Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Opettaminen on vaikeaa

opeton

Itse en osaa opettaa lasta. Minua ei ole koskaan opetettu myöskään. Koko opettamisen käsite on minulle täysi mysteeri. Miten toista edes voi opettaa?

Voin ottaa toiselta kirjan kädestä ja laskea hänen puolestaan, mutta eihän se ole opettamista. Mikä on opettamista? Miten sanoja muodostetaan peräjälkeen niin, että kysymyksessä on opetus? Ilmeisesti opettaminen on puhetta?

9

108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hmm. Kirjoituksesi herätti minussa ehkä enemmän kysymyksiä kuin vastauksia. Halusin kuitenkin kirjoittaa, sillä esille ottamasi asia on tärkeä.

      Mitä tarkoitit, ettei sinua ole koskaan opetettu? Millaiset kokemukset sinulla oli koulussa oppimisesta? Millä tavalla olet oppinut niitä asioita, joita nyt osaat?

      Tarkoitatko lapsen opettamisella sitä, miten voit tukea häntä läksyissä? Vai tarkoitatko esimerkiksi, miten opettaa hänet valmistamaan ruokaa kotona tms. Olet aivan oikeassa siinä, ettei lapsi opi sillä, että otat kirjan ja lasket tehtävän valmiiksi itse.
      Opettaminen on dialogia, vuorovaikutusta. Useimmiten ihminen oppii, paradoksaalista kyllä, kysymyksillä. Oppiminen edellyttää oivallusta, joita kysymykset maanittelevat. Esimerkiksi: Kallella on viisi omenaa ja hän antaa Liisalle kaksi, montako Kallelle jää - lapsi pystyy samastumaan Kallen osaan ja 'näkee' tapahtuman silmissään ja osaa vastata luultavasti helpommin kuin että hänen eteen vain leväytetään 5 - 2=?. Jos haluat tukea lasta oppimaan, mieti, mitä voisit kysyä häneltä tai miten johdatella asiaa, jotta lapsessa itsessään syttyy oivallus kyseiseen asiaan. Opiskelu on ongelmanratkaisua. Mitä tietoja/toimenpiteitä jne tarvitaan, jotta ongelma saadaan ratkaistua. Lapsella täytyy olla motivaatio oppia, jotta oivallus ja ratkaisut kulloinkin syntyvtä. Jos lapsen pitää tehdä esitelmä ketusta, on rohkaistava häntä esimerkiksi kysymään; mitä ketut syövät, ovatko ne petoeläimiä vai kasvinsyöjiä, miten ne lisääntyvät, missä asuvat jne. Lapsi etsii tiedon (kirjasta), kirjoittaa sen omin sanoin ja samalla oppii. Jos vain luettelet hänelle ketusta erilaisia faktoja, ei lapselle synny sitä tiedon etsimisen ja saadun tiedon soveltamisesta syntyvää oppimisprosessia. Lapsen on myös itse saatava kysyä aiheeseen liittyviä kysymyksiä, joihin etsitään vastaus. Lapsi voi kysyä, synnyttääkö kettu poikasia vai muniiko. Tällöin on hyvä kerrata, että nisäkkäät synnyttävät eläviä poikasia ja juovat maitoa, ja vaikka kysyä, mitkäs eläinlajit puolestaan munivat ja niin edelleen. Näin lapsi oppii ohessa muutakin kuin pelkän opittavan, kapean kohdan.

      Auttoiko tämä yhtään sinua hahmottamaan asiaa?

      Meiju, diakoni

    • opeton

      Opetus -termi liittynee suomalaisen käsityksen mukaan koulunkäyntiin ja tarkoitin, että 60-70-luvulla ei ainakaan minua opetettu koulutehtävissä kotona. Nykyään taas oppikirjat ovat täysin erilaisia ja asiat ovat erilaisia. Miten kouluissa voidaan olettaa, että minä voisin auttaa ylipäätään _missään_ koulutehtävässä? En minä osaa matematiikkaa enkä ymmärrä monen muunkaan nykyään koulussa opetettavan asian päälle.

      Vanhimman lapsen kohdalla tosin asia oli niin, että opettaja (alakoulun) kielsi, että vanhemmat eivät saa opettaa lasta kotona. Jos lapsi ei koulussa yhdestä kerrasta ymmärtänyt, niin häntä rangaistiin (90-2000-lukua) erilaisilla pakottamisilla ja häpeärangaistuksilla.

      • opeton

        En minä tiedä opinko koulussakaan mitään.


    • opex

      Opettaminen on usein havainnollistamista, asioiden näyttämistä ja esimerkin eli mallin antamista. Lisäämistä, vähentämistä, jakamista ja kertomista voi havainnollistaa monin konkreettisin esimerkein. Pöydälle voi koota vaikka rusinoita ja laskea niillä. Kuitenkin esim. kertotaulu täytyy lopulta opetella ulkoa, mutta siinä lapset ovat hyviä.

      Opettaminen on mielenkiinnon herättämistä. Minkälaisia kaloja vesistöissä oikein onkaan? Mitä ne mahtavat syödä? Otetaan selvää! Menkää metsään ihmettelemään, mitä siellä on. Katsokaa karttaa ja etsikää mummolapaikkakunta tai se etelänmatkakohde. Lapsi on yleensä aina luonnostaan kiinnostunut maailmasta.

      Monesti opettajan tehtävä on ohjata harjoittelemaan. Lukemaan ja kirjoittamaan oppii vain harjoittelemalla.

      Oppiminen tapahtuu aina oppijan päässä. Lasta voi kannustaa ja ohjata, mutta kannettu vesi ei kaivossa pysy. Tue lapsen omaa ajattelua ja pohdintaa. Kysy lapselta, mitä hän tietää ja mitä hän aiheesta ajattelee, ja tartu aina hänen kysymyksiinsä ja keskustelunavauksiinsa. Ennen kaikkea opeta häntä kantamaan vastuuta omasta työskentelystä, läksyistä yms.

      • Mielonen16

        Myös ulkoa oppiminen on oppimista, vaikka sitä nykyisin niin paljon parjataankin. Aakkoset, kertotaulut, persoonapronominit, saksan prepositioluettelot, lorut, runot, laulujen sanat...

        Usein lapset opettelevat mielellään ulkoa kaikenlaista. Itselläni oli tapana silloisen oppikoulun alaluokilla opetella kielten kirjojen tekstikappaleet ulkoa. Osaan monia niistä likimain sanasta sanaan tänä päivänäkin, vaikka noista ajoista on kulunut puoli vuosisataa.


    • keskustellaani

      Meillä on opetettu niin että on keskusteltu oppikirjan tekstistä ja selitetty sitä mitä lapsi ei ymmärrä. Läksyissä on autettu kuulustelemalla, ts. kyselty läksykappaleesta asioita joihin lapsi yrittää vastata kirjaan katsomatta. Se voi olla hauskaakin, auttaa ratkaisevasti oppimiseen, ja lapset itse pyytävät sitä. On tavallista että lapsi ei pysty omin päin löytämään tekstistä tärkeitä asioita ja painamaan niitä mieleensä.

      • Minttumaariaaaa

        Tämä on erittäin hyvä systeemi. Varsinkin reaaliaineiden kirjoissa teksti on aika usein niin "vaikeaa", että lapsi ei sitä välttämättä ymmärrä lainkaan. Esimerkiksi historian ja maantiedon ymmärtäminen saattaa joskus olla vaikeaa, uskonnosta puhumattakaan. Kysyin kerran kuudesluokkalaisilta, onko keskiaika ollut ennen vai jälkeen ajanlaskumme alun, ja melkoista arpomista oli! Samoin, kun otin taululle maailmankartan ja pyysin näyttämään, millä alueella Jeesus eleli ja missä kristinusko syntyi. Reaaliaineiden oppisisällöt ovat usein sellaisia, että lapsella ei ole valmiuksia niitä ymmärtää ja oppikirjojen teksti on alansa akateemisten asiantuntijoiden kirjoittamaa. Kielten sanastojen ja kappaleiden pääasioiden kyseleminen on peruskauraa. On todella iso asia, jos vanhemmat haluavat auttaa.


    • NäinMeillä

      Minusta lapsen opettaminen ei lähde vain siitä että autetaan läksyissä silloin kun lapsi ei osaa. Pelkästään siitä ei useinkaan synny sitä keskustelun ja pohtimisen kulttuuria joka auttaisi lasta ymmärtämään abstrakteja ja vaikeampia asioita kuten vaikka juuri reaaliaineita.
      Minusta koko asia pohjaa yleiseen lapsen ja aikuisen väliseen kommunikointiin ja ajatusten vaihtoon. Eli siishen että lapsen kanssa keskustellaan jo pienestä pitäen monenlaisista asioista, ei vain helpoista vaan myös vaikeammista mutta kuitenkin lapsen ympäristöön ja elämään liittymistä. Tällöin lapsi oppii jo pienenä sen että asioita opitaan ja pohditaan elämässä jatkuvasti, ei vai koulussa vaan koko ympäröivästä maailmasta. Ja hän oppii myös sen että vanhemmat tietävät asioita ja oikeasti haluavat selittää niitä lapsilleen ja että tuo keskustelu on hauskaa.

      Meillä ainakin on juteltu lapsille melkein kaikesta maan ja taivaan välillä ihan pienestä lähtien. Juttelemme melkein päivittäin niin ihan jokapäisisiin asioihin liittyvistä asioista kuin historaan, maantietoon, tekniikkaan jne. liittyvistä. Ihan mitä nyt sitten tulee eteen ulkona, tv:ssä, kirjoissa jne.
      Ja samalla linjalla on jatkettu myös koulun alettua. Jos lapset eivät jotain ymmärrä, he kipaisevat kysymään ja sitten pohditaan yhdessä asioita kunnes lapsi ihan oikeasti tajuaa mistä on kysymys. En ole koskaan oikeasti ajatellut että se olisi opettamista, vain lapsen oman pohtimisen tukemista. Lapsella on yleensä jo ne "työkalut" asian oppimiseen, hän ei vain osaa niitä heti yhdistää oikealla tavalla. Sopivalla keskutelulla aikuinen voi johdattaa lapsen itse oivaltamaan. Mutta jos keskustelun taitoa lapsen ja vanhemman välillä ei ole opittu jo pienenä, ei se onnistu niin helposti isompanakaan.

    • Opettajaopettaa

      Opettaminen ja kasvatus ovatkin aika huonoja sanoja aiheessa. On parempi ajatella asiaa ohjauksena ja elämän 'eväitten' antamisena, jakamisena, jossa sinäkin olet myös saava osapuoli, et vain ohjeitten antaja. Sillä sinäkin kasvat lapsen mukana koko ajan, jos vain annat siihen itsellesi luvan. Mutta vanhemmalla pitää olla vastuu ja rajojen asettamisen taito.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2015
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1430
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1337
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      18
      1298
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      69
      1216
    Aihe