Kysymyksiä yötyöstä oppariin

Sanna Ankka

Hei! Teen opinnäytetyötä liittyen yötyöhön ja sen aiheuttamiin vaikutuksiin ihmisen hyvinvoinnille ja yhteyksistä sairauksiin sekä apuja parempaan palautumiseen ja jaksamiseen. Olisin erittäin kitollinen jos yötyötä tehneet ihmiset vastaisivat alla oleviin kysymyksiin. Kaikki asiat negatiivisestä positiiviseen ovat tervetulleita :)
Terveisin: Sanna

Kuinka pitkän ajan olet tehnyt yötyötä?

Kuinka monta yövuoroa sinulla on keskimäärin peräkkäin?Entä vapaapäiviä?

Tunnetko väsymystä yövuoroissa?

Saatko nukutuksi päivällä; tunnetko levänneesi?

Oletko huomannut itsessäsi muutoksia kun olet tehnyt vain yövuoroa?

Miksi teet yövuoroa?

Pystytkö toimimaan vapaapäivinä normaalisti?

Valvotko vapailla yöt ja nukut päivät? Pystytkö nukkumaan yöllä?

Vapaa sana kokemuksistasi yötyöstä.

8

202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 14+17

      hyvät puolet: 40% lisää palkkaa

      huonot puolet: 40% ei ole tarpeeksi iso lisä haittoihin nähden, unirytmi menee sekaisin, unen laatu ei ole hyvää, yleensä nukuttuja tuntejakaan ei tule tarpeeksi. Päivällä väsynyt olo. Tulee syötyä enemmän ruokaa koska keho yrittää paikata väsymystä ruoalla ja yleensä vielä epäterveellisellä ruoalla.
      Itse tehnyt 3 vuoroa, vaihtelevasti yövuoroja seassa, joskus 1-3 ja enimmillään 7 putkeen. Yövuorojen jälkeen yleensä yksi nukkumapäivä ja kaksi vapaapäivää.

      • Sanna Ankka

        Hei, kiitos vastauksistasi! Kysyisin vielä että kun sanoit unen laadun olevan huonoa, tarkoittaako tämä kohdallasi että heräilet päiväsaikaan vai onko unen lataava vaikutus vain huono. Näetkö unia kun nukut päivällä ?


    • .,,m,

      Noin 4 vuotta tehnyt todella ajallisesti vaihtelevaa vuorotyötä (bussia ajelen) Vuorot niin sekavia ja miten sattuu, ettei niitä voi tässä eritellä.

      Huonot puolet on aamuvuorot, joihin ei tunnu tottuvan. Eli aamu 2-7 alkavat vuorot useasti väsyttäviä, kun välillä sellaisia että pitäisi 14 tuntia jaksaa. Taasen jos alkaa puoliltapäivin ja loppuu kello 2 yöllä niin se 14 tuntiakin menee helpommin. Mutta tosiaan väsymys on melkoinen jos vuoro alkaa aamuyöllä, ajat ensin jotain paikkuria, sitten tre-hki-tre sitten taas paikkuria. Silmäpussit toisena haittana, mutta vaimon mukaan ne oli ennen työn alkuakin :)

      Hyvät puolet: kaikki muu. Muuten työ sopii mulle ja vaihtelu on hyvää.. aika menee töissä kuin siivillä. Kunhan pääsis ennen aamu kuutta alkavista vuoroista eroon. En sopeudu niihin ehkä pienen lapsen takia ja kun oon ollut aina yövirkku. Vapaapäiviä on runsaasti pitkien työpäivien johdosta ja pystyn toimimaan ihan normaalista. Runsaat vapaapäivät on mukavia, kun saa perheen kanssa viettää aikaa. Ja on tää talo tullut aikalailla maksetuksi nuoresta iästä huolimatta, moni kaverini vielä opiskelee ja haaveilee työpaikasta.

      Yötyötä teen koska vähän pakko välillä tehdä tällä alalla ainakin näin uutena. Ei kuitenkaan siis haittaa minua pahemmin. Aamuyöllä alkavat päivät vaan raskaampia kuin aamuyöllä loppuvat. Nyt olen lomalla ja raskas työ pistää alkoholia ottamaan, joten sekava viesti.

      • Sanna Ankka

        Hei, kiitos vastauksistasi. Jos vuorosi alkaa 02.00 monelta menet nukkumaan? Tai paljon nukut ja näetkö unia jos joudut heräämään " keskellä" yötä. Kysyn tätä silmälläpitäen ihmisen sisäisten kellojen synkronoitumista ja uni valverytmiä. Oletko meinannut nukahtaa ajaessasi?


    • vahtivainen

      Kuinka pitkän ajan olet tehnyt yötyötä?

      n.30 vuotta (eläkkeellä 2010 alkaen)

      Kuinka monta yövuoroa sinulla on keskimäärin peräkkäin?Entä vapaapäiviä?

      14vrk työtä, 14 vrk vapaata

      Tunnetko väsymystä yövuoroissa?

      En

      Saatko nukutuksi päivällä; tunnetko levänneesi?

      Kyllä, nukuin n.15-22

      Oletko huomannut itsessäsi muutoksia kun olet tehnyt vain yövuoroa?

      En

      Miksi teet yövuoroa?

      Peruslaiska mies, laitoksella ei tapahtunut öisin juuri mitään;)
      Työ/vapaavuorot sopivat minulle hyvin.

      Pystytkö toimimaan vapaapäivinä normaalisti?

      Kyllä

      Valvotko vapailla yöt ja nukut päivät? Pystytkö nukkumaan yöllä?

      Ei ongelmia

      Vapaa sana kokemuksistasi yötyöstä.

      Se on ihan asennekysymys.

      • Sanna Ankka

        Kiitos vastauksistasi ! Tämä oli kattavaa materiaalia, sillä jotkut sopeutuvat erittäin hyvin ja koska sinulla oli noin järkevästi työvuorosuunnittelu eli kehon ei tarvitse muutaman päivän välein pomppia säätämässä kelloaan kun on pitkät vapaat ja pitkät putket. Juuri tämä on yksi tärkeimpiä kehon hyvinvoinnin kannalta olevia seikkoja. Entä kun vapaat alkoi niin valvoitko seuraavan päivän ja menit illalla nukkumaan?


      • nightshift
        Sanna Ankka kirjoitti:

        Kiitos vastauksistasi ! Tämä oli kattavaa materiaalia, sillä jotkut sopeutuvat erittäin hyvin ja koska sinulla oli noin järkevästi työvuorosuunnittelu eli kehon ei tarvitse muutaman päivän välein pomppia säätämässä kelloaan kun on pitkät vapaat ja pitkät putket. Juuri tämä on yksi tärkeimpiä kehon hyvinvoinnin kannalta olevia seikkoja. Entä kun vapaat alkoi niin valvoitko seuraavan päivän ja menit illalla nukkumaan?

        TAM 37. AAIIYY. Eli keskeytymätön kolvivuorotyö tehtaassa. Ikää 43v ja viimeiset pari-kolme vuotta on olleet jo raskaita jaksaa. Jatkuva univaje ja väsymys päällä. Perhesuhteet kärsii. Sosiaalisesta elämästä osittain ulkona. 4 vapaata kuulostaa ehkä hienolta,mutta eka pari päivää menee jo toipumiseen ja viimeisenä vapaana miettii jo seuraavaa aamua (6.00) tehtaalla. Masennusoireita ja ylipainoa kertynyt. Alkoholi maistuisi enemmänkin, mutta eihän sitä voi juopoksi ruveta. Tässä siis vuorotyö minun kohdalta kiteytettynä.


      • vahtivainen
        Sanna Ankka kirjoitti:

        Kiitos vastauksistasi ! Tämä oli kattavaa materiaalia, sillä jotkut sopeutuvat erittäin hyvin ja koska sinulla oli noin järkevästi työvuorosuunnittelu eli kehon ei tarvitse muutaman päivän välein pomppia säätämässä kelloaan kun on pitkät vapaat ja pitkät putket. Juuri tämä on yksi tärkeimpiä kehon hyvinvoinnin kannalta olevia seikkoja. Entä kun vapaat alkoi niin valvoitko seuraavan päivän ja menit illalla nukkumaan?

        "Entä kun vapaat alkoi niin valvoitko seuraavan päivän ja menit illalla nukkumaan?"

        Viimeisen vuoron jälkeen otin aamulla parin tunnin nokoset ja sitten ihan normi rytmissä.

        Viimeisen vapaapäivän aamuna heräsin n.klo:4 aamulla ja taas nukkumaan iltapäivällä
        ja illalla herätys klo:22 ja siitä se taas lähti;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8186
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2519
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2233
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1899
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1163
    Aihe