Hyviä yleisohjeita painonhallinnasta kiinnostuneil

cuba-libre

Painonhallinnassa ei ole kyse taikauskosta, eikä salaliittoteorioista. Siinä ei ole kyse voista, eikä margariinista, ei sokerista tai viljasta sen koommin. Vaan siitä, että syö hyvin. Kaikenmaailman dieetit sun muut hokkuspokkukset eivät tehoa, tai sitten aiheuttavat jojotusta, mikä nyt on vieläkin pahempi kuin se ettei laihduta ollenkaan.

Eipä siinä sen kummempaa. Oleelliset asiat kuntoon, yleistietämystä siitä että mitä mikäkin elintarvike sisältää ja mitä ihminen tarvitsee elääkseen, hiilihydraatteja, proteiinia, rasvaa, jokaisella näistä on funktionsa. Ja mikroravinteet, vitamiinit ovat erittäin tärkeä asia myös. Siksi kannattaakin syödä mahdollisimman monipuolisesti. Ei väkipakolla, mutta salivasti.

Kaikenmaailman älämölön sekä tyhjänpäiväisten besserwissereiden ohella löytyy kyllä ihan hyviäkin artikkeleita aiheesta:

http://www.iltasanomat.fi/laihdutus/art-1422507013688.html

Tartu tilaisuuteen :)
http://www.suomimies.fi/filebank/1279-Tartu_tilaisuuteen.pdf

Yksi oikeasti asiatietoon sekä tutkimuksiin perehtynyt alan asiantuntija, professori Patrik Borg:
http://patrikborg.blogspot.fi/
http://patrikborg.blogspot.fi/2011/09/laihdutus-pysyvasti-tehdaan-nain.html

Ja vähän hömpötyksistä:
http://patrikborg.blogspot.fi/2013/01/ei-alle-1500-kcal.html
http://patrikborg.blogspot.fi/2012/08/proteiinipatukat.html

Erinomaisia kirjoituksia aiheesta yleensä: http://www.pronutritionist.net/

Ja mitä mainiointa tietoa treenin sekä ruokavalion yhdistämisestä sun muusta, dosentti ja liikuntatieteiden tohtori Juha Hulmin pohtimana: https://lihastohtori.wordpress.com/tietoja/

Ja mielipiteitä kiitos noista linkkien takaa löytyvistä kirjoituksista toki :) Minä en ole mikään asiantuntija, enkä ole niin idiootti että sellaiseksi itseäni tituleeraisin. Besserwisserit erikseen.

21

56

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haukkaapadkaa

      Ja sulla on kaksisuuntainen mielialahäiriö painu jo hoitoon sä hillut nyt täällä kun ei ketään enää kiinnosta vhh sivuilla sun sairaat jutut

    • maidoton

      Jos terveellinen ja monipuolinen, mutta viljaton ja maidoton ruokavalio, jota suosittelen kaikille laihduttajille, tekee minusta Besserwisserin, niin olkoon sitten niin. Mutta mun ruokavalio ei ole mikään lyhytaikainen dieetti, vaan elämäntapa, jossa teen päivittäin aina vähän parempia VALINTOJA terveyden ja painonhallinnan kannalta. Siitä nimittäin painonhallinnassa on pitkälti kyse, valinnoista.
      Mä valitsen ruokia, joissa on energiamäärän nähden optimaalisesti ravinteita, mutta joiden vaikutus kylläisyyteen on hyvä ja siksi olen laihtunut tällä ruokavaliolla parhaiten. Bonuksena terveysvaikutukset.
      Voisin syödä leipää, mutta valitsen mieluummin lihaa ja kasviksia. Voisin syödä rasvatonta maitorahkaa, mutta valitsen mieluummin pari kananmunaa ja kipollisen marjoja.

      • cuba-libre

        "Mutta mun ruokavalio ei ole mikään lyhytaikainen dieetti, vaan elämäntapa, jossa teen päivittäin aina vähän parempia VALINTOJA terveyden ja painonhallinnan kannalta. Siitä nimittäin painonhallinnassa on pitkälti kyse, valinnoista"

        Olet oikeassa. Mutta viljattomuus sekä maidottomuus ei ainakaan tutkimusten valossa ole terveyttä edistävä valinita. Joskin optimaalisen ruokavalion saa aikaiseksi ilman vliljaa sekä maintoa. Saa sen aikaiseksi myös ilman kananmunia sekä marjoja. Itse syön kaikkia edellämainittuja ja niinkin sen saa optimaaliseksi.

        Aiheeseen liittyen, esimerkiksi maidon demonisointiin tai yliylistämiseen:
        http://www.pronutritionist.net/6-syyta-miksi-ravitsemuskeskustelu-velloo-ristiriitaisena/

        No, yksittänen ruoka-aine ei ole lihavuuden taustalla. Ilmeisimipä syitä ovat vähentynyt liikunta sekä korkeaenergisen roskaruoan helppo saatavuus.


      • PersRaineri

        Cuba libre ei ymmärrä, että oikeastaan kaikki tutkimukset ovat väestötutkimuksia, joiden tulokset ovat aina ympäripyöreitä keskiarvoja. Kaikista terveimmät,hyvinvoivimmat, laihimmat kuten myös sairaimmat ja lihavimmat hukkuvat massaan. Ei niiden tutkimusten perusteella voi väittää, että joku ruoka edistää, tai ei edistä yksilön terveyttä.

        Oikea tapa tutkia asioita olisi laittaa porukkaa erilaisille ruokavaliolle ja tutkia mitä tapahtuu. Näin ei kuitenkaan jostain syystä haluta tehdä. Ehkä tulokset pelottavat liikaa, mene ja tiedä.

        Kaikkea kohtuudella- höpötykset eivät ainakaan perustu yhtään mihinkään tieteeseen. Toki niinkin voi laihtua ja elää terveenä ja laihana vaikka miten pitkään.

        On muuten erikoista, että sokeriton, viljaton tai maidoton dieetti leimataan heti ihmedieetiksi, vaikka mikään niistä ei ole kuulunut ihmisen ruokavalioon kuin hyvin vähän aikaa. Samalla voi miettiä meidän suomalaisten esi-isien ruokavaliota. Ei ole paljon sokerilla tai tärkkelyksellä mässäilty, niitä kun ei pohjoisesta luonnosta juurikaan löydy. Kyllä se on ollut liha, kala ja hylje millä täällä on eletty, hieman jotain kasveja päälle. Siinä onkin se oikea ruokavalio, kaikki muut ovat ihmedieettejä.


      • diplomiliikkuja

        Perstraileri eikö sinun pitänyt poistua linjoilta.


      • maidoton
        cuba-libre kirjoitti:

        "Mutta mun ruokavalio ei ole mikään lyhytaikainen dieetti, vaan elämäntapa, jossa teen päivittäin aina vähän parempia VALINTOJA terveyden ja painonhallinnan kannalta. Siitä nimittäin painonhallinnassa on pitkälti kyse, valinnoista"

        Olet oikeassa. Mutta viljattomuus sekä maidottomuus ei ainakaan tutkimusten valossa ole terveyttä edistävä valinita. Joskin optimaalisen ruokavalion saa aikaiseksi ilman vliljaa sekä maintoa. Saa sen aikaiseksi myös ilman kananmunia sekä marjoja. Itse syön kaikkia edellämainittuja ja niinkin sen saa optimaaliseksi.

        Aiheeseen liittyen, esimerkiksi maidon demonisointiin tai yliylistämiseen:
        http://www.pronutritionist.net/6-syyta-miksi-ravitsemuskeskustelu-velloo-ristiriitaisena/

        No, yksittänen ruoka-aine ei ole lihavuuden taustalla. Ilmeisimipä syitä ovat vähentynyt liikunta sekä korkeaenergisen roskaruoan helppo saatavuus.

        No mun lihavuuden taustalla on ollut viljojen ja rasvattomien maitotuotteiden liian suuri osuus ruokavaliossa. Perustelen sitä mm. sillä, että jätettyä kyseiset ruoka-aineet pois ruokavaliosta, olen laihtunut nopeammin ilman kaloreiden laskemista kuin suositusten mukaisella ruokavaliolla, jossa energian määrää piti oikeasti seurata, koska muuten olisin vain yksinkertaisesti syönyt liikaa. Maidon insuliinivaikutus mitä ilmeisimmin haittaa kylläisyyden tunteen syntymistä, etenkin ihmisillä joilla on insuliiniresistenssi (aika isolla osalla ylipainoisista on) sekä nostaa kortisolitasoja, mikä edistää rasvan varastoitumista. Olkoon ihmedieetti, mutta vointi on ainakin niin mainio ja ruoka niin hyvää, etten vaihtaisi takaisin maitorahkaan mistään hinnasta. Viljattomuus ja maidottomuus on terveellinen valinta.


      • cuba-libre

        Sinä koet asian noin. Ihan mielenkiintoinen henkilökohtainen näkemys. Eipä kuitenkaan mikään fakta, kaukana siitä.

        Kyllä pärjäät ihan hyvin ilman maitoa sekä viljaa. Runsas leivänsyönti saati sitten pullat yms lihottavat, maito ruokajuomana taasen ei. Mikään janojuoma maito ei todellakaan ole. Itse ehkä juon noin 2 lasia päivässä maitoa, en yhtään enempää.

        No, viljatuotteet sekä maito osana ruokavaliota ovat terveellinen valinta myös. Riippuu muusta ruoasta, viljatuotteista sekä maidon määrästä, että kuinka terveellinen se ruokavalio on :) Ei siitä, että onko maitoo vaiko ei. Ei todellakaan.


      • cuba-libre
        PersRaineri kirjoitti:

        Cuba libre ei ymmärrä, että oikeastaan kaikki tutkimukset ovat väestötutkimuksia, joiden tulokset ovat aina ympäripyöreitä keskiarvoja. Kaikista terveimmät,hyvinvoivimmat, laihimmat kuten myös sairaimmat ja lihavimmat hukkuvat massaan. Ei niiden tutkimusten perusteella voi väittää, että joku ruoka edistää, tai ei edistä yksilön terveyttä.

        Oikea tapa tutkia asioita olisi laittaa porukkaa erilaisille ruokavaliolle ja tutkia mitä tapahtuu. Näin ei kuitenkaan jostain syystä haluta tehdä. Ehkä tulokset pelottavat liikaa, mene ja tiedä.

        Kaikkea kohtuudella- höpötykset eivät ainakaan perustu yhtään mihinkään tieteeseen. Toki niinkin voi laihtua ja elää terveenä ja laihana vaikka miten pitkään.

        On muuten erikoista, että sokeriton, viljaton tai maidoton dieetti leimataan heti ihmedieetiksi, vaikka mikään niistä ei ole kuulunut ihmisen ruokavalioon kuin hyvin vähän aikaa. Samalla voi miettiä meidän suomalaisten esi-isien ruokavaliota. Ei ole paljon sokerilla tai tärkkelyksellä mässäilty, niitä kun ei pohjoisesta luonnosta juurikaan löydy. Kyllä se on ollut liha, kala ja hylje millä täällä on eletty, hieman jotain kasveja päälle. Siinä onkin se oikea ruokavalio, kaikki muut ovat ihmedieettejä.

        Joojoo :D Suuri Meedio asialla, varsinainen ravintotieteen Guru :D Väestötutkimuksia ovat, koska riittävän pitkäkestoiset sekä riittävällä tasolla valvotut tarkemmat tutkimukset ovat kalliita. Lisäksi vastaan tulee ihmisarvoksysmyksetkin kun aletaan oikein jyrkillä ruokavalioilla kokeilemaan. Esittämässäni linkissä oli niitä tutkimuksia, joista sitten löytyy viitteitä tutkimuksiin, joita todellakin on runsaasti.

        En tiedä mistä olet tietosi hankkinut, mutta tässä olisi vähän lisää perustietoa monipuolisesta syömisestä:
        http://www.ruokatieto.fi/ruokakasvatus/ruokaketju-ruuan-matka-pellolta-poytaan/ravitsemus-ja-ruuan-valinta/miten-syoda/syo-monipuolisesti


      • cuba-libre
        cuba-libre kirjoitti:

        Sinä koet asian noin. Ihan mielenkiintoinen henkilökohtainen näkemys. Eipä kuitenkaan mikään fakta, kaukana siitä.

        Kyllä pärjäät ihan hyvin ilman maitoa sekä viljaa. Runsas leivänsyönti saati sitten pullat yms lihottavat, maito ruokajuomana taasen ei. Mikään janojuoma maito ei todellakaan ole. Itse ehkä juon noin 2 lasia päivässä maitoa, en yhtään enempää.

        No, viljatuotteet sekä maito osana ruokavaliota ovat terveellinen valinta myös. Riippuu muusta ruoasta, viljatuotteista sekä maidon määrästä, että kuinka terveellinen se ruokavalio on :) Ei siitä, että onko maitoo vaiko ei. Ei todellakaan.

        Onhan niitä pienempiäkin tutkimuksia. Paljonkin, tulokset niistä ovat helposti ristiriitaisia ja vaatii asiantuntemusta löytää se punainen lanka.

        Ja aika brutaaleitakin tutkimuksia kuten Minnesota Starvation Study.


      • maidoton
        cuba-libre kirjoitti:

        Sinä koet asian noin. Ihan mielenkiintoinen henkilökohtainen näkemys. Eipä kuitenkaan mikään fakta, kaukana siitä.

        Kyllä pärjäät ihan hyvin ilman maitoa sekä viljaa. Runsas leivänsyönti saati sitten pullat yms lihottavat, maito ruokajuomana taasen ei. Mikään janojuoma maito ei todellakaan ole. Itse ehkä juon noin 2 lasia päivässä maitoa, en yhtään enempää.

        No, viljatuotteet sekä maito osana ruokavaliota ovat terveellinen valinta myös. Riippuu muusta ruoasta, viljatuotteista sekä maidon määrästä, että kuinka terveellinen se ruokavalio on :) Ei siitä, että onko maitoo vaiko ei. Ei todellakaan.

        Mä en oikein ymmärrä sun asennetta. Oletko oikesti sitä mieltä, että vilja- ja maitotuotteet on VÄLTTÄMÄTTÖMIÄ terveellisessä ruokavaliossa laihduttajalle? Jos olet, olet todella väärässä. Sen lisäksi, että on tutkimuksia, joiden mukaan viljoilla ja maitotuotteilla on haittapuolensa, mun mielestäni on ainakin järkevää laihduttaessa valita niitä ruokia, joiden ravinnetiheys on suurin. Viljat ja maituotteet ei kuulu niihin. Jos pudottaa painoa ja pitää rajoittaa energiansaantia, miksi ihmeessä ei valitsisi parasta mahdollista ruokaa?


      • PersRaineri
        cuba-libre kirjoitti:

        Joojoo :D Suuri Meedio asialla, varsinainen ravintotieteen Guru :D Väestötutkimuksia ovat, koska riittävän pitkäkestoiset sekä riittävällä tasolla valvotut tarkemmat tutkimukset ovat kalliita. Lisäksi vastaan tulee ihmisarvoksysmyksetkin kun aletaan oikein jyrkillä ruokavalioilla kokeilemaan. Esittämässäni linkissä oli niitä tutkimuksia, joista sitten löytyy viitteitä tutkimuksiin, joita todellakin on runsaasti.

        En tiedä mistä olet tietosi hankkinut, mutta tässä olisi vähän lisää perustietoa monipuolisesta syömisestä:
        http://www.ruokatieto.fi/ruokakasvatus/ruokaketju-ruuan-matka-pellolta-poytaan/ravitsemus-ja-ruuan-valinta/miten-syoda/syo-monipuolisesti

        No ravintotiedehän ei ensinnäkään ole edes varsinaisesti tiedettä. Ei sinne päinkään. Tieteessä yritetään kumota oma ja vallitseva teoria, ja jos yksikin havainto on ristiriidassa, teoria hylätään. Ei kuitenkaan ravintotieteessä. Pitäisi puhua enemmin ravintopolitiikasta, sitähän se on.

        Pointtini kuitenkin oli se, ettei mikään tutkimus, ainakaan väetötutkimus, ole kovinkaan merkittävä yksilötasolla. Joo, niistä voidaan tehdä suuntaa antavia ravintosuosituksia väestötasolle, mutta ei yksilöille.

        Eikä se tee minusta vielä gurua, että kritisoin sinun näkemyksiäsi. Siihen kun ei kovin paljoa vaadita.


      • VeijoKPuustinen

        Ymmärrä ajatuksesi mutta hieman on porkkanat ja perunat sekaisin.

        Virallinen ravintosuositus osoittaa pelkästään sen että tieteestä on TEHTY poilitiikkaa koska virallisen tahon edustajilla ei ole selkärankaa myöntää olleensa väärässä vuosikymmenet.


      • cuba-ibre
        PersRaineri kirjoitti:

        No ravintotiedehän ei ensinnäkään ole edes varsinaisesti tiedettä. Ei sinne päinkään. Tieteessä yritetään kumota oma ja vallitseva teoria, ja jos yksikin havainto on ristiriidassa, teoria hylätään. Ei kuitenkaan ravintotieteessä. Pitäisi puhua enemmin ravintopolitiikasta, sitähän se on.

        Pointtini kuitenkin oli se, ettei mikään tutkimus, ainakaan väetötutkimus, ole kovinkaan merkittävä yksilötasolla. Joo, niistä voidaan tehdä suuntaa antavia ravintosuosituksia väestötasolle, mutta ei yksilöille.

        Eikä se tee minusta vielä gurua, että kritisoin sinun näkemyksiäsi. Siihen kun ei kovin paljoa vaadita.

        Totta, yksilötasolla pitääkin huomioida kyseisen yksilön erityisominaisuudet, kuten herkkyydet, allergiat, mieltymykset, ruumiinrakenne sekä mahdolliset sairaudet. Se ei sinänsä tee väestötason tutkimuksia vääriksi, eikä sen koommin yleisiä suosituksiakaan.

        Ongelmana tässä onkin, että täällä tuputetaan maidottomuutta, hiilareiden välttämistä sun muuta, onhan noita kaikenlaisia uskomuksia sekä variaatiota, jos jonkinlaista, väestötason suosituksiksi vaikkakaan ne väestötason tutkimukset eivät sitä tue. Eikä laihdutusruokavalion tule poiketa kovinkaan paljoa normaaliruokavaliosta, koska silloin painon pitäminenkin on luontevampaa, kuin ei renkata ruokavaliota ääripäästä toiseen...


      • cuba-libre
        maidoton kirjoitti:

        Mä en oikein ymmärrä sun asennetta. Oletko oikesti sitä mieltä, että vilja- ja maitotuotteet on VÄLTTÄMÄTTÖMIÄ terveellisessä ruokavaliossa laihduttajalle? Jos olet, olet todella väärässä. Sen lisäksi, että on tutkimuksia, joiden mukaan viljoilla ja maitotuotteilla on haittapuolensa, mun mielestäni on ainakin järkevää laihduttaessa valita niitä ruokia, joiden ravinnetiheys on suurin. Viljat ja maituotteet ei kuulu niihin. Jos pudottaa painoa ja pitää rajoittaa energiansaantia, miksi ihmeessä ei valitsisi parasta mahdollista ruokaa?

        Siis häh? Missä muka olen väittänyt viljan tai maidon olevan välttämätöntä? En missään. Enkä väitä. Sinä syydät tuollaisia omituisia ajatuksia minun väittämiksi. Teet siis olkiukkoa, miksi?

        Luettelen lisää erilaisia ruoka-aineita, mitkä eivät ole välttämättömiä: kana, kala, liha, kasvikset, äyriäiset, merilevä, riisi, peruna, pettuleipä, herajauho, tee... Itseasiassa mitä tahansa ruokaa voi välttää, kuten vaikka tuota maitoa jos se antaa jotain mielihyvää...

        Välttämätömät aminohapot, välttämättömät rasvahapot, vitamiinit sekä hivenaineet ovat onneksemme saatavilla monenmoisista eri ruuista. SIksi vegaanitkin selviävät, kuten myös Atkinssin dieetillä olevat...

        Itseasiassa kaikissa ruuissa on miinuspuolensa. Ei ole olemasskaan jotain tiettyä tuotetta, sellaista superruokaa, mikä olisi yksistään täydellistä ravintoa. Tästäkin syystä suosin monipuolisuutta, turhaakos sitä nirsoilee laihdutettaessa....

        Siinä linkissä olikin raporttia vaikkapa maitoasiasta, eli maidon hyvät puolet selättävät mahdolliset haittapuolet, nykytietämyksen mukaan. Ja viljatuotteita on erilaisia, vaikkapa valkoinen pitkälle prosessoit jauho ei ole kovin terveellistä, mutta täysjyvävilja onkin huomattavasti parempaa ja ihan erinomainen osa täydellistä laihdutusruokavaliota. Joo, pärjää ilmankin muttei se paranna sitä ruokavaliota.

        Kerro minulle, mikä on paras laihdutusruokavalio? Faktahan on, että sellainen vajaat 500kcal/d miinuksella on hyvä tahti, koska elimistö reagoi makroenergioidenkin (proteiinit, hiilarit, rasvat ) puutteesen monin eri tavoin, oli niitä vitamiineja vaikka kuinka...


      • maidoton
        cuba-libre kirjoitti:

        Siis häh? Missä muka olen väittänyt viljan tai maidon olevan välttämätöntä? En missään. Enkä väitä. Sinä syydät tuollaisia omituisia ajatuksia minun väittämiksi. Teet siis olkiukkoa, miksi?

        Luettelen lisää erilaisia ruoka-aineita, mitkä eivät ole välttämättömiä: kana, kala, liha, kasvikset, äyriäiset, merilevä, riisi, peruna, pettuleipä, herajauho, tee... Itseasiassa mitä tahansa ruokaa voi välttää, kuten vaikka tuota maitoa jos se antaa jotain mielihyvää...

        Välttämätömät aminohapot, välttämättömät rasvahapot, vitamiinit sekä hivenaineet ovat onneksemme saatavilla monenmoisista eri ruuista. SIksi vegaanitkin selviävät, kuten myös Atkinssin dieetillä olevat...

        Itseasiassa kaikissa ruuissa on miinuspuolensa. Ei ole olemasskaan jotain tiettyä tuotetta, sellaista superruokaa, mikä olisi yksistään täydellistä ravintoa. Tästäkin syystä suosin monipuolisuutta, turhaakos sitä nirsoilee laihdutettaessa....

        Siinä linkissä olikin raporttia vaikkapa maitoasiasta, eli maidon hyvät puolet selättävät mahdolliset haittapuolet, nykytietämyksen mukaan. Ja viljatuotteita on erilaisia, vaikkapa valkoinen pitkälle prosessoit jauho ei ole kovin terveellistä, mutta täysjyvävilja onkin huomattavasti parempaa ja ihan erinomainen osa täydellistä laihdutusruokavaliota. Joo, pärjää ilmankin muttei se paranna sitä ruokavaliota.

        Kerro minulle, mikä on paras laihdutusruokavalio? Faktahan on, että sellainen vajaat 500kcal/d miinuksella on hyvä tahti, koska elimistö reagoi makroenergioidenkin (proteiinit, hiilarit, rasvat ) puutteesen monin eri tavoin, oli niitä vitamiineja vaikka kuinka...

        Koska sun kirjoituksista saa sellaisen käsityksen. Mielestäni suhtaudut erittäin negatiivisesti kommentteihin, joissa kehotetaan kokeilemaan viljatonta ja maidotonta. Viljojen sisällyttäminen ruokavalioon ei tee siitä myöskään automaattisesti parempaa.

        Mä en osaa kalorihommista sanoa, koska itse en niitä enää laske. Joten en tiedä millainen on hyvä vaje. Oma paino putosi 6kk:n aikana 35kg (110kg-> 75kg), joten voinet siitä laskea "kalorivajeen". Neljä ateriaa päivässä, paljon kasviksia, jonkin verran marjoja, vähän hedelmiä, lihaa, kalaa, kananmunia, kanaa ja pähkinöitä proteiininlähteeksi ja rasvoja pähkinöistä, öljyistä ja avokadosta. Pari litraa vettä, ja 8 tuntia unta yössä. Sanoisin, että aika tehokas laihdutusruokavalio.


      • cuba-libre
        maidoton kirjoitti:

        Koska sun kirjoituksista saa sellaisen käsityksen. Mielestäni suhtaudut erittäin negatiivisesti kommentteihin, joissa kehotetaan kokeilemaan viljatonta ja maidotonta. Viljojen sisällyttäminen ruokavalioon ei tee siitä myöskään automaattisesti parempaa.

        Mä en osaa kalorihommista sanoa, koska itse en niitä enää laske. Joten en tiedä millainen on hyvä vaje. Oma paino putosi 6kk:n aikana 35kg (110kg-> 75kg), joten voinet siitä laskea "kalorivajeen". Neljä ateriaa päivässä, paljon kasviksia, jonkin verran marjoja, vähän hedelmiä, lihaa, kalaa, kananmunia, kanaa ja pähkinöitä proteiininlähteeksi ja rasvoja pähkinöistä, öljyistä ja avokadosta. Pari litraa vettä, ja 8 tuntia unta yössä. Sanoisin, että aika tehokas laihdutusruokavalio.

        Kyllä tuo ihan terveellinen ruokavalio on. Jos siihen lisää vähän maitoa sekä viljaa, niin ei siitä huonompi tule, aika monelle parempi, riippuen nyt vähän yksilöstä, hänen harrastuksistaan, työstään sun muista tekijöistä.


      • cuba-libre
        maidoton kirjoitti:

        Koska sun kirjoituksista saa sellaisen käsityksen. Mielestäni suhtaudut erittäin negatiivisesti kommentteihin, joissa kehotetaan kokeilemaan viljatonta ja maidotonta. Viljojen sisällyttäminen ruokavalioon ei tee siitä myöskään automaattisesti parempaa.

        Mä en osaa kalorihommista sanoa, koska itse en niitä enää laske. Joten en tiedä millainen on hyvä vaje. Oma paino putosi 6kk:n aikana 35kg (110kg-> 75kg), joten voinet siitä laskea "kalorivajeen". Neljä ateriaa päivässä, paljon kasviksia, jonkin verran marjoja, vähän hedelmiä, lihaa, kalaa, kananmunia, kanaa ja pähkinöitä proteiininlähteeksi ja rasvoja pähkinöistä, öljyistä ja avokadosta. Pari litraa vettä, ja 8 tuntia unta yössä. Sanoisin, että aika tehokas laihdutusruokavalio.

        No, itsekin olen menettänyt painoa, yhteensä jotain 35-40kg. Mutta join maitoa ja käytin viljatuotteita kohtuulliesesti. Olisinko jollain ihmeen tavalla menettänyt noi samaiset kilot tehokkaamin ilman noita edellämainittuja tuotteita? Miten se nykytilassa näkyisi?


    • VeijoKPuustinen
    • diplomiliikkuja

      Tätä on mukava seurata:) Kaikki tekstinkopijoijat samassa ketjussa. Ottakaa kisa siitä kuka laittaa eniten linkkejä viestiin. Minä voin olla tuomarina ja päätän kuka on paras kopioija. Palkinto vois olla seuraava. Voittaja käyttää tulevaisuudessa nimimerkkiä diplomikopioija.

    • hiihtoa

      Olen juonut maitoa ja syönyt jopa leipääkin koko elämäni ajan ( kaikki ruokainen).en ole koskaan syönyt mitään vitamiineja purkista ei mtään kuumeita eikä flunssajuttuja..liikuntaa harrastanut aina...eikä ylipainoa.yhtään kiloa..

    • ainalaihdutan

      Rakastan kaikkia ihmedieetejä. Inhoan rasvaa ja sokeri tekee sairaaksi ja päänsärkyiseksi. VHH jumittaa. mutta olo pysyy kohtuullisena. loppuillasta ottaa siivun ryvitaa ja ohuen juustonsiivun, on vähän hiilaria ja rasvaa/kalsiumiakin saatuna. Nyt noudatan 80 luvun kaali/vihanneskeitto diettiä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      429
      1906
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      198
      1593
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1441
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      179
      1423
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1066
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      1050
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      976
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      120
      968
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      948
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      906
    Aihe