Hyvitys avoerossa

Tietoa kaipaava

Onko kellään tietoa miten pitäisi selvitellä. Ostin talon kesällä omiin nimiini. Avopuolisoni muutti asumaan. Hän remontoi asuntoa omana aikana omana työnä ja itse olen ostanut rakennustarvikkeet asuntoon ja maksanut talon lainat ym. kulut. Toinen ei ole osallistunut niihin. Hänelle olen antanut rahaa ja maksanut hänen laskujaan.
Nyt on avomieheni lähdössä pois. Mitä hänelle pitäisi hyvittää?

7

307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei mitään

      Ei niille yleensä hyvitetä mitään.

    • mek

      Avoliittolain mukaan pitää asua ainakin 5v yhdessä tai olla yhteinen lapsi mutta jos jotain vuoden verran olette yhdessä asuneet sinun omistamassa talossa niin ei oikeuta mihinkään. Se joka haluaa hyvitystä pitää näyttää toteen että toisen omaisuus on karttunut yhteiselämän aikana.

      • >>Avoliittolain mukaan pitää asua ainakin 5v yhdessä tai olla yhteinen lapsi mutta jos jotain vuoden verran olette yhdessä asuneet sinun omistamassa talossa niin ei oikeuta mihinkään.


    • Välttyy paljolta pah

      Yksi tärkeä pointti. Säilyttäkää kaikki todisteet ja tositteet, vain niillä voitte näyttää toteen, että olette itse kaiken maksaneet.
      Jos maksatte avopuolison tilille varoja, jotta hän voi tehdä jonkin ostoksen taloon tai muuhun asiaan.
      Joku ketale voi keksiä juoksuttaa rahanne hänen kauttaan, jotta hän saa kuitit ostoksista ja onkin sitten vaatimassa rahoja erotilanteessa.

      Nämä ovat hyvin kalliita oikeusasioita joten olisi syytä ajatella näitä juttuja eli talousasiat täysin erillään. Yhteistä raha taloutta on vain asumisen ja elämisen kulut ja niille oma tilinsä ja sinne kumpikin laittaa osansa, silloin on selvä peli.

      Tämä ketale peli on aika yleistä, joten ei koskaan varoja yhteen.

      Jos joku vaatii, silloin pitäisi kyllä soida isojen kellojen, että asialla on susi.

      Vaikka siellä makuukamarissa menee kuinka hyvin, ei koskaan varoja yhteen.

    • otaopiks

      Mitä pitäisi hyvittää? En minä näe mitään hyvitettävää. Jaa, no ehkä miehen pitäisi maksaa asumisestaan? Vai kenen tässä nyt pitäisi maksaa ja mistä?

      Jotenkin kummallisia ovat nämä avosuhteet. Niissä kaikki lasketaan rahassa. Kuka maksaa, mitä maksaa jne.

      Yhdessä asumisenne näyttää olleen lyhyt, puoli vuotta. Mitäpä tuosta enää hyvittämään. Kumpikin nuolee haavansa, jos niitä tuli. Ja elämä jatkuu.

      Seuraavan miehen kun otat kanssasi asumaan taloosi, tee kirjallinen sopimus kummankin oikeuksista ja velvollisuuksista. Erityisesti tärkeä on sopia siitä, miten suhde aikanaan puretaan. Sillä kaikki suhteet päättyvät aikanaan joko järjestettyyn eroon tai toisen kuolemaan.

    • Riitojen välttäminen

      Presidentti on vahvistanut laina 2011. Liitän linkin josta voi ko. asiaa lukea tarkemmin.
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Avoliitto

      Oikeastaan laki koskee yli 5 vuotta kestäneitä avoliittoja ja niissä sitten onkin porsaanreikää ihan tarpeeksi jos toisella on metkut ollut mielessä jo alusta saakka.

      Paras keino pitää asiat hallinnassaan, on aina kaikki rahatoiminta kulkea oman tilin kautta. Avopuolison tilille ei pidä koskaan laittaa varojaan. Kodin yhteisiin menoihin yhteisen tilin avaaminen, johon kumpikin laittaa osuutensa on selkeä ja hyvä, silloin kun se toimii.
      Paljon on niitäkin, jotka käyttävät tätäkin väärin eli nostavat varat omiin menoihinsa ja kun pitäisi hoitaa yhteisiä asioita, ei tilillä olekaan varoja.
      Tähän ei auta muu kuin saada puoliso laittamaan osuutensa sen tililel, joka sitten hoitaa asiat ja hänelle ei pidä jäädä minkäänlaista oikeutta köyttää tiliä.

      Oli paljon tapauksia, joissa oli esim, yhteinen asuntolaina, mutta toinen ei koskaan maksanut osuuttaan. Tästä että joutuu maksamaan itse kokonaan lainan on syytä jäädä merkintä ja kuitti ottaa talteen, sillä erossa voi toteen näyttää maksamansa ja näin saada takaisin jaettaessa omaisuutta.

      Periaatteessa avoliitossa tapahtuu oikeus paremmin kuin avioliitossa, jossa avio-oikeudella toinen voi viedä toisen perintönä saamatkin asiat. Avioliitossa pitäisi aina laatia avioehto.
      Vaikka nyt molemmat ovat tyhjätaskuja ja avioehdolla ei ole merkitystä, on sillä merkitys jos toinen esim saa perinnön. Ei varmasti ole tarkoitus että perintö menee erossa sitten ihan muualle.

      Käteinen raha on asia, joka on vaikea valvottava asia. Mieluusti sinne kotiin ostaa asioita, maksaa vaikka yhteisen kodin lainaa, joten on hirveän tärkeää, että olisi se testamentti ja avioehto ja kuitit maksetuista asioista talteen( muistakaa ottaa kopiot, sillä värit haalistuvat).

      Kun kuitit ja asiakirjat ovat kunnossa, ei kukaan voi riidellä asioista. Paljon helpompi, kun ei lakimiehille tarvitse maksaa ja käydä vuosien tappelua, joka lisäksi jättää varsin kaunaiset välit lopuksi ikää.

      • silläviisiin

        Itse omistan lähes kaiken, kiinteistön ja suurimman osan irtainta. Remontit olen tehnyt tai teettänyt itse omin varoin. Avopuoliso omistaa lähinnä auton, peräkärryn, työkaluja ym. Molemmat maksaa omat laskunsa ja minä lähinnä kaikki asumisen kulut. Ruokaa ostetaan suunnilleen puoliksi.
        Eroa ei ole näköpiirissä, mutta jos näin sattuisi käymään tai kuolemantapaus, olettaisin ettei minun tai rintaperilliseni tarvitsisi maksaa mitään tasinkoja. Olen kuitenkin ajatellut että pitäisi ruveta säilyttelemään kuitteja kaiken varalle. Maksan tosin kaikki kortilla, joten tiliotteessa kyllä näkyisi jos vaan pengotaan tarpeeksi pitkään. Myös ehkä perilliselle jokin kirjallinen ohje tai selostus voisi olla paikallaan.
        Vapaaehtoisesti olen maksanut kulut itse suurempituloisena ja oletan että tapauksessa jossa tilanne muuttuisi (esim. vakava sairaus), avopuolisoni ottaisi kuluihin osaa. En kuitenkaan haluaisi jättää mahdollista jäämistöäni avokkini perillisille, koska olen ne itse kovalla työllä ostanut ja maksanut. Kummallakin rintaperilliset, muttei yhteisiä lapsia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2833
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2400
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1982
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1826
    6. 166
      1820
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1726
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe