Censur i Pippi Långstrumpböckerna.

justjust00

Pippis pappa är nuförtiden Söderhavskung.

16

220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • läckra

        Här i Borgå får vi inte mera köpa Brunbergs "negerkyssar " heller.


      • N-bollar

      • läckra kirjoitti:

        Här i Borgå får vi inte mera köpa Brunbergs "negerkyssar " heller.

        Jag menade faktist bara att gammal litteratur bör låta vara som den är, det är ju historia, som visar hur man skrev på den eller den tiden. Tiderna ändras, men på grund av det bör man inte ändra gammal litteratur. När man gör ändringar, kommer dom kommande generationerna inte få veta hur man skrev förr i världen. Synd. Det är precis som att man vill inte att dom kommande generationerna skall veta att tiderna förr var annorlunda.


      • SkärdgårdsboFinsk
        läckra kirjoitti:

        Här i Borgå får vi inte mera köpa Brunbergs "negerkyssar " heller.

        Och på Åland de är Krusbollar :(


    • Perkel

      Sorgligt när man ente längre kan kalla människor för vad di faktiskt är: Neger, tattare, städerska , rusnare etc. :(

      • pappabetalar23

        Svenskspråkiga får man ännu kalla till hurrit.


      • Perkel

        Du gömde visst "Finnjävlar" :D


      • rantaruotsalainen
        Perkel kirjoitti:

        Du gömde visst "Finnjävlar" :D

        Finnjävlar har jag inte hört på länge,kanske populärare i Sverige ?


      • pappabetalar23 kirjoitti:

        Svenskspråkiga får man ännu kalla till hurrit.

        Självklart skall man inte kalla folk med vissa öknamn i dagens samhälle. Men anser faktist att det är fel att ändra gamla böcker. Skäms dom, eller vad?


      • filifjonkan
        seijaah kirjoitti:

        Självklart skall man inte kalla folk med vissa öknamn i dagens samhälle. Men anser faktist att det är fel att ändra gamla böcker. Skäms dom, eller vad?

        Kanske man ändå kunde ha en liten notis om vad originalbenämningen var i böckerna.När månne Snusmumriken i Muminböckerna blir omdöpt ?Tobaksprodukter får inte göras reklam för.


      • filifjonkan kirjoitti:

        Kanske man ändå kunde ha en liten notis om vad originalbenämningen var i böckerna.När månne Snusmumriken i Muminböckerna blir omdöpt ?Tobaksprodukter får inte göras reklam för.

        Notis skulle vara bra, så att kommande läsare ser att man har sensurerat och ändrat orden på vissa ställen. Men allra bäst vore att inte alls göra några ändringar. Det är ju inte brukligt att ändra gamla litteraur böcker. Tycker att Sverige går alldeles för långt.


    • SkärdgårdsboFinsk

      Jag bara väntar när "Sensuuri" kräver att Mormons måste ändras deras biblia. Många år sedan fick alla som vill vara gäster i Esbo, i Albergas Mormontempel och vi fick också deras biblia. Jag läste några sidor och där stor att "...God delade folk för 2 olika grupp och de elak och dåliga människor fick svart hud; därför de snälla kan vet vilka människor är lastbar, osedlighet och värst."
      Kul! Eller hur... :)

      • bevareoss

        Nej,det kan väl inte stämma ?Är alla mormoner då vita ?


      • SkärdgårdsboFinsk

        vet inte är de alla vita men likasom jag skrev, jag hittade den text i deras biblia.


      • Perkel

        Flera fruar har di väl :-*


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2342
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      140
      1507
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      155
      1214
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      937
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe