Suomen humanistiliiton kunniajäsen Gun Winter ja puheenjohtaja Irma Peiponen maksoivat elokuisen Oxfordin-matkansa 2014 aivan itse.
Vapaa-ajattelijain Liiton pääsihteeri maksatti matkan valtionavustusta nauttivalla yhdistyksellään.
Miksi VA-liiton pääsihteeri nauttii taloudellisia etuisuuksia?
Vaparit tasa-arvoisempia kuin humanistit
32
66
Vastaukset
- jiijäätee
Mitäs väärää tässä nyt on muka tapahtunut? Kyllähän mikä tahansa järjestö voi käyttää rahojansa miten parhaimmaksi näkee.
Ovatko työnantajan maksamat työmatkat taloudellisia etuuksia? Ovatko yhdistyksen maksamat yhdistyksen toimintaan liittyvät matkat taloudellisia etuuksia?
- Humanisti-vapari
Kyse oli IHEU:n kokouksesta (General Assembly, kerran vuodessa) ja siinä yhteydessä pidetystä Humanistisesta maailmankongressista (World Humanist Congress, kolmen vuoden välein). Liiton edustajana GA-kokoukseen osallistui edellisen kerran vuonna 2011 Oslossa silloinen pääsihteeri, ja matkakulut ilman päivärahoja maksettiin myös silloin ja aiemminkin..Voi olla, että kokouksiin osallistuminen vain kolmen vuoden välein ei ole ideaalia.
- Ihmettelijä...
Aiemminkin? Mitä silloin on maksettu, jos ei ole oltu kokouksessa?
Miksi humanistit maksaa itse humanistilongressimatkat, mutta vapari pääsee ilmaiseksi? Eikö sen pitäisi mennä toisin päin? - Ihmettelijä...
Ihmettelijä... kirjoitti:
Miksi humanistit maksaa itse humanistilongressimatkat, mutta vapari pääsee ilmaiseksi? Eikö sen pitäisi mennä toisin päin?Sori, luin edellisen sanaksi ensimmäisen. Eli eka kysymys on turha.
Miksi humanistit maksaa itse humanistilongressimatkat, mutta vapari pääsee ilmaiseksi? Eikö sen pitäisi mennä toisin päin?Humanisteilla on vähemmän jäseniä joten eivät ehkä saa yhtä paljon jäsenmaksutuottoja toimintaan. No voi harmi.
https://www.youtube.com/watch?v=XdofmoYcJNE- pari selitystä
rainbowshy kirjoitti:
Humanisteilla on vähemmän jäseniä joten eivät ehkä saa yhtä paljon jäsenmaksutuottoja toimintaan. No voi harmi.
https://www.youtube.com/watch?v=XdofmoYcJNEValtio ei maksa humanisteille enää avustustakaan paitsi lehteen. Se vaikuttaa. Vaparit ovat omasta valtionavusta tukeneet humanisteja, mutta se ei oikein ollut sopivaa ja tukea ei enää ole annettu. Sitäpaitsi kun matkasta on kyse, vaparien pääsihteerillä oma napa on ollut lähempänä.
- Humanisti-vapari
Miksi humanistit maksaa itse humanistilongressimatkat, mutta vapari pääsee ilmaiseksi? Eikö sen pitäisi mennä toisin päin?Vapariliiton edustaja on osallistunut kv-järjestöjen kokouksiin myös ennen vuotta 2011, lähinnä kolmen vuoden välein. Matkakuluja on maksettu vain kokouksiin liittyen.
Humanistiliitolla ei ollut mahdollisuuksia maksaa edustajiensa matkakuluja, mutta mainituilla henkilöillä oli mahdollisuus maksaa.
Pääsihteerin tehtävä on Vapareissa luottamustoiminen. Siihen lupautuminen edellyttää sitoutumista oman vapaa-ajan käyttöön järjestön vastuullisiin valmistelu- ja toimeenpanotehtäviin ja myös nimenkirjoittajan roolin hoitamista (ansiotyön lomassa). Kun päivärahoja ei makseta, käytännössä matkan kuluja maksaa myös itse.
Varmaan kansainvälisiin kokojuksiin osallistumista voisi kehitää myös itse maksamaan pystyvien vapaaehtoisten kautta. Nyt kun liiton johto on kuitenkin uusiutunut vuonna 2011 ja 2014, oli perusteltua käydä myös esittäytymässä ja tosiaan, verkostoitumassakin.
Sen tuloksena ensi viikonvaihteessa on Oslossa vuosikausiin ensimmäinen pohjoismaisten järjestöjen edustajien tapaaminen (Islanti, Norja, Ruotsi, Suomi, Tanska). Sen matka- ja majoituskulut sponsoroi liittojemme edustajille Norjan humanistis-eettinen yhdistys. Valitusvirret sen rahankäytöstä voi osoittaa sille (http://www.human.no/ ;-). - eroa vapareista
Humanisti-vapari kirjoitti:
Vapariliiton edustaja on osallistunut kv-järjestöjen kokouksiin myös ennen vuotta 2011, lähinnä kolmen vuoden välein. Matkakuluja on maksettu vain kokouksiin liittyen.
Humanistiliitolla ei ollut mahdollisuuksia maksaa edustajiensa matkakuluja, mutta mainituilla henkilöillä oli mahdollisuus maksaa.
Pääsihteerin tehtävä on Vapareissa luottamustoiminen. Siihen lupautuminen edellyttää sitoutumista oman vapaa-ajan käyttöön järjestön vastuullisiin valmistelu- ja toimeenpanotehtäviin ja myös nimenkirjoittajan roolin hoitamista (ansiotyön lomassa). Kun päivärahoja ei makseta, käytännössä matkan kuluja maksaa myös itse.
Varmaan kansainvälisiin kokojuksiin osallistumista voisi kehitää myös itse maksamaan pystyvien vapaaehtoisten kautta. Nyt kun liiton johto on kuitenkin uusiutunut vuonna 2011 ja 2014, oli perusteltua käydä myös esittäytymässä ja tosiaan, verkostoitumassakin.
Sen tuloksena ensi viikonvaihteessa on Oslossa vuosikausiin ensimmäinen pohjoismaisten järjestöjen edustajien tapaaminen (Islanti, Norja, Ruotsi, Suomi, Tanska). Sen matka- ja majoituskulut sponsoroi liittojemme edustajille Norjan humanistis-eettinen yhdistys. Valitusvirret sen rahankäytöstä voi osoittaa sille (http://www.human.no/ ;-).Eli vapaa-ajan vietosta on pääsihteerille kyse. Silti maksattaa muilla oman vapaa-ajanvieton. Kuka sponsoroisi minun vapaa-ajanmatkailuani?
eroa vapareista kirjoitti:
Eli vapaa-ajan vietosta on pääsihteerille kyse. Silti maksattaa muilla oman vapaa-ajanvieton. Kuka sponsoroisi minun vapaa-ajanmatkailuani?
Jos koet luottamustoimisen pääsihteerin matkustamisen ongelmaksi, voit toki korjata asian. Lahjoita va-liitolle riittävästi rahaa ja kerro lahjakirjassa käyttötarkoitukseksi pääsihteerin palkkaamisen. Ota yhteyttä sähköpostilla, niin kerron tilinumeron.
- ikieronnut
Kylläpä pieni yhdistys mällää. Turhan suureellista ja arviointikyky näköjään yhdistyksessä puuttunut. Vai sitä maksellaan ulkomaanmatkoja. Hyvä etten enää ole jäsen.
- korjaussarja
On ihan oikein ja kohtuullista, että yhdistys maksaa yhdistyksen toimintaan liittyvät matkat, jos sillä vain on varaa. Jos taas maksetaan sellaisia kuluja, jotka toimintaan eivät liity, niin varmasti liittokokous, tilintarkastajat tms valvovat elimet puuttuvat asiaan nopeasti.
- eroa vapareista
korjaussarja kirjoitti:
On ihan oikein ja kohtuullista, että yhdistys maksaa yhdistyksen toimintaan liittyvät matkat, jos sillä vain on varaa. Jos taas maksetaan sellaisia kuluja, jotka toimintaan eivät liity, niin varmasti liittokokous, tilintarkastajat tms valvovat elimet puuttuvat asiaan nopeasti.
Mitä se pääsihteeri siellä Oxfordissa teki? Annas kun arvaan: "verkostoitui". Suomeksi se tarkoittaa paskanjauhamista ja brittioluiden maistelua. Jotkut vaan harrastaa sitä toisten rahoilla, jotkut maksaa sen itse.
- korjaussarja
Mitä se pääsihteeri siellä Oxfordissa teki? Annas kun arvaan: "verkostoitui". Suomeksi se tarkoittaa paskanjauhamista ja brittioluiden maistelua. Jotkut vaan harrastaa sitä toisten rahoilla, jotkut maksaa sen itse.
Pitäisikö sinunkin työntekijänä, jos nyt jossain töissä olet, maksaa seminaarimatkasi ihan itse, jos jokin ammattiseminaari sattuisi vaikka Lontoossa olemaan?
- eroa vapareista
korjaussarja kirjoitti:
Pitäisikö sinunkin työntekijänä, jos nyt jossain töissä olet, maksaa seminaarimatkasi ihan itse, jos jokin ammattiseminaari sattuisi vaikka Lontoossa olemaan?
Liitolla on yksi työntekijä ja se ei ole pääsihteeri.
- korjaussarja
Liitolla on yksi työntekijä ja se ei ole pääsihteeri.
Pitäisikö pääsihteerille siis maksaa palkkaa, että tämä voi osallistua liiton toimintaan liittyviin seminaareihin?
- eroa vapareista
korjaussarja kirjoitti:
Pitäisikö pääsihteerille siis maksaa palkkaa, että tämä voi osallistua liiton toimintaan liittyviin seminaareihin?
Puhuit työntekijöistä. Pääsihteeri on harrastelija.
Mikään taho ei vielä koskaan ole maksanut harrastusmatkojani. VA-liittokin näkyy tukevan valikoidusti harrastusmatkoja. Moni vapari on jäänyt rahanjaossa nuolemaan näppejään. Ei ehkä ole tullut mieleenkään, että voisi liiton rahoilla rellestää Englannissa. eroa vapareista kirjoitti:
Mikään taho ei vielä koskaan ole maksanut harrastusmatkojani. VA-liittokin näkyy tukevan valikoidusti harrastusmatkoja. Moni vapari on jäänyt rahanjaossa nuolemaan näppejään. Ei ehkä ole tullut mieleenkään, että voisi liiton rahoilla rellestää Englannissa.Eli kaikki olisikin ollut hyvin, jos liitolla olisi enemmän varaa ja esimerkiksi pääsihteeri saisi palkkaa?
- jiijäätee
Mikään taho ei vielä koskaan ole maksanut harrastusmatkojani. VA-liittokin näkyy tukevan valikoidusti harrastusmatkoja. Moni vapari on jäänyt rahanjaossa nuolemaan näppejään. Ei ehkä ole tullut mieleenkään, että voisi liiton rahoilla rellestää Englannissa.Voi herran jumala. Voiko joku olla noi yksinkertainen?
Vaikka jotain työtä ei tekisi vakituisesti, vaan on vain vapaaehtoisena esim. nyt vapareissa; ei se tarkoita etteikö tehtäviin kuuluville seminaareille voi järjestö maksaa matkakulut. Kerrotko miksi ei voisi tai mikä tämän estäisi? - eroa vapareista
jiijäätee kirjoitti:
Voi herran jumala. Voiko joku olla noi yksinkertainen?
Vaikka jotain työtä ei tekisi vakituisesti, vaan on vain vapaaehtoisena esim. nyt vapareissa; ei se tarkoita etteikö tehtäviin kuuluville seminaareille voi järjestö maksaa matkakulut. Kerrotko miksi ei voisi tai mikä tämän estäisi?Puhuttiin ammattiseminaarista ja työntekijöistä.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/13307151/#comment-76946271
Pidän outona, että vapariliitto ylipäänsä osallistuu noin kalliisiin kokousmatkoihin. On siinä taas saanut jäsenmaksutulot kyytiä! Ihan niinkuin se tolkuttoman kallis hotellijuhlinta kesällä ei olisi riittänyt. eroa vapareista kirjoitti:
Puhuttiin ammattiseminaarista ja työntekijöistä.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/13307151/#comment-76946271
Pidän outona, että vapariliitto ylipäänsä osallistuu noin kalliisiin kokousmatkoihin. On siinä taas saanut jäsenmaksutulot kyytiä! Ihan niinkuin se tolkuttoman kallis hotellijuhlinta kesällä ei olisi riittänyt.Ihme vänkäystä. VA-liitto tietenkin pyrkii arvioimaan missä eurot tuottavat parhaiten edistystä liiton tavoitteille. Miten se asiaan vaikuttaa, onko matkalla vapaaehtoinen vai työntekijä? Olennaista on, että on joku keskeinen henkilö jonka verkostoituminen hyödyttää liittoa laajemmin.
Pääsihteeri oli tuolla liiton asioilla. Liitto maksoi matkan. Tässä on aika ilmeinen analogia sille, että minä olen yliopiston asioilla ja yliopisto maksaa matkan.- itse asiaan
jori.mantysalo kirjoitti:
Ihme vänkäystä. VA-liitto tietenkin pyrkii arvioimaan missä eurot tuottavat parhaiten edistystä liiton tavoitteille. Miten se asiaan vaikuttaa, onko matkalla vapaaehtoinen vai työntekijä? Olennaista on, että on joku keskeinen henkilö jonka verkostoituminen hyödyttää liittoa laajemmin.
Pääsihteeri oli tuolla liiton asioilla. Liitto maksoi matkan. Tässä on aika ilmeinen analogia sille, että minä olen yliopiston asioilla ja yliopisto maksaa matkan.Onko sinulle muka sama, maksaako yliopisto sinulle työstäsi vai ei? Kyllä siinä selkeä ero on.
Jos joku haluaa harrastaa tuommoista matkailua, on kohtuullista, että maksaa itse matkansa. Niinhän humanistitkin maksoivat itse. itse asiaan kirjoitti:
Onko sinulle muka sama, maksaako yliopisto sinulle työstäsi vai ei? Kyllä siinä selkeä ero on.
Jos joku haluaa harrastaa tuommoista matkailua, on kohtuullista, että maksaa itse matkansa. Niinhän humanistitkin maksoivat itse.Konkreettisesti yliopiston tapauksessa tämä tarkoittaa emeritusprofessoreja.
Eli siis jos palkkaa saava tutkija NN ja palkkaa saamaton emeritus MM kertovat jonkin tieteellisen konferenssin olevan hyödyksi, yliopiston pitää ilmoittaa ettei viimeksimainitun matkakuluja missään tapauksessa makseta?
- Riku Salminen
Vaikka noita ulkomaanmatkoja nyt ei taida kovin runsain mitoin olla, kannattaisi itse koittaa joskus tehdä seminaari/konferenssinatka työn tai harrastuksen puitteissa. Sen verran ikäviä reissuja tuppaavat olemaan, että olisi aika kohtuutonta vaatia niitä vielä lisärangaistukseksi omasta pussista maksettavaksi...
- olet sairas
Humanistit maksoivat. Väitätkö heitä masokisteiksi?
- Rahahanat kiinni
olet sairas kirjoitti:
Humanistit maksoivat. Väitätkö heitä masokisteiksi?
Jotkut näköjään maksavat itse oman harrastuksensa. Kimmo Sundström myös. Respektiä siitä. Vaparit voisivat ottaa mallia.
Rahahanat kiinni kirjoitti:
Jotkut näköjään maksavat itse oman harrastuksensa. Kimmo Sundström myös. Respektiä siitä. Vaparit voisivat ottaa mallia.
Saako yliopisto maksaa emeritusprofessorin matkan tieteelliseen konferenssiin?
- Rahahanat kiinni
Saako yliopisto maksaa emeritusprofessorin matkan tieteelliseen konferenssiin?
Emeritusprofessorit tekevät tutkimusta. Kyse ei ole harrastuksesta samassa mielessä kuin harrastekerhoissa. Yliopisto ei ole harrastekerho.
Emeritusprofessorit tekevät tutkimusta. Kyse ei ole harrastuksesta samassa mielessä kuin harrastekerhoissa. Yliopisto ei ole harrastekerho.
Professori tekee tutkimusta(*). Emeritusprofessori tekee tutkimusta. Va-liiton työntekijä edistää vapaa-ajattelua. Va-liiton vapaaehtoinen edistää vapaa-ajattelua. En näe tässä olennaista eroa.
(*) Vitsi, vitsi. Oikeasti tekee hallintohommia ja yrittää saada rahoitusta pätkätutkijan seuraavaan pätkään.- Rahahanat kiinni
Professori tekee tutkimusta(*). Emeritusprofessori tekee tutkimusta. Va-liiton työntekijä edistää vapaa-ajattelua. Va-liiton vapaaehtoinen edistää vapaa-ajattelua. En näe tässä olennaista eroa.
(*) Vitsi, vitsi. Oikeasti tekee hallintohommia ja yrittää saada rahoitusta pätkätutkijan seuraavaan pätkään.On siinä eroa, tekeekö tieteellistä työtä akateemisessa organisaatiossa vai harrasteleeko shakkia, vapaa-ajattelua tai avantouintia jossain harrastekerhossa.
On siinä eroa, tekeekö tieteellistä työtä akateemisessa organisaatiossa vai harrasteleeko shakkia, vapaa-ajattelua tai avantouintia jossain harrastekerhossa.
Liiton ainoa työntekijä on varsin kaukana eläkeiästä, mutta kuvitellaan nyt että hän olisikin 64-vuotias. Tällöinkö sinusta olisi aivan eri asia maksaa hänen va-liikkeeseen liittyvä matkansa nyt verrattuna samaan matkaan pari vuotta myöhemmin eläköitymisen jälkeen?
- Rahahanat kiinni
Liiton ainoa työntekijä on varsin kaukana eläkeiästä, mutta kuvitellaan nyt että hän olisikin 64-vuotias. Tällöinkö sinusta olisi aivan eri asia maksaa hänen va-liikkeeseen liittyvä matkansa nyt verrattuna samaan matkaan pari vuotta myöhemmin eläköitymisen jälkeen?
Jep.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk275175Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin133098Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_151288Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.491201Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia
Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.231114PURRA TULEE !
Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht141982Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?
Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport43919- 116885
- 37834
- 142763