Raskas joulu anoppilassa

Pettynyt jouluun..

Hei! Olipas tämän vuoden joulu anopin ja appiukon kotona erityisen raskas. Ensinnäkin, kun mentiin sinne aatonaattona eli 23.päivä iltana niin siivoukset olivat vielä tekemättä. Kyseisessä perheessä ovat aika lailla hamstraajia ja huoneet muistuttavat lähinnä varastoja. No olivat kuitenkin meille pienen tilan raivanneet yhdestä huoneesta...mutta siellä oli todellakin tosi vähän tilaa..hyvä, että vaatteet mahtui vaihtamaan ja pientä lastamme oli haasteellista hoitaa kyseisessä huoneessa. Sänkymme oli sellainen ilmapatjasänky, jolla oli aivan kamala nukkua..narisi todella paljon, kun sillä kääntyi. Lisäksi huoneemme oli turhan kylmä yöllä, tärisin siellä..Ei tietenkään patteri toiminut kunnolla.

Anoppi ja appi eivät tunnu välittävän kodin hygieniatasosta kunnolla..Esim. vessassa kasvaa jotain homeen tapaista/likaa siinä käsienpesualtaan putkessa..ja lisäksi käsipyyhkeen takana on valtavan kokoinen homehtuneen näköinen läikkä. Vessaa ei oltu muutenkaan kunnolla siivottu, mieheni joutui sen jouluaattona siivoamaan. Nää mieheni vanhemmat alkoivat siivoamaan vasta jouluaattona kiireellä ja stressilläkin kai.. Siis voi hyvä luoja..ovat molemmat eläkkeellä, mutta kämpän hygieniatasoon ei kiinnosta panostaa, vaikka aikaa olisi. Tottakai selityksiä löytyy aina..esim.ruuat pitää tehdä niin viimeisen päälle, mutta siivota ei jakseta. Lisäksi ruokaakin on mielestäni siellä tarjolla liian harvoin, yleensä on jo ihan tosi kova nälkä ennen kuin ruokaa saa pöytään.

Lisäksi jouluaatto oli muutenkin vaikea..jouduimme laittamaan välillä koiramme yhteen huoneeseen, koska samassa tilassa oli välillä toinenkin koira. Koiramme sitten välillä ulvoi siellä huoneessa. No appihan sitten joulupäivänä uhkasi, että pitäisi viedä piikille meidän koira. Siis huh huh, että edes kehtaa puhua koirastamme noin.

Minulla ei ole enää kovin tervetullut olo anopin ja apen luo, enkä siellä yleensä enää halua yötä ollakaan. Lähinnä toivon, että lapseni pystyisi säilyttämään hyvät välit mummoonsa ja vaariinsa.

Jos menen oman äitini luo..niin siellä on yleensä meitä varten oma siivottu vierashuone, joka on ihan siisti. Vessa ei välttämättä ole hirveän hyvin siivottu, siinä kyllä olisi joskus parantamisen varaa. Mutta mielestämme vierailu oman äitini luona on paljon mukavempaa.

83

832

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pattynyt jouluun..

      Kaiken kukkuraksi sairastuin heti tuon reissun jälkeen, jonka uskon osittain johtuvan siitä, että jouduin palelemaan heidän kylmässä huoneessaan.

      Mutta eivät he tunnu kunnolla muuttavan asioita, vaikka ihmiset niihin yrittäisivät puuttuakin. En ymmärrä, miten jollekulle voi olla niin tärkeää hamstrata jotain turhaa tavaraa ja miksi aikuiset ihmiset eivät jaksa kunnolla siivota. Tv:n katselulle ja lukemiselle kyllä on aikaa. Ja sitten radiota ja tv:tä pitää huudattaa ihan kamalan kovalla.

      En siis viihdy enää kyseisessä paikassa. Harmi, että välit heihin on noin huonot. Mut rajansa kaikella.

      • kiittämätön olet!

        Olit tyytyväinen että pääsit valmiiseen runsaaseen ruokapöytään. vai pitää prinsessalle olla viiden tähden luxusmajoitus että kelpaa koirineen tulla valmiille.

        tajuatko ollenkaan kuinka väsyneitä ja stressaantuneita appivanhempasi saattavat olla kun joutuvat moista prinsessaa nurkissaan hyysäämää.

        Vanhoilla on huono kuulo ja silloin ääniasetukset on pakko olla suuremmalla että kuulevat ohjelmia.

        Kovin olet yksisilmäinen ja typerän ymmärtämätön sekä kiittämätön ihminen... onneksi ikä ehkä auttaa tuossakin asiassa.


    • ehdotustämäkin

      Mitäs jos olisit jouluna ihan omassa läävässäsi ipanasi ja rakkisi kanssa?

      • Pettynyt jouluun..

        Meidän koti ei onneksi ole mikään läävä! :)


    • Pettynyt jouluun..

      Hmm..ette ehkä tekstin perusteella ymmärtäneet mitä tarkoitin. En todellakaan ole mikään prinsessa, minulle ei tarvitse kaiken olla tiptop. Siis anopilla ja appivanhemmillani on todellinen oikea hamstraus ongelma (sekä siivottomuus), johon heidän lapsensakin ovat puuttuneet ja sanovat siitä jatkuvasti heille. He eivät vaan usko mitään. Ei kai kukaan haluaisi viettää joulua sellaisessa läävässä? Ja mulle olisi jouluruuiksi kelvannut vaikka atrian valmiit laatikot..mielummin olisin ollut hiukan paremmissa oloissa. Siis ei se ole normaalia, että jonkun koti on osittain kuin kaatopaikka, huone aivan liian kylmä...ja vieraita ei siellä arvosteta. Siis ei nämä kyseiset ihmiset oikeasti osaa olla mitään hirveän vieraanvaraisia. Jos tuntisitte heidät, niin tietäisitte. Mieheni on lisäksi myös samaa mieltä näistä asioista kanssani.

      En siihen paikkaan aiokaan yleensä enää jatkossa mennä jouluja viettämään. Jos ihmiset eivät kunnolla viitsi nähdä vaivaa sen eteen, että vieraat viihtyisivät, niin parempi varmasti olla menemättä. Lisäksi kielenkäyttö ym.on noilla ihmisillä ollut välillä ikävää.

      Teidän on varmasti helppo haukkua minua prinsessaksi, mutta jos näkisitte sen asunnot ja ne olot..niin saattaisi mieli muuttua. Netissä on vaan niin vaikea tarkkaan kuvailla tuota asiaa. Minulle riittää perussiistit olot..ei tarvitse olla tiptop, en halua että lapsenikaan joutuu elämään "jaskan" keskellä. Ánopilla ja apella valitettavasti vaan on sairaus..jota hamstraukseksi nimitetään. Kerätään kaikkea turhaa, ja niistä turhista jutuista on vaikea luopua. Mieheni on lapsuudestaan saakka kärsinyt kyseisissä oloissa.

      • toinen miniä

        Oletteko miehesi kanssa miettinyt, että hänen vanhemmillaan tai toisella heistä voi olla jokin sairaus? Älä arvostele noin kovasti vaan selvittäkää heidän vointiaan. Meillä oli samanlaisia
        kokemuksia miehen
        vanhempien luona kunnes selvisi, että hänen isänsä sairasti alkavaa dementiaa. Mummi yritti liian pitkään salata muutokset lapsiltaan. Ehkä on aika teidän auttaa heitä mm. jouluvalmisteluissa ja kodin pattereiden säädöissä.


      • Pettynyt jouluun..
        toinen miniä kirjoitti:

        Oletteko miehesi kanssa miettinyt, että hänen vanhemmillaan tai toisella heistä voi olla jokin sairaus? Älä arvostele noin kovasti vaan selvittäkää heidän vointiaan. Meillä oli samanlaisia
        kokemuksia miehen
        vanhempien luona kunnes selvisi, että hänen isänsä sairasti alkavaa dementiaa. Mummi yritti liian pitkään salata muutokset lapsiltaan. Ehkä on aika teidän auttaa heitä mm. jouluvalmisteluissa ja kodin pattereiden säädöissä.

        Juu, emme ole huomanneet mitään muuta sairautta heillä kuin lähinnä tuon taipumuksen hamstraukseen. Tai voihan olla, että toinen heistä on masentunut tms.

        Kumpikaan heistä ei vaikuta dementiaa sairastavalta, ei edes siltä että olisi alkamassa kyseinen tauti.

        Olisi varmasti ollut hyvä auttaa heitä ennen joulua, mutta olimme itse ennen joulua esim. äitini luona, jonne on pitkä matka heiltä. Ja emme tienneet että he eivät tulisi selviytymään perussiivousjutuista.. valitettavasti he ovat oikeasti kaiketi ennemminkin laiskoja..esim. heidän kylppäriään ei varmaan ole kunnolla pesty vuosiin. Ja jotenkin tuntuu, että he eivät oikein halua ottaa kunnolla apua vastaan. Kaipa omalla tavallaan häpeävät asuntoaan, mutta toisaalta eivät ole ehkä valmiita kunnolla muuttamaan asioita. Jotenkin niin harmillinen tilanne.


      • mek

        Juuri tämän takia kannattaa asua hotelissa tai jos lähellä on vaikka alskettelukeskus niin mökki sieltä niin ei tartte toisten nurkissa asuaa ja viihtyy paremmin ja välit miehen sukulaisiin kunnossa. Ostakaa miehen vanhemmille suursiivous siivousliikkeestä lahjaksi niin tulee kerralla puhdasta jos eivät viitti tai halua siivota.


    • Pettynyt jouluun..

      Lisäksi ymmärtäisin tilanteen paremmin, jos nämä appivanhemmat olisivat köyhiä ihmisiä..mutta ei..Olen käsittänyt mieheltäni, että heille on tilillä paljon rahaa.siis kai ainakin yli 100 000 euroa... Ovat vaan niin äärettömän pihejä, etteivät viitsi edes kunnolliseen vierassänkyyn/patjaan satsata. Siis meille riittäisi ihan tavalliset patjat lattialla!! Mutta eipä ole niitäkään..

      • kolmas miniä

        Käyttäydyt nyt tosi lapsellisesti. On sinulle kuitenkin kelvannut mieheksi heidän poikansa. Se miten he käyttävät säästöjään ei kuulu yhtään sinulle.


      • pettynyt jouluun
        kolmas miniä kirjoitti:

        Käyttäydyt nyt tosi lapsellisesti. On sinulle kuitenkin kelvannut mieheksi heidän poikansa. Se miten he käyttävät säästöjään ei kuulu yhtään sinulle.

        Hmm..ok..siis sulle kelpaisi surkea ilmapatjasänky, jolla on aivan surkea nukkua? Ikävä kuulla. Jotain itsearvostusta on hyvä olla.


      • eka kirj.
        kolmas miniä kirjoitti:

        Käyttäydyt nyt tosi lapsellisesti. On sinulle kuitenkin kelvannut mieheksi heidän poikansa. Se miten he käyttävät säästöjään ei kuulu yhtään sinulle.

        Heidän poikansa on aivan eri luokkaa. Kohtelias, viisas, ja osaa pitää kodin suht siistinä.. On varmasti oppinut paljon siitä, että joutui kärsimään sotkun keskellä lapsuudessaan...Ja ei itsekään ymmärrä vanhempiensa käyttäytymistä.


      • siisti ihminen
        kolmas miniä kirjoitti:

        Käyttäydyt nyt tosi lapsellisesti. On sinulle kuitenkin kelvannut mieheksi heidän poikansa. Se miten he käyttävät säästöjään ei kuulu yhtään sinulle.

        Minusta ap kritisoi täysin aiheesta!! Voin hyvin kuvitella millainen joulu ap:lla on ollut!! Itse en halua mennä yöksi minnekään hamstraajan kämppään. On tosi ällöttävää, kun kaikkialla näkee likaa ja epäjärjestystä. Itse olen herkkäuninen. Vieras laitetaan nukkumaan paskalle patjalle.. onpas tosi ystävällistä! Jos joku tulee yöksi minun kotiini, niin meillä on puhdasta, hyvää ruokaa ja kunnon sängyt nukkumiseen. Vanhat ihmiset ovat usein tosi pihejä.. esim. kunnon patjoihin ei viitsitä satsata.


      • yritä ymmärtää
        siisti ihminen kirjoitti:

        Minusta ap kritisoi täysin aiheesta!! Voin hyvin kuvitella millainen joulu ap:lla on ollut!! Itse en halua mennä yöksi minnekään hamstraajan kämppään. On tosi ällöttävää, kun kaikkialla näkee likaa ja epäjärjestystä. Itse olen herkkäuninen. Vieras laitetaan nukkumaan paskalle patjalle.. onpas tosi ystävällistä! Jos joku tulee yöksi minun kotiini, niin meillä on puhdasta, hyvää ruokaa ja kunnon sängyt nukkumiseen. Vanhat ihmiset ovat usein tosi pihejä.. esim. kunnon patjoihin ei viitsitä satsata.

        "Vanhat ihmiset ovat usein tosi pihejä.. esim. kunnon patjoihin ei viitsitä satsata."

        Usein vanhoilla ihmisillä on niin pienet eläkkeet ettei ole varaa ostaa edes itselleen kunnon patjoja, saatikka kerran vuodessa yöpyville jouluvieraille.


    • Anoppi 15

      No meillä taas on niin, että miniän koti on kuin sikolätti, ei jaksa siivota, oottaa, että mies tulee töistä ja vapaapäivinä sitten siivoaa. Mies tuo kaupasta tullessaan einekset, joita sitten lämmittää, että saa syödäkseen. Paksu pöly on kaappien päällä, ja kaikki kodin tekstiilit nuhjaantuneita, pöytäliinat silittämättä ym. Mutta näyttävät itse viihtyvän tuossa läävässään, joten ei tulisi mieleenkikään ruveta heitä siitä arvostelemaan. Jotkut ovat tottuneet siivoamaan kotinsa, jotkut taas eivät. Talo elää tavallaan, vieraat käypi ajallaan, joten lopeta miniä turhat narinasi.

      • pettynyt jouluun..

        Tuota..en haluisi narista turhasta..Mutta joskus valittaminen ei ole turhaa, jos se tuo hyvää muutosta asioihin tai edes helpottaa omaa oloa. Ei kai mikään muutukaan jos ei mihinkään puutukaan.


      • anoppi kahdelle miniälle
        pettynyt jouluun.. kirjoitti:

        Tuota..en haluisi narista turhasta..Mutta joskus valittaminen ei ole turhaa, jos se tuo hyvää muutosta asioihin tai edes helpottaa omaa oloa. Ei kai mikään muutukaan jos ei mihinkään puutukaan.

        Kyllä sinun pitää löytää se muutos itsestäsi. Huomasitko kysyä appivanhemmiltasi tarvitsevatko he apua jouluvalmisteluissa? Veittekö osan jouluruuista mukananne? Autoitko anoppia pöydän kattauksessa, tiskaamisessa ym. Se patja-asia ratkeaa puhumalla. Ole lempeämpi heitä kohtaan niin saat sen monin kertaisesti takaisin.


      • Pettynyt jouluun..
        anoppi kahdelle miniälle kirjoitti:

        Kyllä sinun pitää löytää se muutos itsestäsi. Huomasitko kysyä appivanhemmiltasi tarvitsevatko he apua jouluvalmisteluissa? Veittekö osan jouluruuista mukananne? Autoitko anoppia pöydän kattauksessa, tiskaamisessa ym. Se patja-asia ratkeaa puhumalla. Ole lempeämpi heitä kohtaan niin saat sen monin kertaisesti takaisin.

        En esim. auttanut anoppia pöydän kattamisessa, koska mieheni sisko teki sen. Lisäksi minulla oli alle 2-vuotias lapsi katsottavana paikassa, jossa lapsen vahtiminen on normaalia haasteellisempaa. Minun olisi ollut vaikea irrottautua siitä vielä auttamaan anoppia joka asiassa, ja lisäksi siellä oli paljon muutakin porukkaa minun lisäkseni. En tietenkään itsekään haluaisi olla huono vieras, mutta kun vahdin lastani (joka oli tosi itkuinen) ja lisäksi koiraani..niin aikaa heidän auttamiseen ei hirveästi jäänyt. Mutta varmasti olisi ollut hyvä auttaa enemmän itsekin.


    • Pettynyt jouluun

      Hmm...mieheni kanssa kyllä ihmettelimme noita olet prinsessa ym.kommentteja. Ilmeisesti ette ymmärrä mistä tilanteessa on kyse. Appivanhempani siis asuvat läävässä ja eivät osaa edes olla vieraanvaraisia. Ei heidän seurassaan vaan ole hyvä olla. Mutta turha minun on tänne kirjoittaa siitä, kun näyttää siltä että ulkopuoliset eivät ymmärrä tilannetta. Enkä minäkään enää nyt jaksa käsitellä tätä asiaa. Kyseisillä ihmisillä on kolme tytärtä ja yksi poika...joten kai heistäkin joku voisi auttaa heitä. Mutta olen huomannut, että aika turha täällä netissä on mistään mitään sanoa, empatiaa tuskin tulee. :(

      • Pettynyt jouluun..

        Ja onko se muka normaalia, että appi ehdottaa koiran piikille vientiä?? Ei minun mielestäni. Lisäksi appi on hyvin esim.homovastainen..jatkuvasti saa kuulla homo-ryssä ym.juttuja..hän on siis aika rasistinen..Joten jaksapa sellaisen seurassa sitten pitkään.

        Mutta ilmeisesti olen huono miniä, jonka tulisi tyytyä surkeisiin oloihin, kun käymme kylässä? Enää en aiokaan yökylään mennäkään, ainakaan pitkään aikaan.


      • 4 + 13

        Kyllä pojan kuuluu hankkia apua vanhemmilleen, jotka asuvat läävässä. Sehän on HEITTEILLEJÄTTÖ. HÄVETKÄÄ !!


      • Eka kirj.
        4 + 13 kirjoitti:

        Kyllä pojan kuuluu hankkia apua vanhemmilleen, jotka asuvat läävässä. Sehän on HEITTEILLEJÄTTÖ. HÄVETKÄÄ !!

        No ei se ihan heitteillejättö tuossa tilanteessa ole.


    • Pettynyt jouluun..

      Lisäksi tuo siivottomuus ja tavaroiden hamstraus ei ole mikään uusi juttu. Kun heidän lapsensa olivat pieniä, syyttivät vaan lapsia siitä että on sotkuista. Lisäksi olen ymmärtänyt että heidän lakanoita vaihdettiin niin harvoin, että oli vaikea saada mato-ongelmaa kuriin.

      Ja talossa kasvaa luultavasti monessa kohtaa hometta. Nämä ihmiset ovat oikeasti todella laiskoja..aina on joku tekosyy miksi ei kiinnosta laittaa kotia kuntoon. Siellä on niin moni asia rempallaan, että huh huh. Mutta ittepä asuvat missä haluavat. Mutta hiukan tulee mieleen ohjelma himohamstraajat heistä.

    • Pettynyt jouluun..

      Myöskin tuo joulunvietto ei sujunut mielestäni kovinkaan hyvin. Jouluaaattona sitten siivosivat jonkun verran stressissä. No tottakai jouluaatolle oli pakko tunkea kaikkea mahdollista ohjelmaa, ihan niin kuin muita päiviä vuodessa ei olisikaan. Siis ihmettelin, että miksi ei voisi valmistautua jouluun ajoissa ja jouluaattona viettää ihanaa kiireetöntä aikaa...Ja jouluaaton aikataulut menivät ihan päin peetä..kamalalla kiireellä piti käydä saunassa...koska joku oli päättänyt että joulupukki tulee tiettyyn aikaan.. (olimme toivoneet ettei tilattaisi joulupukkia, koska tietty aikataulu helposti tekee päivästä hankalan..) No niin..no joulupukin vierailu meni ihan hyvin. No mutta sen jälkeen ei edes kunnolla keretty lahjoja katsoa, kun ihmiset kiiruhtivat johonkin tapahtumaan. Osa meistä jäi sitten sinne kämpälle, kun ei haluttu pitää sellaista kiirettä. Illalla ruokaa sai mielestäni vasta turhan myöhään, oli kulunut todella pitkä aika kun oltiin viimeksi kunnolla syöty..oli jo kovin heikko olo kun vihdoinkin päästiin syömään. En osaa edes selittää kunnolla, miksi joulusta jäi niin kökkö olo, mutta ehkä joku ymmärtää.

      • 17 + 16

        Älä sinä mene toisen huussolliin määräilemään. Et todellakaan ole ihanneminiä.


      • Ensimmäinen kirj.
        17 + 16 kirjoitti:

        Älä sinä mene toisen huussolliin määräilemään. Et todellakaan ole ihanneminiä.

        Minä en siellä heille siitä asiasta kommentoinut siellä ollessani. Eli en ole määräillyt. Ja suurin tavoitteeni elämässäni ei olekaan olla ihanneminiä, en ole valinnut mieheni sukulaisia, vaan rakastan miestäni. :) Mutta joo..tämä suomi 24.fi:iin kirjoittelu on ihan turhaa tällä hetkellä. En aio enää palata takaisin lukemaan tätä viestiketjua, koska pahoitin vaan mieleni. Onneksi mieheni on tänään keskustellut vanhempiensa kanssa asioista.


      • 9 + 2
        Ensimmäinen kirj. kirjoitti:

        Minä en siellä heille siitä asiasta kommentoinut siellä ollessani. Eli en ole määräillyt. Ja suurin tavoitteeni elämässäni ei olekaan olla ihanneminiä, en ole valinnut mieheni sukulaisia, vaan rakastan miestäni. :) Mutta joo..tämä suomi 24.fi:iin kirjoittelu on ihan turhaa tällä hetkellä. En aio enää palata takaisin lukemaan tätä viestiketjua, koska pahoitin vaan mieleni. Onneksi mieheni on tänään keskustellut vanhempiensa kanssa asioista.

        Voimia appivanhemmillesi, että kestävät sinua.


      • Joulupakko
        Ensimmäinen kirj. kirjoitti:

        Minä en siellä heille siitä asiasta kommentoinut siellä ollessani. Eli en ole määräillyt. Ja suurin tavoitteeni elämässäni ei olekaan olla ihanneminiä, en ole valinnut mieheni sukulaisia, vaan rakastan miestäni. :) Mutta joo..tämä suomi 24.fi:iin kirjoittelu on ihan turhaa tällä hetkellä. En aio enää palata takaisin lukemaan tätä viestiketjua, koska pahoitin vaan mieleni. Onneksi mieheni on tänään keskustellut vanhempiensa kanssa asioista.

        "Onneksi mieheni on tänään keskustellut vanhempiensa kanssa asioista."
        Taivaan vallat.
        Ensin otetaan kutsu vastaan ja mennään kylään. Mikään ei kelpaa, jopa tilattu joulupukkikaan, kun oli nimenomaan pyydetty, että ei. Pakkosauna. Muuten kylmä ja nälkä. Likainen vessa.
        Apu-va! Mieli pahoittui.
        Kysyikö kukaan, pahoittuiko isäntäväen mieli? Ei varmaan, hehän olivat vapaaehtoisesti kutsuneet likaiseen kotiinsa lapsiaan ja muita, joista osa pakeni "johonkin tapahtumaan". Joulukirkko?
        On valittamisen aihetta, mutta ONNEKSI poika meni ja sanoi selvät sävelet vanhemmilleen.

        Niin se iloinen joulumieli siirtyi vanhemmillekin, kun ovat taas keskenään likaisessa kodissaan korjaamassa vierailujen sotkua, kunhan nyt viitsivät ja jaksavat, laiskiaiset.


      • Oman maun mukaan

        Älä välitä nujertajista näillä palstoilla! Sinä olet oikeassa. Pidä puolesi.
        Järjestä jatkossa oma joulusi, ei tarvitse alistua nöyränä kuvioihin, jotka tuntuvat kärsimykseltä. Lapsesikin aistii tällaisen mielialan, ei nauti joulustaan.
        Sinäkään et vaadi appivanhempiasi tilanteisiin, joita he eivät halua. Hekään eivät voi vaatia sellaista sinulta.
        Voit pitää heihin ystävällisesti yhteyttä muilla keinoilla, oman makusi mukaan, siihen tahtiin kuin tuntuu sinusta hyvältä.
        Appivanhemmat ovat samanarvoisia ihmisiä kuin me muutkin, eivät voi vaatia vieraalta ihmiseltä kumartelua ja nöyristelyä. Asiallinen käytös ja sekin "kohtuustiheydellä" riittää.


      • eräs vaan

        AP:lle älä välitä noista sinua mollaavista kommenteista! Luulen, että joku sama kirjoittaja haluaa loukata sinua kirjoittamalla monilla eri nimimerkillä.

        Minun on ainakin hyvin hellppo ymmärtää kuinka ikävä sinun joulusi oli! Minusta tuossa oli kaikki ainekset huonoon jouluun!!


    • ensimmäinen kirj.

      Ilmeisesti täällä suomi24:ssa on ihmisiä, jotka nauttivat vastaamisesta ilkeästi? Mielestäni asiallinen keskustelu on parasta keskustelua!

      ps. en malttanutkaan pysyä poissa :D

      Ja otetaan asioita vaikka myös huumorilla, ei tämä eläminen nyt niin vakavaa kai ole!

      • hyvää uutta vuotta

        Kyllä täällä usein keskustellaan hyvin asiallisesti ja rakentavasti. Aloituksesi oli hyvin ilkeä ja loukkasi appivanhempiesi lisäksi myös miestäsi. Kerroit rakastavasi häntä? Miltä sinusta tuntuisi, jos hän kirjoittaisi äidistäsi täällä noin halveksivasti. Joulusiivoukset, ateriat ja ohjelmat ei ole mikään pikku juttu järjestää noin isolle porukalle. On kohtuutonta urputtaa aatonaattona siivouksesta. Silloin miniä tarttuu imuriin ja iloisella mielellä laittaa paikat kuntoon. Kirjoitat perheestäsi vieraina. Voi hyvä tavaton! Miehesi on heidän ainoa poikansa. Te kuulutte perheeseen, ei teitä kuulu erityisemmin passata. Teidän tulee olla vanhenevien vanhempienne tuki ja turva. Kirjoituksestasi paistaa läpi se, että nyt on aika selvittää kuinka appivanhempasi pärjäävät arjessaan. Tehkää se rakastaen ja heitä kunnioittaen. ON LUPA VÄLITTÄÄ.


    • höh

      No jos asiat on noin huonosti niin ei tähän nyt se joulu oikeastaan kuulu millään tavalla. Et varmaan ole ollut ensimmäistä kertaa siellä vierailulla ja heti jäänyt yöksi just jouluna joten ehkä olisit voinut arvata mitä on odotettavissa tai nyt viimeistään ainakin sitten tiedät. Jos vielä sinne yöksi menet niin tiedät sitten ottaa kunnon paksut pyjamat ja lisäviltit mukaan ettet palele ym. mieti miten itse voit tilannettasi parantaa. Mutta ei se nyt ihan niin kumminkaan mene että kävelet ovesta sisään toisten kotiin ja vaadit parempia patjoja ym. palvelua, parempia juttuja ja telkkarit ja radiot kiinni koska vanhukset ei kuule niitä hiljemmalla kumminkaan ja volyymit ei sinulle sovi. Ne aparaatit muuten huutaa täysillä ihan kaikkien muidenkin vanhemmilla ja anoppiloissa. Jos heitä jotenkin haluatte jeesata hellävaraisesti oikeeseen suuntaan vaikka sen tavarataivaan suhteen niin hyvä, muutoin kannattanee ainakin jouluna pysyä vain kahvitteluasteella jos ko. pyhä on sinulle äärettömän tärkeä. Ja milloin muuten sitten yökylässä niin vieraat nukkuu kyllä tasan siinä mihin heidät laitetaan. En ymmärrä miten muutenkaan ajattelit asian hoitaa kuulostamatta pissipäältä. Ilmapatjasänky menee edes pieneen tilaan kun ei ole käytössä ja kuulostaa kyseiseen talouteen ihan siinä mielessä järkevältä valinnalta.

      • kurinpalautuksen paikka

        Minkälaisessa kodissa on kasvanut tämä keskustelun aloittanut nuori nainen, joka näin rumasti käyttäytyy jouluna miehensä vanhempia kohtaan?


      • perittyä
        kurinpalautuksen paikka kirjoitti:

        Minkälaisessa kodissa on kasvanut tämä keskustelun aloittanut nuori nainen, joka näin rumasti käyttäytyy jouluna miehensä vanhempia kohtaan?

        Ei omena kauas puusta putoa !!!


      • niin se menee
        perittyä kirjoitti:

        Ei omena kauas puusta putoa !!!

        Sen mutsi ei osaa pestä vessaa. Voi rassukkaa mikä lapsuus. Nyt sitten lapsuuden traumat palaa jouluna.


      • täti 72 v.
        niin se menee kirjoitti:

        Sen mutsi ei osaa pestä vessaa. Voi rassukkaa mikä lapsuus. Nyt sitten lapsuuden traumat palaa jouluna.

        Kovin oli voimakas reagointi anoppilan jouluun. Onko kuitenkin kysymys lapsuusajan pettymyksistä joulunvietossa? Purkautuvat sitten näin ikävästi koko kansalle. Johan näistä viesteistä läheiset tunnistaa kirjoittajan. Aloittaja on äiti, aikuinen nainen. Paineensietokyvyn pitäisi riittää tämänkokoisiin haasteisiin. Joulu on vuoden tärkein ja odotetuin perhejuhla. Kyllä meistä usea joutuu tekemään kompromissejä. Elämässä tulee eteen paljon suurempia murheita kuin aloittajan kertoma. Älä myrkytä läheisiä ihmissuhteitasi.


    • Margareeta

      "Pettynyt jouluun"! Olen puolestasi pahoillani joulusi epäonnistumisesta. Ymmärrän nuoren mielesi pahoittumisen, jouluun sisältyy paljon tunteita ja odotuksia, jotka jäivät nyt vaille täyttymistään.

      Olen anoppi useammalle miniälle, mummo monelle lapselle, äiti aikuislapsilleni, ja moninkertainen täti, sekä myös tytär raihnaiselle vanhukselle, miniä vanhalle vanhukselle.

      Ei ole pikkujuttu järjestää jouluaaton juhla isolle sukulaisväelle!
      Esim. itse joudun järjestämään juhlan noin 25 henkilölle.
      Tuohon määrään sisältyy ihmisiä tänä vuonna ikähaarukaltaan 2v - 94 v.

      Se, että saa juhlan suuren ikäjakautuman vuoksi kaikille mieleiseksi, vaatii järjestäjältä organisointitaitoa. Valitettavasti sitä ei ole kaikille suotu syntymälahjaksi eikä edes oppimallakaan saavutettavaksi.
      Aattoon kun sisältyy runsas ohjelmisto:
      haudoilla käynti, jouluateria, pukkijuhla, lahjojen avaaminen, sauna ja joulukahvitarjoilu.
      Kaikki nämä vaativat aikaa.

      Jokaisella juhlijalla on mielessään oma aikataulunsa ja omat toiveensa. Järjestäjän on osattava ennakoida toiveita ja sovitella ne yhteen toimivaksi kokonaisuudeksi.
      On myös neuvoteltava etukäteen, kellä on joustoa, kenellä ei.
      Yleensä pienten lasten aikataululla on mentävä.
      Lemmikkien huomioon ottaminen myös tärkeä.

      Joulujuhlan järjestely alkaa minulla marraskuun alussa.
      On mietittävä tarjottavat ja vieraitten eri ruokavaliot.

      A) Keliaakikolle teen leivonnaiset marraskuun alussa, samoin diabeetikolle.
      B) Laatikot mietittynä juhlijoitten makutoiveiden mukaan ja valmistus pakastimeen.
      C) Tarjoiluastioiden katsastus ja mahdollinen uusien hankinta.
      D) Pukin vaatteiden pesu ja silitys sekä soittokierros, kuka lupautuu pukiksi.
      E) Lahjojen hankinta omalta puoleltani. Vieraat tuovat omansa perheilleen ja toisilleen.
      F) Huoneiden suursiivous, turhien tilaa vievien tavaroiden poisto, vuodevaatteitten pesu vieraita varten.
      G) Kakkujen, kakkupohjien, pipareiden, torttujen, karjalanpiiraiden, leivän, joulupullan paistaminen ja pakastus. Karamellien hankinta.
      H) Vuoteiden kunnostus vieraita varten.
      I) Jouluruokien valmistus tai hankinta: liharuokaa niille, jotka eivät syö kinkkua. Lapsille sopivat jouluruoat. Riisipuuron, sekahedelmäsopan, kotikaljan, limsojen, mehun, viinin, italiansalaatin, rosollin, hedelmäsalaatin, Waldorfin salaatin, pasteijoiden, savukalan, graavilohen, sillien valmistus ja esillepano ym.
      J) Joulusaunan pesu raikkaaksi, jouluvastojen ja pyyhkeiden varaaminen kaikille.
      K) Joulupöydän kattaminen, hoitaminen pukin tulon ajallaan, lahjojen kokoaminen pukin konttiin jaettavaksi.
      L) Likaisten lautasten korjailu ja tiskikoneeseen laitto, ja tiskikoneen tyhjennys, about 25 lautasta, kipot ja kupit lukuisina joukkoina.
      M) Vanhusten huoltaminen ja avustaminen ruokailussa, jonka yleensä joku fiksu huomaa tehdäkin.
      N) Kynttilöiden vieminen haudalle, yleensä teen sen itse klo. 5.00 aattoaamuna tai aatonaattoiltana. Vieraat vievät omansa sopivalla ajallaan.
      O) Avattujen lahjapakkausten ja papereiden keräily lattioilta ja hoitaminen ulos roskiksiin. (kertyy yllättävän suuri määrä)

      Jouluaaton ohjelmiston pyöritys vie niin ajan, etten ennätä istahtaa. Oikeastaan en ennätä kolmeen päivään istuksia.
      Aattona pääsen nukkumaan vasta 02.00 aikoihin. Joulupäivän aamuna en ennätä kirkkoon, mutta valjastan kirkkoon halukkaat lähtöön kunnon aamiaisella.

      Leikin mielessäni lomahotellin pitäjää, joka hotelli on minulla toimii sen kolme-viisi vuorokautta.
      Olen suht hyväkuntoinen 64-vuotias ihminen, mutta joulu minulle merkitsee olosuhteista johtuen työtä ja palvelmista.

      Olen todella helpottunut, kun joulu on ohitse!
      Helpottunut, mutta ylpeä organisointitaidostani, ahkeruudesta ja osaamisesta.

      Tajuan, ettei porukka tajua, kuinka ison mietinnän takana kaikki järjestelyt ovat, jotta joulun sujuminen vaikuttaisi helpolta ja kaikkia vieraita tyydyttävältä.
      Minulle olisi kauhistus, jos vieraistani joku tuntisi samoin kuin "Pettynyt jouluun".

      Joulupöydän herkut, pukitukset, siistit huoneet ja vuodevaatteet, viihtyisän ympäristön järjestäminen, porukan hyvällä mielellä pitäminen, turhan hälinän eliminointi, pelien ja leikkien järjestäminen ym. viihdyke ovat vaativa työputki.

      "Pettynyt jouluun" anoppi ei ole onnistunut työssään.
      Syynä voi olla organisointikyvyn puute, huono kunto, sairaus, osaamattomuus tehdä juuri tätä työtä.
      Kaikilta ei vain kaikki suju. Eihän kaikista ole esim. lääkäreiksi, palomiehiksi.

      Voisiko olla anoppisi suvun nuorelle väelle hyväksi vapauttaa kyseinen anoppi joulujuhlan järjestämisestä, jota pestiä hän ei hallitse eikä osaa.

      Ehkä joku sisaruksista voisi ottaa homman hoitaakseen kotonaan, järjestää siis joulun suvulle.
      Se vaatii kyllä varojakin, ison porukan juhlittaminen käy pankkitilin päälle.

      Toinen vaihtoehto on, että kukin vuorollanne kutsuisitte anopin viettämään joulua kotiinne.
      Jos teitä on vaikka viisi sisarusta tai miniää, niin anoppi ei tule kuin joka viides vuosi jouluvieraaksi. Ei paha, vai mitä?

      • 20 + 9

        Muuten hyvä viesti, mutta syyllistät anoppia "ei hallitse, ei osaa". Meillä on vaan pikku-miniän mielipide asiasta. Appivanhemmilla voi olla monenlaisia toiminnallisia rajotteita. Lisäisin listaasi perheen sisäiset jännitteet. Ne voivat olla kaikista hankalimpia. Miniän kannattaisi miettiä miten hän itse hoitaisi emännyyden kyseiselle joukolle.


      • huh huh
        20 + 9 kirjoitti:

        Muuten hyvä viesti, mutta syyllistät anoppia "ei hallitse, ei osaa". Meillä on vaan pikku-miniän mielipide asiasta. Appivanhemmilla voi olla monenlaisia toiminnallisia rajotteita. Lisäisin listaasi perheen sisäiset jännitteet. Ne voivat olla kaikista hankalimpia. Miniän kannattaisi miettiä miten hän itse hoitaisi emännyyden kyseiselle joukolle.

        VOI MARGAREETA. OLIKO TUO ITSESI KEHUMINEN TARPEEN ?


      • Margareeta
        huh huh kirjoitti:

        VOI MARGAREETA. OLIKO TUO ITSESI KEHUMINEN TARPEEN ?

        Enkö saisi olla tyytyväinen itseeni, jos teen kaikkeni, että saan omaiseni tyytyväiseksi joulunvietossamme.
        En väheksy sitä, että teen suuren työmäärän ansiotyöni lisäksi.
        Et kai oleta, että minun pitäisi haukkua itseni tai itkeä marttyyrina, ja saada siten vieraanikin kierimään syyllisyydestä?

        Tulee päivä, jolloin en kertakaikkiaan enää jaksa. Tajuan sen. Mutta voin muistella menneitä joulujamme, jolloin tein parhaani. Ei se ole itsensä kehumista, jos sanoo, että tein parhaani.

        ... tai olkoonkin kehumista, totta vie! Olkoon!
        Kehuin itseäni, mutta toki kehun muitakin ihmisiä silloin kun he ovat onnistuneet tai tehneet parhaansa tai edes yrittäneet.


      • Margareeta
        20 + 9 kirjoitti:

        Muuten hyvä viesti, mutta syyllistät anoppia "ei hallitse, ei osaa". Meillä on vaan pikku-miniän mielipide asiasta. Appivanhemmilla voi olla monenlaisia toiminnallisia rajotteita. Lisäisin listaasi perheen sisäiset jännitteet. Ne voivat olla kaikista hankalimpia. Miniän kannattaisi miettiä miten hän itse hoitaisi emännyyden kyseiselle joukolle.

        Ei se ole syyllistämistä, jos sanoo, ettei hallitse.
        En tuomitse tätä anoppia suinkaan.

        Hän ei vain saa pysymään tilannetta ja järjestelyjä hallinnassaan. Se on tosiasia ilman tuomitsemista ja arvottamista häntä "huonoksi anopiksi".

        Jos luet tekstini uudelleen, huomaat, kuinka kirjoitan lopussa, että anoppi saattaa olla sairas tai huonokuntoinen tai muuten aloitekyvytön.
        On kohtuutonta, jos häneltä odotetaan sitä, mihin hänen taitonsa eivät ole riittävät.

        Alkup. kirjoittajan anopilla voi olla muita taitoja, jotka tulisivat loistoonsa jossain muissa aiheissa kuin suurien joulujuhlien järjestämisessä.
        Niitä emme tiedä, mutta niitä varmasti on.

        Siksi ehdotin, että alkuperäisen kirjoittajan miehen suku voisi ottaa vuorollaan anopin jouluvierailulle, ja tuoda näin esiin omat loistokkuutensa joulun vastaanottajaisissaan.


      • Margareeta kirjoitti:

        Enkö saisi olla tyytyväinen itseeni, jos teen kaikkeni, että saan omaiseni tyytyväiseksi joulunvietossamme.
        En väheksy sitä, että teen suuren työmäärän ansiotyöni lisäksi.
        Et kai oleta, että minun pitäisi haukkua itseni tai itkeä marttyyrina, ja saada siten vieraanikin kierimään syyllisyydestä?

        Tulee päivä, jolloin en kertakaikkiaan enää jaksa. Tajuan sen. Mutta voin muistella menneitä joulujamme, jolloin tein parhaani. Ei se ole itsensä kehumista, jos sanoo, että tein parhaani.

        ... tai olkoonkin kehumista, totta vie! Olkoon!
        Kehuin itseäni, mutta toki kehun muitakin ihmisiä silloin kun he ovat onnistuneet tai tehneet parhaansa tai edes yrittäneet.

        Hyvin väännetty M! Hieno suoritus. Ihan iloinen saat olla tietty!


      • leppoisaa joulua

        Margaretalle

        Olet järjestänyt hienon joulun läheisillesi. He varmaan tulevat mielellään.

        Olet selvästi ja hyvästä syystä ylpeä siitä, että sinulla on kyky ja mahdollisuus järjestää tällainen joulu. Kaikilla ei todellakaan ole kykyä. Kaikilla ei ole tilaa ja varaa järjestää samanlaista joulua.

        Tuohon erilaisten tilaisuuksien organisointiin olen itsekin saanut lapsesta saakka vähitellen vihkiytyä. Parhaita opettajiani ei enää ole tässä maailmassa, mutta juhlat sujuvat ilman heitäkin.

        Osittain riippuu tietysti sinusta itsestäsi, mitä haluat tehdä. Jossain pääsisit vähemmällä, jos haluaisit. Tiedät sen itsekin.

        Eniten minua ihmetyttää, että huolehdit koko joukolle puhtaat kylpypyyhkeet. He voisivat tuoda mukanaan omansa. Toisaalta ymmärrän. Vanhemmillanikin on valtavat määrät pyyhkeitä, pääasiassa lahjaksi saatuja. Onhan niitä kiva käyttää edes kerran vuodessa.

        Toisekseen minua ihmetyttää, että lahjapapereille ei ole varattu säkkiä, johon ne voi kukin laittaa, kun on lahjansa avannut.

        Mutta sehän on niin ihanaa. Kun voimasi vähenevät, voit pyytää vieraita tuomaan omat pyyhkeensä ja lakanansa. Pyytää jotakuta toista tekemään sen rosollin jne.


        Alkuperäiselle
        kirjoittajalle sanoisin, että kannattaa miettiä seuraavaa joulua: vietättekö sen sinun vanhempiesi luona vai omassa kodissanne. Omia perinteitä on kiva luoda. Toisaalta seuraavalla kerralla osaat varautua anoppilan erilaiseen jouluun, eivätkä odotuksesi ole yhtä korkealla.
        Minä en tykkää viettää joulua omien vanhempieni luona, koska se on liian ohjelmoitu ja liian täynnä. Onneksi ei tarvitse joka joulu olla siellä.


      • Margareeta
        leppoisaa joulua kirjoitti:

        Margaretalle

        Olet järjestänyt hienon joulun läheisillesi. He varmaan tulevat mielellään.

        Olet selvästi ja hyvästä syystä ylpeä siitä, että sinulla on kyky ja mahdollisuus järjestää tällainen joulu. Kaikilla ei todellakaan ole kykyä. Kaikilla ei ole tilaa ja varaa järjestää samanlaista joulua.

        Tuohon erilaisten tilaisuuksien organisointiin olen itsekin saanut lapsesta saakka vähitellen vihkiytyä. Parhaita opettajiani ei enää ole tässä maailmassa, mutta juhlat sujuvat ilman heitäkin.

        Osittain riippuu tietysti sinusta itsestäsi, mitä haluat tehdä. Jossain pääsisit vähemmällä, jos haluaisit. Tiedät sen itsekin.

        Eniten minua ihmetyttää, että huolehdit koko joukolle puhtaat kylpypyyhkeet. He voisivat tuoda mukanaan omansa. Toisaalta ymmärrän. Vanhemmillanikin on valtavat määrät pyyhkeitä, pääasiassa lahjaksi saatuja. Onhan niitä kiva käyttää edes kerran vuodessa.

        Toisekseen minua ihmetyttää, että lahjapapereille ei ole varattu säkkiä, johon ne voi kukin laittaa, kun on lahjansa avannut.

        Mutta sehän on niin ihanaa. Kun voimasi vähenevät, voit pyytää vieraita tuomaan omat pyyhkeensä ja lakanansa. Pyytää jotakuta toista tekemään sen rosollin jne.


        Alkuperäiselle
        kirjoittajalle sanoisin, että kannattaa miettiä seuraavaa joulua: vietättekö sen sinun vanhempiesi luona vai omassa kodissanne. Omia perinteitä on kiva luoda. Toisaalta seuraavalla kerralla osaat varautua anoppilan erilaiseen jouluun, eivätkä odotuksesi ole yhtä korkealla.
        Minä en tykkää viettää joulua omien vanhempieni luona, koska se on liian ohjelmoitu ja liian täynnä. Onneksi ei tarvitse joka joulu olla siellä.

        Kiitos hienoista sanoistasi ja vinkeistä "Leppoisaa joulua"!

        Laitanpa ensi jouluna säkit kauniisti esille, minne voi väki lahjapaperinsa laittaa.
        Samoin myös pyyhkeitten laita, no... en henno oikein huomauttaa, että tuokaa pyyhkeet mukananne.
        Onneksi kone pesee pyyhkeet kiltisti, että siinä mielessä helppoa.

        Voimien vähetessä tulevaisuudessa tuskin järjestän joulujuhlia, siihen on kyllä vielä aikaa.
        En odota, että tulisin itse kutsutuksi nuorempien järjestämiin joulujuhliin sitten kun olen lopettanut pikku "jouluhotellin" pyörittämisen.

        Kun en odota, en pety ja ymmärrän, että saatan olla riesana, jos eivät jalat kanna ja on siirtynyt kaikessa hiljaisuudessa takaisin vaippakansaan kuuluvaksi.

        Toivottavasti sen verran on voimavuosia, että muutaman joulun viettäisin etelässä ja loput raihnaisvuodet hoitokodin hoidokkina.
        Olen tuonut esille nuorisolle, että missään nimessä he eivät saa kantaa syyllisyyttä, jos minun kutsumiseni ikäloppuna vanhuksena mahdollisiin joulujuhliin tuntuu kammottavalta rasitteelta.
        Eri asia sitten, jos todella tahtovat ilomielin nähdä muorin juhlissaan eräänlaisena pyhäinjäännöksenä ja riemuita siitä
        .
        Vanhukselle on silti kunnia osata siirtyä arvokkaasti vilkkaan sosiaaliselta sukunäyttämöltä suurempia hämminkejä aiheuttamatta.


      • Puuhaiita

        Tosi hyvä kirjoitus! Noinhan se joulun ennakkojärjestely menee, vaikka ei sitä monikaan tule ajatelleeksi. Mielelläänhän sitä järjestää joulun, mutta välillä on hyvä jättää väliin. Silloin karataan ulkomaille tai menemme itse lapsillemme, ei kuitenkaan yöksi, sillä 100 km/suunta jaksaa hyvin ajella.
        Hatunnosto ja lämpimät halaukset sinulle!


    • Nirppanokkailua

      Ensi vuonna jäätte kotiin ja pyydätte sinne appivanhemmat joulunviettoon. Teette kaiken heille mukavaksi ja kotoisaksi ja osoitatte, että joulusta selviytyy ilman stressiäkin.

      Ymmärrän kyllä, että epäjärjestyksessä oleva huusholli voi olla luotaantyöntävä, mutta ei ole kovinkaan mielekästä kertoa, että jonkun vessa on epäpuhdas. Harja lienee vessan vasemmalla puolella omassa telineessään. Vessan pesuun menee minuutti elämästä. Sen luulisi voivan lahjoittaa kenelle tahansa.

      • Reetu ja Severi

        Mokasit kyllä raskaasti. Ukkos ei siedä tollasta pitkään. Menee vaihtoon . . Hulluin ämmä näillä palstoilla.


      • yx anoppi
        Reetu ja Severi kirjoitti:

        Mokasit kyllä raskaasti. Ukkos ei siedä tollasta pitkään. Menee vaihtoon . . Hulluin ämmä näillä palstoilla.

        Oot muuten ISON ANTEEKSIPYYNNÖN velkaa miehellesi ja hänen vanhemmilleen.


      • eka kirj.
        yx anoppi kirjoitti:

        Oot muuten ISON ANTEEKSIPYYNNÖN velkaa miehellesi ja hänen vanhemmilleen.

        Miksi olisin anteeksipyynnön velkaa miehelleni jos hän on aivan samaa mieltä asioista ja on itse sanonut asioista vanhemmilleen. Osaatteko lukea?


      • eka kirj. kirjoitti:

        Miksi olisin anteeksipyynnön velkaa miehelleni jos hän on aivan samaa mieltä asioista ja on itse sanonut asioista vanhemmilleen. Osaatteko lukea?

        Kutsut jo nyt etukäteen miehesi vanhemmat teille joulua viettämään. On heille liian vaativa työ järjestää koko homma.


    • eka kirj.

      No juu..tota... joo..siis mieheni on lukenut ison osan tästä keskustelusta ja on aivan samaa mieltä kanssani.

      Minä toivoisin, että en jatkossa edes saisi kutsua minnekään, jossa joulujärjestelyistä ei selvitä. Ja totuus on se, että en aio enää sinne jouluaattona..ainakaan pitkään aikaan mennä..Ikävää jos olette ymmrätäneet tilanteen väärin, en siis todellakaan jouluna sanonut appivanhemmille tilanteesta mitään.

      Anteeksi, jos en osannut selittää tilannetta oikein.

      • eka kirj.

        Ja olen tässä ajan kanssa huomannut, että ihmisillä on hyvin erilaiset arvot. Joku arvostaa ihmisiä ja eläviä olentoja, ja joku muu muita asioita.

        Jollekin joulussa voi olla tärkeää suht siisti ympäristö. Olen itse kärsinyt aikoinaan kovastikin bakteerikammosta, joten minun ei ole ihan helppo mennä pesemään toisten vessoja..ja miehenihän sen sitten tekikin.

        Joillekin joulussa on tärkeää taas vaikka hienot tarjoilut, joku toinen ei varmasti arvosta niin paljon yhtä isoa ateriaa. Meitä ihmisiä on niin moneen lähtöön.

        Minä varmasti haluankin välittää läheisistäni. Kyseiset ihmiset ovat tulossa meille kylään lähiaikoina, ja aion kyllä tehdä heidän olonsa kotoisiksi. Ja ymmärrän, että heillä on ollut paljon hommaa joulun järjestämisessä..en halua heitä enää siitä haukkua vaan toivon heille kaikkea hyvää.


      • 3 + 15
        eka kirj. kirjoitti:

        Ja olen tässä ajan kanssa huomannut, että ihmisillä on hyvin erilaiset arvot. Joku arvostaa ihmisiä ja eläviä olentoja, ja joku muu muita asioita.

        Jollekin joulussa voi olla tärkeää suht siisti ympäristö. Olen itse kärsinyt aikoinaan kovastikin bakteerikammosta, joten minun ei ole ihan helppo mennä pesemään toisten vessoja..ja miehenihän sen sitten tekikin.

        Joillekin joulussa on tärkeää taas vaikka hienot tarjoilut, joku toinen ei varmasti arvosta niin paljon yhtä isoa ateriaa. Meitä ihmisiä on niin moneen lähtöön.

        Minä varmasti haluankin välittää läheisistäni. Kyseiset ihmiset ovat tulossa meille kylään lähiaikoina, ja aion kyllä tehdä heidän olonsa kotoisiksi. Ja ymmärrän, että heillä on ollut paljon hommaa joulun järjestämisessä..en halua heitä enää siitä haukkua vaan toivon heille kaikkea hyvää.

        Kyllä niin kamalia viestejä kirjoitit, että kannattaisiko hakeutua terapiaan? Et sinä voi bakteerikammoosi vedoten pomottaa lähipiiriäsi. Puolison mukana tulee koko paketti, myös hänen omaisensa. Ei ole rakkautta puolisoa kohtaan soimata täällä hänen vaohempiaan ja lapsuudenkotiaan. Ota nyt opiksesi. Minkä taaksensa jättää sen edestänsä löytää.


      • eka kirj.
        3 + 15 kirjoitti:

        Kyllä niin kamalia viestejä kirjoitit, että kannattaisiko hakeutua terapiaan? Et sinä voi bakteerikammoosi vedoten pomottaa lähipiiriäsi. Puolison mukana tulee koko paketti, myös hänen omaisensa. Ei ole rakkautta puolisoa kohtaan soimata täällä hänen vaohempiaan ja lapsuudenkotiaan. Ota nyt opiksesi. Minkä taaksensa jättää sen edestänsä löytää.

        Ei ihmisten vessan tarvitse olla aivan kökköinen. Oli mikä tilanne tahansa. Puolisoni oli aivan yhtä suuttunut vanhemmilleen. Hyvää jatkoa.


      • 15 + 20
        eka kirj. kirjoitti:

        Ei ihmisten vessan tarvitse olla aivan kökköinen. Oli mikä tilanne tahansa. Puolisoni oli aivan yhtä suuttunut vanhemmilleen. Hyvää jatkoa.

        Pienet ovat murheet teillä, jos paskapytyn peseminen saa pääroolin joulun vietossa.


      • eka kirj. kirjoitti:

        Ja olen tässä ajan kanssa huomannut, että ihmisillä on hyvin erilaiset arvot. Joku arvostaa ihmisiä ja eläviä olentoja, ja joku muu muita asioita.

        Jollekin joulussa voi olla tärkeää suht siisti ympäristö. Olen itse kärsinyt aikoinaan kovastikin bakteerikammosta, joten minun ei ole ihan helppo mennä pesemään toisten vessoja..ja miehenihän sen sitten tekikin.

        Joillekin joulussa on tärkeää taas vaikka hienot tarjoilut, joku toinen ei varmasti arvosta niin paljon yhtä isoa ateriaa. Meitä ihmisiä on niin moneen lähtöön.

        Minä varmasti haluankin välittää läheisistäni. Kyseiset ihmiset ovat tulossa meille kylään lähiaikoina, ja aion kyllä tehdä heidän olonsa kotoisiksi. Ja ymmärrän, että heillä on ollut paljon hommaa joulun järjestämisessä..en halua heitä enää siitä haukkua vaan toivon heille kaikkea hyvää.

        Ei mitään huolta. Järkkäät koko homman itse ensi vuonna ja pyydät miehesi vanhemmat yökylään ja hommaat ruuat ja siivouksen ja ohjelman ja lahjat. Ei vinoilua, vaan näin tietty toimit.


    • eka kirj.

      Jokatapauksessa tämä keskustelu on mielestäni turha, koska on selvinnyt että osa ihmisistä ei edes osaa/jaksa lukea koko keskustelun sisältöä, eivätkä ehkä aivan ymmärrä mistä tässä on kyse.

      Toivon, että tämä keskustelu loppuisi. Itse en enää tähän halua osallistua, enkä toivo että tätä enää jatketaan. Jos pystyisin niin mieluiten peruisin/poistaisin tämän koko keskustelun netistä, mutta minulla siihen ei taida olla mahdollisuutta. :(

      Hyvää jatkoa kaikille ja parempaa uutta vuotta!

      • 19 + 2

        Kovasti ihmetyttää minkälainen on se nainen, joka on kasvattanut tuollaisen tyttären. Jos olet oikeasti vainoharhainen niin hae nyt kiireesti apua edes lapsesi takia. Mieti vähän minkälaisen äidin/naisen mallin annat lapsellesi.


      • kiittämätön olet!

        "Jokatapauksessa tämä keskustelu on mielestäni turha, koska on selvinnyt että osa ihmisistä ei edes osaa/jaksa lukea koko keskustelun sisältöä, eivätkä ehkä aivan ymmärrä mistä tässä on kyse. "

        Jokaiselle tekstisi lukijalle selvisi paremmin kuin hyvin että kyse on nirppanokkaisen prinsessan pettymyksestä kun joulu ei sujunutkaan hänen mielensä mukaan. Appivanhemmat olivat uhranneet aikaa ja rahaa sukujoulun järjestämiseen, vaan valivali valitusta tuli palkaksi.

        Kiittämättömyys on maailman palkka! Toivon todella että olet itse 30-40v päästä tilanteessa jossa sinulta vaaditaan täydellistä ihannejoulua isolle sukujoukolle nirppanokkaminiöineen.... jaksoit tai et... oli sitten rahaa tai ei.


      • 4 + 12
        kiittämätön olet! kirjoitti:

        "Jokatapauksessa tämä keskustelu on mielestäni turha, koska on selvinnyt että osa ihmisistä ei edes osaa/jaksa lukea koko keskustelun sisältöä, eivätkä ehkä aivan ymmärrä mistä tässä on kyse. "

        Jokaiselle tekstisi lukijalle selvisi paremmin kuin hyvin että kyse on nirppanokkaisen prinsessan pettymyksestä kun joulu ei sujunutkaan hänen mielensä mukaan. Appivanhemmat olivat uhranneet aikaa ja rahaa sukujoulun järjestämiseen, vaan valivali valitusta tuli palkaksi.

        Kiittämättömyys on maailman palkka! Toivon todella että olet itse 30-40v päästä tilanteessa jossa sinulta vaaditaan täydellistä ihannejoulua isolle sukujoukolle nirppanokkaminiöineen.... jaksoit tai et... oli sitten rahaa tai ei.

        On tosi typerää vedota mieheen "hän on aivan samaa mieltä kanssani". Vellihousunko olet nainut? Ei omaa tahtoa tai mielipidettä. Viet kuin pässiä narussa. Luuletko, että kukaan uskoo tuollaista. Hän yrittää rauhoittaa sinua lapsen takia. Tosi mies ei käytöstäsi kauaa kattele. Hän ottaa lapsen kainaloonsa ja lähtee pois.


      • 3 + 16
        4 + 12 kirjoitti:

        On tosi typerää vedota mieheen "hän on aivan samaa mieltä kanssani". Vellihousunko olet nainut? Ei omaa tahtoa tai mielipidettä. Viet kuin pässiä narussa. Luuletko, että kukaan uskoo tuollaista. Hän yrittää rauhoittaa sinua lapsen takia. Tosi mies ei käytöstäsi kauaa kattele. Hän ottaa lapsen kainaloonsa ja lähtee pois.

        Onko prinsessamme avannut uuden keskustelun Tarvitseeko anoppilassa olla yhtään siistiä? Nimimerkki auringonkukkainen. Jos näin on niin vaikuttaa tosi huolestuttavalta.


      • Margareeta

        Hyvä eka kirj.

        Tämä keskustelu ei ole varmaankaan ollut turha.
        Ei sinun tarvitse katua sitä.
        Olet saanut hyviä vinkkejä, ja siitä kannattaa olla kiitollinen!
        Epämiellyttävät vinkit voit jättää autuaasti sivuun ja olla miettimättä niitä.

        Ehkä olet alkanut miettimään syvemmin anopin tilannetta.
        Se on hieno asia, että ihminen pystyy muuttamaan osin asennettaan ja osin pitämään kiinni kunniantunnostaan.

        Jos anopin WC on kökköinen, niin se on.
        Hän kantaa siitä vastuun siinä muodossa, että ihmiset karttelevat hänen WC: tään eivätkä uskalla vierailla hänen luonaan kolmea tuntia kauempaa.

        Jotkut ihmiset ovat, varsinkin tavaran hamstraajat, erikoisen jääräpäisiä muuttumaan.
        Jos edelleen annat joulunviettonne oman perheesi osalta mennä hankalaksi sukuvierailulla anopin luona, osoittaudut myös jääräpäiseksi.
        Silloin voi sanoa, että olet tosiaan oikeassa suvussa.

        MUTTA, jos nyt anoppia enempi tuomitsematta päätät olla osallistumatta ensi jouluna vastemieliseksi kokemaasi palveluun anopin kotona, et ole jääräpää.
        Olisi hienoa, jos viettäisit oman joulun ilman kummankaan vanhempia.
        Täten teillä olisi mahdollisuus vertailuun, mikä perheellenne on paras muoto viettää joulu.

        Hyvää Uutta Vuotta sinulle kaikesta sydämestä! Parasta tulevaa vuotta koko perheellesi
        toivoo Margareeta


      • eka kirj.
        Margareeta kirjoitti:

        Hyvä eka kirj.

        Tämä keskustelu ei ole varmaankaan ollut turha.
        Ei sinun tarvitse katua sitä.
        Olet saanut hyviä vinkkejä, ja siitä kannattaa olla kiitollinen!
        Epämiellyttävät vinkit voit jättää autuaasti sivuun ja olla miettimättä niitä.

        Ehkä olet alkanut miettimään syvemmin anopin tilannetta.
        Se on hieno asia, että ihminen pystyy muuttamaan osin asennettaan ja osin pitämään kiinni kunniantunnostaan.

        Jos anopin WC on kökköinen, niin se on.
        Hän kantaa siitä vastuun siinä muodossa, että ihmiset karttelevat hänen WC: tään eivätkä uskalla vierailla hänen luonaan kolmea tuntia kauempaa.

        Jotkut ihmiset ovat, varsinkin tavaran hamstraajat, erikoisen jääräpäisiä muuttumaan.
        Jos edelleen annat joulunviettonne oman perheesi osalta mennä hankalaksi sukuvierailulla anopin luona, osoittaudut myös jääräpäiseksi.
        Silloin voi sanoa, että olet tosiaan oikeassa suvussa.

        MUTTA, jos nyt anoppia enempi tuomitsematta päätät olla osallistumatta ensi jouluna vastemieliseksi kokemaasi palveluun anopin kotona, et ole jääräpää.
        Olisi hienoa, jos viettäisit oman joulun ilman kummankaan vanhempia.
        Täten teillä olisi mahdollisuus vertailuun, mikä perheellenne on paras muoto viettää joulu.

        Hyvää Uutta Vuotta sinulle kaikesta sydämestä! Parasta tulevaa vuotta koko perheellesi
        toivoo Margareeta

        Kiitos Margareeta! Tekstisi oli asiallinen ja ystävällinen.

        Olen ymmärtänyt, etten voi muuttaa muita ihmisiä. En voi muuttaa anoppiani, en appeani yms. Heitä ovat mieheni ja mieheni sisarrukset yrittäneet muuttaa jo vuosikausia, ehkä heidän jatkuva valituksensa on saanut aikaan minussakin negatiivisen asenteen heitä kohtaan.

        Eli en voi muuttaa kuin itseäni. Ehkä tämä joulun siisteys ei ollut ainua asia mikä vaikutti joulun viettoon..ja vielä tarkennan etten ole joulunaikaan valittanut appivanhemmille heidän asioistaan. Ehkä minulla ja appivanhemmillani vaan on vuosien kuluessa muodostunut niin huonot välit ettei minun olisi kannattanut edes mennä sinne viettämään joulua. Mutta halusin tämän kerran yrittäää, koska ajattelin että se olisi puolisolleni tärkeää. Olin jo monta kertaa ennen joulua sanonut etten oikein haluaisi mennä sinne, mutta menin ns.velvollisuuden tunnosta.

        Lisäisin vielä, että puheissani on myös sen verran perää, että toinenkaan appivanhempien lapsen puolisoista ei halua juurikaan käydä kyseisessä talossa. On joskus lähtenyt kesken kaiken pois sieltä, koska lapsen hoito on ollut kyseisessä paikassa niin vaikeaa.

        Eli kokoan miksi minulla oli raskasta: (ja tässä appivanhempien kohdalla ei ole kyse mistään avuttomista vanhuksista)
        1. välit appivanhempiin ennestään huonot, tuli riitaa anopin kanssa jouluna..hän puuttui asioihin jotka eivät olisi hänelle kuuluneet
        2. appeni on todella kova haukkumaan muita ihmisiä..jatkuvasti arvostelee esim.homoja, on rasistinen jne.
        3. kyseisesillä henkilöillä on joskus lähtenyt alkoholin käyttö käsistä
        4. tämä siisteys, kylmyys, vaikeus olla siellä jne.homma oli vaan piste kaiken päälle..ei siis alkuperäinen syy siihen, miksi minulla on paha olla heidän seurassaan.

        Mutta olen oppinut etten enää yritäkään heitä muuttaa. Toivon, että heidän omat lapsensa hankkivat heille tarvittavaa apua, jos siihen on tarvetta. Minä olen pahoillani siitä, että välimme eivät toimineet. Minulla on ollut niin paha mieli viime aikoina. Ehkä tässä on enemmänkin kyse henkilökemioista kuin talon siisteydestä, en vaan osannut sitä tuoda kunnolla esille.


    • Eka kirj.

      Mutta on varmaan aika lopetella tämä viestiketju, ja toivottaa hyvää jatkoa kaikille. Ikävää jos pahoitin jonkun mielen, jatkossa pyrin kirjoittamaan kai lähinnä päiväkirjaan tuntojani, niin ei kukaan loukkaannu ajatuksistani. Tiedän omassa sydämessäni etten ole mikään nirppanokka, tykkään vaan perus vieraanvaraisesta, kohteliaasta ja ystävällisesti käytöksestä, mikä ei täysin tuolla kertaa toteutunut. Mutta uusi vuosi ja uudet kujeet. Mukavaa uutta vuotta!

    • 5 + 20

      Appivanhempasi ovat sairaita ihmisiä, hamstraaminen ja perushygienian ja siisteyden laiminlyönti kertovat siitä. Tuollainen ympäristö ei ole terveellinen edes aikuiselle, saati sitten pienelle lapselle. Itsekään en enää toista kertaa lastani tuollaiseen paikkaan veisi kuin pikavisiitille korkeintaan.
      Sinä et ole nirppanokka, vaan tuo huusholli on aivan sairas, se on selvä asia joten ei kannata välittää täällä saamastasi huonosta palautteesta. Outoa, että joku haluaa puolustella tuollaista huushollinpitoa, joka ei ole hyväksi edes vakituisille asukeille. Lienevät itsekin jotenkin hunningolla.
      Ehkä appivanhempasi eivät enää kertakaikkiaan pärjää talossaan, vaan heidän olisi aika siirtyä palvelutaloon?

      • lukihäiriökö ??

        Et sitten kunnioittanut ap;n toivomusta lopettaa ketju. Sairas ihminen - muuta palvelutaloon.


    • 1237

      Aloitus oli asiallinen, saisin hepulin jos joutuisin tuollaiseen paikkaan jouluksi. Satsaan siisteyteen ja viihtyvyyteen kun lapset tulevat joulun viettoon ja hyvää ruokaa riittää.

      • hiukan kunnioitusta

        Joskus aiemmin oli viestiketju, jossa anoppi ihmetteli miniän ja poikansa sotkuista huushollia. Siihen jotkut vastasivat, että jokainen saa elää, niinkuin parhaaksi näkee, oli sitten sotkuista tai ylisiistiä .
        Tässä ketjussa arvostellaan anoppilan siisteyttä, jos anoppi ja appi viihtyvät niin asuen, niin eikai miniällä ole siihen nokan koputtamista.
        Näyttäis siltä, että joulun viettoon meno, oli ensimmäinen käynti anoppilassa, kun tuli noin suurena yllätyksenä kaikki tuo, mistä valittaa..


    • terveysriski?

      Ihme kommentteja, eivät taida ymmärtää miten epäterveellistä tollasissa oloissa olis asua. Aloitus oli ihan asiallinen, kyllä hygieniasta saa välittää vaatimatta "prinsessa"kohtelua. Jos on oikeesti huono tilanne, hometta talossa ja hamstrausongelma, ei pitäisi vieraita kutsua vaarantamaan terveyttään.

      • 17 + 6

        Valitettavasti meillä suomessa moni työskentelee, opiskelee, asuu jne. hometalossa halusi tai ei. Aloittajan appivanhemmilla on aikuiset poika ja kolme tytärtä. Jos tuo vanhempien asuminen ja siisteydenpito on noin retuperällä niin mikä noita heidän lapsia oikein riivaa, kun eivät tee asialle mitään. Sinne pitää saada terveystarkastaja käymään. Ja sinulle nuori miniä voimia olla miehesi tukena. Jos siellä anoppilassa pääsee tapahtumaan joku onnettomuus niin kyllä sitten huudetaan, että poika tiesi mutta ei tehnyt mitään. Hyvää Uutta Vuotta 2015


      • 17 + 6 kirjoitti:

        Valitettavasti meillä suomessa moni työskentelee, opiskelee, asuu jne. hometalossa halusi tai ei. Aloittajan appivanhemmilla on aikuiset poika ja kolme tytärtä. Jos tuo vanhempien asuminen ja siisteydenpito on noin retuperällä niin mikä noita heidän lapsia oikein riivaa, kun eivät tee asialle mitään. Sinne pitää saada terveystarkastaja käymään. Ja sinulle nuori miniä voimia olla miehesi tukena. Jos siellä anoppilassa pääsee tapahtumaan joku onnettomuus niin kyllä sitten huudetaan, että poika tiesi mutta ei tehnyt mitään. Hyvää Uutta Vuotta 2015

        Nesserwisseröintiä näin lopuksi:
        1) Joulu vieraassa paikassa on joulu vieraassa paikassa. Tuskin se kovin kotoisalta koskaan tuntuu. Siksi pitkä pinna kehiin ja iloinen ilme päälle, vaikka miltä tuntuisi.
        2) Jos valittaa miehensä vanhemmista vuolaasti nettiin, sitä ei esitellä koskaan, koskaan miehelle. Ei pakoteta tätä lukemaan kohteliaisuuttaan vanhempiensa haukkumisia. Omat haukkumiset eivät näytä muiden silmissä ollenkaan niin tyylikkäiltä, kuin mitä ne kirjoittanut luulee.
        3) Kylmyys on raivostuttavaa. Täytyy pyytää kunnolla vällyä lisää tai tuoda omaa, jos joutuu nukkumaan kylmässä.
        4) Sänky tai patja on vieraissa mitä on. Ei kun kärvistelemään.
        5) On oman pojan asia hoitaa siivousjuttu lapsuudenkodissaan. Jos on liian sekaista, on pojan asia siihen puuttua. Meilläkin on liian sekaista kirjoittajalle.
        6) Jos vessa on kamala, pese pytty itse ja desinfioi vaikka käsidesillä. Ihan kuin joku perävietnamin lentokentän vessa: sama logiikka.
        7) Joulupukki tulee tai on tulematta, koska vain. Ei voi mitään.
        8) Ruokaa tulee, kun tulee. Mieheltä voi pyytää jotain voileipää keittiöstä hakemaan, jos liian nälkä on.
        9) Itse viedään tietty osa ruuasta tuliaisena.
        10) Ja lopkuksi sanotaan kiitos ja kutsutaan kylään ensi jouluksi!


      • 17 + 6 kirjoitti:

        Valitettavasti meillä suomessa moni työskentelee, opiskelee, asuu jne. hometalossa halusi tai ei. Aloittajan appivanhemmilla on aikuiset poika ja kolme tytärtä. Jos tuo vanhempien asuminen ja siisteydenpito on noin retuperällä niin mikä noita heidän lapsia oikein riivaa, kun eivät tee asialle mitään. Sinne pitää saada terveystarkastaja käymään. Ja sinulle nuori miniä voimia olla miehesi tukena. Jos siellä anoppilassa pääsee tapahtumaan joku onnettomuus niin kyllä sitten huudetaan, että poika tiesi mutta ei tehnyt mitään. Hyvää Uutta Vuotta 2015

        Ja alempana kirjoitusvirhe. Piti olla Besserwisseröintiä, mutta tuli Nesserwisseröintiä, joka kyllä kuvaa kirjoitukseni tasoa paremmin.


      • arvot elämässä

        Jos perusasiat ovat miehesi vanhemmilla noin huonolla mallilla tarvitsisivat he laajaa apua. Ensinnäkin molemmat lääkäriin yhdessä poikansa kanssa, joka olisi jo viestittänyt ongelmista etukäteen. Mahd. muistusairaus ja masennus pitäisi tutkia. Hamstraus on vaikeampi hoidettava, mutta vastuu heistä on lapsilla tässä tilanteessa. Heitä pitää auttaa. Aina elämässä ei mene niin, että vanhemmat ovat lapsia varten. Miettikääs, että me lähellä asuvat lapset autamme vanhempiamme muutaman kerran viikossa, kun tilanne kääntyi sellaiseksi heillä. Emme jätä heitä yksin. Älkää tekään. Haluaisitteko, että omat lapsenne jättäisivät teidät oman onnenne nojaan vanhoina, sairaina.


    • Kermapeffapinsessa

      Kummallisen vihaisia kommentteja ilmeisesti anoppi henkilöiden kynistä peräisin.. ainakin palstaa seuranneena olin huomaavanani erään miniävihaajan kirjoitteluja.. Minä ainakin ymmärsin täysin tilanteen. Eli anoppisi on sottapytty joka on töykeä ja miehesi sa hävetä vanhempiaan ja olo ollut varman tosi vaivautunut. Ei se joulun järjestäminen jollekkin 10 hengelle nyt niin ihmetaitoj vadi, itse järkkäilin 28 vuotiaana jo niitä sisarien kanssa vuoroin, nykyään menee rutiinilla.. Paskaiseen kämppään en ilkeäisi ketään kutsua ja tuo ilmapatja kylmällä lattialla eo kyllä tulisi mieleenkään, vaikka en mikään rikas olekaan niin vieraiden viihtyminen on pääasia. Joulukirkkoonkin olen kerennyt ihan hyvin muiden mukana jos on huvittanut.. Yövieraiden ruokkiminenkan ei ole niin vaikeaa terveeltä ihmiseltä eli..
      oletan että anoppisi ja appesi eivät ole päästään terveitä. Hamstraushan on sairaus ja vakava sellainen. Siitä kärsii myös läheiset kuten saatiin todeta. Ikävä että nämä kaikkitietävät nyt sinut lyttäsivät kommenteillaan. Mutta tämän neuvon: ei yökylään pikkulapsen kanssa ennen kuin siivoavat asuntonsa. Heidän pitää huomata ongelmansa itse. Ehkä asia että kukaan ei käy kylässä yötä avaisi silmiä. Jotain apua varmaan saa heidän asuinkunnastakin asiaan. Vaikeita juttuja nämä tällaiset. Apua he tarvitsevat, mutta kuinka voitte auttaa ellei asiasta puhuta?

      Ja nyt odottelen nasevia kommentteja itsestäni, olen ihan anoppiehdokkaana itsekkin.. huumoria!!! Vai olenkohn kuitenkin kuten nimimerkkini?? Arvailuja???

      • höh

        Niinno, sinäkin ihan omasta mielestäsi ymmärsit tilanteen täydellisesti oikein ja kaikki muut ymmärtää yllättäen ihan väärin... :-D Tuskinpa olet sinäkään paikalla ollut ja vaikka olisitkin ollut niin silti ei olla asiassa vierailun isäntien mielipidettä kuultu eikä kuulla. Mutta se siitä, koska lähinnä alkoi kiinnostaa miten täällä on kaikilla niin hyvin asiat että järkkää kymmnien ihmisten joulubileitä ja teidän tapauksessa jopa alle kolmekymppisenä ja missään nimessä ei ilmapatjasänky, joka parhaimmillaan on oikean sängyn kokoluokkaa mutta säilöttävissä pieneen tilaan, kelpaa sinunkaan vieraillesi mihinkään.... :-D ??? Missä sinä pidät loppuvuoden niitä sänkyjä ja pakasta vedettyjä petivaatteita...? Ja kuinka mahtavat tilat sinulla onkaan itse juhlien huipentumaan että saat ne varastoimasi sängyt mukavasti järkättyä kaikille vieraille omaa nukkumasoppea koska ei kai varmaan niitä oikeita sänkyjäkään voi asetella ihan miten sattuu? Vai oikeastiko sinulla on siellä joku hotelli? Ikä sinänsä ei merkkaa mitään koska jokaisella on oma elämän polkunsa, ja asioita opetellaan ihan omaan tahtiin ja elämäntilanteisiin sopivalla järjestyksellä. Moni voi olla alle 30-vuotiaana vielä opiskelija joten ei ne juhlatkaan mene välttämättä millään rutiinilla samassa aikataulussa kanssasi siitä puhumattakaan että ilmeisesti juhlat, jollaiset tämänkaltainen esimerkkitapaus (opiskelija) pystyisi järjestämään, eivät missään tapauksessa kenellekään kelpaisi.

        Suomessa on asuinneliöitä keskimäärin alle 40 per lärvi. Ei, se ei tarkoita pelkkiä makkareita ja vierashuoneita ja teinien omia huoneita. Näillä eläköityneillä muuttotappiokunnissa varsinkin on voinut lentää koko pesue pitkin maailmaa ja kaikki haluaa omine perheineen "kotiin" jouluksi ja yösijan. Duunareiden eläkkeillä on varmaan mukava pitää riittävän tasoista ja isoa ok-taloa lämmöt täysillä ja paraatikunnossa siltä varalta jos jälkeläiset sattuu kerran vuodessa piipahtamaan. Sekään vierailu ei ole varmaa sillä lapsenlapsilla on toinenkin mummola ellei nykyään yhteensä neljäkin tai voidaan päättää lähteä pyhiksi ulkomaille. Luultavasti järkevintä monenkin olisi myydä ajoissa talo pois ja painua kerrostaloon tai koittaa löytää joku kahden hengen uudehko mökki missä tekniikka pelaisi ja mahdolliset tulevat liikuntarajoitteet olisi valmiiksi huomioitu. Mutta sinnehän ei taas mahtuisi kaikkien lapsien ja lastenlapsien säädylliset majoitukset jos niitä joskus sattuu näkymään? Lämmitykset, sähköt, vesilaskut ja kaikki mahdolliset juoksee kyllä ihan joka kuukausi liian isossa talossa eikä vaan kerran vuodessa kun tiloille on jotain käyttöä!

        Minä en odottele nasevia kommentteja kenestäkään, tahtoisin vaan todellakin tietää. Jos poisluetaan hamstraukset ja hygieniat tästä niin pelkkä elämisen budjetointi on minulle nyt näissä tarinoissa mysteeri. Kertokaa nyt muillekin jos teillä on taika muuttaa velat tuloiksi? tuli muuten mieleeni että olenhan minäkin pitänyt juhlat yöpymismahdollisuuksineen 10 hengelle 28-vuotiaana. Tilaa oli 50 neliötä kaikkiaan ja patjoja piti osittain lainailla koska ei nyt sattunut olemaan verkkovarasto niitä täynnä. Lattialla siinä piti joka tapauksessa nukkua, missä muuallakaan. Katossa? Lattialla pystyi työntämään jalat vaikka pöydän alle mikä ei minkäänlaisessa varavuodesysteemissä olisi onnistunut, ei olisi mahtunut sijoittelemaan edes sitä ilmapatjasänkyä parivuoteen mallisena ainakaan.

        Eri puolilla Suomea esimerkiksi talojen hintaero voi olla sata tonnia. Pitkä penni maksella vielä jäljellä toisella kun toinen on jo maksanut? Tiedättekö läheisienne eläkkeiden määrät ja mahdollistesti jo vanhenevien talojen ja osakkeiden asuinkulut? Moniin kerrostaloasuntoihinkin pukkaa vastikkeita nostavia remontteja. Minun silmissäni täällä on ollut nyt aika moni melkoisen rikas kommentoimassa, mutta sekin on tietenkin suhteellista mitä kukakin pitää rikkaana. Onnekseni en aikoinani tiennyt kuinka suurta vääryyttä juhlillani tein kun ei ollut kuin se 50 neliötä ja patjat. Nykyään voi sitten jo välttää nämä mogat ja jättää suosiolla kokoontumiset sikseen kun on tämä netti mistä voi tarkistella mikä on "ei rikkaiden" vaatima taso asioille.... ;-)


    • "höh"

      Pojan perhe VIERAS !?
      Mahdollinen sairaus itse hankittu lasten kiusaksi !?
      Eikö asiasta pitäisi puhua asianosaisten kanssa, eikä keskustelupalstoilla !?

    • Vai jouluvieraat

      Te jouluvieraat, kuten itseänne kutsutte. Näille miehesi vanhemmille tuskin poikansa on vieras ja ehkä vähän odottaisivat teiltäkin oma-aloitteista auttamista aaton toimissa.
      Jos ruokaa on kaapissa, uskoisin aikuisten saavan vaikka voileivän tehtyä hiukopalaksi ennen joulu päivällistä.

      Olisitte omalla toiminnalla voineet rauhoittaa tilannetta ja nyt tulevan kesän aikaan saada anoppilan väen tekemän pientä remonttia ja siirtämään liikoja tavaroita varastotiloihin ja osa kaatikselle. Onko miehesi jopa ainut lapsia, kun et kerro mitään hänen sisaruksistaan. Sitäkin suuremmalla syyllä, auttakaa vanhempia.

    • ****

      Mitä menit.
      Anna appivanhempiesi elää rauhassa äläkä tuppaa valmiille. Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin laiska nuori nainen joka nenäänsä nyrpistellen valittaa palvelun tasosta.
      Etkö itse viitsinyt laittaa joulua perheellesi?

    • Einesjoulu

      Joulu on perhejuhla, mitä ei tämänkään keskustelupalstan annista ensimmäiseksi huomaa.
      Odotamme liikaa toisiltamme ja juhlalta.
      Epäonnistumme itse.

      Tunnemme riittämättömyyttä, kun ihan varmasti tiedämme, että Kaikki Toiset Äidit tekevät paljon paremman joulun kuin mihin omat voimamme riittävät.

      Oli aikoja, jolloin kaikki leipomukset tehtiin itse kotona yötä myöten kaiken muun taloudenpidon päälle, paistettiin 10 kg kinkut, tehtiin laatikot ja rosollit, vaikka kukaan ei edes jaksanut syödä. Tammikuun loppuun asti oli kinkun rääppeistä ruokia, laatikoita, hernekeittoa, lihapiirakkaa, lanttulooraa riitti pakkasesta pitkään. Tortut kuivuivat. Piparkakkutalo hajosi ja pölyttyi.

      Sitten tuli aika, jolloin järki voitti, mutta mieli kuitenkin säilyi vanhassa. Mummut ja kummitädit paasasivat edelleen itsepaistettujen leipomusten määrästä, ja turhaan heille yritetään sanoa, että 3 viikon vanha kivakakku ei ole tarjoilukelpoista.
      Huono omatunto tekee meidät ärtyisiksi ja epäluuloisiksi. Ennenvanhaan tehtiin suursiivous ennen joulua ja jopa huonekalut kannettiin ulos tuultumaan. Nyt kiireessä vähän pölynimuria nurkasta toiseen, ja tiedetään hyvin, että muilla on paljon siistimpää. Kiva mennä kutsuttuina vieraina joulunviettoon sukulaisiin. Mikä pettymys, kun huomataan, että mummulassakaan ei ole sen paremmin siivottu kuin kotona.

      Tulee panneeksi sitten merkille, että muukaan ei ole kuin ennen. Ja sitten onkin joulu pilalla, kun Carl Larssonin joulutaulujen mukainen idylli ei toteudukaan.

      Me odotamme sitä wanhan ajan joulua nykyajan tapakulttuurilla. Se ei tule ikinä onnistumaan, sillä eivät aika eikä taidot enää riitä siihen kaikkeen.

    • Yökki-kyökki

      Miksi haluat, että lapsellasi olisi hyvät välit mummoonsa ja vaariinsa. Hehän ovat likaisia ja alapuolella kaiken arvostelun. Koiranvihaajia. Lapsesi joutuisivat käymään likaisessa vessassa.
      Miksi lapsilla ei saisi olla yhtä korkeat vaatimukset kuin sinulla?

      Ajattele vähän!

    • siistionTerve

      Voi hellaletta mitä ihme anoppien kommentteja oikein vyöryy aloittajparan niskaan tässä. Ihan shaibaa nämä kommentit kun ei käsitetty että anoppi elää homeessa ja bakteeripesäkkeessä romujen keskellä ja kutsuu sinne VIERAAT eli miniänsä joka ei ole "omaa perhettä" vaan vieras ihminen ja lapsenlpasensa kutsuu kaatopaikkaan.

      Minä en menisi, ja ymmärrän täysin ellei aloittaja vie itseään ja lastaan kylään sinne ennen kuin tuo paikka on ytimiä myöden siivottu. Sillä se ON terveysriski lapselle ja koiralle erityisesti. Homeelle altistuneena tiedän, mitä "kivaa" se tuo tullessaan. Kannattaa perehtyä homeen vaikutuksiin ja miettiä käsi sydämellä sitä, onko appiporukkasi toimitettava puoliväkisin hoitoon. Heidän sairautensa voi nimittäin johtua hometalosta.

      • en usko

        Ei ollut hirveästi rakennusteknisiä juttuja tuossa lueteltuna. Kumma että kukaan altistuisi ja vielä ostaisi koskaan hometaloja jos ne ongelmat nyt vaan näkisi käsipyyhkeen takaa jos viitsisi katsoa? Putkissa ja metalliosissa/kosteissa tiloissa on usein kalkkia tai levää. Jotenkin tulee mieleen että käsipyyhkeen takanakin voisi olla ihan vaan likaa. Ei mainittu edes mistään ylimääräisistä tuoksuista vaatteissa tms. Voihan se olla hometalo mutta diagnosointi alkuperäisen juttujen perusteella tuntuu kyllä "hieman" liioittelulta. Luulisi että jos aloittajallakaan olisi oikeasti epäilys hometalosta niin olisi suurempiakin murheita kuin nillittää siitä koska saa ruokaa ja millainen patja oli? Vaikka kuinka olisi pettynyt jouluun.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      29
      2105
    2. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      175
      1524
    3. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1475
    4. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      108
      1209
    5. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1169
    6. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      904
    7. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      870
    8. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      38
      785
    9. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      280
      745
    10. Oletko mustasukkainen luonne?

      Tai ylipäätään millaisia tunteita herättää, jos kaivattuasi liehittelee joku muu tai hän deittailee jonkun muun kanssa?
      Ikävä
      80
      695
    Aihe