Aina sitä miettii, mistä aloittaisi. Tunteesta,välttämättämyydestä, kysymyksestä vai vastauksesta? Vai itsestäänselvyydestä? Lopuksi alulla ei ole niin väliä. Sisältö muotoutuu kuitenkin hiljalleen omistajansa mukaan: välillä lennähtäen, välillä askeleita hidastaen. Kaikki sanat vain tuntuvat olevan kirjoitettu, mitä koskaan on halunnutkaan sanoa. Onko se merkki siitä, ettei sanottavaa enää ole, heittäisi vain kynän nurkaan ja tekisi aivan muuta? Mistä enää ammentaa, kun on vaikeaa olla rehellinen ja valehtelu sietämätöntä?
Toki lähtöasetelmana voisi olla lupaukset. Ne ovat vain yksistään niin tylsiä ja kliinisiä, kuin patologian laitoksen kylmät kaakelit. Värittömiä, toisiinsa sulautuvia. Mikä tekee yhdestä kaakelista paremman? Tekeekö sen näkyvämmäksi yksinäinen eritetahra, joka on roiskahtanut kauas alkuperäisestä määränpäästään, jääden huomaamatta niitä jahtaavilta desifiointisuihkuilta?
Tyhjiä papereita teksteineen on kerääntynyt jo yli muutama kymmenen. Monessa niissä lupaillaan enemmän terveyttä, vähemmän huolehtimista, kauniimpaa käytöstä, uusien tavoitteiden saavuttamista - kuvitellen parempaa elämää. Mutta koska olen kyllästynyt vain lupauksiin; niiden yksinkertaisuuteen, saavuttamattomuuteen tai saavuttamisen tuomaan tyhjyyden tunteeseen, voisin täyttää paperini vain mahdollisuuksilla.
Elämä on aika pitkälti saalistamista ja saalistusvälineitä. Voisin harkita muuttoa. Paikanvaihdokset tuovat aina valtavasti kutomislankoja uusiin verkkoihin. Tai voisin heittää pyydyksen uuteen työtehtävään tai opiskeluun. Ehkä valitsen kuitenkin katiskan ja menen naimisiin. Miksi katiska edustaa pelkoa jonkun nimettömän menettämisestä? Voisin alkaa terveysintoilijaksi. Käyttäisin vapaa-aikani tutkimalla täkyjä ja soveltamalla niitä itseeni kokeillen koukkuuntumista erilaisiin itsehoitomenetelmiin. Tai voisin opetella uistelemaan ja hommaisin veneen. Siinä olisi vesikauhuiselle ketulle sitten haastetta. Koska minulla on neljä raajaa, voisin alkaa harrastaa vaikka kiipeilyä. Voisin myös luopua sarvistani ja ottaa yhteyttä kaikkiin niihin ihmisiin, joihin siteet ovat katkenneet tai veltostuneet tahallisesti tai tahattomasti. Ja jos en muutakaan jaksa, kesän tullen voisin kaivaa madon maasta ja mennä ongelle. Kerran auringonnousun ja kerran auringonlaskun aikaan.
Ehkä sittenkin olin väärässä. Paperi tarvitsee jonkinlaisen alun. Lopun joka historiaksi muuttuu me tiedämme vasta vuoden kuluttua.
Hyvää alkanutta vuotta!
https://www.youtube.com/watch?v=a-CL06nIs_I
Tyhjä paperi
25
155
Vastaukset
- FoxyHans
Juo täti viinaa niin tulet viisaammaksi niin.
- zisel antinmaa
dazu ne lääkkeet, ne lääkkeet...
- määmy
Joskus lupaukset o nuijittava nurin/maan sisään.
Esmes
Meil piti ol vika keikka enne jouluu... sit joulu jälkee kilaut yks ja kysy voisko näi häthätää tilaa uudeksvuodeks kloku 20.00 - 22.00 saada meiät soittaa & keikkapalkkio olis tarpeeks iso. Heiän varaama bändi ku peru keikan solistin kurkunpääkipeyen vuoks.
E luvannu mitää & pyysin lähettää tarjoukse s-postii & aloin kilattelee poppool.
Kitaristi ol ulkomail & varamusikantti myös. Kyl keikka onnas kolmisinki miksaaja 2 roudarii voimin.
Puolisoni e marissu, rumpalin puoliso maris & basisti totes "Jotai hää mutis, jännää nähä oonks illal sinkku vai e". Kilautti & juorus ettei oo ainaskaa viel.
Pleisi ol tuttu piano siel vakikamaa. 30.12 käytii laittamas kamat soundcheck.
Skitat otin mukaan, ku e ikinä arvaa tulevaa. Tänää roudarit noukkii kamat sielt & roudaa harkkatiloihi.
Omatunto hiukka rienas, ku olitii kutsuttu vierait uueks vuoeks. Infosin heil, voitaisko aikaistaa kolmel tunnil & kävi heil. Seurustelivat keikan ajan keskenään ja omast mielestäin ilta ol onnistunu.
Lupauspapruist jätän pois itestäänselvyydet kute = oon paree vaimo, rakastan enemmä sukulaisii & frendei, kehitän itteeni (teen joka päivä muutenki).
Lupauksis o myös hiffattava se, et o tekijä X, mi voi muuttaa kaiken niks naks & lupauskaava flygaa roskikseen.
Mä suren ny sit, miljoonakiireitte suurpyöreydyn ansioist viime vuon e voinu mennä madepilkil. Jos e tuu pakkasii, e onnaa tänäkää vuon.
Pelastus- tai kelluntaliivit o hyvä ol pääl, ei tartte ku jaloil polskii nii jossai vaihees o rannas. Ite diggaan vetouistelust soutuveneel, saa samal kuntoo.
Katiska o vähä ku lasiseinä. Hiffaat mtä tapahtuu, etkä voi osallistuu.
Kliffaa uut vuot.
Aluks funtsin kolmee sointii. Päätyin kahteen
https://www.youtube.com/watch?v=o1FSN8_pp_oAivan, lupauksistahan on kysymys. Niiden kanssa luulisi olla selkeätä elää, mutta ristiriidoilta ei voi välttyä.
Mahdollisuudet taas ovat jotain muuta. Niistä sentään voi valita.
Sinä muuten et aliarvioi lukijaa kirjoituksillasi. Soisin että kirjoittasit enemmän pitkiä juttuja palstalle.- sitten sama
suomeks?
- KJ.
Hyvä juttu !!
Kirjoituksestasi tuli mieleen taannoinen konsertti musiikkitalossa. Pomoni kysyi seuraavana maanantaina, että millaista oli. Sanoin, että yritin puolitoista tuntia hakea edes pientä melodian pätkää, jota olisi pystynyt viheltämään tai hyräilemään. Aivan kuin tekstisi oli soljuvaa, mutten löytänyt punaista lankaa. Vika tosin lienee lukijassa.
Hyvää uutta vuotta joka tapauksessa. Toivottavasti elämän suunta löytyy.Vika ei ole lukijassa. Oikeastaan tiedossani on vain yksi henkilö, joka osaa lukea kirjoituksiani. Sinä sen sijaan osaat kuunnella.
On helppoa kirjoittaa paperille: minä lupaan lopettaa tupakoinnin. Selkeätä siis, eikä arpajaisia asiasta tarvitse edes järjestää. Mutta kuvaapa mahdollisuudet, jotka ihmisillä - jokaisella - on käytössään. Mistä me tiedämme kenenkään mahdollisuuksista; sen punaisen langan löytäminen on jokaisen itse löydettävä.
Otos kaksi. Kuvaisin tyhjää paperia, johon heijastetaan valoja ja varjoja. Kääntelepä sitä paperia edessäsi: näet niiden liikkeen, mutta et tiedä mistä ne alkaa ja mihin päättyvät.
- Musti♥♥
Ketkuellun aivoituxet ja mietteet ovat pelkkä "tabula rasa", tyhjä taulu vaan shit kun ybixen ketunrautoihin jää
ja ripustetaan takakintereistä kiikkiin puun oksalle.
Shit vasta katuu Mustin kiusimistansa mennä vuotena.
Musti on ollut senttäs ainoa ketuillekin suopea olento.
Sekin johtuu vaan yhteisistä pennuistaSenkin höpsö. En tunnusta kiusaavani. Ja jos kiusaaminen on tarttunut minuunkin, sittenhän on aika lopettaa, vai mitä?
Tabula rasa pitää paikkansa. Eihän se minun tehtäväni ole täyttää sivua, vaan jokaisen on se visuoitava itse. Missä olisimme ilman mielikuvitusta?
Sitä sanotaan "tyhjän paperin kammoksi", kirjoittaa pitäisi, mutta mitä ja miten?
Sitten tulee itsekritiikin vuoro, mikä on liian löysä tai tiukka.
"Arkin ensimmäinen kolmasosa kannattaa leikata pois" opasti aikanaan eräs finlandia-palkittu nainen. Toisaalta, saatuaan kirjoituksen loppuun, voi myös alun muokata uuteen uskoon.
https://www.youtube.com/watch?v=lk6kvVGPURA
Tuleva vuosi eletään juuri niin kuin eletään- runontaja firabelina
Kelaan aina tilipävivinä vessapaperirullan sopivan matkan auki ja jemmaan viiskymppisen rullan sisään
kun loppukuussa rahat loppuu niin tyystin, ettei tule enää kakkaakaan paljoakaan, lähinnä nälkäpieruja vain
Siinä vaiheessa löydän sen viiskymppisen ja lähden pitkäripaiseen.
He-hee!:D runontaja firabelina kirjoitti:
Kelaan aina tilipävivinä vessapaperirullan sopivan matkan auki ja jemmaan viiskymppisen rullan sisään
kun loppukuussa rahat loppuu niin tyystin, ettei tule enää kakkaakaan paljoakaan, lähinnä nälkäpieruja vain
Siinä vaiheessa löydän sen viiskymppisen ja lähden pitkäripaiseen.
He-hee!:DMinulla on avoin piikki pitkäripaisen kilpailijoilla ja viime pääsiäisen juomatkin on juomatta
Tavallaan kyse on kirjoittamisesta, mutta ei myöskään ole. Pelkät sanat eivät riitä. Ne täytyy herättää myös henkiin; ikäänkuin niistä muodostuisi jotain elävää, vaikka savuinen patsas, joka liikkuu ja myötäilee visuaalisesti. Samoin niiden sanojen täytyy osata laulaa.
Kysymys on myös kerroksista. Jokainen näkee maalauksenkin eri tavoin. Mitä kerrosta kukin tulkitsee omalla tavallaan, on tavattoman subjektiivinen tapahtuma.
Itse ajattelen usein, että kannattaa aloittaa keskeltä toimintaa. Verbit ovat suosikkejani. Adjektiiveja käytän niukasti. Ja ajattelen, että on tärkeää tietää, kenelle kirjoittaa. Valita yleisönsä, oli se kuinka pieni tahansa. Mutta sellainen, joka siitä hyötyy, kaipaa, tarvitsee, kuka on siis oikeasti siitä asiasta kiinnostunut. Muilla ei väliä. Jos valitsee liian suuren yleisön, teksti on liian mitään sanomatonta ja tasapaksua. Kaikkia ei voi miellyttää. Oikeastaan ketään ei tarvitse miellyttää.
Valitsisin aina rehellisyyden. Jos se puuttuu, millään ei ole väliä. Totuutta ei voi käyttää hyväksi, loppujen lopuksi. Valheita voi.
Muutto: tee se, jos elämän laatu siitä paranee. Itselle viimeisin muutto oli etukäteen henkisesti rankka; lapsuudenmaisemiin, lähelle vanhempia, sukupolvenvaihdosjuttuja. Mutta se kannatti, kaikkien elämä rikastui.
Naimisiin: jos meinaat vielä 2015, on jo kiirettä, etenkin jos etelässä asut ja kirkkohäitä ajattelit ;) Varaukset, valmistelut, ym. Pienet häät toki onnistuu, vaikka matkoilla.
Vene on hieno asia. Jos hankit vanhan meriläisen, siitä riittää puuhaa varhaisesta keväästä myöhäiseen syksyyn. Et ehdi ehkä veteen ollenkaan :P Sellainen oli meillä joskus, nyt ihan vain kulkuväline, huoleton pikku lasikuitu-moottoripaatti kalastukseen ym.
Minulla ei ole kokemusta yhteyksien kokonaan poikki laittamisesta, joten siihen en osaa kommentoida. En osaa polttaa siltoja takanani. Mutta ehkä uuden sillan rakennus kannattaa. Uskoisin näin. Jos vastapuolella ajatellaan myös samoin? Muuten ei.
Alku on tärkeää, mutta alkuja on monenlaisia. Valitse sinä juuri sinulle sopivin.
Ja niistä lupauksista, jossei ne pitäiskään:
https://www.youtube.com/watch?v=sMlpM640wEE
(p.s kamala paita paulilla, tykkään enempi hänen ruutupaidoistaan)Pauli on ihana. Harmi mutta mulle tuli tuosta videosta lähinnä roisto mieleen.
Olen otettu, kun moni palstan arvostamistani kirjoittajista on ottanut osaa. Mielenkiintoista aina nähdä jokaisen lähestymistapa. Silloin tuntee onnistuneensa, jos ne poikkeaa toisistaan.
Visualisoin mielelläni adjektiiveilla, esim henkilöitä ja tilanteesta tai luetusta muodostuvaa tunnetta. Esim sinusta ja ratikasta tulee mieleen yllättävän suora, rehellinen ja realistinen näkemys - huolimatta vaikka hahmoasi ympäröi mahdoton määrä kimalteita. ;)
Siitä rehellisyyden vaikeudesta: helppoa on olla rehellinen ja vaikea valehdella. Mutta tilanne muodostuu mutkalliseksi, jos aiot säilyttää anonymiteettisi.
Niin ne lupaukset. Tai tässä yhteydessä puhutaan vain mahdollisuuksista. Onhan niitä. Minusta se on aika etuoikeutettua, eikö? :)
Eikös mahdollisuudet sisällä sananakin aika paljon toivoa?elisakettu kirjoitti:
Pauli on ihana. Harmi mutta mulle tuli tuosta videosta lähinnä roisto mieleen.
Olen otettu, kun moni palstan arvostamistani kirjoittajista on ottanut osaa. Mielenkiintoista aina nähdä jokaisen lähestymistapa. Silloin tuntee onnistuneensa, jos ne poikkeaa toisistaan.
Visualisoin mielelläni adjektiiveilla, esim henkilöitä ja tilanteesta tai luetusta muodostuvaa tunnetta. Esim sinusta ja ratikasta tulee mieleen yllättävän suora, rehellinen ja realistinen näkemys - huolimatta vaikka hahmoasi ympäröi mahdoton määrä kimalteita. ;)
Siitä rehellisyyden vaikeudesta: helppoa on olla rehellinen ja vaikea valehdella. Mutta tilanne muodostuu mutkalliseksi, jos aiot säilyttää anonymiteettisi.
Niin ne lupaukset. Tai tässä yhteydessä puhutaan vain mahdollisuuksista. Onhan niitä. Minusta se on aika etuoikeutettua, eikö? :)
Eikös mahdollisuudet sisällä sananakin aika paljon toivoa?Pauli on ihan slipovito-huijarin näköinen tuossa, en tiedä onko tarkoituksellista.Levyn kannessa on tutumman näköinen. Lapset itse asiassa sanoi, että onpas meidän isän näköinen mies..
Mä olen jo melkein luopunut siitä anonymiteetistä. Jotenkaan ei jaksa kiinnostaa, jos paljastun :) Tai jos paljastun, saan syyn lopettaa palstailun, sekin voi olla hyvä juttu. Mun olettamus on, että muutamat täältä tietää jo mun nimen, vaikka en sitä monelle ole kertonutkaan. Sosiaalisen median seurauksia.
Kimallekoristeinen kanapiika? ;) Kiitos kauniista sanoistasi, sun aloitukset on aina ajatuksia herättäviä.
Mahdollisuudet on ihania. Eikä suinkaan aina sulje pois muita mahdollisuuksia,vaikka jonkun valitsee. Ainakaan kaikkia. Eikun haaveilemaan.. Ja toteuttamaan!- y.b logg out
elisakettu kirjoitti:
Pauli on ihana. Harmi mutta mulle tuli tuosta videosta lähinnä roisto mieleen.
Eikös mahdollisuudet sisällä sananakin aika paljon toivoa?Tosta biisistä, asiasta ehkä kolmanteen, niin siitä kyllä pidän tosi paljon, sen sanomasta. Ettei tarvi paeta Nevadaan tms. jos mokaa. Lähipiirissä on ja on ollut paljon sellaista täydellisyyden tavoittelua ja mokaamisen pelkoa, että on valmis melkein kiikkuun, kun tulee tehtyä kämmi. Tätä biisiä olen soittanut lapsillekin, koska heillekin minusta ajankohtainen.
Tämä piti vielä sanoa :D - niin?
y.b logg out kirjoitti:
Tosta biisistä, asiasta ehkä kolmanteen, niin siitä kyllä pidän tosi paljon, sen sanomasta. Ettei tarvi paeta Nevadaan tms. jos mokaa. Lähipiirissä on ja on ollut paljon sellaista täydellisyyden tavoittelua ja mokaamisen pelkoa, että on valmis melkein kiikkuun, kun tulee tehtyä kämmi. Tätä biisiä olen soittanut lapsillekin, koska heillekin minusta ajankohtainen.
Tämä piti vielä sanoa :DEikö tuossa biisissä olekaan kyse pettämisestä?
- y.b logg out..
niin? kirjoitti:
Eikö tuossa biisissä olekaan kyse pettämisestä?
Oho, eipä tullut tuollainen mieleen.. Ei ainakaan mun mielestä siinä lauleta siitä aiheesta ollenkaan, ei edes parisuhteista. Mutta en voi tietty tietää. Eikä sillä ole edes väliä. Hyvissä lauluissa on monenlaisia merkityksiä. Jokainen kuulee itselleen sopivan "sanoman".
niin? kirjoitti:
Eikö tuossa biisissä olekaan kyse pettämisestä?
Ympäripyöreä sanoitus ja voi käyttää missä tahansa, esim.
- lyö vasaralla peukaloon
- lasi menee rikki
- ei saa ovea auki
jnerunontaja kirjoitti:
Ympäripyöreä sanoitus ja voi käyttää missä tahansa, esim.
- lyö vasaralla peukaloon
- lasi menee rikki
- ei saa ovea auki
jneTuossa muuten klippi Hanhiniemen haastattelusta, lopussa kertoo kappaleen synnystä
http://www.ruutu.fi/ohjelmat/mika-on-erikoisin-paikka-missa-olet-sanoituksia-tehnyt-pauli-hanhiniemi- yb offina
Olen loukkaantunut tuosta kommentista ja vaadin anteeksi pyyntöä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174706
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1962564Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731677Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella291585- 211329
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon221275Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641217- 1431053
Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42952- 171924