Minkä ikäisenä voi joutua rintamalle?

ätmi

Alkoi pelottaa sota. Toisessa ketjussa mainittiin jotain ikärajasta. Mikä on se ikäraja että täytyy osallistua ensimmäisten joukossa?

152

19021

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ätmi

      En halua kuollakki yli ikäisenä neitsyenä. Antakaa pilluu!

    • 6+7

      Taisi olla että kun joukkoja karsitaan jonnekin kahteensataantuhanteen niin ikärajaksi tulee silloin 38-vuotta ettei enää joudu rintamalle. Jos sitten aseisiin laitetaan koko reservi eli puolimiljoonaa ukkoa niin silloinhan asevelvollisuus jatkuu 50 vuotiaaksi.

      • Anonyymi

        60 60 60 60


    • Ensimmäisenä rintamalle totali kieltäytyjät toisena ryhmänä siivarit rintamalle.

      • Tämä selkeää!

        Noin tyhmiä puhuva saa haistaa pitkän vitun!


      • kylmä fakta
        Tämä selkeää! kirjoitti:

        Noin tyhmiä puhuva saa haistaa pitkän vitun!

        Mitä tyhmiä? Tietenkin ne laitetaan etulinjaan, että selviää, missä vihollinen lymyää, ja missä on miinoja. Sotilaat tulee sitten perässä, kun reitti selvä.


      • 8+5
        kylmä fakta kirjoitti:

        Mitä tyhmiä? Tietenkin ne laitetaan etulinjaan, että selviää, missä vihollinen lymyää, ja missä on miinoja. Sotilaat tulee sitten perässä, kun reitti selvä.

        Miten ne ryssät ois miinoja jo laittaneet, jos puolustamme omaa maata emmekä hyökkää.


      • troijan hevoset
        8+5 kirjoitti:

        Miten ne ryssät ois miinoja jo laittaneet, jos puolustamme omaa maata emmekä hyökkää.

        Venäläisillä on jo runsaasti tukikohtia Suomen rajojen sisällä:

        www.iltalehti.fi/uutiset/2014101318738651_uu.shtml


      • 12+5
        troijan hevoset kirjoitti:

        Venäläisillä on jo runsaasti tukikohtia Suomen rajojen sisällä:

        www.iltalehti.fi/uutiset/2014101318738651_uu.shtml

        No mihin sitä sotaa tarvitaan, myytäis vaan loputkin.


      • Selkiskö?
        troijan hevoset kirjoitti:

        Venäläisillä on jo runsaasti tukikohtia Suomen rajojen sisällä:

        www.iltalehti.fi/uutiset/2014101318738651_uu.shtml

        Venäjällä ei ole yhtäkään tukikohtaa rajojemme sisällä.


      • Heh!

        ruusy, kotimaasi on Viro?!

        Salli mun nauraa sulle ...... virolainen puhuu totaalikieltäytyjistä ja sivareista - Itse olen kyllä Suomen armeijan suorittanut, että en kuulu kumpaankaan ryhmään mainitsemistasi.

        Mitä virolainen tekisi jos sota tulisi Balttiaan, tulisi Suomeen piiloon, eikö niin? virolaiset on tunnetusti kovaa soturikansaa, onhan?


      • Kysyttävää?
        Selkiskö? kirjoitti:

        Venäjällä ei ole yhtäkään tukikohtaa rajojemme sisällä.

        Ei selvinnyt.


      • Pompi mäkeen
        Kysyttävää? kirjoitti:

        Ei selvinnyt.

        Tyhmä?


      • hgaurahiu
        Tämä selkeää! kirjoitti:

        Noin tyhmiä puhuva saa haistaa pitkän vitun!

        Lukioaikaan oli yksi silloinen tyttö, joka kysyi historiantunnilla historiaa opettavalta koulun rehtoriltamme, mihin tehtäviin sijoittuisivat siviilipalvelusmiehet ja aseistakieltäytyjät jos tulisi sota.
        Rehtori vastasi huutoäänellä NE LAITETEAAN ETULINJAAN JA AMMUTAAN HETI!

        Olen samaa mieltä rehtorin kanssa, ja toimintatapa olisi juuri oikea.


      • Anonyymi
        troijan hevoset kirjoitti:

        Venäläisillä on jo runsaasti tukikohtia Suomen rajojen sisällä:

        www.iltalehti.fi/uutiset/2014101318738651_uu.shtml

        Miksi tämä on laillista?


      • Anonyymi
        kylmä fakta kirjoitti:

        Mitä tyhmiä? Tietenkin ne laitetaan etulinjaan, että selviää, missä vihollinen lymyää, ja missä on miinoja. Sotilaat tulee sitten perässä, kun reitti selvä.

        Nykyajan sotia ei käydä enää metsissä. Oletko vähän tyhmä? Oletko jäänyt johonkin 40-50 luvulle? Vittu mikä pelle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyajan sotia ei käydä enää metsissä. Oletko vähän tyhmä? Oletko jäänyt johonkin 40-50 luvulle? Vittu mikä pelle!

        Käydään.

        Katso videoita Ukrainasta.


      • Anonyymi

        Ei noi sun muunneltut kuvat viehätä, ole vaan aiton kaljuna!


      • Anonyymi
        troijan hevoset kirjoitti:

        Venäläisillä on jo runsaasti tukikohtia Suomen rajojen sisällä:

        www.iltalehti.fi/uutiset/2014101318738651_uu.shtml

        Juuri näin! Isät taistelivat itsenäisen maan lapsilleen.
        Lapset jopa myyvät sitä verellä ostettua viholliselle!
        Venäläinen ei muutu, vaikka sen voissa paistaisi!
        Kaiken muun maku tapaa parantua voissa paistolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyajan sotia ei käydä enää metsissä. Oletko vähän tyhmä? Oletko jäänyt johonkin 40-50 luvulle? Vittu mikä pelle!

        Missä sitten? Eihän Suomessa oo muutakun metsää


    • 11+13

      Tuskin minua lähettäisivät, enkä kyllä menisi vaikka lähettäisivätkin.

    • En tiedä minkä ikäisenä voi rintamalle joutua, mutta olen miettinyt muuten armeijaa ja sotaa.

      Ensinkin on täysin epätasa-arvoista että armeija, tai vaihtoehtoisesti siviilipalvelus ja näistä kieltäytyessä vankeus ovat pakollisia vain miehille.

      Mutta sota. Kerrankin joku asia jossa miellän hyväksi sen että olen ATM. Minulla ei ole mitään menetettävää, joten ei myöskään mitään puolustettavaa. Miksi lähtisin puolustamaan muita suomalaisia, koska en ole esim. tähän ikään mennessä yhdellekään naiselle kelvannut. Ei minulla ole eikä tule olemaan jälkeläisiä joiden takia tämän maan itsenäisyys olisi minulle tärkeä. Ne saa mennä taistelemaan joilla on jotain menetettävää, en minä heitä puolusta. Koska olen seksiin ja perisuhteeseen kelpaamaton ATM, niin on turha luulla että lähtisin rintamalle.

      Tiedän että minut pakotettaisiin rintamalle. Valitsenko siinä tilanteessa mahdollisesti pitkäaikaisen kärsimyksen rintamalla ja ehkä haavoittumisen ja loppuelämän viettämisen invalidina. Samaa elämää se sitten olisi kuin nyt, paitsi huonommassa kunnossa. Yhtä hyvin voin saman tien ampua sillä rynnäkkökiväärillä itseäni päähän kun se on minulle annettu.

      Jos minut hyväksyttäisiin tämän yhteiskunnan jäseneksi niin että saisin seksiä ja parisuhteen, niin se vaikuttaisi hyvin positiivisesti haluun isänmaallisuuteen ja haluun puolustaa tätä maata. Luultavasti en silloin eläisi masennuksen rajoilla. Ja ihan varmasti minustakin olisi sodassa hyötyä.

      Ei sota yhtä miestä kaipaa, sanotaan. Mutta jos jos kaikki Suomen ATM:t tekisivät kuten minä, niin vaikutus olisi jo valtavan suuri. Siitä voisi riippua sodan lopputulos.

      Sotilaan motivaatioon vaikuttaa todella paljon motivaatio, se että on jotain puolustettavan arvoista. Minulla sitä ei ole edes oma henki.

      • ätmi

        olen kanssasi samaa mieltä!


      • Putin lukee tän

        Toivotaan ettei Putin lue näitä palstoja koska pääsisi silloin perille siitä, että Suomen puolustusvoimien moraali on alhainen.

        Ei sillä, olen kanssasi samaa mieltä.


      • erkki-täti

        Tarkoittaako herra super-ätmin purkaus sitä, että mielestänne Suomen käymissä sodissa eivät naiset tehneet omaa osuuttaan, vaan elelivät kaikessa rauhassa kaukana sodan melskeestä?

        Olisiko ollut parempi laittaa naisetkin rintamalle?


      • erkki-täti kirjoitti:

        Tarkoittaako herra super-ätmin purkaus sitä, että mielestänne Suomen käymissä sodissa eivät naiset tehneet omaa osuuttaan, vaan elelivät kaikessa rauhassa kaukana sodan melskeestä?

        Olisiko ollut parempi laittaa naisetkin rintamalle?

        Aika outo päätelmä "purkautumiseni" perusteella. En kertaakaan sanonut etteivät naiset tekisi sodan aikana mitään. Kirjoituksesi ei oikein liity mitenkään siihen, että kerroin omasta haluttomuudestani puolustaa ketään.

        Tietysti naisetkin sodassa tekivät oman hyödyllisen osansa. Tekivät niitä töitä mitä ennenkin, olivat ilmavalvonnassa yms. Joutuivat jopa tekemään ns. miestentöitä. Mutta eivät joutuneet rintamalle kuolemaan.

        Sodassa rintamalla on varmasti hyötyä niistä naisista jotka ovat käyneet armeijan.

        Tasa-arvoa olisi kuitenkin että armeija olisi myös naisille pakollinen ja rintamalle lähetettäisiin puolet miehiä ja puolet naisia. Tuskin tämä ajatus saa kannatusta naisilta.


      • 15+2
        erkki-täti kirjoitti:

        Tarkoittaako herra super-ätmin purkaus sitä, että mielestänne Suomen käymissä sodissa eivät naiset tehneet omaa osuuttaan, vaan elelivät kaikessa rauhassa kaukana sodan melskeestä?

        Olisiko ollut parempi laittaa naisetkin rintamalle?

        Samapa ne ois laittaa. Oikeestaan parempi ois, voisin tehdä teille karjalanpiirakoita sinne rintamalle, menkää te naiset sotimaan vaan.


      • uytfghuiokjhb
        erkki-täti kirjoitti:

        Tarkoittaako herra super-ätmin purkaus sitä, että mielestänne Suomen käymissä sodissa eivät naiset tehneet omaa osuuttaan, vaan elelivät kaikessa rauhassa kaukana sodan melskeestä?

        Olisiko ollut parempi laittaa naisetkin rintamalle?

        Suomalaiset antoivat vittuansa jopa venäläisille sotavangeille, että se siitä heidän isänmaallisuudestansa.

        Ja monenko kanssa huorasivat sillä välin, kun oma mies oli rintamalla?

        Se on yleistä tietoa, että saksalaisille aseveljillemme suominaisten haarat avautuivat.


      • hyper-ytm

        No ei sinua enää rintamalle huolittaisikaan, koska olet jo 60-vuotias.


      • Anonyymi
        Putin lukee tän kirjoitti:

        Toivotaan ettei Putin lue näitä palstoja koska pääsisi silloin perille siitä, että Suomen puolustusvoimien moraali on alhainen.

        Ei sillä, olen kanssasi samaa mieltä.

        Heh kerrankin hyvä kommentti, pointsit!


      • Anonyymi

        Nostan tämän hienon kommentin ylös. Itse en uskalla edes itseäni ampua. Hyper Atm


      • Anonyymi

        Atm= ass to mouth?


      • Anonyymi
        super-atm kirjoitti:

        Aika outo päätelmä "purkautumiseni" perusteella. En kertaakaan sanonut etteivät naiset tekisi sodan aikana mitään. Kirjoituksesi ei oikein liity mitenkään siihen, että kerroin omasta haluttomuudestani puolustaa ketään.

        Tietysti naisetkin sodassa tekivät oman hyödyllisen osansa. Tekivät niitä töitä mitä ennenkin, olivat ilmavalvonnassa yms. Joutuivat jopa tekemään ns. miestentöitä. Mutta eivät joutuneet rintamalle kuolemaan.

        Sodassa rintamalla on varmasti hyötyä niistä naisista jotka ovat käyneet armeijan.

        Tasa-arvoa olisi kuitenkin että armeija olisi myös naisille pakollinen ja rintamalle lähetettäisiin puolet miehiä ja puolet naisia. Tuskin tämä ajatus saa kannatusta naisilta.

        Kuules oletko kuullut joskus lääkäreistä ja sairaanhoitajista, rintama olosuhteissa ja lääkintä-lotista! Kyllä niitä muutamia naisia oli ihan rintamilla ja tiukanpaikan tullen osallistuivat ammuntaankin. Puolustaessaan omaa maataan ja etenkin henkeään.

        Hiton itsekästä ja eteenkin vastuutonta/lapsellista vaatia naisilta seksuaallisia palveluita, vain siksi ett jos syttyy sota, niin ehkäpä sitten; tämä uljas mies lähtisi rintamalle sotimaan.

        Ihan oikeesti; heitä haaveesi saada seksiä tuon sepustuksesi varjolla! Ei meihin naisiin tehoa tuollaiset puheet, ei me niin yksinkertaisia typeryksiä olla!Hiukan saman kaltainen kuin ostaisi etelänmatkan vuodelle 2029 matkatoimistolta, jolla menee nytkin huonosti!
        Saattaapi olla et, rahat meni ja matkalle pääset ainoastaan ostetuasi matkan uudelleen; joltain toiselta matkatoimistolta! Voisit tehdä vertailua; mitä totuuksia mä kerroin.
        trollikka


    • Eikös se ole niin että asevelvollisuus loppuu kokonaan 60 vuoden iässä, eli sen jälkeen ei enää joudu mihinkään vaikka sota syttyiskin. Ellei sitten vihollinen tule rajan yli, ym. huonoa.

      Tuommosen vaan kuulin kun olin armeijassa ensimmäisinä päivinä joskus muinoin, kun kapteeni kertoi asiasta.

      • Anonyymi

        Eikös se ole normi sotamies 50 v ja upseerit 60 v ? korjatkaa jos olen väärässä.


    • kdlddf

      Ah, onneksi ole sen ikäinen etten ole enää edes reservissä. Jos sota syttyy niin voin ottaa popparit ja limut esiin ja katsella tapahtumia telkkarista ja tietysti 'lohduttaa' ja huolehtia nuorten tarpeista kun näiden poikaystävät ovat juoksuhaudoissa. Heheheh.

      • jöfjdojtrj

        Olen kuusissakymmenissä ja voin sanoa että vitutus matuttamista kohtaan panee sen verran vihaksi, että omaa kotiani puolustaisin ja saatana ampuisin joka saatanan tunkeutujan joka minun omaani tulisi varastamaan. Vaikka ikää onkin, en sentään ole mikään alistuva ja periksiantava nyhverö. Esi isäni taistelivat viime sodissa, enkä jättäisi aseisiin tarttumatta minäkään.


      • Anonyymi
        jöfjdojtrj kirjoitti:

        Olen kuusissakymmenissä ja voin sanoa että vitutus matuttamista kohtaan panee sen verran vihaksi, että omaa kotiani puolustaisin ja saatana ampuisin joka saatanan tunkeutujan joka minun omaani tulisi varastamaan. Vaikka ikää onkin, en sentään ole mikään alistuva ja periksiantava nyhverö. Esi isäni taistelivat viime sodissa, enkä jättäisi aseisiin tarttumatta minäkään.

        Itsekin pyrkisin olemaan enempi hyödyksi kuin haitaksi ja kannustamaan heitä, jotka ovat isänmaallisia, eivätkä myisi nahkaansa halvalla. Nyt se on nähty, kuinka raukkamaisia Putinistit ovat. Uhoa ja suunsoittoa ei kannata harrastaa heidän kanssa, vaan kovat piipussa ja reakointi heti, jos uhka tulee eteen.

        Ukrainan Käärmesaaren sankarit hyvä pitää mielessä, ettei samoja virheitä enää toisteta. Naamiot on riisuttu ja raukkamaisuus ei ansaitse hyväksyntää. Hinta on kova ja maksumiehet ovat jo tiedossa.


    • 09ppoiiik

      Periaatteessa heti lähtevät varusmiehet, sitten reservistä nuorimmista lähtien.

      • 8+5

        Varmaan aika ö-listalla olen lähetettävien joukossa, kun on psykiatrista historiaa, eivät välttämättä enää asetta käteen antais. Ei ole ainakaan mihinkään kertauksiin koskaan kutsuneet.


    • Alle 35 veet

      YLI 35 VUOTIAAT EIVÄT JOUDU SOTAAN.


      http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014120118882704_uu.shtml


      Keskustelu kodinturvajoukkojen perustamisesta nousi jälleen esille puolustusvoimauudistuksen myötä. MOT kertaa, että Suomen armeija kutistuu vuodenvaihteen jälkeen noin kolmanneksen, ja käytännössä yli 35-vuotiaat putoavat sodan ajan kokoonpanosta pois. Uudistus leikkaa sodan ajan joukkojen vahvuuden 350 000 henkilöstä 230 000:een. Vielä vuosituhannen alussa vastaava luku oli 500 000.

      • ätmi

        toi olisi lohduttava tieto


      • ei halua

        Mikähän se kodinturvajoukko siiten on? Joutuuko ammutuksi tai joutuu ampua ihmisiä?


      • 40v ätmi

        Hyvä juttu.


      • 18+8

        Toivotaan ettei ainakaan 3 vuoteen tulis sotaa, niin sitten oisin varmuudella pudonnut pois tuosta joukosta.


      • Ätmi.
        ei halua kirjoitti:

        Mikähän se kodinturvajoukko siiten on? Joutuuko ammutuksi tai joutuu ampua ihmisiä?

        Tulisi vaan sota äkkiä. Minä juoksen rintamalle ensimmäisenä sinne vihollisen eteen ja huudan että ampukaa.. Turha sitä sitten jossain pusikossa makoilla kun pillua ei kuitenkaan saa elämässä.


      • Kansanäänestys!
        18+8 kirjoitti:

        Toivotaan ettei ainakaan 3 vuoteen tulis sotaa, niin sitten oisin varmuudella pudonnut pois tuosta joukosta.

        Nyt vaan tilanne on oikeasti tosi huolestuttava. venäläisiä sotilaita on laitettu rajamme taakse jo tuhansia erilaisiin harjoituksiin ja muuhun. Sitten kun porvarit ja vanhat ihmiset(jotka eivät enää osallistu sotaan) vievät suomen Natoon niin sota on käytännössä silloin samana päivänä alkanut suuren vänäjän kanssa. Noto vie siis suomalaiset sota-alueille pitkin maailmaa, mutta ei voi mitään jos herrat niin haluavat ja vievät meidät natoon ilman kansanäänestystä.


      • hyvää infoo

        Kiitos tiedosta! Enpä tiennytkään että noin aikaisin.


      • tiredofBS
        Kansanäänestys! kirjoitti:

        Nyt vaan tilanne on oikeasti tosi huolestuttava. venäläisiä sotilaita on laitettu rajamme taakse jo tuhansia erilaisiin harjoituksiin ja muuhun. Sitten kun porvarit ja vanhat ihmiset(jotka eivät enää osallistu sotaan) vievät suomen Natoon niin sota on käytännössä silloin samana päivänä alkanut suuren vänäjän kanssa. Noto vie siis suomalaiset sota-alueille pitkin maailmaa, mutta ei voi mitään jos herrat niin haluavat ja vievät meidät natoon ilman kansanäänestystä.

        Ja nimenomaan, herrat vie meitä natoon ainoastaan jos me se hyväksytään, ja nyt ei puhuta mistään pseudodemokratia vaaleista, tai tosiaan, 100% vapaa kansanäänestys on ihan hieno idea, mutta russofobian, propagandan ja yleisen ignorantti-lammas mentaliteetin takia tuonkin nato-äänestyksen tulos alkaisi olemaan aika selvää..

        Sodat on taattu niin kauan kun kansa pysyy tyhmänä, ja sokeina asioille mitkä tätä maailmaa todella ohjailee, ja sitten nähdään juuri kuinka nuoret miehet heittävät miljoonakaupalla henkensä, juuri tämän iäkkään paskasakin takia.

        Näillä sanoilla:

        War is rich old men protecting their property by sending middle class and lower class young men off to die.”

        “There is no real choice.” “Elections are a charade.” “Elections and politicians are in place to give Americans the illusion that they have the freedom of choice.

        -George Carlin


      • 6+16
        tiredofBS kirjoitti:

        Ja nimenomaan, herrat vie meitä natoon ainoastaan jos me se hyväksytään, ja nyt ei puhuta mistään pseudodemokratia vaaleista, tai tosiaan, 100% vapaa kansanäänestys on ihan hieno idea, mutta russofobian, propagandan ja yleisen ignorantti-lammas mentaliteetin takia tuonkin nato-äänestyksen tulos alkaisi olemaan aika selvää..

        Sodat on taattu niin kauan kun kansa pysyy tyhmänä, ja sokeina asioille mitkä tätä maailmaa todella ohjailee, ja sitten nähdään juuri kuinka nuoret miehet heittävät miljoonakaupalla henkensä, juuri tämän iäkkään paskasakin takia.

        Näillä sanoilla:

        War is rich old men protecting their property by sending middle class and lower class young men off to die.”

        “There is no real choice.” “Elections are a charade.” “Elections and politicians are in place to give Americans the illusion that they have the freedom of choice.

        -George Carlin

        “Let me issue and control a nation’s money and I care not who writes the laws.” Mayer Amschel Rothschild (1744-1812), founder of the House of Rothschild.

        http://www.themoneymasters.com/the-money-masters/famous-quotations-on-banking/


      • tiredofBS
        6+16 kirjoitti:

        “Let me issue and control a nation’s money and I care not who writes the laws.” Mayer Amschel Rothschild (1744-1812), founder of the House of Rothschild.

        http://www.themoneymasters.com/the-money-masters/famous-quotations-on-banking/

        Heh, ja tohon osuvasti voi vielä lisätä:

        It is well enough that people of the nation do not understand our banking and monetary system, for if they did, I believe there would be a revolution before tomorrow morning.

        -Henry Ford


      • Venäjä-Suomi 110-0
        18+8 kirjoitti:

        Toivotaan ettei ainakaan 3 vuoteen tulis sotaa, niin sitten oisin varmuudella pudonnut pois tuosta joukosta.

        Tuskin vielä kymmeneen vuoteen tulee, mutta siitä olen varma, että venäjän kanssa tulee vielä jonkunlainen aseellinen yhteenotto. Kyllä veli venäläinen on karvansa osoittanut, ja ne elää edelleen 1900-luvun alkuaikoja. Asiat ratkotaan siellä edelleen asein, ja vieraaseen valtioon hyökkäämistä eivät aristele tippaakaan. Ei ne ajan kuluksi uudista sotakalustoansa kiihtyvällä tahdilla. Niiden sotabudjetilla Suomi vallattaisiin "lippaallisella patruunoita".

        http://www.verkkouutiset.fi/ulkomaat/venaja_puolustusmenot_nain_se_nakyy-29200


      • Anonyymi
        Ätmi. kirjoitti:

        Tulisi vaan sota äkkiä. Minä juoksen rintamalle ensimmäisenä sinne vihollisen eteen ja huudan että ampukaa.. Turha sitä sitten jossain pusikossa makoilla kun pillua ei kuitenkaan saa elämässä.

        Paitsi jos loistat sodassa niin, että sinut palkitaan sotasankarina, sen jälkeen naiset juoksevat perässäsi ja ymmärrät jo kuukausien jälkeen, et haluat vanhan elämän takaisin?


      • Anonyymi
        Kansanäänestys! kirjoitti:

        Nyt vaan tilanne on oikeasti tosi huolestuttava. venäläisiä sotilaita on laitettu rajamme taakse jo tuhansia erilaisiin harjoituksiin ja muuhun. Sitten kun porvarit ja vanhat ihmiset(jotka eivät enää osallistu sotaan) vievät suomen Natoon niin sota on käytännössä silloin samana päivänä alkanut suuren vänäjän kanssa. Noto vie siis suomalaiset sota-alueille pitkin maailmaa, mutta ei voi mitään jos herrat niin haluavat ja vievät meidät natoon ilman kansanäänestystä.

        Mihin ajattelit lähteä?

        Järki sanoo, että Venäjän sotavoimista 70% on keskitetty Ukrainaan. Silti..

        Luojan kiitos veljeni ei joudu sotaan ammattinsa takia, isäni on liian iäkäs.

        Mitä pitäisi tehdä?

        Jotenkin vituttaa täysin epäpätevä Marin pääministerinä näin tärkeässä tilanteessa.


    • 111111111111
      • 16+13

        Kyllä mä lähtisin rintamakarkuriksi jonnekin metsään teltta mukaan jne. Siinähän tulisivat hakemaan, jos löytävät.


    • vässykät maanrakoon

      Sota voi olla ihan hyvä asia. Silloin kunnolliset miehet nousevat arvoonsa ja kaikenmaailman selkärangattomat typerykset menettävät fiktiivisen asemansa naisten silmissä. Harmi vain että naiset ovat niin tyhmiä etteivät käsitä kuka on kunnon mies ennen kuin sota alkaa.

      • oijhrfghn

        Siinä on sellainen juttu että nämä kaikenmaailman jännät tatskatut linnakundit ym. naisten naurattajat ja Mamut on tavalla tai toisella vapautettu asepalvelusta ja jos rytinä alkaisi niin silloin kotirintamalla olisi paljon seksinnälkäisiä naisia joiden siipat olis sotimassa ja ketkäs niitä naisia silloin käviskään tuikkaamassa ...


    • Minusta iän ei pitäisi olla mikään kriteeri vaan sinkkuuden. Silloin ei jää muija eikä muksut kaipaamaan, jos kuolo korjaa.

      • Sinulla on siis muija ja muksuja?

        Kuten aikaisemmin kirjoitin, niin en ole valmis esimerkiksi sinua sodassa puolustamaan, vaikka kuin niin tahtoisit.

        Väkisinkö yrittäisit sitten raahata minut rintamalle ja pakottaisit taistelemaan? Ei taida onnistua.

        Ehkä se sinun muijasi voi mennä rintamalle kuolemaan.


      • ätmi

        just niin kun ei kun kelvata edes perhettä perustamaan niin kelvattas sit puolustamaan toisten perheitä :(


      • Ikisinkku M

        Heh, kannattaisikohan miettiä uudestaan? Mistään et varmaan saisi huonommin motivoitunutta taisteluosastoa kasattua kuin sinkkumiehistä joilla ei olisi mitään voitettavaa siinäkään tapauksessa että sota muka voitettaisiin, enemm¨än varmaan motivoisi ajatus rajan takaa saapuvista valloittajanaisista :) Sensijaan kun osasto koottaisiin perheellisistä ukkomiehistä jotka ajattelee että heillä on jotain menetettävää olisi motivaatio kohdillaan ja taistelutahto korkealla. Lisäksi kun porukkaan heitettäisiin pari valkoritaria jotka ylistäisi suominaisen parhautta niin jo vot oli hepuilla taistelutahtoa. Jos ne valkoritarit heitettäisiin sinkupataljoonaan ne varmaan ammuttaisiin ensimmäisenä kun ei kukaan niiden propagandaa jaksaisi kuunnella :D


      • super-atm kirjoitti:

        Sinulla on siis muija ja muksuja?

        Kuten aikaisemmin kirjoitin, niin en ole valmis esimerkiksi sinua sodassa puolustamaan, vaikka kuin niin tahtoisit.

        Väkisinkö yrittäisit sitten raahata minut rintamalle ja pakottaisit taistelemaan? Ei taida onnistua.

        Ehkä se sinun muijasi voi mennä rintamalle kuolemaan.

        Ei tarvitse. Minä purjehdin optimistijollallani turvaan Nato-maa Viroon. ;-)


      • ätmi
        Ikisinkku M kirjoitti:

        Heh, kannattaisikohan miettiä uudestaan? Mistään et varmaan saisi huonommin motivoitunutta taisteluosastoa kasattua kuin sinkkumiehistä joilla ei olisi mitään voitettavaa siinäkään tapauksessa että sota muka voitettaisiin, enemm¨än varmaan motivoisi ajatus rajan takaa saapuvista valloittajanaisista :) Sensijaan kun osasto koottaisiin perheellisistä ukkomiehistä jotka ajattelee että heillä on jotain menetettävää olisi motivaatio kohdillaan ja taistelutahto korkealla. Lisäksi kun porukkaan heitettäisiin pari valkoritaria jotka ylistäisi suominaisen parhautta niin jo vot oli hepuilla taistelutahtoa. Jos ne valkoritarit heitettäisiin sinkupataljoonaan ne varmaan ammuttaisiin ensimmäisenä kun ei kukaan niiden propagandaa jaksaisi kuunnella :D

        just näin


      • Ikisinkku M kirjoitti:

        Heh, kannattaisikohan miettiä uudestaan? Mistään et varmaan saisi huonommin motivoitunutta taisteluosastoa kasattua kuin sinkkumiehistä joilla ei olisi mitään voitettavaa siinäkään tapauksessa että sota muka voitettaisiin, enemm¨än varmaan motivoisi ajatus rajan takaa saapuvista valloittajanaisista :) Sensijaan kun osasto koottaisiin perheellisistä ukkomiehistä jotka ajattelee että heillä on jotain menetettävää olisi motivaatio kohdillaan ja taistelutahto korkealla. Lisäksi kun porukkaan heitettäisiin pari valkoritaria jotka ylistäisi suominaisen parhautta niin jo vot oli hepuilla taistelutahtoa. Jos ne valkoritarit heitettäisiin sinkupataljoonaan ne varmaan ammuttaisiin ensimmäisenä kun ei kukaan niiden propagandaa jaksaisi kuunnella :D

        Joku on jo vissiin puolesani miettinyt. Ei ole sattumaa, että nuoret miehet käyvät armeijan ja viime sodassakin etulinjassa oli nuoria miehiä. Ja nuorilla miehillä on harvemmin perhettä keski-ikäisiin verrattuna.


      • Ratikkakuski kirjoitti:

        Ei tarvitse. Minä purjehdin optimistijollallani turvaan Nato-maa Viroon. ;-)

        Kuulostaa aika helpolta. On sitten varmaan Suomenlahti täynnä optimistijollia jos se niin helposti käy.


      • Ratikkakuski kirjoitti:

        Joku on jo vissiin puolesani miettinyt. Ei ole sattumaa, että nuoret miehet käyvät armeijan ja viime sodassakin etulinjassa oli nuoria miehiä. Ja nuorilla miehillä on harvemmin perhettä keski-ikäisiin verrattuna.

        Ehkä nuoret miehet saivat ennen yleisemmin naista. Oli ainakin valoisampi kuva tulevaisuudesta, vaikka eivät olis vielä perhettä perustaneetkaan. Silloin perustettiin sitä paitsi perhe paljon nuorempana kuin nykyisin.

        Oletko kuullut seksuaalisesta vallankumouksesta? Seksuaalisen vapautumisen myötä naiset alkoivat antaa pimpsaa vain harvoille ja valituille. Sen lisäksi joskus 40-luvulla ei yksin elävän naisen osa ollut niin helppo taloudellisesti kuin nykyään.

        Sen lisäksi tietoa saa nykyään paljon enemmän ja helpommin kuin ennen. Sotilata on vaikeampaa aivopestä tekemään ihan mitä tahansa.

        Ajat ovat muuttuneet.


      • 8+15
        Ratikkakuski kirjoitti:

        Joku on jo vissiin puolesani miettinyt. Ei ole sattumaa, että nuoret miehet käyvät armeijan ja viime sodassakin etulinjassa oli nuoria miehiä. Ja nuorilla miehillä on harvemmin perhettä keski-ikäisiin verrattuna.

        Odota vaan kun omat lapsesi alkaa olemaan puolustusikäisiä, mikäli poikia on. Kyllä sitten kelpaa sinulla isänä olla täällä kotona, kun oma lapsesi kuolee puolestasi.


      • super-atm kirjoitti:

        Kuulostaa aika helpolta. On sitten varmaan Suomenlahti täynnä optimistijollia jos se niin helposti käy.

        Totta kai, kun otan kaikki tukinikkini mukaan. ;-)


      • super-atm kirjoitti:

        Ehkä nuoret miehet saivat ennen yleisemmin naista. Oli ainakin valoisampi kuva tulevaisuudesta, vaikka eivät olis vielä perhettä perustaneetkaan. Silloin perustettiin sitä paitsi perhe paljon nuorempana kuin nykyisin.

        Oletko kuullut seksuaalisesta vallankumouksesta? Seksuaalisen vapautumisen myötä naiset alkoivat antaa pimpsaa vain harvoille ja valituille. Sen lisäksi joskus 40-luvulla ei yksin elävän naisen osa ollut niin helppo taloudellisesti kuin nykyään.

        Sen lisäksi tietoa saa nykyään paljon enemmän ja helpommin kuin ennen. Sotilata on vaikeampaa aivopestä tekemään ihan mitä tahansa.

        Ajat ovat muuttuneet.

        Joo, olen kuullut seksuaalisesta vallankumouksesta. Se tapahtui 60-luvulla e-pillereiden ja kaupungistumisen myötä. Sehän pelasti minunkin nuoruuteni 80-luvulla. ;-)


      • 8+15 kirjoitti:

        Odota vaan kun omat lapsesi alkaa olemaan puolustusikäisiä, mikäli poikia on. Kyllä sitten kelpaa sinulla isänä olla täällä kotona, kun oma lapsesi kuolee puolestasi.

        Taidan olla tuhkamuna, kun holtittomasta ympärinsä paneskelusta huolimatta en kenenkään ruokkoja ole joutunut maksamaan. ;-)


      • Ikisinkku M
        Ratikkakuski kirjoitti:

        Joku on jo vissiin puolesani miettinyt. Ei ole sattumaa, että nuoret miehet käyvät armeijan ja viime sodassakin etulinjassa oli nuoria miehiä. Ja nuorilla miehillä on harvemmin perhettä keski-ikäisiin verrattuna.

        Joop, ei voi mitenkään verrata tämän päivän tilannetta viime sotaan. Silloin kun nuori mies lähti rintamalle tiesi hän olevansa kotikylän tyttöjen silmissä sankari, tiesi että kun menee ja tulee takaisin on siellä kunnollinen neitsytmorsian odottamassa jonka kanssa voi sitten perustaa perheen ja luottavaisesti tulevaisuuteen katsoen voi alkaa jälleenrakentamaan suomea, on töitä, on nainen kunnollinen nainen jonka kanssa tehdä lapsia ja on isänmaa. Mitä on tänäpäivänä? Ei ole kunnollisia naisia, naiset no jakareita joita somalit n..ssii kotona kun miehet on rintamalla...ei ole töitä varmaan sodankaan jälkeen kun niitä varten on roudattu niitä somaleita tai jos onkin niin palkat onkehnot...rintamalta palaavaa feministit, ne em. osaajat, homot ja lesbot räkii naamalle jos tulee hengissä takaisin..jne. On siinä aihetta alkaa ammuskelemaan ihmisiä jotka ei ole mitään pahaa koskaan tehneet toisin niin kuin kotirintaman suojeltavat.


      • homoilu on in
        Ratikkakuski kirjoitti:

        Taidan olla tuhkamuna, kun holtittomasta ympärinsä paneskelusta huolimatta en kenenkään ruokkoja ole joutunut maksamaan. ;-)

        Peppuseksissä on juuri tuo hyvä puoli...


    • reserviläis-ATM

      En tiedä, mutta itse tuskin olen enää mitään kuuminta hottia armeijan papereissa. Ikää yli 35 v, mittava historia mt-ongelmia, ylipainoinen ja armeijakin meni miten meni, eli paskat paperit sieltäkin. Niin ja motivaatiokin olisi nollassa, kun ei ole perhettä eikä oikeestaan mitään muutakaan henkilökohtaista puolustettavaa.

      Kertaamaan ei ole huolittu kertaakaan intistä kotiutumisen jälkeen.

      Kai ne vähän katsoo kenet sinne rintamalle laittavat, väärästä tyypistä voi olla siellä enemmän haittaa kuin hyötyä vaikka ihan parhaansa siellä yrittäisikin.

      Jotain kyllä voisin tehdä Suomen puolesta sodan tullen, ihan kiva paikka tämä maa on asua, mutta varsinaiseen sotimiseen löytynee helposti ne 250 000 etevämpää sälliä.

    • Af Tötterström

      Miehistö 50? Mutta mä kyllä luulen, että ätmillä on vaan pelko kuolla ilman yhtään panoa?

      • Ei sillä ole väliä. Mutta sinun takiasi en taistele.


    • Ryhtyisin sissisoturiksi tai itsemurhapommittajaksi jos ryssät hyökkäävät.

    • Sotasuunnitelma paljastetan sodan varalle, aluksi etulinjalle varusmiehet, linjan takse reserviläisiä.
      Mamut puolustamaan asuinaluet ulkopuolelta ja siivarit taistelisivat kaduilla.
      Totaali kieltäytyjät olisivat avustus tehtävissä.

    • Isänmaallinen atm

      Ei haittaa mitään vaikken yli nelikymppisenä kutsua armeijaan saisikaan. Pyssy löytyy kyllä aina jostain päin ja pusikkoon voi mennä kyttäämään ryssiä vaikkei olekaan armeijan tukea takana.

      Ei ole perhettä niin olen hyvää tykinruokaa, kuolemakaan ei pelota kun ei kukaan jäisi kaipaamaan. Sitä en suostuisi katselemaan että vieraat joukot kukkoilevat täällä, eli viimeiseen hengenvetoon taisteltaisiin.

    • Ei ole mikän estona ryhtyä omatoimiseksi sissiksi vallatulla alueella.

    • ei natoon

      Kuka vastustaa natoa? Mä!

    • Jotkut varmasti äänestää naton puolesta, jos tulisi kansanäänestys.
      Ei asevelvollisuus poistuisi, kun tulla nato jääseneksi.
      Suomen raja liian pitkä, esimerkiksi virossa on lyhyt raja.

    • faktaa ei fiktiota

      Onpas täällä naivia ja vanhakantaista porukkaa. Nykyaikaisessa sodankäynnissä kuolee paljon enemmän siviilejä kuin sotilaita. Eli kärjistetysti sanottuna olet yleensä paljon paremmin turvassa sotilaana kuin siviilinä.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Miehistöön kuuluva 18-50 vuotiaat eli sotilaat joilla ei ylennystä tms.
        Aliupseerit ym. 60 vuotta.
        Everstit ja ylemmät niin kauan kuin katsotaan kunnon ja voinnin soveltuvan palvelukseen.

        Eli kun täytät 50-vuotta sen vuoden loppuun saakka. Siirryt Reserviin, jolloin ei joudu rintamalle.


    • Anonyymi

      Kovin avariin illllanistujaispukuihin ei kannata sonnustautua.

    • Anonyymi

      Itselleni tuli kertausharjoituslappu. Soitin sitten esikuntaan, että minulla on sitten pillereitä mukana. Diapetespillereitä. Esikunnan eversti ryhtyi huutamaan minulle, että mitä! Diapetes! Sinulla ei ole sitten tänne mitään asiaa!

      Minä hieman häkellyin ja ryhdyin selittämään, etten minä nyt niin huonossa kunnossa ole. "Ei sillä ole mitään merkitystä, jos on diapeetikko! Lähetä sotilaspassi välittömästi tänne esikuntaan!"

      Lähetin pyynnöstä sen passin ja lääkärintodistuksen esikuntaan. Passi tuli takaisin sitten pienehköllä huomautuksella. Nyt siinä lukee: "Vapautettu rauhanajan palveluksesta."

      • Anonyymi

        Ei olisi kannattanut soittaa. Olisi vain leirillä väittänyt, että ne ovat huumepillereitä.😁


    • Eli jatkosodassa, missä tilanne oli jo ihan toivoton, niin komennus tuli vuonna 1885 syntyneille, eli sodan alkaessa 44 vuotiaille. Todellisuudessa tämä ikäluokka ei edes rintamalle ehtinyt. Nykyään ikä rajaa on laskettu, niin kuin tässäkin ketjussa on kirjoiteltu, mutta sotatilanteessa voi olla toisin. Eli jos Ukrainan sota etenee nopeasti, niin Suomen vuoro voi olla jopa tänä vuonna. Mutta toi 44 on aika varma, ettei sen yli joudu tai pääse rintamalle. Toisaalta onhan se vääryys, että nuoremmat joutuu sotiin ja sitten vaikka oma ikäluokkani pääsee, kuin "koira veräjästä". Kun nuoremmalle ikäluokalle se kansainvälisyys on tärkeämäpää ja juuri se isänmaallisuus taitaa olla enemmänkin oman ikäluokan juttu. Jos jotain positiivistä löytää, niin se että syntyvyys pomppas viime sodan jälkeen. Että se kyllä nostais taistelumotivaatiota, kun tietää että palkkioksi saa perheen. Sodassa voi kuolla, mutta toisaalta palkkiona elämä. Perheettömän elämä nyt kuitenkin on käytännöllisesti katsoen kuolleen elämää.

    • Anonyymi

      Nykyään tuskin pääsee rintamalle etulinjaan jos on yli 23-vuotias heh, armeijaan kaan ei pääse kai enää jos on yli 23-vuotias, liian vanhus jo ;D

      • Anonyymi

        Eipäs vaan sen vuoden loppuun kun täytät 30-vuotta. Jos siihen asti pystyy venkoilemaan käymättä armeijaa ei 30-vuoden jälkeen enää hyväksytä. Jolloin siirryt reserviin, odottamaan 50-vuotis päiviäsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipäs vaan sen vuoden loppuun kun täytät 30-vuotta. Jos siihen asti pystyy venkoilemaan käymättä armeijaa ei 30-vuoden jälkeen enää hyväksytä. Jolloin siirryt reserviin, odottamaan 50-vuotis päiviäsi.

        Ja silloin saa kynttilän ja kakkua, mutta kuka mulle antaa kakkua, taitaa tulla vaan "kakkua". No on tässä vielä pari vuotta aikaa viiskymppisiin. Siihen asti voi taistella raivokkaasti ja sitten siirtyä lammas osastoon.


    • Anonyymi

      Toki nuoret ensin. Ja kun heitä ei enää ole harmaapää vanhukset kelpaa

      • Anonyymi

        Runkkarit etulinjaan. Saa kätöset oikeita töitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Runkkarit etulinjaan. Saa kätöset oikeita töitä.

        Me ollan muna ja minä. Onko jotain muutaki? 🤔


      • Anonyymi

        Kun ikää kertyy, niin alkaa kaikenlaiset kolotukset ja kivut vaivaamaan.
        Alle 25 vuotias etenee maastossa sujuvammin, kuin yli 50 vuotias, jolla alkaa olemaan monenlaista fyysistä vaivaa.


    • Anonyymi

      Onneksi on tämä auktoriteettiongelma niin ei tartte miettiä

    • Anonyymi

      Kaikki yli 23-vuotiaat vain etuun tykinruoaksi, tätähän se on....

    • Anonyymi

      Nyt on pahasti faktat hukassa.
      Kannattaa kysellä aluetoimistosta, eikä kysellä ja spekuloida täällä.

    • Anonyymi

      Kukaan ei joudu mihinkään kunhan pidätte kätöset peiton päällä ja olette hyviä kaikille ihmisille. Ette puhu pahaa,ette hauku,ette mollaa vaan näette jokaisessa ihmisessä unelmienne prinsessan ,öh,tai prinssin.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Jaahas, mulle esimies sanoi varusmiespalvelussa, ettei minua määrätä etulinjaan, koska olen niin hyvä tyyppi. Esikunnassa saan palvella, niin kuin tein suurimman osan palvelusajastakin.

      • Anonyymi

        Mutta kun nykysodassa ei etulinjoja ole, vaan sota tulee nopeasti kyliin ja kaupunkeihin.
        Sodanjalkoihin jääneet ihmiset taistelevat hengestään maakuopissa ja syövät puidenjuuria.
        Ne jotka pystyvät ja joilla on varaa pakenevat sotaa merten taa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun nykysodassa ei etulinjoja ole, vaan sota tulee nopeasti kyliin ja kaupunkeihin.
        Sodanjalkoihin jääneet ihmiset taistelevat hengestään maakuopissa ja syövät puidenjuuria.
        Ne jotka pystyvät ja joilla on varaa pakenevat sotaa merten taa.

        Niin Rokka Tuntemattomassa sotilaasta sanoi, et karkuun ei kannata juosta, koska vihollinen kyllä juoksee perässä vaikka Pohjanmerelle asti. Tämä on sanonta, joka on iskostunut lähes jokaisen Suomalaisen takaraivoon. Ei kannata ottaa taka-askelia sodassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin Rokka Tuntemattomassa sotilaasta sanoi, et karkuun ei kannata juosta, koska vihollinen kyllä juoksee perässä vaikka Pohjanmerelle asti. Tämä on sanonta, joka on iskostunut lähes jokaisen Suomalaisen takaraivoon. Ei kannata ottaa taka-askelia sodassa.

        Korjaan aiempaa, ohessa kopioitu kohta Tuntemattomasta. Kassoha sie. Tää asja on näi. Jos sie lähet juoksemaa, nii sie saat juossa Pohjalahel saakka. Kyl hää tulloo peräs, älä yhtää eppäile. Mut jos sie pysyt paikollais etkä lähe hitoilkaa, nii minkä hää tekköö? Et sie sovi hänen kansaa sammaa monttuu. Se on tään puolustussovan ratekia.” -Rokka


    • Anonyymi

      Kyllä Suomessakin miehet tai sen tapaiset, mutta myös naiset 18-60 aseistettaneen varpaista hampaisiin asti jotenkin.

      • Anonyymi

        Miks ei sitten myönnetä aselupia edes pienoiskivääriin tai yli 6,5mm ilmakivääriin,
        Miten sitten voidaan antaa rynnäkkökivääri, jos ei rauhan aikana myönnetä aselupaa paljon heikkotehoisempaan aseeseen, kun harjoittelisi tarkkuus ammuntaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miks ei sitten myönnetä aselupia edes pienoiskivääriin tai yli 6,5mm ilmakivääriin,
        Miten sitten voidaan antaa rynnäkkökivääri, jos ei rauhan aikana myönnetä aselupaa paljon heikkotehoisempaan aseeseen, kun harjoittelisi tarkkuus ammuntaa.

        Ilman perusteltua käyttötarkoitusta ei myönnetä lupia kenelle tahansa ja hyvä niin. Metsästys on yksi hyväksytty peruste, kun sen todistat muunmuassa seuran jäsenyydellä yms yms.
        Käyttötarkoitukseesi riittää vallan hyvin lupavapaat ilmakiväärit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilman perusteltua käyttötarkoitusta ei myönnetä lupia kenelle tahansa ja hyvä niin. Metsästys on yksi hyväksytty peruste, kun sen todistat muunmuassa seuran jäsenyydellä yms yms.
        Käyttötarkoitukseesi riittää vallan hyvin lupavapaat ilmakiväärit.

        Mites ne tarkastaa sotatilanteessa henkilön kyvykkyyden rynnäkkökiväärin hallussapitoon, koska siviilissä et rynnäkkökiväärille koskaan saisi lupaa.
        Siinähän pitää olla lääkärin lausunto, että kyseinen erittän vaarallinen ase voidaan antaa henkilön haltuun ilman pelkoa, että aseen saatuaan ja panokset siihen alkaa ampumaan minne huvittaa.
        Se voi olla mielenterveys muuttunut kymmenien vuosien jälkeen armeija-ajoista.
        Meikäläinen on jo varareservissä, joten muuta hommaa varmaan keksivät, kuin tyrkyttäisivät asetta, johon voi silloin todeta, että uskotteko ja uskallatteko TODELLA antaa minulle tuollaisen tappoaseen, kannataa pari kertaa ensin miettiä,
        Varmaan sen jälkeen eivät asetta anna, vaan saa tehdä jotain aseetonta hommaa, kun toteavat, että tuo on hullu ja voi tappaa, ei tuollaiselle rynnäkkökivääriä parane antaa.


    • Anonyymi

      Rinta-Malle joutuu imettäjän ikäisenä..... olisikohan hyvä sävellysoperaatio joku raketti-rokki tai joku niin joku tuollainen.

    • Anonyymi

      Hyvä idiomaattinen ajatelma joku musiikki: raketti-rokki.

    • Anonyymi

      Minä jään tänne huoltamaan muijanne kun te ryydytte rajalla seminologi naisille kiss

    • Anonyymi

      Vejä käteen ja rauhoitu.

    • Anonyymi

      50-60- vuotiaista, jos olet vähintään aliupseeri. Sitä nuoremmissa ei ole mitään rajauksia, jos olet reservissä. Eli armeija käytynä.

    • Anonyymi

      Kenen mielestä kuolema on kauhea asia?
      No, se kauheus on vielä tätä tekstiä lukevien edessä joka tapauksessa.
      Tuleeko se vuonna 2022, vuonna 2033 vai 2044, sillä ei liene kokonaisuuteen mitään merkitystä, joten relax.

      AV

    • Anonyymi

      Ensimmäisessä vaiheessa lähtevät kutsuntaikäiset ja palveluksessa olevat. Reservistä juuri armeijasta päässeet aina 50 ikävuoteen saakka, kun puhutaan miehistöstä. Päällystöllä on 60 ikävuoteen saakka lähtö edessä. Kenraaleilla ei ole ikärajaa ollenkaan. Sitten tulee nostoväki ja siitä siirrytään suoraan 3. nostoväkeen. Silloin menee jo todella huonosti, jolloin jopa 17-65-vuotiaat kelpaavat tykinruuaksi. Se on semmottist, kun ei ole palkka-armeijaa. Suomalainen mies maksaa tämän lystin pakotettuna.

      • Anonyymi

        Olipa tyhmä kommentti, tuo taitaa olla ainoa hyvä syy kuolla? Isänmaan (lue historiasi, perhe, asuinpaikka, mennyt elämäsi) puolesta.
        Suomalainen mies ei mene pakotettuna rintamalle, hän lähtee tappamaan kaikki jotka väkisin Suomeen yrittäisivät, ilman armoa tai myötämielisyyttä. Historia jo velvoittaa, muutenhan ukki kuoli turhaan viime sodassa äidin ollessa 3-vuotias.

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa tyhmä kommentti, tuo taitaa olla ainoa hyvä syy kuolla? Isänmaan (lue historiasi, perhe, asuinpaikka, mennyt elämäsi) puolesta.
        Suomalainen mies ei mene pakotettuna rintamalle, hän lähtee tappamaan kaikki jotka väkisin Suomeen yrittäisivät, ilman armoa tai myötämielisyyttä. Historia jo velvoittaa, muutenhan ukki kuoli turhaan viime sodassa äidin ollessa 3-vuotias.

        AV

        Perustelen vastaukseni ja toivon että kommentoisit perustellusti.
        Suomen nykyiset puolustusvoimat koostuvat noin 12 000 ammattisotilaasta ja siviilistä. Pääpaino ei suinkaan ole taistelevat yksiköt joille palkan maksajana toimii puolustusvoimat vaan tuossa luvussa on noin 60-70 % henkilöstöä jotka eivät osallistuisi sotilaallisiin aktiivitoimiin kentällä oikein missään muodossa. Suomella on siis kouluttajat ja koulutettu reservi, halpaa ja tehokasta, tarvittaessa myös kyvykästä muutaman viikon viiveellä.

        NATO. Suuri sotilaallinen voima jonka jäsenmaat katsovat aina ensin omaa turvaa, jakavat apua vasta sen jälkeen jäsenmailleen. NATO ei tarkoita sitä että Suomeen voitaisiin perustaa kyvykkäät sotavoimat jotka saavat palkkansa Suomen puolustusvoimilta. Aina, siis aina tarvitaan myös käytännön työkaluja eli toimiva reservi. Sotatilan tullessa miehet joutuisivat aivan samalla tavalla puolustamaan isänmaataan mitä aikaisemminkin. Eroavaisuus olisi vain aseellisen tuen määrässä.

        Joku hehkuttaa NATO:n mukanaan tuomaa kyvykästä palkka-armeijaa mutta Suomella ei ole tuohon mahdollisuutta. On pakko vielä pitää voimassa yleinen puolustusvelvoite ja se todennäköisesti pysyisi tai päättäjät olisivat muuten ihan ulkona.

        Miksi? No, jos haluttaisiin sotilaallinen oma pelote siihen ei riitä 10 000 palkkasotilasta vaan paljon enemmän. Nyt Ukrainassa on Venäjällä noin 200 000 sotilaan voima joten tuota vastaan tulisi jo laittaa 75 000 sotilaan puolustuksellinen vastavoima jotta sotatilanne olisi tasapainossa. En usko että Suomi voisi edes NATO aikana tuhlata rahaa puolustukseen tyylillä "just in case" yli 120 000 henkilön palkka armeijaa. Joten vaikka mentäisiin NATON jäseneksi yleinen velvoite meillä miehillä tulee säilymään jo järkisyistä.

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa tyhmä kommentti, tuo taitaa olla ainoa hyvä syy kuolla? Isänmaan (lue historiasi, perhe, asuinpaikka, mennyt elämäsi) puolesta.
        Suomalainen mies ei mene pakotettuna rintamalle, hän lähtee tappamaan kaikki jotka väkisin Suomeen yrittäisivät, ilman armoa tai myötämielisyyttä. Historia jo velvoittaa, muutenhan ukki kuoli turhaan viime sodassa äidin ollessa 3-vuotias.

        AV

        Puhut asiaa 👍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa tyhmä kommentti, tuo taitaa olla ainoa hyvä syy kuolla? Isänmaan (lue historiasi, perhe, asuinpaikka, mennyt elämäsi) puolesta.
        Suomalainen mies ei mene pakotettuna rintamalle, hän lähtee tappamaan kaikki jotka väkisin Suomeen yrittäisivät, ilman armoa tai myötämielisyyttä. Historia jo velvoittaa, muutenhan ukki kuoli turhaan viime sodassa äidin ollessa 3-vuotias.

        AV

        Juu näio! Vaarini oli Tali-Ihantalassa pahimmissa rytinöissä. Se ei poista sitä tosiasiaa, että suomalainen mies maksaa armeijassaoloajastaan keskeytyneillä opinnoilla tai vastaavasti on estynyt palkkatöiden tekemisestä.

        Armeijan pitäisi perustua vapaaehtoisuuteen ja sinne saisi mennä kaikki halukkaat. Itse olen armeijan käynyt ja kun kuuntelen näiden nuorempien velliper#eitten uhoa ja intoa mennä sotimaan, niin tervemenoa. Nykyajan armeijassa täyspakkausmarssitkin ovat täysiä vitsejä siihen, mitä ne olivat käydessäni armeijan. Silloin B1-kuntoisetkin Cooperin-testissä saivat tulokseksi 2800-3000m, mitä tuo tulos mahtaa nykyään tarkoittaa?

        Miten siis pakotettuna armeijaan eroaa vapaaehtoisuudesta? Siten, että motivoituneet resurssit ovat paremmin käytössä, eikä tuhlata kaikkeen turhaan haihatteluun aikaa ja vähiä taloudellisia resursseja. Se vastaisi palkka-armeijaa kustannustehokkaasti.

        Suomella pitää olla uskottava armeija, se on fakta. Se, miten asia on toteutettavissa, on siis keskustelun arvoinen asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu näio! Vaarini oli Tali-Ihantalassa pahimmissa rytinöissä. Se ei poista sitä tosiasiaa, että suomalainen mies maksaa armeijassaoloajastaan keskeytyneillä opinnoilla tai vastaavasti on estynyt palkkatöiden tekemisestä.

        Armeijan pitäisi perustua vapaaehtoisuuteen ja sinne saisi mennä kaikki halukkaat. Itse olen armeijan käynyt ja kun kuuntelen näiden nuorempien velliper#eitten uhoa ja intoa mennä sotimaan, niin tervemenoa. Nykyajan armeijassa täyspakkausmarssitkin ovat täysiä vitsejä siihen, mitä ne olivat käydessäni armeijan. Silloin B1-kuntoisetkin Cooperin-testissä saivat tulokseksi 2800-3000m, mitä tuo tulos mahtaa nykyään tarkoittaa?

        Miten siis pakotettuna armeijaan eroaa vapaaehtoisuudesta? Siten, että motivoituneet resurssit ovat paremmin käytössä, eikä tuhlata kaikkeen turhaan haihatteluun aikaa ja vähiä taloudellisia resursseja. Se vastaisi palkka-armeijaa kustannustehokkaasti.

        Suomella pitää olla uskottava armeija, se on fakta. Se, miten asia on toteutettavissa, on siis keskustelun arvoinen asia.

        joo-o ei tästä kännykää räpläävästä sukupolvesta ole sotahommin.
        kyllä se on tosi asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu näio! Vaarini oli Tali-Ihantalassa pahimmissa rytinöissä. Se ei poista sitä tosiasiaa, että suomalainen mies maksaa armeijassaoloajastaan keskeytyneillä opinnoilla tai vastaavasti on estynyt palkkatöiden tekemisestä.

        Armeijan pitäisi perustua vapaaehtoisuuteen ja sinne saisi mennä kaikki halukkaat. Itse olen armeijan käynyt ja kun kuuntelen näiden nuorempien velliper#eitten uhoa ja intoa mennä sotimaan, niin tervemenoa. Nykyajan armeijassa täyspakkausmarssitkin ovat täysiä vitsejä siihen, mitä ne olivat käydessäni armeijan. Silloin B1-kuntoisetkin Cooperin-testissä saivat tulokseksi 2800-3000m, mitä tuo tulos mahtaa nykyään tarkoittaa?

        Miten siis pakotettuna armeijaan eroaa vapaaehtoisuudesta? Siten, että motivoituneet resurssit ovat paremmin käytössä, eikä tuhlata kaikkeen turhaan haihatteluun aikaa ja vähiä taloudellisia resursseja. Se vastaisi palkka-armeijaa kustannustehokkaasti.

        Suomella pitää olla uskottava armeija, se on fakta. Se, miten asia on toteutettavissa, on siis keskustelun arvoinen asia.

        Milloin olet armeijan käynyt, itse kävin 36- vuotta sitten. 3000 m/12 min. Antoi kultaisen juoksumerkin. Yksi futaaja juoksi parhaan tuloksen, taisi olla 3500 m, itse juoksin 3200 m, olin kymmenen joukossa, meitä oli noin 50-60 miehen vahvuus. Paljon oli heitä, jotka ei yltänyt edes 2500m.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Milloin olet armeijan käynyt, itse kävin 36- vuotta sitten. 3000 m/12 min. Antoi kultaisen juoksumerkin. Yksi futaaja juoksi parhaan tuloksen, taisi olla 3500 m, itse juoksin 3200 m, olin kymmenen joukossa, meitä oli noin 50-60 miehen vahvuus. Paljon oli heitä, jotka ei yltänyt edes 2500m.

        Melko heikosti olet vetäissyt cooperin testin jos on 12 minuuttia mennyt, itse juoksin sen 11 minuuttiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        joo-o ei tästä kännykää räpläävästä sukupolvesta ole sotahommin.
        kyllä se on tosi asia.

        Kuinka niin?

        Ajattelepa asiaa tarkemmin, tuo kännykkää räpläävä sukupolvi on nytkin Ukrainassa käyttämässä kännykkäleluillaan droneja joilla venäläisiä tuhotaan.


    • Anonyymi

      5ķo

    • Anonyymi

      En minä joudu

    • Anonyymi

      Tässäpä lainaus intti.fi -sivustolta:

      "Reserviin kuuluu noin 870 000 suomalaista. Puolustusvoimien sodan ajan vahvuus on 280 000 sotilasta, ja vahvuutta täydennetään tarvittaessa muilla reserviläisillä.

      Varusmiespalveluksen suorittaneiden miesten ja naisten asevelvollisuus jatkuu sen vuoden loppuun asti, jolloin henkilö täyttää 60 vuotta. Asevelvollisena kuulut reserviin 50- tai 60-vuotiaaksi asti. Miehistöön kuuluva siirtyy varareserviin sen vuoden lopussa, kun hän täyttää 50 vuotta; upseerit ja aliupseerit ovat reservissä sen vuoden loppuun, kun he täyttävät 60 vuotta."


      Omalla kohdalla tapahtuikin jo tuo varareserviin siirtyminen, joten tuskinpa tässä enää mitään sotia tulen missään sotimaan.

      Kun ei ala armeijassa hakeutumaan upseerien paikoille, niin tulee tuo varareserviin siirtyminenkin 10 vuotta aiemmin.

      Poikkeuksena voisi olla se jos Suomi joutuisi sellaiseen sotaan että aivan koko väestön on pakko taistella jotakin eksistentiaalista uhkaa vastaan kuolemaan asti josta ei rauhanneuvotteluja käydä.

    • Anonyymi

      Se kannattaa varmasti muistaa että kuuluipa reserviin tai varareserviin tai on sen ulkopuolella, on maanpuolustusvelvollisuus kuitenkin kaikilla vauvasta vaariin. Se tapahtuu sitten vain jollain muulla tavalla kuin aseen kanssa rintamalla.

    • Anonyymi

      Mikä on elämän tarkoitus? Puolustaa isänmaataan vihollisilta, korostan puolustaa sanaa, omata periaatteita, joilla on hyvä tarkoitus.

    • Anonyymi

      Tavallinen solttu 50 v ja upseerit 60 v ? Korjatkaa jos olen väärässä.
      Vai oliko se 50 v että varareserviin vai kokonaan vapautus?

    • Anonyymi

      Yhdessä olemme enemmän, Suomen vahvuus on joukkuepelaamisessa, samaa ei voi sanoa pelolla johtamisesta. Jossa enemmän sooloilua kaikessa.

    • Anonyymi

      Anonyymi-ap
      2023-10-16 09:50:26
      Ilmoita
      Tänään juttelin kahden kesken poikani kanssa. Kerroin miten tapasin hänen äitinsä yökerhossa kun oltiin siellä juomassa viinaa. Poika ymmärsi että hän on olemassa vain sen ansiosta
      t. viinamies

      • Anonyymi

        Naapurin viinamies etsi pihalla poikaansa humalassa. Poika oli viikonloppukylässä, mutta saanut tarpeekseen juoposta ja karannut. Isän viisaudet ja neuvot eivät ilmeisesti kiinnostaneet.


    • Anonyymi

      "... ei tietenkään minkään ikäisenä, ei edes kenraalien lapset, tilastoista näkyy että sisällissotaa ja II maailmansotaa ei itse asiassa käytäkään, vaan ihmiset kuoli teloitettuna tai vankileireille

    • Anonyymi

      Eiköhän se asevelvollisuus koske kaikkia 18-60 vuotiaita miehiä ja naisia; jotka ovat armeijan käyneet,poikkeuksia lukuunottamatta! Heitäkin on jotka ovat kokonaan asepalvelusta vapautettu, erinäisistä syistä. Sotatilassa myös vapaaehtoisia tarvitaan erilaisiin toimiin! Näin mä asian olen ymmärtänyt, vaikka mä en ole armeijaa käynytkään. Suomen maanpuolistukseen olen valmis osallistumaan, tarpeen vaatiessa.
      trollikka

    • Anonyymi

      Mitähän järkeä tässä on: Olen 52 vuotias, sodanajan sijoitus tiedusteluryhmän johtaja. Ei vissiin sitten nuorempia löydy.

    • Anonyymi

      Ei mene kauaa, alkaa tippumaan palvelumääräyksiä jos huonosti käy.
      Jono pystyyn, aseet saadaan ja rytinä käyntiin.
      Metsissä riittää puutavaraa arkkuihin.

      Suomalainen nainen ei karkuun juokse.

      • Anonyymi

        Suomalaiset naisethan ne juoksevat ensimmäisenä karkuun:D

        Kovia ovat rummuttamaan ja määrittämään suomen arvot priden muodossa, mutta sodan syttyessä sitten vanhat sukupuoliroolit velvoittavat miehet taistelemaan naisten arvojen puolesta!


    • Anonyymi

      Aloittaja on juuri sopivan ikäinen, kunhan ei kysele turhia.

    • Anonyymi

      Tämä takapajuinen hevonpershe on aivan uskomaton mielisairaala: ensin sinulle toitotetaan vuosikymmenet tasa-arvosta ja sukupuoliroolien vanhanaikaisuudesta samalla kun naisille keksitään kaikenlaisia etuja ja miesten kengille kustaan oikein urakalla. Sitten kuitenkin odotetaan, että lähtisit rintamalle Venäjää vastaan sotimaan, koska olet mies ja ikivanhat sukupuoliroolit velvoittavat.

      Israelissa myös naisilla on asevelvollisuus, mutta suomessa naiset ei ole asevelvollisia vaikka Suomi on Venäjän naapurina.

      Suomessa suuri naisjoukko rummuttaa pridea ja miten meidän lapsiin tulee istuttaa kouluissa trans ja homoagendaa mikä paskoo syntyvyyden, eikä enää synny uusia veronmaksajia. Nämä ihmiset määrittävät yhteiskunnan arvot ja heillä on äänestysoikeus, mutta ei tietenkään asevelvollisuutta.

      • Anonyymi

        Itse olet hevonperse ☝.

        Sodassa naisia tarvitaan hoitamaan muita täysin välttämättömiä asioita, kuten työnsä (missä ja mitä se sattuu olemaankaan), lapsia, ruokahuoltoa, vaatehuoltoa, majoitusta ym ym.

        Armeijan käyneet naiset pääsevät kyllä rintamalle. Tuntemani armeijan käyneet naiset ovat menestyneet siellä oikein hyvin, pääsevät ryhmän johtajaksi.

        Kannattaa tutustua menneisyyteen ja vasta sitten alkaa haukkumaan väärä puuta:

        "Lotta Svärd oli vuosina 1920–1944 toiminut suomalainen naisten vapaaehtoisuuteen pohjautuva maanpuolustustyön tukijärjestö. Järjestö perustettiin tukemaan suojeluskuntia. Sotavuosien 1939–1944 aikana lotat toimivat lukuisissa erityyppisissä maanpuolustusta tukevissa toimissa ja vapauttivat noin 25 000 miestä sotilaallisiin tehtäviin. "

        - Sheena


    • Anonyymi

      Isäni meni armeijaan vapaaehtoisena aikoinaan ollessaan 17-vuotias. Ja siitä sitten jatkoi suoraan sotaan.

      - Sheena

      • Anonyymi

        Kuinka vanha oikein olet? Itse olen 50+ ja mulla isoisät olleet sodassa. Ei todellakaan isä. Vai oletko ulkomaalainen?


    • Anonyymi

      Sodanajan vahvuus 280k ja reserviä 900k.

      Ei kyllä mitää palaa että 45-vuotias joutuu enää rintamalle, jollei ole kertauksissa käynyt ja kuuluu tohon sodanajan joukkoon.

      Eiköhä siltikki tolle 500k reserville oo jotain käyttöä, kuten ammusten kuskaaminen, valvontatyöt, infran korjaaminen jne..

    • Anonyymi

      Jos asut ISraelissa niin kai jotain 7-vuotiaana.

    • Anonyymi

      Toisaalta niin Jemenissä voit päästä ammatisotilaaksi jo 3-vuotiaanakin.

    • Rakennetaan muuri koko rajan pituudelta. Ei tarvitse sotia. Venäjä eristi itsensä muulta maailmalta, niin saa pysyä rajan takana. Niin kauan kuin Putin on vallassa, ei ole toivoa rauhasta.

    • Anonyymi

      Ei tuo muuri auta mitään, ei ole autttanut Texasissakaan meksikolaisia vastaan.

    • Anonyymi

      ihmiskunnan suurin ongelmaz on tuo kun ei ikinä opi omista jo tehdyistä tyhmyyksistäään..

    • Anonyymi

      Nyt tulee henkilöstöpula vankiloihin kun kaikki haluavat mennä vankilaan asumaan mieluummin kuin töihin koskza työn tekemininen liian kallista...

    • Ihminen oikeestaan tykkää sodista. Muistan nähneeni kuvan Hämeenkadulta Tampereelta, oli ruumiita sikin sokin. Mutta ikävää kun olivat hevosen ampuneet, koska ei hevonen ollut mitenkään syyllinen niihin tapahtumiin.

      • Anonyymi

        Ei ole tavallinen kansalainenkaan syyllinen sodan syttymiseen, kun elää rauhallista elämää ja rauhallista koti iltaa viettää ja sota syttyy.
        Kyllä sotiin syyllisiä ovat ne sotaherrat, jotka sodan aloitavat.
        Suomi on natossa, joten ei jouduta rintamalle ainakaan venäjän takia.
        Putin äskettäin totesi, ettei Venäjä ole hyökkäämässä yhteenkään nato maahan.
        Venäjällä ei ole mitään intressejä tai tarvetta hyökätä Nato maahan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      184
      4065
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      210
      2041
    3. 133
      1607
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      66
      1273
    5. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      60
      994
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      75
      979
    7. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      162
      937
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      54
      922
    9. Mies, tunnistatko minut tästä

      🙋 Nainen, järkevä, mukava ja kiltti?
      Ikävä
      77
      895
    10. Tule mukaan

      Sanoisin sinulle jos uskaltaisin. Kertoisin miten kaipuu täyttää minut päivisin ja öisin huudollaan. Se huuto kaikuu sis
      Ikävä
      39
      894
    Aihe