KHK: Milloin alkoholin käyttö on hauskaa ja missä vaheessa se lakkaa olemasta hauskaa?
Nimimerkkini velvoittaa minut aloittamaan tämän keskustelun. Nasse-setähän on aina hyvin hyvin vihainen - ja hyvin hyivn humalassa. Tämä käy ilmi niin Loiron plagiaateista kuin minun suolistotarinastanikin, jossa viina virtasi ja setä oli koko ajan tuiterissa.
Tämä kaikki "hauskuuden nimissä". Kun asiahan on niin, että alkoholiin ja alkoholismiin perustuva hauskuus on lopulta aika kyseenalaista.
Minullakin on yksi läheinen, joka todella taistelee alkoholismia vastaan. Se tila ja tilanne, johon alkoholismi voi johtaa, on jotain sellaista, että sen tajuaa vain se, joka sen on nähnyt. Osa teistä valitettavasti on nähnyt, koska näin isolla foorumilla on ainakin muutama nuori, jonka vanhempi on alkoholisoitunut.
Osalla meistä on geeniperimä, joka altistaa alkoholismille http://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/alkoholismigeeni_loytyi
Ja lisäksi on geeni, joka vaikuttaa krapulaan. Joillakin nimittäin ei ole krapulaa (itse en saa krapulaa). Se altistaa alkoholismille.
Toki iloliemi on sanansa mukaisesti iloinen asia, mutta mihin rajaan asti?
Bilse, auta.
KHK: Alkoholi ja hauskuus
20
<50
Vastaukset
En minä osaa sanoa, milloin vitsit lakkaavat olemasta hauskoja. Vakava keskustelu on vakavaa, suolistotarinat ovat (useimmiten) hauskoja.
Vitsit sinänsä voivat olla hauskoja aina. Mutta alkoholiin liittyvät tilanteet.
Esmes se ei olisi hauskaa, että istut taksissa ja siellä on iloinen, vitsejä kertova kuski - ja sitten heräät sairaalassa ja sinulle selviää, että kuski oli kolmen promillen humalassa ja jalkasi on jouduttu amputoimaan koska rysähti pahasti.nasse_seta kirjoitti:
Vitsit sinänsä voivat olla hauskoja aina. Mutta alkoholiin liittyvät tilanteet.
Esmes se ei olisi hauskaa, että istut taksissa ja siellä on iloinen, vitsejä kertova kuski - ja sitten heräät sairaalassa ja sinulle selviää, että kuski oli kolmen promillen humalassa ja jalkasi on jouduttu amputoimaan koska rysähti pahasti.Hauskuus loppuu yleensä, kun sattuu oikeaa vahinkoa.
icepicked kirjoitti:
Hauskuus loppuu yleensä, kun sattuu oikeaa vahinkoa.
Oikeaa vahinkoa sattui, kun siskoni ryypiskeli yhden kaverinsa kanssa jossa kallion kielekkeellä joen rannalla, ja meni sitten putoamaan tähän jokeen.
Olisi voinut kuolla heti, koska pudotus oli iso ja kiviä oli alla. Virtaus kova. Veden lämpötila semmoset viis-kymmenen astetta.
Ja mitä teki tää kaveri? "Mun täytyy lähtee nyt, koska mä en haluu et äiti saa tietää et mä oon ollu juomassa!"
Ja sit siskoni oli siellä vedessä pidellen jostain kivestä kiinni.
Arvaapa naurattiko sitä karkuunjuoksijamimmiä ku mie huusin sille.nasse_seta kirjoitti:
Oikeaa vahinkoa sattui, kun siskoni ryypiskeli yhden kaverinsa kanssa jossa kallion kielekkeellä joen rannalla, ja meni sitten putoamaan tähän jokeen.
Olisi voinut kuolla heti, koska pudotus oli iso ja kiviä oli alla. Virtaus kova. Veden lämpötila semmoset viis-kymmenen astetta.
Ja mitä teki tää kaveri? "Mun täytyy lähtee nyt, koska mä en haluu et äiti saa tietää et mä oon ollu juomassa!"
Ja sit siskoni oli siellä vedessä pidellen jostain kivestä kiinni.
Arvaapa naurattiko sitä karkuunjuoksijamimmiä ku mie huusin sille.Kuten sanoin, pennut ja viina ovat huono yhdistelmä. Toimivatko niihin kauhutarinat?
icepicked kirjoitti:
Kuten sanoin, pennut ja viina ovat huono yhdistelmä. Toimivatko niihin kauhutarinat?
No siitähän minä yritän keskustella: pennuista ja viinasta! Tää on pentuihi palsta! Mie valistan niitä.
Mut ei hyö sano mittää.
Musta huumori on asiallista, kunhan ei kohdistu tiettyyn henkilöön. Mikäli kohdistuu, tulee henkilön olla antanut lupa, tai vitsin olla ohimennen heitetty, ei loukkaavaksi tarkoitettu ja suhteellisen älykäs tai omaperäinen.
Joo.
Tarkoitin lähinnä näitä juomistilnateita. Kotona, kun vanhemmat juovat, tai sitten kun penskat juovat keskenään.
Esmes sekään ei ole hauskaa, etä superhauskan läträysillan jälkeen joku simahtaa kotimatkalla hankeen viidentoista asteen pakkasella ja siltä joudutaan amputoimaan jalka.
Lisäkysymyksiä:
- Onko yrjöäminen hauskaa? Onko silloin raja ylitetty?
- Onko yrjön siivoaminen hauskaa?
- Onko sammuminen hauskaa?
- Mistä tietää, onkohenkilö sammunut vai tajuton vai kuollut?
- Onko hauskaa, jos on lätrännyt alkoholin kanssa jo kaksi viikkoa putkeen ja koulu menee päin persettä?
- Onko hauskaa, jos saa sossusta tukea ja käyttää sen alkoholiin?Kaikki noista voisivat olla hauskoja tietyllä kierolla tavalla mutta toisissa tilanteissa todella surullisia ja kamalia. Paitsi että oksennus on aina hauskaa.
icepicked kirjoitti:
Kaikki noista voisivat olla hauskoja tietyllä kierolla tavalla mutta toisissa tilanteissa todella surullisia ja kamalia. Paitsi että oksennus on aina hauskaa.
Pikkusiskoni ja -veljeni järjestivät taannoin bileet. Sehän johti muun muassa siihen, että katolta oltiin laskettu Stigalla alas (no se katto tulee verannan kohdalla aika alas, varsinkin jos on lunta alla).
Yksi oli yrjönnyt jotakin mustaa.
Kun äiti oli tullut kotiin, sisko huomasi kauhukseen että makuuhuoneessa on yksi yrjölammikko. Veli lähti sitten näyttämään äidille puoliväkisin jotakin mukatärkeää asiaa toiselle puolelle asuntoa, ja sisko hädissään rääpi sen yrjön siitä pois.
Äiti ei huomannut mitään.nasse_seta kirjoitti:
Pikkusiskoni ja -veljeni järjestivät taannoin bileet. Sehän johti muun muassa siihen, että katolta oltiin laskettu Stigalla alas (no se katto tulee verannan kohdalla aika alas, varsinkin jos on lunta alla).
Yksi oli yrjönnyt jotakin mustaa.
Kun äiti oli tullut kotiin, sisko huomasi kauhukseen että makuuhuoneessa on yksi yrjölammikko. Veli lähti sitten näyttämään äidille puoliväkisin jotakin mukatärkeää asiaa toiselle puolelle asuntoa, ja sisko hädissään rääpi sen yrjön siitä pois.
Äiti ei huomannut mitään.Auts. Alaikäisten juoma viina ei kyllä ole hauskaa.
icepicked kirjoitti:
Auts. Alaikäisten juoma viina ei kyllä ole hauskaa.
Joo ei. Tai siis kerran siskoni oli kussut omaan kenkäänsä. Ihmetteli sitä sitten itse siinä eteisessä.
Mutta ei ole ollenkaan hauskaa. Mietipä: 13-vuotias tipunen toikkaroimassa junaan Kaisaniemen puistossa?
Voitte kaikki miettiä siltä kannalta, että teidän pikkusiskonne on jossain bilekamppeissa tuolla kahdentoista asteen pakkasessa, hihittelee jonkun kaverinsa kanssa siinä. Kahdestaan. Kello on noin kaksitoista.
Sitten voitte miettiä, että keitä muita voi olla liikkeellä ja mitä intressejä heillä voisi olla. Naurattaako? Kun se on sun oma sisko jossain minihameessa hihittelemässä ja liukastelemassa? Ja näitä 22-, 32, 42- ja 52-vuotiaita rikoksentekijöitä kyllä liikkuu ihan just siinä.nasse_seta kirjoitti:
Joo ei. Tai siis kerran siskoni oli kussut omaan kenkäänsä. Ihmetteli sitä sitten itse siinä eteisessä.
Mutta ei ole ollenkaan hauskaa. Mietipä: 13-vuotias tipunen toikkaroimassa junaan Kaisaniemen puistossa?
Voitte kaikki miettiä siltä kannalta, että teidän pikkusiskonne on jossain bilekamppeissa tuolla kahdentoista asteen pakkasessa, hihittelee jonkun kaverinsa kanssa siinä. Kahdestaan. Kello on noin kaksitoista.
Sitten voitte miettiä, että keitä muita voi olla liikkeellä ja mitä intressejä heillä voisi olla. Naurattaako? Kun se on sun oma sisko jossain minihameessa hihittelemässä ja liukastelemassa? Ja näitä 22-, 32, 42- ja 52-vuotiaita rikoksentekijöitä kyllä liikkuu ihan just siinä.Minä vain mietin, että missä heidän vanhempansa ovat.
icepicked kirjoitti:
Minä vain mietin, että missä heidän vanhempansa ovat.
No eiväthän he koko ajan voi vahtia. Penskat valehtelevat sujuvasti menevänsä "Jassun luokse yöks". Niin varmaan.
nasse_seta kirjoitti:
No eiväthän he koko ajan voi vahtia. Penskat valehtelevat sujuvasti menevänsä "Jassun luokse yöks". Niin varmaan.
Tajuaisivatpa omat vanhempani, kuinka helppo penska olen ollut. Onneksi nuorten alkoholinkulutus on laskenut viime vuosikymmenistä.
Itse en ole koskaan ollut humalassa enkä tiedä, onko se hauskaa. Joidenkin mielestä varmaan on, koska ryyppäämistä harrastavat, mutta saisivat kyllä miettiä vähän muitakin ihmisiä, etteivät ainakaan autolla lähtisi ajamaan tai muuten törttöilisi tai aiheuttaisi vahinkoa ja ylimääräistä työtä poliiseille.
Mielestäni alkoholia voi silloin tällöin juoda ja käyttää sellaisena seurustelujuomana, joka ehkä vähentää sosiaalisia estoja. Voi se ehkä olla joskus hauskaa juoda känniinkin, mutta siinä pitä sitten miettiä, missä juo ja milloin. Humalassakin pitäisi pystyä toimimaan vastuullisesti eikä lähteä esimerkiksi ajamaan autolla, mutta tämä näyttää olevan joillekin vaikeaa. Kaikille alkoholi ei sovellu ollenkaan. Alkoholia voi myös käyttää juhlajuomana.
On todella hankala vetää selvää rajaa, siihen milloin alkoholin käyttö on hauskaa ja milloin ei. Kuitenkin humalahakuinen juominen, varsinkin jos se toistuu usein, ei ole hauskaa. Suomalainen humalahakuinen juomakulttuuri on huono asia. Kai alkoholin juominen voi olla kivaa, vaikkei sitä alkoholia niin paljoa joisi, koska eihän monissa muissakaan maissa harrasteta niin paljon humalahakuista juomista kuin Suomessa, mutta silti sielläkin alkoholia käytetään paljon.
Nuorten ryyppääminen pitäisi saada vähenemään. Nuoret eivät useinkaan osaa käyttää alkoholia järkevissä määrin vaan juovat känniin. Alkoholi myös vaurioittaa nuoren elimistöä helpomin kuin aikuisen. Pitäisi jokaisen jakasaa odotella vähintään siihen asti, että täyttää 18.- Siiliö
Se on hauskaa, kunnes johonkuhun sattuu, joku juo liikaa tai jotakuta painostetaan juomaan.
Täydellinen tiivistys. Erityisesti elähdyttää kieliopillisesti oikea jotakuta-muoto. Moraaliselta kannalta taas elähdyttää painostamisen mainitseminen. Painostaminen on perseestä. Pitää olla oikeus juomatta.
- Siiliö
nasse_seta kirjoitti:
Täydellinen tiivistys. Erityisesti elähdyttää kieliopillisesti oikea jotakuta-muoto. Moraaliselta kannalta taas elähdyttää painostamisen mainitseminen. Painostaminen on perseestä. Pitää olla oikeus juomatta.
Yks mun kaveri on päättänyt vakaasti olevansa raitis ja minä olen ylpeä siitä, että minulla on sellainen kaveri.
Mulla ja tällä kaverilla on ollut keskusteluja alkoholista ja olen nykyään sitä mieltä, ettei ketään pidä painostaa suuntaan eikä toiseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 222297
- 871413
- 1161208
- 751110
Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?
HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa18889Julkisuuden henkilön päiväin päätös
Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa249831- 52822
MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil202799Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo17792- 34765