Vaikka joulu perheen ja suvun kanssa olikin mukavaa, laittoi miettimään..
Meillä on mennyt perheellisten lapsien joululahjoihin vuosittain n. 400 eur, vaikka olen ostanut lahjat todella harkiten (lapsia 12). Tuo on suuri meno meille pienituloisille. Nyt sitten summattiin tämän joulun ruokakuluja. Kahdestaan selviämme juhlapyhät n. 70 eur ruokakuluilla, mutta nyt ruokaan ja juomiin oli mennyt sen 280. Uutta Vuotta emme nyt sitten vietäkään.
Rupesin oikein miettimään kuinka paljon rahaa kuluu kaikkiin lasten synttäreihin ja näihin jouluihin ja muihin. Oli aika shokeeraavaa tajuta että rahaa uppoaa vuosittain n. 1200 kaikkeen, eikä tässä ole mukana edes bensakuluja kun liikumme pitkin kyliä.
Eikä tässä rahan menossa mitään, jos se olisi edes vastavuoroista. Mutta tajusin juuri, että ainoat liikkujat olemme me. Meillä ei käy kukaan kylässä, koska syynä on aina pitkä matka. Silti nämä samat perheet käyvät sukuloimassa meistä viiden km päässä.
Olenkohan ollut ihan höynä?? Ihmettelen aina mistä näille perheellisille riittää rahaa matkustella koko ajan. Mutta nyt tajusin, että kustannan itse heidän kylpylä- ja viikonloppumatkansa panostamalla itse yksipuolisesti näihin ihmissuhteisiin.
Tiedän, että on itsekästä miettiä näin, mutta jossain vaihessa se havahtuminen vain tulee. Olen aina ajatellut muita ja jättänyt itseni vähemmälle. Olisikohan silti syytä vihdoin alkaa kerätä rahaa myös omaan elämiseen...
Selitän aina ettei ole varaa lähteä edes risteilylle. Nyt tiedän mistä ne rahat muutkin ottaa..
Yhteinen joulu maksaa liikaa
30
633
Vastaukset
- en mene enää
Minä olen nyt huomannut, että en mene kylään vaikka pyydettäs, eräisiin sukulaisiin.
Minulla maksatetaan kaikki, jopa ruoka, ja jälkeenpäin puhutaan, et se kävi täällä loisimassa taas.
Kalliiksi tulee sukuloida.- Omilla jaloilla
Mulla ei tule rahallisesti kalliiksi, mutta henkisesti sitäkin kalliimmaksi, kun puoliskon suku on semmoisia snobeja, ettei ole tosikaan. Keskenään kyllä röyhtäilevät ja piereskelevät, mutta muuten ollaan olevinaan niin vitun hieno sakkia, että kukaan muu ei yllä lähellekäään. Ja auta armias, jos uskaltaudut hieman huomauttamaan, että voiskohan muitakin ajatella, niin herrajaestas, mikä älämölö nousee. Ilmapiiiiiri kiristyy, että silleeen, voi voi sentään.
- pysytään kotona
Aloittaja avasi meikäläisenkin silmät. En enää uskalla mummulaan Jouluksi mennä, jos se on noin iso rasite.
- 18+7
pysytään kotona kirjoitti:
Aloittaja avasi meikäläisenkin silmät. En enää uskalla mummulaan Jouluksi mennä, jos se on noin iso rasite.
Onko sinut kutsuttu? Jos ei ole, niin älä mene. Jos on kutsuttu, niin aikuinen ihminen joka omaa käytöstavat kysyy, voinko tuoda jotakin ja milnkä arvoiset lahjat tuntuisivat toisista sopivilta.
Tällainen käytöstapa tuntuu olevan ihan vieras sukulaissuhteissa. Niin sitten ongelmia syntyy. Jos sukua on iso porukka ja yksi tarjoaa aina kaiken, niin siitä voi muodostua iso taloudellinenkin rasite, josta isovanhemmat eivät ilkeä sanoa juuri sen pelossa, että loukkaannutaan. Pitäisi ymmärtää, että sukulaistenkin kesken pitäisi käyttäytyä kohteliaasti ja muut huomioiden.
- kiva joulu oli
Jos ihan oikeasti järjestit jouluruokailun isolle sakille alle 300e niin hattua nostan.
Meille tuli 2 aikuista lasta perheineen joulun viettoon ja voi sitä kaupassa hyppäämisen määrää, yli 100e selällään joka kauppareissulla ja niitä reissuja riitti.
Leipominen ja paistaminen alkoi jo joulukuun alussa eikä ne ilman tarveaineita synny.
Vaan mihinpä sitä satsaisi jos ei lastensa perheiden joulunviettoon, niin kauan kun jaksaa pystyy ja kelpaa.- mummo neljälle
Juu kyllä näin on , rahaa menee aika lailla ruokaan kun lasten perheet tulevat. Pitäisiköhän seuraavana vuotena pyytää heidät loppiaiseksi?. Siihen mennessä on kinkun hinnat puolittuneet, Pähkinät ja viikunat maksavat neljännes vähemmän.
Suklaakonfehtirasiatkin ovat alessa.
Tein jälleen liikaa karjalanpaistia, lihapullia sekä riisipuuroa ja ostin aivan liian paljon hedelmiä sekä karamellejä, mutta ei se mitään lapset ottivat mielellään mukaansa koteihinsa lähteissään. - liiankiltti
Siis menin viettämään joulua toisten luo, mutta silti kustannus kaikkinensa oli tuo vajaa 300. Isäntä kustansi pienimmän ja halvimman mahdollisen kinkun, me muut nähtävästi kaiken lopun. Ei enään jouluja saitojen sukulaiset kanssa, vaikka lähintä sukua onkin. Ei kiitos.
- tyytyväinen
liiankiltti kirjoitti:
Siis menin viettämään joulua toisten luo, mutta silti kustannus kaikkinensa oli tuo vajaa 300. Isäntä kustansi pienimmän ja halvimman mahdollisen kinkun, me muut nähtävästi kaiken lopun. Ei enään jouluja saitojen sukulaiset kanssa, vaikka lähintä sukua onkin. Ei kiitos.
Nyt en oikein tajua. Ensiksi valitat omaa rahanmenoasi ja sitten syytät isännäksi suostunutta saidaksi? Pitäisikö isännäksi ryhtyneen kustantaa koko porukan joulu tai muuten hän on saita?
Jos joulunvietto sukulaisten kesken tuntuu ärsyttävältä niin miksei vain voisi pysytellä kotona oman perheen kesken ilman näitä rahariitoja? Itse ainakin olen jo vuosia sitten lopettanut kaikki yhteiset sukutapaamiset, joissa olin maksajana ja majoittajana. Välit ovat viilentyneet, koska he olivat tottuneet liian hyvään vieraanvaraisuuteen, jota pidettiin itsestäänselvänä. Meidän kodistamme oli tullut ilmainen hotelli.
Olen ollut tosi tyytyväinen tähän ratkaisuun enkä ollenkaan ole kaivannut sukulaisvierailuja. Ison suvun yllätysvierailujen sijasta suosimme ystäviä, joilla on jokin käsitys myös vastavuoroisuudesta. - hdhdh dhdhd dhdhdh
tyytyväinen kirjoitti:
Nyt en oikein tajua. Ensiksi valitat omaa rahanmenoasi ja sitten syytät isännäksi suostunutta saidaksi? Pitäisikö isännäksi ryhtyneen kustantaa koko porukan joulu tai muuten hän on saita?
Jos joulunvietto sukulaisten kesken tuntuu ärsyttävältä niin miksei vain voisi pysytellä kotona oman perheen kesken ilman näitä rahariitoja? Itse ainakin olen jo vuosia sitten lopettanut kaikki yhteiset sukutapaamiset, joissa olin maksajana ja majoittajana. Välit ovat viilentyneet, koska he olivat tottuneet liian hyvään vieraanvaraisuuteen, jota pidettiin itsestäänselvänä. Meidän kodistamme oli tullut ilmainen hotelli.
Olen ollut tosi tyytyväinen tähän ratkaisuun enkä ollenkaan ole kaivannut sukulaisvierailuja. Ison suvun yllätysvierailujen sijasta suosimme ystäviä, joilla on jokin käsitys myös vastavuoroisuudesta.Olikohan pointti se, että matkatkin maksoi? Jos minun luokseni tulee vieraita kaukaa, ilman muuta tarjoan heille. Kaikki ei vaivaudu tulemaan kaukaa saakka. Toki on niitä, jotka katsovat muiden tulemaan loisimaan heille, vaikka tosiasiassa se ihminen joka tulee, näkee paljon vaivaa tullessaan.
- Saituus kunniaanko??
tyytyväinen kirjoitti:
Olen ollut tosi tyytyväinen tähän ratkaisuun enkä ollenkaan ole kaivannut sukulaisvierailuja. Ison suvun yllätysvierailujen sijasta suosimme ystäviä, joilla on jokin käsitys myös vastavuoroisuudesta.No on kyllä aika köyhää tuoda joulupöytään vaan joku kinkkurulla, ja ostattaa muilla loput. Meillä isosisko miehineen teki näin. Kutsuivat koko suvun heille, tarkoitus ilmeisesti olikin että vieraat tulee ja ruokkii. Ja huvittavinta kaikessa on se, että juuri ne pienituloiset tuovat sen jouluruan pöytään.
Aika vedätystä sanoisin..
Mutta on aina ollut selvä, että ne joilla olisi varaa tarjota joskus muillekin jotain, ovat niitä kaikkein piheimpiä. - Näin ON
tyytyväinen kirjoitti:
Olen ollut tosi tyytyväinen tähän ratkaisuun enkä ollenkaan ole kaivannut sukulaisvierailuja. Ison suvun yllätysvierailujen sijasta suosimme ystäviä, joilla on jokin käsitys myös vastavuoroisuudesta.Joka kutsuu kylään, tarjoaa. Ihan normi sääntö.
Saidat ei tarjoa mitään. - enpälukenut
Missä oli muka mainittu iso sakki???
- lahjan saaja
Minulla yksinäinen isosisko jolla ei perhettä. Vaikka kuinka kieltää niin hän lähettelee joululahjapaketteja joka ainut vuosi. Ja jotta oikein meitä alkaisi ahdistaan niin hän tahallaan jättää hintalaput niihin ostamiinsa tavaroihin.
Sitten hän nähdessämme valittaa kuinka epäkiitollisia kaikki ovat.
En ensi vuonna hae koko pakettia postista menköön takaisin itselleen paluupostissa.
Älä hyvä ihminen osta niitä lahjoja ja jos välttämättä haluat ostaa niin osta vain jotain
pientä, esim palapeli, sarjakuvalehti, muistitikku.- liiankiltti
No, yritin mennäkin näillä tiimarilahjoilla muutaman vuoden... kuulin vain jupinaa saituudestani monen kierron kautta. Ostan meidän perheeseen nähden edullisimpia mahdollisia lahjoja, mutta silti lahjan saajaa ajatellen. Ja koska katras on suuri ja juhlittavaa vuodessa synttärit ja joulut, jotkut jopa juhlii nimpparitkin lahjojen toivossa, on kustannus vuositasolla aikamoinen.
- pidä pääsi
liiankiltti kirjoitti:
No, yritin mennäkin näillä tiimarilahjoilla muutaman vuoden... kuulin vain jupinaa saituudestani monen kierron kautta. Ostan meidän perheeseen nähden edullisimpia mahdollisia lahjoja, mutta silti lahjan saajaa ajatellen. Ja koska katras on suuri ja juhlittavaa vuodessa synttärit ja joulut, jotkut jopa juhlii nimpparitkin lahjojen toivossa, on kustannus vuositasolla aikamoinen.
No kyllä se nyt vaan on niin että se on annettava ihmisten jupista. Jo ihan niitä lapsiakin ajatellen. Jossain vaiheessa elämää heidän on opittava myös budjetoimaan rahaa itse ihan elämiseenkin sekä olemaan aidosti kiitollinen tai ainakin kiittää kauniisti kaikista lahjoista. Jos vanhemmilta puuttuu nämä taidot sekä ilmeisesti laskutaito niin lasten opettaja voit olla sinä. Voi olla että menee vielä 20 vuotta ennenkuin ymmärtävät ja sen ajan saat kuulla jupinaa mutta ehkä lopussa seisoo kiitos vaikka et sitä kiitosta itse koskaan kuulisikaan. Rahat on luultavasti jokaisella joskus tiukoilla ja vitonen on iso raha esimerkiksi opiskelijalle tai työttömälle jos tukiin on viikko ja jääkaapissa pelkkä valo. Lainat on siitä ikäviä että ne pitää joskus maksaa takaisinkin. Kukapa sen tietää mitä näillekin lapsille elämä vielä heittää eteen ja kuulostaa siltä että vanhemmat ei oikein osaa tällä hetkellä asiaan valmentaa. Jos vanhempia kiinnostaisi oikeasti ajatella eivätkä suoraan kysykään (harvapa näistä puhelee) niin varmasti kaikien alojen palkkataulukot ja esimerkiksi paikkakuntien asuntojen hintataso löytyy helposti netistä ja siitä voi jo jotain päätellä teidän mahdollisuuksista asiaan panostaa. Toivottavasti osaavat edes oman taloutensa hoitaa.
Itse muistan jouluna ihmisiä joiden elämästä en välttämättä tiedä paljoakaan, ja lapset varsinkin kasvaa ihan kokoajan. Olisi ihan turhaa laittaa useampaa kymppiä johonkin tavaraan josta ei voi olla varma että saaja tykkää tai tarvitsee. Lahja voi joko osua nappiin tai ei sinnepäinkään eikä se edes riipu hinnasta. Paras lahja taisi maksaa kaikkinensa pari euroa eräskin joulu ja onnekseni olin paikalla kun sitä avattiin joten näin että oli mieleen. Jos hassaat viisikymppiä ja menee vielä ihan metsään niin ei se hyödytä tasan ketään. Meneekin monesti syömisen ja juomisen puolelle tuomiset ja itsestänikin valitettavasti tuntuu että enhän mä ole antanut mitään... Vaan laadukas punkkupullo ja suklaa maksaa jo sen 20 euroa. Persaukisen kukkarossa kyllä tuntuu ja ainakin niille on käyttöä. En aio jupinoista välittää koska ei ketään voi vaatia elämään yli varojen joululahjojen takia. - Anonyymi
liiankiltti kirjoitti:
Voisi miettiä asiaa niinpäin, että miksihän yhden henkilön pitää joka ihmiselle se lahja hankkia. Ehkä keskustelette suvun kesken vaikkapa että yksi henkilö ostaa lahjat vaikkapa 4 ihmiselle tms.
Tällä metodilla joku voi saada enemmän lahjoja jonakin jouluna, joku muu vähemmän, mutta kumminkin tuskin kukaan jää täysin ilman.
Ja miten olisi semmoinen joulunvieton ruokakustannus, joka toimisi nyyttärinä? Eli joku velvoitetaan hankkimaan se kunnon kinkku, tai vaikkapa 2 hankkii. Joku taas tuo laatikkoruuat. Kolmas tuo riittävästi piparia. Muut vastaavasti jotain muuta. En usko millään että tuo järjestelmä muutamaan jouluun uppoaa, vaan rooli kinkunjärkkäreillä voi olla kiertävä, samoin kuin muunkin hommaajilla. Siinähän on vuosittain jännää joulujäynää seurata, mitä kukin tarkoittaa laatikkoruoilla, tai pipareilla...
Näin joulujuttujen kustannukset eivät nouse pilviin per lärvi, ja kun kaikki nauttivat joulusta, voi sekaan heittää vaikka vitsiä niistä pipareista. Että nythän on (Santerin, kuvitteellinen suvun jäsen) piparit, näissäpä onkin rapeutta.
Semmoisille jotka jupisevat selän takana, voi vihjata että jupina ei ole kivaa, jos on muutenkin jo talous tiukempi, ja lahjansaajia on useita. Jouluna ihmisten olisi kuitenkin hyvä tuntea sitä joulun iloa, vaikka antaisi vain kirpparilta hankitun tai itsetehdyn lahjan, se on silti lahja, annettu hyvästä tahdosta.
Joulun sanoman perustarkoitus on se että elämä on pyhää, vaikka heinillä härkien kaukalon.
Itse vietän jouluni yksinäisenä. En toivo lahjoja, toivoisin erästä muuta asiaa, ilahduttamaan jouluni, mutta jää nähtäväksi toteutuuko se.
Hankin itselleni vain jouluateriaan välttämättömät, sienisalaatin tarpeet olen kerännyt viime kesän aikaan, ja marjat joulun juomiin ja jälkiruokiin.
Tai, en nyt täysin yksin ole joulua, lemmikkini on seuranani.
Pakkoko sitä olematonta rahaa, on laittaa hienoon jouluun? Tietenkin haluaisin hankkia lahjoja. Yhden asian kyllä teen, työpaikkani ihmisille vien pipareita pari viikkoa ennen joulua. Ovat senverran persoja niille, että kyllä häviävät ihan äkkiä. Ja suut messingillä kulkevat, tuntien joulun iloa jo ennakkoon. Suotakoon heille se ilo, sitä on töideni ohessa hauska seurata syrjäsilmällä.
Yllätyin ihan kun ekakerran toimin niin, miten harrasta jouluiloa ihmisillä voi olla.
- Mikä typerys olet
Onko ne jotain köyhiä perheitä joidenka avustajaksi olet alkanut. Onko nykyään vielä noin pölvästejä ihmisiä. Mikä saa lapsettomat toimimaan joulupukkeina lapsiperheille.
Lapsiperheellisethän itsekkäitä ja ahneita ovat kun käyttävät sinua hyväkseen. Ala matkustelemaan ja nauttimaan omasta elämästäsi sillä ei sinulla ole mitään velvollisuutta syytää omaisuuttasi niille. Ne nauravat sinulle takanapäin että täytyy olla melkoinen pölvästi että kustantaa heidän matkansa.
Meillä ei ole kulunut muuta kuin omiin ruokiin ja juomiin. Me ei makseta ihmissuhteista. Jos joku suhde ei ilman lahjoja toimi niin sitä me ei tarvita.
Kaikki tuttavat joilla ovat lapset jo aikuisia niin ne matkustelevat ihan koko ajan. Eivät he ala "joulupukeiksi" kenellekkään vaan käyttävät itseensä.
Jälkeenpäin tunnet itsesi täysin typeräksi sillä jos joskus itse tarvitsisit apua niin heiltä joille rahasi olet syytänyt niin et varmasti sitä saa. He tekeytyvät silloin köyhiksi niin ettei ole mitään antaa kun heillä on sitä omaakin väkeä mitä tukea.- senkin kokenut
Aivan tismalleen, täyttä asiaa! 10 pluspistettä tästä.
- nainen511
Minulla oli lapset joulua juhlimassa, ostimme ruoat ja juomat puoliksi, no problem.
- -tytär-
Joskus vietimme suvun kanssa yhteistä joulua. Mukavaa oli ja kiva tunnelma vanhassa talossa.
Valmistimme veljeni vaimon kanssa jouluruuat puoliksi. Hän oli oivana kokkina tehnyt upeat "kalaherkut" joulupöytäämme. Minulle jäi sinapinteko ja laatikoiden ja muiden ihalisukkeiden valmistus. Hyytelöitä ja salaatteja unohtamatta.
Veljeni rakastaa kinkun paistamista, joten hän hankki ja huolehti sen. Vanhemmat toivat tullessaan juomat, leivät ja perunat. Että, meidän ei tarvinnut raahata niitä satojen kilometrien päästä. Kyllä joulu onnistuu "nyyttäreinäkin". Eikä "emännät" rasitu hirveän paistamisbuumin alla. Ja näin saimme maistella toistemme tekemiä herkkuja myös. Kiva kokemus. - 2015?
-tytär- kirjoitti:
Joskus vietimme suvun kanssa yhteistä joulua. Mukavaa oli ja kiva tunnelma vanhassa talossa.
Valmistimme veljeni vaimon kanssa jouluruuat puoliksi. Hän oli oivana kokkina tehnyt upeat "kalaherkut" joulupöytäämme. Minulle jäi sinapinteko ja laatikoiden ja muiden ihalisukkeiden valmistus. Hyytelöitä ja salaatteja unohtamatta.
Veljeni rakastaa kinkun paistamista, joten hän hankki ja huolehti sen. Vanhemmat toivat tullessaan juomat, leivät ja perunat. Että, meidän ei tarvinnut raahata niitä satojen kilometrien päästä. Kyllä joulu onnistuu "nyyttäreinäkin". Eikä "emännät" rasitu hirveän paistamisbuumin alla. Ja näin saimme maistella toistemme tekemiä herkkuja myös. Kiva kokemus.Eikö teillä miehet tee mitään?
- -tytär-
2015? kirjoitti:
Eikö teillä miehet tee mitään?
Joo tekee, mutta hän kuoli edellisenä syksynä.
- joulumieltä????
Tässä taas hyvä syy jäädä kotiin Jouluksi. Eipähän tule sukulaisille turhaa rahanmenoa meikäläisistä.
Itse kyllä toivon, että kunhan tytär perheen perustaa, niin meille pyhiksi tulisivat. En minä ainakaan halua euroja sukanvarsiin alkaa pihistämään. - Anonyymi
fadsfadsfadsfadsfadsfadsfadsfadsfadsfadsfadsfadsfadsfadsfadsfadsfadsfadsfadsfadsfadsfadsfadsfadsfadsfadsfadsfadsfadsfads
- Anonyymi
Ei kenenkään tarvitse viedä punaviiniä kenenkään toisen kotiin. Jos ei mitään muuta osaa tuliaisiksi viedä kuin viinaa, niin silloin kannattaa jäädä kotiin.
- Anonyymi
Mun mielestä on ehdottomasti väärin, että pienituloiset eläkeläiset kustantavat aikuisia lapsiaan!! Tilanteen pitäisi olla toisinpäin! Minulla on 11 sisarusta eli meitä on yhteensä 12 lasta niin kuin aloittajallakin.
Äitini on ollut jo pitkään leski eli hänellä on kaikki kulut yksin maksettavanaan. Hän kyllä pärjää rahallisesti ihan hyvin, mutta siitä huolimatta me aikuiset lapset tuemme häntä erilaisin keinoin. Jotkut sisaruksista maksavat kuukausittain pientä avustusta äidille. Toiset ostavat hänelle synttärinä, äitienpäivänä tai jouluna jotain mitä hän tarvitsee. Olemme ostaneet hänelle muun muassa pölyimurin ja tietokoneen.
Jos siskot menevät perheineen kylään, niin he saattavat viedä ruokakassin tai ainakin jotain tuliaisia.
Meidän perheessä äiti ei järjestetä syöminkejä, vaan äiti kutsutaan valmiiseen pöytään jonkun sisaruksen perheen luokse. Äidille riittääkin noita lapsenlasten synttäreitä ja muita juhlia ihan kiitettävästi.
Itse en ymmärrä tätä suomalaista kulttuuria, jossa jopa iäkkäät vanhemmat elättävät ja kustantavat aikuisia lapsia ja heidän perheitään. Jos jonkun kuuluisi jotain rahallisesti auttaa, niin kyllä se on niitten nuorempien sukupolvien. - Anonyymi
Ryytyy niihin uskonnollisiin menoihin muutenkin, kun ilmapiirikin on kuin bakkanaaleista.
- Anonyymi
Minulla taas on täysin erilainen mielipide tähän asiaan.
Kenelle muulle minä tekisin ruokaa ja kenen muiden kanssa viettäisin aikaani kuin omien lasteni ja lastenlasten. Ystävilläni on puolisonsa, eivät he leskinaista halua sunnuntailounaalle tai joulupöytäänsä.
Minulla on 10 perheenjäseneksi laskettavaa ihmistä lähelläni.
Minulla on kohtuullisen hyvä eläke, on runsaasti säästöjä, on velaton asunto ja kesämökki. Omaan elämiseen menee alle 800€/kk. Rahaa jää eläkkeestä säästöön koko ajan.Minulla kone tiskaa tiskit, on kaikki mukavuudet ja apuvälineet niin kotona kuin kesämökilläkin. Näin eläkkeellä ollessa aikaakin on käytettävissä vaikka kuinka moneen asiaan tahansa.
Lapseni ja heidän puolisonsa tekevät paljon töitä, heillä on asuntovelat päällä, lastenlasten harrastukset maksavat jne, heillä on rahasta tiukempaa kuin minulla.
Kun tiedän heillä olleen hektiset työviikot, laitan viestiä tai soitan ja kysyn onko heillä tarvetta avulle. Soittavat myös itse jos tarvitsevat apua ja kysyvät ehtisinkö käymään kaupassa tms..
Ostan mielelläni lahjoja kaikille perheenjäsenille vaikkei olisi mikään merkkipäivä. Käyn lastenlasten kanssa esim. vaateostoksilla keväisin ja syksyisin.
Tarjoan heille joka kuukausi ainakin yhden kerran sunnuntaiaterian ja joulu on vietetty aina minun luonani. Pari kertaa olivat kotonaan ja totesivat ettei se ollut niin kivaa kuin yhteinen joulu. Palasimme takaisin vanhaan käytäntöön, joulu aina minun luona, jo yli 10 vuotta sitten.
Minusta on ihanaa kun läheiseni saavat istua valmiiseen pöytään. Heidän ei tarvitse seisoa kaupan kassajonoissa, ei ole huolia eikä murheita ruuanlaitosta. Nautin touhuamisesta ja olen onnellinen kun läheiseni voivat hengähtää ja istua valmiiseen ruokapöytään. - Anonyymi
Sama täällä minäkin annan lapsilleni ja lastenlapsilleni rahaa, kun on mistä antaa. Kenelle minä rahojani säästäisin. Ensi kesänä myyn ison omakotitaloni pois. Siitä tulee muutama satatonnia. Niissä rahoissa on aikamoinen tuhlaaminen, en meinaa ostaa itselleni enää omistusasuntoa. Minulle riittää loppuelämäkseni kerrostalon ensimmäisestä kerroksesta vuokrakaksio.
- Anonyymi
Joo.... näin monet ihmiset ovat siis valmiit törsäämään joka vuosi satoja, joskus tuhansiakin euroja sukulaistensa ja ystäviensä halveksimiseen.
Joulu on jokavuotinen sukulaisille vittuilujuhla, kaikilla paha mieli. Joululahjat ja ruoat, joulujuhlaa edeltävä urakointi ja uurastus, edustavat sitä halveksunnan ja ylenkatseen määrää jota ihmiset tuntevat sukulaisiaan kohtaan.
Tuhkimosyndroomasta pitäisi todellakin alkaa puhumaan ääneen. Hyi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212636Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292272- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532150Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211752Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881627Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961566- 2891447
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131399- 1321389