä tuo hitasukone on apuvirran antamiseen hieman liian isoa kalipeeria...
        Jännitteetkin tais olla jotain muuta kuin 12V tai 24V.


    • apuvirta-anssi

      Tottakai. Siinä ei ole mitään riskiä, ainoastaan asiasta mitään ymmärtämättömin päässä.

      PS. Lataa ensin omalla autolla hieman autettavaa autoa ennen kuin laitatte sen toisen käyntiin

    • Ei tipu, suuri riski

      On kai se slvää etten uskalla antaa. Siinähän on pirunmoinen riski. Vain mitään ymmärtämätön ei sitä ymmärrä päässään.
      PS. Kysyt mikä vikana, Jos pyytää apuvirtaa, kehoita soittamaan hinaajalle, ja lataa matkoihisi.

    • Akunavaaja

      Hitsauskoneellako ?
      Kyllä ja kaiken lisäksi pyörivällä sellaisella. Muistaakseni siitä lähtee 500 ampeerin paikkeilla virtaa, jos pyytää. 20 mm. harjateräs palaa nikottelematta, aivan kuin hiilipuikkokin. Voltteja tulee se minkä laki määrää.
      Kun sellaisesta pistää apukaapelit kiinni, niin kone pikkasen heilahtaa ja sanoo mum mum. Sellaiset pikkuterveiset sai akku.

    • hduiasok

      Muistaakseni joku hitsauskonevalmistaja mainosti, että heidän koneessa on apuvirta avustin auton käynnistykselle. Vanha kikka, joskin kyseenalainen. Virta saattaa nousta normaali käynnistyksessä useihin satoihin amppeereihin. Toisissa akuissakin on mainittu käynnistysvirta erikseen.

      • Tel-Win

        TELWIN.

        Olen sillä käynnistänyt useita autoja ilman minkäänlaisia ongelmia tai vikaantumista.


      • osssss
        Tel-Win kirjoitti:

        TELWIN.

        Olen sillä käynnistänyt useita autoja ilman minkäänlaisia ongelmia tai vikaantumista.

        Antavasta autosta rikkoo vaikka moottorinohjausboxin niin 3000e remontti.
        Kannattaa miettiä mitä tekee...


    • Näillä pärjää

      Täällä pohojosessa on pitkät matkat ja pirun kylmää, siksipä autoni varustukseen kuuluu, hinausköysi,apukaapelit,pensakanisteri,renkaan täyttö/ korjaus vehkeet,kirves,tulentekovehkeet,tuohia,puukko,pari huopaa,työkaluja ja joitakin varaosia sekä tietenkin jotain syömistä, TÄRKEIN ON KUITENKIN 1000 W. SALKKUMALLIN AKRIKAATTI JOLLA SAA AKUN LADATTUA SEKÄ SISÄTILAN LÄMMITIN, ON PELASTANU MONTA REISSUA YMPÄRI VUOJEN.

    • Öyestä

      Uskaltaisin antaa, koska minulla on siihen omat niksinsä, joilla estää omaan autooni tulevat vauriot. Mutta empä kerro niitä täällä, niitähän ei kysytty :> :> :>

      • Anonyymi

        Kerro ihmeessä, jos vielä muistat näin monen vuoden jälkeen.


    • Zäp---

      En anna apuvirtaa, automyyjä kielsi antamasta. Sanoi, että kovien pakkasten jälkeen on tullut useita autoja pajalle hajonneen laturin vuoksi ja lähes kaikissa tapauksissa autolla oli annettu apuvirtaa 1-2kk aiemmin. Vika ei tule kuulemma heti, vaan jonkun ajan kuluttua...

      • Jos on aivan pakko..

        ..... antaa virtaa, niin avustavaa auto ei kannata pitää käynnissä. Ja mielellään sammuttaa vielä kaikki virrat. Laturi ei näin ollen kuormitu.

        Heti kun toinen auto on saatu käyntiin , niin saman tien piuhat irti, jotta parempi akku ei tyhjenny.


      • apuaannetaan
        Jos on aivan pakko.. kirjoitti:

        ..... antaa virtaa, niin avustavaa auto ei kannata pitää käynnissä. Ja mielellään sammuttaa vielä kaikki virrat. Laturi ei näin ollen kuormitu.

        Heti kun toinen auto on saatu käyntiin , niin saman tien piuhat irti, jotta parempi akku ei tyhjenny.

        Minulla on autossa kaksi normaalia akkua.
        Toinen pikaliittimillä. Irti ja virtaa antamaan vain.
        Käy hyvin myös soutuveneen sähkömoottorille.
        X3-Bemmissä on sopiva kotelo sille rintapeltiä vasten.


      • Anonyymi

        Annoin kuitenkin automyyjälle kaikki rahasi. Ei ole viisasta sekään !


    • Anonyymi

      En uskalla antaa vuosimallin 2019 autolla apuvirtaa. Vanhasta -00 Vectrastakin paloi ecu apuvirtaa antaessa niin en halua ottaa riskiä enää vaikka täysin eri automerkkikin kyseessä

    • Anonyymi

      Jos molempien autojen virtalähteen jännite on sama ei pitäisi mitään ongelmia olla, mutta jos toisen auton akku on vaikka oikosulussa niin ongelmia tulee. Apuvirtaa annetaan avustavasta autosta plus napa avustettavaan autoon ja avustavasta autosta miinus napa avustettavan runkoon tai sitten akun sijoituksesta riippuen joissain autoissa on erilliset koskettimet joihin kaapeli kytketään. Ohje kirjoissa voi olla vielä missä asennossa virtalukon täytyy olla apuvirtaa annettaessa. Käynnistyskaapeliden on syytä olla riittävän paksut ja kuorien ehjät kuumenemisen ja oilosulkujen varalta.

      Auton ekektroniikan pitäisi kestää normaalisti 12 voltin systeemeissä tasajännitettä riippumatta siitä mistä se jännite tulee eli tuleeko se omasta akusta tai ulkopuolisesta lähteestä. Tietysti on hyvä yleismittarilla mitata avustettavan auton akun jännite ettei se ole liian alhainen joka voi kertoa oikosulusta tai viallisesta akusta. Tietysti avustavan auton latausjännite on syytä mitata jonka pitäisi olla jossain 14-15 voltin välillä laturin olessa kunnossa.

      Auto ei lähtökohtaisesti tiedä mistä jännite tulee kunhan se vain tulee joissain autoissa pitää akunvaihdon yhteydessä syöttää jännitettä vaikka akkulaturilla systeemiin ettei huonosti suunnitellut ohjaus ym. signaalit katkea akunvaihdon yhteydessä joissain tämäkin on toteutettu erillisellä pienemällä akulla jolloin akun voi vaihtaa tuosta vain.

    • Anonyymi

      Omassa autossani on erillinen miinus terminaali (käynnistysterminaali) tarkoitusta varten (jump-start terminal). Käynnistyskaapelin plussa laitetaan auton akkuun ja miinus laitetaan tuohon akun vieressä olevaan terminaaliin, eikä suoraan akun miinukseen.

      Kytkentäjärjestys:

      - käynnistysapua saavan ajoneuvon akun plussa
      - käynnistysapua tarjoavan ajoneuvon akun plussa
      - negatiivinen käynnistysterminaali ajoneuvossa, joka tarjoaa käynnistysapua.
      - negatiivinen käynnistysterminaali käynnistysapua saavassa ajoneuvossa

      Jos toisessa autossa ei ole erillistä käynnistysterminaalia, johon kytkeä, niin sitten pitää varmaan kytkeä suoraan akun miinusnapaan.

      Pitää tietenkin olla varmuus siitä, että apua tarvitsevan auton akku on vain hyytynyt, eikä muulla tavoin vioittunut. Jos on oikeasti viallinen akku, niin siitä pitää pysyä kaukana, eikä kytkeä mitään siihen.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tarina ei kerro oliko jompikumpi/molemmat autot käynnissä. Jos oikein kytketty niin todennäköisesti kaapeli ollut viallinen tai irronnut tärinästä ja aiheuttanut oikosulun.


    • Anonyymi

      Uskallatko korjata akun cokiksella?
      https://www.youtube.com/watch?v=CXyjUlo3D5w

      Voihan se auttaakin, mutta kuinka kauan? Sokeriton varmaankin parempi kuin tahmainen sokerinen. Myydäänkö rikkihappoa tai valmista seosta jossain?

      • Anonyymi

        Kai sen vanhan nesteen voisi suodattaa, eihän rikkihappo mihinkään häviä eli pitäisi olla käyttökelpoista. Olisi pitänyt testata vanhalla akulla mutta ehdin hävittää.


      • Anonyymi

        ainakin ikh:lla oli myynnissä wiiman akkuhappoa 1l pullossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      107
      2785
    2. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2385
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      21
      2310
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      1906
    5. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1620
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      168
      1335
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      282
      1167
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1024
    9. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      80
      1024
    10. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      238
      961
    Aihe