Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Aloitin oikomisen Virossa

Eli mulle laitettiin eilen Virossa ylähampaisiin oikomisvehkeet. Olen aikuinen ja halusin oikoa hampaani esteettisistä syistä, eli etuhampaiden välissä kammo rako, joka häiritsi minua. Aloin selvittämää Suomessa hintoja ja meinasin lentää perseelleni kun täällä sanottiin hinta-arvioksi kahdessa eri paikassa 4000-5500e. Toki tiesin että se on kallista puuhaa, mutta noin kallista, niin ei kiitos.

Kaveri tippasi että kysyppä hintoja Virosta ja aloin googlettaa. Tilasin ajan ja kävin kysäsemässä hintaa siellä. Klinikka oli erittäin siisti ja aivan kuin Suomessa ja miellyttävä hoitohenkilökunta joka puhuu Suomea. Hinta-arvio siellä noin 2200e.. Ekalla käynnillä mulla otettiin kuvat ja kipsimuotit, niin sen käynnin hinta 81e. Ja nyt tokalla käynnillä alettiin oikomaa, eli laitettiin hampaan väriset braketit sekä lanka niin se makso 619e. Nyt kuukauden päästä käyn näytillä, niin se käynti maksaa 34e...Sanoi että nyt aluksi on hyvä käydä kuukauden välein ja sitten myöhemmin riittää parin kuukauden välein ja oikomisen pituudeksi on arvioitu noin yksi vuosi. Aika näyttää mitä tapahtuu, mutta olen erittäin luottavaisin mielin. Niin ja Suomessa on viime vuoden alussa noussut esteettisen oikomisen vero 24% joten se selittää miksi hinnat on vielä enemmän pilvissä.

Voin toki kirjoitella myöhemminkin oikomiseni vaiheista jos jotain kiinnostaa :)

18

5999

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aina Vääntöä

      Ja jotkut itkee ja kinuaa, että pitäis saada esteettinen hoito ilmatteks kunnallisessa.

    • Rauthammas
      • jnobiuyvtfcthu

        samoin


    • Niinhän sitä luulisi pikaisella googlettamisella, että saa tuohon hintaan, mutta siinä on sellanen juju että yleensä kun ylähampaat oiotaan niin joutuu purennallisista syistä oikomaan myös alarivistön. Mulle annettiin hinta-arvioksi kahdessa eri paikassa, Kuopiossa että Helsingissä 4000-5500e joten oletan,että heidän olisi täytynyt oikoa myös alarivistöäni.

      Ja Virossakin minulle sanottiin, että mahdollisesti muutaman kuukauden kuluttua laitetaan myös alahampaisiin kojeet. Eli vastaukseni on että kannattaa. Mulla matkaa Hesaan 150km suunta eli bensakustannuksia tulee laivalippu joka yleensä 10-20e kerta 15e parkkimaksu ja siltikin tällä huonolla matikka päällä nopeasti laskien jään ronskisti plussalle.

      Eli Suomessa ylä alahampaat noin 5000e ja Virossa noin 2200e.

      Lopputulostahan en vielä tiedä, että suoristuuko hampaat vai ei , mutta luotan että sielläkin on rautaiset ammattilaiset jotka tietävät mitä tekevät. Ja elämässä on otettava riskejä.

      • kuin laskee

        Siis maksaako Virossa vielä alapuolen oikominen toiset 2200€?
        Kai matkustamiseen kuluneeseen aikaankin jotain hintaa pitää laittaa. 10H/ käynti?
        Tuntipalkka 15€, Käyntejä 10?. Yht. 100tuntia. 1500€.
        Kulkeminen 140€/bussi/käynti. Laiva 200€. Parkki 150€= yhteensä 1750€

        Suomi 4000€, Viro 5450€ ( mahdollinen toinen leuka?).
        Entäs vielä jälkihoito?


      • kuin laskee kirjoitti:

        Siis maksaako Virossa vielä alapuolen oikominen toiset 2200€?
        Kai matkustamiseen kuluneeseen aikaankin jotain hintaa pitää laittaa. 10H/ käynti?
        Tuntipalkka 15€, Käyntejä 10?. Yht. 100tuntia. 1500€.
        Kulkeminen 140€/bussi/käynti. Laiva 200€. Parkki 150€= yhteensä 1750€

        Suomi 4000€, Viro 5450€ ( mahdollinen toinen leuka?).
        Entäs vielä jälkihoito?

        Ei maksa ainakaan mulle :) Ala sekä yläpuoli maksaa yht.2400e ja halvimmillaan olisi ollut 2200e, mutta halusin valkoiset eli hampaan väriset braketit mikä toi lisähintaa 20e per hammas. Jos olisin ottanut ne hopeisen väriset killuttimet, niin olisin säästänyt muutama sata euroa..

        Ja mikä tuntipalkka? Olen työtön kotiäiti ja siksi menenkin Viroon edullisten hintojen perässä. Ja aika ei ole mulle rahaa, vaan nimenomaa sitä omaa aikaa, mitä jokaisen on joskus hyvä ottaa. Ja en kulje bussilla vaan ihan omalla autolla.. Ja käyntejä pitäisi olla koko operaation aikana 5-7. Niin ja vielä sen lisäisin, että olisin joka tapauksessa joutunut ajamaan Helsinkiin asti, mikäli olisin Suomessa oikonut, kun täällä meidän tuppukylässä ei sitä kukaan aikuisille tee. Eli bensakulut olisi kuitenkin ollut samat, ellei enemmänkin. Suomessa kun olisi tarvinnut laukata "kontrollikäynneillä" kahden viikon välein..ja miksi? No siksi että lekuri saa kupattua asiakkaalta rahaa.

        Niin mukavasti jää rahaa tassuun että taidanpa vielä oikomisen lopuksi valkaista hampukat ja ottaa jonkun kivan hammaskorun :)


      • fgds
        ninnu-maarit kirjoitti:

        Ei maksa ainakaan mulle :) Ala sekä yläpuoli maksaa yht.2400e ja halvimmillaan olisi ollut 2200e, mutta halusin valkoiset eli hampaan väriset braketit mikä toi lisähintaa 20e per hammas. Jos olisin ottanut ne hopeisen väriset killuttimet, niin olisin säästänyt muutama sata euroa..

        Ja mikä tuntipalkka? Olen työtön kotiäiti ja siksi menenkin Viroon edullisten hintojen perässä. Ja aika ei ole mulle rahaa, vaan nimenomaa sitä omaa aikaa, mitä jokaisen on joskus hyvä ottaa. Ja en kulje bussilla vaan ihan omalla autolla.. Ja käyntejä pitäisi olla koko operaation aikana 5-7. Niin ja vielä sen lisäisin, että olisin joka tapauksessa joutunut ajamaan Helsinkiin asti, mikäli olisin Suomessa oikonut, kun täällä meidän tuppukylässä ei sitä kukaan aikuisille tee. Eli bensakulut olisi kuitenkin ollut samat, ellei enemmänkin. Suomessa kun olisi tarvinnut laukata "kontrollikäynneillä" kahden viikon välein..ja miksi? No siksi että lekuri saa kupattua asiakkaalta rahaa.

        Niin mukavasti jää rahaa tassuun että taidanpa vielä oikomisen lopuksi valkaista hampukat ja ottaa jonkun kivan hammaskorun :)

        Mitä jos tulee jokin äkillinen tilanne, esim. koje irtoaa vaikka?

        Minä pääsen itse omalle oikojalle raitiovaunulla n. 10minuutissa. Ymmärrän, jos sinulla on aikaa niin se ei ole niin justiinsa. Mutta itse käyn vielä samana päivänä töissäkin.

        Mitä ylipäänsä Viroon tulee, niin näkeehän sen yritysten sivuiltakin, että palvelut on hyvin pitkälti suomalaisille suunnattu. Suomalaiset selaa nettiä, ne muutamat virolaiset paukauttaa ovesta suoraan sisään katsomaan.


    • kunlaskee

      Ok. Googlen mukaan Kuopiossa on oikojahammaslääkäreitä.
      Katsotaan vuoden päästä miten on mennyt??

    • BeePee71

      Mulla kojeet ylhäällä ja alhaalla. N. 5000€ euroa tuli hinnaksi.

      • BeePee71

        Suomessa siis.


    • Bellooopp

      Missä käyt oikomishoidossa. Itsekkin olen nyt asiaa pohtineena miettiny ja tutkinut vaihtoehtoja

      • Moi! Käyn Kaarli hammasklinikalla. Se on kävelymatkan päässä satamasta ja jos taksilla päräyttää, niin hinta on noin 9-10e. Nyt raudat ollu suussa puoli vuotta ja kaikki mennyt hyvin. Rahaa on tällä hetkellä palanut vajaa 1000e ja puoli vuotta olis vielä oikomista edessä. Ensi maanantaina taas kontrollikäynti ja kaaren vaihto. Lekuri kertoo aina paljonko seuraavan käynnin maksu on ja nyt ensiviikolla se on 66e kun kaari vaihdetaan. Aikaisemmin se on vaihdettu yhden kerran. Käyntimaksu muilla kerroilla on ollut 36e, kun raudat tsekataan ja kiristetään. Ihanasti on hampaat suoristunu ja olen huomannut, että uskallan jo hymyillä valokuvissa. Aikaisemmin kuvatessa suurin huoleni oli, ettei vaan legot näy.


      • Tallinnalainen
        ninnu-maarit kirjoitti:

        Moi! Käyn Kaarli hammasklinikalla. Se on kävelymatkan päässä satamasta ja jos taksilla päräyttää, niin hinta on noin 9-10e. Nyt raudat ollu suussa puoli vuotta ja kaikki mennyt hyvin. Rahaa on tällä hetkellä palanut vajaa 1000e ja puoli vuotta olis vielä oikomista edessä. Ensi maanantaina taas kontrollikäynti ja kaaren vaihto. Lekuri kertoo aina paljonko seuraavan käynnin maksu on ja nyt ensiviikolla se on 66e kun kaari vaihdetaan. Aikaisemmin se on vaihdettu yhden kerran. Käyntimaksu muilla kerroilla on ollut 36e, kun raudat tsekataan ja kiristetään. Ihanasti on hampaat suoristunu ja olen huomannut, että uskallan jo hymyillä valokuvissa. Aikaisemmin kuvatessa suurin huoleni oli, ettei vaan legot näy.

        Virossa hammashoito on jonkun verran edullisempaa, kuin Suomessa. Materiaalit tietenkin maksavat yhtä paljon, joten ilmaista se ei toki ole.
        Taksikuski on sahannut sinua kyllä pahemman kerran silmään, jos olet 10€ maksanut 2,5 km matkasta. Asun itse Lasnamäen takimmaisessa osassa (Priisle), jonne on matkaa D-terminaalista noin 11 km. Oikea hinta esim. Tulikan autolla on noin 12€ satamasta kotiin.


      • Noh.. Noin edullisilla hinnoilla saa vähän sahatakkin simmuun..Ei mene edes vähä varainen koti mami konkkaan :) ja onneksi en ole taksilla sitä matkaa kulkenut kun muutaman kerran..pitää jatkossakin kävellä niin pysyy lantit omassa taskussa.

        Ensi viikolla taas kontrolli ja sen hinta 22e..Suomessa tuolla summalla ei saisi lekurilta edes käsi päivää.


    • Jaanahoo

      Hei! Miten oikomishoidon lopputulos näyttää? :) oletko tyytyväinen? Paljonko meni yhteensä koko hoitoon?

    • Oikomispotilas

      Minua kiinnostaa..! Kerro miten sujuu!

    • Anonyymi

      Moikka! Mikä klinikan nimi on Virossa? Jos voisit laittaa viestiä mikä se on
      +358504623482

    • Anonyymi

      Hei, mikä on klinikan nimi missä kävit. Tyttären hampaat tarvitsee oikomista. Ja itselleen hammasimplantin. Kiitos jo etukäteen vastauksesta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2317
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2103
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1718
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1530
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1447
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1419
    8. 52
      1288
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      66
      1234
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe