Suomalaisessa kulttuurissa katsotaan raittiina pysyviä ihmisiä hieman kieroon ja heitä pidetään outona. Mikä on mielestäsi hyvin perusteltu syy miksi joku ei juo?
Itse en ole täysin raitis vaan saatan joskus juoda lasin viiniä, mutta varsinainen kännäys ei kiinnosta. Siitä tuli aina huono olo nuorempana ja kroppa oli kauheassa kunnossa, niin sisäisesti kuin ulkoisestikin. Aloitin terveet elämäntavat ja päivittäisen kuntoilen muutama vuosi sitten ja tuo kysymys, "miksi et juo?" on tullut vastaan aika monta kertaa. Kuntoiluun vetoaminen on aika usein riittänyt, vaikka silloinkin tulee kommentteja "kyllä nyt pari voi kuitenkin juoda!". En yksinkertaisesti tykkää suomalaisesta junttimaista ryyppäyskulttuurista ja siitä kännisekoilusta. Suvussani on paljon alkoholisteja niin olen myös nähnyt mitä tuhoavaa se alkoholi pahimmillaan voi olla.
Mikä on hyväksyttävä syy raittiuteen?
27
124
Vastaukset
Minusta raittiit itse tekevät asiasta ongelman.
Rouva Ratikka on absolutisti. Kun menemme johonkin, se ottaa tarjotun lasin käteensä ja kanniskelee sitä sitten ympäriinsä ja lopulta jättää johonkin pöydän kulmalle. Miksi asia on ongelma teille muille raittiille?- 11+13
En ole mitään ongelmaa juomattomuudessani havainnut. Ei kukaan ole kiinnostunut siitä mitä lasissani on. Turha luoda ongelmaa jostain noin mitättömästä asiasta kuin siitä mitä sattuu juomaan.
11+13 kirjoitti:
En ole mitään ongelmaa juomattomuudessani havainnut. Ei kukaan ole kiinnostunut siitä mitä lasissani on. Turha luoda ongelmaa jostain noin mitättömästä asiasta kuin siitä mitä sattuu juomaan.
Ihmiset ovat laumasieluja, koska normit ja samankaltaisuus luo turvallisuuden tunnetta. He uskovat, että minkä ovat havainneet hyväksi omassa elämässään, on hyväksi muillekin. Tätä ilosanomaa sitten mieluusti jaetaan niillekin, jotka ajattelevat ja tekevät toisin.
Terveysintoilijat ja himokuntoilijat ovat varmoja, että pari paukkua vie rapakuntoon. Uskovaiset ovat varmoja, että humaltuminen vie helvettiin. Raitistuneet alkoholistit ja alkoholistien traumatisoituneet lapset ovat varmoja, että saunakaljat laukaisevat hallitsemattoman ryyppyputken, mikä vie katuojaan.
Noin muuten: miksi ei saisi kysyä? Mikä siinä juomattomuuden syyssä on niin salaista ja kysyminen tungettelevaa? Miksi kysyminen tuntuu tuputtamiselta?- aabeecee
Eivät raittiit sitä ongelmaa tee, vaan ne, jotka eivät ymmärrä, miksi joku ei halua juoda paskanmakuista laimennetua myrkkyä, joka lamauttaa aivot ja saa aikaan osittaisen myrkytystilan, ja sekin on opittu kakarana siinä iässä, jolloin täytyy esittää niin kovin aikuista ja ottaa mallia niistä entisaikojen aikuiswannabisteistä. Yhtä typerä pähkäilynaihe kuin jos heroinisti pähkäilisi jonkun heroiinia käyttämättömän kohdalla samaa. Siinä missä alkoholia litkivä pitää nössönä ja tylsänä ihmistä, joka ei juo, heroinisti halusi aloittaessaan piikittelyn kokeilla jotain jännempää kuin tylsää alkoholia. Heroiiniin ei kumminkaan alkoholia litkivillä ole pokkaa koskea, joten tyytyvät vain haukkumaan näitä sairaiksi narkkareiksi.
- anti absolutisti
Hyväksyttävä syy raittiuteen on se että ei ala moralisoimaan muiden alkoholin käyttöä. Ikävä kyllä raittiit ihmiset usein alkavat kärsiä eräänlaisesta messias syndroomasta ja sitä ei vain selvinpäin jaksa kuunnella.
- 11+13
Ihan samalla tavalla menen illanviettoihin ja istun juttelemassa ja laulamassa kavereiden kanssa aamuun asti, vaikka en juokaan alkoholia. Kivaa on eikä siihen viinaa tarvitse. En osaa kuvitella mitään syytä tarjoilla muille omaa elämäntapaani tai sen puoleen salatakaan sitä. Raittiuteni ei ole sellainen asia, jota minä tai tuttavani miettisimme oikeastaan koskaan.
- iuygf
Alkoholia kuluttavien takia yhteiskuntamme saa miljardien eurojen laskun joka vuosi, ja se on mielestäni huomattavasti pätevämpi syy moralisoida, kuin se, ettei jaksa örniä kännipäissään.
- '''''''''''''
Uskovaisuus, se että on jyrkästi päättänyt olla huumaamatta itseään millään aineella, paha ja helposti tuleva krapula ja lapsuuden traumat ovat mielestäni ainakin hyviä syitä. Terveysselitykset eivät kelpaa, koska yksi annos päivässä on itse asiassa terveellistä, etenkin jos punaviini on kyseessä. Tosin tuossa pitää olla tarkkana, koska kaksi annosta menee kai jo epäterveen puolelle.
- 2+3
Miksi koet tarvetta hakea hyväksyntää omalle valinnallesi?
- sincyan
Se että ei halua. Omassa porukassa ei toisten valinnoille ole silmää räpsäytetty. Valintasi on omasi, pidä sitten siitä pääs kii.
- lnce
Raitis saattaa olla ihan ok. Jos joku tarjoaa lasillisen samppanjaa asiaan kuuluvassa tilaisuudessa tai konjakin kahvin kanssa, niin kyllä se pitää ottaa. Absolutisteista suurimmalla osalla on jotain vakavia ongelmia alkoholin kanssa. Tyyliin ehtoollisviini aiheuttaa vähintään kahden viikon rännin. Eli kun ei ole kapasiteettia kontrolloida omaa alkoholin käyttöään, niin syyllistetään kaikki muut ja haetaan marttyyrin asemaa.
- 1+19
Mitäs tehdään Loirin kanssa?
- Jii007
Itselläni aika sama kuin aloittajalla. En tykkää katsella sitä örvellystä kun ihmiset eivät tajua yhtään mitä tekevät. Tai no on se ihan hauskaa katsottavaa sen 5-10min, mutta sitten alkaa mennä jo hermo. Enkä ole vielä päässyt todistamaan mitä hyvää alkoholi saa aikaan.
Itse käytän selityksenä ihan sitä, että ei vaan kiinnosta pätkääkään, ja jos joku ei suoraan kysy niin en mainitse asiasta yhtään mitään. Minä en varsinaisesti tee muiden juomisesta itselleni mitään ongelmaa, koska se on jokaisen ihan oma valinta juoko vai ei. Suomessa todellakin moni tekee siitä juomattomuudesta ongelman, mutta minusta sellaisiin ihmisiin ei kannata tuhlata aikaansa jotka pitävät raittiutta jonain ongelmana.- supikoiran raato
alkoholi ei ole koskaan tehnyt kenestäkään fiksumpaa, siinä hyvä syy olla juomatta
- Anonyymi
supikoiran raato kirjoitti:
alkoholi ei ole koskaan tehnyt kenestäkään fiksumpaa, siinä hyvä syy olla juomatta
Olet väärässä
Naapurini on kännissä viksu
- Sonne
Ainoastaan lääkitys on sen todellinen este.
(naurua)- ??++
Naisille ainakin raskaus ja imetys.
- Sonne
??++ kirjoitti:
Naisille ainakin raskaus ja imetys.
Unohdin kokonaan naiset. Kummallista.
(reps)
- aabeecee
Ainut pätevästi perusteltu syy olla juomatta on sanoa, että on alkoholisti, eikä sen vuoksi koske kyseiseen kamaan pisarankaan vertaa. Tällaista ihmistä saatetaan ihan kunnioittaa kyseisen asian vuoksi alkoholia kuluttavien taholta, mutta jos et ole alkoholisti ja sanot ettet juo, saat kuulla monesti olevasi vain outo, tai tylsä ilonpilaaja.
- syvältänoussut
Tarvitseeko muut perustellun syyn miksi joku ei juo?
Alkoholismi ainoa hyvä syy.
Vähän tiedät asioista kun kirjoitat että saatetaan ihan kunnioittaa. Kyllä ihan muuta silloin ihmisten mielissä yleensä liikkuu.
Käy pohjalla ja mene sen jälkeen kokeilemaan saatko ihan kunnioitusta juovilta. Suosittelen huolella kaveeraamaan heidän kanssa, varsinkin pilkun aikaan. Tai kun heillä rahat loppu ja krapula. - aabeecee
syvältänoussut kirjoitti:
Tarvitseeko muut perustellun syyn miksi joku ei juo?
Alkoholismi ainoa hyvä syy.
Vähän tiedät asioista kun kirjoitat että saatetaan ihan kunnioittaa. Kyllä ihan muuta silloin ihmisten mielissä yleensä liikkuu.
Käy pohjalla ja mene sen jälkeen kokeilemaan saatko ihan kunnioitusta juovilta. Suosittelen huolella kaveeraamaan heidän kanssa, varsinkin pilkun aikaan. Tai kun heillä rahat loppu ja krapula.Meinasin, että se on ainoa syy, mikä ymmärretään. Jos perustelet jollain mulla tapaa, porukat saattavat ruveta, jopa jaarittelemaan aiheesta. Jos sanot olevasi alkoholisti, etkä juo sen takia, turvat menevät tukkoon kerrasta, eikä tarvitse "pelätä", että kyseiset henkilöt rupeavat selän takana arvostelemaan "herra raivoraitista", tai sepustelemaan tyypillisiä juttuja, kuinka edes tippa silloin tällöin on ok, mutta kun ei edes sitäkään voi ottaa.
Ongelma tuossa alkoholilla läträävien kanssa on se, että sellaisten kanssa ei voi oikeasti kaveerata. Kun lopetat ryypiskelyn, häviävät kummasti ne kamutkin.
- juovillaonongelma
Liikun piireissä joissa on aina kosteaa tarjolla. Kyllä multa kysellään paljon, miksi en juo alkoholia. Vastakysymyksenä alan kohta kysymään" Miksi itse juot, onko pakko?".
Olen itse halunnut olla ilman ja olen sinut sen kanssa. Asia täysin mun oma asia enkä ole tilitysvelvollinen jopa ventovieraille. Vaikka mitä ja miten kertoisin, lähes kaikki kysyjät pitävät hyvin outona.
Se joka haluaa juoda, on hänen oma valintansa. Se ei mua ahdista. Eikä ole tarvetta saarnaan.
Ymmärrän Ratikkakuskin naista. Tätä utelua ja kyräilyä saavat naiset hyvin herkästi. Menevät yksityisyyden kaiveluksi.
Yleisiä mielikuvia miehistä: Juova mies hyväksytään helpommin, pojat ovat poikia- asenne. Miehen oikeus rentoutua. Raitis mies on jopa kiehtova "ex- renttu" tai fiksu terveyttään vaaliva viriili uros. Hyvän elämänmuutoksen tehnyt mies on naisten mieleen.
Naisesta mielikuvat: Juova itseään jakeleva pubiruusu/ yh. Raitistunut ex- jakorasia. Viinan tuoksuinen kotiäiti jonka oltava raitis tai muksut viedään. Kiihkouskovainen. Pahoja mielenterveys ongelmia. Nutturatäti.
Enkä ole näitä mielikuvia itse keksinyt miehistä, näitä ovat he itse kokeneet.
Naisen raittius on negatiivisempaa kuin miesten. Myös naisten juomista pidetään sopimattomammalta."Liikun piireissä joissa on aina kosteaa tarjolla. Kyllä multa kysellään paljon, miksi en juo alkoholia. Vastakysymyksenä alan kohta kysymään" Miksi itse juot, onko pakko?"."
En tiedä, mistä johtuu, mutta itse en törmää juuri koskaan noihin kyselijöihin, vaikka en läheskään aina juo vaikka tilaisuudessa on tarjolla alkoholia. En kyllä tee siitä myöskään numeroa vaan voin skoolata skumpalla (tämän vuoden puolella tulee tosin mieleen vain yksi tilaisuus, missä ei ollut saman väristä alkoholitonta vaihtoehtoa) ja Rouva Ratikan tavoin aikani kuljetella sitä lasia mukanani.
Enemmän minulle tulee kyselyitä ruokavaliostani, mutta niihinkin vastaan vain (ystävällisessä hengessä), että en lähde perustelemaan valintaani.
- KehitysOppi
Laumassa pitää olla apina, ei yksilö. Parhaiten se onnistuu olemalla täsmälleen samanlainen apina kuin muutkin, ja käännyttämällä yksilöitä, etteivät he yksilöllisyydellään uhkaa apinan asemaa apinana laumassa.
- raittiuskaunistaa
Ei mun ole tarvinnut selitellä raittiuttani. Olen vain sanonut, että mulla on suku täynnä alkkiksia enkä koe itse mitään tarvetta dokata, koska olen nähnyt sitä menoa koko lapsuuteni. Minäkin saatan vieraassa joukossa ottaa kuohuviinilasin jos alkoholitonta ei ole tarjolla ja sitten kilistyksen jälkeen jättää lasin jonnekin sivummalle. Kyllä sen joku janoinen on aina käynyt sieltä tyhjentämässä kun silmä välttää...
Minua ei häiritse muiden juominen, koska välttelen aika paljon niitä tilanteita, joissa örvelletään (esim. risteilyt). Jos joku haluaa dokata, niin OK. Kyllä minäkin voin käydä viihteellä niin kauan kuin meno on oikeasti hauskaa.
Itse tykkään siitä, kun voi lauantai- ja sunnuntaiaamuisinkin herätä aamulla virkeänä. Siinä vaiheessa kun naapurin pariskunta vasta kömpii puolen päivän jälkeen pihalle aamuröökille, niin siinä vaiheessa olen yleensä jo heittänyt aamulenkin, tiskannut, pessyt koneellisen pyykkiä, syönyt aamupalan ja lounaan jne. - Anonyymi
Ei katsota kieroon, jos seura on järkevää.
Haluan itse pitää aivoni kunnossa ja kasvoni nuoren näköisinä. Paljon juovat ihmiset näyttävät kauheilta.
🦄
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen VigeIius noIasi taas itsensä
Kun uhriutui vuonna 2024 (siis persujen "vahtivuorolla") Tampereella aloittaneen perheryhmäkodin toiminnasta. ”Leviää k1673559Oli kiva nähdä sut
vaikkakin kaukaa ja nopeasti. Tiedän kyllä tasan tarkkaan missä mennään, joten anteeksi jos pilasin päiväsi, ei ollut mi332724Joulukinkku NYT
Sian kankuista tulee vielä pula. Nyt on oikea aika hankkia joulukinkku.12696Työeläkkeen saamiseksi olisi tehtävä töitä
Meillä on Suomessa iso joukko ihmisiä, joilla olisi vielä työkykyä jäljellä, mutta joilta puuttuu arjesta mielekäs tekem572662Kohtalokas laukaus
IL 20.9.25 "Ihminen kuoli baarin edustalla Kajaanissa Poliisi ei epäile tapauksessa rikosta." "Kajaanin keskustassa on k162488Joko alkaa menemään tajuntaan tämä yliluonnollinen yhteys?
Varmaan pikkuhiljaa. Muista olla kiltisti ❤️232348Vasemmistoliitto peruisi sosiaaliturvan heikennykset
He palauttaisivat työttömyysturvan ja asumstuen suojaosat, eli saisi jälleen tienata 300 euroa kuukaudessa ilman tukien871996Linux Mint asennus kaatuu heti alkuun
Tulee kernel panic BIOS-tekstin jälkeen. Yritän ensimmäistä kertaa asentaa Linux Minttiä vanhalle Windows 10 -läppärill91948Jos voisit kysyä
Kaivatultasi vielä yhden kysymyksen, mikä se olisi? Aloitan: Mitä sinä halusit minusta?1641891Pesäpallo rulettaa
Hehkutin täällä aikaisemmin Mansen naisten joukkueen Suomen mestaruutta. Jostain kumman syystä kirjoitustani ei enää löy31693