Kävin loppuvuodesta lääkärillä pyytämässä lausuntoa terapiani jatkoa varten kolmannelle vuodelle. Kerroin työympäristöni vaikeuksista kuin myös yksityiselämäni kuormituksesta. Käynnin jälkeen lääkärini otti yhteyttä työterveyshuoltoon ja työnantajaani. Työnantajani, esimieheni vuoti tilanteeni ja kokemani työyhteisölle, joka on laaja. Sain terapialle jatkon. Työpaikalla henkilöstö on ottanut etäisyyttä minuun, osa ei tervehdi, osa ei juttele ja koen olevani entistä enemmän yhteisön ulkopuolella. Lääkäri ei kysynyt lupaa keskustella työnantajani kanssa asiasta. Hän totesi terapian tarpeellisuuden ja kirjoitti lausunnon. Onko tällainen käytäntö normaalia ja mitä voi tehdä enää tilanteessa?
Tavallista?
7
265
Vastaukset
- KummallistaH
Esimies ei saa kertoa edes sairasloman syytä eteenpäin työkavereille, mutta kaikki eivät tätä tajua.
- kokemusta on
Esimiehellä ei ole oikeutta vuotaa työntekijän terveystietoja kenellekään. Hän on kuitenkin vastuussa työturvallisuudesta ja velvollinen puuttumaan epäasialliseen kohteluun työpaikalla.
- 6+9
Mitä työntekijä voi tällaisessa tilanteessa tehdä? Vahinko on tapahtunut ja tilanne omalta osaltani on vain tuskallisempi. Työyhteisön tilanteeseen sillä ei ollut vaikutusta, päinvastoin. Jos asiasta olisi keskusteltu, olisi silloin ollut parempi keskustella työntekijän kanssa. Nyt työntekijä jätettiin ulkopuolelle ja tiedottaminen tapahtui muille työntekijöille. Lopun alku.
- voimia!
Työnantajasi on syyllistynyt laittomaan potilastietojesi levittelyyn.
Onko työterveyslääkäri luotettava ja voitko kysyä häneltä menettelyohjeita. Onko luottamusmies luotettava tai työsuojeluvaltuutettu, joista edes joku voisi auttaa. Työterveyslääkäristä on muistettava, että hän on työnantajan palkkaama ja tuskin ryhtyy toimimaan leivän antajaansa vastaan, mutta ainahan voi kysyä, jospa hän muistaisi vannomansa lääkärin valan ja toimisi sen mukaisesti.
Myös jonkinlainen tietosuojavaltuutettu tms. on olemassa tässä yhteiskunnassa, joka on ulkopuolinen ja voisi olla puolueeton ja se osaava taho. Löytyisikö goolesta hänen yhteystietojaan?- voimia!
Tietosuojavaltuutetun internet-sivuilta löytyi puh no 029 56 16670. En tiedä auttaako soitto, mutta ainahan voi kysyä. Esitä kysymyksesi asiallisesti ettet itse riko mitään tietosuojaa, lojaliteettivelvollisuutta tms.
- utelias777
onko soitto auttanut?
- akka.odottavainen
Työantajasi ei saa kertoa sitäkään oletko lomalla vai sairaslomalla vai muuten vain poissa. Myös työkavereita sitoo samainen lainpykälä, jos ovat asian kuulleet muulta taholta.
Ota yhteyttä tietosuojavaltuutettuun, osaavat ainakin sieltä ohjata oikealle henkilölle.
Jessus sanon näitä työpaikan ihmisiä, osaavat olla täysiä moukkia. Voisivat mennä ns.itseensä ja miettiä miltä itsestä tuntuisi, kun tietoa levitetään.
Sairaalamaailmassa on samanlaisia saastoja jakamassa työkavereiden ja heidän omaisten tietoja, jotka kantautuu monen suun kautta vääristyneenä tietona lähimmille työkavereille. Asiasta ei puhuta itse kohteena olevalle, niin ilmeistä ja käytöksestä huomaa jotain olevan tekeillä.
En tiedä mikä on pahempaa supina nurkan takana vai supinoiden uskominen, tiedon jakaminen tietämättä taustoja vai ottamalla tiedon vastaan tarkistamatta asian todenperäisyyttä.
Tämän kaltaisia "tiedon jakaja besserwisereitä" pitäisi näpäyttää kunnolla. Itse odotan oikeaa hetkeä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384629Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2712361Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532237- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289