Totuus 100kg penkistä

Vanhempi tutkija

Täällä on nyt puitu tuota 100kg penkkiä ja miten se on haamuraja natulle. Jos asiaa tarkastellaan lähemmin niin se on todellakin hamauraja suomalaiselle miehelle. Mikäli yksilö aloittaa nuorena treenaamaan (alle 20v) ja jatkaa voimapainotteista treeniä (mielellään vain penkkiä ja sitä tukevia liikkeitä) pitkäjänteisesti kymmenien vuosien ajan niin voi hän joskus saavuttaa natuna 100kg penkistä. Käytännössä tämä ei kuitenkaan koskaan tai lähes koskaan toteudu, koska niin intensiivistä treeniä ei lähes kukaan jaksa ilman steroideja. muutamia huipuilla geeneillä varustettuja ihmisiä voi maailmassa olla jotka pystyisivät non intensiiviseen vuosia jatkuneeseen treenaamiseen, mutta monella ei esim. ole aikaa sellaiseen eikä edes halua, koska penkkikisoissa ei kuitenkaan pärjää kun on ainoa natu siellä, toisinsanoen ei ole mitään järkeä kuluttaa elämänsä penkin kasvattamiseen.

100kg penkkipunnerruksesta natuna voidaan pitää legendana ja haamurajana ja aina kun näette jonkun ottavan 100kg tai enemmän penkistä voitte olla 99.8% varma, että hän on käyttänyt steroideja parantaakseen suoritustaan. Se ei ole käytännössä mahdollista ilman kiellettyjä aineita.

109

15842

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tie ja totuus
    • trolliko se siel

      Hah. Olen natu ja Muutaman kk olen treenannut säännöllisesti ja 100kg ei ole enää kaukana. Ja penkki on vain yksi liike muiden joukossa. 100kg penkki ei ole kova saavutus natulle.

      • Laikas pen

        Taas näitä feikkinatuja, surullista.


      • heheehe hoooo
        Laikas pen kirjoitti:

        Taas näitä feikkinatuja, surullista.

        Heh,minä kynäniska feikkinatu :) Eipä ennen ole väitetty että roinaisin, mutta kiitoksia kkuitenkn :)


      • terv. natu 115

        Sulla on ajankäsitys vähän vääristyny. Aloitit treenaamisen aikoinaan neljästä kympistä ja nyt seitsemän vuotta myöhemmin saavutit maagisen rajan 100 kiloa. Kuulostaa jo vähän uskottavammalta.

        1 % ihmisistä pystyy muutamassa kuukaudessa kehittymään penkissä 100 kg kuntoon. On se sen verran luonnoton paino ihmiselle.


    • tosikko!?

      Lapsellinen, eikä edes hauska provo!

    • natu penkkaaja

      Itse olen elävä esimerkki siitä, että 100 kilon penkki on natulle todellakin pitkän ja kivisen tien takana. Tiedän, koska olen treenannut yli 8 vuotta (vuodesta 2008 lähtien) enkä vieläkään penkkaa kuin 90 kiloa vaikka olen käynyt salilla joka viikko säännöllisesti kolme kertaa ja tehnyt Miken 2x6 penkkiohjelmaa. Lisäksi olen kuluttanut noin kymmenentuhatta euroa lisäravinteisiin sekä palautusjuomiin, syön paljon perusruokaa, paino huitelee jo 120 kilon paremmalla puolella. Nukun myös vähintään 8 tuntia vuorokaudessa enkä stressaa elämässä turhia.

      M.O.T!

      • natupelle

        Itse en käytä lisäravinteita. Minkä ikäinen olet? olen noin 80kg ja reilu 3kk, oikeastaan 4kk säännöllistä punttitreeniä takana. Olen 35v.

        Olen tosin treenannut reilu 2 vuotta kamppailulajia jossa tullut punnerrettua. N. 4kk sitten aloitin lisäksi salilla käymään ahkerasti, jokin viikko jokapäivä. Teen 2 jakoista. Treenaan penkkiä nyt siten että lämmittelyn jälkeen teen 70-75kg 2 sarjaa niin monta kun menee, sitten tiputtelen painoa 50kg asti aina maksimit, sitten punnerran lattialla 3 sarjaa joka sarja maksimiin ja joka sarjassa vielä viimeiset puristukset polvet maassa niin monta kun menee. Ykköset kokeilen noin kk välein ja maksimit oli viimeksi 85kg. Ei paljon mutta kehittynyt. Kamppailuharrastukseni jäänyt vähemmälle koska innostuin punntia nostaa enemmän, vaikka mun piti vain puntti ottaa kakkosharrastukseksi.


      • ohjelma+ruoka

        Kannattaisikohan sun vaihtaa ohjelmaa?

        Kannattaisikohan sun miettiä vähän enempi mitä suuhusi laitat?

        Taidat olla sellainen hiilarihiiri? Proteiinit unohdat ja rasvat?

        Jos ei tulosta tule, tai tulee tosi hitaasti niin tee jotain toisin..


      • Anonyymi
        natupelle kirjoitti:

        Itse en käytä lisäravinteita. Minkä ikäinen olet? olen noin 80kg ja reilu 3kk, oikeastaan 4kk säännöllistä punttitreeniä takana. Olen 35v.

        Olen tosin treenannut reilu 2 vuotta kamppailulajia jossa tullut punnerrettua. N. 4kk sitten aloitin lisäksi salilla käymään ahkerasti, jokin viikko jokapäivä. Teen 2 jakoista. Treenaan penkkiä nyt siten että lämmittelyn jälkeen teen 70-75kg 2 sarjaa niin monta kun menee, sitten tiputtelen painoa 50kg asti aina maksimit, sitten punnerran lattialla 3 sarjaa joka sarja maksimiin ja joka sarjassa vielä viimeiset puristukset polvet maassa niin monta kun menee. Ykköset kokeilen noin kk välein ja maksimit oli viimeksi 85kg. Ei paljon mutta kehittynyt. Kamppailuharrastukseni jäänyt vähemmälle koska innostuin punntia nostaa enemmän, vaikka mun piti vain puntti ottaa kakkosharrastukseksi.

        100kg penkistä nousee helposti aika nopeasti kun muistaa syödä proteiinipitoista ruokaa.
        Lihas kasvaa proteiinista ja sitä tarvii 1,5g x jokainen painokilo.

        Tuosta kun huolehtii ja vähän viitsii treenata niin ei 100kg:ssa kauaa mene. pari vuotta ehkä 3krt fiksulla treenaamisella. Olettaen tietysti että treenaja on miehenkokoinen eikä mikään alle 70kg rimpula. Silloin menee ehkä vuosi-pari kauemmin


      • Anonyymi

        Penkkaat 10 kiloa enemmän kun minä (14 vuotias, 3 viikkoa säännölisesti salille, ennen sitä kavereiden kanssa silloin tällöin penkkiä treeniä kellarissa ja maksimeja koiteltu paljon) kyllä se 100kg ihan 100% tavoiteltavissa on natuna


    • faffakdfvfadvfdnv

      No on tuo nyt ainakin osittain totta. Otetaan nyt ensin huomioon että meitä yksilöitä on moneen junaan, että kyllä joukkoon mahtuu myös joitakin lahjakkaita geeni friikkejä. Ja kyllä nämä lahjakkaat voivat kohtuu helpollakin sen 100 saavuttaa tai vaikka 150. Mutta näitä aidosti luonnostaan lahjakkaita ei tod joka kylästä löydy. Mutta kyllä tuo 100kg tavalliselle tallaajalle on melko kova saavutus jo. Kyllä sen eteen suurin osa joutuu tekemään vuosikausia säännöllistä treeniä varsinkin jos ihan vain kotiruoan voimin mennään, eri juttu sekin taas jos lisäravinteet on käytössä koska kyllä niistä laillisista ravinteistakin voi jotkut huomattavaa lisähyötyä saada. Mutta niinkun jo sanoin että kyllä suurin osa sen pelkän kotiruoan voimin saa yleensä melko kauan treenata ennenkun 100 tulee ylös, ja se siinä just onkin että monella ei edes pitkäjänteisyys riitä siihen. Monelle on kylläkin helppo päästä sinne 80-90 tietämille mutta siinäpä se raja tuppaa yleensä menemään kun kehitys todella hidastuu..

      JA TARKENNAN VIELÄ ETTÄ PUHUIN TUOSSA NYT SITTEN TÄYSIN PUHTAALLA TEKNIIKALLA NOSTAMISESTA, EN MISTÄÄ 100 KILON RUNKKUPENKISTÄ.

      • Suhteellisuutta kehiin. Taas kerran.

        15v junnuni punnersi muutaman tuntumanhakukerran jälkeen TÄYSIN PUHTAALLA TEKNIIKALLA 85kg ja 6:n viikon kuluttua ilmeisellä "runkkutekniikalla" jota itse kutsun pompulla punnertamiseksi, 120kg.
        Oma paino 75kg.
        Joo. Taas löytyy epäuskoisia inttäjiä.

        Kundin kaksi laihaa koulukaveria pääsivät tuohon maagiseen 100kg:n kuntoon toisena treenitalvena.

        Runkku tai ei. Mitä hiton tuomarointia on tarpeen harrastaa kisojen ulkopuolella jos tavoite ei ole kisamenestys?


      • satalasissa
        vm-43 kirjoitti:

        Suhteellisuutta kehiin. Taas kerran.

        15v junnuni punnersi muutaman tuntumanhakukerran jälkeen TÄYSIN PUHTAALLA TEKNIIKALLA 85kg ja 6:n viikon kuluttua ilmeisellä "runkkutekniikalla" jota itse kutsun pompulla punnertamiseksi, 120kg.
        Oma paino 75kg.
        Joo. Taas löytyy epäuskoisia inttäjiä.

        Kundin kaksi laihaa koulukaveria pääsivät tuohon maagiseen 100kg:n kuntoon toisena treenitalvena.

        Runkku tai ei. Mitä hiton tuomarointia on tarpeen harrastaa kisojen ulkopuolella jos tavoite ei ole kisamenestys?

        Jep. Ykkönen 100kg ei mun mielestä ole ihmeellinen. 10x100kg onkin sitten eriasia...


      • raw
        satalasissa kirjoitti:

        Jep. Ykkönen 100kg ei mun mielestä ole ihmeellinen. 10x100kg onkin sitten eriasia...

        ...tai 30*100kg:) kaikki on suhteellista...


      • Penamies..
        vm-43 kirjoitti:

        Suhteellisuutta kehiin. Taas kerran.

        15v junnuni punnersi muutaman tuntumanhakukerran jälkeen TÄYSIN PUHTAALLA TEKNIIKALLA 85kg ja 6:n viikon kuluttua ilmeisellä "runkkutekniikalla" jota itse kutsun pompulla punnertamiseksi, 120kg.
        Oma paino 75kg.
        Joo. Taas löytyy epäuskoisia inttäjiä.

        Kundin kaksi laihaa koulukaveria pääsivät tuohon maagiseen 100kg:n kuntoon toisena treenitalvena.

        Runkku tai ei. Mitä hiton tuomarointia on tarpeen harrastaa kisojen ulkopuolella jos tavoite ei ole kisamenestys?

        Laiha jätkä ei todellakaan nosta 100kg, missä harhoissa elät. Ainoastaan jos pituutta liki 2 metriä niin saattaa laihakin mies saada 100kg.


      • ettänäin
        Penamies.. kirjoitti:

        Laiha jätkä ei todellakaan nosta 100kg, missä harhoissa elät. Ainoastaan jos pituutta liki 2 metriä niin saattaa laihakin mies saada 100kg.

        181cm 64kg ja penkistä 110.


      • Höpöjä puhuu poika
        ettänäin kirjoitti:

        181cm 64kg ja penkistä 110.

        Puhut lapsi ihan täytttä ppaskaa.


      • ettänäin
        Höpöjä puhuu poika kirjoitti:

        Puhut lapsi ihan täytttä ppaskaa.

        Valitettavasti se, että sinä olet eri mieltä, ei poista sitä tosiasiaa, että olen 181cm, painan 64kg ja nostan penkistä 110kg. Ja olen 32-vuotias.


      • Anonyymi
        Penamies.. kirjoitti:

        Laiha jätkä ei todellakaan nosta 100kg, missä harhoissa elät. Ainoastaan jos pituutta liki 2 metriä niin saattaa laihakin mies saada 100kg.

        Pituus ei vaikuta millään tavalla voimaan se on huomattu


    • Aslak.

      100kg penkki voi natulla mennä kovalla sisulla, hhelvetinmoisella runkulla, spotterit vasemmalla ja oikealle sekä takana nostavat tankoa tunkeilla ylöspäin, ja tämänkin jälkeen nostaja luultavasti herää unestaan hikisenä sängyllä.

    • Entinen treenari

      En minä kai sitten ihan huono itsekkään ollut nuorempana,sekö 100kg on melkoinen harjoittelijalle?

      Harjoittelin kylmässä hallissa omilla punteilla nuorempana siis pakkasillakin,painoin alta 60kg tai noin 60kg pituuteni 172cm.

      17v vuotiaana sain nostettua 10 toistoa 90kg ilman niitä hyppyjä siis mahdollisimman puhtaasti,en juuri koskaan kokeilut maksimia kun olin yksin ja keskellä korpea missä ei ole mitään kuin työn tekoa ja sitten jos jaksoi harjoitella niin kylmä ulko halli jossa oli painot.

      Vitamiineja en käyttänyt enkä muita ravinteita,vain maitoa tilatankista oli vissiin kovimmat aineet.

      Lenkillä kävin ja toisinaan otin säkin selkään 50kg ja lenkille suurimman osan kävelin ja loppumatkan 150 metriä ylämäkeä juoksin,painavin säkki oli liki 90kg jonka nostin niskaan.Tätä harjoitusta tein 15 vuotiaana.

      Päänpäälle nostin eräässä asunnossa jossa oli painoa noin 100kg sisätiloissa,ei voinut pudottaa maahan koska kyseessä oli normaali kerrostalo ja tuolloin ikää oli tuossa 18 vuoden tietämillä.

      Mitenkähän ne muut sitten nosti?18 vuotiaana olin opiskelemassa kaikki jotka nostelivat niin he nosti aina yli 100kiloa ,eräskin kaveri muistaakseni nosti jossain 140kg tietämillä penkiltä painaen alle 70kg ja useimmat nosti aina yli sadan.

      Yksi harjuuntunut nostaja lyhyt oisko 170cm painaen ehkä 75kg repi maasta 200kg helposti,vahvoja ne oli ja sitä minä ihmettelen vaikka itse treenasin 14 vuotiaasta saakka lähinnä työn muodossa maatilalla kaiken maailman nostoja mutta rajat tuli vastaan kun painoa ei tullut.

      Tosin myöhemmin painoin 103kg paikkeilla ja olin mm:kivimiehenä nostellen usein raskaita kiviä,esim :40kg-50kg kilon laattojen asennusta urakalla 12 tuntisia päiviä kuukausia,sekin ottaa selälle jaloille ja polviin.

      Myöhemmin suurella liikunta määrällä aina lasketin painoa kuten metsän raivaus tuonne 70kg asti ja välillä taas 90kg ja nyt taas 73kg tietämillä.

      Mutta tällä kertaa painoa laskettu erittäin terveellisillä ruoka valiolla mutta nyt on käytössä vitamiineja,tästä en ole ylpeä mutta otaksun sen ehkä olevan tarpeen kun ikää on jo 42 vuotta.

      En ole painoja varsinaisesti nostanut varmaan 20 vuoteen mutta uskoakseni nostan vieläkin oman painoni tai enemmänkin eli sen 73kg tai en ihmettele jos nostaisin enemmänkin.

      Kokeilin yksin kantaa normaalin pesukoneen siis pyykkikoneen rappuja pitkin 11 kpl ja sisälle taloon ,sen paino on liki 80kg,laitoin hihnat ympärille ja nostin vähissä erin ja sain talon sisälle rappusista huolimatta nostettua pesukoneen yksin.

      Tästä vaimo otti valokuvan,tuolloin painoni oli ehkä 90kg.

      Mutta nyt on taas alkanut kiinostamaan treenaus,rasvaprosenttini oli 18 vuotiaana alle 10% kun mittautin ja tuntuu kun kipinä alkaisi uudelleen.

      • Merillä ollut

        Legendaarinen tarina, mutta noi painot mitä sattuun. Kaikki 18 vuotiaat nosti yli 100kg, joku 140, no miksei hormoneilla menisikin. Pään päälle 100kg säkki, ei juma mitä tarinaa. itse olen 85kg mies ja hyvä jos saan 40kg säkin maasta ylös. Toki kyse on tekniikasta, mutta olisi kiva nähdä kun joku heinäsirkka nostaa 100kg pään päälle, tangolla ei varmasti nosta, niin miten sitten säkin joka on paljon vaikeampi nostaa. Hehe, hyvä tarina.


    • 3+9

      Kannataa aloittaa jos intoa piisa..

    • asioista tietävä

      Jos harjoittelee kovasti viisi vuotta, voi nostaa 62,5.

      • raw

        ... Jaa niin haukkareita ja sarjaa??;)


    • 100kg todella kova

      100kg on natulle sellainen haamumaili, että vain hirveimmät ja karskeimmat natut sen voi nostaa. Tiedän meidän salilta yli 20 vuotta treenaavia natuja joilla ei 100kg nouse ja he treenaavat kovaa ja pitkäjänteisesti. Hyvä se on täällä sanoa, mutta veikkaanpa, että tämänkin palstan kirjoittajilla jäisi suurimmalla osalla 70-80kg rinnalle.

    • 3+5

      "veikkaanpa, että tämänkin palstan kirjoittajilla jäisi suurimmalla osalla 70-80kg rinnalle."

      Siinä sä lienet oikeassa... :D

    • Näyttää olevan liikkeellä joukko henkilöitä joiden pääasiallinen tarkoitus on provosoida keskustelua tai sitten he eivät ymmärrä, etteivät he ole mitään totuuden mittareita.

      64-vuotinen treenikaverini penkkaa merkistä 130kg.
      73-vuotinen poikani kummi penkkaa saman, 130kg.
      Myöhäisherännyt 65v kaverini penkkaa 110kg.
      Nuoremmista ei ole havaintoa omaa poikaani lukuun ottamatta mutta sen lapsuuden tulokseenhan ette usko.
      Taatusti natu heppu, nyt 40v, penkkaa lyhyttä sarjaa jalat ylhäällä, 140kg:lla.
      Jne.

      Tämä vuodatus on turha koska liikkeellä on joukko itsensä suggeroineita vätyksiä.

      • Simo.

        Eikö noi yli 60v ole jo korvaushoidolla eli ei natuja?


      • Ooookey

        Ehkä he ovat sitten jotain luonnon luomia lahjakkuuksia, jos kerta oikeasti ovat 100% natuja :) Etteivät käy edes korvaushoidossa tai käytä lisäravinteita?
        Itsekkin tiedän omalta kylältä kourallisen suunnilleen samanikäisiä treenaajia, ja eipä heistä kukaan lähellekkään tuollaisia rautoja nosta.


      • Ooookey

        Ehkä he ovat sitten jotain luonnon luomia lahjakkuuksia, jos kerta oikeasti ovat 100% natuja :) Etteivät käy edes korvaushoidossa tai käytä lisäravinteita?
        Itsekkin tiedän omalta kylältä kourallisen suunnilleen samanikäisiä treenaajia, ja eipä heistä kukaan lähellekkään tuollaisia rautoja nosta.


      • Ooookey kirjoitti:

        Ehkä he ovat sitten jotain luonnon luomia lahjakkuuksia, jos kerta oikeasti ovat 100% natuja :) Etteivät käy edes korvaushoidossa tai käytä lisäravinteita?
        Itsekkin tiedän omalta kylältä kourallisen suunnilleen samanikäisiä treenaajia, ja eipä heistä kukaan lähellekkään tuollaisia rautoja nosta.

        Tuo 64v on vuosikausia käynyt salilla sunnuntaisin.
        73v teki aikanaan 82,5kg:ssa kisoissa 340kg, tempaus, punnerrus, työntö.
        65v on aloittanut harrastuksen joskus 5-kymppisenä.

        Ehkä nuoremmilla on vaikea ymmärtää ikääntymisen vaikutus tulostasoon.
        Uhosin itse aikanaan, että ukko joka ei pysty pystyssä punnertamaan omaa painoaan joutaa vanhainkotiin.
        65v, 90kg punnersin 80kg mutta jos olisin pudottanut painoni 8-kymppiin niin se ei olisi taatusti mennyt.
        Tempauksen olen lopettanut jokunen vuosi sitten olkaleikkauksen jälkeen.
        Ovat vaan elämän realiteettejä ja niitä vasten tuntuu tuo 100kg:n penkin jumalointi tolkuttomalle!

        Mave on minulla tuon saman painoisen 64:n kanssa samalla tasolla mutta käytän itse geeliä korvauksena koska suolistosyöpäleikkaukset merkitsivät helkutinmoista takaiskua pitkine toipiksineen.
        Koravau auttaa aerobisissa ja palautuksissa.Tuolla määrällä ei ole mitään tehoa lisäävää vaikutusta.


      • Elbom
        Ooookey kirjoitti:

        Ehkä he ovat sitten jotain luonnon luomia lahjakkuuksia, jos kerta oikeasti ovat 100% natuja :) Etteivät käy edes korvaushoidossa tai käytä lisäravinteita?
        Itsekkin tiedän omalta kylältä kourallisen suunnilleen samanikäisiä treenaajia, ja eipä heistä kukaan lähellekkään tuollaisia rautoja nosta.

        Samoten mitä meidän salilla niin ei kyllä 60 ota mitään kovia sarjoja. En kyllä musita edes nähneeni tekevän kenenkään penkkiä vaikka kyllä niitä varmaan reilu 10 on treenaamassa. Toki jos on geeneiltään iso niin 60 voi napata natuna 100kg. Natu siis tarkoittaa ettei ole koskaan mitään horkaa vetänyt.


      • Masa...
        vm-43 kirjoitti:

        Tuo 64v on vuosikausia käynyt salilla sunnuntaisin.
        73v teki aikanaan 82,5kg:ssa kisoissa 340kg, tempaus, punnerrus, työntö.
        65v on aloittanut harrastuksen joskus 5-kymppisenä.

        Ehkä nuoremmilla on vaikea ymmärtää ikääntymisen vaikutus tulostasoon.
        Uhosin itse aikanaan, että ukko joka ei pysty pystyssä punnertamaan omaa painoaan joutaa vanhainkotiin.
        65v, 90kg punnersin 80kg mutta jos olisin pudottanut painoni 8-kymppiin niin se ei olisi taatusti mennyt.
        Tempauksen olen lopettanut jokunen vuosi sitten olkaleikkauksen jälkeen.
        Ovat vaan elämän realiteettejä ja niitä vasten tuntuu tuo 100kg:n penkin jumalointi tolkuttomalle!

        Mave on minulla tuon saman painoisen 64:n kanssa samalla tasolla mutta käytän itse geeliä korvauksena koska suolistosyöpäleikkaukset merkitsivät helkutinmoista takaiskua pitkine toipiksineen.
        Koravau auttaa aerobisissa ja palautuksissa.Tuolla määrällä ei ole mitään tehoa lisäävää vaikutusta.

        Tämä lause jäi nyt vähän hämäämään:"Ehkä nuoremmilla on vaikea ymmärtää ikääntymisen vaikutus tulostasoon."

        Eikö tässä ole nimenomaan ollut puhetta, että porukkaa täällä tajuaa ikääntymisen vaikutuksen eikä usko 73v natun miehen penkkaavan 130kg. Ja totta hitossa korvaushoidolla on vaikutusta lihasvoimaan. Mistä ihmeestä keksit noita juttuja?


      • Masa... kirjoitti:

        Tämä lause jäi nyt vähän hämäämään:"Ehkä nuoremmilla on vaikea ymmärtää ikääntymisen vaikutus tulostasoon."

        Eikö tässä ole nimenomaan ollut puhetta, että porukkaa täällä tajuaa ikääntymisen vaikutuksen eikä usko 73v natun miehen penkkaavan 130kg. Ja totta hitossa korvaushoidolla on vaikutusta lihasvoimaan. Mistä ihmeestä keksit noita juttuja?

        Sinä saat luulla mitä haluat! Minä tiedän mitä tiedän eikä ole tarve keksiä mitään.
        Tilanne on taas se, että kun joku asia ei kuulu omaan kokemusmaailmaan niin on helpointa kieltää se.

        Tuosta puolikasgeelauksesta. Kyllä kai minulla on mahdollisuus arvioida ja tietää sen vaikutus? Eikö vaan?
        Korvaus on kylläkin hidastanut taantumista mutta ei ole estänyt sitä.
        Suurempi vaikutus on elämisen laadussa ylipäätään.


      • Stop narsismi.
        vm-43 kirjoitti:

        Sinä saat luulla mitä haluat! Minä tiedän mitä tiedän eikä ole tarve keksiä mitään.
        Tilanne on taas se, että kun joku asia ei kuulu omaan kokemusmaailmaan niin on helpointa kieltää se.

        Tuosta puolikasgeelauksesta. Kyllä kai minulla on mahdollisuus arvioida ja tietää sen vaikutus? Eikö vaan?
        Korvaus on kylläkin hidastanut taantumista mutta ei ole estänyt sitä.
        Suurempi vaikutus on elämisen laadussa ylipäätään.

        vm-43 taas ylistää korvaushoitoa ja puhuu kuin olisi kaikkivoipainen Jeesus Kristus Nasaretilainen.

        "Minä.."

        "Minulle.."

        "Minun.."

        "Meidän.."

        "Meillä.."

        "Minä.."

        "Minä..."

        "Minä!"

        Vanhan dementikon narsismi paistaa läpi.


      • Stop narsismi. kirjoitti:

        vm-43 taas ylistää korvaushoitoa ja puhuu kuin olisi kaikkivoipainen Jeesus Kristus Nasaretilainen.

        "Minä.."

        "Minulle.."

        "Minun.."

        "Meidän.."

        "Meillä.."

        "Minä.."

        "Minä..."

        "Minä!"

        Vanhan dementikon narsismi paistaa läpi.

        MINÄ pitäydyn tosiasioissa. Korvaushoidon ylistäminen on sinun tulkintasi.
        MINULLA ei ole tarvetta vähätellä toisten saavutuksia tai tekemisiä silläkään perusteella, että he ovat MINUA vahvempia.
        MINÄ en tarvitse sen laatuista heikon itsetunnon pönkitystä.
        MINÄ kertoilen vain omista kokemuksistani ja havaintoja treenikavereiden tekemisistä.

        Puolitutun farmaseutin kertoman mukaan korvaushoito on varsin yleistä mutta se kuuluu "hys hys" aiheiden joukkoon. En ymmärrä miksi.
        Salilla tunnen kaksi kaveria jotka piikittävät mutta heistä kumpikaan ei ole mainitsemieni joukossa.

        Geelauksen tehosta voin sanoa tosiasiana sen, ettei se ole nostanut voimatasoani. Vain hidastanut putoamista.
        Rinnalleveto ja työntö ovat pudonneet eniten verrattuna geelausta edeltävään aikaan.
        Mave on hikisesti kestänyt melkein samassa 6:n vuoden takaiseen verrattuna.
        Viimeistä edellisen vatsan repimisen / suolen lyhentämisen jälkeen kesti pari vuotta ennen kuin pääsin lähelle edeltävää tasoa.

        En edes yritä kehitellä mitään omia, kieroutuneita tulkintoja kuulemastani tai lukemastani vaan totean omat kokemukseni ja havaintoni.

        Mutta aloitukseen. 100kg penkin kanonisointi on treeneissään epäonnistuneiden, aina mukavuusalueilla liikkuneiden, turhautuneiden yksilöiden onanoivaa mielenrauhan hakemista.
        Jos se onnistuu niin hyvä niin!


    • mikkihiirivm43

      Eiku korvaushoitoo ja vöpö önönnöönönöönööö ni jo lähtee 100x100!

      • Anonyymi

        Kukaan ihminen maailmassa ei pysty penkkaamaan 100x100 kg. Maailmanmestari Freddy Smulter penkkasi kylmiltään 50x100 kg, mutta hänellä oli 300 kg raakapenkki ja 400 kg paitapenkki. Jos Freddy olisi hetken keskittynyt pitkiin sarjoihin niin varmaan 60x100 kg olisi tullut helposti mutta ei ikinä 100x100 kg. Freddy on natu urheilija, tosin erittäin lahjakas


    • natumies 38

      Vastaan rehellisesti tähän kommenttiin. Olen nostanut huonolla tekniikalla 115 kg (oma paino 73 kg). Se kuitenkin nousi ilman vippaskonsteja eli vain treenasin ja söin.

      Aloitin aikoinaan treenaamisen laihana 19-vuotiaana armeijan tykkihallin levypainoilla. Penkistä nousi max 45 kg ykkösenä. Kuitenkin kuukauden parin harjoittelulla nousi se 50 kg ykkönen ja 40 kilolla pystyin tekee useita toistoja. Paino nousi armeijassa puolessa vuodessa 5 kiloa ruualla ja treenillä. Armeijasta päästyäni nostin ennätyksekseni 55 kg. Tosta hetkestä meni 4 ja puoli vuotta kun sitten saavutin 100 kilon haamurajan. Toi reilu olympiadin pituinen aika tuntui pitkältä.
      No satasen haamurajan jälkeen kehitys olikin sitten vielä hitaampaa ja 110 kiloa meni reilu kaks vuotta myöhemmin. Siinä se pysyikin sitten tosi kauan, kunnes Sakari Selkäinahon treeniohjelmalla sain vielä 5 kiloa lisää enkkaan.

      Tällä hetkellä menee105 kg (elopaino 75 kg) ja toi taso säilyy helposti kun tekee vaan treenin säännöllisesti. 120 kg tavoite on edelleen jossain mielen sopukoissa haaveissa, mutta voi olla etten tule sitä koskaan saavuttamaan. Pitäisi panostaa vain ja ainoastaan voimatreeniin. Aerobista treeniä on liikaa elämässä, jotta voima tarttuis optimaalisestl.

      Mutta vaikkei olis geeneiltään mikään huippu niin toi matka sinne omalle huipulle on se kovin juttu. Vuosien sitkeä prosessi. Pahinta on jos motivaatio harjoitteluun katoaisi kokonaan.

    • tässä.totuus

      100 kg penkkitulos vaatii joka tapauksessa treeniä, ellet ole poikkeuslahjakkuus kuten Frerdik Smulter, joka nosti 16-vuotiaana 100 kg kun ikätoverit nosti 50 kg.

      Riippuu aika paljon lähtötasosta ja geeneistä miten paljon penkistä nousee eka kerralla ja kuinka nopeasti ja paljon sitä kehitystä kukin saavuttaa.

      Itse treenasin tasan viisi vuotta omilla harjoitusohjelmilla ja hilasin penkin 45 kg max ykkösestä 100 kg max ykköseen. Seuraavat 2 vuotta toi vielä ennätykseen 10 kg. 1 vuosi lisää treeniä ja meni 112,5 kg. Sitten meni jotain 5 vuotta ilman tulosparannusta kunnes kuuden vuoden tauon jälkeen sain 115 kg ylös. Sen jälkeen lopahti kiinnostus ja kävin vain ylläpitämässä kuntoa ja tulos on pyörinyt 100 kg - 110 kg välillä.

      Itse pidän mahdollisena, että voisin nostaa 120 kg jos alkaisin taas nousujohteisesti/penkin ehdoilla treenaamaan. Harjoitusohjelmassa on kuitenkin kyykyn, penkin, vetojen ja tempauksen lisäksi jääkiekkoa ja aerobista kestävyysharjoittelua, joten en todennäköisesti tule koskaan saavuttamaan tuota 120 kg haamurajaa, ellen pyhitä harjoittelua yksin voimailulle.

      Niin ja mun paino ennätysnostojen aikaan on ollu 70 kg/100 kg penkki, 74 kg/110 kg penkki, 73 kg/115 kg penkki.

      • väärät.ohjeet

        Treenaatko jollain Bull Mentulan ohjeilla kun kehitys ei tuon parempaa ole?


    • Hyväthyssykät

      Treenaatteko salilla, vai meneekö aika pullistellessa peilin edessä? Itse treenasin kahdeksan kuukautta ja tökkäsin 100kiloa penkistä ja puolentoista vuoden treenauksen jälkeen 130kg. 100kilolla teen 10 toistoa helposti. Painan 74 kiloa enkä ole käyttänyt aineita ja syön normiruokaa kahdesti päivässä. Eihän nyt 100kg penkistä ole mikään tulos. Pitää olla aika urvelo jos ei muutamien kuukausien treeneillä saa 100kg penkistä,sitten kannattaa vaihtaa jo lajia.

      • sdfstd

        Argumentaatiotaitosi ovat surkeaa luokkaa. Mene takaisin kouluun vaikka.


      • Old_Timer

        Ihan totta puhut "Hyväthyssykät! . Itsekin nuorempana 70-luvulla pyörittelin kotona kellarissa puntteja. Nyt reilut 60 v. ikää. Kyllä 100 kg saa tavallinen 20 v mies melko nopeasti penkistä nostettua ihan kaurapuuron avulla. Enkä iso jeppe ollut, 172 cm sukat jalassa 70 kg kropassa. Semmonen tumppi mieheksi. Nyt kroppa 78 kg ja pituutta 169 cm(lyhentynyt). Tein 70/80 luvuilla 100 kg:lla sarjoja semmoset 5-8 penkkipunnerusta perätysten. Punnersin 70 kg raudoilla lattialta ylös suorille käsille ylös ja sitten laskin raudat niskan taakse harteille ja taas nosto suorille käsille. Semmoset 10 kertaa peräkkäin rutistuksia. Ei aina tyylipuhtaita. Joskus kolisi kalloon kipeästi. Välillä tuli kinkkisiä ongelmia kun puntit jäi hartioiden varaan jumiin enkä saanut ylös enää. Olin siis pahasti hapoilla :) Kun ei ollut sivutukia mihin puntit laskea, niin piti joko pudottaa selänkautta raudat kellarin lattialle tai odottaa että kädet tokeentuivat sen verta, että sain pään ylitse pompautettua raudat. Edelleenkin kuntoilen joka päivä (7pvä viikossa) kahvakuulilla, leuanvetoja,kyykkyjä,punnerruksia, välillä vauhditonta pituutta jne. Penkkipunnertelut jätin ajat sitten pois kuvioista, kun on kuntoilun kannalta melko hyödytön/tarpeeton laji. Enempi shownumero siis.


    • satkunpenkki

      Kyllä se 100kg on mahdollinen kelle tahansa, kunhan vaan jaksaa vuoden pari panostaa kunnolla. Itse nostin tuon 100kg vajaan 2 vuoden treenien jälkeen ja siitä vuosi niin meni jo 130kg. Myöhemmin meni sitten parhaimmillaan 130kg:lla 7 toiston sarja. Ja syliväli liki 200cm joten kehon mitat ei todellakaan penkkipunnerrukseen optimaaliset, kun on niin pitkät kädet pitkänä miehenä.

    • hohhoijaa2015

      Täällä jälleen nämä tietämättömät provoilijat haluaa aiheuttaa jotakin omahyvän tunnetta itselleen pienillä narukätösillä. :) :)
      Mutta totta puhuakseen 100kg penkistä ei ole oikeastaan yhtään mitään. Sillä tehdään sarjoja. Mutta se 200kg penkistä on todellinen haamuraja.
      Että näin teille pienille taaperoille. :)

      • PyllyynottavaM

        No ei voi mitään, isot kuolee nuorena sairastelun jälkeen.


    • salirotta

      Hahah on näit hauska lukee :DD ite 16v jannu tänää nous just 100kg penkist. Pituut 178 ja painoo 85kg . Kävin salilla penkkaamas sen alle puolvuotta :DDD On siin kyl vähä ittessä vikaa jos toho menee 4 vuotta.

    • g5tre

      2016 joulukuussa aloitin käymää sallla aktiivisesti 4krt viikko sillo nousi 60kg ja nytten 92,5kg tavoitteena on kesäkuun viimoiseen päivään mennessä nostaa se 100kg

      • Anonyymi

        Itselläni aika samanlainen historia, ikää 39v, aloitin aktiivi salilla käynnin noin puolitoista vuotta sitten. 1 vuosi meni 1-2krt viikossa opettelin tekniikkaa ja totuttelin kehoa treeniin. painoa oli noin 65kg ja pituus 169cm. Nyt 6kk treenannut 3-4 viikossa tosissaan, painoa 75kg, pituus 169cm ja penkistä nousi tänään jo 92,5kg, tämän vuoden tavoite on saada lähelle 100kg penkistä. Itse sanoisin että 100kg on 1-2vuoden treenillä varmasti suht hyvin saavutettavissa 20-50v ikäsille jos asenne on kohdillaan ja jaksaa tosissaan haastaa itseänsä ja treenaus on monipuolista ettei jumahda samaan. Tietysti kokemukseni on oma ja vaikea yleistää mutta kun seuraan junnuja salilla niin eipä noilla 20v nassikoilla tunnu noi 90-100kg penkistä nostot olevan vaikeita. Väittäsin ettei 100kg ole mikään haamuraja kyllä millekkään 'natulle'.


    • Mitähelvettiä

      100 kiloahan saavutetaan alle puolen vuoden treenillä jos siihen jaksaa edes jonkun verran panostaa ja syö vähänkään tarpeeksi alkutasosta riippumatta. Tosin jos tietää mitä tekee = kokeneemman avustuksella. 150 ja 200kg on asia erikseen.

    • Penamiesss

      Haamuraja natuille on 100kg penkistä ja voimailevalle natulle 150kg raw stopista. 200kg on hyvä haamuraja yli 120kg kilosille voimamörssäri natuille.

    • Benkkiä

      Aloittaja provoilee hauskasti, mutta on siellä totuuttakin mukana. Nimittäin penkkikisat ovat ihan turha karkelo sellaiselle joka ei roinaa. Vähintään pitää olla testosteroniresepti haettuna, että voi viiskymppisenä treenata hyvin palautuen. Sitten vain kuuntelemaan ymmärtämättömien hehkutteluja siitä, miten on pitänyt itsensä kovassa kunnossa.

    • aitoBlueteam

      naapurini tohtori peppuri suosittelee hanskahommia penkin parantamiseksi

    • fazuleipuri

      aika paljon on ammatistakin kiinni, vaikkei ole kertaakaan salilla käynyt niin voi se 80 nousta helpostikin, eikä se 100 enää siitä kaukana ole. terveisin 60 kg jauhosäkkejä niskan päällä kantaen joka päivä....

    • puhdaspulmunen

      150kg penkistä, vinopenkistä 130kg ja olkapäät vahvimmat 38kg 8toistoo istualtaan.
      Olkapää liikkeissä oli vaikeuksia heivata alussa käsipainoja hauiksilla asemiin.
      Painoin 93kg ollessani parhaassa kunnossa ja oisko mennyt 6v 4-5kertaa viikossa.
      Jalkoja en tehnyt ja selkääkin vain ylätaljalla. Muut vähän katteli ja mumisi, se jäi mieleen.
      25v vuoteen en ole painoihin koskenut.

    • Anonyymi

      olen 45v mies, nyt treenannut 2kk ja koitin ykkösen 100kg meni ja jäi varaa,painoa on 123kg.alotetaan historiasta 12v alotin penkkaamisen ja 14v nostin 90kg runkkupenkkiä, en treenannut säännällisesti vaa useita taukoja,17v ammattikoulussa saavutin taas 1kk treenillä ton 90kg ehkä pikkusen vähemmällä runkkupenkillä,siitä ikävuoteen 25,pääsin taas muutaman kuukauden harjottelulla 97,5kg runkkupenkkii,siitä sit ikävuotee 29v jolloin aloitin pisimmän yhtäjaksoisen nostelun,panostaen muihinki liikkeisiin pikkusen enemmän ja avukseni otin protskijuomat palautukseen ja sain 107,5kg jonkun 13kk jakson jälkee,ulnaris oireili ja lopetin,siitä sit 39v sisältäen 2-3viikon kokeiluja mutta ulnaris kipu paheni, mutta 39v nostelin 5kk ja sain 100kg mutta ulnaris oli niin jumissa että oli pakko lopettaa, nyt pääsin 2kk 100kg ,nää nopeet tulokset johtuu LIHASMUISTISTA. ja on mulla massaaki nyt 30kg enemmän ko 10v sitte tai 75kg enemmän ko 14v 90kg. siis aika helposti natuna nostaa sen 100 ,jotku alle vuodessa joillakin menee 2-3vuotta ,jos säännöllisesti,mutta pitää jo panostaa selkälihaksiinki, oikeestaa jos laskee ni mulla meni se 27v 100kg ,mutta nostelujaksot 2viikosta-vuotee,mutta arvioisin että säännöllisellä yhtäjaksosella nostelulla jos ruokapuoli on kunnossa saa sen 100 1-2vuotee. lihasmuisti on ihmeellinen,se on 2-4kk ni saavuttaa entisen tason,mutta kun mennää uudelle tasolle ilman lihasmuistia kehitys on hidasta.

    • Anonyymi

      Voi teitä . Olen tavallinen kotimies ja kotona omatekoisilla vermeillä reenannut n. 30 v. autotallissa. viel 50 v .aanakin nostin tallissa helposti muutamalla toistolla 100 kg. nykyään vaan 20 kg käsipainoilla monenlaista ja vähän levytangolla pidän fyysystä työkuntoa yllä. EI oloe tarvinnut teroideja syyvä. normaalia ruokaa ja munkkikahvit ja käristemakkaraakin ja hyvin nousi rauta. Teen monenlaisia liikkeitä vielki. Olkapää vaan ei enää kestä punnerrusliikettä levytangolla. vinopenkkiä jonkin verran . olen nyt 63. v. 70 kg.painan . Mut pystyy ihan hyvin propseja kantaan kasoihin metsässä.hiihtelen ym . itsekurista on paljon kiinni. Aluperin huonon selkäni takia aloin treenaamaan , ja sitä on kestänyt. Myös selkä paremmin. Mut vatsaliikkeitä pitää tehdä säännöllisesti ja teenkin viikoittain. Normaali 50 lattiapunnerrusta menee kerralla vielkin helposti . Kun mies päättää, niin pystyy. Ei siinä kalliita treenisaleja tarvi. Talvella vaan enemmän vaatetta talliin päälle. Repikää tästä. Tietenkin perusterveys on hyvä apu. Se ei ole aina itsestään selvä asia.

    • Anonyymi

      On aika paljon henkilöstä kiinni toi penkki ja tekniikasta. Jos lyhyet kädet ja 170cm hottentotti ni helpompi. Ja kaarretta selkään niin voi olla nosto jopa vain 5-10cm rinnasta. Parempi kun tekee käsipainoilla niin tulee muotoa ja voimaa myös. Itse nostin natuna 173kg 107kilosena.söin vaa helvetisti. 130kg on jo tosi hyvä tulos.

      Ei treenanneen miehen maksimit:
      Penkki-60-70kg
      Kyykky - 60-80kg
      Mave-100-130kg

      Treenajalla hyvät tulokset:
      -penkki 150kg
      -kyykky 180-200kg
      -mave 200

      Kunnioitettavat tulokset:
      Penkki-160
      Kyykky 210
      Mave 250kg

      Omat tulokset mies, 32v,96kg,180cm
      -penkki 160kg (ollut tuon 173kg)
      -kyykky 200kg
      -mave 240kg
      -18 leukaa
      -3000m coopperissa

      Paras voimaohjelma mitä pyörittäny ikinä niin:
      -sheiko programs #30, #31, #32, #37, #40
      Muuta ei tarvita... Ekalla kierrolla 10-15kg rautaa lisää maximiin. Jos aloittelija.

      • Anonyymi

        Kunnioitettavat tulokset:
        Penkki 180-200kg
        Kyykky 250kg
        Mave 300kg

        Roinareilla kaikkiin tuloksiin 50-100kg lisää...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunnioitettavat tulokset:
        Penkki 180-200kg
        Kyykky 250kg
        Mave 300kg

        Roinareilla kaikkiin tuloksiin 50-100kg lisää...

        Koittakaa roinarit ensin päästä Smulterin rautoihin ennen kuin sitä roinaa täällä mainostatte. https://ylilauta.org/kuntosali/71218275


    • Anonyymi

      Kun treenaa viisaasti niin penkki tulos nousee kivasti. Pikku-ukkelitkin nostaa 100kg.. pyrämiidi harjoittelua. Sitten tietyn ajan päästä ollaan ennätysraudoissa. Sama tyyli pätee maasta vetoon.
      Ensin lähdetään pienemmällä painolla. Pumpataan niin monta ettei enään nouse. Näin edetään viikko kerrallaan. Paino kasvaa aina vähän. Lihas ei kunnolla huomaa edes pikku painon lisäystä. Näin itse nostin nopeasti painon yli 100.n kilon.
      Ei kannata ahnehtimaan että monta kertaa viikossa tekee tätä. Rikkoo olkapäät. Minä rikoin kun olin ahne. Paino nousi nopeaan tahtiin.paikat ei ehtineet palautua. Sitten repesi. Pitäisi itse uskaltaa vielä idojen rautojen kimppuun. 100 kg vielä nostaa mutta kyllä se olisi kiva nostaa miesten kuormia.

    • Anonyymi

      Huvittaa lukea näitä 100kg penkistä rypistelijöitä.
      Itselle 100kg on hauiskääntö paino.
      4 kertaa 8 menee ilman heiluntaa.
      Vipeillä tulee pari toistoa lisää.

    • Anonyymi

      Et voi olla tosissasi tämän tekstin kanssa. Olen itse nostanut 16 vuotiaana tuon 100kg penkistä eikä siihen mitään aineita tarvitse. Treenaamisen aloituksesta tuohon penkkitulokseen kesti itselläni noin 12 kuukautta. Painoin muistaakseni alle 70kg vielä tuolloin.

    • Anonyymi

      Satasen penkki?!
      Vetäessäni seuramme nuorille spritteri-, hyppääjä-, loikkajahepuille talvisin puntttitreenit ensimmäisenä tavoitteena halli SM kisat ja sitten tietenkin kesäkisat.
      Junnut halusivat penkkiä vaikka siitä ei heille ollut hitonkaan hyötyä mutta joustin tuossa asiassa.
      Samaan aikaan salilla kävi kaksi tekun heppua jotka jauhoivat penkissä pitkiä 10:n sarjoja. Heput katselivat meidän touhua ja tulivat kysymään mitä pitäisi tehdä kun heidän maksiminsa on jäänyt 80kg:oon.
      Opastin heppuja hieman ja valvoin parit treenit. Äijät oivalsivat periaatteen ja ryhtyivät kekemään yhdistettyä pika-, perus- ja vähän maksimivoimatreeniä.
      Alle kahden kuukauden kaverit tulivat posket hehkuen sanomaan, että nyt se 100kg meni.
      Kyse oli lihaskunnon pohjasta ja treenimenetelmistä. Kavereilla oli pohjaa mutta ei irtiottokykyä. Nuorison mallin jauhaminen oli tyssännyt tuloskehityksen.

      Seuramme kaverit olivat pikaviestissäå SM mitaleilla jayksi kaveri muutamana vuotena nuorten maajoukkueessa pituudessa ja 3-loikassa.

    • Anonyymi

      Erittäin typerä provo joltain vuonna kirves ja nakki. :D

      7-luokalla meni jo 100kg ilman sen kummempaa salilla käymistä. Aikuisiällä rupesin treenaa aktiivisesti ja tuo 100kg penkki nousi reilussa vuodessa 150kg ilman mitään myrkkyjä, Treenaaminen oli tosin sellaista sitä sun tätä ja tietämättä mistään mitään, niin varmasti ois voinut paremminkin mennä. Lisäravinteita ja ihan perusruuvalla kattomatta mitä syö sen koommin.

    • Anonyymi

      Itse olen nyt tällä hetkellä 15 v ja minulta nousee penkistä tällä hetkellä 90kg ja ainoa lisäravinne jota olen käyttänyt on vitamiinit ja kreatiini, enkä kyllä missään nimessä ajatellut käyttää steroideja siihen että saisin paremmat tulokset nopeammin ja vaivatta.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Onneksi kehonrakentajalle "satasen penkki" ei ole pakollinen. Koko penkkiä ei ole pakko koskaan tehdä.

    • Anonyymi

      Noi ketkä sanoo ettei muka 100kg voi saada nostettua natuna, niin ne ei tiedä kyllä yhtää mitään. Kun ne ei itse saa sitä nostettua niin sit luullaan ettei kukaan muukaa saa nostettua 😂😂

    • Anonyymi

      Juu eipä tuo 100kg ole mikään ihmeellinen tulos. Itse nuorena jotain vähän räpeltäny painojen kanssa. Tuossa 30v aloin käymään salilla 2krt viikossa, pääliikkeenä penkki. Lähtötaso oli surkea ja jopa nolo itselleni painoni huomioiden joka oli 98kg(pituus 180). Tais olla joku 65kg mitä sain alkuun. Ravintopuoli ei ollut kummonen ja lähinnä palkkarilla mentiin lisäravinne puolella. No vuosihan siinä meni ja tulos 99.5. Tuohan ei ole 100kg mut jos nyt ei pilkkua nussita sen suhteen ;D. Tuossa vaiheessa kuitenkin kehitys hidastu reilusti ja turhaannuin jo kun se 100 ei mee rikki. Sitten rupesin miettiin muita liikkeitä mitkä auttaisi penkissä. Tiesin että olkapäät on heikoimmat lihakseni joten siirryin vinopenkkiin. Tästä vinkiksi niille jotka haluaa kehittyä penkissä niin kannttaa tehdä myös apuliikkeitä varsinkin heikommille lihaksille jotka vaikuttavat penkkiin. Ketjussa luki myös paljon ihmisten painosta ja iästä. Tähän liittyykin hauska tapaus kun tutustuin salilla pariin tyyppiin joista toinen 70v 90kg pappa ja toinen 40v joku 160cm 60kg. Molemmat näistä veteli suunnilleen samoilla painoilla jotka oli kyl ainakin omasta mielestä melko kovat iät ja koot huomioon ottaen. Penkki tais olla siin 140kg, kyykky jotain 180kg ja mave jotain 220kg. Pienemmällä kaverilla lähinnä vahva nyrkkeilytausta ja papparaisella vahva alkoholitausta, jonka tosin lopetti kai joskus 40v ja alko treenaamaan. Ainiin meinasi unohtua että kumpikaan ei käyttäny edes mitään lisäravinteita eikä todellakaan roinannu ikinä. Tästä voi päätellä että iästä ja ja koosta huolimatta voi natunakin päästä ihan hyviin tuloksiin :). Niin ja itellähän ei sit se 100kg menny ikinä rikki kun asiat meni vituiks ja treenit ja kaikki muukin loppu siihen. Nyt Muutaman kuukauden treenaillu lähinnä kotona käsipainoilla ja tangolla laihdutus, lihasmassan säilyttäminen ja peruskunnon ylläpito tavotteena. Joskus loppusyksystä varmaan kun pääsen tavotteeseen 90kg niin tavote ois taaas siirtyä salille. Jos se "maaginen" 100kg menis sit rikki :D! Odotukseni ovat korkealla koska ihan ok pohjat alla kuitenkin. Joskin tuon laihdutuksen myötä lihasmassaakin katoaa väkisinkin jonkun verran. End of (long) story.

    • Anonyymi

      Olenkohan kertonut aiemmin, mutta tulee sitten uudestaan koska tarina on hauska.

      Kaverit soitti että ovat nyt nostaneet päälle sata kiloa penkistä ja haluavat tulla näyttämään. Minulla on aina ollut kotisali ja siellä tämä voimien näytös tulisi tapahtumaan.
      Kovalla innolla tulivat ja lämmittelyssä tuli jo ilmi että pojat ei missään nimessä nosta sataa kiloa. 60 kiloa jäi rinnalle jokaisella. Kävi lopulta ilmi että pojat ovat nostelleen paunoilla merkittyjä levyjä. Tiedä sitten mistä pikkukaupungin sali on saanut paunoilla merkityt levyt, kun levytkin on jostain 90-luvulta enkä ole missään muuallakaan törmännyt paunalevyihin.

    • Anonyymi

      Tunge nyt jo viimein se sadan kilon penkki perseesees jos itse olet vaan niin älymätä että et osaa vaan treenata niin älä muille sitä lässytä vaan totea tosi asiat mitä lukee edellä ja paskanna vaikka sukkaan ja tee nuotio.

    • Anonyymi

      Olen 53 vuotias ja nostanut tuon sata kg ensimäistä kertaa parikymppisenä. Vieläkin menee 140 kg tai 6 x 120 kg.
      Satanen ei ole mikään raja penkkipunnerruksessa.

      • Anonyymi

        No on se "satanen" aika monelle se haamuraja penkissä.


    • Anonyymi

      oon 13v ja 100kg penkki tulossa pian kun oon reilu vuoden treenannu, ei oo haamurajaa nähnykkää 100kg

      • Anonyymi

        Aerobinen tärkeempää ku max voima,rentoo vaan.


    • Anonyymi

      Hei 100kg penkki mikään ihme ole. Yläasteella noin 20-vuotta sitten meidän ikäryhmän pojista 10 nosti 100kg penkistä 9-luokalla. Eli 20% ikäryhmän pojista. Maalaiskunta niin suurin osa tottuneet fyysiseen työhön pienestä pitäen ja salilla käytiin ehkä kerran viikkoon. Ainuut steroidit oli punanen mallu ja 2-tahti moottorin haistelu.

      • Anonyymi

        Paljonko oli kyykky?


    • Anonyymi

      heh heh :D
      kyllä minä alle vuoden treenaamisella 102,5kg nostin, sitten alkoi olla vaikeampaa, piti alkaa opettelemaan miten kehittyä. Oikeat treenaajat tietää, ettei se 10kg helpolla lisää tule, mutta hormoneilla nousee.
      Kaikki kirjat mitä nyt kirjastosta tähän aihepiiriin löytyy on luettu, mm, Herrasen veljesten kirja oli hyvä, Lisää voimaa Bill Pearl jne.
      Niistä olen oppinut, ja vaikeaa on kaikki tarvittava ravinto saada ilman lisäravinteita. raakoja munia juotu kulhosta, aamulla pierut haisee vaimo tykkää

    • Anonyymi

      Aloitus tarkoittanee makuupenkkiä? Joskus nuorena tuli leikityä sillä mutta punttivalmentaja todisti siitä olevan pikemminkin haittaa kuin hyötyä. Haitta tempausta kun rintalihakset saattavat kiristyä.

      Olen syntynyt 40-luvun alkupuolella ja penkkitulokseni on surkea.
      Istumapenkki ilman selkänojaa. Oma paino 80kg. Istumatulos ilman selkänojaa hyvänä päivänä 60kg. 55kg lupaus.

      • Anonyymi

        Oma paino 155kg. Olen syntynyt vuonna 1982,
        Makuupenkki 2,2sec kestävä pieru, haju 5/5 (lupaus 4/5)


    • Anonyymi

      ei nää penkit oo aina niin kiveen hakattui, on isoja pallomaharoinaajia, jotka ei penkkaa ku 140kg, vaikka on vedetty kunnon massakuurit, niin se voima ei vaan tule.
      pitäs olla tynnyririntanen lyhyt mies, lyhyillä käsillä, nousee muuten 100kg helposti kun vaan syö ja treenaa.
      monille se syöminne on isompi juttu, toiset taas treenaa ittesä piippuun.
      vuosien saatolla nämä oppii aika vitun hyvin kun lukee ja tekee, niin se laihdutuskin menee, mutta kaiken a ja o on se sisu ja jaksaminen.
      viinaan kun sorrut, ei tule hevonvittua koko hommasta.
      terv. viinaa juonut ja piikittänyt

      uudelleen aloittaminen tietää raittiutta, mielenlujuutta.

    • Anonyymi

      Noh, itellä tulee se 90kg 14 vuotiaana et kyl se 100kg on iha helposti saavutettava naturaalina kunha vaa jaksaa treenaa, syödä, nukkuu yms. kunnolla

    • Anonyymi

      oon vittu ysiluokalla ja tämän hetkinen penkki mx on 87.5kiloo ja oon melko aloittelija

      • Anonyymi

        "oon vittu ysiluokalla"
        Että tuollainen erikoisluokka ja opin suunta on olemassa, mielenkiintoista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "oon vittu ysiluokalla"
        Että tuollainen erikoisluokka ja opin suunta on olemassa, mielenkiintoista

        Ehtaa bodibilding-ainesta.


    • Anonyymi

      14v ja 80kg penkistä :DDD mulla on vuos aikaa tavotella 100kg enneku täytän 15v. Kyl se 100 kiloo ihan natuna menee 😁

      • Anonyymi

        Paljonko kyykky?


    • Anonyymi

      Oma paino 86kg, sotilaspenkistä 97,5 kg... Vielä vähän että saa saturaisen... Ehkä jopa tän vuoden puolella...

    • Anonyymi

      Yrittäkää laskea tanko hitaasti alas ja ilman pomppua alhaalla, pieni pysäytys ja täysin suorille käsille. Veikkaan, että täällä jokainen kehuskelija saa ottaa ainakin 20 kiloa painosta veks.

    • Anonyymi

      Jos aikuinen mies halutessaan ei saa satasta,
      ei puhu totta, kyllä jokainen sen saa jos tekee töitä ja harjoittelee oikein.

    • Anonyymi

      Voin todeta että 100 kilon penkki ei ole vaikea tavoitella naturaalina itse olen muutama kuukausi sitten täyttänyt 15 vuotta ja oma penkki punneruksen enkka on 105kg ja olen treenannut vähän päälle vuoden

      • Anonyymi

        Paljonko kyykky?


      • Anonyymi

        ja siihen 105 kiloon se jääkin sitten vuosiksi.
        mutta koitapa punnertaa se 200kg t: jaska


    • Anonyymi

      omapaino ja omapaino öyh öyh öyh.
      se sun omapainos merkkaa vitunmarkkaakaan vaan se nostettava rautamäärä.
      mikkihiiri olet silti vaikka painat 30kg ja nostat 100kg, koska se toinen joka painaa sen 100kg , nostaakin 110kg. eiks je?
      hävisit.

      • Anonyymi

        Autismiin viittaavaa kirjoittelua, onko sulla jo diagnoosi ja sitä myöten lääkitys vaivaasi?.


    • Anonyymi

      Moni näyttää penkanneen paljon jo hyvin nuorena, mutta kokeilkaapa kyykätä paljon. Vaatii paljon enemmän kuin maaten käsien ojentelu.

      • Anonyymi

        Kyllä meidän isä teidän isän voittaa.........


    • Anonyymi

      kohta taas joku mikkihiiri tulee pätemään "painan 50kg ja kyykkään 500kg, olen sua suhteessa vahvempi koska painan 50kg titityy"

      suhteessa ja suhteessa hevonpaskat. minäpäs painankin sen 500kg ja kyykkään 502,5kg joten suhteessa ja suhteessa blaa blaa, koska kyykkään 2,5kg enemmän ku sä, niin sä oot mua heikompi ja sä hävisit, niin turha ulista suhteilla mikki mouse.

      terv. pena teräs 500kg , kyykky 502,5kg. tee perässsä.

    • Anonyymi

      Itse olen 15v poika ja olen käynyt salilla säännöllisesti noin vuoden ja 100kg penkistä on jo mennyt.

    • Anonyymi

      Nyt on kyllä ihan höpö puhetta avaus. Joka ukko pystyy natuna penkkaamaan yli 100kg.

    • Anonyymi

      Suoritustapa.
      Oma junnu oli pitkällä murrosiässä 15v ikäisenä. Oli joutunut aloittamaan parranajon.
      Taustalla 4v iässä aloitettu paini 2 krt/vko ja 12v ikäisenä otettu mukaan nyrkkeily.
      Pyysi penkkiä.
      Opetin pomppupenkin.
      Jalat penkin sivuilla lattiassa. Sisäänhengitys, rinta kaarelle ja tanko hallistusti rintalastan alapään kohdalle antaen rintalastan joustaa muutaman sentin ja sitten rintalastan jouston avustamana, päkiöillä lattiasta ponnistaen tanko ylös.
      Kaikki nostot täysillä. Apinan raivolla. Sarjat kapeina pyramideina 6 - 4 -2 -1 ja takaisin. Myös tasavitosina. Joskus, kun siltä tuntui niin maksimin kokeilu.
      Opetus päättyi kun 85kg ykkönen oli rutiinia.
      Muutaman kuukauden kuluttua 75 kiloinen heppu penkkasi 120kg.
      Sitten siirryimme olympianostojen treenaukseen.

    • Anonyymi

      Miksi jokin yksi liike pitäisi olla reilusti vahvempi muihin verrattuna?

    • Anonyymi

      Hei, 57 v ja joskus (yli 40 vuotta sitten) harrastellut penkkiä. 13 vuotiaana meni 95 kg kiekkoharjoituksissa (JYP:n C-junnut). 115 kg maksimit 17 vuotiaana muun urheilun ohessa.
      Nyt ostin itselleni painot ja aloitin 80 kg penkkiä muutamalla toistolla kerran päivässä. Muutaman herkistelykuukauden jälkeen 90 kg 10 sarjalla aika helposti kerran päivässä pumpattuna. Sattuu hartioihin pirusti, mutta sisulla... Kyllä se hermotus kantaa vuosikymmeniä. Satapainot tavoitteena (58 (ikä)+ 100kg). Painoa 130 kg 187 cm.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      1005
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      900
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      754
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe