Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Miten hoitaa irtisanoutuminen

Taas lopputili

Ei suoranaisesti kuulu tähän ketjuun, mutta ei löytynyt sopivampaakaan.

Eli miten kertoa irtisanoutumisesta nätisti pomolle ja työkavereille? Olen tällä hetkellä töissä pk-seudulla ja uuden työn olen saanut pohjoissuomesta. Nykyisessä työssä työvuosia takana yhteensä kuusi josta viimeisin pätkä kestänyt kaksi vuotta.

Tilannetta varjostaa ikävästä seuraavan lainen episodi. Eli pari vuotta sitten irtisanouduin samaisesta paikasta ja menin toisiin töihin pohjoissuomeen. Uusi työ ei vastannut yhtään odotuksiani (eikä kyllä koulutustanikaan) ja lopetin siellä jo ennen koeajan loppua ja kysyin pääsisinkö takaisin vanhaan työhöni, ja pääsin. Nyt on siis kulunut pari vuotta tapahtuneesta ja taas olen lähtökuopissa. Nykyinen työni on unelmatyö minulle eikä mistään kyllästymisestä ole kyse. Syynä lähtööni ovat pk-seudun järjettömät asuntojen hinnat sekä se että kaikki omat ja vaimoni sukulaiset asuvat pohjoissuomessa. Meillä on lapsia ja toiveena omakotitalo, mikä on pelkkä haave täällä kehä kolmosen sisäpuolella. Asuntolainaa olemme hakeneet pohjoisuomesta uuden työn perusteella ja lainaa on luvattu sen verran että pääsisimme suoraan muuttamaan omaan taloon.
Uusi työ pohjoissuomessa vastaa hyvin lähelle nykyistä työtäni uskon siellä viihtyväni.

Ei varmaan löydy ymmärrystä toimilleni johtajalta eikä työkavereilta. Ensin olen firmassa neljä vuotta töissä ja lähden pois. Tulen ”häntä koipien välissä” takaisin pariksi vuodeksi ja taas lähden.
Pomo ja työkaverit ovat olleet todella reiluja minua kohtaan ja tuntuu ikävältä taas tuottaa pettymys. Teen asiantuntija töitä pienessä firmassa ja koulutukseeni on satsattu paljon. Kaikki varmaan olettavat että olen lopun ikääni täällä töissä kun olen jo käynyt muualla katsomassa töitä.

En tiedä pitäisikö heti mennä kertomaan rehellisesti tilanne ja saada mahdolliset haukut niskaan, vai kylmän viileästi kaksi viikkoa ennen lopettamista antaa kirjallinen irtisanomisilmoitus. Uusi työni alkaa kahden kuukauden kuluttua.

Apuja….

16

1702

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • irtisano heti vaan

      Mitä?

      Miksi sinun pitäisi olla lojaalinen, kun työnantajat eivät sitä ole. Jos tulee toinen halvemmalla töihin tai pieni notkahdus, niin saisit taatusti kenkää ilman katumusta. Nyt kun luot elämääsi normaalilla tavalla, niin sinulla on tietenkin oikeus tehdä kuten haluat. Mitä se sinua kiinnostaa mitä ajattelevat, elät omaa elämääsi ja teet kuten parhaaksi katsot.

      • Anonyymi

        Näin on ,itse hoidan huomenna viimeisen työpäivän ja laitan sitten viestin että lopetan työn. En halua kasvotusten sanoa sitä kellekään. Työni on sellainen,jossa asiakas alkaisi haukkua. Sen enempää en avaa missä olen töissä. Mutta jatkuva stressi ja IVA ovat syöneet minut sisältä hajalle.


    • 8+14

      Elämäntilanteet muuttuvat, eikä tömähdystä voi aina pehmentää, mutta se on elämää - ja yrityksetkin joutuvat aina joskus rekrytoimaan uusia työntekijöitä. Oma toimintatapani on, että irtisanomisilmoitus vasta niin, että irtisanomisaika alkaa heti rullaamaan. Käännän asian niin päin, että jos työnantaja olisi päättänyt irtisanoa minut, niin luuletko, että antaisi armonaikaa, vaikka kuinka anelisin, että saisinko olla vähän pidempään.

    • fasdfasdfsadf

      Pääkaupunkisedulla työelämässä huomattavasti paremmin mahdollisuuksia mitä missään muualla Suomessa. Miksi keskittyä taloon pohjoisessa? Eikö vanhat ystävät - sukalaiset voi pitää siellä , harrastusten myötä ystävystyä pääkaupunkiseudulla? Rikkaampi elämä kahdessa paikkaa? Luokaa siellä itsellenne yhteisö , alkaa avoimia. Eikö elämä ole kokemuksia varten - pääkaupunkiseudulta helppo lähteä vaikka useampia kertoja vuodessa kaupunkilomalle perheen kanssa? Nopea lentää pohjoiseen? Miksi sitoa itseään lainoihin, taloon jumiin? miksi ei huoleton, asua rennommin ja halutessaan sijoittaa rahastoihin? Omistusasumisen korostaminen on sitä vanhaa suomalaisuutta. Sukulaisiin erityisesti parempi pitää myös etäisyyttä - loma-ajoilla näkeminenkin voi olla hyvä ratkaisu?

      Sinulla on iso päätös. Miettisin vielä kahdesti.

    • dodnt ask

      provotasoa tämäkin aloitus!

      • alo1ttaja

        Kiitokset vastauksista. Onhan tätä mietitty, välillä hiljaa mielessäni toivon etten olisikaan tullut valituksi uuteen paikkaan. Mutta päätös on kuitenkin tehty ja oikea sellainen. Totta se että täällä päin on paljon enemmän mahdollisuuksia työn saralla. Mutta riittäähän se yksikin hyvä paikka jos sellaisen pohjoisesta saa.? Muutama sata kuukausipalkassa ei tunnu missään kun vertaa asuntojen hintoja. Lisäksi pk-seudun liikenne ärsyttää suunnattomasti. Työmatka kaupungin toiselle laidalle kestää saman verran kun pohjoisessa ajaa 80km. Mutta nyt meni hieman ohi aiheesta.

        Tunnon tuskia irtisanoutuminen tuottaa silti. Juuri oli palaverissa puhe taas lisäkoulutuksista ja kursseista. Pitäisi uskaltaa vaan kakaista ulos että en ole täällä enää silloin töissä kun kurssit järjestetään.

        Ehkä kirjoitan vain suoran sähköpostin johtajalle ja lähimmälle työkaverille syistä ja toivon ymmärrystä… Pelkkä irtisanomisilmoitus kaksi viikkoa ennen loppua on ehkä liian ”törkeää”. Eihän ne ehdi edes ketään uutta palkata sillä varotusajalla.


    • 8+14 jatkaa

      Olet tunnollinen työntekijä ja ymmärrän, ettet haluaisi aiheuttaa työnantajallesi vaikeuksia, mutta ei ole sinun vastuullasi, miten työt järjestetään lähdettyäsi, se on työnantajan ongelma. Eikä sopivaa työntekijää välttämättä löydy vaikka antaisit työnantajallesi pari kuukautta "armonaikaa". Itse et saisi kuitenkaan päivääkään (viitaten edelliseen viestiini). Yrityksen avainhenkilöillä on yleensä pidempi irtisanomisaika kuin 2 viikkoa.

      Jos olisin tilanteessasi, niin irtisanoutuisin heti ja lopettaisin työt heti kuin mahdollista, jotta pääsisin valmistelemaan rauhassa muuttoa ja ehtisin pitää pienen loman, ja jaksaisin sitten aloittaa virkeänä uudessa työssä.

      • Anonyymi

        Hienoa tarjota työpaikan jollekin nuorelle työttömälle jonka työnantajasi palkaamhalbekmaoa

        Ja olihan sinulla hyvät syyt ittisanoutu ja ajanelää omaa elämääsi

        Onnea uuteen elämään


    • kunnontyöntekijä

      " Ehkä kirjoitan vain suoran sähköpostin johtajalle ja lähimmälle työkaverille syistä ja toivon ymmärrystä… Pelkkä irtisanomisilmoitus kaksi viikkoa ennen loppua on ehkä liian ”törkeää”. Eihän ne ehdi edes ketään uutta palkata sillä varotusajalla."

      Eipä tuo sähköpostikaan kovin suoralta vaikuta. Mene henkilökohtasesti pomollesi puhumaan, meili on kyllä aika raukkamainen. Onnea uuteen työhön!

    • 8+14 edell

      Jos irtisanoudut nyt heti, niin sinulle jää vielä mahdollisuus jatkaa työssä irtisanomisaikaa pidempään, "kädenojennuksena" työnantajan suuntaan, jos koet olleen reilu työnantaja. Tai jos ta ei tällaista mahdollisuutta halua käyttää, niin pääset sitten pitämään pienen paussin ennen uuden työn alkua. Kertoisin asian esimiehelle kasvotusten.

    • asdfasdfsa

      Helsingissä ärsyttää kaikkein eniten liikenne. Hinnat ei niinkään, sillä ne on ja pysyy tuolla tasolla.

    • Anonyymi

      Kävi näin että firmaan tuli uusi tj joka heti alkoi teetättää omia töitään muilla ja myös muut saivat aina korjailla hänen jälkiään.
      Katsoin että tämä ei käy minulle varsinkaan sillä palkalla. Marssin juttusillen ja esitin asiani palkankorotuksesta. Minulle sanottiin että ei käy ja päätös on lopullinen. Irtisanoin itseni samantien.
      Siitäkös se akka innostui ja alkoi huutaa että en voi tehdä niin. Kysyin että miksi muka en.
      Vastaus oli että jos irtisanon itsenin niin firma joutuu puolenvuoden sisällä irtisanomaan noin 30 henkilöä ja ehkä koko tuotanto on vaarassa loppua. Lupasi vielä järjestää helvetillisen irtisanoutumisajan minulle.
      Pitämättömiä lomia ja ylitöitä eivät suostuneet maksamaan, joten pääsin heti lähtemään lomille jonka jälkeen siirryin uuden työnantajan palvelukseen. Enkä kadu päivääkään päätöstäni.

    • Anonyymi

      Vie kirjallisen irtisanomis ilmoituksen työnantajalle ja pyytää allekirjoituksen.
      Kyseisiä papereita on 2kpl joista toinen jää itselle.

      Voi käydä moikkaamassa työkaverit jos haluaa. Läksijäiset on mielestäni jopa mauton vitsi eli kannattaa jättää väliin. Karmeimmillaan joku pakollinen kolikko keräys ja kortti järjestetetään...

      • Anonyymi

        "Voi käydä moikkaamassa työkaverit jos haluaa"

        No yleensä on irtisanomisaika jolloin pitää tehdä normaalisti töitä, voi työkaverit jopa katsella vittuuntuneena....


    • Anonyymi

      Minkä hinnan maksatkaan siitä, että pysyt virassasi? Ahdistus, unettomuus, paniikkikohtaukset, surullisuus tai jatkuva vihaisuus ovat vain muutamia niistä oireista, joita voi ilmetä silloin kun työ aiheuttaa paitsi kyllästymistä, myös pahoinvointia tai masennusta. Taloudellinen tilanteesi voi olla kriittinen, mutta vielä kriittisempää on se kun työ vaikuttaa terveyteesi johtaen vakaviin haittavaikutuksiin.

    • Anonyymi

      Minä irtisanoin itseni päivää ennen kesälomaa, irtisanomisaika meni lomaillessa :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2073
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe