Hammastahna ärsyttää

ärsytetty

Melkein kaikissa tavallisissa hammastahnoissa on pesevänä aineena natrium lauryyli sulfaatti. Kuluttajaviraston tutkimuksessa sanotaan, että se aiheuttaa ihon turpoamista ja ärsytystä.
Kuinka hammaslääkärit voi kehottaa ihmisiä (lapsiakin) harjaamaan suutaan tällaisella aineella!!!

Apteekista saa nykyään hammastahnoja, joissa tätä ainetta ei ole, koska on huomattu, että se aiheuttaa aftoja herkkään suuhun. Minulla se turvottaa ikeniä ja tekee ientulehduksia. Ennen oli jatkuvasti ientulehduksia, nykyään niitä tulee harvoin ja helpoimmin niitä tulee jos olen nuukuuksissani käyttänyt taas tavallista hammastahnaa.

Hammastahnan tuoteselosteessa tuon ärsyttävän aineen nimi on yleensä sodium laureth sulfate tai jotain muuta sen tapaista, en tiedä miksi.

26

14156

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äsytetty

Lisään vielä viestiini, että ensin olin niin tyytyväinen kun löysin kaupasta tahnan, jossa oli joku muu pesevä aine, Elmexin, mutta sitten tuttavani, joka silloin opiskeli hammashoitajaksi, kertoi, että heidän opettajansa oli sanonut, että käyttäkää mitä tahansa hammastahnaa, mutta älkää käyttäkö Elmexiä, koska siinä on sellainen fluori, joka on hampaille ajan mittaan pahaksi!

• milla

Hammaslääkärini kehoitti juuri elmexiä käyttämään, koska suunpieleni menevät rikki colgateista. Ei ole suun pielet hajonneet sen jälkeen.

• amiinfluoriidi

Elmexin sisältävä amiinifuoridi on haitallinen. En nyt usko että hampaille mutta se taitaa olla muuten haitallinen se amiinifluori nieltynä. Näin muistelisin jonkun tahnoista tietävän kertoneen.

• ärsytetty

Pointtini ei oikeastaan ollut Elmex, vaan se, että kaikki kaupan hammastahnat on tehty aineesta, jonka kuluttajavirasto on todennut ihoa voimakkaasti ärsyttäväksi. Jopa luomuhammastahnoissakin on tämä aine.

• Lääkelaitos
        amiinfluoriidi kirjoitti:

Elmexin sisältävä amiinifuoridi on haitallinen. En nyt usko että hampaille mutta se taitaa olla muuten haitallinen se amiinifluori nieltynä. Näin muistelisin jonkun tahnoista tietävän kertoneen.

"Amiinifluoridi on LD50-arvon perusteella toksisuuskokeissa osoittautunut vähemmän toksiseksi kuin natriumfluoridi."

http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/2/372982.shtml

• hlääk

Siis ensinnäkin natriumlauryylisulfaaatti ei ole pesevä aine vaan vaahtoamisaine. Ja toisekseen se ei ärsytä kaikkia, vain niille yleensä suositellaan jotain muuta hamnmastahnaa, jotka saavat esim. aftoja natriumlauryylisulfaattia sisältävistä tahnoista. Itse pesen vain pepsodentilla, jossa sitä on.

• ärsytetty

Vaan minulle ei kukaan hammaslääkäri suositellut tahnan vaihtoa, vaikka kärsin ientulehduksista kymmeniä vuosia. Sanottiin vaan, että pitää pestä enemmän!! Tämä asia piti ihan itse löytää. Ja kuluttajaviraston tutkimuksessa sanotaan, että se on pesevä aine, mahtavat siellä kirjoittaa tutkimuksiinsa mitä sattuu.

• ärsytetty
        ärsytetty kirjoitti:

Vaan minulle ei kukaan hammaslääkäri suositellut tahnan vaihtoa, vaikka kärsin ientulehduksista kymmeniä vuosia. Sanottiin vaan, että pitää pestä enemmän!! Tämä asia piti ihan itse löytää. Ja kuluttajaviraston tutkimuksessa sanotaan, että se on pesevä aine, mahtavat siellä kirjoittaa tutkimuksiinsa mitä sattuu.

Tiedän että naisilla hormonitoimintakin tekee ientulehduksia ja varmaan niin on mullakin ollut. Nyt 47 vuotiaana sitä hormonitoimintaa on vähemmän ja vois ajatella, että ne ientulehdukset on siksi vähentyneet. Mutta huomaan niin selvästi, että alan saada taas ientulehduksia, jos sorrun välillä käyttämään tavallista hammastahnaa. Eli kyllä tämä aine on aina ollut mukana tilannetta pahentamassa. Aftoja en ole koskaan saanut kovin usein, mutta tyttärelleni tulee tästä aineesta aftoja. Hänelle tulee rakkuloita myös siitä, että hampaiden oikominen muutti hänen suun mallia niin, että hän nykyään puree helposti poskeen.

Hammaslääkärin neuvo mun ientulehduksiin on aina ollut, että huolehdi puhtaudesta hyvin harjaamalla kaksi kertaa päivässä ja käytä hammastahnaa, jossa on fluoria, merkillä ei ole väliä.

• aiheuttavat
        ärsytetty kirjoitti:

Tiedän että naisilla hormonitoimintakin tekee ientulehduksia ja varmaan niin on mullakin ollut. Nyt 47 vuotiaana sitä hormonitoimintaa on vähemmän ja vois ajatella, että ne ientulehdukset on siksi vähentyneet. Mutta huomaan niin selvästi, että alan saada taas ientulehduksia, jos sorrun välillä käyttämään tavallista hammastahnaa. Eli kyllä tämä aine on aina ollut mukana tilannetta pahentamassa. Aftoja en ole koskaan saanut kovin usein, mutta tyttärelleni tulee tästä aineesta aftoja. Hänelle tulee rakkuloita myös siitä, että hampaiden oikominen muutti hänen suun mallia niin, että hän nykyään puree helposti poskeen.

Hammaslääkärin neuvo mun ientulehduksiin on aina ollut, että huolehdi puhtaudesta hyvin harjaamalla kaksi kertaa päivässä ja käytä hammastahnaa, jossa on fluoria, merkillä ei ole väliä.

bakteerit, eikä sillä ole juurikaan hammastahnamerkin kanssa tekemistä. Bakteerimassa on harjattava tarkkaan pois ienrajasta ja hammasväleistä, jotta ikenet pysyvät terveinä. Periaatteessa siihen ei tahnaa edest tarvita, mutta fluorin saannin vuoksi se on tarpeen. Useimmille sopivat tavalliset hammastahnat, mutta jos on herkät limakalvot tai herkkyyttä aftoille, silloin suositeltavia ovat nämä nariumlauryylisulfaatittomat tahnat. Ne ovat apteekkitavarana sen verran kalliimpia, että niitä ei voi suositella kaikille, varsinkaan kun useimmat eivät saa siitä lisähyötyä. Fluori se on todellakin hammastahnan tärkein ainesosa.

• ärsytetty
        aiheuttavat kirjoitti:

bakteerit, eikä sillä ole juurikaan hammastahnamerkin kanssa tekemistä. Bakteerimassa on harjattava tarkkaan pois ienrajasta ja hammasväleistä, jotta ikenet pysyvät terveinä. Periaatteessa siihen ei tahnaa edest tarvita, mutta fluorin saannin vuoksi se on tarpeen. Useimmille sopivat tavalliset hammastahnat, mutta jos on herkät limakalvot tai herkkyyttä aftoille, silloin suositeltavia ovat nämä nariumlauryylisulfaatittomat tahnat. Ne ovat apteekkitavarana sen verran kalliimpia, että niitä ei voi suositella kaikille, varsinkaan kun useimmat eivät saa siitä lisähyötyä. Fluori se on todellakin hammastahnan tärkein ainesosa.

Helpommin tulehtuu semmoinen suu, jossa ikenet on jo vähän ärsyyntyneet. Sanoo maalaisjärki. Hammastahnat pitää tehdä niin, että ne sopii kaikille. Muuten niiden käyttöä ei saa suositella, ainakaan terveydenhoito taho ei saa! Joskus kauan sitten neuvolat suositteli vauvoille appelsiinimehua, mutta siitä luovuttiin, kun huomattiin, että se aiheuttaa joillekin vauvoille allergiaa. Entäs jos silloinkin olis vaan jatkettu appelsiinimehun suosittamista sillä perusteella, että se ei aiheuta allergiaa kaikille vauvoille!

• utelias:)
        ärsytetty kirjoitti:

Helpommin tulehtuu semmoinen suu, jossa ikenet on jo vähän ärsyyntyneet. Sanoo maalaisjärki. Hammastahnat pitää tehdä niin, että ne sopii kaikille. Muuten niiden käyttöä ei saa suositella, ainakaan terveydenhoito taho ei saa! Joskus kauan sitten neuvolat suositteli vauvoille appelsiinimehua, mutta siitä luovuttiin, kun huomattiin, että se aiheuttaa joillekin vauvoille allergiaa. Entäs jos silloinkin olis vaan jatkettu appelsiinimehun suosittamista sillä perusteella, että se ei aiheuta allergiaa kaikille vauvoille!

Voisitko sitten kertoa sen hammastahnan nimen jota käytät, siis apteekista saatavaa,
        Voisinpa ostaa ja kokeilla sitä sitten.

• meikpiis75
        utelias:) kirjoitti:

Voisitko sitten kertoa sen hammastahnan nimen jota käytät, siis apteekista saatavaa,

Salutem on suomalainen, apteekista saatava tahna, joka on tarkoitettu herkälle suulle. Se ei sisällä mm. natriumlauryylisulfaattia.

• ärsytetty
        utelias:) kirjoitti:

Niitä on montaa merkkiä ja valikoimat vaihtelee eri apteekeissa. Käytän Zendiumia, koska se on halvin. Sitä saa Yliopiston apteekista. Se on hammashoitajaliiton suosittelema. Salutem voi olla myös ihan hyvä, jos ottaa sen missä on fluoria (sitä on myös ilman fluoria). Laivalla myytiin Rasmus-nalle nimistä lasten tahnaa, jossa sitä ainetta ei minun ymmärtääkseni ollut.

• kirsikkaisen

vahingossa löysin Nu Skinin tuotteet ja ne eivät sisällä noita aineita, siis tahnat! Aloin sitten itsekin myydä kun ystävillä samanlaisia negat kokemuksia aiemmin

• Epätoivosta pelastunut

Ostin reilu viikko sitten uuden hammastahnan. En ole koskaan tarkemmin katsonut mitä ostan, olen vain ottanut kaupasta jonkun tahnan. Niinkuin nytkin. Ihmettelin tässä reilun viikon verran, että miten ihmeessä hampaiden pesusta on yhtäkkiä tullut ihan tuskaa.

Olen aina yökkäillyt helposti, mutta ei se koskaan aikaisemmin ole ollut ongelma hampaita pestessä. Nyt alkoi olla. En pystynyt kunnolla pesemään hampaita, kun vähän väliä tuli yökkäyksiä. Tosi nopeasti alkoi myös nousta limaa, niin että jouduin yskimään ja syljeskelemään sitä pois lähes 10 minuuttia hampaiden pesun lopettamisen jälkeen ja olo oli koko illan ja aamupäivän tukkoinen. Viikon sisällä suuhuni on ilmestynyt 2 aftaa, vaikka koko elämäni aikana minulla on ollut suussani sellainen kaksi kertaa... Tänään myös huomasin että nenää ja korvia kutitti hammaspesun jälkeen. Ja totesin, että nyt saa riittää.

En ole ikinäkoskaanmilloinkaan kuullut hammastahna-allergiasta, mutta kirjoitin sen Googleen suoraan hakusanaksi ja hämmästyin osumien määrää!!! En olekaan ihan hulluksi tullut, I-H-A-N-A-A!!!!!

Hammastahna lähtee vaihtoon heti huomenna, kun liikkeet vain aukeavat, en todellakaan kärsi siitä enää hetkeäkään!!

Ja mikä tämä kammotahnani on? Vihreä Pepsodent Xylitol. Mieheni saa sitä käyttää, jos tuntuu hyvältä, itse en siihen enää koske!

• kokemukseni

lääkäri kertoi että hammastahnasta voi johtua myös suuhun tai kurkkuun tulevat patit! suositteli Sensodynea

• tosionneton

Ihan ku mää! Limaa nousee ja mahahapot puskee suuhun - menee harjaamisen hyöty harakoille kun iskeekin superhappohyökkäys. Ja nyt on vielä hauskempaa kun olen raskaana, yökkiminen on jokakertaista, kun sitä aiemmin on sentään onnistunut välttelemään kun on huolehtinut ettei vaahtoa pääse suun perälle asti. Kakaroita kun oltiin, kaveri oli tällainen ja mua ihmetytti. Aikuisena vasta olen alkanut ite reagoida samoin, ja huomaan unohtelevani aktiivisesti koko harjaamisen ihan turhan usein.

• ja muille

Hei, ostakaa hammastahnat vaan apteekeista, esim. BIOTENE-sarja. Tyttärelleni oli vuosia aftoja ja raha kului niiden hoitoon! Parisen vuotta sitten uuden hammaslääkärin suosituksella vaihdettiin Bioteneen. Tyttö ei alussa tykännyt, kun se ei vaahto (laurylysulfaati vapaa), mutta nyt rakasta koska aftat eivät juuri kiusaa enää:)

• suuautuus

Mulla kuukausia suupielet halki kunnes tajusin, että kysymys on hammastahna allergiasta. Vaihdoin pepsodentista Sensodyneen ja ongelma ratkesi parin kerran käytön jälkeen. Toinen halvempi mutta yhtä toimiva vaihtoehto on Rainbown Xylix josta puuttuu yhtä lailla tämä sodium lauryl sulfate. Myös aftat loppuneet.

• Kaiken kokeillut

Koko suu kuiva ja kieltä myöten kipeä. Jatkuvat aftat kielessä ym. Kokeilin kaikki tahnat, mitä vain kaupasta tai apteekista löytyi.

Lopulta löysin Salutemin ja se ei todellakaan ärsytä limakalvoja. Alussa tuntui kuin se ei puhdistaisi kunnolla, koska se ei vaahtoa, eikä maistu miltään, mutta siihen tottuu. Ennen suu kirveli hampaita harjatessa.

Maksaa, mutta suun terveys tärkeämpää kuin muutaman euron säästö. Suosittelen kokeilemaan jos kärsit aftoista ja kuivasta suusta.

• Elina33

En ole koskaan kärsinyt aftoista, mutta nyt on joka kerta kun olen käyttänyt oral-b hammastahnaa, suutani on kirvellyt ja kieleni alle on yön aikana ilmestynyt valkoisia läiskiä. Kävin hammaslääkärissäkin niistä ja ihmettelivät kovasti niitä. Pistettiin jopa suukirurgille. Sanoi että parin viikonpäästä paranee. Niinkuin tekikin. Nyt kun toinen hammastahnani oli loppu, otin taas tätä oral-b kaapin pohjalta ja kas kummaa taas suuta poltti pestessä ja seuraavana aamuna kielen alla kipeitä valkoisia rakkuloita. Taidan olla kyseisellä tahnalle allerginen...

• 10+6

Oral-b on aiheuttanut samaa vaivaa monelle muullekin, niin myös minulle. Se on itse asiassa vielä pahempi kuin muut natrium lauryyli sulfaattia sisältävät tahnat. Käytin ko. tahnaa viime vuonna puolisen vuotta niin että jo ikenet vetäytyivät ja suu oli tosi kuiva. Vaihdoin syksyllä sensodyneen ja huippuhyvään meridoliin, niin johan loppui ikenien kirvely ja suun kuivuminen. Ihmetyttää, etteivät hammaslääkärit tai suuhygienistit ota tätä hammastahna-asiaa puheeksi, sillä onhan heidänkin täytynyt nähdä, että ikenet on luonnottoman punaiset.

• llllauraaa

Olen käyttänyt oral-b hammastahnaa aina silloin tällöin enkä ole osannut yhdistää limakalvojen ärsyyntymistä ja kipeiden aftojen muodostumista siihen. Nyt kuitenkin pidin pidemmän tauon hammastahnasta (n. 6kk) ja toissa iltana avasin oral-b tuubin ja pesin sillä hampaat. Yön aikana kielen takaosaan ilmestyi todella kipeä patti, limakalvot muuttuivat tulipunaisiksi ja alahuulen sisäosa on kipeä ja turvoksissa. Koko ajan tuntuu todella ilkeältä suussa. Pesin tänä aamuna toisella hammastahnalla ja vähän rauhoittui suu. Seuraavaksi menen apteekkiin ja ostan suomalaista Salutem-hammastahnaa, jonka ei pitäisi sisältää näitä myrkkyjä, jotka polttavat suun.

• klölkkllllk

Mulla taas tulee kielen kirvelyä ja polttelua pepsodent xylitolista. Se häiritsee niin paljon että on hankala syödä ja aamusin suu tuntuu kamalalta. Oon päättäny kokeilla Sensodyneä.

• TahnatPois

Sodium laureth sulfate on myös karsinogeeni. Fluori on alumiiniteollisuuden jäte, jolle haluttiin keksiä kaupallinen käyttö. Siispä sitä alettiin lisätä hammastahnaan! Joissakin maissa sillä myrkytetään, tahallisesti, jopa juomavesi. Esimerkiksi Queenslannissa, Australiassa sitä alettiin lisätä tekojärviin, joista asukkaat ottavat juomavetensä, muistaakseni viitisen vuotta sitten. Sitä voi kukin pohtia, miksi näin tehdään.

Et tarvitse mitään tahnaa hampaiden harjaamiseen. Ihmiset, jotka eivät syö sokereita, roskaruokaa, limuja, eineksiä ja tuhottomia määriä hiilihydraatteja, eivät tarvitse edes hammasharjaa. Jos töhnää huonon ruokavalion takia hampaisiin jää, ne voi putsata puhtaalla vedellä ja pehmeällä harjalla, ja veteen voi lisätä hiukan ruokasoodaa (ei liikaa, koska se on aika tehokas aine ja voi vahingoittaa kiillettä). Hammaslanka on myös tärkeä. E myrkkyjä. Suussamme on elohopeaa vanhoista hammaspaikoista, ja mitä lie kemikaaleja muovipaikoista. Siihen lisäksi fluorit ja hammastahnan kemikaalit, ruoan säilytys- ja lisäaineet, shampoiden ja saippuoiden kemikaalit, ilman saasteet, vaatteiden kemikaalit (palosuojauksessa käytetty bromi yksi pahimpia), asuntojen epäpuhtaudet... Lisätkää vitamiinien ja kivennäisten saantia ruoasta (ei tabletteina, koska se ei toimi) ja vähentäkää myrkkyjä ja kemikaaleja, niin pysytte terveempinä.

• kirsikkaisen

Sattumalta löysin Nu Skinin tahnat, ei ole tuota! Muutenkin huippujatuotteita, näkee INCli listat!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      2895
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      238
      1538
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      91
      1396
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1312
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      40
      1236
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      147
      1172
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1128
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      116
      950
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      882
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      43
      763
    Aihe