Hybrid vai diesel työmatka-ajoon (n. 35 tkm/vuosi)

750 km/vko

Pohdinnan alla kyseinen asia; aika paljon noita kilometrejä tulee. Toisaalta, työpaikkahan voi joskus muuttua esim. lähemmäksi.

Ajot varmaan 75% maantieajoa ja loput kaupungissa. Auton pitää olla automaattivaihteilla... ei sitä enää nykyaikana vatkata vaihdekeppiä.

Harkinnassa ja mieli tekisi aika paljon Toyota Auris Touring Sports, mutta tulisiko noilla kilsoilla kovasti takkiin vs. joku suht' pikkudiesel (min. 1.6-kone ja 74 kW).Ja onhan tuo hybrid aika kallis hankintahinnaltaankin vs. pikkudiesel, mutta hyvin toimintavarma tietääkseni.

Onko joku laskeskellut kustannuksia ja onko netissä jotain laskuria tähän? Myös omia kokemuksia, kiitos!

32

4585

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Diesel selvästi

      Hybridin säästö perustuu suurelta osin latauksiin jarrutuksissa ja niitä ei tieajossa ole juuri nimeksikään. Hybridi voi säästää kaupunkiajossa, siksi kaupunkibusseja hybridisoidaan. Tieajossa akut ovat vain painolastia.
      Jopa sekalaisessa ajossa jossa kaupunkiajoakin, dieselillä pääsee helposti yhtä mataliin kulutuksiin kuin bensahybrideillä.
      Jos bensahybridi on hyvä, niin mikseivät eurooppalaiset polttoainepihit automerkit niitä tee? Vastaus on "Diesel on parempi keino saada pieni kulutus". Dieselistä tehdään sitten hybridi jos halutaan vielä lisää kiihtyvyyttä eikä niinkään kulutusta alas.
      Ilmoitetut hybridien kulutusluvut ovat selvästi alakanttiin koska virallisen CO2- ja kulutusmittauksen voi aloittaa täysillä akuilla ja lopettaa tyhjiin akkuihin. Tämän porsaanreijän EU tukkii ehkä 2018 siirtymällä ns. WLTP testiin nykyisen NEDC:n sijasta.

      • 2121212

        Tuo on yleinen harhakäsitys. Hybridin säästö perustuu pääasiassa siihen että polttomoottori voi toimia optimaalisemmalla alueaalla. Polttomottorin hyötysuhde pienillä tehoilla on murto-osa maksimi hyötysuhteesta.


      • Höpsistä
        2121212 kirjoitti:

        Tuo on yleinen harhakäsitys. Hybridin säästö perustuu pääasiassa siihen että polttomoottori voi toimia optimaalisemmalla alueaalla. Polttomottorin hyötysuhde pienillä tehoilla on murto-osa maksimi hyötysuhteesta.

        Polttomoottilla ja nopeuden edellyttämällä kierrosnoppeudella ja teholla se hybridikin kuitenkin kulkee matka-ajassa, joten sähkömoottorin hyöty on kaikesta huolimatta juuri kaupunkiajossa, jossa tulee paljon jarrutuksia ja kiihdytyksiä.


      • Höpsistä vaan
        Höpsistä kirjoitti:

        Polttomoottilla ja nopeuden edellyttämällä kierrosnoppeudella ja teholla se hybridikin kuitenkin kulkee matka-ajassa, joten sähkömoottorin hyöty on kaikesta huolimatta juuri kaupunkiajossa, jossa tulee paljon jarrutuksia ja kiihdytyksiä.

        Tutustu http://eahart.com/prius/psd/ linkissä olevaan animaatioon siitä miten Toyotan "power split device" eli voimansiirto toimii niin huomaat että polttomoottorin kierrosluku ei ole ollenkaan suoraan verrannollinen nopeuteen.


    • ehkä, ehkä ei

      Jos yhdensuuntainen matka on sen verran lyhyt, että ison osan siitä pääsee pelkällä sähköllä ja perillä on latausmahdollisuus, niin silloin sähköllä ajettu osuus on aina pois polttoaineenkulutuksesta. Loppuosan matkasta voi ajaa myös polttoaineella, kunhan sähkön osuus matkasta on tarpeeksi iso. Esim. tuosta 750km/vko ajosuoritteesta voisi olla mahdollista päästä n. puolet sähköllä jos oletetaan akuston talvikapasiteetiksi n. 40 km.

      Pitkään matka-ajoon kannattaa hankkia se pieniruokainen diesel.

      • C180 Kompressor

        No ainakin aloittajan ehdottamalla Toyota Auris touring sportsilla sähköllä ajettava osuus on 0km.


    • Plug in hybridi

      Toyotan tavallista hybridimallia ei voi ladata 220 V verkosta.

      Verkosta ladattavat plug in hybridit ovat eri malleja isommilla akuilla ja selvästi kalliimpia, mikä syö niiden oston kannattavuutta huomattavasti versus dieselit.

    • Ajoin tehokkaalla

      japanilaisella sporttihybridillä ja ajotietokone laski keskikulutuksesksi 7.2 l/100 km parinsadan kilometrin matkalla. Makuasioita mutta eipä sitä kyytiä tule edes mieleenkään verrata johonkin dieseliin.

    • sähköllä

      Jos latausmahdollisuus molemmissa päissä, ja et tarvitse farkun tiloja ostaisin sinuna amperan. Noita saa vähän ajettuja uuden auris hybridin hinnalla, ja saat samalla erittäin hyvät ajo-ominaisuudet ja vähäiset vuotuiset verot.

    • it sd irz

      Halvimmalla pääsee alle 10000€ arvoisella diesel käyttöisellä (siis ketjun aloittajan ajoilla). Pelkkä liikennevakuutus vs. täyskasko uudempaan hybridiin tekee jo noin 500€/vuosi. Dieselit ovat muutenkin luonteeltaan sopivia maantieajoon.

      Itsellä kaupunki/sekalaisessa ajossa edullisesti hankittu hybridi. Ylivoimaisen mukava suhteessa kokonaiskuluihin, mutta taatusti heikko valinta moottoriteille js pitkille matkoille mukavuuden suhteen. Kulutus on edelleen pientä silloinkin eli alle 6l/100km moottoritielläkin. Muutoin noin 5l/100km.

      • 232132

        Tulee jotenkin käsitys että hybridi on Tojota. Nythän on jo saatavana parempiakin hybridejä kuten Golf, Jetta ja pian jopa Passat. Niissä myös maantiekäytössä kulutus on pienempää.


      • 750 km/vko
        232132 kirjoitti:

        Tulee jotenkin käsitys että hybridi on Tojota. Nythän on jo saatavana parempiakin hybridejä kuten Golf, Jetta ja pian jopa Passat. Niissä myös maantiekäytössä kulutus on pienempää.

        Saa varmaan jos haluaa usein käydä korjaamolla ja auton hintakin on reilusti suurempi.


      • Parempiako
        232132 kirjoitti:

        Tulee jotenkin käsitys että hybridi on Tojota. Nythän on jo saatavana parempiakin hybridejä kuten Golf, Jetta ja pian jopa Passat. Niissä myös maantiekäytössä kulutus on pienempää.

        Tuulilasi 15/2014:
        Golf GTE (ladattava hybridi) kulutti tasaisella 100km/ nopeudella 6,4 l/100km ja Tuulilasin maantieajolenkillä 5,9 l/100km. Puhumattakaan pakkolataustilassa jolloin kulutus oli 9,8 l/100km.
        Todettakoon että Prius PHEV kulutti Tuulilasin maantiajolenkillä 4,1 l/100km.
        Jettaa hybridinä ei taida olla enää myynnissä Suomessa kun ei löydy hinnastosta.


      • 2/2015
        Parempiako kirjoitti:

        Tuulilasi 15/2014:
        Golf GTE (ladattava hybridi) kulutti tasaisella 100km/ nopeudella 6,4 l/100km ja Tuulilasin maantieajolenkillä 5,9 l/100km. Puhumattakaan pakkolataustilassa jolloin kulutus oli 9,8 l/100km.
        Todettakoon että Prius PHEV kulutti Tuulilasin maantiajolenkillä 4,1 l/100km.
        Jettaa hybridinä ei taida olla enää myynnissä Suomessa kun ei löydy hinnastosta.

        Toyotan hybridi vaan rulettaa.


    • 750 km/vko

      Täytyy ehkä harkitakin Honda Civic Toureria dieselinä. Harmi ettei sitä, ainakaan vielä, ole automaattina.

      Ei näiden välille suuria eroja tule kuluissa; kaupungissa vievät polttoainetta yhtä paljon ja maantiellä Tuulilasin testin mukaan Civic kuluttaa 0,6 litraa vähemmän 100 km:lla.

      Hondan käyttövero kuitenkin n. 300 € suurempi kuin Toyotassa.... makuasia...

      • HSD - 10

        Saattaa olla että tuo Civic vaatii lisäpolttoainelämmitimen ollakseen lämmin jota Auris Touring Sports hybridi on, siinähän pakokaasut lämmittävät jäähdytysnestettä erillisen lämmönvaihtimen kautta jolloin Auris lämpenee todella nopeasti.
        Kannattaa tuo webasto ottaa myös huomioon sitten niissä kuluissa, webasto maksaa väh. 1500 euroa ja sen käyttö käytännössä koko talvikauden ajan nostaa keskikulutusta herkästi sen puoli litraa sataselle jolloin keskikulutus on sama tai lähes sama kuin Aurisissa joka vie Suomen olosuhteissa, ainakin mulla on vienyt 5.1 l/100km


      • 750 km/vko
        HSD - 10 kirjoitti:

        Saattaa olla että tuo Civic vaatii lisäpolttoainelämmitimen ollakseen lämmin jota Auris Touring Sports hybridi on, siinähän pakokaasut lämmittävät jäähdytysnestettä erillisen lämmönvaihtimen kautta jolloin Auris lämpenee todella nopeasti.
        Kannattaa tuo webasto ottaa myös huomioon sitten niissä kuluissa, webasto maksaa väh. 1500 euroa ja sen käyttö käytännössä koko talvikauden ajan nostaa keskikulutusta herkästi sen puoli litraa sataselle jolloin keskikulutus on sama tai lähes sama kuin Aurisissa joka vie Suomen olosuhteissa, ainakin mulla on vienyt 5.1 l/100km

        Totta. Ja näyttää muutenkin, että Civic about samoilla varusteilla nousee yllättävänkin kalliiksi vs. Auris.


      • HSD - 10
        750 km/vko kirjoitti:

        Totta. Ja näyttää muutenkin, että Civic about samoilla varusteilla nousee yllättävänkin kalliiksi vs. Auris.

        Kyselit aiemmin laskuria, tässä yksi ja perin yksinkertainen http://diesel-laskuri.net mutta kannattaa tuohon kulutuslukemaan laittaa autoilijoiden oikeita lukemia esim. spritmonitor.de antaa civic 1.6 dieselille 4.8 l/100km ja Auris Farkku Hybridille 5.3 l/100km niin ei ainakaan kovin kauaksi nuo lukemat heitä todellisuudesta.


      • 750 km/vko
        HSD - 10 kirjoitti:

        Kyselit aiemmin laskuria, tässä yksi ja perin yksinkertainen http://diesel-laskuri.net mutta kannattaa tuohon kulutuslukemaan laittaa autoilijoiden oikeita lukemia esim. spritmonitor.de antaa civic 1.6 dieselille 4.8 l/100km ja Auris Farkku Hybridille 5.3 l/100km niin ei ainakaan kovin kauaksi nuo lukemat heitä todellisuudesta.

        Laskurin mukaan 35 tkm:lla eroksi nykyisillä polttoaineen hinnoilla ja dieselveron määrällä tuli 11€ dieselin hyväksi :)

        Eli taitaa se auton hinta ja sillä saatava varustepaketti olla oleellisempi.


      • HSD - 10
        750 km/vko kirjoitti:

        Laskurin mukaan 35 tkm:lla eroksi nykyisillä polttoaineen hinnoilla ja dieselveron määrällä tuli 11€ dieselin hyväksi :)

        Eli taitaa se auton hinta ja sillä saatava varustepaketti olla oleellisempi.

        Ehkäpä se Civic 1.6 diesel vie saman minkä TM:n kestotestissä Skoda Octavia 1.6 TDI joka vei 5.6 l/100km ja maksoihan se tuo Octavia jopa enemmän kuin Auris...


      • huolto vielä edessä
        750 km/vko kirjoitti:

        Laskurin mukaan 35 tkm:lla eroksi nykyisillä polttoaineen hinnoilla ja dieselveron määrällä tuli 11€ dieselin hyväksi :)

        Eli taitaa se auton hinta ja sillä saatava varustepaketti olla oleellisempi.

        Jep jep. Itse ostin focucsen Flexifuel moottorilla ja totesin että RE85 bensalla säästää noin sentin kilomertillä, eli 20 tonnin ajolla 200€ vuodessa. Huoltohinnastosta huomasin että Focuksen huoltohinnaston hinta ei koske Felexifuel malleja, joten jännällä odotan että minkälaisen siivun tuosta huimasta 200€:n säästöstä joudun maksamaan kalliimpana huoltona huoltoliikkelle.


      • C180 Kompressor
        huolto vielä edessä kirjoitti:

        Jep jep. Itse ostin focucsen Flexifuel moottorilla ja totesin että RE85 bensalla säästää noin sentin kilomertillä, eli 20 tonnin ajolla 200€ vuodessa. Huoltohinnastosta huomasin että Focuksen huoltohinnaston hinta ei koske Felexifuel malleja, joten jännällä odotan että minkälaisen siivun tuosta huimasta 200€:n säästöstä joudun maksamaan kalliimpana huoltona huoltoliikkelle.

        muistithan tehdä 10tkm kohdalla öljynvaihdon?


      • diesel ehdottomasti
        HSD - 10 kirjoitti:

        Ehkäpä se Civic 1.6 diesel vie saman minkä TM:n kestotestissä Skoda Octavia 1.6 TDI joka vei 5.6 l/100km ja maksoihan se tuo Octavia jopa enemmän kuin Auris...

        Octavia 1.6tdi vie matka-ajossa 4 litran molemmin puolin. Kaupungissa tuonne 5 litran tienoille, siis jos ajaa taloudellisesti.
        Jos työmatka on pitkä, iin silloin diesel syö helposti tuollaisen hybridin.


      • edelleen diesel kann
        huolto vielä edessä kirjoitti:

        Jep jep. Itse ostin focucsen Flexifuel moottorilla ja totesin että RE85 bensalla säästää noin sentin kilomertillä, eli 20 tonnin ajolla 200€ vuodessa. Huoltohinnastosta huomasin että Focuksen huoltohinnaston hinta ei koske Felexifuel malleja, joten jännällä odotan että minkälaisen siivun tuosta huimasta 200€:n säästöstä joudun maksamaan kalliimpana huoltona huoltoliikkelle.

        noita pitää huoltoon useammin kuin oikealla bensalla kulkevia, siinä se säästö häviää.


      • naapurilla vei 2,5l
        diesel ehdottomasti kirjoitti:

        Octavia 1.6tdi vie matka-ajossa 4 litran molemmin puolin. Kaupungissa tuonne 5 litran tienoille, siis jos ajaa taloudellisesti.
        Jos työmatka on pitkä, iin silloin diesel syö helposti tuollaisen hybridin.

        Kyllä nuo kulutukset tulee luotettavammin mitattua autolehtien testeissä sekä netissä ilmoitettujen kulutuksien keskiarvona esim. spritmonitor.de.

        Yksittäiset oman auton kulutusmittaukset on vähän sitä sun tätä.

        Edelleenkään diesel ei syö ollenkaan helposti tällaista hybridiä kulutus käyttövoimavero -kilpailussa.


      • naapurilla vei 2,5l
        diesel ehdottomasti kirjoitti:

        Octavia 1.6tdi vie matka-ajossa 4 litran molemmin puolin. Kaupungissa tuonne 5 litran tienoille, siis jos ajaa taloudellisesti.
        Jos työmatka on pitkä, iin silloin diesel syö helposti tuollaisen hybridin.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/13310664


      • Kaikkiin autoihin
        C180 Kompressor kirjoitti:

        muistithan tehdä 10tkm kohdalla öljynvaihdon?

        kannattaa Suomen olosuhteissa vaihtaa öljyt 10tkm välein ja ainakin longlife-öljyt unohtaa. Selviää ainakin järkevänhintaisilla öljyillä eikä ole koko ajan pelkoa prseessä moottorivauriosta.


    • MikkoR---

      Vähän vanhempi diesel on matka-ajoon järkevä, uudemmista ei ole oikein varmuutta. Esimerkiksi mitään euro6-päästöluokan dieseliä en itse uskaltaisi ostaa, niiden saastelaitteet voivat olla katastrofi omistajalle.

      • osssss

        Kusta lisäät tankkiin isse ja hiukkassuodatin tukossa?Kallista vai vaivannäköä?


    • riku_

      Itse valitsisin hybridin, sillä dieselin kustannuksia lisää dsl vero ja hivenen korkeammat huoltokult, ja 100tkm jälkeen saatta tulla kallis dpf vaihto/puhdistus johon uppoaa helposti 1000 euroa

      • HSD-10

        Ja ainakin uusimmassa Moottori lehdessä oli kustannusvertailu VW Golfilla, jos ajaa 15000 km vuodessa niin ehdottomasti bensamalli silloin. Aika monessa taloudessahan on kaksi autoa ja kilsat saattavat jopa jäädä tuohon 15k€ tai sitten vain hiukka sen yli.


      • No_mutku
        HSD-10 kirjoitti:

        Ja ainakin uusimmassa Moottori lehdessä oli kustannusvertailu VW Golfilla, jos ajaa 15000 km vuodessa niin ehdottomasti bensamalli silloin. Aika monessa taloudessahan on kaksi autoa ja kilsat saattavat jopa jäädä tuohon 15k€ tai sitten vain hiukka sen yli.

        siitä bensa-Golfista hajoaa moottori ja DSG_laatikko kahden ensimmäisen vuoden aikana useimmilta. Vaikea sellaista autoa on kenellekään suositella jonka tietää hajoavan takuuvarmasti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      224
      6979
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      847
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe