Miten kestätte mykkäkoulut?

Avo_mies

Oma avovaimoni on näissä aika taitava. Voi mennä monta päivää ettei sano yhtään mitään, ei edes vilkaise minuun päin. Kun yritän lähestyä lempeästi ja kysellä että mikä on, saan vain kylmän katseen ja "ei oo mikään" ja pian jatkaa omia touhujaan. Halailen ja hieron häntä ja yritän lepytellä mutta hän ei edes vilkaise minua. Saattaa jäätyä paikalleen tuijottamaan tyhjää ja jatkaa hommiaan vasta sitten kun olen lopettanut. Tai sitten jatkaa touhujaan noteeraamatta lainkaan.
Hänen äitinsä saattaa soittaa mykkäkoulun aikana, ja silloin hän puhuu ja naureskelee oikein iloisesti ja mielellään äitinsä kanssa, mutta kun puhelu loppuu, mykkäkoulu jatkuu niinkuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.
Mykkäkoulut loppuu usein vasta muutaman päivän päästä, kun olen lepytellyt tarpeeksi. Vaimokkeeni ei siis koskaan oma-aloitteisesti tule puhumaan asioita halki. Mököttämisen jälkeen saatetaan jatkaa sitten ihan normaalisti taas seuraavaan mykkäkouluuna asti. Välttämättä ei tule koskaan selväksi mistä alun perin koko jupakka lähti liikkeelle.

Mulle tää on aika raastavaa. Ei jaksais kestää tällästä jatkuvaa kylmää sotaa.

253

13031

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Iiice

      Ystävänä mykkäkoulu alkoi parisen vuotta sitten. Kyselty, yritetty selvittää mykkäkoulun aihetta. Ei vastausta, jolloin annoin periksi. Hänen ollessa työpaikallaan, otin kimpsut ja kampsut muutin pois. Toki oli paikka johon mennä. Jo etukäteen katsottuna. Tuosta on nyt kuukausi, hänen osaltaan mykkäkoulu jatkuu. Muuta en enää ymmärrä, että oli hiljainen suhteen päättäminen. Onneksi ei yhteisiä lapsia eikä yhteistä omaisuutta. Elettiin kuitenkin kymmenen vuotta yhteistä taloutta. Rahat sentään ei yhteisellä tilillä, jätin hänelle yhteisen koiran, pieni lassie. Koira voi kuulemma hyvin, kysyin entiseltä naapurilta.

      • Avovaimo

        Auts....,en kestäisi päivääkään,
        jos ei pystyisi puhumaan toiselle,
        vaan heittäytyisi pikkulapseksi,
        oli se suhde tuhoon tuomittu
        Kerran seurustelin hetken sellaisen
        miehen kanssa ja aloitti jo silloin
        moiset lapsellisuudet ja
        totesin et tää oli tässä,
        en alennu moiseen juttuun,
        leiki jonkun kaltaisesi kanssa.
        Nykyinen avopuoliso osaa puhua ja pussata,
        ei tarvitse jätellä lappuja ympäriinsä!
        Mu se teidän elämää ja
        te päätätte miten elätte yhdessä,
        onha se vähän kornia niitä täällä jakaa!


      • mies kaks ysi
        Avovaimo kirjoitti:

        Auts....,en kestäisi päivääkään,
        jos ei pystyisi puhumaan toiselle,
        vaan heittäytyisi pikkulapseksi,
        oli se suhde tuhoon tuomittu
        Kerran seurustelin hetken sellaisen
        miehen kanssa ja aloitti jo silloin
        moiset lapsellisuudet ja
        totesin et tää oli tässä,
        en alennu moiseen juttuun,
        leiki jonkun kaltaisesi kanssa.
        Nykyinen avopuoliso osaa puhua ja pussata,
        ei tarvitse jätellä lappuja ympäriinsä!
        Mu se teidän elämää ja
        te päätätte miten elätte yhdessä,
        onha se vähän kornia niitä täällä jakaa!

        Niin, kyllä juttu on myös minun mielestäni niin että tuollaista lapsellisuuttta en katsoisi montaa kertaa kun toteasin että tämä olikin sitten tässä. Mököttäminen, kiukuttelu ja tiuskiminen kuuluu lapille - ei aikuiselle.Aikuisen pitää kyetä puhumaan asioista rationaallisella sekä tunnetasolla oikeudenmukaisesti molempia kohtaan.

        Parisuhde kun ei yksinkertaisesti toimi jos toinen lepyteltävä ja toinen lepyttelijä.
        Ja kyse on myös sinun itsesi kunnoittamisesta; Annatko toisen toimia tiseäsi kohtaan ihan miten tahansa vai vedätkö rajan johonkin missä toteat että joko tilanne muuttuu tai suhde loppuu.Vanha totuus kun pitää tässäkin paikaansa; Enemmin yksin kuin huonossa seuraassa.


      • Ihan outoa
        Avovaimo kirjoitti:

        Auts....,en kestäisi päivääkään,
        jos ei pystyisi puhumaan toiselle,
        vaan heittäytyisi pikkulapseksi,
        oli se suhde tuhoon tuomittu
        Kerran seurustelin hetken sellaisen
        miehen kanssa ja aloitti jo silloin
        moiset lapsellisuudet ja
        totesin et tää oli tässä,
        en alennu moiseen juttuun,
        leiki jonkun kaltaisesi kanssa.
        Nykyinen avopuoliso osaa puhua ja pussata,
        ei tarvitse jätellä lappuja ympäriinsä!
        Mu se teidän elämää ja
        te päätätte miten elätte yhdessä,
        onha se vähän kornia niitä täällä jakaa!

        En ole muuten koskaan tajunnut,
        miks ihmiset peukuttaa aloittajien kysymystä?
        Vai kukakohan niitä peukuttaa?
        Mitä peukuttamista siin on,
        ku valittaa tääl omia asioitaan?


      • ei muuta kuin
        Avovaimo kirjoitti:

        Auts....,en kestäisi päivääkään,
        jos ei pystyisi puhumaan toiselle,
        vaan heittäytyisi pikkulapseksi,
        oli se suhde tuhoon tuomittu
        Kerran seurustelin hetken sellaisen
        miehen kanssa ja aloitti jo silloin
        moiset lapsellisuudet ja
        totesin et tää oli tässä,
        en alennu moiseen juttuun,
        leiki jonkun kaltaisesi kanssa.
        Nykyinen avopuoliso osaa puhua ja pussata,
        ei tarvitse jätellä lappuja ympäriinsä!
        Mu se teidän elämää ja
        te päätätte miten elätte yhdessä,
        onha se vähän kornia niitä täällä jakaa!

        potku perseelle vaan moiselle puolisolle. Uutta matoa koukkuun


      • grumben
        mies kaks ysi kirjoitti:

        Niin, kyllä juttu on myös minun mielestäni niin että tuollaista lapsellisuuttta en katsoisi montaa kertaa kun toteasin että tämä olikin sitten tässä. Mököttäminen, kiukuttelu ja tiuskiminen kuuluu lapille - ei aikuiselle.Aikuisen pitää kyetä puhumaan asioista rationaallisella sekä tunnetasolla oikeudenmukaisesti molempia kohtaan.

        Parisuhde kun ei yksinkertaisesti toimi jos toinen lepyteltävä ja toinen lepyttelijä.
        Ja kyse on myös sinun itsesi kunnoittamisesta; Annatko toisen toimia tiseäsi kohtaan ihan miten tahansa vai vedätkö rajan johonkin missä toteat että joko tilanne muuttuu tai suhde loppuu.Vanha totuus kun pitää tässäkin paikaansa; Enemmin yksin kuin huonossa seuraassa.

        Yksi entinen tyttöystävä teki samaa ja totesin ettei ole minun juttuni.

        Hienointahan toki oli kun kysyi että kulta, mikä hätänä, niin vastaus oli lyhyt ei mikään, ja sitten jatkettiin petolinnun perseenä olemista ennaltamäärämätön aika,

        Itse ainakin tiedän parempiakin tapoja tuhlata elämääni, kuin koettaa arvailla että mistähän joku on tällä kertaa vetänyt palkokasvit nenäänsä.

        Mikäs siinä jos joskus tulee tilanne että täytyy tutkiskella sisintäänsä, mutta jatkuvana riitelyn keinona, niin itse en vain alistuisi.

        Ajattelisin että kuten useimmissa ihmisen toimissa, niin mykkäkouluakin tehdään koska siitä saadaan jonkinlainen palkinto jossain muodossa. Oli se henkistä mielihyvää kun näkee toisen kärsivän, tai sitten se on toiminnasta seuraava lepyttely, lahjat tms. Kierre pitäisi katkaista, eikä toiminnasta palkita mököttäjää.
        Harvempi meistä vapaaehtoisesti päätään seinäänkään hakkaa jos se tuottaa vain kipua ja päänsäryn.

        Eli joko alkaa elämään onnellista elämäänsä ja arkea välittämättä tuon taivaallista nirppanokasta ja lopettaa se mahdollinen lepyttely on sellaiseen on tullut erehdyttyä. Senhän voi tulkita vaikka ilmaisena omana aikana. Voi ulkoilla ja tavata kavereita tai tehdä jotain muuta mielekästä.

        Tai sitten ilmoittaa ellei asiantilaan tule muutos, niin taitaa molemmille olla pidemmän päälle helpompaa että muutetaan osoitteita.


      • PROVO!!!

        Ihanko olit jo oman kämpän sopivasti hankkinut eikä rahatkaan yhteisellä tilillä, vaikka 10v yhteinen talous... Ja naapurilta kysyit miten koira voi? Se on muuten Collie se sun mielikuvituskoirasi rotu, ei Lassie.


      • Jepulii
        PROVO!!! kirjoitti:

        Ihanko olit jo oman kämpän sopivasti hankkinut eikä rahatkaan yhteisellä tilillä, vaikka 10v yhteinen talous... Ja naapurilta kysyit miten koira voi? Se on muuten Collie se sun mielikuvituskoirasi rotu, ei Lassie.

        miksi olis provo?
        Meillä on yhteinen talous ollut18 vuotta, ei siinä ongelmia ja koko ajan omat tilit, ei yhteistiliä.
        Mikäs ongelma kämpän hankkiminen sitten on. Täälläpäin ainakin on vapaita kämppiä tarjolla ihan riittämiin.
        Aloittajan kysymykseen: lähtisin kyllä tuollaisesta suhteesta menemään hyvin nopeasti.
        Tietysti ikävää, jos tälläinen ominaisuus puolisosta on paljastunut vasta avioliitossa, mutta mykkäkoulu on henkistä väkivaltaa ja epäoikeudenmukaista sekä osoittaa toimijan henkistä kypsymättömyyttä.


      • 45y45w

        Uskomatonta miten väärin voi välimerkkejä ja kielioppia käyttää -> liice

        Tosi rasittavaa lukea.


      • yks peukuttaja
        Ihan outoa kirjoitti:

        En ole muuten koskaan tajunnut,
        miks ihmiset peukuttaa aloittajien kysymystä?
        Vai kukakohan niitä peukuttaa?
        Mitä peukuttamista siin on,
        ku valittaa tääl omia asioitaan?

        Ei ole outoa peukuttaa aloittajaa. Peukutin, koska tunnen myötätuntoa aloittajaa kohtaan ja hänen esilleottamansa asia on tärkeä.


      • kari
        Ihan outoa kirjoitti:

        En ole muuten koskaan tajunnut,
        miks ihmiset peukuttaa aloittajien kysymystä?
        Vai kukakohan niitä peukuttaa?
        Mitä peukuttamista siin on,
        ku valittaa tääl omia asioitaan?

        mulle myös tuttua touhua..jo 10v mökötetty ja vastattu "ei mikää" mutta kun ei noteeraa mitenkää niin se loppuu samantien kato sieltä tulee esiin se pikkutyttö! eksä huomaa mua!!!! sitte ku saa pari viinilasia asia tietty otetaan esille..naiset syntyy narsisteina.ei tervekätinen kokkaustaitoinen mies niitä tarvi..mutta roikun itsekin lasten takia


      • Hoitohon

        Puhumattomuus ei ole sukupuoliominaisuus. Moni jo totesi "mykkäkoulun" eli joko kykenemättömyyden tai tahallisen vaikenemisen olevan lapsellista, oikuttelun tai pahan olon ilmaisemista. Hyvin ei ilmaisukyvytön voi, ja vaihtoehtoisena tunteiden purkamiskeinona voi olla henkisen eli mykistymisen lisäksi fyysinen väkivaltaisuus. Sellaiseen tutustuin maalla asuvaan tutustuessa viime keväänä. Ukko istui eräänä iltana keinutuolissa (ei vanhuuttaan) ja vaikeni vihaisin ilmein. Katsoi yhteen seinään ja puristi suunsa kiinni. En keksinyt syytä vaan yritin vedota toisen aikuiseen järkeen. Emme olleet kihloissa tai naimisiin menossa, en ollut yhdessä asumaan tulossa- kaikki oli auki, joten miksei miehessä olisi ollut vahvuutta odottaa aamuun minkä asian käsittely sitten olikin mielessä. Se olisi ollut itsehillintää, mielen hallintaa, koska emme olleet riidelleet, edes keskustelleet erityisesti mistään. Pelästyin tilannetta siellä korvessa, missä ei voi ottaa takkiaan ja lähteä bussilla pois itsekseen vihastuneen läheltä. Hui olkoon, en enää kyläile niin luottavaisena kenenkään luona. Varovaiseksi teette normaalin sosiaalisen ja empaattisen ihmisen, te luonnevaurioiset, vai mitä sitten oireilettekin.


      • Ihmisääni

        Aloittajan kokemus on karmaisevan tuttua. Elin vuosikymmeniä mykkäkoulumiehen kanssa, ja noista vuosikymmenistä ehkä kolmasosa oli mykkäkoulua. Se koulu opetti paljon, mutta kesti aivan liian kauan. Lähdin, kun elämä kotona oli pelkkää vapinaa ja ahdistusta, ja tuonpuoleinen alkoi houkutella. Kylmyys, mykkyys ja loputtomat selvittämättömät asiat olivat viedä hautaan.


    • Sanomaton viesti

      Lakkasin vain välittämästä ja sanoin mykälle, että minun puolestani hän saa ja voi mököttää hamaan hautaansa asti jos ei muuta osaa, minuun sillä ei ole enää mitään vaikutusta. Sen jälkeen sitten näytin, että sillä ei ollut mitään vaikutusta eli menin, elin, tein ja touhusin niin kuin sitä toista ei olisi ollut olemassakaan.

      Sillä lailla ne vähin erin loppuivat, koska mykkäkoulun tarkoitus on osoittaa, että pari ei toimi toivotulla tavalla ja jos mikään muu konsti ei auta, niin sitten koetetaan sanattomuudella viestiä, että sinulla ei ole mitään arvoa, ellet ole niin kuin minä määrään.

      • Hookana

        Juuri noin. Mainiosti hoidettu!

        Mykkäkouluhan on kontrolloinnin muoto, jossa koetetaan saada toinen taipumaan ja hyvittelemään monesti jotain kuviteltua tai mitätöntä syytä, etenkin jos se on jatkuvana riitelyn välineenä.

        Ei vain kannata taipua, se on ainoa keino saada se loppumaan.

        Se on sitten eri asia jos asiat hoidetaan keskenään keskustellen, riitelyssä ja erimielisyyksissä ei ole sinänsä mitään pahaa.


      • kukkapurkki--
        Hookana kirjoitti:

        Juuri noin. Mainiosti hoidettu!

        Mykkäkouluhan on kontrolloinnin muoto, jossa koetetaan saada toinen taipumaan ja hyvittelemään monesti jotain kuviteltua tai mitätöntä syytä, etenkin jos se on jatkuvana riitelyn välineenä.

        Ei vain kannata taipua, se on ainoa keino saada se loppumaan.

        Se on sitten eri asia jos asiat hoidetaan keskenään keskustellen, riitelyssä ja erimielisyyksissä ei ole sinänsä mitään pahaa.

        Juuri niin, lapsellista päällepäsmäystä.


      • vuosia
        kukkapurkki-- kirjoitti:

        Juuri niin, lapsellista päällepäsmäystä.

        SE on sitä henkistä väkivaltaa..mökötys ja puhumattomuus..!!!


      • Anonyymi

        Toi oli hyvä kirjoitus. Mun aviomies harrastaa mykkäkoulua. Minä haluaisin heti sopia asian ja pyytää anteeksi, mutta mieheni sanoo vain ole hiljaa. Mikä neuvoksi, yritän nauttia sitten yksin olosta, mutta on tämä niin lapsellista touhua. Menee pari päivää, ettei sitten puhuta.


    • Kokenut tuon rankasti

      Mykkäkoulu on raastavaa hajottavaa henkistä väkivaltaa. Se on vallankäyttöä, ja tähtää toisen osapuolen lyttäämiseen. Tuota ei pidä missään nimessä hyväksyä.

      Mykkäkoulun pitäjälle pitää osoittaa, että ongelmista pitää keskustella. Pitää purkaa puhumalla paha olo pois. Jos toinen on mykkäkoulussa, niin kaikki rakentavat yritykset kariutuvat.

      Mitä keinoja on? No ainakin tuo edellä oleva kirjoitti hyvän vinkin. Selkeästi sanoa, että tuo on väärin ja osoittaa, että se ei auta mitään. Toisia tapoja voi olla pois muuttaminen ainakin mykkäkoulun ajaksi. Muistaa kannattaa, että väkivaltaiseen suhteeseen ei tarvitse jäädä. Henkinen väkivalta on yhtä pahaa kuin fyysinen.

      • lmj2010

        Onneksi en ole mököttäviä asuinkumppaneita tavannut. ( paitsi kerran nuorena kansanopistossa, samassa huoneessa asui tyttö, joka riideltyään, suuttuessaan ei sen jälkeen osannut puhua, selvittää asioita).
        Tämä kuuluu ehkä Pohjanmaalla kulttuuriin, vain puukot ja kirveet puhuvat?
        Mielestäni erittäin rankkaa henkistä väkivaltaa, onneksi asun etelämmässä, missä osataan myös puhua, halata, suukotella suuttumisen jälkeen...


      • aviomies-80

        "Mykkäkoulu on raastavaa hajottavaa henkistä väkivaltaa. Se on vallankäyttöä, ja tähtää toisen osapuolen lyttäämiseen. "

        Sitä sen kuuluu ollakin ja on yllättävän tehokasta. Joskus on kuulunut noita sanoja että ole vaan ihan rauhassa hiljaa yms. Mutta ääni muuttuu kellossa viikkojen mittaan, minä osaan olla hissukseen aika pitkään :) sitten ollaankin nöyrää tyttöä itku silmässä. "Anna minulle anteeksi vaikka en tiedä mitä minä tein, yhy yhy..."


      • koulutusta
        lmj2010 kirjoitti:

        Onneksi en ole mököttäviä asuinkumppaneita tavannut. ( paitsi kerran nuorena kansanopistossa, samassa huoneessa asui tyttö, joka riideltyään, suuttuessaan ei sen jälkeen osannut puhua, selvittää asioita).
        Tämä kuuluu ehkä Pohjanmaalla kulttuuriin, vain puukot ja kirveet puhuvat?
        Mielestäni erittäin rankkaa henkistä väkivaltaa, onneksi asun etelämmässä, missä osataan myös puhua, halata, suukotella suuttumisen jälkeen...

        Ei ole kuule asuinpaikasta kiinni. Kaksi mykkäkoulua pitävää tunnen, toinen on mies, toinen nainen. Eivät ole pari keskenään. Eivät edes nuoria. Naisen kumppani on juuri tuollaista lepyttelyä harrastanut vuosikymmenet ja on muuttunut täysin nössöksi. Ihan Etelä-Suomessa asuvat.


      • itse osaan puhua
        aviomies-80 kirjoitti:

        "Mykkäkoulu on raastavaa hajottavaa henkistä väkivaltaa. Se on vallankäyttöä, ja tähtää toisen osapuolen lyttäämiseen. "

        Sitä sen kuuluu ollakin ja on yllättävän tehokasta. Joskus on kuulunut noita sanoja että ole vaan ihan rauhassa hiljaa yms. Mutta ääni muuttuu kellossa viikkojen mittaan, minä osaan olla hissukseen aika pitkään :) sitten ollaankin nöyrää tyttöä itku silmässä. "Anna minulle anteeksi vaikka en tiedä mitä minä tein, yhy yhy..."

        Jos tuo kertomasi pitää paikkansa, niin ei tarvita psykologia määrittelemään että olet vähintäänkin sadisti ja muutenkin ikävä ihmispaska.


      • Toimelle loppu
        lmj2010 kirjoitti:

        Onneksi en ole mököttäviä asuinkumppaneita tavannut. ( paitsi kerran nuorena kansanopistossa, samassa huoneessa asui tyttö, joka riideltyään, suuttuessaan ei sen jälkeen osannut puhua, selvittää asioita).
        Tämä kuuluu ehkä Pohjanmaalla kulttuuriin, vain puukot ja kirveet puhuvat?
        Mielestäni erittäin rankkaa henkistä väkivaltaa, onneksi asun etelämmässä, missä osataan myös puhua, halata, suukotella suuttumisen jälkeen...

        Tai yksinkertaisemmin, oppinut lapsuudenkodissaan että tuo tehoaa, joten sama malli jatkuu myöhemmin.

        Ehkä vanhemmat ovat antaneet periksi tai ostaneet lepyttelyleluja tms. Homma jatkuu niin kauan kuin se toimii.

        Kuten nimimerkki "koulutusta", kertoi, lepyttelemällä ei homma muutu vain korkeintaan pahenee. Jos ei sitä halua katsella niin parempi vetää se raja siihen.

        Jokainen meistä suuttuu joskus ja tarvitsee päästellä hyöryjä. Mutta fyysistä väkivaltaisuutta tai pitkitettyä mykkäkoulua ei tosiaan tarvitse kenenkään katsella.


      • dfgfsggsdgf
        aviomies-80 kirjoitti:

        "Mykkäkoulu on raastavaa hajottavaa henkistä väkivaltaa. Se on vallankäyttöä, ja tähtää toisen osapuolen lyttäämiseen. "

        Sitä sen kuuluu ollakin ja on yllättävän tehokasta. Joskus on kuulunut noita sanoja että ole vaan ihan rauhassa hiljaa yms. Mutta ääni muuttuu kellossa viikkojen mittaan, minä osaan olla hissukseen aika pitkään :) sitten ollaankin nöyrää tyttöä itku silmässä. "Anna minulle anteeksi vaikka en tiedä mitä minä tein, yhy yhy..."

        aviomies-80 pidä sä naamas kii peräröörin pehtaaja!


      • Kultarinta
        aviomies-80 kirjoitti:

        "Mykkäkoulu on raastavaa hajottavaa henkistä väkivaltaa. Se on vallankäyttöä, ja tähtää toisen osapuolen lyttäämiseen. "

        Sitä sen kuuluu ollakin ja on yllättävän tehokasta. Joskus on kuulunut noita sanoja että ole vaan ihan rauhassa hiljaa yms. Mutta ääni muuttuu kellossa viikkojen mittaan, minä osaan olla hissukseen aika pitkään :) sitten ollaankin nöyrää tyttöä itku silmässä. "Anna minulle anteeksi vaikka en tiedä mitä minä tein, yhy yhy..."

        eli sinä vain leikit ja kisaat kumpi on pidemmän aikaa hiljaa samalla kun toinen ihmettelee miksi edes olette hiljaa?

        tosi reilua natsi kuspää.


      • Puhekykyinen

        Kaverini on pitänyt mykkäkoulua jo pidemmän aikaa. Muut kaverini ovat sitä mieltä, että teen väärin kun yritän houkutella häntä puhumaan. Heidän mielestään hänellä on oikeus olla puhumatta ja minun pitää vain hyväksyä se.


    • ajattelennäin

      Mykkäkoulua pitävän mököttäjän kanssa voi ihan vain ilmoittaa, että tätä vallankäytön muotoa en aio hyväksyä, joko puhutaan asiat tai laitetaan samantien kantapäät vastakkain.

      Kaikille ihan tiedoksi.

      • Sopuvaihtoehto

        Tai sitten ottaa selvää siitä, mikä pattitilanteen sai aikaan?


      • raniska
        Sopuvaihtoehto kirjoitti:

        Tai sitten ottaa selvää siitä, mikä pattitilanteen sai aikaan?

        No mitenpä otat selvää, kun toinen ei halua puhua ikinä ongelmista, vaan hän ratkaisee kaiken mököttämällä? Jos yrität vaatia häntä puhumaan ongelmista, niin hän saattaa taas uudestaan suuttua ja aloittaa mököttämisen.

        Ei toisen tarvitse olla ajatustenlukija. Ei ole mitään järkeä siinä, että toisen pitäisi yrittää arvata, että mistä ihmeestä mököttäminen johtuu nyt sitten tällä kertaa.


      • Viepas
        raniska kirjoitti:

        No mitenpä otat selvää, kun toinen ei halua puhua ikinä ongelmista, vaan hän ratkaisee kaiken mököttämällä? Jos yrität vaatia häntä puhumaan ongelmista, niin hän saattaa taas uudestaan suuttua ja aloittaa mököttämisen.

        Ei toisen tarvitse olla ajatustenlukija. Ei ole mitään järkeä siinä, että toisen pitäisi yrittää arvata, että mistä ihmeestä mököttäminen johtuu nyt sitten tällä kertaa.

        Juuri näin. Kun se olisikin niin helppoa että kysymällä selviää, mutta kun yleensä vastaus juuri on että mikään ei ole hätänä ja oletusarvona on, että "loukkaaja" kävisi läpi joka tekonsa ja sananpuolikkaansa viimeisen puolen ajalta ja koettaisi päätellä että mikä on tällä kertaa aiheuttanut kipinän.

        Itse opiskeluajalta eräs senaikainen tyttöystävä veti mykkäkoulut kun olin jossain välissä sanonut harkitsevani vaihtoon lähtöä kun tässä vielä opiskeluaikaa on jäljellä. Siis tämmöinen äänen pohdiskelu aiheutti sen että neiti kulki päiväkausia nenä pystyssä turpa tukossa ja kysyttäessä ei mitään ollut vialla.

        Ja itse opin että itse en vain tuollaiseen pelleilyyn osallistu. Että minun odotetaan kulkevan kuin lasinsiruilla vielä hyvällä tuurilla täysin viattoman asian takia joka selviäisi kahdella lauseella jos sen verran selkärankaa löytyisi että puhuminen onnistuisi.


      • näin meillä-
        Viepas kirjoitti:

        Juuri näin. Kun se olisikin niin helppoa että kysymällä selviää, mutta kun yleensä vastaus juuri on että mikään ei ole hätänä ja oletusarvona on, että "loukkaaja" kävisi läpi joka tekonsa ja sananpuolikkaansa viimeisen puolen ajalta ja koettaisi päätellä että mikä on tällä kertaa aiheuttanut kipinän.

        Itse opiskeluajalta eräs senaikainen tyttöystävä veti mykkäkoulut kun olin jossain välissä sanonut harkitsevani vaihtoon lähtöä kun tässä vielä opiskeluaikaa on jäljellä. Siis tämmöinen äänen pohdiskelu aiheutti sen että neiti kulki päiväkausia nenä pystyssä turpa tukossa ja kysyttäessä ei mitään ollut vialla.

        Ja itse opin että itse en vain tuollaiseen pelleilyyn osallistu. Että minun odotetaan kulkevan kuin lasinsiruilla vielä hyvällä tuurilla täysin viattoman asian takia joka selviäisi kahdella lauseella jos sen verran selkärankaa löytyisi että puhuminen onnistuisi.

        Viepas, ja tuossa sinun esimerkissäsi on se, että sitten saattaa olla, että muutaman vuoden päästä tämä mykkäkouluilija yhtäkkiä räjähtää ja sitten hän huutaa kirkumalla kaikki mahdolliset mieltä hiertäneet asiat koko parisuhdehistorian ajalta.

        Ensinnäkin kukaan ei ole täydellinen ja toisekseen mistä voi arvata toisesta sen, että hän suuttuu ja loukkaantuu ihan vähäpätöisistä asioista. Meillä se johti ainakin siihen, etten viitsinyt puhua sitten oikein enää mitään. En nauttinut juttelusta hänen kanssaan, kun koko ajan sai olla varpaillaan. Sekään ei sitten tietenkään ollut hyvä. Minun olisi pitänyt olla iloinen ja puhelias, mutta hänen mukaansa älykäs ihminen tajuaa kyllä sanomattakin, että mistä toisen ärsyyntyy (!). No, jätin hänet sitten ärsyyntymään omaan ylhäiseen yksinäisyyteensä kolmen vuoden seurustelun jälkeen.


      • Viepas
        näin meillä- kirjoitti:

        Viepas, ja tuossa sinun esimerkissäsi on se, että sitten saattaa olla, että muutaman vuoden päästä tämä mykkäkouluilija yhtäkkiä räjähtää ja sitten hän huutaa kirkumalla kaikki mahdolliset mieltä hiertäneet asiat koko parisuhdehistorian ajalta.

        Ensinnäkin kukaan ei ole täydellinen ja toisekseen mistä voi arvata toisesta sen, että hän suuttuu ja loukkaantuu ihan vähäpätöisistä asioista. Meillä se johti ainakin siihen, etten viitsinyt puhua sitten oikein enää mitään. En nauttinut juttelusta hänen kanssaan, kun koko ajan sai olla varpaillaan. Sekään ei sitten tietenkään ollut hyvä. Minun olisi pitänyt olla iloinen ja puhelias, mutta hänen mukaansa älykäs ihminen tajuaa kyllä sanomattakin, että mistä toisen ärsyyntyy (!). No, jätin hänet sitten ärsyyntymään omaan ylhäiseen yksinäisyyteensä kolmen vuoden seurustelun jälkeen.

        Siinäpä se onkin ettei kukaan ole oikeasti niin "älykäs". Kukaan meistä ei voi pelkän älykkyyden avulla tietää mitkä ovat toistemme kipukohta ja mistä kukin suuttuu tai hermostuu. Asia josta yksi kerää kierroksia voi olla toiselle täysin arkipäiväinen ja mitätön.

        Moisen ajatustenluvun voi kehittää vain vuosikausien yhdessäolemisella ja tuntemalla sen toisen luonteen ja mielenliikkeet kuin omat taskunsa.

        Eli käytännössä tilanne jossa pystyisi lopettamaan sen toisen aloittamat lauseet.

        Tai sitten täytyisi olla todella hyvä ja tarkkaavainen ihmisten tuntija, joka sekään ei ole sisäsyntyistä, vaan opitaan ajan kanssa tarkkailemalla ja toimimalla ihmisten kanssa.

        Ja minua ei vain kiinnosta lähteä uudelleenkouluttamaan aikuista ihmistä pois noin ikävistä toimintamalleista ellei sitten kyseessä olisi mielestäni hiomaton jalokivi ihmisenä, josta olen täysin häikäistynyt. Kun olen muutenkin rajoilla sen suhteen miten pitkälle ihmistä voi muuttaa ellei muuttuminen lähde hänestä itsestään.


      • ajattelennäin
        Sopuvaihtoehto kirjoitti:

        Tai sitten ottaa selvää siitä, mikä pattitilanteen sai aikaan?

        Ei.

        Jos toinen ei kerran suostu puhumaan, ei pienen hengitystauonkaan jälkeen, ei voi edes sanoa että puhutaan huomenna, niin liian raskaaksi käy toiselle arvailla mikäs tämä pattitilanne nyt sitten mahtoikaan olla. Se pahimmillaan johtaa tilanteeseen (jota mököttäjä ilmeisesti toivookin), että toinen alistuu ja kyynelehtii ja pyytelee anteeksi vaikka ei tiedä mitä on väärin edes tehnyt; sellaista "parisuhdetta" = parisuhteen irvikuvaa EI ansaitse kukaan.

        Jos mököttäjä on kykenemätön käymään keskustellen asioitaan läpi, ei ole kenenkään muun ihmisen velvollisuus pilata omaa elämäänsä odotellen, arvaillen ja oletellen missä mahdetaan mennä tai missä ei.

        Eli nimimerkille "Sopuvaihtoehto" : eroon tarvitaan kaksi. Myös sopuun tarvitaan kaksi.


      • Mustaa 'rakkautta'
        Sopuvaihtoehto kirjoitti:

        Tai sitten ottaa selvää siitä, mikä pattitilanteen sai aikaan?

        No mutta kun kysyi; "mikä on ongelman nimi" ja vastaus oli "sinä" niin miten siitä edetään, kun se sinä tarkoitti, että minä en kelvannut itsenäni. Enkä tehnyt mitään pahaa ja luvatonta. 'Paha' oli vain hänen korviensa välissä ja siksi meikän olisi pitänyt lakata elämästä ja pyöriä piiriä pientä hänen kanssaan hänen napansa ympärillä.


    • Jätä se

      Sika !

    • pistä kiertoon

      Pääset pidemmän päälle paljon helpommalla. Mökötys taitaa olla krooninen sukuvika.

    • Kehota terapiaan

      Kuule avo-mies, lähde. Ei ole normaalia. Syyttä suuttunutta ei tarvitse lepytellä massiivisessa mittakaavassa kuten itse teet. Kokemuksesta kerron,lähdew. Äitini
      käyttäytyi usein noin kun olin lapsi, ja tiedätkö, se vahingoittaa ajan kanssa sisintäsi.
      Perhettä ei voi lapsena jättää mutta olet aikuinen ja hän on vain avokki.
      Tai lopeta lepsuilu. Totea vastaisuudessa rauhallisesti: nyt loppuu. Alat puhumaan, kerrot miksi käyttäydyt näin ja jos ei muutosta tulee yhteisestä matkasta loppu.
      Äläkä sorru huijaamaan itseäsi kuinka muuten on ihanaa,mukavaa ja hyvää seksiä jne.

      • älkää mököttäkö

        Tuo oli hyvä kommentti, kehota terapiaan. Äitini harrasti myös tuota mykkäkoulua ja se oli lapsena pahempaa kuin jos olisi huutanut. Ei myöskään ottanut heti anteeksipyyntöjä vastaan vaan mökötti. Lapselle se on yhtä kuin hylkäys.

        Nyt aikuisena ymmärrän mistä tuo äitini käytös kumpusi, eli omasta lapsuudestani. Meidän onni on se, että olen ollut riittävän vahva ja äitini on vanhetessaan viisastunut. Olemme käyneet nämä asiat läpi ja hän todella muuttaisi tämän menneisyydessään jos voisi.

        Mutta siksi juuri inhoan mököttäjiä. Se on vallankäyttöä. Voi olla vihainen ja hiljaa, mutta jos toinen sitten jossain vaiheessa tajuaa ja kysyy että mikä on, niin SE on se hetki jolloin se sanainen arkku aukaistaan eikä mutista että ei mikään.

        Aloittajalle minäkin sanoisin, että tuo on henkistä väkivaltaa. Mieti haluatko tuollaisen suhteen loppuelämäksi. Haluatko olla kynnysmatto?


      • älkää mököttäkö
        älkää mököttäkö kirjoitti:

        Tuo oli hyvä kommentti, kehota terapiaan. Äitini harrasti myös tuota mykkäkoulua ja se oli lapsena pahempaa kuin jos olisi huutanut. Ei myöskään ottanut heti anteeksipyyntöjä vastaan vaan mökötti. Lapselle se on yhtä kuin hylkäys.

        Nyt aikuisena ymmärrän mistä tuo äitini käytös kumpusi, eli omasta lapsuudestani. Meidän onni on se, että olen ollut riittävän vahva ja äitini on vanhetessaan viisastunut. Olemme käyneet nämä asiat läpi ja hän todella muuttaisi tämän menneisyydessään jos voisi.

        Mutta siksi juuri inhoan mököttäjiä. Se on vallankäyttöä. Voi olla vihainen ja hiljaa, mutta jos toinen sitten jossain vaiheessa tajuaa ja kysyy että mikä on, niin SE on se hetki jolloin se sanainen arkku aukaistaan eikä mutista että ei mikään.

        Aloittajalle minäkin sanoisin, että tuo on henkistä väkivaltaa. Mieti haluatko tuollaisen suhteen loppuelämäksi. Haluatko olla kynnysmatto?

        korjaus: kumpusi äitini lapsuudesta, ei minun. ;)


    • 9+4

      Helposti.Elät elämääsi niinkuin ennenkin. Dissaat vain vaimon koska häntä ei silloin voi näyttää kaveripiirille eikä kuitenkaan keskustella.

      Käyt elokuvissa, urheilet tai viihteellä ihan niinkuin poikamiespäivinä. Tai teet pitkää päivää ja kerään tunteja kasaan.

      Elämä on helppoa kun itse ei ole se joka repii. Puoliso on se joka murjottaa ja murjotus menee aikanaan ohi kun hän saa ajatuksensa tasaantumaan. Ja sitten sitä ollaan taas niin palvelulatista että...

    • "Joka syyttä suuttuu se lahjatta leppyy."

      Maksa potut pottuina. Älä lepyttele. Älä puhu mitään sinäkään - lähde harrastuksiisi sanomatta sanaakaan ja palaa samalla lailla, mieluummin myöhään. Mutta älä vedä kännejä, se lisää vastapuolen arsenaalia.

      Joku tuolla ketjussa sanoi, että mykkäkoulu on henkistä väkivaltaa, ja sitä se nimenomaan on.

      • Giipos

        "Joka syyttä suuttuu se lahjatta leppyy"

        Hieno sanonta, en ollut aiemmin kuullutkaan. Vaikken moisista noin yleensä perustakkaan, mutta tuo vaikuttaa osuvalta.

        Oma äitini on ollut tuollainen. Täytyy sanoa että elämänlaatu parani tuon osalta kun aikoinaan muutin kotoa. Täysin järjetöntä mököttämistä asioista jotka saisi selvitettyä kerralla kun puhuttaisiin asiat läpi.

        Enkä tosiaan erehtyisi moiseen naiseen sotkeutumaan.


    • Nuoren ihmisen huomi

      Tuli mieleen omat mököttämiseni joskus suhteemme alussa. Nyt olemme jo keski-ikäisiä. Se on se ainut tapa minkä hän osaa, ei ole oppinut keskustelemalla keskustelemaan, kotona ei ole voinut tai ei ole. Se on huomion kerjäämistä, niin se vaan on. Huvittavaa touhua näin jälkikäteen ajatellen. Minä en vain jaksanut kovin montaa päivää, rupesi naurattamaan koko touhu itseäkin eikä enää ollut ns vihainen.
      Syy voi olla hyvinkin mitätön. Itse asiassa se syy voi olla vain se huomion kerjääminen, laittaa toinen kerjäämään :) Hiukan lapsekasta..
      Ehkä sellainen leikkimielinen ote on paras tai jättää sitten huomiotta ja keskittyä muuhun.
      Parisuhteen vanhetessa en enää viitsinyt, helpompi oli itsellekin sanoa, mikä vaivaa.. Ja onhan se reilua toista kohtaan, varsinkin kun se syy on monesti sellainen, että toinen ei edes tajua sitä.
      Jonkinlaista vallan käyttöä, jos oikein pitkälle menee..

    • "joskus" kerran,,,

      sovinto sexsi!! auttaa" tilapäiseen" mökötykseen,,,, tai ainakin sen ajaksi....!??? :)

    • Jääräpäinen

      Oma mutsi kuului näihin mykkyyttä harrastavien piiriin. Pienikin moka, erehdys, huolimattomuus saattoi johtaa parinkin viikon mykkäkouluun. Isäni taivutteli äitiä ymmärtämään, että tuo ei ole hyväksi lapselle, mutta minkäs teit, kun ilmeisesti loukattu (koskaan en tiennyt milä tavalla loukattu) kuningatar katsoi oikeudekseen olla kuin minua ei olisi olemassakaan.

      Kun kasvoin vanhemmaksi aloin itse vastata samalla mitalla...

      Kundikaverien tai puolisoiden kanssa en ole tätä toisen alistamis- ja mitätöintimuotoa harrastanut. Mutta tajusin, että sitä mutsiani kiusaan edelleenkin asiaa yhtään ajattelematta ja saatan olla soittamatta vuoteen.

      Muusta olen päässyt näköjään eroon, mutta jonkinlainen "kosto" elää.

      • Giipos

        Itsellä on aika samanlaiset lapsuudenkokemukset ja oma tilanne on nykyäänkin samaa sarjaa.

        Tälläkin hetkellä on menossa samanlainen "hiljainen"kausi, kun mutsi taas veti herneet nenään olemattomasta ja sulkeutui kuoreensa.

        Minulle käy kyllä että otan sitten yhteyttä ensi vuonna jos muistan, toki faijan kanssa tulee puheltua useammin kun on niin mukava mies.

        Riitelemisessä ja eri mieltä olemisessa ei ole mitään pahaa, paha ilma menee ohi aikojaan, mutta moiseen pitkitettyyn vallankäyttöön en ole taipumassa.


      • Ongelma-aihe

        Kyllä sinun ongelmasi nimi on aivan muu kuin jääräpäisyys.


    • isojorma1

      Vaimo joskus loukkaantuu jostain ja on ehkä muutaman tunnin tai maksimissaan päivän puhumatta. Vastaa tietysti, jos jotain tärkeää kysyn, mutta ei juttele normaalisti.
      Silloin otan yleensä siitä rauhallisuudesta ilon irti ja jurotan omissa ajatuksissani ja perun vierailut ja harrastukset, tietäen ettei toinen höpise koko ajan naisten typeriä höpinöitä ;)

    • silence5

      Ota asia loman kannalta ja ajattele että on kerrankin hiljaista :) Naisella on hiukka anteeksi sanamuotoni mutta häiriintynyt tapa hakea huomiota!

    • Todella vapaa

      Mieheni oli puhumaton monessa asiassa ja monessa tilanteessa. 28 vuotta jaksoin yrittää olla ajatusten lukija ja lepyttelijä. Nyt olemme eronneet. Oikea ratkaisu.

    • Minulla on kuvaamasi avomies. Meillä myös hiljaisuus jatkuu päiviä. Puolisolleni sattui vaikava työtapaturma, jonka jälkeen em. tilanne on tullut meille. Hiljaisuus on asunut meillä nyt viisi vuotta. Yritän puhua, mutta hän ei reagoi mitenkään. Puhelimeen hän vastaa iloisesti ja on ystävällinen kaikille.
      Olen usein niin ahdistunut, että en tiedä mitä tehdä. Minun on pakko tehdä päätökseni kevään aikana. Mielestäni olen enemmän arvoinen.

      • tiitukka4

        Palmu55 sano hänelle nuo kaksi viimeksi kirjoittamasi lausetta....


      • Heitä roskiin

        Pahasti löi äijä päänsä, kun pimahti lopullisesti.


      • Verneri-nen
        tiitukka4 kirjoitti:

        Palmu55 sano hänelle nuo kaksi viimeksi kirjoittamasi lausetta....

        Palmu55 voisi oikeasti antaa itselleen todella hyvän 60 vuotislahjan ja ottaa ero kevään aikana. Kertomuksessa jäi auki, millainen se työtapaturma on ollut että se on vaikuttanut henkisesti noinkin rajusti? Vaimohan ei voi olla ajatustenlukija. Osuiko tapaturma "arkaan paikkaan".
        Totta. Nainen on enemmän arvoinen kuin vastakaiuton puoliso. Viestintää voisi harrastaa vaikka eleillä ja kosketuksilla jos puhuminen ei suju.


      • cftgyukilöp

        Otapa selvää viettääkö miehesi aikaa sätissä, esiintyen vapaana miehenä. Todellakin olet enemmän arvoinen.


    • jutska1

      Jätä se, on semmosiakin jotka osaa puhua.

    • 2+2

      Jos et ole pettänyt häntä tai tehnyt muuta törkeätä, ihmettelen kovin miksi miehet on näiden kusipäisten naisten kanssa yhdessä?
      Kunnollisia naisia on sinkkuina pilvin pimein. He ovat sinkkuna, koska eivät halua olla huonossa suhteessa kenenkään kanssa, mutta ovat valmiita rakentamaan kunnollisen suhteen kunnollisen miehen kanssa.

      • ei vain naiset osaa

        Huom! Mököttäjä voi olla myös mies.


      • mielenvikaist touhua
        ei vain naiset osaa kirjoitti:

        Huom! Mököttäjä voi olla myös mies.

        Kyllä vain voi olla mies, omakohtaista kokemusta on. Kun se mökötti, mitään ei tietenkään vaivannut ja siihen sanoin yleensä ettet kuitenkaan käyttäydy normaalisti. Siitä seuras piiiiiitkä huokaus ja voi, voi kun en häntä huomio ja sitä sun tätä ja ties mitä olin taas tehnyt väärin. Siinä aikuinen mies käyttäytyi niin lapsellisesti ja akkamaisesti että monesti sain ihmetellä kumpi meistä oikeasti oli suhteessa nainen.
        5 kk jälkeen palautin eksälleen, se kun jaksoi tuota ukkoa kuunnella ja hyppi sen miehen jokaisen mielihalun ja käskyn perässä (heillä yhteiset lapset).
        En ikinä enää huolis tuollaista, oli eka ja vika kerta.


    • Mör

      Mulla kävi niin, että emäntä kun mökötti koko ajan tai silloin tällöin niin häntä harmitti joku asia. 1,5v jaksoin 2.5v suhteesta katsella sitä kun hän mielellään kertoi asiansa eksälle. Ei minulle. Mökötti vaan ja oli hiljaa kun joku vitutti. Jos hän puhui niin silloin hän aina nosti asian esille, kun en päästä häntä baariin... aina sama homma ja itse ei sinne baariin haluanna mennä... aivan naurettavaa toimintaa oli.

      Eli yritä saada puheyhteys, koska minun korviini tuo viittaa jo suhteen kuivumiseen... nainen ei vaan halua pahoittaa mieltä. Lisäksi voisin sanoa, että yritä painottaa naiselle keskustelun tärkeyttä.

    • Helpot neuvot

      Yleensä kun toinen on mykkäkoulussa ja kysyy syytä, ensimmäiseksi vastaukseksi ei tule oikeaa syytä. Silloin pitää kysyä mikä muu vaivaa ja kaivaa se oikea syy. Yleensä mykkäkoulun syy on joku loukattu tunne, arvostuksen puute jossakin kohdassa, valehtelu jonka toinen on huomannut, mutta ei pysty todistamaan tai huomioimisen puute. Mykkäkoulu ei lopu uhkailemalla. Samat ongelmat siirtää vain seuraavaan parisuhteeseen, ellei niitä selvitä.

      • Mankor

        NIin, tai sitten syy on joku täysin naurettava tai olemattoman pieni, johon mykkäkoulun pitäjä haluaa hyvityksen toista ryömittämällä.

        Jos sinulla on joku ongelma, niin eiköhän se oli sinun tehtäväsi tehdä se myös tiettäväksi, eikä vaatia muilta ajatuksenlukijan kykyjä sen selvittämiseksi ja hyvittämiseksi.

        Se ettei sinulla ole kykyjä asian kommunikointiin, ei taas voida muiden viaksi laskea. Jos joku sinua koettaa aukaista kuin simpukkaa saisit olla helvetin kiitollinen, että joku näkee niin paljon vaivaa ja ottaa vastaan paskaa vuoksesi.

        Huomioimisen puute my ass. Kyllähän mykkäkoululla huomiota saa, mutta kannattaa varautua ettei se huomio ole välttämättä positiivistä.


    • Cecilia25

      Mykkäkoulu osoittaa että ihminen ei ole aikuistunut, käyttäytyy kuin pikku lapsi...parasta on lopettaa sellainen suhde siitä ei koskaan tule mitään muuta kuin lisää harmia..en alkuunkaan ymmärrä nykypäivän nuoria naisia jotka nakkelevat niskojaan ja esiintyvät kuin Euroopan omistajia...se on minun ohjeeni lopettakaa ajoissa, eihän kukaan täysijärkinen tuollaista mököttämistä kestä...hoh hoijaa miettikää mistä on kysymys....

    • tiitukka4

      Vastaa mykkäkouluun samanlailla ... älä lepyttele... saa sitä mitä tilaa. Ja pakota puhumaa mistä mökötys johtui?

    • Parisuhde-expertti

      Nössö. Hiljaisuus voi olla sitä, että toinen haluaa olla hetken rauhassa jos hössötät koko ajan. Lakkaa hössöttämästä, äläkä yritä koko ajan luoda kontaktia.

    • Tuollainen nainen

      olisi kyllä melkoinen aarre joka ei puhuisi mitään. Olisi ihana rauha ja hiljaisuus.

      • tosi on

        Vaikka tulisi huonossa kunnossa myöhään (aamulla) kotiin kapakasta, niin ei mitään sanoisi, oikea aarre.


      • tuskaantunut

        minulla on sellainen mies, joka ei paljon kotona juttele, jos vieraita tulee, kyllä osaa olla sosiaalinen ja kodin ulkopuolella, minä tukehdun tähän olotilaan monta kertaa, emme ole riidoissa, mutta hän on puhumaton, eristäytyy monesti yksinäisyyteen, olen tullut itsekin hiljaisemmaksi häntä kohtaan, harrastuksia kyllä hänellä on kodin ulkopuolella, siis rauhallisuutta ja hiljaiseloa on ollut liian kauan. En myös saa puolisoa keskustelemaan kanssani asioista. Vaikeaa on.


      • asdffadsfadsasdf
        tuskaantunut kirjoitti:

        minulla on sellainen mies, joka ei paljon kotona juttele, jos vieraita tulee, kyllä osaa olla sosiaalinen ja kodin ulkopuolella, minä tukehdun tähän olotilaan monta kertaa, emme ole riidoissa, mutta hän on puhumaton, eristäytyy monesti yksinäisyyteen, olen tullut itsekin hiljaisemmaksi häntä kohtaan, harrastuksia kyllä hänellä on kodin ulkopuolella, siis rauhallisuutta ja hiljaiseloa on ollut liian kauan. En myös saa puolisoa keskustelemaan kanssani asioista. Vaikeaa on.

        no hyvä juttu! :D


    • Muorituori

      Olet ilmeisesti ylikiltti mies, ja vaimo on huomannut sen ja käyttää hyväkseen asiaa.

      Seuraavan kerran mykkäkoulun aikaan, älä yritä lepytellä, elät kuin et huomaisikaan asiaa. Vaikeaa se on tiedän, mutta yritä ja katso kuinka kauan mykkyys kestää. Jos kestää yli viikon, näytä tämä viestiketju ja sano että et enää katsele tuollaista lapsellista touhua, että haluaisitko erota jos et halua edes jutella minulle. Luulisi siitä pelästyvän ja alkavan puhua.

      Kerro meille vastaajille miten on reagoinut, se auttaa monia saman kokeneita.

    • Nuoruusvuosina aviomieheni harrasti välillä mykkäkouluja. Yhden päätyttyä ilmoitin hänelle, että seuraavan mykkäkoulun alettua minä en enää keskustele hänen kanssaan kuin (avioero)juristin välityksellä. Siihen loppuivat meidän perheessä mykkäkoulut. Vähitellen opimme keskustelemaan yhdessä vaikeistakin asioista.

    • sen kokenut

      Jätä tommonen urpo. Ei tuollainen ihminen kunnioita ketään eikä mitään!! Kukaan ei ansaitse tuollaista kohtelua. Tuo on eräänlaista hallintaa ja vallankäyttöä eikä ole tasapainoisen suhteen tunnusmerkkejä. Ansaitset parempaa!!! Tsemppiä!

    • Myös kidutettu

      Eipä tässä muuta sanottavaa ole, kuin että muijasi yrittää tuhota mielenterveytesi. Hän on se joka kärsii, sinä olet Syyllinen. Kaikki olisi hyvin, jos Sinua ei olisi. Olet loukannut Hänen herkkiä tunteitaan, ansaitset siis Rangaistuksen. Hän ei voi puhua kanssasi, sillä et ole tanssinut Hänen pillinsa mukaan. Et ole vastannut Hänen odotuksiaan. Hän odottaa sinulta jotakin, mitä et ole. Hänellä on Oikeus olla vaiti ja kiduttaa sinua, kunnes nöyrryt ja tunnustat rikoksesi. Nöyrry ja ole taas Hänelle mieliksi.

    • heivaa ulos

      Potkase se akka pihalle.
      Nyt on helpompi kun vielä avokki. Tuo tulee pahenemaan vain ajan saatossa.

    • typerää typerää

      Töissä eräs rouva kertoi, että hän pitää miehelleen mykkäkoulua saadakseen tahtonsa läpi. Oli sitä mieltä, että kyllä se toimii. Pidin hänen toimintaansa miestään kohtaan typeränä ja sanoinkin hänelle, että sellaista ei missään tapauksessa kannata harrastaa. Sinänsä rouva tuntui normaalin järjen omaavalta ihmiseltä. Kun kertoi miehestään, niin mieskin vaikutti fiksulta ihmiseltä.

    • keskustelija3

      Meillä keskustellaan kaikesta. En kyllä suostuisi kestämään kakaramaista mykkäkoulua. Niin kuin edellä todettu se on henkistä väkivaltaa.
      Kaikesta voi keskustella, ääntä korottamatta. Vaikeista asioista on vaikeampaa keskustella, mutta ajan myötä sekin helpottuu.

      • Älä jää

        Ei välttämättä muuten helpotu jos on tuon tyyppinen mököttäjä. Lähde kun vielä voita aloittaja.


    • ...

      Juuh, meillä on myös tämänkertainen mykkäkoulu menossa. Mies latoi lauantai-iltana ystävälleen, minun läsnäollessa, kuinka paska ihminen olen, harrastan vääriä asioita, teen liian vähän töitä (sinänsä reilu isku, että työt eivät vähentyneet minun aloituksesta vaan niitä ei vain tällä hetkellä ole) jne. Tämä ei suinkaan ole ensimmäinen kerta vaan toistuu joka kerta, kun olemme "viihteellä", tosin tällä kertaa en ollut itse viihteellä vaan kävin nopeasti onnittelemassa yhteistä ystävää, jonka syntymäpäiviä juhlittiin... yhdessä en miehen kanssa suostu enää lähtemään mihinkään ja viimeksi jo sanoin että tämä on viimeinen kerta, kun puhut minulle tuohon sävyyn.. Nyt mies on mököttänyt minulle tuosta illasta lähtien, minä elän normaalisti ja katselen uutta asuntoa ja järjestelen muuttoporukoita.

      • oma arvo

        Tsemppiä sulle !!!!!
        Jos ei kerta arvosta sua, niin ei se sua edes ansaitsekkaan.


    • Ristinsä kullakin...

      Mulla oli ykx nainen aivan samanlainen... Viimmein tuli mitta täyteen,ja lähdin eri teille... Puhuin erään ammattiihmisen kanssa asiasta ja pitkään en edes ehtinyt kertoa kun,hän sanoi. Hän sanoi suoraan että,nainen oli pahemman puolen narsisti ja kärsii kaksisuuntaisesta mielentilahäriöstä.
      Nyt elän ihanasa avoliitossa.. :)

      • kaksisuuntainen3

        Minulla on kaksisuuntaine mielialahäiriö ollut jo 15 vuotta dignosoituna. Toden näköisesti jo oli mulla ennenkin. En ole ikinä mykkäkoulua pitänyt. Pistäisin kyllä ihan narsismin piikkiin.


      • No jopas

        Enpä usko ammattilaisen antavan tuollaista diagnoosia ihan tuosta vaan näkemättä ja kuulematta ihmistä ja selostusta tilanteesta.
        Useimmiten se on vaan nuoren ihmisen kokemattomuutta, tapa hakea huomiota ja kykenemättömyyttä keskustelemaan.Ajan myötä tasaantuu.
        Mutta jos mykkäkouluja on jatkuvasti ja pitkiä, kannattaa asioita selvittää perusteellisesti. Jokin on pielessä. Mutta se ei kyllä minusta ole syy tuosta vaan jättää toista ihmistä, jos muuta ongelmaa ei ole. Voihan se ongelma on molemmissakin..


    • Autoaut0

      Autotalliin vaan laittaa autoa jos mykkäkoulua alkaa olemaan.. Naiset on naisia

    • Mörkkos

      Miksi munasit umpikännissä?

    • Keskustele Tornion j

      Keskustele Tornion ja Haaparannan alueen asioista:

      Elämän Tunnot rikkaudeksi:)

      Vapaudu - Avoimesti sekä aidosti . . . energiaan

      Suhteen onnistuminen vaatii oikeaa ajoitusta, , ,

      Tunteen paloa yhdessä , , , Sielun , , , kosketus , , ,

      Suudelma on sielun avain < < < 3 * * = * Suudelma *

      Sielu sielulle , , , helmeyten * * * * * versovaan sieluun , , , luojassa

      T u n n o s s a, , , tuntien, , , sielun kattetrioden , , , tuntoa , , ,

      Yhdeksi, , , tuleminen :))

      Hedelmöittyy n 9 kk , , , Syntyen , , , rakkauden Rauhaksi , , , :) "Lapsi

      * * * * * tähtemme *

      Ei , , , pihdata, , , ei , , , kielletä , , ,

      Kun , , , jaamme , , , Ihanan , , , Hunaja , , , purnukkamme

      Nautinto , , , Intohimo , , , . . . Elämän - tarkoitus, , ,

      Eikä , , , anneta /Jaeta ? , , , vain , , , Etikkaa :((

      Varoitus : Kantapäät , , , vastakkain , , ,Itsekkyys. . .

      Luojan - Tahdon - Luomat , , , Nainen ja Mies , , , Lahjat , , , Käyttöön

      Ainutkertainen Ihminen Parahin, , , :)

      Pyynteettömästi , , , ja , , , hyvää seksiä, , ,

      (M a u k k a a k s i :))

      Joku kutsuu sitä kemiaksi. . . Henkinen fyysinen , , , Sielullinen , , , Yhteys:)

      Sielun kuiskkaus sekä sydämen ääni

      Toinen sanoo, että tähdet olivat oikeassa , , , asennossa, , ,

      Minkä asioiden pitää osua , , , kohdilleen. . .

      Että , , , kahden ihmisen välille syntyy , , , kaunista hyvää hyvällä , , , parisuhde?

      R a k k a u d e n , , , , Tahdossa - Hyväksyminen

      Kiitos:)

      Elämä hetki , , , on uusi , , , sekä , , Tuore

      Kaikki , , , mitä , , , annamme , , , samme monin veroin , , , takaisin

      Kaunista , , , hyvää , , hyvällä , , Parhaaksi

      Mies , , , Arvostus , , , tee , , , mua , , ,

      Nainen , , , Luottamus , , , Täytä , , , minut

      Yhdessä , , , Kaikkeen , , , lahjat - käytöön - v i e t i t

      Rakkauta ei tarvitse etsiä Rakkaus asuu miessä

      Oivaltain Valorinnassa , , , yhdessä rinnasamme

      Sielulinen rakkaus Ikuista kestävää sen aitous on , , , sen , , , hitaudessa

      Sielun , , , janoisuus , , , Makkaaksi , , , Rakas, , , ansaiset , , Kultaa

      Malli :

      Puhtaus

      Intohimo

      Nutinto

      Rakkaus ei pyydä mitään ei vaadi Mitään :)

      Jaetaan Hyvää Hyvällä :)

      Kaiki mitä Jaamme saamme moninveroin takaisin , , , Energiaa :)

      T a h d o n , , E n e r g i a , , , v a h v i n , , , E n e g i a m m e :)

      Varoitus : Fysinen Rakkaus Häviävää , , , :(((

      Ihastus , , , Vihastus

      R A K K A U D E T T O M A N - K E H O - O N - J Ä Y K K Ä

      Koe arvokaaksi tuntemisen kokemus

      Kulta - Parahin:)

      Kiitos , , , Peilamme , , , toisistamme

      Maukkaaksi , , , :)

      Kaunista :)

    • DrAlban

      Mykkäkoulu on pääsäntöisesti henkistä väkivaltaa, sen julmimmasta päästä.
      Jos vain on mahdollista, voisitko vinkata puolisollesi alla olevista linkeistä. Enkä niin että hän voisi ihan omassa tahdissaan ja hänelle rauhallisessa ja turvallisessa tilanteessa tutustua niihin.
      Kirjoita vaikka puolisollesi koskettava, omia tunteita sisältävä positiivissävytteinen viesti, faceen tai sähköpostiin. Odottele ihan kaikessa rauhassa muutama päivä ja katso mitä tapahtuu.
      Älä painosta, äläkä uhkaile vaan anna tilaa asian omaksumiseen. Voi olla että hän ei edes ole tietoinen omasta mykkäkouluvalinnastaan ja siitä, että se on todellisuudessa julmaa. Mykkäkoulu voi olla opittu tapa, jota ihminen käyttää koska ei osaa muutakaan sillä hetkellä.

      DrAlban

      http://www.rakkaudeksi.fi/artikkelit/parisuhde/riitele-rakkauden-tähden

      http://vaestoliitonblogi.com/2014/10/01/mykkakoulu-on-henkista-vakivaltaa/

      http://www.terve.fi/vanhemmuus-ja-kasvatus/vanhempien-valinen-mykkakoulu-vaikuttaa-lapsiin

      http://www.mll.fi/vanhempainnetti/kipupisteita/vanhemman_vaikeita_tunteita/

      http://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/10/21/ala-ota-ongelmaa-parisuhteesta

      • Entinen tunteeton.

        Tämä on niin totta. Tunteettomuus on todellla yleistä. Negatiivisista asioista pitäisi pystyä puhumaan. Eri mieltä kun ollaan, niin perusteista keskustellaan ja ne omat tuntemukset pitäisi löytää ja puhua niistä. Jos on tunteeton niin ei tunnista omia tunteita, mutta silti ne tunteet meissä on ja elämä on todella hankalaa jos elää tunteettomuudessa. Linkit ovat hyviä ja apua kannattaa hakea esim. kriisikeskuksista.


    • ssssssssssssssssssss

      Kannattaa silloin, kun toinen aloittaa mykkäkoulun olla reagoimatta ja olla myös itse roikkumatta toisessa. Silloin kun tyyppi on mykkäkoulussa, niin se ihan NAUTTII siitä kun toinen säälittävästi yrittää lepytellä. Siitä saa vaan lisää bensaa liekkeihin olla hiljaa - koska huomaa toisen kärsivän.

      Yritä siis olla ja elää onnellista elämää vaimosi mykkäillessä. Ole ihan kuin ei sinua haittaisikaan - ja muista olla PITKÄJÄNTEINEN, äläkä lipsu lirkuttelemaan. Näytä miten paljon menoa ja hauskaa sulla on =) sekös vasta naistasi ärsyttää.

    • Tinde1234

      Mä en oo kattellu mykkäkouluja kovin montaa kertaa. Kolmas kerta kun tuli, se oli heippa sille likalle. Mököttäkööt & leikkikööt mykkää teatteria jonkun muun kanssa, mä en ala pelleilemään. Vaikka kuinka olisi ollut 5 vuotta yhteiseloa takana.

    • heheheh

      Mykkäkoulu on eräänlaista vallankäyttöä. Halua hallita toista ja pistää matelemaan....lähde kun vielä pääset....

      • Söpsö

        just tota,lapsellista vallankäyttöä.Mulla mökötykseen taipuvainen mies.Ei osaa puhua,mököttää tai hermostuu huutaen.Tyhmähän sitä on kun tuollasta jaksaa.Itse en osaa edes mököttää vaikka joskus mieli tekis,mut mitä se hyödyttäis kun mies ei tule koskaan sovittelemaan tai lepyttelemään.Se on vain minun tehtävä.


    • Avo_mies

      Lisäsin tuon happaman _ KANAN:NAAMAN tuohon avaukseeni.

      Voisko joku naida puksatuttaa tuota naistani, tyttöjenillan pääteeksi - tyhjentää pallinsa kortsuun tai sisälle ja huokaista itsekin syvään.

      Kyllä vieras kulli hänet aina lepyttää, asumme Helsingissä

      t. avaaja - Avo_mies

      • Muorituori

        "Avo_mies"

        Tuo uusi kommenttisi 26.1.15 20:26 oli kyllä outo! Aloitus oli ihan ok, mutta tuo toinen viestisi oli kuin jonkun ääliön kirjoittama! Olin ensin puolellasi, nyt taidankin olla vaimosi puolella, eihän tuollaista ääliötä voi katsella kukaan täysjärkinen.

        Kertokaa lukijat mitä mieltä olette tuosta ääliömäisestä kirjoituksesta! Ei ainakaan kovin fiksulta ihmiseltä vaikuta kun noin tyhmiä kirjoittelee. Siis kehoitankin nyt vaimoasi etsimään fiksumman miehen.


      • Ikävää tällainen
        Muorituori kirjoitti:

        "Avo_mies"

        Tuo uusi kommenttisi 26.1.15 20:26 oli kyllä outo! Aloitus oli ihan ok, mutta tuo toinen viestisi oli kuin jonkun ääliön kirjoittama! Olin ensin puolellasi, nyt taidankin olla vaimosi puolella, eihän tuollaista ääliötä voi katsella kukaan täysjärkinen.

        Kertokaa lukijat mitä mieltä olette tuosta ääliömäisestä kirjoituksesta! Ei ainakaan kovin fiksulta ihmiseltä vaikuta kun noin tyhmiä kirjoittelee. Siis kehoitankin nyt vaimoasi etsimään fiksumman miehen.

        Ei varmaan tämä toinen nimimerkillä Avo_mies ole oikea aloittaja. Luulen, että joku on kirjoittanut provon hänen nimimerkillään. Todella typerää!


    • ohhohhoijaa

      Minä pidän nyt mykkäkoulua kun vaimoni ei suostu keskustelemaan asioista jotka minulle tärkeitä. Moitteita piisaa ja esim anteeksi hän ei sano kun kerroin, että loukkasit tunteitani haukkumalla ja ennakoimalla asioita pitäen ne totuuksina. Olen kertonut hänelle useasti aiemmin, että minulla on tunteet ja suunnitelmia/haaveita, ei se ole hänen etuoikeus ainoastaan! Nyt eroamme yli 30 vuoden jälkeen, tuntuu pahalta, mutta..... onneksi aikuiset lapset joiden kanssa voi puhua ja kysellä mitä mieltä ovat suunnitelmistani/haaveistani. Voi kun olisi paljon kerrottavaa, mutta nyt on vain päästävä irti, se onkin vaikeaa kun rakkaus meillä niin suurta taipaleellamme.

      • Rakastanminäkin

        Voimia


    • 96739

      En katsoisi. Kenkää olen jo yhdelle naiselle sen takia antanut, kun ei osannut puhua omista tarpeistaan, eikä muutenkaan osannut asioiden oikeilla nimillä puhua. Elekielellä ollisi pitänyt ja olisi pitänyt nähdä toisen pään sisälle.

      Voimia sulle

    • mamma 1

      Meillä oli vuosien varrella aina välillä mykkäkoulua miehen puolelta,yksi kerta
      se vaan kesti puoli vuotta,sitten ymmärsin lähteä...

    • Psykiatri.

      Miksi asut tuollaisen sairaan psykopaatin kanssa.

      • Sivistä itseäsi

        Väärä 'diagnoosi'.


    • kokenut4

      Eiköhän tuo saa jotain tyydytystä lepyttelyvaiheesta. Mutta aivan varmasti kyse on lapsen tasolle asettumisesta. Ei kuulu aikuisten leikkeihin.

      Tuo on jotain samaa kuin jotkut kehittävät raastavan riidan muutaman viikon välein. Kun koko perhe sitten on mieliksi ja tilanne helpottuu, on tällä yhdellä muutama viikko euforia päällä. Ja sama alkaa taas. Jostain mitättömästä kauhea riita jo solvaus päälle ja muu perhe orjailee ja pelkää. Tätä voi jatkua kymmeniä vuosia.

      • ed.

        Jatkan. Tuossa on sitä läheisriippuvuutta iso määrä sitten mukana.


    • määmy

      Toi mykkis o yks tapa alistaa. Mitä enemmä reagoit, sitä taatumpi kiristyskikka jatkossaki.

    • Et ole naimisissa. Kerro avollesi, että menet naimisiin, jos mykkäkoulu loppuu. Häntä voi vain ottaa päähän, että et viitsi kosia. Minua ottaisi niin paljon, että lähtisin, jos mies on vetelä

      • itse osaan puhua

        Jatkossa sitten voi aina käyttää samaa keinoa jos ei saa tahtoaan läpi?


    • Annakerttu

      Minä kai pidän mykkäkoulua. Olen nainen. Mieheni olettaa aina, että olemme kuin sama puuta, aina samaa mieltä kaikessa. Hän tekee ja toimii suurimmassa osassa asioita, joista pitäisi yhdessä päättää, totaalisen yksin. Minulla kun ei voi missään asiassa tai tilanteessa hänen mielestään muuta mielipidettä kun se hänen. Jos aukaisen suuni nousee järkyttävä riita. Minut mollataan maan rakoon. Siksi en sano omaa mielipidettäni. Alistun, kestän ja mökötän. On tullut vuosien saatossa nyrkistäkin kun olen yrittänyt johonkin asiaan edes vähän vaikuttaa. 20 vuotta toimin näin. En jaksanut riidellä, sillä kaikki vastuu perheestä oli kuitenkin minulla. On raskasta hoitaa koti, lapset, käydä töissä ja pyörittää arkea. Mies kävi töissä ja harrasti. Kaikki meni hänen mielestään niin hyvin kun hän sai päättää. Ei tarvinnut kuunnella emännän tai lapsienkaan mielipidettä.

      Sitten minulla napsahti päässä. :) Sanoin joka kerta oman mielipiteeni. Mies sekosi suorastaan. Hänen koko elämänsä murtui. Nykyisin minä teen juuri niin kun parhaaksi näen, siis kaikessa. Elämme samassa taloudessa, mutta toinen on täysin murtunut ja toinen on vihdoin onnellinen. Ostin sen auton minkä halusin, käyn lomilla missä haluan, ostan vaatteita mitä tahdon, vihdoin voin minäkin harrastaa jotain. Ei tarvitse enää anella, pyydellä ja pettyä joka kerta. En muista, koska olisin mököttänyt. Ei tarvitse enää. Ainoa mikä vähän kaduttaa, että olin niin kiltti lammas, että annoin itseäni alistaa niin monta vuotta. No, ne olivat miehestä ns. onnenaikaa yhteiselämässä, minulle ei todellakaan.

      • sfsssfssfsf

        Annakerttu


    • Onnellinen_aviomies

      Näin vähän vähän varttuneempana ja kokeneempana miehenä annan sinulle Avo_mies hyvän neuvon: lähde menemään ja äkkiä. Tuollainen päiväkausia kestävä mököttäminen ja ongelmista vaikeneminen on sairasta vallankäyttöä, eikä missään tapauksessa hyväksyttävä tapa toimia.

      Aikuisuuteen ja hyvään parisuhteeseen kuuluu se, että asioista voidaan keskustella. Kaikilla on joskus riitoja, mutta monen päivän mykkäkoulu viestii siitä, että toinen haluaa nimenomaan hallita ja alistaa - ja sinä miesparka olet kuin hämähäkin verkkoon juuttunut kärpänen. Nuorempana elin muutaman vuoden vastaavassa suhteessa, mutta sitten onneksi tulin järkiini ja jätin mököttäjän mököttämään ja voin tunnustaa, etten päivääkään ole katunut. Jumalan kiitos emme avioituneet saati hankkineet milloinkaa lapsia.Nykyinen puolisoni on aivan toista maata kuin tuo nuoruuden henkisesti lapsen tasolle jäänyt mököttäjäavokki. Nykyisen vaimonikin kanssa välillä riidellään ja jonkin aikaa voidaan mököttää, mutta viimeistään illalla ennen nukkumaan menoa puhutaan asiat selviksi.

      Sadistisiin hallitsemispeleihin, joita päiväkausia kestäneet mökötykset viittaavat, ei kannata kenenkään miehen tai naisen alistua. Elämä on sellaiseen aivan lyhyt. Maailmassa on paljon hyviä naisia ja miehiä, ei kannata suostua vapaaehtoiseen kidutukseen ja tunteilla leikkimiseen, ellei ole jollain tasolla maskistinen ja saa alistumisesta mielihyvää.

    • Cyberlove

      Lyhyt vastaus: Eroa, niin kauan kun se on helposti mahdollista. Pidempi vastaus: itse olin pitkään sellaisen ihmisen kanssa, joka tykkäsi pitää mykkäkoulua, lopulta sain tarpeekseni, ja nyt olen uusissa naimisissa ihmisen kanssa, jonka kanssa asiat voi selvittää, vaikkakin hänkin on väliin turhan dramaattinen.. Joka tapauksessa suosittelen lähtemistä, sillä hän haluaa muuttaa sinua, ja jos muutat itseäsi vain hänen takiaan, olet jatkossa henkisesti huonovointinen ja hän keksii vain seuraavan muutettavan asian, ja sinulle on tulossa entistäkin huonompi olo.

    • toveri11

      jätä se manipuloiva nainen.

    • Kasvakaa

      Toi on vaan lapsellista. Puhumatta ei ole suhdetta, järki päähän jos on tarvetta vielä olla yhdessä. Itkupotkuraivarit on tervettä - alle 6-vuotiaalle.

    • Neito84

      En näe mitään järkeä, miksi jatkaa tuollaisen toisen tunteilla pelaajan kanssa suhdetta, Suomessa saa jokainen valita oman kumppaninsa. Ole mies ja ota itseäsi niskasta kiinni ennen kuin on liian myöhäistä! Ihmettelen, miksi ihmiset jaksavat valittaa, vaikka mikään pakko ei ole jatkaa "kylmää sotaa". Olen itse syntyt maassa, jossa naisella ei juuri ole oikeuksia ja mua oikeastaan naurattaa, miksi jotkut haluavat täällä vapaassa Suomessa roikkua vapaassa hirressä. Sulla on kaksi vaihtoehtoa 1) joko olet mies ja toimit (ts. lähdet) tai 2) sopeudut ja jätät tuon jurputtamisen. Et ole mikään pakkoavioliiton uhriksi joutunut saudinainen, vaan suomalainen mies!

    • Ryhdistäydy mies !

      Keskity olennaiseen, antaako se hoonata kakkosta ?

    • kklpsoirep

      Ok. pari asiaa....mykkäkoulu on lapsellista, se ei kuulu aikuisuuteen, se on jäänne lapsuudesta, uhmaiästä, kun piti totella tms. eikä huvittanut. Siinä mielessä vaimosi on jäänyt sinne lapsuuden asteelle. Toinen asia on, että tuppisuuna olemisena halutaan huomiota, joka sekin on lapsellista ja jäänne sieltä lapsuudesta. Mykkäkoulu on toisen tietoista kiusaamista, kun se tapahtuu aikuisiällä. Lapsuudessa mykkäkoulu on tiedostamatonta, lapsen kehitykseen kuuluva asia, jolloin hän pohtii omassa tilassaan asioita omalla tavallaan. Sen ei pitäisi enää kuulua aikuisten elämään. Mykkäkoulu on ilkeää, koska tämä tuppisuu tietää sen, että toinen kärsii tästä ja silti tätä tekee. Voitaisiinkin ajatella, että näin aikuisiällä, tietoinen mykkäkoulun pitäminen on eräänlaista kotidiktatuuria. Ei ole tervettä tämä toimintamalli, eikä sitä kenenkään tarvitse koko elämäänsä kestää. Joten neuvoisin sinua, että kerrot selvästi, mitä ajattelet teidän tilanteestanne ja kuten tuossa lopussa sanoit, et jaksaisi tätä, etkä myöskään tule jaksamaan. Kerro se hänelle selvästi, ettei teidän elämänne tule onnistumaan, koska sinä et kestä noita lapsellisia käytöstapoja, joilla ei tunnu olevan edes pohjaa....

      • Lillan1

        Melkoista kyökkipsykologiaa! Uhmäikään ei tosiaankaan kuulu mikään mököttäminen! Päinvastoin! Uhmäikä on raivoa, huutoa ja äänekästä vastustusta rajoja, sääntöjä ja auktoriteetteja kohtaan. Samalla tavalla kun myöhemmin murrosikä, jota myös toiseksi uhmäiäksi on joskus kutsuttu. Ei taida olla kyseisellä henkilöllä lapsia ollenkaan kun ei näin perusjuttuja tiedä. Mököttäjällä on paha mieli, jota ei pysty muulla tavalla purkamaan. Omituinen näkökulma, että olisi jotain vallankäyttöä, koska se ei juuri koskaan johda mitenkään "voittoon". Mököttäjä kieltää tunteensa ja kääntyy sisäänpäin mahdottomassa tilanteessa. Aloittaja hyvin kuvaa sitä, että avovaimo on ikään jähmettynyt. Kun hän puhuu äitinsä kanssa on oma iloinen itsensä. Silloin hän selvästi pystyy hetkeksi normalisoimaan tilanteen ja irrottamaan itsensä vaikeasta tilanteesta. Puhelun loputtua ollaan taas tässä mahdottomassa tilanteessa, jossa syystä tai toisesta ei voi tuoda tunteitaan ulos.


      • jlapaps
        Lillan1 kirjoitti:

        Melkoista kyökkipsykologiaa! Uhmäikään ei tosiaankaan kuulu mikään mököttäminen! Päinvastoin! Uhmäikä on raivoa, huutoa ja äänekästä vastustusta rajoja, sääntöjä ja auktoriteetteja kohtaan. Samalla tavalla kun myöhemmin murrosikä, jota myös toiseksi uhmäiäksi on joskus kutsuttu. Ei taida olla kyseisellä henkilöllä lapsia ollenkaan kun ei näin perusjuttuja tiedä. Mököttäjällä on paha mieli, jota ei pysty muulla tavalla purkamaan. Omituinen näkökulma, että olisi jotain vallankäyttöä, koska se ei juuri koskaan johda mitenkään "voittoon". Mököttäjä kieltää tunteensa ja kääntyy sisäänpäin mahdottomassa tilanteessa. Aloittaja hyvin kuvaa sitä, että avovaimo on ikään jähmettynyt. Kun hän puhuu äitinsä kanssa on oma iloinen itsensä. Silloin hän selvästi pystyy hetkeksi normalisoimaan tilanteen ja irrottamaan itsensä vaikeasta tilanteesta. Puhelun loputtua ollaan taas tässä mahdottomassa tilanteessa, jossa syystä tai toisesta ei voi tuoda tunteitaan ulos.

        Kyllä todellakin kuuluu uhmaikään myös mököttäminen kaiken huutamisen lisäksi. Olet olevinasi kovinkin koulutettu psykologi, mutta et ole, että älä edes yritä. Taisi nyt osua ja upota, eli se "älähtää, johon kalikka kalahtaa"...tiedoksesi, että minulla on kolme lasta ja olen myös ammatissani lähellä lapsia. Mököttäjän ei pidä, siis aikuisen mököttäjän, purkaa pahaa mieltä toisille mököttämällä, se kuuluu kakaramaisuuteen. Aikuisen tulee osata käyttää sanoja ja etsiä ratkaisuja, sitä eivät vielä lapset osaa. Kaikki tuo huvittava olettamus ihmisten taustoista tulee aina sellaisilta ihmisiltä, jotka eivät pysty perustelemaan järkevällä tavalla mielipiteitään.


      • Ruupenni
        Lillan1 kirjoitti:

        Melkoista kyökkipsykologiaa! Uhmäikään ei tosiaankaan kuulu mikään mököttäminen! Päinvastoin! Uhmäikä on raivoa, huutoa ja äänekästä vastustusta rajoja, sääntöjä ja auktoriteetteja kohtaan. Samalla tavalla kun myöhemmin murrosikä, jota myös toiseksi uhmäiäksi on joskus kutsuttu. Ei taida olla kyseisellä henkilöllä lapsia ollenkaan kun ei näin perusjuttuja tiedä. Mököttäjällä on paha mieli, jota ei pysty muulla tavalla purkamaan. Omituinen näkökulma, että olisi jotain vallankäyttöä, koska se ei juuri koskaan johda mitenkään "voittoon". Mököttäjä kieltää tunteensa ja kääntyy sisäänpäin mahdottomassa tilanteessa. Aloittaja hyvin kuvaa sitä, että avovaimo on ikään jähmettynyt. Kun hän puhuu äitinsä kanssa on oma iloinen itsensä. Silloin hän selvästi pystyy hetkeksi normalisoimaan tilanteen ja irrottamaan itsensä vaikeasta tilanteesta. Puhelun loputtua ollaan taas tässä mahdottomassa tilanteessa, jossa syystä tai toisesta ei voi tuoda tunteitaan ulos.

        Mikä on voitto mököttämisen takana?

        Se että se loukannut osapuoli pyytää anteeksi ja koettaa hyvittää mikä se ikinä olikaan mikä mökötyksen sillä kertaa laukaisi. Asia jota ei välttämättä saa selville suoraan kysymällä, vaan se pitää "tietää" ja "tajuta".

        Ihminen tekee hyvin harvoja asioita ilman että saisi niistä jonkin tason palkkiota, joko henkistä tai fyysistä.

        Aika outoa että kun ihmisiä on luonteeltaan niin erilaisia, eri luonteenpiirteitä alkaa huomata jo pienillä lapsilla, mutta sinun mukaasi kaikkien uhma- ja murrosikä muka manifestoituisi samalla tavalla. Eipä ole ainakaan omassa perheessä moista ihmettä näkynyt.

        Mm. minä ja siskoni olemme luonteeltamme hyvin erilaisia, ja se näkyi myös molempien kasvamisessa ja murrosiän käytöksessä. Samaa olen nyt katsonut nuoremman polven kasvaessa. Jokainen kakara on luonteeltaan erilainen, vaikka joitain samoja piirteitäkin löytyy ja se luonne taas vaikuttaa siihen miten eri asioihin suhtautuu.

        Minusta on omituinen näkökulma mennä väittämään että olisi joku uhmaiän sabluuna jonka kaikki toistaisivat samoilla tavoilla.


    • 50v.Uusimaa

      Olisiko avovaimosi "hieman" narsistinen persoona?

      • Vaielätkötynnyrissä

        Tuon ikäisen luulisi tietävän jo enemmän asioista. Esim. siitä, mitä tarkoittaa narsistinen persoonallisuushäiriö ja mitä se taas ei lainkaan tarkoita.


    • ringring

      Pistä akka mäelle jos ei puhua osaa kuka sellaista viitsii alkaa katselemaan

    • dhareye

      Tommosta viittis katella.. akoja on maailma täynnä.

    • suomimies1

      Itselläni sen verta huono itsehillintä että varmaan tempoisin päin korvia jos rupee moista henkistä väkivaltaa käyttämään. Väkivalta tluo väkivaltaa viisaat miehet kertonut.

      Mutta sittenhän se ongelma ratkeaisi kerta heitolla, lusikat olisi jaossa todella hätäsesti. :)

    • KeskusteluTakakautta

      Meilläpä... siis meillä nussitaan mykkäkoulut ja riidat välittömästi ekana yönä pillunrakkoon ja aamulla ollaan jo kavereita taas.

    • Onko järkeä

      Miksi ihmeessä kestät tuollaista henkistä väkivaltaa? Lähde suhteesta heti, mieti millaista perhe-elämä on tuollaisen ihmisen kanssa, lapset kärsivät jne. Ei ole todellakaan tervettä. Hän hallitsee sinua tuolla mykkyydellä.

    • kullijooseppi

      Tietokoneet,älypuhelimet,telkut ovat estäneet monia perhesurmia. Niitä tuijottaen ei tarvitse paneutua varsinaisiin ongelmiin,vaan ne voi näppärästi siirtää avioerolla seuraavalle partnerille.

      Suhteet on muutoinkin lyhytjänteisiä näinäpäivinä ja mallia voi ottaa edellämainituista homohärpäkkeistä.

    • oma käytös

      Mitä jos kiinnittäisit joskus huomiota omaan käyttäytymiseesi? Miksi pahoitat avovaimosi mielen tahallisesti?

      Vain tosi raukka ei myönnä tekemäänsä virhettä ja sitten ihmettelee, mistähän se toinen on oikein "taas" suuttunut.

      Yritä edes käyttäytyä, niin ei tarvitse sietää mykkäkouluja. Ei se avovaimosikaan niitä solvauksia ja sinun huonoa käytöstäsi tilannut, jos et sinäkään mielestäsi sitä mykkäkoulua häneltä. Otapa opiksi.

    • Onnellinenmies47

      Onko vaimosi saanut virtsatietulehduksen? Tai saako usein? Ehkä hän epäilee, että olet harrastanut pikaseksiä? Pelivehkeet pitää huolellisesti pestä heti lämpimällä vedellä. Sormella hangaten joka paikasta erittäin huolellisesti ja lopuksi huolellinen kuivaus pyyhkeellä. Pelivehkeeseen tulee näkymätön piilevä tulehdus helposti esim. syljestä, joka tarttuu sitten vaimoon.
      Raasta broilerista saa myös ESBL superbakteerin helposti ja se aiheuttaa toistuvaa virtsatietulehdusta, erityisesti naisille!!! Kandee tutkituttaa, mikäli epäilee !!! Minä pelastan oman avioliiton ostamalla vaimolle joka perjantai töiden jälkeen ruusu, tai tulppaanikinpun. Vaimo alkaa heti leipomaan ja hemmottelemaan koko perhettä :) Kokeilkaapa miehet !!!

    • Minulla vaimo

      aikoinaan mökötti ja piti mykkäkoulua , rupesi kirjoittelemaan lapulle asioita. Kerran oli jättänyt lapun pöydälle jossa luki. Herätä aamulla kun lähdet töihin . Nousin aamulla normaalisti ja suoritin aamutoimet ja läksin töihin , jätin kyllä yöpöydälle lapun jossa luki . Kultaseni herää kello on seitsemän . Siihen loppu mykkäkoulut ,kimpassa ollaan edelleen kohta 44vuotta.

      • Kuultu_monet_kerrat

        Ilmeisesti tuhannet muutkin ovat tehneet tämän saman tempun.


    • Meillä on täysin päinvastainen tilanne. Meillä mököttää avio-
      mies, silloin harvoin kun suuttuu, ja minä lepyttelen.
      Lepyttelemällä ja toista kuuntelemallahan sellaisista tilanteista selviää! (Anteeksi kannattaa AINA pyytää, ja omaa käytöstään tutkistella, vaikka pitäisikin mielessään toista osapuola itseään syyllisempänä välirikkoon.)

      T.Aviovaimo

    • Eipä oihme, että erotilastot ovat kamalan korkeita. Vähän jokainen antaa neuvoksi häipyä ja äkkiä. Minusta jos suhde on muuten hyvä, kannattaisi yrittää löytää ongelmaan ratkaisu. Pakeneminenkaan ei ole aikuismainen ratkaisu!! Uskon, että tilanteen muuttuminen voi olla mahdollista. Ei puolisosi välttämättä itse edes tiedosta/tajua tapaansa ja vaikutusta sinuun. Minunkin puolisoni - mies - oli samanlainen aviolitomme (25v) alkuaikoina. Sitten lopetin täysin hänen taivuttelunsa ja tein selväksi, ettei sellainen peli vetele. Jos ei tapa muutu eikä asioista opetella keskustelemaan, yhteinen tiemme päättyy. En osaa olla ajatustenlukija, tunteiden tulkki enkä monestikaan edes tajua miksi hän mykkäilee. Vähin erin hän on sitten oppinut avoimeksi, kertoo mikä häntä ärsyttää eikä enää pidä mölyjä mahassaan. Eli ei mykkäile enää. Eikä kaikkien mykkäkoulujen syy edes ollut minussa, vaan hän saattoi vaieta silloin kuin työssä oli liikaa stressiä! Yrittänyttä ei laiteta.

      • äly hoi

        Jaksoit sentään 25v katsella mököttävää henkistä väkivaltaa harjoittavaa puolisoa? Miksi? Vain ettei erotilastoihin tulis toista eroa?
        Miksiköhän ihmiset asuvat yhdessä ennen esim. avioliittoa? Niinpä, sen vuoksi että tämmöiset luonnevikaiset näyttäisivät oikean minänsä ennen sitä suurempaa askelta. Ap:n avokki on lapsellinen eikä tuosta tavasta välttämättä ikinä aio edes luopua. Pitäisikö vaan purra hammasta yhteen ja jatkaa ettei, hyvänen aika sentään, AVOero järkyttäisi jonkun hienoja tilastoja?
        Siinä vaiheessa kun on yrittänyt kaikkensa ja silti ei tule muutosta on aika lähteä eri teille, ei odottaa 25 vuotta että toinen muuttuisi.


      • .....
        äly hoi kirjoitti:

        Jaksoit sentään 25v katsella mököttävää henkistä väkivaltaa harjoittavaa puolisoa? Miksi? Vain ettei erotilastoihin tulis toista eroa?
        Miksiköhän ihmiset asuvat yhdessä ennen esim. avioliittoa? Niinpä, sen vuoksi että tämmöiset luonnevikaiset näyttäisivät oikean minänsä ennen sitä suurempaa askelta. Ap:n avokki on lapsellinen eikä tuosta tavasta välttämättä ikinä aio edes luopua. Pitäisikö vaan purra hammasta yhteen ja jatkaa ettei, hyvänen aika sentään, AVOero järkyttäisi jonkun hienoja tilastoja?
        Siinä vaiheessa kun on yrittänyt kaikkensa ja silti ei tule muutosta on aika lähteä eri teille, ei odottaa 25 vuotta että toinen muuttuisi.

        Tekstin sisäistäminen vissiin hakusessa :D Kirjoittaja kertoi että suhteen alkuaikoinen 25 vuotta sitten tilanne oli tuo, mutta nyt ei. Ei missään tapauksessa pidä purra hammasta ja kestää, mutta kuten itsekin kirjoitit, ap:n avokki on lapsellinen ja tästä voi kasvaa aikuiseksi jos hän haluaa.

        Avointa keskustelua, kerrot että käytös on ahdistavaa, eikä johda mihinkään. Jos puolisoa ei kiinnosta se, että aiheuttaa rakastamalleen ihmiselle pahan mielen tai saa siitä vain kimmokkeen mököttää enemmän, voi jo epäillä jotain luonnevikaa. Faktat vain pöytään, jos ei asioista pysty keskustelemaan, on edessä ero, se on ihan hyvä ilmoittaa, jotta puoliso saa edes mahdollisuuden tajuta, kuinka loukkaavaa käytös on ja kuinka vakava tilanne on.

        Ja jos tuo puoliso sitten uskaltautuu puhumaan ja kertomaan mikä mättää, kannattaa siihen pyrkiä suhtautumaan hyvin rauhallisesti, pöydälle saattaa nimittäin lävähtää koko suhteen aikana eteen tulleet ongelmat, joita ei ole osannut ottaa puheeksi. Käytte ne läpi yhdessä ja mietitte onko mahdollisuuksia jatkaa.

        Itse olen ollut tuo mököttävä puoliso. En koskaan ajatellut käyttäväni valtaa tai alistavani, en osannut puhua pahasta olostani ja menin lukkoon. Lopulta tajusin itse, että nämä mykkäkoulut ahdistavat varmaan minua enemmän kuin puolisoa, kaikki ongelmat velloivat sisällä enkä saanut sanottua mitään. Lopulta asiat keskusteltiin halki, siinä meni yli viikko, koska suhde oli kestänyt vuosia, eikä koko aikana oltu keskusteltu mistään ongelmista. Eroamassa oltiin monta kertaa tuon välienselvittelyn aikana, koska kaikki kasaantuneet ongelmat vaikuttivat niin ylivoimaisilta, kun ne lävähti eteen samalla kertaa. Ja ei, en haukkunut miestäni viikon putkeen, kerroin oman puoleni ja hän omansa, molemmissa oli vikoja ja ne selviteltiin, yhdessä edelleen eikä ainuttakaan mykkäkoulua tuon jälkeen.


      • äly hoi kirjoitti:

        Jaksoit sentään 25v katsella mököttävää henkistä väkivaltaa harjoittavaa puolisoa? Miksi? Vain ettei erotilastoihin tulis toista eroa?
        Miksiköhän ihmiset asuvat yhdessä ennen esim. avioliittoa? Niinpä, sen vuoksi että tämmöiset luonnevikaiset näyttäisivät oikean minänsä ennen sitä suurempaa askelta. Ap:n avokki on lapsellinen eikä tuosta tavasta välttämättä ikinä aio edes luopua. Pitäisikö vaan purra hammasta yhteen ja jatkaa ettei, hyvänen aika sentään, AVOero järkyttäisi jonkun hienoja tilastoja?
        Siinä vaiheessa kun on yrittänyt kaikkensa ja silti ei tule muutosta on aika lähteä eri teille, ei odottaa 25 vuotta että toinen muuttuisi.

        En mä suinkaan 25 vuotta ole katsellut mökötystä, vaan ALKUvuosina. Luepa uudestaan, kiitos, ennenkuin vastailet mitä sattuu.


    • KIlsikäkis

      Kun kyselet, aloita Minä-viestillä eli: minua loukkaa kun olet lakannut keskustelemasta.

      Tuollainen käytös on henkistä ja rankkaa väkivaltaa. Asioitten täytyy olla aika pahasti kun tilanne on tämä.

      Usein on niin, että perheessä se joka sanoo tulleensa väärin kohdelluksi on niskan päälle. Terveestä perhekuviosta se ei kerro.
      Monet avovaimot haluavat avioliittoon ja mies ei vaan kosi.

    • hei vain

      Itselläni on samantyylistä mutta ainoastaan puhelin välityksellä. Lyö luurin kiinni pienestäkin asiasta ja sitten ei enää vastaa vaikka kuinka haluais sopia. Se tuntuu todella rankalta mutten halua uhata erolla koska rakastan häntä niin paljon ja pelkään että kumppani sitten suutuspäissään lähtee "uhkaukseen" mukaan. Muutenkin vaikeaa oman pään sisällä niin tuommonen luhistaa vielä aivan lattiaan...

      • tasa-arvo

        Teillä näyttäisi parisuhteen dynamiikka perustuvan aika paljon tuohon pelon tasapainoon. Olisiko elämässä enää mitään jännää jos ei siihen sisältyisi koko ajan pientä draamaa, joka poistuessaan hävittäisi ilmeisesti koko teidän välisen jännityksen jota rakkaudeksi luulet, mutta parisuhderiippuvaisuudeksi kutsutaan.


    • onk muita ja montako

      Onko noin luonnevikaisia olemassa jotka ilman syytä panee yhteyden poikki.

    • tasa-arvo

      Hän käyttää sinua vastaan psykologista väkivaltaa ja nauttii siitä, että kuljet varpaisillaan peläten - mitä? Ehkä kannattaisi vain olla välittämättä ja elää normaalisti, niin hän huomaisi ettei temppuilu tehoakaan ja lyhentäisi mökötystä. Ellet sitten ole kokonaan tossunalla, miltä pahoin vaikuttaa. Onko se siis kannaltanne hyvä, että kaikki tapahtuu kuten pikkuvaimo määrää?

    • Kylmä yö

      Hautausmaalle nuss!maan

    • söpövarpaat

      panskantakaa toistenne suihin

    • Suomalainen mies

      Lähde sellaisen ämmä'n luota välittömästi.Itse en olisi minuuttiakaan.
      Voi kuule,maailmassa paljon ihania naisia, jotka arvostavat miestä ja varsinkin sitä eroottista puolta.Narsistin ja mustasukkaisen mamman kanssa ei kanssa ei pidä olla. Lähde siis ja varsin äkkiä !

    • Heitä susille

      Ilmeisesti avokkisi on mielisairas, jos asut omassa kämpässä niin pistä ulkoruokintaan. Älä missään nimessä hanki lapsia tuollaisen kanssa, saat huomata ajanollen miten sama naisesi opettaa lapset sinua vastaan. Jos olet vähänkin järkevä, katoa maisemista tai pistä akka pihalle niin säästyt paljolta. Tee kertaheitolla selvä, tuo loppuu nyt ala pakata.

    • kuuntele toista

      Selvähän se, ei kukaan järjellinen nainen edes yritä keskustella narsisistimiehen kanssa. Eihän narsistit ota koskaan toista huomioon. Ei siinä mitkään "pikku keskustelut" hetket auta.
      Tuo on tyypillinen parisuhde ongelma kun toinen on omaan napaan tuijottava itsekäs narsisti.

      Ei siinä toisen komentelu "kuuntele minua NYT" auta. Hyvä on ettei turpaan tule.
      Komentajan asenne ei juuri auta näihin parisuhde ongelmiin.

      Teidän parisuhde ei vaan yksinkertaisesti toimi. Kumppanisi on vain kieltäytynyt jatkuvaan yksipuoliseen alistamiseen siksi hän ei osallistu "keskustelu hetkiin".
      Koska itse lopetit kumppanisi kuuntelemisen?

    • 19+11

      Sinulla on ap todella lapsellisesti käyttäytyvä avovaimo. Luulee saavansa tahtonsa läpi mökötyksellä, ja luultavasti saakin.
      Ei sellaista tarvitse katsella, joko siitä lähtee tai sen kestää. Itse en lähtis iihen lepyttämistaktiikkaan koska sehän ei toimi. Jos minulle mökötettäisi en viitsis sellaista käytöstä katsella vaan tekisin omia hommia ja menisin tavallisesti harrastuksiin.
      Nykyiseltä vaikutat aika tossun alla olevalta kun tuollaista käytöstä ns. aikuiselta naiselta siedät.
      Sano suoraan ettet enää hyväksy tuollaista manoa tai ... niin loput on itsestäsi kiinni.

    • HHUHUH

      No voihan hitsi!! Olisit tyytyväinen, että muija pitää turpansa ummessa. Muijas on narsistinen luonne, ja toivoo ja odottaa, että sinä matelet sen edessä ja sinä teet juuri niin kuin hän haluaa. Älä edes yritäkkään lepytellä, anna mujijan märehtiä yksinään. Hoitele sinä hommasi ja jos on asiaa, pistä kirjoittaen lapulle. Akkas on varsinainen narsisti. Ole mies, äläkä mikää nyhverö tossu. Näytä sille ämmälles mistä kana kuseeee

    • narsistinen persoona

      Jätä se puoliso, mykkäkoulut vain pitenevät, kertoo henkisesti manipoloivasta persoonasta. Opiskeluaikana huonekaveri oli viikkojakin mykkäkoulussa, oli hirveää olla ilmaa vain, EI puhetta, vastauksia, pitkiä katseita. Koskaan et tiennyt, mistä kyse. Myöhemmin hän meni naimisiin, puoliso EI kestänt, hän teki itsemurhan. OHJE..JÄTÄ HÄNET AJOISSA, KUN OLET VIELÄ JÄRJISSÄSI

    • iopiopiop

      naisen pitäis kasvaa aikuiseksi, voimia sinulle, en itse enää jaksaisi tuollaista, olen jo oman narsistini kanssa kipuillut aikanaan.

      • Kasvajakehity

        Mykkyys ei tee kenestäkään narsissia eivätkä kaikki, joiden kanssa sinä et tule toimeen tai pidä heistä jostain muusta syystä, ole narsisseja. Kannattaisi varmaan kerätä edes vähän enemmän tietoa asioista ennen kuin hölisee julkisella foorumilla.


    • yksin patisuhteessa

      Näin sivusta katsottuna naisesi ei vain arvosta sinua. Itse en jaksaisi tuollaista. En tietenkään ole neuvomaan, mutta miksi oot hänen kanssa yhdessä kun sitä yhteistä ei vaikuttaisi olevan?

    • miehinen mies

      Tuo aloittajan nainen on itsekäs narsistinen feministi Minulla ei edes mulku seiso sellaiselle.

    • Kokeillut

      Kokeileppa jättää se lepyttely pois. Meillä mykkäkoulu kestää 2-3 päivää kun en puhu sitten itsekään mitään, onpahan hiljaista ja rauhallista. Sellaisia ne heikon itsetunnon omaavat naiset vaan ovat.

    • Liian raastavaa

      Ei auta kuin sanoa hänelle, että mykkäkoulun on loputtava ja asiat puhuttava selviksi. >jos hän haluaa suhteenne jatkuvan.

    • tsirp tsirp

      Tottahan toki on kokemuksia ! Tämä on ihan normi-parisuhdetoimintaa :) Sitten kun tavarat alkaa lentelemään.....Huolestu vasta sitten.

    • 15+12

      Minulla on mököttävä mies, ja olen samaa mieltä kuin joku edellä: joka syyttä suuttuu niin lahjatta leppyy. Kun minun miehelläni alkaa mykkäkoulu, niin minä alan käymään kodin ulkopuolella paljon, mm. vanhoilla kavereilla, ostoksilla, lenkillä, salilla. Enkä ikinä lopeta mykkäkoulua ensin. Jos on jotain erittäin tärkeää asiaa, kirjoitan sen lähteissäni lapulle keittiön pöydälle.

      Mökötykset ovat vähentyneet ja lyhentyneet.

    • Nefru

      Jätä sellainen ämmä, joka ei arvosta keskustelua ja neuvottelua. Ihminen on luotu olennoksi, jota voi puhutella. Avovaimosi on tunneongelmainen tai luonnevikainen. Ainakin hänellä on ollut huono kasvatus. Käytös muovaa luonteen. Hän ei ole päättänyt käyttäytyä kunnolla.

      • Nefru

        Parisuhteen pitäisi olla saumatonta yhteistyötä. Avovaimosi ajattelee olevansa "niskan päällä, jos rakastaa vähemmän" kuin sinä. Lapsellista käytöstä. Joku rabbi on sanonut: Give and take = working relationship, give and receive = marriage. Hyvä kasvatus on korvaamattoman tärkeä asia.


    • mek

      Lopeta se lepyttely ja sanot suoraan että puhuippa sitten kun hänellä on jotain sanottavaa ja menet vaikka harrastuksiin tai baariin. Jos tulee sanomista niin kerrot että mitä mina täällä kotona teen kun ei ole kenen kanssa juttelee.

    • uraa, puuttin puolis

      Luonnevamma, osittain periytyvää. Teillä taitaa miehen ja naisen perinteinen rooli olla sekaisin. Ittellä on samantapainen tilanne päällä, odotan vaan että löytää kämpän ittelleen. Pääseepähän paskasta eroon. Eläköön uusi elämä. Ei noi miksikään muutu.

      • Raukkamainen tapaus

        Yeap, eivätkä sinulaisesikaan koskaan muutu miksikään. Karkuun, kun elämä ja / tai suhe menee vaikeaksi.


    • 9+2

      Minustakin on kyllä väärin se, että heti ollaan eroa suunnittelemassa jos toisella mykkäkoulu. Tietysti jos ihminen on muutenkin väärä ja suhde rakoilee niin antaa mennä, mutta itselläni hieman erillainen käsitys. Mököttäminen ja puhumattomuus on henkistä väkivaltaa kyllä, mutta siitäkin voi tosiaan päästä eroon kuten moni muu jo todennut.

      Meillä mies on se mököttäjä. ensialkuun olin itse raivoissani asiasta kunnes ymmärsin, että toinen ei yksinkertaisesti osaa muuta. Jos ei koskaan ole oppinut puhumaan asioista niin toinen lukkiutuu täysin ongelmatilanteessa varsinkin silloin, kun hän on se suuttuva osapuoli (eli minä olen tehnyt naisena jotakin väärin). Ilmeisesti kotoa ja lapsuudesta opittu malli missä nainen (äiti) on aina oikeassa ja mies alistuu sanomatta mitään...

      Koska mies on kuitenkin sellainen jonka kanssa haluan elämäni jakaa suostun opettajaksi tässä asiassa. Helkkarin pitkää pinnaa se vaatii, empatiaa ja rakkautta, mutta se on sen arvoista kun huomaa, että mies itsekin kärsii ja haluaa muutosta. Edelleen mykkäkoulu saattaa kestää jopa pari päivää jolloin itse ahdistun äärirajoilleni, mutta kyllä hän sitten vihdoin ja viimein saa suunsa auki jopa itkun kera kertoakseen mikä mättää.

      Jos toista yksinkertaisesti vain pelottaa niin julmetusti hylätyksi tuleminen, niin se vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä toisen oppiakseen, että ei maailma kaadukkaan ja toinen ei jätä vaikka uskaltaisikin puhua myös vaikeista asioista. Rehellisyyden nimissä kuitenkin on sanottava, että kyllä itsekin olen antanut kaksi vaihtoehtoa: joko opettelet puhumaan, tai erotaan. Itselle kun taas toisen puhumattomuus on niin ahdistava ja tuskastuttava tekijä, että kärsii kovasti ja voi huonosti, niin se ei ole sen arvoista. Olen joskus sanonutkin, että melkein helpompaa olisi ottaa vaikka suoraan nyrkistä kuin se, että toinen ei puhu/tee mitään.

      • Repa7

        Kun se on oppinut puhumaan vain solvauksia ja haukkumaan, olisiko aika opettaa se puhumaan myös siten, että se osaa selittää tekemänsä virheet ja pyytää anteeksi? Tuolla tavalla se ei opi kuin haukkumaan lisää, jos annat sen sitä jatkaa.

        Itsehän vaihdoin haukkuvan ukon vapauteen ja hiljaisuuteen. Ei ole aikaa opetushommiin. Minä en anna kenenkään turhia haukkuja ja arvostelua anteeksi, sillä en suostu alistumaan mielenvikaisten urpojen tahtoon. Arvostan näet itseäni, eikä sitä paratiisia tule mikään kitisijä pilaamaan haukkumisella.


    • ...

      Helposti nuo nykyisin menee, periaatteessa jos asia todella raastaa, ei auta kuin erota - tuo tapa ei poistu vaan periytyy.

      Puolisoni on myös mykkäkoulumestareita, oppinsa hän on ammentanut omalta äidiltään, joka käytti mykkäjaksoja jopa lapsiaan vastaan. Sairas tapa ja erittäin vahingollinen. En itse halua ryhtyä jakamaan kattiloita vaan sen sijaan jatkan elämääni mykkäkoululaisen mykistymiselle huomiota antamatta. Olen huomannut tämän olevan mykistelijälle äärimmäisen turhauttavaa ja joskus havaitsen hänen olevan aivan raivon partaalla, kun niitä lepyttely-yrityksiä ja nöyristelyä ei vain tule.

    • Aviomies

      Ei tuollaisia akkoja pidä katsoa ollenkaan, dumppaa se heti!

    • tsykiatri

      Mykkäkoulua harrastava on henkisesti sairas, kypsymätön henkilö. Ei ole kaikki muumit laaksossa näillä luonnevikaisilla. Älkää nyt herranjestas ainakaan menkö lepyttelemään näitä pösilöitä !

    • tasa-arvoa

      Pyydä avopuoliso mukaan perheneuvolaan ja siten yrittäkää saada mykkäkoulut loppumaan.Kerro että et ymmärrä mistä mökötys johtuu ja jos ei suostu perheneuvolaan eikä keskustelemaan. Väläytä eron mahdollisuus jos ei ala homma toimia.,Tuollainen ei voi jatkua ja yleensä nämä mykäkoulut jatkuvat ja pahenevat.

    • Vapaa78mies

      Oma exä oli samanlainen. Hän suuttui - jostain. Pari kertaa myönsi että pitäisi puhua mutta kääntyi nopeasti aina takaisin "sinun syy sinun syy" moodiin. Jonkinlainen transsi jossa ei vaan pysty näkemään itseään osana vaan kaikki on muiden syytä.

      Omasta mielestäni passiivis-agressiivisessa käytöksessä on viitteitä mielisaurauteen. Exällä oli myös pakonomainen tarve mennä nopeasti naimisiin vaikka tekstitteli vanhoille poikaystäville ja välillä oli nettideitti-palstoilla.

      En myönnä että olsiin ollut pulmunen, herkkänä henkilönä hänen käytöksensä sattui helvetisti ja ovet paukkui jatkuvasti.

      Suuttui herkästi, oli pitkään vihainen ja todella kostonhaluinen. Jos tein jotain häneltä kysymättä, heti oli kosto käynnissä.

      Onneksi omat tunteet ovat jäähtyneet tarpeeksi että pystyn irrottautumaan helpommin.

      Tuollainen passiivis-agressiivinen käytös ei vaan kuulu mihinkään parisuhteeseen. Paras oli kun suhteen alkuvaiheessa epäilin jo että jotain mätää, mutta sitten kaunis ulkokuori sai houkuteltua mukaan leikkiin kunnes itselleni oli henkisellä tasolla liian myöhäistä perääntyä, eli rakastuin.

      Kaksi kertaa suhteen aikana olimme 30päivää putkeen näkemättä, hänelle se tuntui olevan helppoa ja hän muutenkin nautti kun sai omaa aikaansa - ei siinä itsessään mitään pahaa, mutta ei mihinkään suhteeseen kuulu moiset tauot.

      Uskomaton valehtelun pesä, jo deittiprofiilissa luki "rauhallinen luonne, tykkää käydä ulkona syömässä". Kaikkea, muuta, pulloa ja vyönsolkea tullut allekirjoittaneen kroppaan ja ei tykännyt käydä ulkona syömssä, ei muutenkaan tykännyt ihmisjoukoista. Kaupan päälle bakteerifobia, ulkona jos syötiin niin piti olla oman kertakäyttöaterimet mukana.

      Vivus lainaa pyöri YMPÄRI VUODEN. Yritin sopertaa että maksan sen 500euroa pois, ei järkeä maksaa 50euroa kuussa käsittelykuluja, mutta ei. Hänellä kaksi lasta ja jos miettii miten tiukkaa välillä rahasta voi olla hänen tuloillaan menoillaan niin tuo 50euroa on iso raha.

      Ja väitti monta kuukautta suhteen alussa, ylpeillen, että ei ota edes valtiolta elatustukea lapsilleen. Lapsilisä nyt tulee automaattisesti, mutta väitti kieltäytyvänsä elatusmaksuista, en keksinyt tähän muuta syytä kuin ylpeys valehtelu.

      Mutta joo, opinpahan rutkasti minkälaisia piirteitä ihmisissä kannattaa varoa. :D Varsinkin naisissa. Duunipaikalla sentään voi vaan kiertää moiset kaukaa.

    • ...

      Exäni mökötti joskus riidan jälkeen. Sitä kesti pari päivää kun sitten alkoi vihdoin heltymään. Muistan kuinka turhauttavaa se oli. Hän ei kuitenkaan tehnyt mitään sellasita etteikö olisi katsonut päin tm, mutta makasi sängyssä koko päivän tekemättä mitään. Myöhemmin selvisi että kärsii myös ajoittain aika rankoista masennuksista. Vikatikki on alkaa puimaan asiaa silloin kun mökötys on päällä, niinkuin on huomattu se ei hyödytä mitään, vaan asiat pitää ottaa puheeksi kun tilanne on normaali tai kumppani on hyvällä päällä. Mökötys on lapsellista, kyllä, mutta jostain se johtuu ja on hyvä että kissa nostetaan pöydälle. Sen sijaan että ollaan heti lähtemässä suhteesta jos toinen mököttää suutuksissaan kertoo siitä että sellainen henkilö ei tule olemaan missään suhteessa koko ikäänsä, vaan aina on joku vika toisessa mikä riittää syyksi lähteä lätkimään. Eikö kannattaisi mennä esim. parisuhde terapiaan missä käydään läpi asioita, myös sitä että mökötys on lapsen tapa osoittaa mieltään eikä se kuulu aikuiselle, tai yrittää keskustelemalla puida asioita kotona tai vain hyväksyä toinen sellaisena kuin on virheineen päivineen? Jos suhteen ainoa ongelma on se että toinen mököttää kun on riitaa, niin mielestäni silloin ei kannata lähteä suhteesta., kukaan kun ei ole täydellinen.

    • mörkö

      Napakka potku perSiiseen ja pieru nokkaan.
      Sitten omat kamppeet kasaan ja muutto uuteen kotiin, jonne etsit aikuisen puolison.
      Näillä mennään eteenpäin. :D

    • Anne-Katariina

      Jos joku alkaisi minua tuolla tavalla rasittamaan ja alistamaan niin en missään nimessä alkaisi "lepytellä" tai lirkuttaa enkä hieroa. Sanoisin suoraan, että jos et nyt ala käyttäytyä ihmisiksi minun kanssani niin minä lähden ja se on siinä. Tuollainen lapsellinen käytös on todiste siitä, ettei a.o. ole henkisesti kypsynyt millään tavoin, on mahdollisesti jo kotona oppinut samaan kaikki mököttämällä ja purkamalla pahaa oloaan toisiin tuolla tavoin. Tuollainen käytös ei lopu ihan noin vain. Vain ja ainoastaan jättämällä hänet ilman minkäänlaista ennakkovaroitusta. Katso, että on asunto jossain ja raha-asiat sillä mallilla, että olet omillasi. Hoida ne etukäteen hiljaisuudessa. Narsistille ei kannata jättää mitään lahjojakaan. Hoida muutto pikkuhiljaa vaikka laatikko laatikolta huomaamatta, ettei ala taistelemaan. Älä loukkaa häntä muuten mitenkään äläkä jätä mitään kirjallista syytettä, uhkausta tms. Pysy itse korrektina loppuun asti. Voit toki yhden ainoan kerran päättäväisesti sanoa, että suhde loppuu, jos mökötys ei lopu ja se on siinä ja jos se ei lopu lähde välittömästi. Tuo on kypsymättömän penen lapsen käytöstä eikä sitä tarvitse sietää päivääkään.

    • entinen tyttöystävä

      Olikohan kolmas mykkäkoulu seurustelusuhteen aikana, kun riitti minulle ja ilmoitin et tämä oli tässä.

    • näi se yleensä on

      Mököttäähän ne kun ollaan taloudellisesti sidottu, ja jälkikasvua voi olla pirtillinen, enempi vain pitäisi saada kun naapurillakin on uudempi auto jne.

      • näi se yleensä on

        Meikäläinen oli reissuhommissa, viikko mualla joskus kaks, oli mökötys mänt ohi.


    • toimi heti1

      Heitä hittoon mokoma riesa ja hae uusi normaali rakastettu

    • Vie vaimos lääkäriin sillä tuommoinen mykkäkoulu on sairasta touhua.

    • kokemusta on

      narsisti ja pettää sua todennäköisesti! Kuuluu osana hänen valtapeleihin... jätä nainen!

    • pöllö

      Tyyli jatkuu läpi elämän. Hän ei muutu. Koettu on. Etsi toinen jos ei ole lapsia.

      • VoimiaN

        Täysin samaa mieltä. Jaksoin ymmärtää ja antaa vajaat 10vuotta. En enää ikinä halua elämääni jatkuvaa mykkäkoulua ja puhumattomuutta. Viikonloppukaljotteluja ja mököttämistä. Elin lasten kanssa jatkuvasti varpaillaan. Minä ansaitsen kultaa nyt ja tiedän sen vaikka välillä vastustaakin :)


    • Kannattaa keskustell

      Millainen parisuhteenne muuten on, millainen keskustelija itse olet ? Pystyykö vaimosi keskustelemaan kanssasi onko jompikumpi ns päällepäsmäri ja parempi verbaalisesti silloin kun riidellään ? Kannattaa miettiä omaakin osuutta, miksi toinen ei pysty keskustelemaan. Onko se hänelle ongelma muutoinkin vaiko vain teidän suhteessanne. Entäpä mitä tapahtuu mykkäkoulun jälkeen... millainen on sovinto, onko palkkio ns hyvä, vaikkapa hyvää seksiä, vaimon kannalta ...
      Annatko vaimollesi huomiota, antaako hän sinulle...
      Miettikää yhdessä mistä se johtuu..
      Eivät nämä asiat niin yksinkertaisia ole. Jollakin voi olla lapsuudesta jäänyt joitakin ongelmia ihmissuhteissa, siellä on voinut olla mallia tms. Ja tosiaankin joskus aina voi löytyä itsestäkin tarkistamisen varaa. On varsin typerää nostaa kytkintä elleivät nuo mykkäkoulut ole jo sitten todella häiritseviä. Silloin asiantuntijalle..

      • älkää mököttäkö

        Lisäisin tähän vielä, että puolisolle mököttävä on luultavasti myös myöhemmin mököttävä vanhempi. Ja kierre sen kuin jatkuu...

        Te kaikki mököttäväksi tunnustautuvat: ÄLKÄÄ PITÄKÖ MYKKÄKOULUA LAPSELLE

        Vaikka kuinka ottaisi se jälkikasvu päähän. Sanokaa vaikka että anna minulle puoli tuntia aikaa rauhoittua. Sitten se on siinä. Näin estetään seuraava tunnevammainen sukupolvi.


    • Jos alat kommunikoida viittomakielellä, pidä välimatkaa!

    • Raino. ..

      Yksinkertaisesti on asioita joita ei voi keskustelemalla muuttaa. Luonnonlainalisuudet pysyvät vaikka keskustelisi miten paljon tahansa. Myös historiallisisia tapahtumia ei myskään pysty muuttamaan. Ei se että suoltaa sanoja valtavasti ole mitään keskustelua. Keskustelua on vain ja ainoastaan oikeiden käsitteiden julkituonti puolin sun toisin ja niiden ymmätäminen.

    • Mathildedi

      Menkää Kirkkoon


      oLISIKO JOLLAKULLA ANTAA ASUNTO

      t Saint Maria Salome

      ( Tahtoisin perustaa asunnottomille paikan nukkua
      Olisiko jollakulla talo??

      [email protected]

    • Siinä vaiheessa kun ko. mykkäkoulu on naisen ns. "pahin" piirre, niin ei se ole silloin niin rankkaa. (Onhan se tietenkin naisesta riippuvainen.) Esim. vaimollani on aika terästäytynyt moraali, eikä harrasta minun haukkumista, tai muuta epäkunnioittavaa. Mutta silloin tälläin - sovitaan, että unohdan jotakin - niin hän saattaa vetää mykkäkoulua ^^ Mutta jos hyvin käy, niin sekin on vain suloista ja saatan alkaa kertomaan, mitenkä kaunis hän on vihaisena tai vastaavaa. Silloin tuo mykkäkoulu saattaa päätyä siihen ja vaimoni on tähän tapaa: "Sä oot niin outo välillä." Ja jos hyvin käy niin sekin päätyy halailuun jne ^_^

    • Pieni mykkis

      Pikku mykkä koulut ei varmaan maata kaada, mutta että useita päiviä...? Ja jos mykkäkoulua ennen et ole tehnyt mitään isompaa, kuten lähtenyt kavereiden kanssa Thaimaahan pariksi viikoksi ryyppäämään tai jotain...?

      Ehkä sun pitäisi lopettaa lepyttelyt. Tottakai joku on, ei voi vastata "ei oo mikään", jos ei puhu yhtään mitään toiselle moneen päivään? Onko se nyt ihan normaalia. Kiskot irti vaan toisesta sen, että mikä nyt on ja koitat tehdä selväksi, että ei ole hyväksi suhteelle, jos asioista ei voi keskustella.

      Itse hiukan mykistyn joskus, kun en uskalla kertoa mikä minua vaivaa. Kun tiedän, että jos kerron niin mies pillastuu. Miehelle ei saisi koskaan sanoa mistään eikä arvostella hänen tekemisiään. Ei auta miten asian muotoilee.
      Joskus mykistyn, jos mies huutaa. En kestä huutamista ja mitä enemmän toinen huutaa sitä enemmän sulkeudun.

      Joskus taas vaan tarvitsen aikaa sulatella jotain asiaa, ennen kuin saan sanan suustani.

    • mielen sairaus

      En kykenisi harrastamaan mykkäkoulua. Tuntuu, että sellaisessa ihmisessä on jonkinlaista mielensairautta. Auttaisikohan sellaiseen jonkinlainen lääkitys. Keskustele asiasta silloin kun mököttäjä on selvin päin.

    • trollol1

      On noin pitkät mykää koulut kohtuuttomia. Itse ainakin sanon suoraan että "nyt ei puhuta, anna mun ensin rauhoittua" ja puhun kun olen rauhoittunut yleensä menee 10min-1h mykkänä oloa. Kai sun naises olettaa et sun täytyis tajuta itse mitä oot tehnyt. Pyydä vaikka kirjoittaa paperille ongelma, jos se olis ollenkaan helpompaa.

    • Öyestä

      Melkoinen tuittupää.

      Itse ainakin kertoisin oman näkemykseni riidanaiheesta ja siinäpä saisi mietittävää, vaikkei mitään siihen vastaisikaan. Nuo hieronnat yms. liehyttelyt on ihan yhtä tyhjän kanssa. Lopeta ne.

    • nainen8

      Mulla oli joskus tollainen ystävä. Aikani sitä katselin ja menetin joskus jopa yöunia kun mietin mikä tällä kertaa pielessä et mitäköhän nyt oon tehnyt että suuttui. Kunnes sain vaan tarpeekseni ja katkaisin välit. Eipä tarvi miettiä enää :)

    • höpötinlöpöti

      Kyllä hänet on alamittaisena päästettävä takaisin kasvamaan! Pikkulapsen käytöstä! Harmi sinänsä, että mykkäelokuvat eivät ole enää suosiossa, voihan olla hyväkin puhumaan silmillään...

    • thrain

      oliski akka hiljaa pari päivää sais viettettyy laatuaikaa ja tehdä omia juttujaan.
      se jatkaa mykkäkoulua ku huomaa et saa huomioo. Rupeet vaan touhumaan omias ni ei se jaksa mököttää ku ei ketää enää kiinnosta sen mököttely

    • ihmettelijä3

      Huh,mikä nainen.Lähde tollasesta suhteesta.Se tulee aina samanlaisena jatkumaan kun alkaa mökötys..

    • Kokeileppas

      Sinun henkisesti aikuisempana pitää katsoa miten puolisosi ratkaisee tilanteen ja milloin . Anna hänen mökötellä välittämättä siitä , jos hänen tarkoitus on " simputtaa " ihan huvinvuoksi niin ne selkiytyvät sitten .

    • piyou7hy

      Minä käyttäydyn joskus lyhyitä pätkiä kuten sinun avovaimosi. Syy on se, että minulla on paha mieli jostakin, mutta en kehtaa asiasta sanoa. Mitään monen päivän mykkäkoulua en pysty pitämään, vaan paljastan kyllä murheeni syyn (nolona) jos ja kun mies huomaa sitä aktiivisen lempeästi kysyä.

      Esimerkiksi mustasukkaisuus on sellainen aihe, josta en kehtaa helpolla kertoa. Minulla on heikko itsetunto, ja sen takia olen välillä epävarma. Jos vaikkapa sattumalta näen, että miehelle tulee viesti "Anulta", niin en kehtaa kysyä, että kuka Anu. Olen hiljaa, mietin pahimmat vaihtoehdot ja pelkään... Toisaalta järjen kautta mietin, että tiedän huoleni olevan täysin turha, ja että mieheni ei ole minua koskaan pettänyt, enkä pidä todellakaan todennäköisenä, että hän niin tekisi. Siksi en kehtaa puhua, vaan yritän käsitellä asian pois yksin.

      Mutta onhan siitä mykkä olo...

      Lopulta kaikki on selvinnyt paremmin kuin hyvin. Puhuminen heti kannattaisi. Opettelen sitä, koska se helpottaa sekä minun omaa oloa, että miehen oloa.

      Veikkaan että naisellesi on syystä tai toisesta hyvin vaikeaa puhua tunteistaan, peloistaan ja mielipiteistään. Siksi hän verhoaa ne hiljaisuudeksi. Pelkääkö ettet sinä kuitenkaan ymmärtäisi, tai kunnioittaisi hänen toiveitaan? Tai luuleeko ettei hänellä ole oikeutta puhua omista fiiliksistä? Voi johtua joko sinusta, tai hänen aiemmista kokemuksista.

    • Kirveelle töitä

      Samaa ilmiötä havaittavissa meillä ja tuota ei ymmärrä ennenkuin omalle kohdalle sattuu. Siis sitä miten suunnattomasti v***a toisen mykkäkoulu. Vain teini tai vielä nuorempi lapsi voi olla noin idioottimainen. Jos tulee ero niin tuo tulee kyllä olemaan vähintään 90%:sti syynä siihen. Tuon jaksotuksen kun oppii niin pystyy lopulta jo arvioimaan, että mikä päivä mökötys alkaa ja koska lopuu ja aina sama homma eli ei koskaan mitään oikeata syytä mököttämiseen. Parasta olisi antaa pientä kasvatusta muuttamalla jonkun kaverin luo muutamaksi päiväksi heti kun mykkäkoulu alkaa ja jos ei tepsi niin sitten kenkää perseelle. Tuollainen käytös kyllä tuhoaa täydellisesti lepyttelijän elämän ja mikä hienointa, että ainoat hetket kun olisi vapaa-aikaa, on pakko pilata tällä vammaisella käytöksellä. Arrrrgh.

    • KiimainenSankari

      Mulla eräs sukulaismies pitää mulle mykkäkoulua voisko johtua siitä että lirkuttelen hänen vaimolleen salaa hihii

    • farangkhiinok

      Tuossa tilanteessa näin vanhempana nestorina neuvoisin että heivaa muija ulos ja etsi uusi. Ei se tosta ainakaan parempaan suuntaan ole menossa. Suomessa on paljon näitä itseään täynnä olevia muijia jotka luulee olevansa jumalattaria. Itse ratkaisin moisen ongelman ottamalla Thai naisen jonka kanssa muutimme Thaimaahan. Onpahan vaan hymyjen maa täällä ja nyt jo monta vuotta asusteltu. Suosittelen. Mykkäkoulua täällä ei ole olemassa. Tietenkin tarvii olla vähän alkupääomaa mutta ei mahdottomasti. Sossun elättejä täällä ei ole.

    • onnellinen821

      pakko sanoa, että me ainakin mökötetään molemmat niin kauan kunnes asia puhutaan halki. Saattaa mennä paripäivää mietiskellen ja sitten puhutaan ja sovitaan. Toimii meillä.

    • -kokenut-

      Kus´päisiä ihmisiä ja eteenkin naisia löytyy harmiksemme tätä nykyä enenemässä määrin keskuudestamme.
      Kovin ovat naisten raivokohtaukset, pahantahtoisuus, väkivallan teot ja riidanhakuisuus lisääntyneet.
      Liekö syypää siihen e-pillerit ja niiden sisältämät hormoonit vai pelkästään ihmisen kehityksen kierouma?

    • ahdistunut 3

      näkyy tuota ongelmaa olevan muillakin on niin paljon tuota tektiä.tietäs vaan mikä olis paras ratkaisu kärsiä olen saannu parasta aikaa menossa yksi mykkä kausi että silleen

      • maso

        Lue nää jutut suurin osa sanoo että häivy tollasesta suhteesta. Miksi itteään pitää rääkätä, oletko masokisti.


    • hyvä kouluttaja

      Meilläkin mies rohkeesti aina harrasti mykkäkoulua. On lopettanut lempeällä ohjauksella ja kehuskelee aina että suihinotoilla :D vaikka se on kyllä vale.

      Oli se sellainen tilanne, että jouduttiin useamman kerran eroamaan noin kuukaudeksi, ennen kuin mies tajusi, että meidän suhteessa ei mökötetä.

      Meillä tilanne johtui siitä, että mies meni lukkoon eikä ollut oppinut puhumaan tunteistaan. Ei siis tahallista ilkeilyä vaan lähinnä lukko ja voimakas itsesääli päälle. Hänen oli hyvin vaikeaa ymmärtää, että kukaan ei voi lukea ajatuksia tai että hän ylipäätänsä toimii väärin.

      Nykyään on siis oppinut. Yhdessä ollaan oltu 13 vuotta, joista opetteluaikaa oli noin kolme vuotta.

    • Mökötä takaisin

      äläkä yritä koskea siihen ollenkaan. Turha tommosta koittaa miellyttää. Kato kauan eukko jaksaa kiukutella, kun et yritä edes lepytellä. Anna sen olla vaan omassa rauhassa ja teet kotona omia juttujasi.

    • puhukaaaaaaa

      Itse kun olen huonolla tuulella (en siis mökötä, mutta ei huvita silloin puhua tai muuten naureskella) niin silloin juuri haluan, että minua EI millään tavalla lepytellä, sellanen lässyttäminen suorastaan pahentaisi tilannetta. Onneksi olen ihmissorttia, joka on osannut tämän kertoa omalle miehelleni ja hän tietää, jos olen jostain syystä pahalla tuulella, ettei minuun kannata silloin hirveästi kontaktia ottaa. Menen sitten puhumaan mikä vaivaa, kun olen siihen itse valmis.

      Annatko tuolla vaimollesi muuten tuota 'lepyttelyä', ettei vain mököttäisi sen takia, kun et muuten häntä helli ja huomioi, paitsi silloin kun mököttää?

    • Mies.26v.Avosuhd.

      Juokse ja lujaa... Tai vaihtoehtoisesti, jos et ole yrittänyt, vaimosi on suostuteltava puhumaan... Muuten pahana ennusteena ennustan, että teidän parisuhde päättyy vähintään siinä vaiheessa kun lapsien takia on pakko olla yhdessä. Vanhat asiat kiertää ja vaivaa jonka ansiosta kaikki hyvä katoaa suhteesta...

      Mykkäkoulu tekee enemmän hallaa kuin kukaan nainen (tai mies) osaa ikinä kuvitellakkaan. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin mykkäkoulua harrastava nainen, joka luulee, että suhteen ongelmat ratkeaa vaikenemalla ja miestä mykkäkoululla ruoskimalla. Mykkäkoulua pitävää pidän pahempana parisuhteen ongelmien aiheuttajana/parisuhteen rikkojana kuin sitä joka mesoaa pää punaisena. Mykkäkoulua harrastava jättää ongelmat ratkomatta ja ajattelee, ettei riitely kuulu parisuhteeseen. Kyllä muuten kuuluu, sellainen riitely, jossa vaihdetaan ajatuksia eikä sulkeuduta "parempana" puoliskona asioiden ulkopuolelle.

      Mitä mykkäkoulu aiheuttaa = (Itsellä ainakin näin) Minulle helvetin paskat fiilikset, tunnen itseni maailman suurimmaksi paskiaiseksi enkä tunne anteeksi pyynnön auttavan enää mitään. Toinen ei puhu ei pukahda, jolloin tunnen olevani ainut riitaa haastava osapuoli joka vain mesoaa tyhjästä. Lopulta tämä johtaa siihen että kukaan ei riitele, tai riidat ovat käsittämätöntä yhden osapuolen huutamista. Minusta rakkauden paloon kuuluu sekin, että osoittaa sen suuttumalla, tunteiden paloa. Jos toinen kuuntelee naama kylmänä peruslukemilla sinun huutoa (ei vaikuta häneen mitenkään) miten hän voi tuntea sinua kohtaan yhtään mitään? Samalla tämä mykkäkoulua pitävä myrkyttää oman mielensä kuvittelemalla, että tämä mesoava osapuoli haluaa vain haastaa riitaa, mesota ja parisuhde on päin persettä. Samalla hän kuvittelee tämän olevan täysin epänormaali parisuhde... Vaikka asiat ovat oikeasti niin simppeleitä kuin = Riidellään, sanotaan pahat asiat ulos (kuitenkin sanoja harkiten), pyydetään anteeksi ja unohdetaan. Tuossa mykkäkoulu kaavassa vanhat asiat pyörii päällä ikuisesti ja kaikki vanha paska nostetaan pintaan joka riidassa. Olen käyttänyt näistä kahdesta vertauskuvaa

      Riitely = Heitellään kaiken maailman kertynyt paska toisen päälle riidan aikana, jonka jälkeen jäljet siivotaan yhdessä ja unohdetaan koko riita koska asia on käsitelty

      Mykkäkoulu = Kasaat samaa vanhaa paskatunkiota selkäsi taakse vuosikausia joka kasaantuu äärettömyyksiin asti. Sama paska haisee taustalla kokoajan ja parisuhde kärsii siitä vanhastakin paskasta kun olisi aika nostaa kissa pyödälle uusien erimielisyyksien tullessa vastaan.

      • Mies.26v.Avosuhd.

        Ja selvennykseksi vielä... Minä olen se parisuhteessa joka puhuu ja minun rakas naiseni on se, joka pitää mykkäkoulua. Minä siis tunnen pahaa oloa riitelystä kun taas hän on hiljaa riidan eteen sattuessa.


      • kärsinytt

        Kotonani oli mykkäkoulua, kun mamma ei puhunut juuta-ei jaata. Mulkoili vihaisesti meitä. Ei tiedetty, miten olla ja elää. Joskus meni 3-4 pv puhumattomuudessa. Itse pelkäsin. Nykyajan lapset olisi kertoneet koulukuraattorille tai saaneet apua. Meikä vaan nieli kaiken. Eikä edes tiennyt, mistä moinen johtui. Ehkä se oli vanhempien välinen asia, mutta me kaikki siitä kärsittiin. Olen tullut siihen tulokseen, että se oli vallan käyttöä. Mutta raakaa-sellaista. Koulukin meni pieleen ja opiskelu sen vuoksi aina kun hän sattui puhumattomaksi.


    • SeOn siinnä

      Mutta meilläpäs... mutta MEILLÄ naijjaan naputellaan mykkäkoulut pillunrakoseen eestä ja takkaa ja sit aamulla ollaan taas niin kun ei olis mitään ollukkaa:)

      • n ,mv.

        Kunnon megapieru varmasti saa aikaan jonkun reaktion, jos ei, niin sitten useampi sarjassa.


      • JyrkiKatainen

        Mä pumppaan muijaa kakkoseen. Uuh uuh uuh. Viimeistään silloin loppuu mykkyys.


      • yks

        Ei ongelmia seksillä selvitetä, ei alkuunkaan! Väärillä urilla olet! Tuo loukkaisi minua entistä enemmän. Ottaisin hatkat. - Et ole kuitenkaan niin kovis ja ala-arvoinen, minkä vaikutelman annat. Kotona tietysti kiva muija, jolle sanot että: "Kyllä kulta", näin luulen


    • Säälittävää!!

      Reppana nainen sulla, henkisesti lapsen tasolla. Hänestä tuskin kehittyy hyvää kumppania sinun elinaikanasi, joten ei muuta kuin nainen vaihtoon -- jos haluat vielä kokea terveen suhteen aikuisen naisen kanssa!!

    • fjfz

      Sanot vaimolle, että mykkäkoulu loppuu, tai sinä lähdet.

    • lapo search

      snuff pornoa

      • Outoa

        Lukekaa tuon "avo-miehen" uusi kommentti, tosi tyhmää juttua! Olin aivan äimänä luettuani sen. Ensin ok kirjoitus alussa, sitten 26.1. niin tyhmää juttua ettei tunnu edes samalta kirjoittajalta, vaan jonkin idiootin viestiltä. Ei tuollaisen viestin kirjoittaja osaa naista arvostaa, en yhtään ihmettele vaikka ei nainen jaksaisi puhuakaan hänelle jos keskustelun taso on viestinsä tyylistä.


    • teropwq

      Persoonallisuushäiriöinen - haluaa hallita. Tai muuten vinksahtanut.

    • Qlli

      Tuollainen oli exä jätin sen paaskan heti, ei normaalia. Psykopaatin vikaa...

    • JyrkiKatainen

      Itse kestän mykkäkoulut hyvin, koska yleensä "kostan" ne työntämällä lerbbani mimmin B-rappuun, ja pumppaan tasaisesti sinne hampaat irvessä runnoen muutaman minsan ja sitten laukaisen mämmit eukon suoleen. Sitten kysyn: "mykkäillääx vielä enemmänki?"

    • annukka2015

      Onpa tuttua,mutta meillä sitä harrastaa mies.Olenkin sanonut,että ottasin mieluummin turpaan kuin tuommoista henkistä helvettiä.............tsemmpiä sinulle

    • kohtaloni

      Pakko sitä on pitää mykkäkoulua kun mies (mieheni) ei ymmärrä mitään vaikka mitä tahansa sille puhuisi. Kukapa nainen sitä viitsii olla yksinpuhuja jatkuvasti? Mies (mieheni) on niin tiukasti omissa maailmoissaan ettei se mitään muuta ymmärrä eikä edes tahdo yrittääkään ymmärtää.
      Ehkä olisi jo aika vaihtaa miestä.

    • katsopeiliin

      Jospa avovaimosi onkin vain kuuromykkä ihminen (puhekyvytön)? Etkö tiennyt sitä kun menitte yhteen? Tai miksi loukkasit avovaimoasi omilla puheillasi niin, että siltä meni keskusteluhalut kokonaan pois? Kai ymmärrät sen, että keskusteluun ja riitelyyn tarvitaan aina toinen osapuolikin.
      Ehkä avovaimosi on vain liian väsynyt sinun kanssa riitelyyn? Oletko koskaan joustanut missään asiassa?

    • toivossaonhyväelää

      Olispa minulla vaimo joka olisi hiljaa...

    • suuttunut

      pidän miehelleni mykkäkoulua koska hän tekio mulle p....tempun kun olin nukkumassa. laittoi imurin puhallukselle juuri nenäni edessä ja pölyt tuli mun henkeeni, joka olen muutenkin allerginen pölylle. nyt on keuhkooni koskenut pari päivää ja olen vaan yskinyt koko ajan ja hän ihmettelee mistä se johtuu. jos kerron sille totuuden niin raivostuu, sellainen mies se on.tunnen että hän ei arvosta minua eikä terveyttäni. kerrankin laittoi astianpesuainetta ruokaani ja nauroi vaan päälle.

      • kasskass

        Oho, no kylläpä. Mitä mies tykkää mykkiksestä? Miksi laittoi Fairya? Sehän on jo terveydelle vaaraksi. Vähän mennyt huumori överiksi


    • muistase

      Pillua saa satkulla, ei tarvi vaivata päätä tuollaisilla asioilla. Naputtele osoiteriville sihteeriopisto.net ja vaitse omasi.

    • tosinainen3

      Voi hitto ja sä olet tuollainen nössykkä joka suvaitsee moisen käytöksen? Vaihda muijaa tai lopeta sen lepyttely,mene vaikka baariin illaksi ja hotelliin yöksi.Et kerro,minne menet ja kun raivona kysyy,missä oot ollut niin sanot,että eihän hänkäänmitään puhu:) Ja voi tietyt olla,että sillä on suhde mieheen,joka ei nystää tollai.Herää nyt jo unestas.Mykkäkoulu on sairasta ja lapsellista.

    • dthdthdhsrg

      MIETI MITÄ OLET TEHNYT VÄÄRIN
      - Onko hikiset sukat heitetty taas lattialle vaimon poimittavaksi?
      - Oletko vilkuillut muita naisia?
      - Oletko makoillut sohvalla tv:n ääressä ja huutanut vaimolle: milloin on ruoka?

      NÄIN PYYDETÄÄN ANTEEKSI
      - Sano Anteeksi. Ei tiuskivaan sävyyn vaan pyydät kauniisti.
      - Yllätä kumppani siivoamalla talo, tekemällä ruokaa, ostamalla kukkakimpun (kukkakaupasta, ei marketista) tms.
      - Kerro että olet hänelle tärkeä.

      VÄLTÄ TULEVAT MYKKÄKOULUT
      - Kerro että mykkäkouluja parempi vaihtoehto voisi olla keskustelu.
      - Ehdota parisuhdeterapiaa.
      - Sano, että jos tämä mykkäkoulu kestää vielä seuraavat 3 viikkoa, voi ero olla parempi ratkaisu.

      KESKUSTELE
      - Kysy häneltä, rakastaako hän sinua vielä.
      - Pyydä häntä kertomaan, mitä haluaisi sinun tekevän tai olla tekemättä.
      - Kerro että välität hänestä.

    • Kaiken

      No varmasti tiedät, mistä mykkis alkoi. Noihin keinoihin turvaudutaan kun puhe ei auta ja jos sen jo kokemuksestaan tietää. Asiasta pitäisi keskustella silloin kun mykkis ei ole päällä.
      Mykkis voi olla myös vallankäyttökeino. "Siinäpähän-anelet!" Menisin kyllä pariterapiaan, ellei omat taidot riitä.

    • Tiedostaminen

      Tiedostaminen Parantaa Avoin Keskustelu :

      Aito-Moraale :)

      Enemmän kuin koskaan :) Yksilö - Oikeuteni - Janoa elämmää :)

      Saavuta sielun-Rauhasi Sekä Terve Elämän - Ilo -Arkiluovuudessa :)

      Alamme ymätäämmään Olemme mailmankaikkeuden Häämmästyttävin Ilmiö :)

      Tiedostaminen Parantaa , , , Sekä Jokainen Ajatelemaamme asia , , ,

      Luo , , , Tulevaisuutemme . . .

      Elämme tässä ja Nyt valoittaen Uuden Huomenen :)

      Lämpö, äly ja haavoittuvuus samassa paketissa...

      Anna anteeksi , , , Kuinka - Sua , , , Loukkasin Loukkasin :)

      Nyt elämän hetki on uusi sekä tuore.

      Luojan , , , antama - Voiman hetki on , , , Juuri Nyt :)

      Rakastuminen , , ,on, , , Ihanaa:)

      Elämän - Tahto - sekä , , , Voima :)

      Toinen saa hymyilemään ja nauramaan , , , Elämän - Ilo :)

      Terveen Sielun Valo Rakkautta Ei Tarvitse etsiä Elämme jo rakkaudesta , , , :)

      Asumme , , , rakkaudessa :)

      Oivallus , , Yhdessä , , Rinnasamme :)

      Kaikki muut valot Voivat Pettään , , ,

      Paitsi valosi , , , Rinnasasi on , , , terveessä - Itsetunnossa , , , :)

      On - Elämänmittainen , , , Kumppanisi . . .

      Asioiden mittasuhteet kohtuullistuvat, loksahtavat paikoilleen.

      Toisen näkemistä tai pienen pientä viestiä odottaa.

      ( Hipaus sekä Kosketus )

      Siitä , , , ilahtuu , , ,niin paljon!

      Toisen kanssa on luontevaa ja helppo olla, , ,

      Ajatusmaailma pelaa yhteen . . . "Jaetut -Nautinnot :)

      Kiistanäkemyksiin löytyy tila, , ,

      Kaikki se Kärsii Kaikki se kestää :)

      Anteeksi antamus Itselle , , , on - Onnen Maksimi :)

      Missä molemmat voivat olla.

      (Sielun -Rauha )

      Älyn Ja viisauden Tehtävä Tunnistaa Oikea Väärästä :)

      Nauttii perinpohjin samoista asioista.

      Edelläkävijöiden , , , Elämän tarkoitus .

      Jaettu Puhtaus Astisuus Näöt Maut Tunnot Intohimoineen Energiaan , , , Maukkaaksi :)

      Odottaa, että pääsee , , ,

      Hipaisemaan poskea tai tukkaa, silittelemään niskaa.

      Odottaa iholämpöä, kaivautumista Kainaloon , , , Sielun Syvyyksiin :)

      Kuulun , , Päivään jokaiseen , , , Amuun Sekä Iltaan :)

      Odottaa ja miettii,

      Miten voi tuottaa toiselle iloa, ilahtumista ja , , , m i e l i h y v ä ä :) , , , Maukkaaksi :)

      ( Jaettu - Nautinto Henkisesti Fyysisesti Sekä SIelullisesti :)

      Terve , , , Mieli Kasvattaa , , , :)

      Terveen Kehon , , , Sekä Voimakkaan Tahdon :)

      Kehomme Heijastaa Selvästi Sen , , , Mitä Sisällämme Tapahtuu , , , :)

      Elimistömme on Sielun puntari , , , Ympäristölle Kannustus :)

      Miten osoittaa, että muistaa, arvostaa ja välittää toisesta.

      Parahin - Ihana , , , Ansaitset Kultaa , , , Onnea - Matkaamme :)

      Näkee vaivaa ja miettii tapoja tavallsiessa arjessa.

      Tervehtyen Asenteeseen Terve Arki Luovuus Sekä Arjen Noste :)

      Ja sitten lopulta, kun on -

      Ansaittu - Hyväksytty - a s i a i n t i l a , , ,

      Kaunista hyvää hyvällä , , , Rakkaudeksi

      Tarpeeksi kauan havainnut hyväksi

      Ja syvää , , , t y y d y t y s t ä , , , tuottavaksi,

      Luottamuksella Arvostuksella , , , Jakaen Ihanan - H u n a j a p u r n u k k a m m e , , ,

      Ei pihdata ei kielletä , , , eikä - Jaeta , , , Vain - Etikkaa :(

      Niin sitten voi olla sisämmssään varma , , ,

      Vakuuttunut , , , s i s ä i s e s t ä - rauhassa,

      Että tuon kanssa . . . haluan . . . N a u t t i e n - vanheta . . .

      Ja - j a l o s t u , , , elämäni - loppuun asti:) , , , " Laadukkaaksi :)

      Paljon se vaatii...

      Mutta toisaalta on niin helppo , , , urautua.

      "Yhdessä - Energiassa :)

      Tuttuun ja turvalliseen, , , päivärytmiin, tekemiseen ja tapahtumiin.

      "Minunkin.

      "Se työkin, , , niin vaatii...

      On - Helpompi ennen nukkumaanmenoa . . .

      Selailla hienoja , , , Tuntoja , , ,Peilata , , , Toisistamme :)

      Ja unelmoida , , , ottaa sekä jakaa aikaa

      Ja uhmata omaa suojakuortaan ? " I h a n a :)

      Sisäinen Minä - kuvamme :)

      Miksihän? " M a u k a s :)

      Hyväksymällä , , , Sisäinen Sekä Ulkoinen "Rakkaudella - Balanssiin :)

      Terve Elämän Tarkoitus Nainen Ja Mies :)

      Luodut , , , Toisilleen : R i k k a u d e k s i :)

      Malli :

      Nainen Luottamus :)

      Mies arvostus :)

      Yhdessä parhaaksi

      Arvostaen Kunniottaen

      Anutketainen Ihminen :)

      Kiitos :)

      Olen Yhtisöni Kuva Sekä Esimerkki

      Tärkein - Lenkki:)

      Mahdolisuudet -Valmiksi :)

      Terve Kansalluistunto Maa Jonka Tunnistan Kodiksi :)

      Henkinen sekä fyysnen - S i e l u n - K o t i n i :)

      Janoa Elämää Kohdaten . . .

      Kohtaa -Terve sielun rauhasi:)

      Malli : Parantuminen / Toipuminen / Yksilö . . .

      Sairauteen 1:s asia Rauhallinen Hengitys . . .

      Väsyminen 1:s asia Rauhallinen Hengitys . . .

      Ihmien /Yksilö /Oma - Aika . . . Arvot kaikkeen :)

      Hyväksy - R a k k a u t e s i :)

      Elä - Rakkauden , , , Totuudessa :)

      Aito -Moraaale:)

    • Mitäsanomistasiis

      Ketjussa jotkut yhdistävät mykkäkoulun ja narsismin, se on varsin pinnallista ja ahdasmielistä tulkintaa. Tästä juolahti kuitenkin mieleeni oma äitini, joka oli mestari olemaan hiljaa, möllöttämään puhumatta ja sanomatta sanaakaan koko suurelle perheelle pitkiä aikoja. Eikä hän ole vuorenvarmasti narsisti, ainakaan sen enempää kuin kukaan muukaan, sillä kaikissa ihmisissä asuu myös narsistinen puoli, toisilla se vain nousee pintaan pahemmin kuin toisilla, joilla se pysyy piilommassa ja taka-alalla.

      Nyt iäkkäänä ja oman elämänsä koulimana äiti on sanonut, että hän on umpimielinen. Hän on siis itse keksinyt, miksi joskus ei saa sanaa suustaan, sanotuksi asioita, vaikka sanomista olisikin. Umpimielisyys kuulostaa jonkinlaiselta luonnehäiriöltä, mutta ehkä se ei ole pahimmasta päästä, koska sillä ei tiedostaen tahdottu tehdä pahaa. Se oli tiedostamaton oman luonteen aikaan saama reaktio vaikeisiin ja ristiriitaisiin elämän asioihin, niihin, joille ei osannut tai voinut tehdä mitään ja vasta kun aika kuljetti ne pois kokonaan, alkoi oma ajatus löytää tien, joka kertoi ja selvitti mitä mikäkin oli, antoi asioille oikeat nimet.

      Itse inhosin tuota ominaisuutta lapsena ja vielä pitkään aikuisiälläkin. Onneksi jossain kohdassa on kasvanut oikeasti aikuiseksi tai edes sen verran, että pystyy ja kykenee antamaan anteeksi ja ymmärtämään. Aikuiseksi aikanaan kasvaminen auttaisi myös mykkää tyyppiä ja ihan yhtä paljon häntä, joka mykkyydestä joutuu 'kärsimään'. Siksi lipan alta vedot, joita ketju on täynnään, ovat ikävää luettavaa, koska ne kertovat kirjoittajista, jotka eivät edes tiedä, mitä aikuisuus tarkoittaa.

    • Muorituori

      Ihmettelin tuolla ylempänä miten avo_mies oli kirjoittanut uuden viestin, joka oli ihan typerä. Joku mainitsi että joku käyttänyt samaa nimimerkkiä ja kirjoittanut nimissään sen. Ei mielestäni pysty sellaista tekemään, ainakin omalla kohdallani tulee vihreä merkki, jos on käyttämätön nimimerkki, jos taas joku sillä nimellä kirjoittanut, ei hyväksy. Joten kyllä se luultavasti oli ap:n kirjoitus.

      Siis kertoisiko joku olenko oikeassa.

      • Lopettaisit_jo

        Samaa nimimerkkiä pystyy käyttämään kuka vain kuinka monta kertaa tahansa, kunhan se ei ole rekisteröity.


    • älävälitä

      Oletko antanut avovaimosi koskaan maistaa omaa lääkettään, pitänyt mykkäkoulua takaisin?

      Yksi keino on että et välitä mykkäkoulusta, keksi jotain huippukivaa tekemistä siksi aikaa, johon et ota avovaimoa mukaan ja nauti olostasi.

      Voit kerran kysyä vaimoltasi mikä on ja jos ei vastaa, niin se on hänen valinta. Voit tietty sanoa myös että voi tulla juttelemaan sulle kun tuntuu siltä. Jätä hänet omiin oloihinsa silloin kyn pystyt, jos ei kerran halua olla sosiaalinen ja kommunikoida niin haluaa kai olla itsekseen/ilman seuraasi.

      Ent. avomies harrasti mykkäkouluja, mutta ne ei kyllä kestäneet silleen kauaa, ei ainakaan päiviä. Ärsyttävä tapa, varsinkin kun itse olen sellainen joka haluaa puhua asioista. :D

    • hamarriama

      Vaimot osaa kiduttaa minkäs teet. Olkaa nätisti niin ei noita tule =)

    • Mököttäjänainenvaimona

      Itse olen ollut jo kauan aviossa,mutta tuota mykkäkoulua olen saanut kokea kanssa jo melko kauan jos en olisi sitoutunut vaimooni luulen että olisin lähtenyt jo erilleen mutta kun on kaikki yhteisiä lapset ,asunnot ,mökit jne...niin koetan kestää lopun elämääni ....
      Jos ei halua puhua niin olkoon sitten hiljaa, olen monesti sanonut että ehditään sitä olla hiljaa sitten kun olemme tuolla mullan alla mutta mikään ei auta.
      Pahinta on kun ei tiedä mitä "se "hautoo mielessään mutta ,kun itse haluaisin selvittää jos joku asia mieltä painaa olipa mielenharmia minulla tai vaimollani mutta kun ei niin ei sitten.

    • ihannevaimo

      Tee niinkuin minä nuorena, kun ukko harrasti mykkäkouluja. Olin itse viikon puhumatta, kyllä sitten oli hermona ja siihen loppuivat mykkäkoulut.

    • pipipäästään

      Jaa-a. Mun ex-mies oli kyllä sitten varmaan ihan omaa mestariluokkaansa tässä taidossa!
      Viimeisen kerran mykkänä hän oli puhumatta 6 viikkoa. Ei tullut samaan huoneeseen missä olin,ja lähti heti pois kun tulin paikalle. Puhui kyllä yhteisille tutuille ja esitti täysin normaalia, ei minulle.
      Aloin elää kuin häntä ei olisikaan. Esim. keittiössä istuskelin kaikessa rauhassa aterian jälkeen ja lueskelin sanomalehteä tai puuhailin jotain muuta. Hän ei voinut sinne tulla vaikka nälkä oli kun minä olin siellä. Istuin rauhassa telkkarin ääressä, hän hiippaili jossain taustalla tai otti auton ja lähti ajelemaan. Näin ettei hänellä helppoa ollut, mutta ajattelin että kyllä routa porsaan kotiin ajaa.
      No kun 6 viikon hiljaiselon jälkeen mitään muutosta ei alkanut nakyä, päätin hankkia oman kämpän. Halusin asua ja elää rauhassa, ilman mitään "loiseläintä" pyörimässanurkissa.
      Pakkasin tavarani, hankin muuttoauton ja sanoin miehelle kun häntuli kotiin, että huomenna tullaan hakemaan mun tavarat. Siitäkös hän paniikkiin joutui, lähti siitä paikasta ajamaan vanhempiensa luo reilun 500 km päähän lohtua saamaan. Minä muutin enkä ole kertaakaan katunut!
      Ensimmäisillä mykkä-kerroilla ja niiden jälkeen yritin asiasta puhua. Vastauksena osteri loksautti kuorensa tiukasti kiinni. Olkoot, minulla on oma elämä, vaietkoon hän vaikka maailman tappiin!
      Yhteiseltä tutultakuulin myöhemmin hänen asuvan yhdessä jonkun naisen kanssa, reilun vuoden paästä sekin litto kariutui. Nainen oli kuulemma käynyt väkivaltaiseksi kun mykkyys ja kiukuttelu oli äitynyt pahaksi! En kannata väkivaltaa, mutta toisaalta ymmärrän tuota naista!

    • Clarie1

      Älä kestä sitä, lähde lätkimään ja lujaa. Seurustelin myös miehen kanssa, joka piti mykkäkoulua myös 2-3 päivää kerrallaan, ja ei myöskään halunnut puhua syistä sen kummemmin jälkikäteen. Yleensä näissä ihmisissä on paljon muutakin pielessä, onko hän mustasukkainen, omistushaluinen ja suuttuu tosi helposti?
      Voiko hänen lupauksiin luottaa? Minä en voinut luottaa ex avomieheni lupauksiin. Aina piti olla varasuunnitelma, koska milloinkaan ei tietänyt pääsemmekö esim. matkalle, saattoihan herralla olla juuri silloin mykkäkoulua menossa.
      Luonteenpiirteisiin kuuluivat myös hyvin ailahtelevainen luonne, hänen ei tarvinnut muuta kuin ymmärtää minua väärin ja hän joko suuttui silmittömästi, piti mykkäkoulua tai marisi päiväkausia samasta asiasta.
      En koskaan ottaisi samantyyppistä ihmistä rinnalleni uudestaan, oli todellakin vaikeata päästä hänestä eroon. Hän hätääntyi täysin kun ymmärsi, että jätän hänet ihan oikeasti, kuvitteli luultavasti, että voi kiukutella mielin määrin, ja minä vain kiltisti pysyn hänen rinnallaan.
      Joten neuvoni on, varsinkin jos teillä ei ole lapsia, lähde, hän ei koskaan tule muuttumaan, lupailee kyllä tietysti jos ymmärtää, että suhde on lopussa, mutta ei kannata antaa periksi.

    • humanistihippi

      Mykkäkoulu on lapsuuden perheestä opittu tapa. Äitini piti milloin mistäkin syystä isälleni mykkäkoulua ja isä sitten kärsi. Veljeni on oppinut äitini tavoille. Molemmat voivat olla monta kuukautta puhumatta minulle, jos teen jotain, mistä eivät tykkää. Nyt kun olen pienen lapsen yksinhuoltaja en jaksa enää näitä leikkejä. Joulukuussa kysyin tekstarilla asiallisesti veljeltäni miksi hän tällä kertaa poisti minut Facebookista, kun en edes ollut veljeni kanssa riidellyt. Ei sitten vastannut. Lähetin joulukortit molemmille. Kumpikaan ei lähettänyt minulle. Tammikuussa veljeni puhui niitä näitä serkun hautajaisissa. Yritin kutsua mummia päiväkodin isovanhempien päivään, mutta en jaksanut turhanpäiväisiä lupauksia ja kitinöitä kuunnella, kun ei ollut yhtään iloinen kutsusta eikä siihen edes myöntävästi vastannut. Lapseni nimipäivänä eivät onnitelleet lasta. Sen jälkeen ilmoitin veljelleni, että saa mykkäkoulunsa pitää ihan yksinään. Eilen tuli vastaan kaupungilla, kävelin ohi ja katsoin maahan. Että saamansa pitää. Jos ei suostu asioista puhumaan avoimesti, niin saa olla yksikseen. On se velipoika jo melkein 30-vuotias, niin kasvakoon viimein aikuiseksi. Lapseni joskus kysyy enon ja mummin perään, mutta aina sanon, ettei mennä mummille kylään, koska mummi on äidille ilkeä. Tottahan se on. En enää jaksa näitä draamaleikkejä ja monien kuukausien murjotusmaratoneja, joiden aikana ihan selvästi haukkuvat minua selkäni takana.

      Monta vuotta autoin heitä rahallisesti ja taloustöissä, lapsen hoidosta saivat rahaa, lahjoja ja vaatteet korjasin. Mutta sitten kun oikeasti tarvitsisin kuumeessa tai vatsataudissa ruokaa tai mehua kaupasta, jään aina ilman apua. Ei enää kiinnosta mennä kyläilemään, kun koskaan ei tiedä millä tavalla nälvitään. En jaksa kuunnella lupauksia, joita ei pidetä. Mykkäkoulu on näille kahdelle sitten se ase, mitä käyttävät, kun eivät muuta satuttamisen tapaa keksi. Tai no, äitini osaa kyllä myös huutaa. Siksi laitoinkin sille eston puhelimeen. En halua lapseni elämään ihmisiä, jotka ovat niin voimakkaasti tunteidensa vietävissä, että häviävät elämästämme moniksi kuukausiksi. Ihan sama vaikka olisivat sukua.

      • jussstusss

        Hyvä. Vapauta itsesi niiden kahleista. Mykkäkoulu on henkistä väkivaltaa. Tuollaisessa tilanteessa sinulla ei oikein ole mitään mahdollisuuksia normalisoida välejänne, olet tehnyt sen mitä tarvitsee. Unohda ne. Olkoot hiljaa itsekseen. Tsemppiä sinulle!


    • pakene

      Minun kävi samoin,viimein ärsyynnyin ja lähdin.Neuvon tekemään samoin,sillä tuo pitkään jatkuva mykkänä olo on henkistä väkivaltaa,suoranaista vihaa persoonaasi kohtaan.
      Miksi pilaisit elämäsi väkivaltaisessa suhteessa.

    • enkähuonojaautoja

      Meillä aikoinaan mies oli ellei milloin parhaimmillaan, vähäpuheinen, niin sitten vaiti. ei minua niinkään itseni kannalta harmittanut. Lapsistamme kumpikaan ei oikein ole oppinut puhumalla ilmaisemaan kunnolla itseään. Erityisesti vanhempi muistuttaa jäykän kohteliaassa vaitonaisuudessaan sitä toista vanhempaansa.

      Joskus surin sitä, että en tunne lasteni toista vanhempaa ihmisenä sen hiljaisuuden takana. Ihan kuin eläisit jossain mikämikä-paikassa, jossa epätoivoisesti koitat saada jotain reaktiota aikaan, jossain minkä oletat ulkonäön perusteela olevan kyvyllinen kommunikoimaan.
      Ihmettä odottaessa mietit, oletko itse liian eläväinen, tai vaaditko liikaa- ne pakolliset perheen velvollisuudetko ovat ainoa, mitä saa olla? Eikö keskustelu milloin mistäkin jonkin ohessa, erikseenkin joskus, ja ihan tavallinen tunnelma, missä puhutaan ylipäätään, ole se tila tavallaan, missä itse kenenkin tarpeet ja toivomukset, ja muu tulevat kuulluiksi? Ellei tiedä mitä toinen on suunnitellut, miksi toinen on huolestuneen näkinen, miten toinen toivoisi esimerkiksi viikonlopun perheessä sujuvan, niin mitä muuta siinä pitäisi tehdä kuin puhua.
      Lopulta en jaksanut enää yrittää, suuta aukoen. Kirjoitin miehelleni kirjeitä. ei mitään rakkauskirjeitä, vaan arkisia ilman liirumlaarumia, mutta että olisi ymmärtänyt miten pihalla olin hänen suhteensa- sen hiljaisuuden. Joka vaiensi muitakin, musersi, sai hiipimään sukkasillaan kuin kylässä, vaikka olin kotonani, talossa joka oli minunkin omaisuuttani.

      Tässä ketjussa on ilmeisimmin puhuttu vain naisten mykkyydestä. Tämä on erilainen kokemus, minulta.

    • Anonyymi

      Ootteko ajatelleet,että sillä mykkäkoulun öitäjällä sattaa olla traumoja igelläänkin että siksi öitäö nykkäklilua. Tarvis siis aöua ktse mugga eiehkä osa sitä hakea. Ei sd vältttämättä olw tietoinen valinta .ykkäklulun pitäkällekään. Tuskaa se on hällekin. Paskaahan se joka tapauksessa on ja elänän heittämistä hukkaan. Mutta lifeis abithc anD ghen hou die.

    • Anonyymi

      Minun kanssani jos yksikään mies alkaa leikkimään mykkäkoulua niin loppuu suhde samantien siihen.

    • Anonyymi

      mikä pisin aika teillä mitä toinen pitänyt mykkäkoulua ja millä tavoin otti yhteyttä sen jälkeen ;D?

    • Anonyymi

      Meillä mies on tuo pitkävihainen mykkäkouluttaja.
      Henkiseksi väkivallaksi luetaan kuulemma tuo.
      Lyhytvihaisena osani ei ole helppo... Yritän kovasti lepytellä ja kun ei lepy, niin suutun itse uudelleen älytöntä!

      Kerran tällaisen jälkeen kysyin, mitä on ikinä voittanut mykkäkoulullaan. Vastaus oli naurahdus ja että omaa aikaa/ rauhaa.
      Voi elämän kevät, sitä saa kyllä muutenkin, kunhan pyytää!

    • Anonyymi

      mistä tietää onko mykkäkoulua vai ohi koko suhde ?? ilmoitti vaan kyllästynyt oleen mun aivot ??viimeks meni 2 viikkoa mutta avautui

    • Anonyymi

      olet tossun alla

    • Anonyymi

      millä lailla ?vai onko kokonaan ohi ? ja nyt mennyt kuukausi !ja ihmetyttää tuo että kyllästynyt oleen aivot ja ei mitään vastausta ?jos ei kokonaan ohi taiu ei ole toista niin mikä tarkoituksena ýleensä tollasella tempulla ??

    • Anonyymi

      siis jos ei kokonaan ohi niin mitä toinen hakee tuolla teolla ? ja kaunkohan voi jatkua ?

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1796
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1583
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      49
      1539
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      10
      1260
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1132
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe