Moottorin kierrokset nousivat itsestään kesken ajon

Mikä selitys?

Ajellessani viimekuun puolella maantiellä autoon tuli outo vika kun huomasin auton moottorissa outoja nykäyksiä. Nopeus oli n. 80 km/h. Painoin kytkimen pohjaan, jolloin havaitsin että moottorin kierrokset tekivät itsestään sahaavaa liikettä ilman että olisin itse siihen vaikuttanut. Kierroslukumittari näytti maksimissaan n. 4000k/min, mutta se ei joka kerta käynyt niin korkealla (loppuvaiheessa auton ollessa pysähtyneenä havaitsin tuon lukeman). Tuon jälkeen kierrokset putosi tyhjäkäyntilukemiin ja heti nousivat uudestaan. Laitoin välillä vaihteen päälle ja huomasin että auton nopeus alkoi itsestään lisääntyä painamatta itse kaasua. Huolestuin tilanteesta ja aloin katsomaan pysähdyspaikkaa. Muutaman kilometrin ajon jälkeen kurvasin bussipysäkille. Auto oli käynnissä, vaihde vapaalla, kaasupolkimeen en koskenut ja kierrokset teki edelleen sahaavaa liikettä aika nopeassa tahdissa niin että lukemat ei aina kerinneet palaamaan tyhjäkäyntitasolle ennen kuin ne nousivat taas. Soitin eräälle autoasiantuntijalle kysyin selitystä asiaan, mutta sitä hän ei löytynyt.Oli siis normaali talvikeli, pakkasta toistakymmentä astetta. Olin vian ilmaannuttua ehtinyt ajamaan jo vajaa 100km. Sammutin moottorin ja pidin autoa siinä tilassa jonkin aikaa. Käynnistettyäni sitten moottorin ilmiötä ei enää tullut uudestaan ja pystyin jatkamaan ajoa normaalisti. Eikä sitä ole sen jälkeen uudestaan ilmennyt.

Kysyisin mikä selitys tuolle voi olla? Kuinka yleisiä tällaiset viat/tilanteet on. Onko kukaan kokenut vastaavaa tapahtuvan Suomessa? Autoni on 1990- luvulta peräisin oleva c-sarjan bensiinilllä käyvä Mersu.

Tilanne vaan oli pelottava. Sinä olisi liikenneturvallisuus voinut vaarantua.

25

19922

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Autoinsinööri

      Tankkaa seuraavaksi b-sarjan bensiiniä niin ongelma poistuu.

    • Autoteknikko

      Johonkin tullut jäätä vaan en tiedä mihin. Seuraavalla kerralla pysäytä tien varteen muutamaksi minuutiksi jolloin jää sulaa. Seuraavalla kerralla kun käytät huollossa (jos käytät) niin voit kysäistä mihin sitä jäätä yleensä kertyy ja miten sitä voi estää.

    • selviää jos selviää

      Korjaamolle vikakoodin lukuun ja muutenkin tutkittavaksi niin saattaa selvitä missä vika. tietysi 90 luvun autossa ei varmaan ole diagnostiikka samalla tasolla kuin nykyisissä.

    • iguytufgyihoj

      Liikenneturvallisuus ei nyt ehkä tuosta kovinkaan pahasti vaarannu jos autossasi on toimiva kytkin tai automaattilaatikon N-asento ja jarrut jotka on kunnossa.

      No, jokatapauksessa, tuo johtuu kaasuläppäasentoanturin kontaktiongelmasta.

      • heh heh

        kaasuläppäasentoanturi :DD mistä näitä tulee?

        ihme ettei männän palautusjousi tai kampikammion kattovalo :DD


      • kello löi jo kaksi
        heh heh kirjoitti:

        kaasuläppäasentoanturi :DD mistä näitä tulee?

        ihme ettei männän palautusjousi tai kampikammion kattovalo :DD

        Heh heh sulle vaan

        http://en.wikipedia.org/wiki/Throttle_position_sensor


      • Tuotanoin...

        Eikös tuossa mesessä ole vaijerilla toimiva kaasuläppä?


      • kylä mää tiärän
        heh heh kirjoitti:

        kaasuläppäasentoanturi :DD mistä näitä tulee?

        ihme ettei männän palautusjousi tai kampikammion kattovalo :DD

        kattovalo ja palautusjousi ,meinas mennä kuset housuun ,nauroin niin vedet silmissä .
        Se kierrosluvun heitteleminen voi olla sähköisellä puolella ,mutta tavallisempi vika löytyy polttoaineen suodattimesta .Pakksella vesi jäätyy ja estää tasaisen bensan ( dieselin ) kuljetuksen moottoriin .
        Syitä voi olla monessa paikassa.Automaattivaihteisissa saattaa porkkanamehu olla alakantissa ja alkaa levyt luistamaan ,nykimällä vehjettä .


      • helsky

        selailen tällävanhoja keskusteluja löytääkseni vastauksia autoni käyntiongelmaan. ALOITUKSEN oireeet ovat sama tkuin mun mondeossa MUTTA kun nyton kesä!


    • Onko mersussa
      • Onko mersussa

        Hitto mikä näitä linkkejä vaivaa. En saa oikeaa linkkiä laitettua.

        Eli googlaa seuraava : Idle air control actuator , niin saat jotain tietoa


      • kaputinko
        Onko mersussa kirjoitti:

        Hitto mikä näitä linkkejä vaivaa. En saa oikeaa linkkiä laitettua.

        Eli googlaa seuraava : Idle air control actuator , niin saat jotain tietoa

        Myöskin " Oxygen Sensor " voi olla kaput .Se on pakosarjassa ,ja maksaa maltaita .


    • ..............

      Vuosituhannen vaihteen avaimettomassa Renault Lagunassa oli vastaavanlainen vika. Vika oli siinä jossakin moottorinohjausyksikössä jos oikein muistan.

    • ⊙⊙⊙⊙⊙⊙⊙⊙⊙⊙⊙

      Ilmastointi pois päältä niin loppuu.

    • aloittaja...

      Autossa ei ole ilmastointia. Jäin miettimään mikä sai tekemään moottorin kierroksissa säännöllisesti sahaavaa liikettä?

      Vika on ilmennyt ainoastaan tuossa tilanteessa. Kyseinen autokin on ollut minulla jo yli kolme vuotta.

      • a(2)

        Vaikka se jumittava tyhjäkäynninsäätömoottori. Ecu koittaa korjata sitä sen asentoa, jolloin se menee aina liikaa, ja siksi kierrokset aaltoilee. Sitä voisi koittaa ensin putsata.


      • sjdfksfsdfsdfsdfsdf
        a(2) kirjoitti:

        Vaikka se jumittava tyhjäkäynninsäätömoottori. Ecu koittaa korjata sitä sen asentoa, jolloin se menee aina liikaa, ja siksi kierrokset aaltoilee. Sitä voisi koittaa ensin putsata.

        Miten se itse tyhjäkäyntimoottori tuota ajossa aiheuttaa, nopeudella 80 km/h.

        Silloin se tyhjäkäyntimoottori on ohjattu kiinni asentoon, eikä sille pitäisi tulla minkäänlaista aukisuuntaista ohjausta.

        Itse väittäisin edelleenkin, että se pyrkii avautumaan sen vuoksi, että kaasuläpältä tulee väärää tietoa (läppä kiinni), eli kaasuläppäasentoanturi on viallinen.

        Kaasuläppäasentoanturi kertoo että läppä on kiinni (väärä tieto) -> avataan tyhjäkäyntimoottoria -> kierrokset nousee -> kierrokset nousee rajaan, jossa katsotaan ettei auto voi olla enää tyhjäkäynnillä (vaikkapa 4000 rpm) -> polttoainesyöttö katkaistaan ja tyhjäkäyntisäädin suljetaan -> kierrokset laskee alle normaalin tyhjäkäyntikierrosten -> polttoainesyöttö palautetaan ja samalla avataan tyhjäkäyntisäädintä -> kierrokset nousee liiaksi jne jne


    • jokumuu.

      Jos tuo pakkasella innostui ja myöhemmin palasi takaisin ruotuun niin veikkaan huohottimen jäätymistä. Omassakin autossani tyhjäkäynti sai hepulin kun huohotin jäätyi, se tosin oli erimerkkinen.

      Etädiagnosointi nyt tietysti on aina aikamoista arvailua.

    • dieselin itsemurha

      runaway diesel engine, väljä dieselmoottori rupeaa käymään omalla moottoriöljyllään ja sitä ei saa millään sammumaan, kierrokset huutaa tapissa, öljy savuaa ja kun öljy loppuu niin täysillä huutava moottori kokee väistämättömän täystuhon.
      https://www.youtube.com/watch?v=Qp5PJ3CNV1w

      • Ei väljä vaan

        Turbon laakerin tiivistys pettää ja sylkee sieltä öljyä imusarjaan.


    • ljkjychgukhilut

      Sammuu se.

      Jos ei vaihde päällä ja kytkintä nostamalla, jarrut tietysti lukittuna, niin sitten sulkemalla moottorin ilmansaannin.

      Varmasti sammuu.

      • entinen vosikka

        Vuosia sitten Volga sai Perkins moottorin konepellin alle. Yöllä " tolpalla nukkuessa " solenoid " sai yhteyden kosteudesta ja starttasi dieselin käymään itsestään .Onneksi oli jyrkkä rinne takana ,niin volga jäi siihen jauhamaan kaivelemaan multaa .Toisen kerran jälkeen ei enää voinut jättää vaihdetta päälle .Se vika korjaantui kääntämällä solenoid ylösalaisin .Ihmeellisiä vikoja ?


    • Anonyymi

      Kylhä se toi huohotin tekee kys. vian, ku jäätyy, ni alkaa paineistaa kampikammioo, ja sitte ku pysähtyy, nii koneen lämpö sulattaa jään huohottimesta, jollonka ohivirtauskaasut alkaa taas kulkee sieltä mistä niitten pitääkin, myös öljyn ylitäyttö aiheuttaa tommosta ku alkaa pöllyttää öljyy koneen sisäl, ni sitä päätyy ylös asti, ja sieltä koneen imupuolelle, lisäten kierrokset niin koviks, ku dieselin palonopeus vaan sallii.....T:peku

    • Anonyymi

      Mikäs avuksi, kun e11 corolla 1998 nostaa tyhjäkäynnillä kierroksia ja välillä laskee niitä. Ihan sama onko paikoillaan vai ajossa. Toyota liikkeen mukaan ongelma olisi ohjaustehostimen venttiilissä, epäilen kyllä.

      • Anonyymi

        Siinähän on itsessään vikakoodin lukija...netistä löytyy ohjeet...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet nuorempi nainen aivan ihana

      Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      56
      1268
    2. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

      Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      156
      1227
    3. Mitä vastaisit

      Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      60
      1115
    4. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

      Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      103
      1077
    5. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

      Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      52
      1077
    6. Rakastan ja ikävöin sinua

      Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      56
      873
    7. Nyt tiistain galluppi alkaa....

      Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä
      Ikävä
      56
      853
    8. Miten aiot saada kaivattusi?

      1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?
      Ikävä
      54
      785
    9. Upea takamus

      Sulla on nainen upea takamus.
      Ikävä
      32
      772
    10. KIIKKUSTUOLI

      Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      74
      761
    Aihe