Mitähän maksaisi kotipalvelun ruoka äidille?

uuno

Asun kaukana ja käyn töissä. Nyt äiti ei enää kykene edes lämmittämään pakasteruokia. Veli auttelee muussa, kun kerkeää, mutta me ei kertakaikkiaan pystytä hoitamaan enää tätä hommaa. Äiti ei huoli kunnallista kotiapua, koska se on niin kallista-menisi koko eläke? Emme oikeasti pysty olemaan kokoaikaisina hoitajina. Mitä se kotipalvelun ruoka-apu maksaa 800 ekua saavalle eläkelläiselle? Meneekö koko eläke, kuten väittää.

31

2424

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysy2

Kannattaa varmaan kysyä sitä sieltä oman kunnan kotihoidosta, koska se on ymmärtääkseni kuntakohtaista. Eiköhän se kuitenkin alle kympin ole, ainakin useimmissa paikoissa. Voisitte saada äitinne myös lomapaikalle johonkin vanhainkotiin tai kuntoutusyksikköön, jos äitinne olisi kotihoidon asiakas. Näin ollen saisitte itsekin olla edes sen aikaa hyvillä mielin ja hieman huokaista, kun tiedätte, ettei hänellä ole hätää.

• ei kannata

Huono vinkki sulla, jos muka oikeasti oli aloittajakaan asiallisella asenteella aloituksensa laatinut: ei kunnan kotihoidosta kannata kysellä yhtään mitään, nehän kyselee omaisilta, eikä tiedä mitään. Siellä on nuoria just täysi-ikäiseksi tulleita "vanhusten hoitajina", melkein ketä tahansa sinne kunnat säästösyistä palkkaa, mitä olen monelta suunnalta kuullut. Itse en ainakaan kyselisi mitään esimerkiks peruskouluaikaiselta koulukiusaajalta, joka oli huono koulussa ja luultavasti pitkäaiaistyöttömyyden jälkeen päässyt vanhusten kotihoitoon töihin. Toivon voimia kaikille vanhusten omaishoitajille. Se on pelkkää silmänlumetta tässä maassa, että mikään vanhusten kotihoito tässä maassa Suomi millään tavoin ottaisi mitään vastuuta ikäihmiscväestöstä, vaan jos vanhalla ihmisellä Suomessa ei ole välittäviä omaisia, on jokainen sellainen vanhus tässä maassa valitettavasti täysin oman onnensa nojassa. Huolimatta siitäkin, että jos olisi vaikka muistisairaus ja jos ei vanhus osaisi edes itselleen enää ruokaakaan laittaa. Lääkärit sitten taas on niin pässejä, että oksat pois: ne on kehittäneet oman oikeusturvansa tueksi järjestelmän, missä mitään tietämättömät hoitajat niiden mieliksi kirjailee kaiken maailman yksityisyyden suojaa rikkoviin nettijärjestelmiin, että nyt vanhus syö ja nyt se nukkuu ja plaa plaa, mikä ei auta omaisia arjen työssään läheisensä kanssa, mutta jos vanhuksella tulee vaikka kakka housuun, ne on hoomoilasena ja soittaa omaisille, että apua mitä nyt pitäisi tehdä... Sellaisista kunnan kotihoitajista mulla on kokemusta. Ja mun vanhuksia omaishoitajavat läheiset varmasti suuttuis mulle, jos ne tietäisi, että mä kirjoitan nettiin arvostelua vanhusten kunnallisesta kotihoidosta, mutta on ihan pakko ihmetellä, että mikä siinä maksaa niin paljon, kun mitään palvelua ei todellisuudessa ole... Paitsi jos "palveluksi" lasketaan se, että joku saa palkkaa kunnalta siitä, että ei tee mitään, paitsi lämmittää mikroaterian jos jaksaa.

• Kaikkiakanssa

Kylminä ne kotihoidon ruuatkin tuodaan ja täytyy itse mikrossa lämmittää! Eivätkä välttämättä maistu edes, kun ovat teollista ruokaa mustassa laatikossa. Parempia ovat kaupasta ostetut einesruuat ja halvempia.

Kannattaa keskustella kotihoidon kanssa tilanteesta ja maksuista!

• olluttöissä

Kyllä ne sapuskat lämpiminä keittiöstä lähtevät, mutta toki jäähtyvät matkanteon aikana kun asiakkaita on monta.. toisekseen ne ruoat kyllä tehdään suurkeittiössä samana päivänä kun lähtevät menemään.

• silläviisiin

Sääntöhän taitaa olla se että jos ruoka kuumana lähtee, on sen oltava vielä kuumaa perillä. Jos ruoka tuodaan kylmänä niin se jäähdytetään jo lähtöpaikassa.
        Eri paikoissa lienee eri käytännöt. Meidän kunnassa ruoka tuodaan kuumana.

• Helppiä

Mun äidille tuodaan 3x viikossa ruoka,koska annokset ovat niin isoja,että yhdestä syö parikin kertaa.Maksaa noin 100e kk.Hinnat löytyy kaupungin nettisivuilta.Lisäksi kela maksaa eläkeläisen korotettua hoitotukea,kun avun tarve lisääntyy.155e kk,verotottomana.Ruoka on meilläpäin tuotaessa vielä syötävän lämmintä.Kaupungista haetaan myös palveluseteliä,jolla voi osta kotiapua vaikka yksityiseltä,pienituloinen saa sitä hyvin,esim.yksi puolen tunnin käynti päivittäin ja itse maksettava osuus 10e kk,eli palveluseteli korvaa jopa 95prosenttia.Hakekaa rohkeasti apua,vanhukset ei monestikkaan ymmärrä enää rahan päälle,ja eivät uskalla käyttää sitä,kun luulevat ettei rahat riitä!

• aattelin vaan

Rohkeasti kysymään vanhustyön palveluvastaavalta, mitä apuja olisi saatavissa ja mihin hintaan.
      Vanhukset ei tahdo hennoa käyttää rahojaan omaan hyvinvointiinsa, vaan niitä säilötään pahanpäivän varalle ja (mikä pahinta) perinnöksi.
      Jos äitisi tilaa ruoan kotiin, säästyy kaupassakäyntikuluissa ja ostosten hinnassa ja saa edes joskus lämpimän ruoan (meilläpäin tuodaan ruoka muistaakseni 65-70 asteisena).

• moi moi

Sull aei siis ole perintojä odoteltavissa? Okay, ei juuri ole meiläkään joiden vanhukset maksaa ylihintaan olemattomista palveluista. Nimimerkille aattelin vaan. Ihme, jod joidenkin mieelstä sellainen normali asia kuin vanhusten perinnöt omille omaisille on russutuksen aihe. Mä en sun isoäitis rahoja kärky.

• aattelin vaan
        moi moi kirjoitti:

Sull aei siis ole perintojä odoteltavissa? Okay, ei juuri ole meiläkään joiden vanhukset maksaa ylihintaan olemattomista palveluista. Nimimerkille aattelin vaan. Ihme, jod joidenkin mieelstä sellainen normali asia kuin vanhusten perinnöt omille omaisille on russutuksen aihe. Mä en sun isoäitis rahoja kärky.

Isoäitini on ollut autuaammilla metsästysmailla iät ja ajat. Oma äitini vielä kitkuttelee ja ihan omakohtaisesti olen huomannut ja kuullutkin hänen säästävän meille perintöjä. Olen kyllä kannustanut käyttämään omaan hyvinvointiinsa omat roposensa ja eihän sitä tiedä mitä palveluita ja millä hinnalla vielä joutuu ostamaankin. Todellisuudessa en aijo mitään perintöjä ottaa jos sattuisi jäämään. Järjestäköön omat aikuiset lapseni asian.

• jaah,
        aattelin vaan kirjoitti:

Isoäitini on ollut autuaammilla metsästysmailla iät ja ajat. Oma äitini vielä kitkuttelee ja ihan omakohtaisesti olen huomannut ja kuullutkin hänen säästävän meille perintöjä. Olen kyllä kannustanut käyttämään omaan hyvinvointiinsa omat roposensa ja eihän sitä tiedä mitä palveluita ja millä hinnalla vielä joutuu ostamaankin. Todellisuudessa en aijo mitään perintöjä ottaa jos sattuisi jäämään. Järjestäköön omat aikuiset lapseni asian.

Häiritsee toi ahne ajattelu, kun tässä lama- Suomessa on alettu lässyttää ahneina vanhuksilla muka olevan kauhesti ylimääräistä rahaa... Edes Hesaria en pysty enää lukemaan, kun siellä lässytetään yleistyylinä, että kuinka ihanaa on muka, kun vanhukset voivat työllistää yrittäjiä, kun muka kaikki vanhukset Suomessa ovat niin rikkaita. Minä ainakaan jos olisin jonkun vanhuksen omaishoitaja, en tasan tarkkaan mitään vitun palveluseteleitä miltään yrittäjiltä ostaisi, että vai jotakin koulukeittiötyyppisiä kumiperunoita muovirasiassa vai ylihintaan toimitettuna minkään ihmisen ruoaksi.

Ja en usko, että täällä mistään rahasta kukaan asiallinen keskustelee tällasilla palstoilla yhtään mitään. Mulla ainakin on yks periaate, ja se periaate on se, että rahaasioista en nettipalstoilla ikinä keskustele.

Ei vanhoilla ihmisillä tässä maassa ole yhtään sen enempää rahaa kuin muillakaan. Niillä on tosin se ero nuorempiin verrattuna monilla, että ne on maksaneet aika v*tusti veroja työikäisinä olllessaan, mistä syystä esimerkiksi vanhusten palveluiden pitäisi olla, tyyliin, puolta halvempia jos tämä olisi mikään sivistysvaltio. On törkeää mielestäni, että sitten kun ne vanhat alkavat tarvita yhteiskunnaltakin jotakin takaisinkin päin maksamilleen veroille, niin tää valtio yrittää rahastaa ikäihmisillä. Ja ällöän yksityistämistä. Monikohan niistäkin yksityisyrittäjistä oikeasti edes oman firmansa on omilla rahoillaan saanut pyörimään, jotka vanhusten hoidon alalla huseeraa, varmaan siihenkin ensin tarvinneet niiden vanhusten välillisesti veroista maksamaa "yritystukea"...

• kfhfkghfuggh

Mikä vitun "palveluvastaava"? En tiedä mitään vanhustenhoidosta, kun en ole koskaan niiden asioiden kanssa joutunut painimaan, mutta onks tässä yhteiskunnassa siis palkollisina tyyppejä, joiden työnkuva on miettiä vanhusten raha-asioita, jos muka pitää joltakin tittelimaakarilta vanhusten omaisten sellaistakin kysyä, että mitä sopisi vanhuksensa syödäkin? Ja millähän tittelillä, onko koulutus merkonomi vai joku lähihoitaja niillä? Missä vaiheessa tässä yhteiskunnassa vanhustenhoidostakin tehtiin byrokratiahimmeli? Kuitenkin on aina vain omaisten vastuulla se todellinen vanhustenhoitaminen... Ei ne rasioissa kumiperunoita tän maan vanhuksille toimittavat "yrittäjätkään" paskan vertaa piittaa niistä vanhuksista... Taannoinhan oli lehdessä juttu sellaisestakin, kuinka jollakin vanhuksella oli tyyliin kolmen viikon ruokarasiat lojunut eteisessä. Ja niille "yrittäjille" veronmaksajat sitten maksaa yritystukia, yök.

Kuule. Omaisistaan välittävät vanhukset saa tässä maassa Suomi lämpimän ruoan ihan ja ainoastaan siten, että omaiset sen laittaa. Käsitykseni mukaan ainakaan kunnallisessa kotihoidossa ei edes kalaa viitsitä paistaa, vaikka vanhusten omaiset olisi tuoretta ruokaa kaappiin ostaneet kaapit täyteen. Kiirettänsä inisevät, mutta ymmärtäähän sen, että jos työnkuva on vain kyyläillä ja kirjailla tietoja sellaisen yläportaalla istuvan lääkärin ja kaikenmaailman "palveluvastaavien" huojentamiseksi, jotka tapaa vanhuksen ehkä kerran kolmessa vuodessa, niin varmaan aika hyörinähän siinä on. Ja tittelimaakarit on innokkaina: kuulemma sairaanhoitajatkin on nykyisin innokkaita vain helposta työstä, eikä ne halua mitään vanhusten kakkapyllyjä pestä. Tää maa -Suomi on mennyt suohon siinä, että kun alettiin yli viiskytprosenttia väestä korkeakouluttaa. Sen takia kaikille nuorille akateemisillekaan ei ole enää välttämättä töitä tai ainakaan pysyviä työpaikkoja, niille jotka todella on älykkyyttään vuosia raataneet korkeakouluissa.

Sellasen tittelin kuin " vanhustenhoidon palveluvastaava" vois lakkauttaa, jos nyt oikein poleemisesti sanois...Narsistit tietysti loukkaantuu tästäkin kirjoituksesta, mutta en todellakaan ole nimellä tai henkilöille kirjoitellut netissä.

• aattelin vaan
        jaah, kirjoitti:

Häiritsee toi ahne ajattelu, kun tässä lama- Suomessa on alettu lässyttää ahneina vanhuksilla muka olevan kauhesti ylimääräistä rahaa... Edes Hesaria en pysty enää lukemaan, kun siellä lässytetään yleistyylinä, että kuinka ihanaa on muka, kun vanhukset voivat työllistää yrittäjiä, kun muka kaikki vanhukset Suomessa ovat niin rikkaita. Minä ainakaan jos olisin jonkun vanhuksen omaishoitaja, en tasan tarkkaan mitään vitun palveluseteleitä miltään yrittäjiltä ostaisi, että vai jotakin koulukeittiötyyppisiä kumiperunoita muovirasiassa vai ylihintaan toimitettuna minkään ihmisen ruoaksi.

Ja en usko, että täällä mistään rahasta kukaan asiallinen keskustelee tällasilla palstoilla yhtään mitään. Mulla ainakin on yks periaate, ja se periaate on se, että rahaasioista en nettipalstoilla ikinä keskustele.

Ei vanhoilla ihmisillä tässä maassa ole yhtään sen enempää rahaa kuin muillakaan. Niillä on tosin se ero nuorempiin verrattuna monilla, että ne on maksaneet aika v*tusti veroja työikäisinä olllessaan, mistä syystä esimerkiksi vanhusten palveluiden pitäisi olla, tyyliin, puolta halvempia jos tämä olisi mikään sivistysvaltio. On törkeää mielestäni, että sitten kun ne vanhat alkavat tarvita yhteiskunnaltakin jotakin takaisinkin päin maksamilleen veroille, niin tää valtio yrittää rahastaa ikäihmisillä. Ja ällöän yksityistämistä. Monikohan niistäkin yksityisyrittäjistä oikeasti edes oman firmansa on omilla rahoillaan saanut pyörimään, jotka vanhusten hoidon alalla huseeraa, varmaan siihenkin ensin tarvinneet niiden vanhusten välillisesti veroista maksamaa "yritystukea"...

Harva vanhus maksaa varmaan edes puolia oikeista kustannuksista, ettei siitä kannata urputtaa. Sitähän nämä setelit, hoitomaksukatot ym. justiin on. Ei silti, siitä huolimatta eläminen on kallista.
        Tiedän useita vanhuksia kun eivät henno asuntoaan lämmittää tai ruokaa ostella, puhumattakaan muista palveluista. Pitää säästää pojille ja pojan pojalle. Joka eläkkeestä pitää määrätyn verran jäädä säästöön, vaikka itse näkisi nälkää.
        Surullista.
        Hyvä jos pystyt omaisesi hoitamaan ilman yhteiskunnan tukea. En tarkoita että saisit siitä kirkkaamman kruunun, ihan suon sinulle samat oikeudet kuin muillekin. Eteen voi vaan kertakaikkisesti tulla vaikka mitä, jota et vielä tässä vaiheessa arvaakaan.

• aattelin vaan
        kfhfkghfuggh kirjoitti:

Mikä vitun "palveluvastaava"? En tiedä mitään vanhustenhoidosta, kun en ole koskaan niiden asioiden kanssa joutunut painimaan, mutta onks tässä yhteiskunnassa siis palkollisina tyyppejä, joiden työnkuva on miettiä vanhusten raha-asioita, jos muka pitää joltakin tittelimaakarilta vanhusten omaisten sellaistakin kysyä, että mitä sopisi vanhuksensa syödäkin? Ja millähän tittelillä, onko koulutus merkonomi vai joku lähihoitaja niillä? Missä vaiheessa tässä yhteiskunnassa vanhustenhoidostakin tehtiin byrokratiahimmeli? Kuitenkin on aina vain omaisten vastuulla se todellinen vanhustenhoitaminen... Ei ne rasioissa kumiperunoita tän maan vanhuksille toimittavat "yrittäjätkään" paskan vertaa piittaa niistä vanhuksista... Taannoinhan oli lehdessä juttu sellaisestakin, kuinka jollakin vanhuksella oli tyyliin kolmen viikon ruokarasiat lojunut eteisessä. Ja niille "yrittäjille" veronmaksajat sitten maksaa yritystukia, yök.

Kuule. Omaisistaan välittävät vanhukset saa tässä maassa Suomi lämpimän ruoan ihan ja ainoastaan siten, että omaiset sen laittaa. Käsitykseni mukaan ainakaan kunnallisessa kotihoidossa ei edes kalaa viitsitä paistaa, vaikka vanhusten omaiset olisi tuoretta ruokaa kaappiin ostaneet kaapit täyteen. Kiirettänsä inisevät, mutta ymmärtäähän sen, että jos työnkuva on vain kyyläillä ja kirjailla tietoja sellaisen yläportaalla istuvan lääkärin ja kaikenmaailman "palveluvastaavien" huojentamiseksi, jotka tapaa vanhuksen ehkä kerran kolmessa vuodessa, niin varmaan aika hyörinähän siinä on. Ja tittelimaakarit on innokkaina: kuulemma sairaanhoitajatkin on nykyisin innokkaita vain helposta työstä, eikä ne halua mitään vanhusten kakkapyllyjä pestä. Tää maa -Suomi on mennyt suohon siinä, että kun alettiin yli viiskytprosenttia väestä korkeakouluttaa. Sen takia kaikille nuorille akateemisillekaan ei ole enää välttämättä töitä tai ainakaan pysyviä työpaikkoja, niille jotka todella on älykkyyttään vuosia raataneet korkeakouluissa.

Sellasen tittelin kuin " vanhustenhoidon palveluvastaava" vois lakkauttaa, jos nyt oikein poleemisesti sanois...Narsistit tietysti loukkaantuu tästäkin kirjoituksesta, mutta en todellakaan ole nimellä tai henkilöille kirjoitellut netissä.

Palveluvastaava on kyllä ihan sen alansa ammattilainen. Hän järjestelee palveluita vanhuksille. Käy vanhuksen luona kartoittamassa tilannetta, neuvottelee vanhuksen, omaisten, lääkärin, fysioterapian ym. kanssa. Hällä oikeestaan pitäisi olla hallussa tää palvelutarjonta.( Ei kuitenkaan käy vanhuksen aamupuuroja keittelemässä tai kakkapyllyjä pesemässä).
        Palveluvastaava kartoittaa tilannetta mitä kukin vanhus tarvitsee. Kotihoito, muistihoitaja, yksityiset palveluntarjoajat, kerhotoiminnasta vastaavat, kyydityspalvelu, ateriapalvelu, apuvälinekeskus ja lukematon määrä muita toimijoita hoitavat oman leiviskänsä sen mukaan, mitä on palveluvastaavan kanssa arvioitu.
        Maksupuoli sitten katsotaan vanhuksen tulojen ja tarpeiden mukaan.

• klopåäö
        aattelin vaan kirjoitti:

Palveluvastaava on kyllä ihan sen alansa ammattilainen. Hän järjestelee palveluita vanhuksille. Käy vanhuksen luona kartoittamassa tilannetta, neuvottelee vanhuksen, omaisten, lääkärin, fysioterapian ym. kanssa. Hällä oikeestaan pitäisi olla hallussa tää palvelutarjonta.( Ei kuitenkaan käy vanhuksen aamupuuroja keittelemässä tai kakkapyllyjä pesemässä).
        Palveluvastaava kartoittaa tilannetta mitä kukin vanhus tarvitsee. Kotihoito, muistihoitaja, yksityiset palveluntarjoajat, kerhotoiminnasta vastaavat, kyydityspalvelu, ateriapalvelu, apuvälinekeskus ja lukematon määrä muita toimijoita hoitavat oman leiviskänsä sen mukaan, mitä on palveluvastaavan kanssa arvioitu.
        Maksupuoli sitten katsotaan vanhuksen tulojen ja tarpeiden mukaan.

Niinpä, nuoret ja viisaat kartoittavat, mitä vanhus tarvitsee. Kysytäänkö vanhukselta jotain?

Jospa nämä vanhukset saisivat kerran itse sanoa, mitä he tarvitsevat! Ja oi, jospa he vielä saisivat sen, mitä tarvitsevat!

• niin,
        klopåäö kirjoitti:

Niinpä, nuoret ja viisaat kartoittavat, mitä vanhus tarvitsee. Kysytäänkö vanhukselta jotain?

Jospa nämä vanhukset saisivat kerran itse sanoa, mitä he tarvitsevat! Ja oi, jospa he vielä saisivat sen, mitä tarvitsevat!

Todella hyvin sanottu, aivan: nuoret kolmi-ja nelikymppiset järjestelee ikäihmisten palveluita ja siltä tosiaan vaikuttaa, että vanhuksilta ei paljoa kysellä, joskin sellaisilta tuskin edes pystyy kysymään, jotka ovat niin huonokuntoisia että eivät kodeissaan pärjäisi ja joita silti huolestuneiden omaisten toiveiden vastaisesti kotonaan omaisavun varassa pidetään... Mä muuten olen alle nelikymppinen, että ihan siitä tää mun kritiikki kumpuaa.

Ja nimimerkki aattelin vain näsäviisasteli mulle nyt turhaan. Luultavasti hän ei ymmärrä, että minä ja hän ollaan kirjoittajia aivan eri tasolla tai siis näkökulman osalta ja että minä tarkoitin kritisoida TITTELIÄ "vanhustenhoidon palveluvastaava", enkä mitään sellaista ihmistä joka sellaista työtä tekee. Kyllähän niitä kaiken maailman "vastaavia" on vaikka mitä vanhustenhoidossa, mutta outoa on se, että varmaan jos jotain kysyisi, kukaan ei tiedä mitään, vaan yksi kehotaisi soittamaan toiselle ja toinen kolmannelle. Ja aivan varmasti vanhustyön palveluvastaava ei ole pesemässä vanhusten kakkapyllyjä tai tekemässä hoitotyötä, sellaiset kun istuvat toimistoissa ja siellähän tietysti asiat aina parhaiten tiedetään. Yhtään kritisoimatta sinänsä, kun kyllähän varmaan Suomessakin yritetään vanhuksille palveluita järjestää.

Niin. Vanhuksilta voisi kysyä niitä tarpeita, että mitä he ehkä tarvitsevat. Varmaan aika moni yksinäinen ja monisairas vanhus ainakin asuisi mieluuummin muualla, kuin kodeissansa tai jossakin ylihinnoitelluissa yksityisen sektorin "hoivakotivuokrataloissa".

En paljoa vanhustenhoidon asioista tiedä, mutta sen tiedän, että tosta 1990-luvulta eteenpäin on valtava määrä uusia titteleitä perustettu vanhustenhoidon alalle, ne tittelit tosin eivät tuo niille iäkkäille vanhuksille sitä lämmmintä ateriaa pöytään tai mitään muuta, mutta aika kovapalkkaiset virat monille hoitohenkilöstön edustajille.

En voi mitään asialle, että jos ei ymmärretä mun kirjoittavan vilpittömästä huolesta Suomen vanhusväestön puolesta. Vaikka mikä lama tässä maassa on, ei silti ole ihmisarvoista, että yhteiskunta säästää iäkkäiden palveluista.

• aattelin vaan
        niin, kirjoitti:

Todella hyvin sanottu, aivan: nuoret kolmi-ja nelikymppiset järjestelee ikäihmisten palveluita ja siltä tosiaan vaikuttaa, että vanhuksilta ei paljoa kysellä, joskin sellaisilta tuskin edes pystyy kysymään, jotka ovat niin huonokuntoisia että eivät kodeissaan pärjäisi ja joita silti huolestuneiden omaisten toiveiden vastaisesti kotonaan omaisavun varassa pidetään... Mä muuten olen alle nelikymppinen, että ihan siitä tää mun kritiikki kumpuaa.

Ja nimimerkki aattelin vain näsäviisasteli mulle nyt turhaan. Luultavasti hän ei ymmärrä, että minä ja hän ollaan kirjoittajia aivan eri tasolla tai siis näkökulman osalta ja että minä tarkoitin kritisoida TITTELIÄ "vanhustenhoidon palveluvastaava", enkä mitään sellaista ihmistä joka sellaista työtä tekee. Kyllähän niitä kaiken maailman "vastaavia" on vaikka mitä vanhustenhoidossa, mutta outoa on se, että varmaan jos jotain kysyisi, kukaan ei tiedä mitään, vaan yksi kehotaisi soittamaan toiselle ja toinen kolmannelle. Ja aivan varmasti vanhustyön palveluvastaava ei ole pesemässä vanhusten kakkapyllyjä tai tekemässä hoitotyötä, sellaiset kun istuvat toimistoissa ja siellähän tietysti asiat aina parhaiten tiedetään. Yhtään kritisoimatta sinänsä, kun kyllähän varmaan Suomessakin yritetään vanhuksille palveluita järjestää.

Niin. Vanhuksilta voisi kysyä niitä tarpeita, että mitä he ehkä tarvitsevat. Varmaan aika moni yksinäinen ja monisairas vanhus ainakin asuisi mieluuummin muualla, kuin kodeissansa tai jossakin ylihinnoitelluissa yksityisen sektorin "hoivakotivuokrataloissa".

En paljoa vanhustenhoidon asioista tiedä, mutta sen tiedän, että tosta 1990-luvulta eteenpäin on valtava määrä uusia titteleitä perustettu vanhustenhoidon alalle, ne tittelit tosin eivät tuo niille iäkkäille vanhuksille sitä lämmmintä ateriaa pöytään tai mitään muuta, mutta aika kovapalkkaiset virat monille hoitohenkilöstön edustajille.

En voi mitään asialle, että jos ei ymmärretä mun kirjoittavan vilpittömästä huolesta Suomen vanhusväestön puolesta. Vaikka mikä lama tässä maassa on, ei silti ole ihmisarvoista, että yhteiskunta säästää iäkkäiden palveluista.

Meidän kunnassa ainakin asiat on niin hyvin, että palveluohjaaja on hyvin perillä kaikista alan asioista. Harmi, jos siellä kehä kolmosen siäpuolella asiat huonosti.

• pookiiujhhggtv
        moi moi kirjoitti:

Palvelut on pieniä, koska hoitajia palkataan asiakkaisiin nähden paljon. Apua kyllä saa. Ja hoitajan voi palkata myös yksityisesti. Vaikka ruoka on teollista siinä on vähemmän mm. suolaa ja sitä saa myös ruokavalio-tilauksina. Esim. sappi ja kihti-ruuat.

Ja huono hoito kuuluu palveluvastaavan tietää.

• häiritsevää

Häiritsee todella mitä täällä jotkut kirjoittelee viestiensä nimimerkkikenttiin ja tekis mieli kysyä tän foorumin omistajiilta, että onko hauskakin foorumi omasta mielestään... Tosin varmaan jos yhteiskunnassa lähtis kyselemään, että miksi Suomi24- foorumi on vihakirjoittelufoorumi, ne inisis vaan muka yksittäisten kirjoittajien vastuista, vaikka ei taida olla ihan asiallinen foorumi, kun ilmiselvää vihakirjoittelua ei täältä poistatella...

Puhun niistä, jotka näille palstoille laatii aloituksia. Itse en osais vihakirjoituksiin kirjoitella asiallisesti.

• apuliini

Ilman muuta voi äitisi saada ruokapalvelun samoin siivous-ja pesijäpalvlun,elikkä hoitaja käy auttamassa pesulla käynnissä jos tarvitsee.Nämä kaikki eriteltyjä maksuja,mutta jos ei eläke riitä on äidilläsi oikeus toimeentulotukeen eläkkeen lisäksi.Ei tarvitse jäädä ilman apua,sitä varten ne on olemassa.Tsemppiä ja hyvää vuoden jatkoa teille molemmille.

• kyssää..

Minnes muuten se jokukin mulkvisti on kadonnut tältä vanhustenhoitoaiheen palstalta, joka mulle tässä muutama päivä sitten, kun ensimmäistä kertaa kuukauteen kirjoitin mitään internetiin, kertoi vuoden nauraneensa "hoitajakavereidensa kanssa" sille asialle, että mä nimetön kirjoitan Suomi24-keskustelupalstalle netti? Onkohan paskiainen somessa, siellä naureskelemassa mulle ja muille, joille nettihäiriköt on laatineet feikiprofiileja vaiko miten.. Menin tolaltani, että joku hullu vainoaa minua jolla ei ole missään netissä mitään profiilia... Kysyn vaan. Luulis, että jotkut asiat olisi pyhiä, että ihmisten asioita netissä vääristelevät jättäis edes vanhustenhoitoaiheen tällaset nimettömät vertaispalstat rauhaan...

• ehheheh

Täällähän minä taasnaureskelen. Ottaako päähän, hakkaako pumppu, kuuluuko ääniä? =) =D

• voi päivää..
        ehheheh kirjoitti:

Täällähän minä taasnaureskelen. Ottaako päähän, hakkaako pumppu, kuuluuko ääniä? =) =D

Voi raukkaa... Mikähän sellasen paran elämä mahtaa olla, jonka harrastus on pilkata itselleen tuntematonta nimettömänä netissä... Jos sä oikein aktiivisesti mulle naureskelet,. niin pitäisi sitten olla pokkaa kertoa mikä olet. Minulle olet tuntematon nimetön naamaton, ja ikinä en ole yhdenkään henkilön kanssa keskustellut Suomi24:ssa. Ette suuremmin itseänne esittele. Jos sä oikeesti siis jotenkin teknisesti riekut mun kimpussa, eipä ole kovin kunniallista. Tosin varmaan, voin uskoa, että psykologisesti varmaan tollaseen nettikiusaamiseen voi jäädä koukkuun, kun huomaa, että joku loukkaantuu sanomisista ja ihan aiheesta, mutta voisi sitten kysyä sellaisten mielenterveyden perään...

Tietysti voi olla niinkin,että sä olet siinä nyt vähän itse ns. pihalla psyykeltäsi. Kerropas itsestäsi, miksi käyt aiheen vanhustenhoito-palstalla, kun mitään sanottavaa sinulla ei näemmä aiheeseen ole...

• jfhdjfhfugih
        ehheheh kirjoitti:

Minua ärsytttää vaan se, että en pääse itse samalla tyylillä haukkumaan kuin sä tässä julkisella palstalla haukut minua, kun en ole nettifoorumeiden jäsen. Ai vittu mä olisikin hyvä haukkuja, aivan varmasti idiootit haukkuisin suohon... Yleensä on yläastetasoisten tyyli väittää skitsofeenikoksi vaiatonta ihmistä, mutta sun haukujen perusteella kun mun tekstiin sen kohdsitat, se on kymmenen kertaa pahempi solvaus kun kirjoitat nimettömästä väitettä.

• Kaikkiakanssa

Ei saa sairaalle nauraa :-o

• noh,

Mitäs sairasta siinä on, että pitää sairaina ja vihamielisinä tänne Suomi24- palstoille laadittuja keskustelunaloituksia? Sairasta on se, että ihan oikeasti vaikka tilanne reaalisesti on se, että mä kirjoitan tässä nimettömällä Suomi24-keskustelupalstalla ihan mikä on ihan normaalia, niin täällä jotkut nettikirjoittelijat naureskelee sille asialle ja oikein vielä ovat mua joka en ole tänne koskaan edes rekisteröityä nimimerkkiä luonut enkä profiilia ( tää olisi ehkä melkein viimeinen foorumi, minne menisin henkilöäni esittelemään), ovat ilmoittaneet kyyläävänsä mun kirjoituksia, vaikka melkein joka viestiini vaihdan nimimerkkiä jotka mulla siis eivät ole rekisteröityjä ikinä.

Kyllä täällä joku outo on, on käynyt selväksi, että joku pelottelija vihaa minua, ei kivaa., tai ainakin systemaattisesti kirjoitteee vihaviestejä aina juuri mun kommentteihin. Ja kun en minä eikä kukaan minun tuntemani ole sitä valintaa itse koskaan tehnyt, että olis tänne tullut henkilöllä kirjoittelemaan, on törkeää suurin osa kommenteista mitä täällä saan osakseni. Ties millaista kuvaa nettikiusaaja minusta yrittää levittää.

Joo päästään vialla pitäisi olla, jos jotenkin naurattaisi tän Suomi24- foorumin keskustelunaloitukset. Voisko olla niin, että ne aloitusten vihatekstit eivät näy kaikille, mitä mä näen?

Joo: sairaaksi ei saa netissä leimata mitään henkilöitä. Se on laitonta, jos naureskelu on jonkun feikkinikeillä leimaamista mielenterveysongelmaiseksi tai sitä sälää...

• Näinsemenee

Lahjoittaa ajoissa varat pois ja vanhusten kotihoito toimii on varaa tai ei. Yli menevän korvaa sosiaalitoimi. Kaikki palvelut vain kotiin. Kotona asumista tuetaan.

• hipih

Helsinki hinnasto ( vähän vanha kylläkin) 1.4.2012
      esim.henkilö joka

Yksin asuva, jonka bruttotulot ovat
      850 euroa kuukaudessa ja joka saa apua
      korkeintaan 5 tuntia kuukaudessa
      (noin 1 tunti viikossa).
      Kuukausimaksu. Bruttotuloista vähennetään ensin
      ns. maksuttomuuden yläraja eli 528,00 euroa. Jäljelle
      jäävistä tuloista maksu on 2,5 % eli 8,05 euroa/kk.
      Tuloina ei kuitenkaan oteta huomioon mm. asumistukea
      eikä hoitotukea

Asiakasmaksut kuukaudessa
      Kotihoitomaksu 8,05
      Turvapuhelin 0
      Saunapalvelu (2 x 12,30 euroa) 24,60
      Kauppapalvelu (4 x 5,50 euroa) 22,00
      Aterioiden kuljetusmaksu
      5 kuljetuskertaa viikossa (= 20 kertaa) 38,00
      Lääkejakelumaksut 0
      Siivous 2 tuntia/kk 10,00
      Yhteensä 102,65 euroa/kk
      Lisäksi ateriat kuukauden jokaiselle
      päivälle ateriapalvelun tuottajalle
      (30 x 6,00 euroa) 180,00
      Yhteensä 282,65 euroa/kk

• Ruokaa

Meilläpäin maksaa vähän yli 7e ateria,saa itse päättää monenako päivänä ottaa,meille tulee joka toinen päivä,kk lasku on alle sata euroa.Yhdestä ateriasta syö kahtena päivänä.

• tietoinen12

Kyllä Helsinki ainakin meidän vanhuksilla käy kerran päivässä. Katsokaa Menumat ruoka-automaattia netistä, hyvä keksintö. Tietysti pitää pysytyä itse lämmittämään. Meidän vanhuksilla käy ma-pe 30 min päivässä tarkistamassa lääkkeet ja katsomassa, että pariskunta syö. Ruokailu on jäänyt välillä väliin ja kunto huonontunut, nyt menee paremmin. Apua saa, kun hoitaa asiat ja on asiallinen eikä aina V-sana joka tekstissä. En ymmärrä näitä komennetteja. On myös paljon ihmisiä, jotka eivät ole mihinkään tyytyväisiä.Omat lapset voivat myös hommata ykstyistä apua ja saavat näistä palveluista verovähennykset.

• Maalaismuija

Ei ole menumatteja täällä maalla,eikä mikroakaan...eikä ymmärrä ottaa sitä ruokaa,ei muista jos sitä ei eteen laiteta!

• Huhuuh

Raumalta raahataan sivukyliin, niihinkin joissa joskus oli loistoruoka.Se on mösääntynyttä muussia joka seisoo tunteja ja lämmitetäänkö koskaan. Maksaa mahdottomasti kun on niin pahaa, ettei vanhus sitä syö. Joku postiauto kalliilla hinnalla kuljettaa. Mikä laitos ja ryhmäkoti sellainen, jossa ei edes emäntää ole. Emännätön kotikin on ihan olematon.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      361
      2853
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1559
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1088
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      1007
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      978
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      943
    8. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      918
    9. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      908
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      849
    Aihe