Juurihoidon jälkeen

taasko alkaa

Juurihoito tehtiin eilen illalla, ja sen jälkeen hammas ja koko leuka on kipeenä. Nyt on jo ehkä hieman parempi, kuin eilen, mutta onko normaalia, että lääkkeet eivät ihan heti tapa hammasta? Ja kuuluuko asiaan, että särkee jonkinaikaa? Lääkäri kirjoitti valmiiksi penisiliinikuurin, pitäisköhän se hakea, kun jäi vähän epäselväksi...

19

9547

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dean

Itse sain marssia heti seuraavana päivänä uudelleen päivystykseen kun eka juurihoito oli tehty, kun nousi kuume ja kipu tuli sietämättömäksi. Sen jälkeen kävin vielä kerran ennenkuin kipu lakkasi, eikä silloinkaan heti lääkärikäynnin jälkeen vaan vasta n. kolmen päivän kuluttua.

• Dean

...ei varmaan saisi sanoa näin, kun en ole lääkäri tai mitään, mutta kipuun auttaa jos ottaa 2 särkylääkettä kerralla. Oma lääkärini sanoi että Panadolia saa ottaa neljästi päivässä 2 tablettia, sillä kyllä kipu lähtee eikä vatsa kärsi niin pahasti kuin muilla särkylääkkeillä.

• Sama heppu

..1 g neljästi päivässä.

• Disco Stu

Hieman aiheen vierestä, mutta...

Lääkkeistä puhuttaessa pitää aina muistaa milligrammat, tablettien määrällä ei ole mitään merkitystä koska niitä on eri vahvuuksisia. Ei kannata lähteä leikkimään yliannostuksilla, mutta esim. itsellä on perheessä sairaanhoitaja ja tämän vuoksi ja kokemusten kautta tiedän, että minun kokoiselleni satakiloiselle miehelle esim. 400 mg ibuprofeiini (Ibusal, Burana ym) on lähinnä vitsi. On sitten aivan sama ovatko itse tabletit nelisatasia, kuussatasia vai kasisatasia, mutta 800-1200 mg on vähimmäisannostus itselle, jos meinaa että lääkkeestä on jotain hyötyä. Mutta turvallinen ohjehan on silti reseptivapaan annoskoon mukaisesti 1x400 mg, joten siinä kannattaa pysyä tai kukaan ei ota vastuuta...

• päivällä

kans juurihoidossa, päivystävällä. oli jo kuoliotilassa yhdessä häärassa oli vielä vähän eloa. mätää tuli pois, mut mahto vielä jäädä ku on leuan alta yhä kipeänä. kysyin kuuri muttei kirjoittanut. soitin terveyskeskukseen kun ajattelin et sieltä saisi, empä saanut. täytyy yrittää omalta hammaslääkäriltä huomenna. et sellasta. oletteko muut saaneet kuuria pyytämättä?

• Dean

kuurin kun hampaassa oli hieman mätää. Kysyin kuuria ennenkuin lääkäri oli ottanut hampaan auki, ja lääkäri sanoi, että kirjoittaa reseptin vain siinä tapauksessa jos märkää tulee. Ja tulihan sitä. Harmi vaan että kuurista ei kivun lievitykseen ollut sen kummempaa apua, eli jouduin käymään vielä kerran päivystyksessä kuurin jälkeenkin ja sitten vielä pari päivää syömään särkylääkkeitä ja sitten kipu yhtäkkiä lakkasi, tosin se vieläkin oireilee hieman esim. aamuisin jos on yöllä nukkunut hampaan puoleisella kyljellä niin paine saa aikaan pientä särkyä. Samoin sitä välillä hieman kiristelee, mutta ei särje niin jumalattomasti kuin vielä pari päivää sitten. Kaikista paras apu on kärsivällisyys ja särkylääkkeet...

• kärsivä
        Dean kirjoitti:

kuurin kun hampaassa oli hieman mätää. Kysyin kuuria ennenkuin lääkäri oli ottanut hampaan auki, ja lääkäri sanoi, että kirjoittaa reseptin vain siinä tapauksessa jos märkää tulee. Ja tulihan sitä. Harmi vaan että kuurista ei kivun lievitykseen ollut sen kummempaa apua, eli jouduin käymään vielä kerran päivystyksessä kuurin jälkeenkin ja sitten vielä pari päivää syömään särkylääkkeitä ja sitten kipu yhtäkkiä lakkasi, tosin se vieläkin oireilee hieman esim. aamuisin jos on yöllä nukkunut hampaan puoleisella kyljellä niin paine saa aikaan pientä särkyä. Samoin sitä välillä hieman kiristelee, mutta ei särje niin jumalattomasti kuin vielä pari päivää sitten. Kaikista paras apu on kärsivällisyys ja särkylääkkeet...

mätää on leukaluun alapuolellakin, on niin pirun kipeä. vasta kuusi särkylääkettä tänään syönyt, lämpöäkin noussut vähän. kyllä muisti lääkäri näyttää tikkua joka kerta ku veti sen hampaasta pois et mätää tulee.... tuli jo heti aluksikin kun huuhteli ni ihan klöntteinä. kuukauden päästä seuraava aika, kai täs ajassa mätänee jo koko pää. et sellasta.

• Dean
        kärsivä kirjoitti:

mätää on leukaluun alapuolellakin, on niin pirun kipeä. vasta kuusi särkylääkettä tänään syönyt, lämpöäkin noussut vähän. kyllä muisti lääkäri näyttää tikkua joka kerta ku veti sen hampaasta pois et mätää tulee.... tuli jo heti aluksikin kun huuhteli ni ihan klöntteinä. kuukauden päästä seuraava aika, kai täs ajassa mätänee jo koko pää. et sellasta.

..jos kipu käy sietämättömäksi. Ei voi vaatia että kukaan kärsii sellaisia tuskia kuukauden päivät, jos särkylääkekään ei auta. Itsekin otin päivässä jopa 8 särkylääkettä, tosin noita miedompia panadoleja ja 2 kerralla. Mutta ne auttoi tosi hyvin ja yhtäkkiä huomasin että niitä tarvitsi ottaa harvemmin ja harvemmin, ja lopulta ei enää ollenkaan. Nyt on 5 päivää kulunut edellisestä hoidosta ja pariin päivään en ole lääkettä ottanut.

• taasko alkaa

Tilanne katsaus on sellainen, että nyt vedetään antibiotteja kolmesti päivässä, ja sen päälle särkylääkkeitä. Särky tulee ikäänkuin sykleissä, ja ei siihen hampaaseen mitä hoidettiin, vaan samanpuolen 3 edelliseen hampaaseen, sekä alas että ylös. Tänään ei ole vielä tarvinnut ottaa särkylääkettä, hampaat tuntuu vähän oudoilta, ja aroilta, mutta nyt ei särje. Jos tää hammas alkaiskin vielä toimimaan normaalisti...

• Dean

...tutulta, ja toisaalta myös lupaavalta. Sehän siinä olikin oudointa, että itse sitä hoidettua hammasta ei särkenyt oikeastaan ollenkaan, vaan kaikkia muita hampaita ja sen lisäksi niska, korva, leuka, otsa, poskiontelo ja silmä. Ja sen antibioottikuurin jälkeenkin vielä särki, joten todennäköisesti sinullakin tulee senkin jälkeen vielä särkemään. Mutta oikeat särkylääkkeet on jutun pointti. Burana ei auttanut itselläni yhtään, vatsa vain meni sekaisin.
        Ja se paranemisprosessi on uskomattoman hidas. Näin jälkeenpäin ajatellen paraneminen edistyi aina päivässä yhden askeleen kerrallaan, särky väheni aivankuin pieninä erinä kunnes sitten yhtenä päivänä se sitten oli poissa.
        Malta vielä, jos suinkin pärjäät ilman lääkäriä.

• taasko alkaa
        Dean kirjoitti:

...tutulta, ja toisaalta myös lupaavalta. Sehän siinä olikin oudointa, että itse sitä hoidettua hammasta ei särkenyt oikeastaan ollenkaan, vaan kaikkia muita hampaita ja sen lisäksi niska, korva, leuka, otsa, poskiontelo ja silmä. Ja sen antibioottikuurin jälkeenkin vielä särki, joten todennäköisesti sinullakin tulee senkin jälkeen vielä särkemään. Mutta oikeat särkylääkkeet on jutun pointti. Burana ei auttanut itselläni yhtään, vatsa vain meni sekaisin.
        Ja se paranemisprosessi on uskomattoman hidas. Näin jälkeenpäin ajatellen paraneminen edistyi aina päivässä yhden askeleen kerrallaan, särky väheni aivankuin pieninä erinä kunnes sitten yhtenä päivänä se sitten oli poissa.
        Malta vielä, jos suinkin pärjäät ilman lääkäriä.

Enköhän mä pärjää ilman lekuria, sain sieltä vähän vahvempia särkylääkkeitä, jotka toimii ihan ok, vie säryn pois. Toi on totta mä oon jo ajatellut, että onko mulla myös poskiontelontulehdus päällä, kun sinnekin sattuu. Vähän vaan mietityttää, kun toi hammas on keväästä asti temppuillut(katso Hampaan tarina -otsikko), ja tää kipu mikä nyt on,on samoissa paikoissa, kun ennen juurihoitoa, mutta huomattavasti lievempänä. Alkaa tosiaan mennä hermot tohon hampaaseen...

• :o)
        taasko alkaa kirjoitti:

Enköhän mä pärjää ilman lekuria, sain sieltä vähän vahvempia särkylääkkeitä, jotka toimii ihan ok, vie säryn pois. Toi on totta mä oon jo ajatellut, että onko mulla myös poskiontelontulehdus päällä, kun sinnekin sattuu. Vähän vaan mietityttää, kun toi hammas on keväästä asti temppuillut(katso Hampaan tarina -otsikko), ja tää kipu mikä nyt on,on samoissa paikoissa, kun ennen juurihoitoa, mutta huomattavasti lievempänä. Alkaa tosiaan mennä hermot tohon hampaaseen...

Totuus kai on se, jos maalaisjärjellä ajatellaan, että kaikista näistä hoidosta huolimatta se hammas ei kai koskaan enää tule olemaan normaali, ja se todennäköisesti joudutaan poistamaan ennemmin tai myöhemmin. Joten jos hermot menee niin eikö kannattaisi harkita sen poistoa samantien? Tiedän, tiedän, ei se niin helppoa ole, itsekin joutunut sitä miettimään ja toistaiseksi olen päättänyt lykätä asiaa. Mutta jos vielä kipeytyy niin sitten se on pai pai hampaalle.

• Dean
        :o) kirjoitti:

Totuus kai on se, jos maalaisjärjellä ajatellaan, että kaikista näistä hoidosta huolimatta se hammas ei kai koskaan enää tule olemaan normaali, ja se todennäköisesti joudutaan poistamaan ennemmin tai myöhemmin. Joten jos hermot menee niin eikö kannattaisi harkita sen poistoa samantien? Tiedän, tiedän, ei se niin helppoa ole, itsekin joutunut sitä miettimään ja toistaiseksi olen päättänyt lykätä asiaa. Mutta jos vielä kipeytyy niin sitten se on pai pai hampaalle.

Mistäs tuo toisen palstan nimimerkki nyt putkahti. No tuo edellinen oli kuitenkin minun kirjoittamani. :)

• taasko alkaa
        :o) kirjoitti:

Onkos muuten tietoa siitä, että kuinka kauan tuon ensimmäisen kerran jälkeen kestää kunnes lääkkeet ovat tappaneet hampaan? Luulisi silloin kipujen loppuvan, kun hampaassa ei ole enää elämää? Ei tosiaan viittis vielä kolmekymppisenä alkaa hampaitaan poistettelemaan..

• Dean
        taasko alkaa kirjoitti:

Onkos muuten tietoa siitä, että kuinka kauan tuon ensimmäisen kerran jälkeen kestää kunnes lääkkeet ovat tappaneet hampaan? Luulisi silloin kipujen loppuvan, kun hampaassa ei ole enää elämää? Ei tosiaan viittis vielä kolmekymppisenä alkaa hampaitaan poistettelemaan..

..tarkoitatko ihan ensimmäisen hoitokerran jälkeen? Vaikea kyllä sanoa, mutta kyllähän se muutaman lääkärikäynnin vaatii ja niin kauan kuin jossakin juurikanavassa henki pihisee niin kipuilu on mahdollista. Ja kyllä se hampaan poistaminen on aika äärimmäinen keino, tuskin sitä tehdään ennenkuin kipua on jatkunut useampia kuukausia hoidoista huolimatta.

• taasko alkaa
        Dean kirjoitti:

..tarkoitatko ihan ensimmäisen hoitokerran jälkeen? Vaikea kyllä sanoa, mutta kyllähän se muutaman lääkärikäynnin vaatii ja niin kauan kuin jossakin juurikanavassa henki pihisee niin kipuilu on mahdollista. Ja kyllä se hampaan poistaminen on aika äärimmäinen keino, tuskin sitä tehdään ennenkuin kipua on jatkunut useampia kuukausia hoidoista huolimatta.

No niin, viikonloppu takana ja yhtäkään särkylääkettä ei joutunut ottamaan. Alkanee elämä voittamaan, ja tuntuu että hammas olisi rauhoittunut (koputan täällä puuta ja kovaa!), vielä tuntuu välillä vihlontaa, mutta nyt on kyllä ihan JEES!

• Dean
        taasko alkaa kirjoitti:

No niin, viikonloppu takana ja yhtäkään särkylääkettä ei joutunut ottamaan. Alkanee elämä voittamaan, ja tuntuu että hammas olisi rauhoittunut (koputan täällä puuta ja kovaa!), vielä tuntuu välillä vihlontaa, mutta nyt on kyllä ihan JEES!

Mahtavaa! Kaiken tuon saman kokeneena olen oikeesti iloinen sun puolesta. Ja todella, puuta on syytä koputtaa, itselläni otti vähän takapakkia tuossa viikonlopun aikana, mutta siitäkin selvisin yhdellä buranalla ja nyt on taas hyvä olla. Eli pientä kipuilua on varmasti odotettavissa, mutta niin kauan ku sen kanssa pärjää niin hyvä. Tsemppiä!!! :)

• taasko alkaa
        Dean kirjoitti:

Mahtavaa! Kaiken tuon saman kokeneena olen oikeesti iloinen sun puolesta. Ja todella, puuta on syytä koputtaa, itselläni otti vähän takapakkia tuossa viikonlopun aikana, mutta siitäkin selvisin yhdellä buranalla ja nyt on taas hyvä olla. Eli pientä kipuilua on varmasti odotettavissa, mutta niin kauan ku sen kanssa pärjää niin hyvä. Tsemppiä!!! :)

myös uskoa sinnekin, toivottavasti nää kivut loppuu kokonaan sieltä ja täältä...

• Roots
        taasko alkaa kirjoitti:

myös uskoa sinnekin, toivottavasti nää kivut loppuu kokonaan sieltä ja täältä...

..Aina kun käy juurihoidossa. Mulla eka kerran jälkeen hampaaseen sattu viikon verran. Toisen hoitokerran jälkeen ehkä hiukan vähemmän aikaa jne. Nyt kun hoidosta on vuosi aikaa niin kipu palasi taas. Luultavasti hoito epäonnistui ja hammas pitänee poistaa??

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      177
      4995
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      19
      4387
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3107
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      253
      2952
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2892
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2511
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27