Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Saako pomo erottaa työntekijän näillä perusteilla:

Kirsti

Saako pomo erottaa työntekijän sairaspoissaolojen takia?
-Olen ollut poissa 4 päivää yhden päivän ilman sairastodistusta. Kaksi päivää olin pois (1 ilman sairastodistusta 1 sairastodistuksen kanssa) noin kuukausi takaperin ja nyt olin perjantaina poissa maanantain ja tänään kävin lääkärissä. Perjantailta minulla on sairastodistus. Maanantailta ilmoitin, etten tule. EIKÖ sitä saisi edes sairastaa?? Minkäs mä sille voin, että sairastuin kahteen eri flunssaan tässä ja olin vuoteen omana... :/

Eri juttu jos huvikseen laiskottelis! Työsuhdetta kestänyt 3kk.

26

6240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirsti

      Kyse on myyjän työstä ja huomenna aion mennä duuniin vaikka pää kainoalossa. Kun pomo uhkaili, ettei katso enää pitkään tälläistä. Muuten teen duunini kunnolla ja oon ahkera mutta ei sais edes sairastua? Mikä helvetin supernainen sitä pitäisi olla?

      • Anonyymi

        Samantyyppistä
        Työ pitäisi olla ihmistä varten ja joustaakkin
        Arvot oikeudenmukaisuus
        Puhumattakaan tasa arvo demokratia
        Luottamusmies ei auta lyhytaikaisissa työsuhteissa
        Kaverituki muu?


    • Kirsti

      Huomenna pitäisi tosiaan käymään mennä, tänään olisi jo pitänyt mutta kun aamulla kävin lääkärissä niin sepäs määräsi saikkua vielä tämän päivän! Ihan kuin sitä huvikseen lorvisi. Pelkään vaan, etten saa jatkaa työssäni, josta pidän kovasti ja pomon ja muiden työkavereiden kanssa olen tullut hyvin juttuun. Kerrankin alkaa elämä luistaa ja sitten tämä.. Onko oikeutta uhkailla potkuilla/antaa potkut tälläisin perustein?

      • Maya

        on oikeutta. Tähän niinkuin niin moneen muuhunkin kysymykseen löytyy aina vastaus sieltä työsopimuksesta. Ei niitä huvinvuoksi tehdä.

        Mitä sopimuksesi sanoo sairas poissaoloista? Monenneltako pvltä tarvitsee todistuksen tms?


      • Kirsti
        Maya kirjoitti:

        on oikeutta. Tähän niinkuin niin moneen muuhunkin kysymykseen löytyy aina vastaus sieltä työsopimuksesta. Ei niitä huvinvuoksi tehdä.

        Mitä sopimuksesi sanoo sairas poissaoloista? Monenneltako pvltä tarvitsee todistuksen tms?

        Työtodistusta ei "kiireiden" takia ole koskaan laadittu. Onhan meillä ollut kiire, mutta silti.. en mä tiedä yhtään, mutta kai sitä joitain oikeuksia sentään on? Normaalisti tiedän että saa olla omalla ilmoituksella 3 päivää pois. Jotkut taas vaativat todistuksen heti yhdestäkin päivästä.


    • olet saikulla

      Jos pomo erottaa, vie juttu eteen päin. Katso sitten mitä johtaja selittää, kun lääkäri on kuitenkin todennut sairautesi ja antanut sinulle sairaslomaa. Ja mitä se selittää puuttuvasta työsopimuksesta.

      • no...

        En ole ottanut asiaa puheeksi, kun eilen vaan pomo mainitsi puhelimessa pohtineensa ettei mun työsuhdetta enää jatkettaisi. Aion huomenna tosiaan vaikka pää kainalossa painua työpaikalle. Kuitenkin aina kehunut, että olen tunnollinen ja ahkera työntekijä. Nytkö se haluaisi musta eroon sitten?


      • Keijo
        no... kirjoitti:

        En ole ottanut asiaa puheeksi, kun eilen vaan pomo mainitsi puhelimessa pohtineensa ettei mun työsuhdetta enää jatkettaisi. Aion huomenna tosiaan vaikka pää kainalossa painua työpaikalle. Kuitenkin aina kehunut, että olen tunnollinen ja ahkera työntekijä. Nytkö se haluaisi musta eroon sitten?

        Ollut vasta 3kk töissä joten sinulla vielä koeaika päällä, joten hän saa potkia sut pihalle ilman syytäkin.


      • ei ole sanonuttu
        Keijo kirjoitti:

        Ollut vasta 3kk töissä joten sinulla vielä koeaika päällä, joten hän saa potkia sut pihalle ilman syytäkin.

        koeajasta, niin silloin sulla ei ole mitään koeaikaa, jonka perusteella sut sais potkia pois.

        Työnantajalla on oikeus irtisanoa työntekijä, jos hän on ollut ilmoittamatta yli kolme päivää pois. Muutoin ei.

        Lisäksi jos määräaikaisesta hommasta, jossa ei ole koeaikaa irtisanoo ihmisen laittomilla perusteilla... --> Päättäessään työsuhteen ennen määräaikaa työnantaja korvaa työntekijälle aiheuttamansa vahingon työsopimuslain 12:2 §:n mukaan. Kts. http://www.finlex.fi/pdf/tes/stes343-PT50Kaupan0302.pdf

        Elikkä kuulutko liittoon?
        Onko sinulle sanottu, että sinulla on koeaika?
        Onko työsuhteesi määräaikainen, vai onko sinulle kerrottu edes sitä?


    • Väinö

      Ilman lääkärintodistusta ei voi olla sairaslomalla. Tuolloin ollaan vain "poissa". Eli et voi vain soittaa töihin ja ilmoittaa olevasi kipeä etkä tule töihin. Muutenhan kaikki olisivat maanantait poissa "ku on kipee", ja perjantait myös "ku on köhää".

      Hommaa todistukset niin homma on ok. Eikös teilläkin työnantaja maksa nuo lääkärit?

      • wilma002

        Mielestäni on jokaisen oma asia pitää huoli että työsopimus on tehty,itse en ainakaan lähtisi työsuhteeseen ellei sopimusta olisi.
        * Koeajalla saa irtisanoa iman perusteita.
        * Toisissa työpaikoissa vaaditaan poissaolotodistus kaikilta päiviltä.
        ... uhkailu on tietenkin törkeää,mutta sinun tilanteessasi en ottaisi turhia riskejä...
        itsekkin vielä koeajalla eikä flunssaa uskalla sairastaa:)


    • nina

      minusta valitat nyt ihan turhaan. jos olet todella sairas, menet tietysti hakemaan sen todistuksen. jos sulla ei oo työsopimusta, tes määrittelee, mitä oikeuksia sulla ja työnantajalla on.
      on hyvä että se todistus vaaditaan, koska on niin paljon niitä jotka on vaan huvikseen pois. ja sitten ne tunnolliset joutuu raatamaan itsensä oikealle saikulle.

      • myymälävastaava

        kyllä on potkuja saannut työntekijät=jotkut!jotka ovat koeajalla ja sairaslomailleet ilman todistusta jne.Kyllä lääkärintodistus tulisi hankkia aina!mutta koeajallakin pitäisi voida sairastaa/uskaltaa.olisi kiva jos aloittaja kirjottaisi että kuinka asia jatkui?


      • Kirsti
        myymälävastaava kirjoitti:

        kyllä on potkuja saannut työntekijät=jotkut!jotka ovat koeajalla ja sairaslomailleet ilman todistusta jne.Kyllä lääkärintodistus tulisi hankkia aina!mutta koeajallakin pitäisi voida sairastaa/uskaltaa.olisi kiva jos aloittaja kirjottaisi että kuinka asia jatkui?

        Pomo ei ole maksanut palkkaa nyt viikkoon. Minun kuului saada se kuun alussa. Sanoi, ettei maksa ellen tule allekirjoittamaan tuntilistoja. En ole aiemminkaan niin tehnyt, miksi nyt? Ei myöskään maksa, ellen palauta hänen RUUVIMEISSELIÄÄN, jota lainasin! Eihän tämä liity mitenkään työsuhteeseen ja palkanmaksuun! Ei siis halua enää tehdä kanssani töitä eikä maksa enää edes palkkaa.

        MITÄ VOIN TEHDÄ saadakseni oikeuteni; palkan joka minulle kuuluu? Olen löytänyt jo uuden työnantajan, mutta en haluaisi enää neljättä viikkoa sinnitellä euron tilisaldolla!


      • Kirsti
        Kirsti kirjoitti:

        Pomo ei ole maksanut palkkaa nyt viikkoon. Minun kuului saada se kuun alussa. Sanoi, ettei maksa ellen tule allekirjoittamaan tuntilistoja. En ole aiemminkaan niin tehnyt, miksi nyt? Ei myöskään maksa, ellen palauta hänen RUUVIMEISSELIÄÄN, jota lainasin! Eihän tämä liity mitenkään työsuhteeseen ja palkanmaksuun! Ei siis halua enää tehdä kanssani töitä eikä maksa enää edes palkkaa.

        MITÄ VOIN TEHDÄ saadakseni oikeuteni; palkan joka minulle kuuluu? Olen löytänyt jo uuden työnantajan, mutta en haluaisi enää neljättä viikkoa sinnitellä euron tilisaldolla!

        Palkkapäivä oli siis parin viikon välein. Miksi pitäisi jotain tuntilistoja käydä allekirjoittamassa jossen enää hänen palvekuksessaan ole? Ei hän ole ennenkään pitänyt sitä palkanmaksun perusteena!


      • Ahkerana aina
        Kirsti kirjoitti:

        Palkkapäivä oli siis parin viikon välein. Miksi pitäisi jotain tuntilistoja käydä allekirjoittamassa jossen enää hänen palvekuksessaan ole? Ei hän ole ennenkään pitänyt sitä palkanmaksun perusteena!

        Kuule. Pikku flunssa ei ole mikään syy hakea saikkulia. Kun hakee saikkulia flunssan takia on oltava kuumetta. Jos todella olet ahkera ja tunnollisen olisit AINA ensisijaisesti työantajan puolella. Ja toisekseen AINA kun olet poissa sairauden takia haet sairaslomaa, ei omaloma ole sairaslomaa! Omaloma on palkatonta. Ja kolmannekseen PIDÄ nyt lapsikulta huoli omista asioistas, ei työtä jos ei sopparia! Itse olen tietysti melko jäävi, haen sairaslomaa ainoastaan pää kainalossa tai paareilla. Minä olen nimittäin oikeasti ahkera ja tunnollinen!


      • sinä ahkera
        Ahkerana aina kirjoitti:

        Kuule. Pikku flunssa ei ole mikään syy hakea saikkulia. Kun hakee saikkulia flunssan takia on oltava kuumetta. Jos todella olet ahkera ja tunnollisen olisit AINA ensisijaisesti työantajan puolella. Ja toisekseen AINA kun olet poissa sairauden takia haet sairaslomaa, ei omaloma ole sairaslomaa! Omaloma on palkatonta. Ja kolmannekseen PIDÄ nyt lapsikulta huoli omista asioistas, ei työtä jos ei sopparia! Itse olen tietysti melko jäävi, haen sairaslomaa ainoastaan pää kainalossa tai paareilla. Minä olen nimittäin oikeasti ahkera ja tunnollinen!

        ja tunnollinen, että esim. ruokaostoksesi vetäisi kassanläpi ihminen, jonka nenä tippuu koko ajan. Kädet varmaan ihan räässä. Siinähän sitten menet kotiin ja teet salaatin. Viikon päästä koko muu perhe on kipeä. Mietippä uudelleen, voisikohan tunnollisuutta olla sekin, että ajattelee kanssaihmisiään olemalla menemättä tartuttamaan haitallisia pöpöjä koko Suomen kansaan.


      • en usko tarinaasi
        Kirsti kirjoitti:

        Pomo ei ole maksanut palkkaa nyt viikkoon. Minun kuului saada se kuun alussa. Sanoi, ettei maksa ellen tule allekirjoittamaan tuntilistoja. En ole aiemminkaan niin tehnyt, miksi nyt? Ei myöskään maksa, ellen palauta hänen RUUVIMEISSELIÄÄN, jota lainasin! Eihän tämä liity mitenkään työsuhteeseen ja palkanmaksuun! Ei siis halua enää tehdä kanssani töitä eikä maksa enää edes palkkaa.

        MITÄ VOIN TEHDÄ saadakseni oikeuteni; palkan joka minulle kuuluu? Olen löytänyt jo uuden työnantajan, mutta en haluaisi enää neljättä viikkoa sinnitellä euron tilisaldolla!

        taidat puhua palturia, kai sitä nyt tuntilistat on hyvä allekirjoittaa, eikös se palkka sitten mene maksuun kun tuntilistat on kirjoitettu ja tarkistettu....

        ja ei voi olla sairaslomalla, jos lääkäri ei ole määrännyt tätä. omaa lomaa kun pidät, se on omalla kustannuksellasi. koulusta voi ehkä lintsata mut töistä hyvin harvoin noin.

        minkähän ikäinen oikein olet? kun jaksat tällaista puppua totena kirjoittaa. kuka nyt tekee ensin töitä ja sit jää sieltä pois omalla luvalla ja pyytää vielä täyttä palkkaa. ootko koskaan kuullu työehtosopimuksesta? lue se niin tiedät oikeutesi ja VELVOLLISUUTESI. hyvää jatkoa, koita pysyä terveenä.


      • Ahkerana aina
        sinä ahkera kirjoitti:

        ja tunnollinen, että esim. ruokaostoksesi vetäisi kassanläpi ihminen, jonka nenä tippuu koko ajan. Kädet varmaan ihan räässä. Siinähän sitten menet kotiin ja teet salaatin. Viikon päästä koko muu perhe on kipeä. Mietippä uudelleen, voisikohan tunnollisuutta olla sekin, että ajattelee kanssaihmisiään olemalla menemättä tartuttamaan haitallisia pöpöjä koko Suomen kansaan.

        Sinne se tauti viedään mistä se tulee.. Huomioitko ollenkaan kuinka moni asiakas yskii ja/tai aivastelee päin minua joka kerta vuorossa ollessani, kuinka moni niistää nenänsä ensin ja kaivaa sitten kolikoita käteeni, kuinka monta kertaa olin edellisessä työpaikassani (keittäjä 2vuotta) sairastuin flunssaan? En kertaakaan ja nyt joka syksy ja kevät, VÄHINTÄÄN.


      • Ihmettelijä
        Kirsti kirjoitti:

        Pomo ei ole maksanut palkkaa nyt viikkoon. Minun kuului saada se kuun alussa. Sanoi, ettei maksa ellen tule allekirjoittamaan tuntilistoja. En ole aiemminkaan niin tehnyt, miksi nyt? Ei myöskään maksa, ellen palauta hänen RUUVIMEISSELIÄÄN, jota lainasin! Eihän tämä liity mitenkään työsuhteeseen ja palkanmaksuun! Ei siis halua enää tehdä kanssani töitä eikä maksa enää edes palkkaa.

        MITÄ VOIN TEHDÄ saadakseni oikeuteni; palkan joka minulle kuuluu? Olen löytänyt jo uuden työnantajan, mutta en haluaisi enää neljättä viikkoa sinnitellä euron tilisaldolla!

        Mikä ihme tuo ruuvimeisseli jupakka on?
        Mikset vain palauta sitä jos se on hänelle kovin tärkeä ja allekirjoita niitä tuntilistoja?


      • =varkaus
        Kirsti kirjoitti:

        Pomo ei ole maksanut palkkaa nyt viikkoon. Minun kuului saada se kuun alussa. Sanoi, ettei maksa ellen tule allekirjoittamaan tuntilistoja. En ole aiemminkaan niin tehnyt, miksi nyt? Ei myöskään maksa, ellen palauta hänen RUUVIMEISSELIÄÄN, jota lainasin! Eihän tämä liity mitenkään työsuhteeseen ja palkanmaksuun! Ei siis halua enää tehdä kanssani töitä eikä maksa enää edes palkkaa.

        MITÄ VOIN TEHDÄ saadakseni oikeuteni; palkan joka minulle kuuluu? Olen löytänyt jo uuden työnantajan, mutta en haluaisi enää neljättä viikkoa sinnitellä euron tilisaldolla!

        Pomohan voi vaikka sanoa, että olet varastanut firman omaisuutta...Jos se ruuvimeisseli on ollut firman omaisuutta???

        Siitähän voi jo potkut antaa...


    • tästä

      viestiketjusta voi nähdä, että työ menee terveyden edelle.

    • Anna

      Mä olen tällä hetkellä sairaslomalla. 3 päivää saa olla pois soittamalla pomolle. Tää on ensimmäinen kerta tänä vuonna kun olen töistä pois. Maanantaina olin töis ja mut meinattiin jo silloin lähettää takaisin kotiin. Eilen oli vapaapäivä. Kun on harvoin töistä pois ja on todella kipeä niin kukaan ei epäile mitään. Viime vuonna tähän samaan aikaan olin kans kipeä mutta en ollu töistä pois vaan sinnittelin eteenpäin. Nyt en tehny samaa virhettä.
      Ärsyttää kun yks työkaveri suunnilleen joka kuukausi pari päivää pois. Kukaan ei usko et sil ois vatsatauti kerran kuus. Varsinkin maanantait ja perjantait ovat kummia sairastuspäiviä ja me muut työntekijät vaan nauramme kahvipöydässä. Olen siis kahden vuoden aikana ollut kerran pois töistä. Sijaisia vaikea saada. Yks kaveri on kans ruokavaraston kassalla ja sillon tällöin pois kun ei huvittanut mennä töihin.

      • Anonyymi

        Meilläkin on porukassa yksi, jolla on vuoroin 'vatsatauti', vuoroin 'paha flunssa'. Kun pomo on kuntoutuksessa, sama tyyppi merkitsee itselleen palkallisia vuoroja. Työnantajan ajan väärinköyttö on varkaus. Kaikki tietävät, mistä on kyse. Mitään ei tehdä.

        Itse menen töihin sairaanakin, jos sijaista ei ole ja pomo muuten jäisi 'heitteille'. Ja sijaistan tuota ryökälettä. Olen aina valmis hänen päivinään lähtemään lyhyellä varoituksella töihin.


    • Anonyymi

      Sain potku joo firmasta

    • Anonyymi

      Nuolkaa pomojen perseitä ja kuvitelkaa olevanne korvaamattomia, näin se menee kunnes karma kostaa kusipäille.

      On hienoa nähdä kun perseennuolija saa jossain muodossa pahoista teoistaan omaa lääkettään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1985
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1614
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1380
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    6. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      58
      1267
    7. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    8. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1246
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1212
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe