hampaiden vihlonta

vihlonta

Hei, minulla on ollut vihlontaa useamman vuoden ajan. Tullessani ulkoilmasta ja juodessa tai syödessä kuumaa/juodessa makeaa alkaa hirveä vihlonta. Olenkin oppinut olemaan ilman mitään puoleen tuntiin, että lämpö tasottuisi hampaissa. Sekään ei tunnu aina auttavan ja kärvistelen 15-20 min, Hammaslääkari on tutkinut ja kaikki pitäisi olla suussa ok, mutta vihlonta jatkuu. Ulkomailla lämmössä tilanne on parempi, riippunee tasaisemmasta lämpötilasta ulkona ja sisällä. Seuraava toimenpide on purentakiskon teettäminen (kun on vähän ristipurentaa) Olen ajatellut laittaa laminaatit jos vika on kuitenkin kiilteessä, vaikka hammaslääkärin mielestä kiillekin vaikuttaa ihan hyvältä. Tilannetta ei ole tutkittu kuin silmämääräisesti. Yritän vaikka mitä, mutta kallista lystiä se on. Tekareita en vielä ottaisi kun hampaat ovat päällisin puolin hyvännäköiset. Vai onko sitten valittava Thaimaa vai tekarit. Jos jollain on samanlaista kipua niin vastaile. Kiitti!

18

6429

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokeile semmosta hammastahnaa, ku sensodyne Rapid, on tarkoitettu erityisesti vihlvoville hampaille. Sitä voi ensiavuks myös sivellä suoraan siihen hampaalle. Mulla oli tota vihlontaa ennen tota koko ajan, mut nyt ei oo enää yhtään, ku käytän päivittäin tota tahnaa.

• Kari_Saukkonen

Itselläni hammasta vihloi parin kuukauden ajan (kylmä kuuma). Sitten lohkesi hampaasta/vanhasta paikasta palanen.

Kun kävin hammaslääkärillä korjauttamassa hampaan niin lääkäri kertoi että se vihlonta johtui vanhan paikan hiusmurtumasta.

• aqwsxzaqwsxz

Miksi peräänajaja on aina syyllinen vaikka suuressa osassa peräänajokolareita

• Yöpurija

hampaasta/vanhasta paikasta palanen.

Kun kävin hammaslääkärillä korjauttamassa hampaan niin lääkäri kertoi että se vihlonta johtui vanhan paikan hiusmurtumasta.

Mulla vähän vastaavanlainen tilanne. Eli hampaita vihloi ja olivat myös "kipeät" selittämättömästi. Kävin hammaslääkärissä tarkastuttamassa useita kertoja, mutta mitään ei löytynyt. Sitten kerran eräs lääkäri kysyi, että taidan purra hampaita lujasti yhteen öisin. Poskieni sisäpinnoilla oli puremajälkiä. Aloin huomata myös joskus yöllä, että puren lujaa hampaita yhteen. Nyt ovat purentakiskot tilauksessa.

• eivihlontaa5

Minulla Pepsodent hammastahna aiheuttaa vihlontaa. Varsinkin kun pesen hampaat lenkille lähteissäni, vihlonta on aivan hirveää jo ulkoilmassa ja kotiin lenkiltä palattuani.

• Pepsodentgirl

Minulla on Pepsodent-hammastahna auttanut vihlontaan. En nyt muista nimeä, mutta se on sitä vihloville hampaille tarkoitettua pepsodenttia.

• Tom_Jam

Minulla on 100%:n sama vaiva. Hampaita vihloo myös, jos menen ulkoa pakkasesta suoraan saunaan. Vihlontaa on myös kesällä, jos teen jotain missä hengästyn ja syön sitten kuumaa ruokaa.

Hammaslääkärin suosituksesta olen käyttänyt rapidia ja pro reliefiä, tuloksetta. Minulle on myös ehdotettu yöksi purentakiskoa, jos vaikka johtuisi hampaiden narskuttelusta. Tätä ei ole vaan kukaan koskaan diagnosoinut, niin tuntuu vähän turhalta ja hankalaltakin.

Minulla on myös hieman ristipurentaa, yksi alaetuhammas, johon on tehty juurihoito, menee ylähampaiden etupuolelle. Olisikohan tuo se yhteinen tekijä?

Thaimaassa vaivat tosiaan helpottivat, ehkä se on sitten sinne muutettava viimeistään eläkepäiviksi.

• Vihlontaa

Minulla ei ole koskaan tehty juurihoitoja ja hampaat kuvattiin juuria myöten vas'ikään-ei mitään vikaa. Minäkin epäilen tuota kiskotusta, koska hampaissa ei mitään jälkiä yöllä narskuttelusta. Ja tuntuu, ettei se voisi vaikuttaa tähän kylmä/kuuma/makea syndroomaan. Hengityksen ilmavirtakin yöllä saa sen aikaan, että vihlontaa on jo aamusta. Söin yhteen aikaan hirveästi ananasta ja luulen että hampaissa voisi sittenkin olle kiilteessä vikaa. Tuntuu, että ainakin etuhampaat jotka törmäävät ensin tähän lämmönvaihteluun pitäisi peittää. Auttaisikohan eturivistön laminointi? Se on kallis paukku, mutta Virossa saisi puolta halvemmalla.

• Tom_Jam

Tarkoitin yhteisellä tekijällä tuota ristipurentaa, tarkemmin katsottuna on minullakin edessä useampi hammas vinksin vonksin. Liputtaisin enemmän Eivohlo:n kommenttia purennan korjaamisesta madaltamalla ja korottamalla hampaita, kuin kuorien asennusta.

• fakkikik

Panacod-särkylääke tekee minulle hampaiden vihlontaa.

• Eivihlo

Minulla auttoi useiden suomalaisten hammaslääkärien; mene kotiin, kyllä se siitä -hoitojen jälkeen käynti espanjalaisella hammaslääkärillä. Hän tajusi heti ongelman olevan purennassa. Muutamia hampaita madallettiin ja muutamia korotettiin. Vaiva hävisi viikon kuluttua viimeisestä käyntikerrasta. Minulla oli kaiken tuon ulkona/sisällä, kuuma/kylmä juominen ja syöminen, hampaiden pesu, lisäksi vihlontaa, joka alkoi yht äkkiä yöllä, useitakin kertoja peräkkäin. Purennan korjauksen jälkeen ei ole enää ollut vihlonta ollenkaan.

• Osta

Kannettava hiustenkuivain. Föönailet hampaitasi ulkona,näin estät hampaiden vihlonnan.

• huips

Käytä vihloville hampaille tarkoitettua tahnaa, kuten joku täällä jo mainitsikin. Ja tosiaan sitä voi myös paikallisesti laittaa hampaiden pinnoille. Kun olet harjannut hampaat, älä huuhtele suuta, sylje vain ylimääräinen tahna pois. Näin fluori jää paremmin vaikuttamaan. Vältä happamia juomia (limsat, kivennäivedet ym.) ja ruokia (sitrushedelmät ym).Tai nauti ne muun ruokailun yhteydessä ja ota päälle jotain "neutralisoivaa" kuten maitoa. Muista ksylitoli ruoan päälle. Suuhygienisti/hammaslääkäri voi tehdä hampaille/hammaskauloille myös fluorilakkauksen, joka saattaisi myöskin vähentää vihlontaa.

• Jynssäri

Minulla oli sama ongelma, kunnes tajusin lopettaa hampaiden jynssäämisen kovalla harjalla. Ienrajassa on herkät hermot jotka vihloo, varsinkin kylmän vuoksi. Ratkaisu oli super soft harja ja hellävaraisempi peseminen, ei pitkittäin harjaten vaan ylös alas mikä ei rasita ientä. Vaiva katosi noin kuukaudessa kun ien rupesi paranemaan.
      Kumma että useat hammaslääkärit eivät nykyään osaa (välitä?) neuvoa tätä vaan tarjoavat juurihoitoa....

• Auttanut

Kaupasta saa Sensodain hammastahnaa vihloville hampaille. Mulle on ainakin auttanut.

• Vanderiini

Virolainen hammaslääkäri käski hieroa sormella vihreän väristä Elmex hammastahnaa vihloviin hampaisiin ja se todella auttoi. Lähes kivuton tällä hetkellä.

• aamukahvilla

Hammaslääkäri suositteli sensodyne pro emalj -hammastahnaa ja se todella auttoi, parissa päivässä.

• Anonyymi

Tilatkaa Elmex Gelee Saksasta. Suomessa tämäntyyppistä ei saa ilman reseptia. Autaa kun mikään muu ei toimii.Itse sain selville kun kukaan lääkäri ei voinut pahaa vihlontaa hoitaa. Saa käyttää kerran viikkossa. Harjaan vaan hampaat sillä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      101
      3078
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1157
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1132
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      51
      1025
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      987
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      858
    7. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      847
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      822
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      781
    Aihe