Olen perusluterilainen ussanmaikka.

Ussanmaikka

Ja mieleni on aina tehnyt kysyä lahkolaisten mieleipdettä yhteen kysymykseen joka minua joskus vaivaa.
Ja kun huomasin että täällä palstalaa lienee useammanlaisia pikkulahkolaisia niin rohkenen kysyä palstan aiheen ulkopuolelta yhtä pikku asiaa.

Siis katekismuksessani jota lapsille opetan evoluutioteorian ohessa, lukee näin: Luku 26, Ensimmäinen pyyntö, "Pyhitetty olkoon sinun nimesi." (Siis ennen tuo oli käsky, mutta nyt Jumala on tullut uuden katekismuksen myötä nöyremmäksi ja hän ei enää käske vaan pyytää kohteliaasti.)

Vastaus kuului näin: "Minä olen Herra, Jahve on minun nimeni." Jes 42:8

Minun lahkolaisnaapurini sanoo kuitenkin tiukasti että Jumalan nimi onkin Jeesus eikä Jahve.

Joten minun kysymykseni kuuluu että kumpi on Herra Jumalan oikea nimi?

51

132

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mytomaanimultinikki tekeytyy vaihteeksi perusluterilaiseksi ja vielä uskonnonopettajaksi.

Mytomaanimultinikin harmiksi tuotos on helposti tunnistettavissa mytomaanimultinikin tekeleeksi.

Mutta mihinkäs sitä mytomaanimultinikki karvoistaan pääsisi, mytomaani mikä mytomaani, niin perkeleellinen valehtelija ja vääristelijä. Joka nikillään. Nytkin.

• Turha odottaa

Ole mies ja vastaa kysymykseen Antti niin saat pisteitä. Muuten et.

• Turha odottaa
        Turha odottaa kirjoitti:

few gay

• Turha odottaa kirjoitti:

Kysymys on uskonnottomille yhdentekevä, enkä usko että kukaan muukaan on pisteistäsi kiinnostunut, jyrbä hyvä.
        Eihän täällä ole muita jehovia viime aikoina enää näkynytkään sen jälkeen kun se toinen käväisi.

• Nimetön.
        RepeRuutikallo kirjoitti:

Kysymys on uskonnottomille yhdentekevä, enkä usko että kukaan muukaan on pisteistäsi kiinnostunut, jyrbä hyvä.
        Eihän täällä ole muita jehovia viime aikoina enää näkynytkään sen jälkeen kun se toinen käväisi.

Joka rakastaa vähintä veljeään(siskoa?) kuten rakastanut minuakin, sanoi Ei mies omaakaan nimeään pahenna, jos ei mies nimeään.

• Ussanmaikka

Mitä? Onko täällä käynyt joku JT? Ei kai sentään, heillähän on omat keskustelupalstansa eivätkä he käy Suomi24:ssä takuuvarmasti.

Ja miksi ei?

Käyhän huviksesi tsekkaamassa saittia jossa on vain heidän omaa joukkoansa ja huomaat tasoeron. Se on kuin yöllä ja päivällä. Me olemme se yö.

Olen joskus rohjennut kysyä sieltä jotakin ja sain mykistävän asiallisen tahdikkaan vastauksen.
        En kehdannut edes yrittää haastaa mitään kevyttä riitaa niinkuin täällä tehdään koko ajan kun täällä ei kukaan kunnioita ketään, varsinkaan lähimmäistään.

Jt:t ovat toista maata.

• kakspiippunen juttu
        Ussanmaikka kirjoitti:

Mitä? Onko täällä käynyt joku JT? Ei kai sentään, heillähän on omat keskustelupalstansa eivätkä he käy Suomi24:ssä takuuvarmasti.

Ja miksi ei?

Käyhän huviksesi tsekkaamassa saittia jossa on vain heidän omaa joukkoansa ja huomaat tasoeron. Se on kuin yöllä ja päivällä. Me olemme se yö.

Olen joskus rohjennut kysyä sieltä jotakin ja sain mykistävän asiallisen tahdikkaan vastauksen.
        En kehdannut edes yrittää haastaa mitään kevyttä riitaa niinkuin täällä tehdään koko ajan kun täällä ei kukaan kunnioita ketään, varsinkaan lähimmäistään.

Toisaalta ois niin mielenkiintoista tietää mikä avohoitopotilas ton Jyrbän taustalla on ja miten se oikeasti on viettäny elämänsä, toisaalta taas ei.

• viitsit valehdella?
        Ussanmaikka kirjoitti:

Ja miksi ei?

Jos olisit ussanmaikka, tietäisit, että Jumalalla on Raamatussa kymmeniä nimiä.

• viitsit valehdella? kirjoitti:

Jos olisit ussanmaikka, tietäisit, että Jumalalla on Raamatussa kymmeniä nimiä.

*Jos olisit ussanmaikka, tietäisit, että Jumalalla on Raamatussa kymmeniä nimiä.*

Ussanmaikka -nimimerkkiä käyttävä multinikki on oikeasti jehovantodistaja johon viitataan palstalla yleensä nimellä Jyri, Jyrtsi tai Jyrbä.

Kyseessä on patologisesti valehteleva ja korkeasta iästään huolimatta harvinaisen tietämätön tampio. Katkera ja ilmeisen yksinäinen äijänkäppyrä, jota kukaan ei jaksa oikeasti kuunnella minuuttia kauempaa. Kärsii vakavasta homo-, abortti- ja evoluutioneuroosista.

Tällä kertaa hän siis kertoi olevansa perusluterilainen, evoluutiota opettava uskonnonopettaja. Se sopii mainiosti aikaisempii tarinoihin, joiden mukaan hän on klamydian ja tippurin sairastanut HIV-positiivinen teiniäiti ja "Shanghain kirkkoyliopiston" vieraileva luennoitsija, aina silloin kun Thaimaan lomiltaan ja Nigerian konttibisneksiltään ehtii.

Jyrbän "viisauksista" oli jo täällä oma ketju, ehkäpä olisi syytä kohta perustaa oma ketju siitä kuinka monta roolia Jyrbä on itselleen yrittänyt valehdella?

• tieteenharrastaja
        bg-ope kirjoitti:

*Jos olisit ussanmaikka, tietäisit, että Jumalalla on Raamatussa kymmeniä nimiä.*

Ussanmaikka -nimimerkkiä käyttävä multinikki on oikeasti jehovantodistaja johon viitataan palstalla yleensä nimellä Jyri, Jyrtsi tai Jyrbä.

Kyseessä on patologisesti valehteleva ja korkeasta iästään huolimatta harvinaisen tietämätön tampio. Katkera ja ilmeisen yksinäinen äijänkäppyrä, jota kukaan ei jaksa oikeasti kuunnella minuuttia kauempaa. Kärsii vakavasta homo-, abortti- ja evoluutioneuroosista.

Tällä kertaa hän siis kertoi olevansa perusluterilainen, evoluutiota opettava uskonnonopettaja. Se sopii mainiosti aikaisempii tarinoihin, joiden mukaan hän on klamydian ja tippurin sairastanut HIV-positiivinen teiniäiti ja "Shanghain kirkkoyliopiston" vieraileva luennoitsija, aina silloin kun Thaimaan lomiltaan ja Nigerian konttibisneksiltään ehtii.

Jyrbän "viisauksista" oli jo täällä oma ketju, ehkäpä olisi syytä kohta perustaa oma ketju siitä kuinka monta roolia Jyrbä on itselleen yrittänyt valehdella?

Jos "itte piru" vielä kirjoittelisi, niin pantaisiin perään:

"..perustaa oma ketju siitä kuinka monta roolia Jyrbä on itselleen yrittänyt valehdella?"

Tuskin hänkään noista selvää saisi.

• perusluterilainen

"Joten minun kysymykseni kuuluu että kumpi on Herra Jumalan oikea nimi?"

Jumalan nimi on Minä Olen. (Jahve ?) Myös Jeesus käyttää itsestään tätä nimitystä, mutta se on häivitetty aika olemattomiin meille käännetystä Raamatusta.

• poj'poj'popj

Häh, perustele, pliis.

Jeesus sanoi tosiaankin useinkin että minä olen sitä ja minä olen tätä, mutta missä hän rinnasti itsensä Jahveen?

Voin helpottaa asiaa: Ei missään.

Mutta voin esittää mukavan lisäkysymyksen, siis sen että miksi Mooseksen ajan juutalaisille aina Jeesuksen päiviin asti oli selvä tieto siitä että että Jumalalla oli yksi nimi?

Voisitko ystävällisesti kertoa että missä kohdassa Jeesus on jossain muussa Raamatussa käyttänyt itsestään nimeä Jahve, että voin tarkistaa asian.

Yhden kömpelön esityksen tiedänkin. Jeesus sanoi kerran näin: Minä olen tie, totuus ja elämä. Joku hihu erehtyi väittämään että tässä kohdassa Jeesus todellisuudessa sanoi että " Jahve tie, totuus ja elämä", koska lause alkoi sanoilla "Minä olenKuitenkin ".

Todellisuudessa Jahve nimen merkitys on enemmän kuin vain "minä olen" ja siinä käytetään ihan eri kirjaimia kuin vain sanoissa "minä olen" jotakin.

Jeesuksen nimi taas sisältää Jumalan nimen Jahve mutta siinä on muutakin.
        Suomennettuna Jeesuksen nimi tarkoittaa "Jahve pelastaa", eikä Jeesuksen nimi siis ole pelkästään Jahve".

Ajatus siitä että Jeesus olisi rinnastanut jossain kadonneessa Raamatussa itsensä Jahveen muistuttaa kovasti evolutionistien kadonnutta apinaihmismetsästystä.

Lisäksi Jeesus sanoi maailmanlopun ajankohdasta että hän ei tiedä sitä, mutta että Isä sen tietää. Miten Jeesus ei tiedä sitä mitä Jahve tietää jos hän olisi itse Jahve?

Lisäksi Jeesus sanoi että "Isä on minua suurempi", joten miten hän voisi olla itseään suurempi?

Kun muuan Athanaus puolusteli kerran kirkolliskokouksessa sitä ajatusta että Jeesus ei ole Jahve ja käytti mm. näitä käyttämiäni argumentteja niin vastustajat vetivät häntä turpaan tuossa tilaisuudessa kun heitä otti niin kovasti päästä kun eivät vooineet asiapohjalla pulustautua, ja annettuaan turpaan he karkoittivat hänet pois tilaisuudesta ja koko maasta ja alkoivat väsätä katekismuksestamme tuttuja uskontunnustutkisa joissa kolme on sama kuin yksi.

• perusluterialainen
        poj'poj'popj kirjoitti:

Häh, perustele, pliis.

Jeesus sanoi tosiaankin useinkin että minä olen sitä ja minä olen tätä, mutta missä hän rinnasti itsensä Jahveen?

Voin helpottaa asiaa: Ei missään.

Mutta voin esittää mukavan lisäkysymyksen, siis sen että miksi Mooseksen ajan juutalaisille aina Jeesuksen päiviin asti oli selvä tieto siitä että että Jumalalla oli yksi nimi?

Voisitko ystävällisesti kertoa että missä kohdassa Jeesus on jossain muussa Raamatussa käyttänyt itsestään nimeä Jahve, että voin tarkistaa asian.

Yhden kömpelön esityksen tiedänkin. Jeesus sanoi kerran näin: Minä olen tie, totuus ja elämä. Joku hihu erehtyi väittämään että tässä kohdassa Jeesus todellisuudessa sanoi että " Jahve tie, totuus ja elämä", koska lause alkoi sanoilla "Minä olenKuitenkin ".

Todellisuudessa Jahve nimen merkitys on enemmän kuin vain "minä olen" ja siinä käytetään ihan eri kirjaimia kuin vain sanoissa "minä olen" jotakin.

Jeesuksen nimi taas sisältää Jumalan nimen Jahve mutta siinä on muutakin.
        Suomennettuna Jeesuksen nimi tarkoittaa "Jahve pelastaa", eikä Jeesuksen nimi siis ole pelkästään Jahve".

Ajatus siitä että Jeesus olisi rinnastanut jossain kadonneessa Raamatussa itsensä Jahveen muistuttaa kovasti evolutionistien kadonnutta apinaihmismetsästystä.

Lisäksi Jeesus sanoi maailmanlopun ajankohdasta että hän ei tiedä sitä, mutta että Isä sen tietää. Miten Jeesus ei tiedä sitä mitä Jahve tietää jos hän olisi itse Jahve?

Lisäksi Jeesus sanoi että "Isä on minua suurempi", joten miten hän voisi olla itseään suurempi?

Kun muuan Athanaus puolusteli kerran kirkolliskokouksessa sitä ajatusta että Jeesus ei ole Jahve ja käytti mm. näitä käyttämiäni argumentteja niin vastustajat vetivät häntä turpaan tuossa tilaisuudessa kun heitä otti niin kovasti päästä kun eivät vooineet asiapohjalla pulustautua, ja annettuaan turpaan he karkoittivat hänet pois tilaisuudesta ja koko maasta ja alkoivat väsätä katekismuksestamme tuttuja uskontunnustutkisa joissa kolme on sama kuin yksi.

"Jeesus sanoi tosiaankin useinkin että minä olen sitä ja minä olen tätä, mutta missä hän rinnasti itsensä Jahveen?"

Katsotaampa Johanneksen evankeliumia, luvusta 8:

Siksi minä sanon teille, että te kuolette synneissänne. Jos te ette usko, että minä olen, te kuolette synneissänne. jae 24

Niin Jeesus sanoi heille: "Kun te olette ylentäneet Ihmisen Pojan, silloin te käsitätte, että minä olen, ja etten itsessäni tee mitään, vaan puhun tätä sen mukaan kuin Isäni on minua opettanut. jae 28

Lähde Jumalan Kansan Pyhä Raamattu, selityksin.

Selityksissä: (minä olen) on kreikaksi egoo eimi. Jeesus tahtoi sanoa olevansa se Herra, joka Siinailla ilmoitti nimekseen minä olen, 'eHWeeH, tulkittu sanalla Herra.

• Ussanmaikka
        perusluterialainen kirjoitti:

"Jeesus sanoi tosiaankin useinkin että minä olen sitä ja minä olen tätä, mutta missä hän rinnasti itsensä Jahveen?"

Katsotaampa Johanneksen evankeliumia, luvusta 8:

Siksi minä sanon teille, että te kuolette synneissänne. Jos te ette usko, että minä olen, te kuolette synneissänne. jae 24

Niin Jeesus sanoi heille: "Kun te olette ylentäneet Ihmisen Pojan, silloin te käsitätte, että minä olen, ja etten itsessäni tee mitään, vaan puhun tätä sen mukaan kuin Isäni on minua opettanut. jae 28

Lähde Jumalan Kansan Pyhä Raamattu, selityksin.

Selityksissä: (minä olen) on kreikaksi egoo eimi. Jeesus tahtoi sanoa olevansa se Herra, joka Siinailla ilmoitti nimekseen minä olen, 'eHWeeH, tulkittu sanalla Herra.

Kuten sanoin, niin Jeesus sanoi usein olevansa yhtä sun toista mutta todellisuudessa yksikään sanapari jossa hän käytti sanoja "minä olen" , ei ole rinnastettu sanaan Jahve.

4 Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne."
        25 Niin he sanoivat hänelle: "Kuka sinä olet?" Jeesus sanoi heille: "Juuri se, mitä minä puhunkin teille.
        26 Paljon on minulla teistä puhuttavaa ja teissä tuomittavaa; mutta hän, joka on minut lähettänyt, on totinen, ja minkä minä olen kuullut häneltä, sen minä puhun maailman kuulla."
        27 Mutta he eivät ymmärtäneet, että hän puhui heille Isästä.
        28 Niin Jeesus sanoi heille: "Kun olette ylentäneet Ihmisen Pojan, silloin te ymmärrätte, että minä olen se, joka minä olen, ja etten minä itsestäni tee mitään, vaan puhun tätä sen mukaan, kuin minun Isäni on minulle opettanut.

Jokainen voi helposti havaita että Jeesus ei tässä rinnasta itseään Jahveen sillä se olisi nostattanut melkoisen raivon juutalaisissa, jotka olisivat pitäneet sitä jumalanpilkkana, vaan on aivan selvää että Jeesuksen kuulijat ymmärsivät että Jeesus puhui itsestään messiaana jota juutalaiset tiesivät tuollin odottaa Raamatun ajanlaskun mukaan.

• RepeRuutikallo
        Ussanmaikka kirjoitti:

Kuten sanoin, niin Jeesus sanoi usein olevansa yhtä sun toista mutta todellisuudessa yksikään sanapari jossa hän käytti sanoja "minä olen" , ei ole rinnastettu sanaan Jahve.

4 Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne."
        25 Niin he sanoivat hänelle: "Kuka sinä olet?" Jeesus sanoi heille: "Juuri se, mitä minä puhunkin teille.
        26 Paljon on minulla teistä puhuttavaa ja teissä tuomittavaa; mutta hän, joka on minut lähettänyt, on totinen, ja minkä minä olen kuullut häneltä, sen minä puhun maailman kuulla."
        28 Niin Jeesus sanoi heille: "Kun olette ylentäneet Ihmisen Pojan, silloin te ymmärrätte, että minä olen se, joka minä olen, ja etten minä itsestäni tee mitään, vaan puhun tätä sen mukaan, kuin minun Isäni on minulle opettanut.

Jokainen voi helposti havaita että Jeesus ei tässä rinnasta itseään Jahveen sillä se olisi nostattanut melkoisen raivon juutalaisissa, jotka olisivat pitäneet sitä jumalanpilkkana, vaan on aivan selvää että Jeesuksen kuulijat ymmärsivät että Jeesus puhui itsestään messiaana jota juutalaiset tiesivät tuollin odottaa Raamatun ajanlaskun mukaan.

>Jokainen voi helposti havaita että Jeesus ei tässä rinnasta itseään Jahveen sillä se olisi nostattanut melkoisen raivon juutalaisissa, jotka olisivat pitäneet sitä jumalanpilkkana

Vaikea sanoa. Jeesusta kuunteli kuitenkin vain pieni porukka.

>on aivan selvää että Jeesuksen kuulijat ymmärsivät että Jeesus puhui itsestään messiaana jota juutalaiset tiesivät tuollin odottaa Raamatun ajanlaskun mukaan.

Ja vähintään yhtä selvää on, että vain aniharva juutalainen näki Jeesuksessa suunsoittajan ja silmänkääntäjän sijasta messiaan. Toki suurin osa ei koskaan Jeesuksesta edes kuullut.

Tuo messiaaninen osuus ei muuten ole 2000 vuodessa noussut juuri lainkaan. Karkeasti prosentti nykyjuutalaisista pitää Jeesusta messiaana.

• Krevo.

>Jokainen voi helposti havaita että Jeesus ei tässä rinnasta itseään Jahveen sillä se olisi nostattanut melkoisen raivon juutalaisissa, jotka olisivat pitäneet sitä jumalanpilkkana

>on aivan selvää että Jeesuksen kuulijat ymmärsivät että Jeesus puhui itsestään messiaana jota juutalaiset tiesivät tuollin odottaa Raamatun ajanlaskun mukaan.

Ja vähintään yhtä selvää on, että vain aniharva juutalainen näki Jeesuksessa suunsoittajan ja silmänkääntäjän sijasta messiaan. Toki suurin osa ei koskaan Jeesuksesta edes kuullut.

Tuo messiaaninen osuus ei muuten ole 2000 vuodessa noussut juuri lainkaan. Karkeasti prosentti nykyjuutalaisista pitää Jeesusta messiaana.

Jeesuksen Messiaanisuus tulee ilmi juuri ajanlaskussa. Vasta hänen jälkeensa vuosia alettiin mitata tarkasti, ei kukaan ihminen tiedä, onko mennyt Jeesuksen syntymään 1656 Jälkeen Aadamin vedenpaisumukseen ja siitä 2000=>2400 Jeesukseen, Kiinalaistenkin Keisarien ja Egyptiläisten, pistetään liian helposti pari tonnia liikaa.... Aadamiako emme vain rakasta? Siellä hän itkee lavean tien kulkijoita ja itkee kaidasta portista päässeitä. Hän on SE isämme, jota luulemme pahaksi, ei se eka Vanha Aatu ollut ehkä niinkään ilkeä kuin Suomen Vanha Aatu, mutta vannomatta paras....

• Pakstori.
        Ussanmaikka kirjoitti:

Hei, älä tee tyhjäksi Jumalan sanaa, omilla nöyryyteen houkuttevililla koiruuksillasi. Jeesu sanoi":Jos te ette USKO, että minä olen, se joka olen(Mikaelilla samanlainen nimitulkinta myös" ETTE PELASTU! Joka tekee mitä laki vaatii, se pelastuu, ja laki vaatii pyytämään armahdusta silloin, kun laki ei joka asiassa, riitä pitämään meitäkään uskossa, belivenä, elossa. Se täydennyksenä Paavalin kirjeen vastaavaan kohtaan.

• HEHHE1
        Krevo. kirjoitti:

Jeesuksen Messiaanisuus tulee ilmi juuri ajanlaskussa. Vasta hänen jälkeensa vuosia alettiin mitata tarkasti, ei kukaan ihminen tiedä, onko mennyt Jeesuksen syntymään 1656 Jälkeen Aadamin vedenpaisumukseen ja siitä 2000=>2400 Jeesukseen, Kiinalaistenkin Keisarien ja Egyptiläisten, pistetään liian helposti pari tonnia liikaa.... Aadamiako emme vain rakasta? Siellä hän itkee lavean tien kulkijoita ja itkee kaidasta portista päässeitä. Hän on SE isämme, jota luulemme pahaksi, ei se eka Vanha Aatu ollut ehkä niinkään ilkeä kuin Suomen Vanha Aatu, mutta vannomatta paras....

Jesse luppakäsi, nimen sai, kättänsä nain lupsuttaen.

• jutkunjutkun

Noin on, messiaanisia juutalaisia on tosi vähän tänä päivänä ja kristikunnan verinen historia ja sairas juutalaisviha karkottavat loputkin.

• perusluterialainen
        Ussanmaikka kirjoitti:

"Jokainen voi helposti havaita että Jeesus ei tässä rinnasta itseään Jahveen sillä se olisi nostattanut melkoisen raivon juutalaisissa, jotka olisivat pitäneet sitä jumalanpilkkana, vaan on aivan selvää että Jeesuksen kuulijat ymmärsivät että Jeesus puhui itsestään messiaana jota juutalaiset tiesivät tuollin odottaa Raamatun ajanlaskun mukaan."

No, mennään sitten lukua 8 eteenpäin, jakeeseen 58. Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: Ennen kuin Aabraham syntyi minä olen.

Ja sitten seuraavaan, 59. Silloin he poimivat kiviä heittääkseen niillä Jeesusta, mutta hän poistui heidän näkyvistään ja lähti temppelistä.

Mielestäni aika selvä tapaus.

• perusluterialainen kirjoitti:

"Jokainen voi helposti havaita että Jeesus ei tässä rinnasta itseään Jahveen sillä se olisi nostattanut melkoisen raivon juutalaisissa, jotka olisivat pitäneet sitä jumalanpilkkana, vaan on aivan selvää että Jeesuksen kuulijat ymmärsivät että Jeesus puhui itsestään messiaana jota juutalaiset tiesivät tuollin odottaa Raamatun ajanlaskun mukaan."

No, mennään sitten lukua 8 eteenpäin, jakeeseen 58. Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: Ennen kuin Aabraham syntyi minä olen.

Ja sitten seuraavaan, 59. Silloin he poimivat kiviä heittääkseen niillä Jeesusta, mutta hän poistui heidän näkyvistään ja lähti temppelistä.

Kuten huomaamme, jyrbä on suuri raamatuntuntija kun hän saa itse valita pelin jota pelataan.
        Kun toinen valitsee, paljastuu että ei hän muistakaan siitä juuri mitään.

• Ussanmaikka
        perusluterialainen kirjoitti:

Mennään vaan Joh 8: 58

Katsotaan se oikein kirjasta,

Oletko sinä suurempi kuin isämme Aabraham, joka on kuollut? Ja profeetat ovat kuolleet; keneksi sinä itsesi teet?"
        54 Jeesus vastasi: "Jos minä itse itselleni otan kunnian, niin minun kunniani ei ole mitään. Minun Isäni on se, joka minulle kunnian antaa, hän, josta te sanotte: 'Hän on meidän Jumalamme',
        55 ettekä tunne häntä; mutta minä tunnen hänet. Ja jos sanoisin, etten tunne häntä, niin minä olisin valhettelija niinkuin tekin; mutta minä tunnen hänet ja pidän hänen sanansa.
        56 Aabraham, teidän isänne, riemuitsi siitä, että hän oli näkevä minun päiväni; ja hän näki sen ja iloitsi."
        57 Niin juutalaiset sanoivat hänelle: "Et ole vielä viidenkymmenen vuoden vanha, ja olet nähnyt Aabrahamin!"
        58 Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennenkuin Aabraham syntyi, olen minä ollut".

Jeesus taisi sanoa: " Olen minä ollut" eikä tankerokömpelösti kääntäen: "Minä olen".

Mieti nyt vähän, sillä mitä tarkoittaa lause: Ennenkuin Kalle syntyi Jahve????

Kyllä Jeesus tarkoitti selvästi sität että hän oli se jolle Isä Jumala jutteli silloin kun hän sanoi että :"Tehkäämme ihminen kuvaksemme ja kaltaiseksemme."

Nämä Riekkishenkiset raamatunvääntäjät vain nolaavat itsensä perusteellisesti yrittäessään näin kömpeläillä vääntämisillä jotka nyt nettiaikana on vertailutekstien ollessa kaikkien saatavilla, puolustella virheellilsiä itse keksimiään käsityksiä jumaluuden luonteesta.

Olen evankelisluterilainen konservatiivi, kuten huomaatte. Pidän kiinni vanhasta tuhansia vuosia vanhasta kristillisyydestä.
        Lähtisin oitis litomaan kirkosta mutta kun saan liksaa sieltä suunnalta.

• perusluterialainen
        Ussanmaikka kirjoitti:

Mennään vaan Joh 8: 58

Katsotaan se oikein kirjasta,

Oletko sinä suurempi kuin isämme Aabraham, joka on kuollut? Ja profeetat ovat kuolleet; keneksi sinä itsesi teet?"
        54 Jeesus vastasi: "Jos minä itse itselleni otan kunnian, niin minun kunniani ei ole mitään. Minun Isäni on se, joka minulle kunnian antaa, hän, josta te sanotte: 'Hän on meidän Jumalamme',
        55 ettekä tunne häntä; mutta minä tunnen hänet. Ja jos sanoisin, etten tunne häntä, niin minä olisin valhettelija niinkuin tekin; mutta minä tunnen hänet ja pidän hänen sanansa.
        56 Aabraham, teidän isänne, riemuitsi siitä, että hän oli näkevä minun päiväni; ja hän näki sen ja iloitsi."
        57 Niin juutalaiset sanoivat hänelle: "Et ole vielä viidenkymmenen vuoden vanha, ja olet nähnyt Aabrahamin!"
        58 Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennenkuin Aabraham syntyi, olen minä ollut".

Jeesus taisi sanoa: " Olen minä ollut" eikä tankerokömpelösti kääntäen: "Minä olen".

Mieti nyt vähän, sillä mitä tarkoittaa lause: Ennenkuin Kalle syntyi Jahve????

Kyllä Jeesus tarkoitti selvästi sität että hän oli se jolle Isä Jumala jutteli silloin kun hän sanoi että :"Tehkäämme ihminen kuvaksemme ja kaltaiseksemme."

Nämä Riekkishenkiset raamatunvääntäjät vain nolaavat itsensä perusteellisesti yrittäessään näin kömpeläillä vääntämisillä jotka nyt nettiaikana on vertailutekstien ollessa kaikkien saatavilla, puolustella virheellilsiä itse keksimiään käsityksiä jumaluuden luonteesta.

Olen evankelisluterilainen konservatiivi, kuten huomaatte. Pidän kiinni vanhasta tuhansia vuosia vanhasta kristillisyydestä.
        Lähtisin oitis litomaan kirkosta mutta kun saan liksaa sieltä suunnalta.

"Katsotaan se oikein kirjasta,"

Mikset asettanut esille jaetta 59?

• Kysymyksessä haisee paitsi hirvinaudan vuota, myöskin jehovalaisuus. Jehoville nimittäin kysymys "jumalan nimestä" on erittäin tärkeä. Se tulee usein kotikäynneillä esiin. Olen kuullut ainakin parin jehovantodistajan korostaneen tätä.

• Ussanmaikka

Johan se nimi "Jehovan todistajat", kertoo että Jes 42:8 on heille tärkä.

Kuitenkin todellisuudessa oikeampi tapa lausua Jumalan nimi lienee kuitenkin Jahve tai ainakin hyvin lähellä sitä oleva tapa näin suomeksi käännettynä.

Eli tässä kohdassa me luterilaiset olemme hiukan lähempänä alkuperäistä lausumistapaa.

On kiinnostavaa että karkeasti ottaen suhtautuminen Jumalan nimen yleiseen lausumiseen menee niin että lännessä se on Jehova , ja slaavipuolella se on pääsääntöisesti Jahve.

Hellarit ovat taas ihan pihalla. vähäisen oppineisuutensa ja dogmaattisuutensa vuoksi.

• Ussanmaikka kirjoitti:

Kuitenkin todellisuudessa oikeampi tapa lausua Jumalan nimi lienee kuitenkin Jahve tai ainakin hyvin lähellä sitä oleva tapa näin suomeksi käännettynä.

Eli tässä kohdassa me luterilaiset olemme hiukan lähempänä alkuperäistä lausumistapaa.

On kiinnostavaa että karkeasti ottaen suhtautuminen Jumalan nimen yleiseen lausumiseen menee niin että lännessä se on Jehova , ja slaavipuolella se on pääsääntöisesti Jahve.

Hellarit ovat taas ihan pihalla. vähäisen oppineisuutensa ja dogmaattisuutensa vuoksi.

>Eli tässä kohdassa me luterilaiset olemme hiukan lähempänä alkuperäistä lausumistapaa.

Enpä malta olla tässäkin iloitsematta siitä, että sinä jyrbä olet palannut kansankirkkomme helmaan.

Tämähän olisi oikein oman iloketjun paikka!

• RepeRuutikallo kirjoitti:

>Eli tässä kohdassa me luterilaiset olemme hiukan lähempänä alkuperäistä lausumistapaa.

Enpä malta olla tässäkin iloitsematta siitä, että sinä jyrbä olet palannut kansankirkkomme helmaan.

Tämähän olisi oikein oman iloketjun paikka!

"Enpä malta olla tässäkin iloitsematta siitä, että sinä jyrbä olet palannut kansankirkkomme helmaan.

Tämähän olisi oikein oman iloketjun paikka!"

Todentotta. Ja erityisesti on huomattava myös, että nykyään jyrbä opettaa viattomille pilteille evoluutioteoriaa. Kirjoittelumme evoluutioteorian puolesta ei siis ole ollut lainkaan turhaa.

• moloch_horridus kirjoitti:

"Enpä malta olla tässäkin iloitsematta siitä, että sinä jyrbä olet palannut kansankirkkomme helmaan.

Tämähän olisi oikein oman iloketjun paikka!"

Todentotta. Ja erityisesti on huomattava myös, että nykyään jyrbä opettaa viattomille pilteille evoluutioteoriaa. Kirjoittelumme evoluutioteorian puolesta ei siis ole ollut lainkaan turhaa.

Hetken jo pelkäsin, että vaivamme valuu tyhjiin, mutta onnekkaasti niin ei käynytkään. Vai oliko se siunausta?

• Ussanmaikka kirjoitti:

"Hellarit ovat taas ihan pihalla. vähäisen oppineisuutensa ja dogmaattisuutensa vuoksi."

Tuosta olen ihan samaa mieltä. Heidän oppinsa on dogmaattista höttöä. En tiedä onko se parempi kuin Jehovan todistajien pdseudotieteellinen höttö, jota koristellaan erilaisilla väärennöksillä ja valheilla. Helluntailaisten enemmistö on kuitenkin rehellistä omassa yksinkertaisessa uskossaan.

Olet siis palannut kansankirkon helmaan?

• exhellari86 kirjoitti:

"Hellarit ovat taas ihan pihalla. vähäisen oppineisuutensa ja dogmaattisuutensa vuoksi."

Tuosta olen ihan samaa mieltä. Heidän oppinsa on dogmaattista höttöä. En tiedä onko se parempi kuin Jehovan todistajien pdseudotieteellinen höttö, jota koristellaan erilaisilla väärennöksillä ja valheilla. Helluntailaisten enemmistö on kuitenkin rehellistä omassa yksinkertaisessa uskossaan.

Olet siis palannut kansankirkon helmaan?

>Olet siis palannut kansankirkon helmaan?

Näin on tapahtunut! Vielä kun sillä olisi tuloja, joista kirkko saisi veroa.
        No hyvä näinkin.

• exhellari86

>Olet siis palannut kansankirkon helmaan?

Näin on tapahtunut! Vielä kun sillä olisi tuloja, joista kirkko saisi veroa.
        No hyvä näinkin.

No voi yhen kerran... Kiitos Lentävälle Spagettihirviölle.

Ramen.

• Käsityönmaikka

Olet meidän kaikkien tuntema kaappihomo Jyri eli Mooses eli Fiksu Kreationisti eli ties mikä etkä mikään ussanmaikka.

• Ussaa ussaa

Ussa on Raamatun henkilö. Pistä Raamtun sanahaku, jos et muuten usko.
        Jees, bat.

• Ussaa ussaa kirjoitti:

Jees, bat.

Jos jyrbä on opettanut jo raamatun henkilöä, hän on... vampyyri?

• Hissanmaikka
        Ussaa ussaa kirjoitti:

Jees, bat.

Jep, Ussa oli tunari. Siis vähän niinkuin evokki, joten Ussanmaikka onkin tunarien opettaja.

• Hissanmaikka kirjoitti:

Jep, Ussa oli tunari. Siis vähän niinkuin evokki, joten Ussanmaikka onkin tunarien opettaja.

Oletko siis jyrbä vampyyri? Tehän elätte ikuisesti, kunhan saatte riittävästi soveltuvaa verta.

Vampyyreista on ihmissusien ja epäsikiöiden tapaan myös silminnäkijähavaintoja, joten Jaakobkaan ei voi olemassaoloanne kiistää.

Leikki leikkinä. Pääasia että olet palannut Kirkon helmaan.

• >Joten minun kysymykseni kuuluu että kumpi on Herra Jumalan oikea nimi?

Mitä väliä? Jos nimiasia on Herra Jumalalle tärkeä, Hän varmasti ilmoittaa nimensä ihmiskunnalle niin ettei pienintäkään epäselvyyttä jää.

• Ussanmaikka

Katekismushan sen ilmoittaa sillä sehän otti tuon avauksen lainauksen suoraan Raamatusta.

Haastoinkin tässä hellarit jotka väittävät että kolminaisuuden Jahve on sama kuin kolminaisuuden Jeesus. Näin ei ole. Jos olisi niin kyse ei olisi mistään kolmiyhteydestä vaan kaksiyhteisyydestä.

Kyllä me luterilaiset ymmärrämme että Jahve on isä, ja poika on Jeesus.

Tärkeydestä kertoo se että Jumalan nimen pyhittäminen on ensimmäinen käskyistä.
        Se ei tarkoita että asia olisi monellekaan kovin tärkeä, sinullekin se on ihan yhdentekevää, eikö totta?

• Ussanmaikka kirjoitti:

Katekismushan sen ilmoittaa sillä sehän otti tuon avauksen lainauksen suoraan Raamatusta.

Haastoinkin tässä hellarit jotka väittävät että kolminaisuuden Jahve on sama kuin kolminaisuuden Jeesus. Näin ei ole. Jos olisi niin kyse ei olisi mistään kolmiyhteydestä vaan kaksiyhteisyydestä.

Se ei tarkoita että asia olisi monellekaan kovin tärkeä, sinullekin se on ihan yhdentekevää, eikö totta?

Pääasia kuitenkin on, että sinä jyrbä olet lopultakin palannut jehovaharharetkiltäsi luterilaisuuteen ja liittynyt kirkkoon.

• tieteenharrastaja
        Ussanmaikka kirjoitti:

Ainakin avauksessasi sekoilet tästä pahan kerran:

"Tärkeydestä kertoo se että Jumalan nimen pyhittäminen on ensimmäinen käskyistä."

Avauksestasi:

"Ensimmäinen pyyntö, "Pyhitetty olkoon sinun nimesi." (Siis ennen tuo oli käsky, mutta..)
        Vastaus kuului näin: "Minä olen Herra, Jahve on minun nimeni." Jes 42:8"

Jaehan ei ole kymmenestä käskystä, vaan isämeidän-rukouksesta, ja juuri siksi se onkin pyyntö. Se ei ole myöskään kysymys, johon tarvitsee vastata.

• Hissanmaikka
        tieteenharrastaja kirjoitti:

Ainakin avauksessasi sekoilet tästä pahan kerran:

"Tärkeydestä kertoo se että Jumalan nimen pyhittäminen on ensimmäinen käskyistä."

Avauksestasi:

"Ensimmäinen pyyntö, "Pyhitetty olkoon sinun nimesi." (Siis ennen tuo oli käsky, mutta..)
        Vastaus kuului näin: "Minä olen Herra, Jahve on minun nimeni." Jes 42:8"

Jaehan ei ole kymmenestä käskystä, vaan isämeidän-rukouksesta, ja juuri siksi se onkin pyyntö. Se ei ole myöskään kysymys, johon tarvitsee vastata.

Paitsi että se oli ensimmäinen käsky, niin se oli myös ensimmäinen asia jonka Jeesus otti vuorisaarnassaan esille, siis tärkeydestähän sekin kertoo.

Luther käänsi omaan sak salaiseen Raamattuunsa alunalkaen niin että " piilotettu olkoln sinin nimesi".

Paitsi että se oli ensimmäinen käsky, niin se oli myös ensimmäinen asia jonka Jeesus otti vuorisaarnassaan esille, siis tärkeydestähän sekin kertoo.

Luther käänsi omaan sak salaiseen Raamattuunsa alunalkaen niin että " piilotettu olkoln sinin nimesi".

>Paitsi että se oli ensimmäinen käsky, niin se oli myös ensimmäinen asia jonka Jeesus otti vuorisaarnassaan esille, siis tärkeydestähän sekin kertoo.

Vuorisaarna on koottu jälkeenpäin nykyiseen järjestykseen, eikä sitä sellaisenaan koskaan pidetty.

• Hissanmaikka

>Paitsi että se oli ensimmäinen käsky, niin se oli myös ensimmäinen asia jonka Jeesus otti vuorisaarnassaan esille, siis tärkeydestähän sekin kertoo.

Vuorisaarna on koottu jälkeenpäin nykyiseen järjestykseen, eikä sitä sellaisenaan koskaan pidetty.

Hah hah, Repehän tuonkin tietää. On varmaan kysynyt asioaa Riekkiseltä.

Mutta nyt alkaa paljastua sekin että kuka on Repemme oikeasti.

Hän ei ole kukaan muu kuin multinikki Moloc -Horriduksen tuhkasta noussut fenix-raato.

Hah hah, Repehän tuonkin tietää. On varmaan kysynyt asioaa Riekkiseltä.

Mutta nyt alkaa paljastua sekin että kuka on Repemme oikeasti.

Hän ei ole kukaan muu kuin multinikki Moloc -Horriduksen tuhkasta noussut fenix-raato.

Hehe. Miten profetoinkin itselleni, että katetrini nappaisi taas kipeästi jyrbän heppiin.

Vuorisaarnaa pitävät Jeesuksen kerralla esittämänä enää vain fanaattisimmat hihhulit. Tiede on todennut, että palapeli on.

Sitä en ymmärrä, millä tavalla vuorisaarnan sanoman arvo palapelinä vähenee. Jehovat ja muut lahkolaiset voivat varmaan selittää?

• vastaava

Mitä väliä on taruolentojen nimillä. Voithan aina kirjoittaa uuden tarinan jossa voit käyttää mieleisiäsi nimiä.

• AKi V.

Ihminen ei ole henkimaailman herra, eli jos henget kertovat taisteluistaan satuihin ja tarinoihin, niin se on hyvä, että ovat vain tarinoita, koska SIELLÄ tapahtuu mahdottomia asioita.

• Veikko.

Äläpäs Veikkoasi noin paljoa etsi, koska sillä on vasemmallakin jotakin.

• HEHHE.

Herran Jumalan oikea nimi. Alko vit'uttaa, Hennan valitsema mies:-)

• 1. kiven heittäjä

"Ja mieleni on aina tehnyt kysyä lahkolaisten mieleipdettä yhteen kysymykseen joka minua joskus vaivaa. "

Feikki. Uskonnonopettajan koulutukseen kuuluu tietää eri lahko-oppien perusvastaukset uskonnollisiin kysymyksiin.

"katekismuksessani jota lapsille opetan evoluutioteorian ohessa"

Pellekin vielä.

• Ussanmaikka

Paitsi että kivenheittosi meni ohitse.

Hellareilla ei ole olemassakaan mitään yhtenäistä raamatunselityskirjaa jossa heidän oppikysymysksiään selvennettäisiin vaan heillä on hirveän hyvä kirjabisnes jossa jokainen saa kirjoittaa tasapuolisesti mielipiteitään myytäväksi temppeliensä auloissa olevien kirjakauppojen pöydille.

Hellareilla on myös mukava taipumus vetää rahaa sammumassa olevien julkkistähtien jälkiloisteella houkuttelemalla heidät kiertueille temppelistä temppeliin rahastamaan niitä rahoja joita eivät enää julkkismaailmasta muuten saa.
        Nykänen vetää hynää vielä hetkisen hyvin mutta veikkaan että viiden vuoden kuluttua ketään ei kiinnosta koko tyyppi ja silloin on aika tulla uskoon ja helluntaitemppelikiertue alkaa ja fyrkkaa tulee vielä jonkin aikaa.

• Ussanmaikka kirjoitti:

Paitsi että kivenheittosi meni ohitse.

Hellareilla ei ole olemassakaan mitään yhtenäistä raamatunselityskirjaa jossa heidän oppikysymysksiään selvennettäisiin vaan heillä on hirveän hyvä kirjabisnes jossa jokainen saa kirjoittaa tasapuolisesti mielipiteitään myytäväksi temppeliensä auloissa olevien kirjakauppojen pöydille.

Hellareilla on myös mukava taipumus vetää rahaa sammumassa olevien julkkistähtien jälkiloisteella houkuttelemalla heidät kiertueille temppelistä temppeliin rahastamaan niitä rahoja joita eivät enää julkkismaailmasta muuten saa.
        Nykänen vetää hynää vielä hetkisen hyvin mutta veikkaan että viiden vuoden kuluttua ketään ei kiinnosta koko tyyppi ja silloin on aika tulla uskoon ja helluntaitemppelikiertue alkaa ja fyrkkaa tulee vielä jonkin aikaa.

Jännästi "Ussanmaikka" haukut hellareita, mutta kehut jehovantodistajia siitä kuinka he vastaavat sinulle "mykistävän asiallisesti ja tahdikkaasti".

Sitten jatkuu..."En kehdannut edes yrittää haastaa mitään kevyttä riitaa niinkuin täällä tehdään koko ajan kun täällä ei kukaan kunnioita ketään, varsinkaan lähimmäistään."

Kuinka paljon sinä Jyrbä kunnioitat täällä lähimmäistäsi kun yrität valehdella identiteettisi? Tai kuinka paljon sinä kunnioitat muita jehovantodistajia, kun jatkuvasti jäät kiinni panettelusta, vääristelystä ja valehtelemisesta?

Ei sinulle syyntakeettomalle ole tainnut missään vaiheessa helähtää mieleen, että edustat tällä palstalla uskovaisia ja heistä erityisesti jehovia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      208
      2485
    2. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      40
      1634
    3. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      141
      1286
    4. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      293
      1086
    5. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      314
      1036
    6. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      56
      1012
    7. Kääminsä polttanut taksi suomussalmella

Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen
      Suomussalmi
      22
      975
    8. olisit voinut mies edes

Pyytää anteeksi 🙏🫶
      Ikävä
      55
      926
    9. Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."

Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S
      Tanssii tähtien kanssa
      19
      814
    10. Aina ku nään sun kuvan

Tekis mieli kirjoittaa viesti: Moi kulta, on ikävä❣️🤗 ihan noin vain, lyhyt ja ytimekäs 😁🤭
      Ikävä
      58
      783
    Aihe