Onko kukaan laskenut kummalla on halvempi lämmittää auton moottoria lohkolämmitin vai webasto?
Iso kiitos.
webasto/lohkolämmitin halvempi lämmittää
17
1570
Vastaukset
- säästö++
kaikista halvin on kun ei lämmitä ollenkaan
- Ei kannata
Webasto maksaa 1500€, niin sillä hinnalla lämmittää 30 vuotta sähköllä.
- jääkaappi ajossa
Mutta se sähkö ei lämmitä ajon aikana. Kun nykydieselissä ei lämpö riitä kovalla pakkasella varsinkaan kaupunkiajossa ja tyhjäkäynnillä niin webasto kuitenkin oltava jos ei halua palella.
- outoja höpiset
jääkaappi ajossa kirjoitti:
Mutta se sähkö ei lämmitä ajon aikana. Kun nykydieselissä ei lämpö riitä kovalla pakkasella varsinkaan kaupunkiajossa ja tyhjäkäynnillä niin webasto kuitenkin oltava jos ei halua palella.
Mulla on ainakin talvivaatteet ja penkinlämmitin, kuinka silloin voi palella?
- suhteellista...
outoja höpiset kirjoitti:
Mulla on ainakin talvivaatteet ja penkinlämmitin, kuinka silloin voi palella?
Yksi kylmäkäynnistys vie 0.3litraa eli 5pv 2 kylmäkäynnistystä maksaa viikossa 3litraa. eli kuukaudessa 12 litraa ni 6 kk, 72 litraa diesel hinta 1.30x72 llitraa=n.90e. 5 vuodessa 5x90e=450e.
Lohkolämmitin vie sähköä 0.5 kw tunnissa n. 4 senttiä tunnissa maksaa joten päivässä kaksi tuntia maksaa 8 senttiä ja viikossa 10 tuntia maksaa 40 senttiä joten kuukaudessa maksaa n. 1.60e ja 6kk n.10 e ja 5 vuodes 50e.
Webasto vie 0.6 litraa tunnissa joten viitenä päivänä viikossa n. 3 litraa.kuukaudessa 12 litraa ja vuoden aikana kuudessa kuukaudessa 72 litraa. polttoaineen keskihinta 1.30 x 72 litralla= n 90e ni viidessä vuodessa 450e.
Useissa dieseleissä itselläni myös on lisälämmitin webaston lisäksi toimii silloin kuin auto on käynnissä.Muistettava myös webastoa on käytettävä myös kesällä toimii varmemmin kun on yhtämittaista käyttöä.
Itelläni oli webasto ja on vieläkin mutta asennetutin myös lohkolämmittimen siihen rinnalle. - ei pidä paikkaansa
suhteellista... kirjoitti:
Yksi kylmäkäynnistys vie 0.3litraa eli 5pv 2 kylmäkäynnistystä maksaa viikossa 3litraa. eli kuukaudessa 12 litraa ni 6 kk, 72 litraa diesel hinta 1.30x72 llitraa=n.90e. 5 vuodessa 5x90e=450e.
Lohkolämmitin vie sähköä 0.5 kw tunnissa n. 4 senttiä tunnissa maksaa joten päivässä kaksi tuntia maksaa 8 senttiä ja viikossa 10 tuntia maksaa 40 senttiä joten kuukaudessa maksaa n. 1.60e ja 6kk n.10 e ja 5 vuodes 50e.
Webasto vie 0.6 litraa tunnissa joten viitenä päivänä viikossa n. 3 litraa.kuukaudessa 12 litraa ja vuoden aikana kuudessa kuukaudessa 72 litraa. polttoaineen keskihinta 1.30 x 72 litralla= n 90e ni viidessä vuodessa 450e.
Useissa dieseleissä itselläni myös on lisälämmitin webaston lisäksi toimii silloin kuin auto on käynnissä.Muistettava myös webastoa on käytettävä myös kesällä toimii varmemmin kun on yhtämittaista käyttöä.
Itelläni oli webasto ja on vieläkin mutta asennetutin myös lohkolämmittimen siihen rinnalle.No tuskin sinne nyt kolmea desiä käynnistyshetkellä dumpataan polttoainetta, johan siinä tulisi mäntäpistiäinen?
jotain rajaa nyt näihin juttuihin. - ohjearvo
ei pidä paikkaansa kirjoitti:
No tuskin sinne nyt kolmea desiä käynnistyshetkellä dumpataan polttoainetta, johan siinä tulisi mäntäpistiäinen?
jotain rajaa nyt näihin juttuihin.Niin lukee ohjearvoissa nuo kulutukset....
- Järki käteen
jääkaappi ajossa kirjoitti:
Mutta se sähkö ei lämmitä ajon aikana. Kun nykydieselissä ei lämpö riitä kovalla pakkasella varsinkaan kaupunkiajossa ja tyhjäkäynnillä niin webasto kuitenkin oltava jos ei halua palella.
Kuka tyhmä ostaa dieselin, vaikka niitä halvalla saakin?
- väärin laskettu
ohjearvo kirjoitti:
Niin lukee ohjearvoissa nuo kulutukset....
Juu, mutta myös lohkolämppärin jäljiltä käynnistys on "kylmäkäynnistys" ... ei se lohkolämppärikään lämmitä moottoria normaaliin 90 °C käyntilämpötilaan!
Etenkin, kun se "lohkolämppäri" on nykyään useimmiten 250-300 W tehoinen ja sijaitsee moottorin ulkopinnalla. Venttiilikansi & jäähdytysneste voi kylmällä kelillä olla vieä pakkasen puolella 2 h esilämmityksen jälkeenkin.
Jotenka "lohkolämppäriäkin" käytettäessä kulutus on käynnistyksen jälkeen suurempi ja se kulutussäästö saattaa jäädä puolikkaaseen kahvikupilliseen (VTT mittaili tätä pari vuotta sitten). Johtuen siitäkin, ettei nykymoottoreilla taida enää pitää paikkaansa edes tämä 0,3 l kun pistetään täysin kylmänä käyntiin. Ainakaan, kun toimitaa oikein eli lähdetään lähes välittömästi liikkeelle.
Essonvaarien "kone käyntiin siksi aikaa kun putsataan lumet ja raaputetaan lasit" kyllä nostaa kulutusta roimasti, tähän uppoaa tuo 0,3 l ja enemmänkin (testattu on), kun nykymoottorit lämpenee tosi hitaasti tyhmäkäynnillä (kylmä kone taitaa tymäkäynnilläkin syödä yli 1 l/h eli 10 min tyhmäkäynti vie jo 0,2 l tjsp eikä kone senkään jälkeen ole lämmin -> ekat 5 km kulutus on edelleen kova).
Tästä sitten tulee, ettei esilämmitys enää olekaan kovin pelkästään rahalla perusteltavissa. Sähkö saattaa maksaa ihan saman (sisälämppärin kanssa enemmänkin) kuin lisääntynyt PA kulutus ilman esilämmitystä. Mutta silti esilämmitys kannattaa - se parantaa turvallisuutta, kun ei ole ikkunat huurussa ja lämppäristäkin irtoaa hönkää ehkä vähän aikaisemmin.
BTW ei ne webastotkaan yleensä ihan täyteen käyntilämpöön koneita saa. Mutta niiden kulutuslisä voi oikein käytettynä olla tosi pieni - tyyliin esilämmitys vie 0,3 l, mutta koneen kulutus tippuu 0,2 l... - E220 CDI
väärin laskettu kirjoitti:
Juu, mutta myös lohkolämppärin jäljiltä käynnistys on "kylmäkäynnistys" ... ei se lohkolämppärikään lämmitä moottoria normaaliin 90 °C käyntilämpötilaan!
Etenkin, kun se "lohkolämppäri" on nykyään useimmiten 250-300 W tehoinen ja sijaitsee moottorin ulkopinnalla. Venttiilikansi & jäähdytysneste voi kylmällä kelillä olla vieä pakkasen puolella 2 h esilämmityksen jälkeenkin.
Jotenka "lohkolämppäriäkin" käytettäessä kulutus on käynnistyksen jälkeen suurempi ja se kulutussäästö saattaa jäädä puolikkaaseen kahvikupilliseen (VTT mittaili tätä pari vuotta sitten). Johtuen siitäkin, ettei nykymoottoreilla taida enää pitää paikkaansa edes tämä 0,3 l kun pistetään täysin kylmänä käyntiin. Ainakaan, kun toimitaa oikein eli lähdetään lähes välittömästi liikkeelle.
Essonvaarien "kone käyntiin siksi aikaa kun putsataan lumet ja raaputetaan lasit" kyllä nostaa kulutusta roimasti, tähän uppoaa tuo 0,3 l ja enemmänkin (testattu on), kun nykymoottorit lämpenee tosi hitaasti tyhmäkäynnillä (kylmä kone taitaa tymäkäynnilläkin syödä yli 1 l/h eli 10 min tyhmäkäynti vie jo 0,2 l tjsp eikä kone senkään jälkeen ole lämmin -> ekat 5 km kulutus on edelleen kova).
Tästä sitten tulee, ettei esilämmitys enää olekaan kovin pelkästään rahalla perusteltavissa. Sähkö saattaa maksaa ihan saman (sisälämppärin kanssa enemmänkin) kuin lisääntynyt PA kulutus ilman esilämmitystä. Mutta silti esilämmitys kannattaa - se parantaa turvallisuutta, kun ei ole ikkunat huurussa ja lämppäristäkin irtoaa hönkää ehkä vähän aikaisemmin.
BTW ei ne webastotkaan yleensä ihan täyteen käyntilämpöön koneita saa. Mutta niiden kulutuslisä voi oikein käytettynä olla tosi pieni - tyyliin esilämmitys vie 0,3 l, mutta koneen kulutus tippuu 0,2 l...Sähköinen letkulämmitin nostaa auton mittarin mukaan nesteen lämmön tunnissa pikkupakkaselta 25 asteeseen. Samassa kelissä Webasto nostaa 35 asteeseen saakka. Nämä on kysytty autolta OBD portin kautta kellotetun lämmityksen jälkeen.
Vaikutus kulutukseen on enemmän arviota, mutta kun ajaa samaa matkaa lämmittäen sähköllä lähtiessä ja Webastolla ennen paluuta, tuntuu että arviossasi Webaston pienestä kulutuserosta saattaa olla perääkin? - E220 CDI
jääkaappi ajossa kirjoitti:
Mutta se sähkö ei lämmitä ajon aikana. Kun nykydieselissä ei lämpö riitä kovalla pakkasella varsinkaan kaupunkiajossa ja tyhjäkäynnillä niin webasto kuitenkin oltava jos ei halua palella.
"Kun nykydieselissä ei lämpö riitä kovalla pakkasella"
Sulla on väärä diesel.
- @jellaan
Webastoa käyttämällä kuluu polttoainetta noin pari desiä, eli ei kovin paljon siihen hyötyyn nähden. Näitäkin on erilaisia, mutta ainakin manuaalisesti toimiva on kätevä kun ei kuitenkaan posota kokoajan, vaan silloin kun haluaa.
Lohkolämmittimellä vaatii enemmän aikaa, mutta voi olla hieman halvempaa, mutta ei nopeampaa.
Webaston hyväksi kuitenkin se, että et tarvitse sähköä. Käytä vaikka mökillä ja käyntiin kuin palmun alta kunhan on polttoainetta. Metsämiesten, retkeilijöiden ym. seikkailunhaluisten suosiossa.- sähköllä se käy
Joo. Onhan se hyvä keskellä metsää kovalla pakkasella katsoa kuinka moottori on kyllä kuumana mutta virta ei riitä käynnistykseen.
Parempi käynnistää kylmänä vähän raaemmin ja sitten vasta laittaa webasto päälle kuin kuumentaa webastolla ja sitten huomata että akku tyhjä. Tämä siis jossain keskellä korpea mihin ei halua missään nimessä jäädä. - Sähkölämmittäjä
sähköllä se käy kirjoitti:
Joo. Onhan se hyvä keskellä metsää kovalla pakkasella katsoa kuinka moottori on kyllä kuumana mutta virta ei riitä käynnistykseen.
Parempi käynnistää kylmänä vähän raaemmin ja sitten vasta laittaa webasto päälle kuin kuumentaa webastolla ja sitten huomata että akku tyhjä. Tämä siis jossain keskellä korpea mihin ei halua missään nimessä jäädä.Webasto on kallis. Vittu lämmittää kosanilla konepellin päältä, niin maalit lähtee, mutta on lämmin kone ja auto.
- E220 CDI
sähköllä se käy kirjoitti:
Joo. Onhan se hyvä keskellä metsää kovalla pakkasella katsoa kuinka moottori on kyllä kuumana mutta virta ei riitä käynnistykseen.
Parempi käynnistää kylmänä vähän raaemmin ja sitten vasta laittaa webasto päälle kuin kuumentaa webastolla ja sitten huomata että akku tyhjä. Tämä siis jossain keskellä korpea mihin ei halua missään nimessä jäädä.Entäs jos Webastoa on kielletty vetämästä akkua tyhjäksi?
- Kylmälläkin koneella
sähköllä se käy kirjoitti:
Joo. Onhan se hyvä keskellä metsää kovalla pakkasella katsoa kuinka moottori on kyllä kuumana mutta virta ei riitä käynnistykseen.
Parempi käynnistää kylmänä vähän raaemmin ja sitten vasta laittaa webasto päälle kuin kuumentaa webastolla ja sitten huomata että akku tyhjä. Tämä siis jossain keskellä korpea mihin ei halua missään nimessä jäädä.Ei se Webasto käynnisty jos akussa ei ole tarpeeksi virtaa, tällä varmistetaan sen moottorin käyntiinlähtö.
- tosi mies
http://www.sisua.net/gallery3/index.php/AH-45/Toho
on paras ja ainoa oikea metsä/pihalämmitys tapa. muut on neitien hommia.
koskaan ei ole TOHO-lämmitin jättänyt pihalle. lukotkin saa sulatettua jäästä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa653289Vaskikello osaa asiakaspalvelun
Uskaltaako vaskikellolla asioida enää vai tuleeko turpaan, jos sinne menee? Täytyypä jatkossa hoitaa kaikki asiointi abc682208Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen172000Elokapinan mielenosoitussarja alkaa
Varma kesän merkki on, kun planeetastamme huolestuneet ihmiset alkavat pitää tilaisuuksia muistuttaakseen ihmisiä siitä,4241870Eipäs sitten ryypätä kesälomalla
Työnantaja voi antaa potkut, vaikka olisi ryypännyt 2-4 viikkoa sitten. Vaikka olenkin raivoraitis, niin en kannata tuo1591661- 1081136
Pysyä yhdessä vai ei
En tiedä, ollaan asuttu samassa asunnossa kohta joku 5 vuotta. Olisi sanomista vähän kaikesta mutta eniten itseä ottaa p831083Marinin hallitus onnistui työllisyystoimissa
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/marinin-hallitus-saavutti-tavoitteensa-merkittava-onnistuminen-tyollisyydessa-tuore-m2361035Tänään oli
Noiiiiin 🤏 vähällä ettei tapahtunut jotain mieletöntä. Valitettavasti olosuhteet esti. Odota hetki vielä 😘33897En halua sua enää
joten ihan turhaan tulet "esiintymään" mun näkö- ja kuulopiiriin. Ärsyttää vain kun omat tekemiset häiriintyy, kun en ha37738