Ainakin sellainen kokemus on, että olen ajanut edelliset kolme autoa kitkoilla ja nyt kun Touaregiin ei saanut kitkoja niin jouduin vaihtamaan nastoihin. Vaimon Caravellessä jouduttiin siirtymään myös nastoihin koska vedämme molemmilla talvisin moottorikelkkakärriä joka on jarrullinen ja siihen piti myös hommata nastarenkaat.
Merkittävin ero on tietysti meteli, siis Caravellessa. Pidon suhteen ihmettelen suunnattomasti autolehtien testejä koska minun " perstuntuma" kokemukseni on se, että kitkoilla ajaessa pito tuntui paremmalta. Parhaiten sen huomasi tuossa Caravellessa, jossa vaihdoin melko uuden kitkat nastoihin. Tämä tapahtui Tammikuussa 2004 ( Touaregi luovutettiin silloin), ensi reaktiot olivat yllättävän negatiivisia, ajattelin, että jos ne on uutuuttaan liukkaat mutta ei, ei pito ole parantunut yhtään.
Olen vakaasti harkinnut sitä, että vaihdan heti kitkoihin kaikkien autojen ja kärrin renkaat, kunhan Touaregiin alkaa saamaan Suomen olosuhteisiin soveltuvia kitkarenkaita.
Kokemuksia kitkarenkaista
15
12777
Vastaukset
- diipadaapa
Tosi hyvin perustellut kokemukset. Voisi vähän valaista asiaa jos kertoisit renkaiden merkit ja mallit. Halvin nastarengas ei pidä yhtähyvin kuin paras kitka!
Oma kantani on että nykyiset nasta ja kitkarenkaat ovat molemmat hyviä, mutta nastarenkaat ovat ainakin vielä tasapainoisemmat ominaisuuksiltaan ja siksi "turvallisemmat"
TULOKSIA:
KIIHDYTYSPITO JÄÄLLÄ: Moottorin kierrosluku rajoitettiin siten että rengas suti koko matkan lähdöstä 30km/h nopeuteen
nastat:
Nokian Hakkapeliitta4 8,7m
Bridgestone Noranza 9,1m
Goodyear UG500 9,9m
Michelin Ivalo 9,9m
Continental WinterViking1 10,0m
Gislaved NordFrost3 10,9m
kitkat:
Nokian Hakapeliitta RSI 13,5m
Gislaved Soft Frost 15" 14,8m
Gislaved Soft Frost 16" 15,1m
Uniroyal MS Plus Soft 15,1m
Green Diamond 17,4m
Dunlop SP Winter Sport 24,3m
JARRUTUSPITO JÄÄLLÄ: 30km/h nopeudesta 5km/h nopeuteen ABS jarruilla, takajarrut pois käytöstä, jotta suunta säilyisi jarrutuksessa
nastat:
Continental WinterViking1 20,4m
Gislaved NordFrost3 20,7m
Goodyear UG500 20,9m
Nokian Hakkapeliitta4 21,3m
Bridgestone Noranza 22,6m
Michelin Ivalo 26,0m
kitkat:
Nokian Hakapeliitta RSI 20,2m
Gislaved Soft Frost 16" 20,6m
Gislaved Soft Frost 15" 21,2m
Uniroyal MS Plus Soft 23,9m
Green Diamond 26,2m
Dunlop SP Winter Sport 30,8m
"Paras nastaton tuottaa pienen yllätyksen: se hidastaa nopeuden 20 senttiä lyhyemmällä matkalla kuin paras nastallinen. Syy löytynee siitä, että alusta pysyi vakiona eikä renkaan tarvinnut kehittää kitkka kuin yhteen suuntaan. Tilanne muuttuu jäällä siloin, kun renkaalta kaivataan pitkittäispidon lisäksi sivuttaispitoa esimerkiksi ohjaamiseen"
MÄKIKOE: autolla pyrittiin ajamaan mutkittelevaa ja jyrkkenevää mäkeä ylös niin poeasti kuin mahdollista
nastat:
Nokian Hakkapeliitta4 56,4s
Bridgestone Noranza 57,7s
Continental WinterViking1 57,9s
Goodyear UG500 58,0s
Gislaved NordFrost3 58,5s
Michelin Ivalo 59,7s
kitkat:
Nokian Hakapeliitta RSI 61,4s
Uniroyal MS Plus Soft 63,5s
Gislaved Soft Frost 15" 64,6s
Gislaved Soft Frost 16" 64,7s
Green Diamond 65,5s
Dunlop SP Winter Sport 68,3s - kitka
Mikä mä olen nastoja arvioimaan. 10 vuotta kitkarenkailla.
Ostan heti nastarenkaat kun ne:
- ovat halvemmat kuin kitkarenkaat
- pitävät paremmin kuin kitkarenkaat
- voi vaihtaa alle koska tykkää vaikka heti juhannuksen jälkeen
- kun kumilaatu ei heikkene varsastossa (kahdet renkaat)
- kun nastarenkaat saadaan yhtä hiljaisiksi
- kun nastarenkaat saadaan hyviksi ajaa
- kun nastarenkaat eivät kuluta tietä
- kun perävaunussa voi olla kitkat ja autossa nastat- lausunto
Eipä susta tosiaan ole nastarenkaita arvioimaan, jos suhtaudut asioihin noin kapeakatseisesti.
- ovat halvemmat kuin kitkarenkaat
Suurin osa markkinoilla olevista nastarenkaista on edullisempia kuin kitkarenkaat keskimäärin. Vain muutama kärkimerkki saattaa olla jonkun kympin kalliimpi.
- pitävät paremmin kuin kitkarenkaat
Esim. TM:n viimeisimmän testin tuloksia silmäillessä kitkarenkaita ei näy kärkitiloilla kun kysymys on pidosta.
- voi vaihtaa alle koska tykkää vaikka heti juhannuksen jälkeen
Kyllä nastarenkaat voi laittaa alle vaikka heinäkuussa (vaikka laki kieltää sen). Se on vaan yhtä idioottimaista kuin kitkarenkaiden käyttö kesällä.
- kun kumilaatu ei heikkene varsastossa (kahdet renkaat)
Renkaan kumilaatu heikkenee jatkuvasti, se ei keskeytä heikkenemistä, oli se sitten auton alla tai varastossa. Itse asiassa kesällä auton alla olevien kitkarenkaiden kumilaatu heikkenee valtavaa vauhtia.
- kun nastarenkaat saadaan yhtä hiljaisiksi
Laadukkaan nastarenkaan melutaso vanhassakin autossa on nykyään hyvin kohtuullinen. Uudessa ja hiljaisessa autossa nastojen rapina on hyttysen ininää.
- kun nastarenkaat saadaan hyviksi ajaa
Vertaile Continental WinterViking 1:stä ja vaikkapa Nokianin tai Gislavedin kitkoja. Kitkat ovat huonommat ajettavat, jopa kuivalla asfaltilla.
- kun nastarenkaat eivät kuluta tietä
Toivot mahdottomia, kaikki renkaat, myös kitkarenkaat kuluttavat tietä. Turha leikkiä maailman pelastajaa.
- kun perävaunussa voi olla kitkat ja autossa nastat
Joopa. - tyhmiä ihmisiä
lausunto kirjoitti:
Eipä susta tosiaan ole nastarenkaita arvioimaan, jos suhtaudut asioihin noin kapeakatseisesti.
- ovat halvemmat kuin kitkarenkaat
Suurin osa markkinoilla olevista nastarenkaista on edullisempia kuin kitkarenkaat keskimäärin. Vain muutama kärkimerkki saattaa olla jonkun kympin kalliimpi.
- pitävät paremmin kuin kitkarenkaat
Esim. TM:n viimeisimmän testin tuloksia silmäillessä kitkarenkaita ei näy kärkitiloilla kun kysymys on pidosta.
- voi vaihtaa alle koska tykkää vaikka heti juhannuksen jälkeen
Kyllä nastarenkaat voi laittaa alle vaikka heinäkuussa (vaikka laki kieltää sen). Se on vaan yhtä idioottimaista kuin kitkarenkaiden käyttö kesällä.
- kun kumilaatu ei heikkene varsastossa (kahdet renkaat)
Renkaan kumilaatu heikkenee jatkuvasti, se ei keskeytä heikkenemistä, oli se sitten auton alla tai varastossa. Itse asiassa kesällä auton alla olevien kitkarenkaiden kumilaatu heikkenee valtavaa vauhtia.
- kun nastarenkaat saadaan yhtä hiljaisiksi
Laadukkaan nastarenkaan melutaso vanhassakin autossa on nykyään hyvin kohtuullinen. Uudessa ja hiljaisessa autossa nastojen rapina on hyttysen ininää.
- kun nastarenkaat saadaan hyviksi ajaa
Vertaile Continental WinterViking 1:stä ja vaikkapa Nokianin tai Gislavedin kitkoja. Kitkat ovat huonommat ajettavat, jopa kuivalla asfaltilla.
- kun nastarenkaat eivät kuluta tietä
Toivot mahdottomia, kaikki renkaat, myös kitkarenkaat kuluttavat tietä. Turha leikkiä maailman pelastajaa.
- kun perävaunussa voi olla kitkat ja autossa nastat
Joopa.Noin ne ajotaidottomat pelkurit puolustelee nastoja, vaikka eivät ole koskaan edes uskaltaneet kitkarenkaisella autolla ajaa.
Se on tosi että tyhmää kuluttaa kitkarenkaita kesällä, pehmeä kumi kuluu todella nopeasti, etenkin helteellä. - itsellesi
tyhmiä ihmisiä kirjoitti:
Noin ne ajotaidottomat pelkurit puolustelee nastoja, vaikka eivät ole koskaan edes uskaltaneet kitkarenkaisella autolla ajaa.
Se on tosi että tyhmää kuluttaa kitkarenkaita kesällä, pehmeä kumi kuluu todella nopeasti, etenkin helteellä.Mikä saa sinut päättelemään että olen tyhmä ihminen ja ajotaidoton pelkuri, joka ei ole koskaan uskaltanut kitkarenkaisella autolla ajaa?
Hoh hoh hoo itsellesi vaan. Et löydä kommenteistani yhtäkään virhettä, siksi pitää hohotella ja solvata perusteettomasti asiallista kirjoitusta.
Kirjoituksesi perusteella vaikutat itse tyhmältä. :) lausunto kirjoitti:
Eipä susta tosiaan ole nastarenkaita arvioimaan, jos suhtaudut asioihin noin kapeakatseisesti.
- ovat halvemmat kuin kitkarenkaat
Suurin osa markkinoilla olevista nastarenkaista on edullisempia kuin kitkarenkaat keskimäärin. Vain muutama kärkimerkki saattaa olla jonkun kympin kalliimpi.
- pitävät paremmin kuin kitkarenkaat
Esim. TM:n viimeisimmän testin tuloksia silmäillessä kitkarenkaita ei näy kärkitiloilla kun kysymys on pidosta.
- voi vaihtaa alle koska tykkää vaikka heti juhannuksen jälkeen
Kyllä nastarenkaat voi laittaa alle vaikka heinäkuussa (vaikka laki kieltää sen). Se on vaan yhtä idioottimaista kuin kitkarenkaiden käyttö kesällä.
- kun kumilaatu ei heikkene varsastossa (kahdet renkaat)
Renkaan kumilaatu heikkenee jatkuvasti, se ei keskeytä heikkenemistä, oli se sitten auton alla tai varastossa. Itse asiassa kesällä auton alla olevien kitkarenkaiden kumilaatu heikkenee valtavaa vauhtia.
- kun nastarenkaat saadaan yhtä hiljaisiksi
Laadukkaan nastarenkaan melutaso vanhassakin autossa on nykyään hyvin kohtuullinen. Uudessa ja hiljaisessa autossa nastojen rapina on hyttysen ininää.
- kun nastarenkaat saadaan hyviksi ajaa
Vertaile Continental WinterViking 1:stä ja vaikkapa Nokianin tai Gislavedin kitkoja. Kitkat ovat huonommat ajettavat, jopa kuivalla asfaltilla.
- kun nastarenkaat eivät kuluta tietä
Toivot mahdottomia, kaikki renkaat, myös kitkarenkaat kuluttavat tietä. Turha leikkiä maailman pelastajaa.
- kun perävaunussa voi olla kitkat ja autossa nastat
Joopa."Kyllä nastarenkaat voi laittaa alle vaikka heinäkuussa (vaikka laki kieltää sen). Se on vaan yhtä idioottimaista kuin kitkarenkaiden käyttö kesällä."
??? Kumpi on idiootti, se joka kuluttaa kitkarenkaitansa vai se joka kuluttaa tietä, nastojansa ja maksaa vielä sakkojakin (toivottavasti!)?
- kun nastarenkaat saadaan yhtä hiljaisiksi
"Laadukkaan nastarenkaan melutaso vanhassakin autossa on nykyään hyvin kohtuullinen. Uudessa ja hiljaisessa autossa nastojen rapina on hyttysen ininää."
Höpön löpön. Kun tehtaalla tungetaan nykyään jos jonkinlaisen kotteron alle vakioksi vähintään 195 leveää rengasta, ei voida rengasmelua olla sivuuttamatta.
"Toivot mahdottomia, kaikki renkaat, myös kitkarenkaat kuluttavat tietä. Turha leikkiä maailman pelastajaa."
Kerropa minullekin, mistä löytyy näyttöä, että kitkarengas kuluttutaisi lähelläkään yhtä paljon tietä kuin nastarengas- mitään
Tojo-Kölli kirjoitti:
"Kyllä nastarenkaat voi laittaa alle vaikka heinäkuussa (vaikka laki kieltää sen). Se on vaan yhtä idioottimaista kuin kitkarenkaiden käyttö kesällä."
??? Kumpi on idiootti, se joka kuluttaa kitkarenkaitansa vai se joka kuluttaa tietä, nastojansa ja maksaa vielä sakkojakin (toivottavasti!)?
- kun nastarenkaat saadaan yhtä hiljaisiksi
"Laadukkaan nastarenkaan melutaso vanhassakin autossa on nykyään hyvin kohtuullinen. Uudessa ja hiljaisessa autossa nastojen rapina on hyttysen ininää."
Höpön löpön. Kun tehtaalla tungetaan nykyään jos jonkinlaisen kotteron alle vakioksi vähintään 195 leveää rengasta, ei voida rengasmelua olla sivuuttamatta.
"Toivot mahdottomia, kaikki renkaat, myös kitkarenkaat kuluttavat tietä. Turha leikkiä maailman pelastajaa."
Kerropa minullekin, mistä löytyy näyttöä, että kitkarengas kuluttutaisi lähelläkään yhtä paljon tietä kuin nastarengasEt näköjään ymmärrä sarkasmia
Tottakai nastarenkaiden käyttäminen kesällä on idioottimaista, sanoinhan sen itsekin. Valitettavasti kitkarenkaiden käyttö kesällä on lähes yhtä tyhmää. Kitkarenkaat kuluvat kesällä todella nopeasti, lisäksi niiden ajo-ominaisuudet ja pito ovat todella heikot. Tarkoitukseni olisi siis tuoda esiin, että ei tuota voida käyttää minään perusteena kitkarenkaiden paremmuudelle.
"Höpön löpön. Kun tehtaalla tungetaan nykyään jos jonkinlaisen kotteron alle vakioksi vähintään 195 leveää rengasta, ei voida rengasmelua olla sivuuttamatta."
Mikä on sinun autosi rengaskoko? Mikä on sinun kokemuksesi modernista nastarenkaasta ja uudehkosta autosta? Mulla on kahdessa autossa Continentalit nastarenkaina, vanha Mitsu Galant ja uudehko Bmw 523i. Ei nastamelu vaivaa kummassakaan.
"Kerropa minullekin, mistä löytyy näyttöä, että kitkarengas kuluttaisi lähelläkään yhtä paljon tietä kuin nastarengas"
Kukaan ei ole tuollaista väittänytkään, paitsi SINÄ. Sanoin, että kaikki renkaat kuluttavat tietä, ja turha sitä on leikkiä maailman pelastajaa autoilemallla. Maailma pelastuu paljon paremmin jos se auto jätetään kokonaan talliin. Tiet kuluvat joka tapauksessa, turha sitä on omien renkaiden valintaperusteena pitää.
Alkuperäinen kirjoittaja yritti kärjistää kitkarenkaiden paremmuutta verrattuna nastarenkaisiin, mutta sortui liioitteluun. Tarkemmin luettuna et löydä samaa virhettä minun kirjoituksestani. - Nimmari
mitään kirjoitti:
Et näköjään ymmärrä sarkasmia
Tottakai nastarenkaiden käyttäminen kesällä on idioottimaista, sanoinhan sen itsekin. Valitettavasti kitkarenkaiden käyttö kesällä on lähes yhtä tyhmää. Kitkarenkaat kuluvat kesällä todella nopeasti, lisäksi niiden ajo-ominaisuudet ja pito ovat todella heikot. Tarkoitukseni olisi siis tuoda esiin, että ei tuota voida käyttää minään perusteena kitkarenkaiden paremmuudelle.
"Höpön löpön. Kun tehtaalla tungetaan nykyään jos jonkinlaisen kotteron alle vakioksi vähintään 195 leveää rengasta, ei voida rengasmelua olla sivuuttamatta."
Mikä on sinun autosi rengaskoko? Mikä on sinun kokemuksesi modernista nastarenkaasta ja uudehkosta autosta? Mulla on kahdessa autossa Continentalit nastarenkaina, vanha Mitsu Galant ja uudehko Bmw 523i. Ei nastamelu vaivaa kummassakaan.
"Kerropa minullekin, mistä löytyy näyttöä, että kitkarengas kuluttaisi lähelläkään yhtä paljon tietä kuin nastarengas"
Kukaan ei ole tuollaista väittänytkään, paitsi SINÄ. Sanoin, että kaikki renkaat kuluttavat tietä, ja turha sitä on leikkiä maailman pelastajaa autoilemallla. Maailma pelastuu paljon paremmin jos se auto jätetään kokonaan talliin. Tiet kuluvat joka tapauksessa, turha sitä on omien renkaiden valintaperusteena pitää.
Alkuperäinen kirjoittaja yritti kärjistää kitkarenkaiden paremmuutta verrattuna nastarenkaisiin, mutta sortui liioitteluun. Tarkemmin luettuna et löydä samaa virhettä minun kirjoituksestani.Voisitko ystävällisesti olla vaihtamatta nimimerkkiä jokaisessa viestissäsi!
- olla vaihtamatta
Nimmari kirjoitti:
Voisitko ystävällisesti olla vaihtamatta nimimerkkiä jokaisessa viestissäsi!
Miksi? En halua käyttää jotakin tiettyä nimimerkkiä. Suomi on vapaa maa, jossa vallitsee sananvapaus. Pyytää ja toivoa saa mitä huvittaa, mutta minun ei tarvitse siitä välittää mitään.
Asia on tärkein, ei nimimerkki. - Anonyymi
tyhmiä ihmisiä kirjoitti:
Noin ne ajotaidottomat pelkurit puolustelee nastoja, vaikka eivät ole koskaan edes uskaltaneet kitkarenkaisella autolla ajaa.
Se on tosi että tyhmää kuluttaa kitkarenkaita kesällä, pehmeä kumi kuluu todella nopeasti, etenkin helteellä.Kaikki muukin oli totta! Vai "ajotaidottomat pelkurit"? Kyllä kitkauskovainen luulee itsestään paljon ja luulee liikoja!
- KaikkiTietävä
Tämä juttu on ihan selvästi kopioitu TL:n foorumista.
Siellä keskustelee vain oikeasti asioista tietäviä varakkaita henkilöitä. - Anonyymi
Mulla oli huollon sijaisautona sellainen missä oli nastarenkaat. Huomasin että liikennevaloissa "ei meinannut päästä liikkeelle" kun nastarenkaat luistivat asvaltilla nastojen varassa. Mukulakivellä tilanne oli vielä pahempi. En katsonut nastarenkaiden mallia. Meluhan oli melkoinen, kovempi kuin kesärenkaissa. Mutta kyllähän siitä ääntä lähtee, kun asvalttia piikataan.
Kitkarenkaissa on parempi pito mustalla jäällä, koska nasta ei saa pitoa hiuksenohuesta jääkerroksesta ja auto luistaa nastojen varassa. Tämä on oma kokemus. - Anonyymi
Itsellä ensimmäistä kertaa, ikinä kitkarenkaat talveksi alle, hiukan on jännä fiilis tulevilla liukkailla.
- Anonyymi
Fakta on se että nastarenkaissa on parempi pito lumella, jäällä kuin kitkarenkaissa. Sellaisissa poikkeuksellissa tapauksissa missä kitkarenkaissa on parempi pito kuin nastarenkaissa on kyse siitä, että se verrokkina oleva nastarengas on esim.
1.Halvan hintaluokan nastarengas, pahemmassa tapauksessa kiinassa valmistettu rengas.
2.Reippaasti kulunut nastarengas esim. tylsät nastat tai nastoja puuttuu useampia, kulutuspinta lopussa.
3.Ikääntynyt ja kovettunut nastarengas. Monet talvirenkaat menettävät renkaan tyypistä riippumatta menettävät aika paljon pito-ominaisuuksistaan siinä 8-10vuotta vanhoina renkaina. Suoralla tiellä tätä ei aina huomaa, mutta sitten mutkaisilla teillä, liikenneympyröissä yms. tilanteissa joissa pitää hieman kääntää rattia kyllä voi huomatakin kun auto sutii ja luisuu selvästi aiempaa hitaammilla ajonopeuksilla kuin muutamia vuosia aiemmin samoilla renkailla. Myös hätäjarrutuksissa kun auton jarrutusmatka pitenee useilla metreillä verratuna jarrutusmatkoihin aiempiiin vuosiin samoilla renkailla.
4.Väärät rengaspaineet, eli joko liian vähän ilmaa renkaissa tai liian paljon ilmaa renkaissa. Autovalmistaja on hyvästä syystä maininnut ohjekirjassa autolle sopivat rengaspaineet. - Anonyymi
oho
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1072785Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302385Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen212310Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631021906- 1141620
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1681335Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2821167- 711024
- 801024
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi238961