Paljonko auton pito maksaa?

Kuka tietää

Tietysti pitää bensaa ostaa ja vakuutus olla. Mitä muuta, joku käyttömaksu, paljonko se on? Entä huollot, paljon niistä joutuu vuodessa maksamaan?

Autokuume iski, ajattelin kymppitonnin käytetyn ostaa. Nyt tosin alkoi mietityttämään kulut, autoilu ei ole mitään halpaa puuhaa...

14

241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 43663

      Käyttömaksu joka on ennemmänkin omistusmaksu on 100-300e/v riippuen autosta. Huoltojenkin hinta vaihtelee, vanhemman auton huoltaa itse helposti hintaan 50e/vuosi. Uudehkoa ei edes pysty huoltamaan itse ja siitä laskutetaan 500-1000e/vuosi, jopa enemmänkin. Eli kannattaa ostaa vanhemman.

      • 352624

        Dieselissä voi tietenkin olla enemmänkin tuo "käyttö"-maksu.

        Sen voi vielä lisätä että vaikka vanhemmassa autossa olisi vikojakin, se tulee silti halvemmaksi kuin mitä uuden auton pelkät huollot maksaa.

        Lisäksi uudehkon auton arvo tippuu tuhansia euroja vuodessa, vanhemmasaa puhutaan vain sadoista, jos edes siitäkään vuodessa.

        Suosittelen 15-20v ikäisen auton ostoa, uudempaa ei kannata ostaa jos haluaa pitää rahanmenon kurissa.


      • Riippuu...
        352624 kirjoitti:

        Dieselissä voi tietenkin olla enemmänkin tuo "käyttö"-maksu.

        Sen voi vielä lisätä että vaikka vanhemmassa autossa olisi vikojakin, se tulee silti halvemmaksi kuin mitä uuden auton pelkät huollot maksaa.

        Lisäksi uudehkon auton arvo tippuu tuhansia euroja vuodessa, vanhemmasaa puhutaan vain sadoista, jos edes siitäkään vuodessa.

        Suosittelen 15-20v ikäisen auton ostoa, uudempaa ei kannata ostaa jos haluaa pitää rahanmenon kurissa.

        "Suosittelen 15-20v ikäisen auton ostoa..."

        Toi taas riippuu siitä, paljonko pystyy tekemään remonttia itse. Tuon ikäisessä autossa alkaa merkistä riippumatta tulla kaikenlaista pienempää ja isompaa vikaa. Jos ne pystyy hoitamaan kuntoon itse niin hyvä, autoilu voi olla hyvinkin halpaa. Jos taas heti pienekin vian tullessa pitää kääntyä korjaamon puoleen, niin vanhalle autolle alkaa tulla hintaa melko nopeasti.


      • autotohtotori
        Riippuu... kirjoitti:

        "Suosittelen 15-20v ikäisen auton ostoa..."

        Toi taas riippuu siitä, paljonko pystyy tekemään remonttia itse. Tuon ikäisessä autossa alkaa merkistä riippumatta tulla kaikenlaista pienempää ja isompaa vikaa. Jos ne pystyy hoitamaan kuntoon itse niin hyvä, autoilu voi olla hyvinkin halpaa. Jos taas heti pienekin vian tullessa pitää kääntyä korjaamon puoleen, niin vanhalle autolle alkaa tulla hintaa melko nopeasti.

        minä taas suosittelen vajaa 10 vuotta vanhaa autoa. Jos vaikka otetaan esimerkiksi 8 vuotta vanha Renault Megane. Sellaisen saa jo 5000-6000 eurolla ja todennäköisesti vielä pienillä kilometreillä. Jos kaikki huollot on tehty ja ensimmäinen omistaja jopa massannut alustan, niin sillä ajelee vielä vuosia eteenpäin. Tuon ikäisessä autossa alkaa olemaan kuitenkin jo nykyautojen lisävarusteet kuten luistonesto, sutimisenesto, automaattinen ilmastointi, vakionopeudensäädin, sähköinen ohjaustehostin, Abs-jarrut, peruutuskamerat, sadetunnistimet jne.


      • ljkhgjcfhxcgvjhkj
        autotohtotori kirjoitti:

        minä taas suosittelen vajaa 10 vuotta vanhaa autoa. Jos vaikka otetaan esimerkiksi 8 vuotta vanha Renault Megane. Sellaisen saa jo 5000-6000 eurolla ja todennäköisesti vielä pienillä kilometreillä. Jos kaikki huollot on tehty ja ensimmäinen omistaja jopa massannut alustan, niin sillä ajelee vielä vuosia eteenpäin. Tuon ikäisessä autossa alkaa olemaan kuitenkin jo nykyautojen lisävarusteet kuten luistonesto, sutimisenesto, automaattinen ilmastointi, vakionopeudensäädin, sähköinen ohjaustehostin, Abs-jarrut, peruutuskamerat, sadetunnistimet jne.

        Siinä 8 vuoden ikäisessä meganessa on myös:

        -toivottoman vaikeasti vaihdettavat etulamput
        -pakkasessa katkeilevat johdot lampuille, takaluukulle ym
        -katkeilevat jouset
        -sekoileva ajotietokone
        -epämääräisen ohjaustuntuman antava sähköinen ohjaustehostin
        -moottorinohjaus joka nostaa kierroksia liikkeellelähtiessä, ei koskaan tasaista lähtöä
        -pikkuvikoja


    • tzadilainen

      Veron voit laskea trafin sivulla:
      http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/veron_maksaminen/ajoneuvoverolaskurit

      Vakuutusten suuntaa antavia hintoja voit vertailla esim. kilpailuttaja.fi-sivulla:
      https://www.kilpailuttaja.fi/palvelut/autovakuutukset_vertaa_ja_kilpailuta_autovakuutus/vertaa_ja_kilpailuta_autovakuutus/

      Määräaikaishuollot maksaa muutaman satasen vuodessa. Auton iästä ja kilometreistä riippuen määräaikaishuolto voi sisältää isompia töitä (ilmastoinnin tai jakopään huoltoa tms), joista kertyy hintaa useita satasia. Siihen päälle mahdolliset pienet tai isot viat, joita on mahdoton budjetoida.

      Lisäksi tulee kuluja katsastuksesta päästömittauksesta, tarvikkeista (työkaluja yms.), varaosista, renkaista (hankinta, asennus, kausivaihto, kausisäilytys). Jos asut kaupungin keskustan alueella, niin auton säilytyksesta tulevat kulut on syytä huomioida myös. Helsingissä pelkkä asukaspysäköintioikeus maksaa toista sataa vuodessa. Näistä kaikista pienistä puroista tulee lopulta yllättävän iso summa.

      • 46334

        Renkaat on hyvä pointti. Mitä uudempi auto, sitä isommat vanteet ja sitä kalliimmat renkaat. 25v autoon saa uudet renkaat 200-250 eurolla. 2000-luvun autoon ne maksaa 500-800 euroa jos ei ole erityisen suuret vanteet.


    • japan4634

      Korjauskustannukset kannattaa myös huomioida. Tässä kannattaa suosia japanilaisia autoja koska niissä on todistetusti vähemmän vikoja kuin eurooppalaisissa.

      • Kuka tietää

        Kymppitonnilla käytetty Toyota Avensis, olisiko hyvä vaihtoehto? Niin tai Skoda Octavia...


    • Riippuu

      Jos haluaa päästä halvalla, niin kannattaa katsella pienemmän kokoluokan autoja ja niistäkin niitä hinnat alkaen malleja. Yleensä niissä kaikki on halvempaa. Vakuutukset, renkaat, varaosat, polttoainekustannukset, ajoneuvovero, kaikki ovat pienempiä kuin suuremmilla ja kalliimmilla malleilla.

      Tuossa edellä joku väitti 2000-luvun auton renkaiden maksavan 500 - 800 euroon. Arvio on aika lailla yläkanttiin (toki riippuu rengaskoosta). Esimerkiksi 195/65-15 oli 2000 luvun alussa varsin yleinen rengaskoko ylemmän keskiluokan autoissa. Nykyään tuon kokoluokan laaturenkaat maksavat noin 400 euroa/kierros ja halpamerkkien hinnat lähtevät 200 eurosta/kierros.

      Japsimerkeissä saattaa hyvinkin olla vähemmän vikoja kuin eurooppalaisissa. Toisaalta halutuimpien japsien hinnat ovat aika korkealla käytettynä. Kun itse vaihdoin autoa, tuollaista 10 000 euron Avensista vastaavan euroauton (saman ikäinen, saman verran ajettu, sama kokoluokka, samat varusteet) sai noin 5000 eurolla. Hintaerolla sitä euroautoa korjauttaa melko paljon...

    • Vanhavolvo

      Kolmen viime vuoden huollot ja korjaukset ovat maksaneet 1394 euroa. Ajomatkaa on tullut 50000 km. Isoimpina erinä etupään jarruremontti, takaiskarit ja jakohihnan vaihto. Autolla on nyt ikää 20 vuotta ja takana kohta 400000 km.

      Huolto ja korjaus siis vuodessa luokkaa 500 euroa. Se on suunnilleen uuden osamaksuauton yhden kuukausierän verran, ja niitähän menee vuodessa kaksitoista.

    • Karkea arvio

      Ensimmäisen vuoden käyttökulut 10.000 euron autolle:

      -arvonalennus 1800€
      -polttoainekulut 18.000 km ajolle 1800€
      -pakollinen liikennevakuutus 200 - 800 €
      -rengaskulut 180€
      -pääomakulut 200€
      -käyttömaksu 260€
      -huollot 300 - 800 €
      -vikakorjauksiin 0 - 1000 €

      Eli 4800 - 6900 euroa ensimmäisen vuoden aikana.

      • 324352

        Kymppitonnin autoissa alkaa jo olla niin isot vanteet että tuolla 180 eurolla saat vain yhden renkaan. Onneks itsellä on 80-luvun auto 13'' renkailla johon saat koko rengassarjan hintaan 200e. Pieni vannekoko on yllättävän iso säästö käyttökuluissa.


    • Jopon mopo

      Kaskoon saa -70% lätöbonuksen joka yhtiöltä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      225
      7007
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      45
      1295
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1102
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      911
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      49
      875
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      62
      867
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      95
      832
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      801
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      776
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      743
    Aihe